back to top
2025. december 28. 12:46
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1111

    Van valami, amiben Räikkönen jobb volt Alonsónál, Schumachernél és Häkkinennél is

    0

    Volt mérnöke elárulta, mi az, amiben Kimi Räikkönen verhetetlen volt azon versenyzők közül, akikkel együtt dolgozott. Utóbbiak listáján ott van Alonso, Schumacher és Häkkinen neve is.

    Noha nem tervezte, az idén a Haas hívására váratlanul visszatért a nyugdíjból Mark Slade, a McLaren, a Renault és a Mercedes korábbi mérnöke. A szakember 1991-től 2010-ig volt a wokingi istálló tagja, majd egy szezont eltöltött a Renault-nál, hogy onnan 2011-ben a Mercedeshez igazoljon, majd 2012-ben visszatérjen a menet közben Lotussá változó enstone-iakhoz. Végül innen vonult vissza az idei év elején, csakhogy a Haasszal váratlanul visszatért.

    Ennek kapcsán a Motorlat készített vele interjút, amelyben elmondta, hogy bár olyan versenyzőkkel dolgozott együtt, mint Mika Häkkinen, Michael Schumacher vagy Fernando Alonso, van egy terület, amelyben a legjobb közülük az a Kimi Räikkönen, akivel kapcsolatban leginkább azt szokás kiemelni, hogy bár kétségtelenül hatalmas tehetség volt, jóval többet is kihozhatott volna a karrierjéből, ha Schumacher vagy Alonso munkamoráljának legalább egy jelentős hányada felfedezhető lett volna benne.

    Räikkönen azt sem tudta, hány körös a futam, majd leüvöltötte a csapatot

    „Számomra Kimi a legjobb pilóta az autó beállítása terén, akivel valaha együtt dolgoztam. Abszolút fenomenális. Az érzései a változtatásokhoz egyszerűen elképesztőek. Ha változtattál valamin, megmondta, hogy jobb vagy rosszabb lett-e az autó. Meg tudta mondani, hogy »Ha ezt rendbe hozzátok, gyorsabban fogok menni, úgyhogy erre koncentráljatok«.” – emlékezett vissza a finn pilóta korábbi versenymérnöke.

    „Sokaknak nehezebb ennyire specifikusan kiemelni ezt. Emellett hatodik érzékkel rendelkezett ahhoz, hogy megérezze, ha valami nem volt rendben. Nyilván nem tudta meghatározni, hogy pontosan mi az, de ha megnézted, és elsőre nem láttál semmit, újra ellenőrizned kellett, és akkor már jó eséllyel találtál valami hibát. Amikor 2012-ben visszatért a Lotusszal, továbbra is nagyon gyors volt. Nagyon szép időszak volt, és öröm volt vele dolgozni. Nagyszerű volt, és mindig odatette magát.”

    Az egykori McLaren-szerelő elmondta, Räikkönen miért nem volt olyan jó, mint Hamilton

    Nem éppen az a kép, ami sokak fejében él a 2007-es világbajnokról, nem igaz? Persze, ettől még nem jelenthető ki, hogy Räikkönen volt minden idők legkeményebben dolgozó, és a pályán kívül az autó gyorsabbá tételével a legtöbbet foglalkozó pilótája, hiszen rengeteg őt közelről ismerő, vele korábban együtt dolgozó személy állítja ennek ellenkezőjét, de Slade szavai arra mindenképpen jók, hogy cáfolják azokat a városi legendákat, amelyek szerint a Jégember csak bulizással töltötte minden szabadidejét, és csak bepattant vezetni, amikor eljött annak az ideje. Helyette igenis tevékenyen részt vett az olyan dolgokban, amelyek alól egyetlen Forma-1-es pilóta sem bújhat ki, és amelyekben az átlagosnál jóval jobbnak bizonyult.

    Fény derült Mick Schumacher titkos tesztjére a Mercedesszel

    0

    Érdekes részlet derült ki Mick Schumacher Mercedes-tartalékként adott első hivatalos interjújából, a 23 esztendős pilóta ugyanis elárulta, hogy már 15 éves korában tesztelt a csapattal, még ha csak a virtuális világban is.

    A Mercedes a minap bejelentette, hogy a Haastól elküldött, majd a Ferrari akadémiájával is szakító Mick Schumacher lesz 2023-tól a tartalékpilótája. Ez főként szimulátoros munkát, a versenyhétvégéken való rendelkezésre állást és marketingtevékenységet jelent majd a fiatal németnek, aki azzal a céllal vág bele pályafutása következő fejezetébe, hogy 2024-ben már ismét ott legyen a rajtrácson.

    Apja nyomdokaiba lépett Mick Schumacher, itt folytatja Forma-1-es pályafutását

    Ebből az apropóból Schumacherrel a Mercedes közzétett egy több mint 3 perces interjút, amiből kiderült, hogy nem most járt először a csapat Brackley-ben található központjában. Mindez persze aligha meglepő, hiszen édesapja 2010 és 2012 között a Mercedesnél versenyzett, az viszont már annál inkább az, hogy Mick fiatal gokartosként tesztelt a Mercedes F1-es szimulátorában.

    „A változások nyilvánvalóak 2014 óta. Akkor jártam itt legutóbb, és tulajdonképpen belopóztam, hogy először teszteljek a szimulátorban. Óriási változások történtek azóta, amelyek megmutatják, hogy a csapat miért tart ott, ahol. Nagyon boldog vagyok, hogy a részese lehetek ennek, és izgatott, hogy még többet lássak és mindenkit megismerjek” – mondta

    Schumacher a belopózást természetesen vélhetően úgy érti, hogy a csapat titokban ültette őt be a szimulátorba, és nem akarta, hogy híre menjen a dolognak. Mick ebben az évben még gokartozott (a felhajtást elkerülendő Mick Junior néven), ráadásul a Ferrari-kötődésű Tony Kart gyári versenyzőjeként. Nem mellesleg a mai napig ez a legsikeresebb szezonja, hiszen második lett a német bajnokságban, az Európa-bajnokságon és a világbajnokságon is.

    2014-ben, a gokart-világbajnokságon

    A Mercedes eközben 2014-ben indította el fiatal pilótákat támogató programját, amelynek még sem formaautós, sem gokartos tagja nem volt. Schumacher végül nem csatlakozott hozzájuk, 2019-ben pedig, Forma-3-as Európa-bajnoki címét követően a Ferrari akadémiájának tagja lett. Végül így jutott lehetőséghez a Haasnál, ahonnan az idei szezon végén távoznia kellett.

    Az interjúban Schumacher beszélt arról is, hogy bár az utóbbi években a Ferrari kötelékéhez tartozott, sosem állt távol tőle a Mercedes. „Nagyszerű itt lenni. Mindig nagyon közel álltam a Mercedeshez, és nemcsak a márka családommal közös története miatt, hanem a Forma-3 és amiatt az idő miatt is, amit fiatalabb koromban itt tölthettem. És ott van a kapcsolatom Totóval (Wolff, a Mercedes csapatfőnöke) is. Nagyon boldog vagyok, hogy a részese lehetek ennek, még úgy is, hogy nem állandó versenyző, hanem tartalék vagyok. Biztos vagyok benne, hogy épp olyan fontos lesz a hozzájárulásom és az, hogy mindent beleadjak, én pedig ezt is tervezem.”

    „Nagyon izgatott vagyok. Láttam a fejlődést, amin a W13-as keresztülment az idén, és hogy milyen lépéseket tettek vele a nehéz kezdet után azért, hogy futamgyőztes autó legyen belőle. Egyértelműen izgatott vagyok a jövő év miatt, és hogy mire lehetünk képesek. Remélhetőleg nagy mértékben hozzá tudok majd járulni a fejlődéshez és képesek leszünk a világbajnoki címekért küzdeni.”

    A Ferrari elhibázott döntése lökte a Mercedes karjaiba Schumachert – vélemény

    Mindeközben persze a Mercedeshez csatlakozás érzelmi oldala sem elhanyagolható. „Sokat jelent. Az apám 2010-től 2012-ig volt ennek a csapatnak a tagja, és részt vett a mostani csapat alapjainak letételében. Nagyon büszke vagyok, hogy most a részese lehetek, és remélhetőleg képes leszek segíteni az előrelépésben és hozzájárulni ehhez a tudásommal.”

    Schumacher jövőre az egyetlen olyan tartalékpilóta lesz, akinek ennyire sok tapasztalata van az új generációs autókkal, ami a csapat hasznára válhat. „Ismerem az új generációs autókat és gumikat, tudom, hogy milyen vezetési stílusra van szükség, úgyhogy remélhetőleg ezen a téren is hozzájárulhatok a dolgokhoz, miközben talán látni fogom kívülről, hogy mire van szüksége a versenyzőknek. A szimulátoros munka is nagyon fontos lesz. Rengeteg a dolgunk, és remélhetőleg hozzájárulhatok a tudásommal, miközben én is rengeteget tanulhatok és használhatom ezt a hátralevő karrieremben és életemben.”

    Erős cseh és holland ellenfelekkel kell megküzdeniük Kovácséknak a Dakaron

    0

    A kamionos kategóriában 56 egység indul a 2023-as Dakaron a megüresedett trón elfoglalásáért. Ahogy közeledik a verseny december 31-i rajtja, a regnáló bajnok távolléte egyre fokozza a feszültséget a résztvevők között. A magyar Qualisport Racing is ott van azok között, akik képesek a jó eredményre, Kovács Miklósék hiába újoncok a Dakaron, eddigi teljesítményük alapján könnyen okozhatnak meglepetést.

    Hollandia és Csehország a 21. században már többször megszerezte a győzelmet ebben a kategóriában. 2001-ben Karel Loprais a Tatrával nyerte hatodik Dakarját, 2007-ben Hans Stacey MAN-nel lett első, Gerard De Rooy pedig 2012-ben és 2016-ban nyerte meg a Dakart.

    A hollandok olyan kihívókkal érkeznek majd, mint Janus van Kasteren és a W2RC-bajnok Kees Koolen, míg a csehek Martin Macík és Aleš Loprais jó szereplésében bizakodnak.

    Az orosz hegemónia egyértelmű volt eddig a Dakarok történetében, az elmúlt öt évben mindent vitt a Kamaz. Karginov, Nikolaev és Sotnikov osztozott az első helyeken, 2014-15-ben pedig Mardeev vezette győzelemre a gyártót. Mivel a 2023-as Dakar részvételi feltételei összhangban vannak az orosz sportolókra vonatkozó nemzetközi szabályokkal, a többieknek is megnőtt az esélye, hogy győzelemért harcoljanak.

    Kamaz Silk Way
    foto: Silk Way Rally

    A holland Janus Van Kasteren 2021-ben hatodik, 2022-ben ötödik lett, így most logikusan a dobogó a célja. Martin van den Brink tavaly Kasteren mögött végzett, így a négy Kamaz mögött ők ketten voltak a legjobbak. A veterán versenyző mellett fiára, Mitchel van den Brinkre is figyelni kell majd. A hollandok legnagyobb reménysége mégis Kees Kolen lesz. A W2RC győztes azon kevés versenyzők egyike, akik minden kategóriában befejezték a Dakart, így rutinból és tapasztalatból nincs hiánya.

    A csehek is hasonlóan erős csapattal érkeznek. Úgy tűnik, köztük a legnagyobb esélyes Martin Macik, aki az utolsó öt Dakarból négyen a legjobb hétben végzett, 2021-ben negyedik lett. A fiatal, de nagyon rutinos versenyző vadonatúj kamiont fejlesztett erre az évre.

    Macik Jr.
    foto: Martin Macik

    Aleš Loprais, a legutóbbi afrikai Dakaron 2007-ben harmadik lett, és szintén képes a jó eredményre. A hatszoros győztes, Karel Loprais unokaöccse, továbbra is olyan lelkes, mint 2019-ben és 2021-ben, amikor ötödik lett a kamionok közt. A csőrös Praga teherautóval komoly felkészülés után utazik Szaúd-Arábiába.

    A Team Buggyra Racing is két olyan versenyzővel indul, akik korábban már végeztek a legjobb tízben. Martin Soltys 2021-ben lett tizedik, Jaroslav Valtr 2016-ban nyolcadik helyen ért célba.

    Kovács Miklóséknak tehát nem lesz könnyű dolguk, hiszen ez a két nemzet is számos olyan csapattal indul, akik dobogóra esélyesek. A sok tapasztalt induló részvétele mellett is  nagyon kiegyensúlyozott lesz a mezőny, a nagyságrendekkel több erőforrással gazdálkodó Kamazok nélkül 2023-ban szoros csata várható.

    Tunisia Desert Challenge 2022
    foto: Qualisport Racing

    Így játszik mikulássapkában Star Wars-indulót és karácsonyi slágert Charles Leclerc (videó)

    0

    Rendhagyó karácsonyi videót készített Charles Leclerc-rel a WTF1. A köztudottan jól zongorázó, azaz remek zenei érzékkel megáldott monacói versenyzőnek a kazoo nevű hangszeren kellett különféle dalokat eljátszania úgy, hogy azokat Matt Gallagher, a WTF1 újságírója kitalálja. Nos, talán nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy többször nem sikerült, mint igen, de így is remekül szórakoztak.

    Charles Leclerc annak ellenére, hogy sikerült megkaparintania az összetett második helyet, nem úgy fejezte be az idei évet, ahogyan az elején remélte, hiszen nem tudott megküzdeni a világbajnoki címért Max Verstappennel. A holtszezonban azonban igyekszik feltöltődni a 25 esztendős versenyző, aki még az Abu-dzabi Nagydíj hétvégéjén bevállalt egy humoros karácsonyi videót is a WTF1-el.

    Leclerc és Matt Gallagher a kazoo nevű kis méretű fúvós hangszerrel mókázott egyet (Leclerc még a Star Wars híres birodalmi indulóját is eljátszotta), de nem csak úgy össze-vissza kazooztak, hanem feladat is volt. Méghozzá az, hogy kis cetliket kapotak, amelyeken dalok neve szerepelt, és kellett eljátszani azokat, hogy a másik felismerje.

    Akadtak, amelyeket a monacói élből elhajított, mondván még életében nem hallott ilyen dalról, de azért volt, amit becsülettel elkazoozott. A Jingle Bells-t pedig egyből felismerte, de például Mariah Carey All I Want For Christmas Is You című slágerét nem.

    Szomorú magánéleti hírt közölt Charles Leclerc

    A kazoozás után (amiről Leclerc azt mondta, igencsak „értelmetlen hangszer”, de azért kérte, hadd tartsa meg, hogy a szállodai szobájában gyakorolhasson) pedig jutott idő egy kis barkóbázásra is. Leclerc-nek a gumikopás, Mattnek pedig a DRS-vonat jutott, úgyhogy kijelenthető, hogy utóbbinak volt nehezebb dolga, mégis ő találta ki előbb, mire Leclerc faarccal rávágta, hogy „te ezt tudtad előre.” Amikor pedig Gallagher elárulta, hogy a Ferrari pilótájának mit kellett volna kitalálnia, Leclerc azt mondta: „kösz, hogy emlékeztetsz a teljes 2022-es szezonomra.”

    Persze volt visszavágó is, amit Leclerc nyert azzal, hogy előbb találta ki Juan Manuel Fangiót, mint Gallagher az aerodinamikát, majd a döntőben utóbbi hagyta nyerni a monacóit azzal, hogy nem mondta be Mariah Carey nevét, hanem megvárta, míg Leclerc kitalálja, hogy ő Sebastian Vettel.

    Persze mindez leírva korántsem annyira mókás, úgyhogy itt a teljes videó:

    Lefokozta az M-Sport Adriem Formaux-t

    0

    Az M-Sport Ford kétautós WRC2-es csapatot indít 2023-ban, a korábbi élversenyző, Adrien Fourmaux mellett Grégoire Munster lesz a másik pilóta.

    Adrien Fourmaux ismét az FIA Rally Világbajnokság második vonalában találja magát, miután szerencsétlen 2022-es szezonja volt a Puma Rally1-gyel. A kategória nem lesz új számára, hiszen 33 WRC2-szakaszgyőzelmet és hat WRC2-es dobogós helyet szerzett  2019 és 2021 között a Rally2-es Fiestával.

    „Nagyon örülök, hogy zsinórban negyedik éve lehetek a csapat tagja, és alig várom, hogy a következő hónapban visszatérhessek Monte-Carlóba. Lehetőségünk van karácsony után a Fiesta Rally2-vel egy olyan eseményen versenyezni, amely tökéletes felkészülés lesz Monte-Carlóra” – mondta a francia versenyző. A verseny amit említett, a Janner Rally lesz, január 5-7 között Ausztriában.

    Gregoire Munster újonc a csapatnál, még nem versenyzett Forddal, így neki többet kell tanulnia. Munster a Monte-Carlo Rallyn, január 19-22 között debütál majd a Fiestával. A 23 éves luxemburgi a WRC2-ben versenyzett ebben a szezonban, és megszerezte első győzelmét a szezonzáró Japán Rallyn egy Hyundai i20 N Rally2-val. Ez volt a harmadik éve a koreai márkával, a legnagyobb összesített sikere a 2020-as ERC harmadik hely volt.

    Gregoire Munster, aki az egykori belga bajnok Bernard Munster fia, nemrégiben ellátogatott az M-Sport Dovenby Hall-i bázisára, hogy tesztelje az autót és megnézze a létesítményeket. Egyértelműen felvillanyozta, hogy egy olyan csapathoz csatlakozhat, amely ilyen jó hírnévvel rendelkezik a fiatal tehetségek gondozásában.

    „A Dovenby Hall létesítményei és infrastruktúrája fantasztikus, a műhely és az új épület egészen lenyűgöző. A pályán is nagyon jó volt vezetni, különösen a jeges körülmények között. A jövő évi terv az, hogy sok versenyen részt veszek a Rally2-ben, felhasználva a korábbi tapasztalataimat, és először felfedezve néhány futamot. Alkalmazkodnom kell az autóhoz, és szeretnék jól teljesíteni, és jó eredményeket elérni” – mondta Munster.

    foto: Janus Ree/Red Bull Content Pool
    „Az M-Sport egy igazi tehetséggyár. Ha megnézzük Evanst, Tänakot és Neuville-t, mindannyian az M-Sporttól indultak. Szerintem ez a legjobb hely a versenyzői fejlődéshez, a csapattal jó együtt dolgozni, az autó pedig erős. Jó szezon áll előttünk, így a hangsúly azon lesz, hogy maximalizáljam a csapattal végzett munkámat, hogy tapasztalatot szerezzek és fejlődjek versenyzőként” – tette hozzá az újonc.

    A jövő évi WRC2-es bajnoki címért folyó csata kiélezettnek ígérkezik, mivel több sztár is elkötelezte magát a kategória mellett. Oliver Solberg egy Skoda Fabia RS Rally2-vel indul, ahogy a cseh Erik Cais is, a következő hetekben pedig más csapatok bejelentései is várhatók.

    Fourmaux
    foto: Red Bull Content Pool/Jaanus Ree

    Räikkönen overálja vagy Vettel cipője helyett ajándékozzon élményt karácsonyra! – megnyílt a TRP Hungary webshopja

    0

    Februárban ismét Magyarországra érkeznek a világ legjobb teremmotorosai, hiszen Budapesten vendégeskedik a FIM Superenduro-világbajnokság mezőnye, benne három magyarral. Az év első nagy sporteseményére szóló jegyek mellett könyv és egyéb relikviák is megvásárolhatók a TRP Hungary most megnyílt webshopjában. 

    Max Verstappen autójának modellje 7500 fontért (3,6 millió forint), esetleg Kimi Räikkönen 2004-es mclarenes overálja 2500 fontért (1,2 millió forint), Sebastian Vettel cipője 600 fontért (300 ezer forint), vagy egy Aston Martin-felniből készült asztal 1500 fontért (720 ezer forint). Ilyen és ehhez hasonló ritkaságokra bukkanhat az F1 egyik hivatalos boltjában az, akinek elég vastag a pénztárcája, de az interneten kutakodva a ralizás és a motorozás szerelmesei is könnyedén találhatnak maguknak méregdrága ajándékokat a fa alá.

    Aki azonban nem tud vagy nem akar ilyen sokat költeni efféle különlegességekre, mégis minőségi ajándékkal lepné meg szeretteit, vagy esetleg tárgy helyett élménnyel okozna örömet nekik, azoknak ajánljuk a TRP Hungary most megnyílt webshopját, amelyben főként a magyar motorsport alakjaival találkozhat. A bögrék, pólók, tollak, nyakbaakasztók és táskák mellett pedig az alábbiakat is megvásárolhatja:

    Motorsport Album 2022 

    A hazai autó-motorsport kiemelt 2022-es rendezvényeit és azok legismertebb alakjait bemutató kiadványunk 240 oldalon, főként Makai Gergely fényképeivel illusztrálva összegzi a legemlékezetesebb pillanatokat. A Motorsport Album 2022-ben interjú olvasható Zsigovits Norberttel, Kárai Tamással, Michelisz Norberttel, Kiss Norberttel, Gyulay Zsolttal, Szőke Márkkal és Turán Frigyessel. Az A/4-es méretű, védőborítóval ellátott kiadvány limitált példányszámban kapható. A könyv magyar és angol nyelvű, a készlet erejéig angol nyelvű védőborítóval is igényelhető. 

    Zsigovits Norbert, Liszka Roland, Szőke Márk
    Őket is láthatja az, aki jegyet vesz a Papp László Budapest Sportarénába Fotó: TRP Hungary

    Superenduro GP of Hungary

    2023. február 4-én ismét Budapestre látogat a FIM Superenduro-világbajnokság mezőnye. A Papp László Budapest Sportarénában zajló rendezvény hagyományosan az év első nagy motorsport-eseménye, ráadásul az idei szezon során a Prestige kategóriában is lesz induló Zsigovits Norbert révén. Az Európa-kupában Liszka Roland és Szőke Márk jó esélyekkel indul a sikerekért.

    A versenyre már a jegyek háromnegyede elkelt, de karácsony előtt még van lehetőség arra, hogy motoros élményt ajándékozzunk, ráadásul a jegyvásárlás révén további kedvezmények is elérhetővé válnak.  

    Férfias életérzés, motoros ruházat 

    A superendurós Zsigovits Norbert versenyruházatát idén a Thomas Breitling biztosítja. A stílusos férfidivatot képviselő márka jelen lesz a Papp László Budapest Sportarénában is, valamint a versenyző technikai ruházatát a márkaboltokban is meg lehet találni. A versenyre különleges, kifejezetten a rendezvényre tervezett termékekkel is készülnek.  

    KTM
    Forrás: KTM

    Motor, alkatrész és relikviák 

    A KTM nevét a motorozás, de az X-Bow kapcsán a négykerekűek szerelmeseinek sem kell bemutatni. A márka számára is kiemelten fontos a budapesti Superenduro GP, amelyre önálló márkabolttal készülnek. A KTM Centrum a budapesti Superenduro-futamra jegyet váltott nézők számára kedvezményes vásárlási lehetőséget is biztosít. A KTM Centrum bemutatótermében (1112 Budapest, Vizsla utca 6.) és a ktmcentrum.hu/webshop oldalon keresztül történő vásárlásokra az alábbi kedvezmények érvényesek. 

    • Bármilyen motorkerékpár vásárlása esetén 5% árengedmény. 
    • Alkatrészek, kiegészítők és ruházati termékek vásárlása esetén 15% árengedmény. 
    • Akrapovic, FMF, Touratech és D. I. D. termékek vásárlása esetén 10% árengedmény. 

    A kedvezmény a megvásárolt jegyen található vonalkód sorszámával, egyszeri vásárlásra érvényesíthető 2023. április 1-ig. A kedvezmény leghamarabb a jegyvásárlás után egy héttel vehető igénybe. 

    KTM
    Forrás: KTM

    Kankkunen a B-csoporttal hasonlította össze a Rally1-eseket

    0

    A négyszeres rally-világbajnok Juha Kankkunen szeret nagy kijelentéseket tenni, ezúttal a Rally1-es autókkal kapcsolatban fogalmazott meg markáns véleményt.

    Ó, a fenébe! Ez a rally vége. A B csoporthoz képest nem volt semmi azokban az autókban. 860 kilós és 550 lóerős autókat vezettünk. Két másodperc alatt gyorsulhattunk nulláról 100 km/órára…” – ezt még akkor mondta a legendás versenyző, amikor néhány héttel korábban a Peugeot 205 T16 E2-vel megszerezte első világbajnoki címet. Kankkunen nehezen tudta megtalálni az A csoport pozitívumait.

    A gondolatnak itt nem volt vége, egy azóta is sokat idézett mondattal folytatta: „Ezek az autók nem a fiúknak valók. Ezek az autók a férfiaknak valók.”

    A World Rally Cars autói természetesen gyorsabbak voltak volt, mint a B csoport. A B csoportos autók brutalitása azonban semmi sem volt hasonlítható. A sebességváltó, az aktív felfüggesztés és a sok elektronikus ketyere miatt gyorsabbak voltak a WRC-k. Azonban sokak szemében kevesebb kihívást jelentettek.

    Kankkunen is így gondolta, de úgy tűnik, hogy tévedett. És most el is ismerte, nem sokkal azután, hogy először vezetett Rally1-es autót. A Toyota GR Yaris Rally1 volánja mögött töltött idejére emlékezve mosolyogva nyilatkozta:

    „A férfiaknak való. Olyan, mint a B csoport. Nem a fiúknak.”

    „Valami hasonló érzés volt, mint a Peugeot-val, de a Yarist tízszer könnyebb és jobb volt vezetni. A felfüggesztés jó. Az ereje semmi különös, a Peugeot valószínűleg erősebb volt az egyenesben, mert olyan könnyű és erős volt. De kanyarok? Az ugratók? Felejtsd el!” – mondta Juha Kankkunen.

    A finn legenda mondataival valószínűleg sokan nem értenek egyet. De vajon hányan vannak közöttük, akik vezették is ezeket az autókat?

    Kankkunen
    foto: Toyota Gazoo Racing WRT

    Milyen volt számodra a 2022-es bajnokság? – Kocsis Imre

    0

    Kocsis Imre és Henszelmann Zsolt számára kiválóan alakult az első Rally2-es szezon, hiszen év végén abszolút bajnoki címmel zárhattak. 

    “Az idei évre egyáltalán nem terveztünk, mivel ebben a szezonban ültünk először az autóban, ismeretlen pályákon versenyeztünk és első évünk volt a Rally2 mezőnyében – mondta Kocsis Imre a Rallycafe.hu oldalnak. – Év elején az a hír járta, hogy nagyon erős lesz a másodosztály, kiváló versenyzőkkel, remek autókkal. Csak jól akartuk érezni magunkat és hozzászokni a Citroenhez. Titkon reméltem, hogy az abszolút tízbe azért beférünk.” 

    A szezon végül jól alakult, a Veszprém Rallyn aratott siker pedig komoly áttörést jelentett. 

    “Úgy gondolom, hogy rengeteget fejlődtünk idén. Versenyről versenyre tudtunk gyorsulni magunkhoz képest. Henszelmann Zsolti (Hans) kiváló munkát végzett egész évben. Neki is meg kellett szokni, hogy gyorsabban odaérünk a kanyarokhoz, mint a Suzukival. Voltak hibáink, amikből tanultunk folyamatosan. Veszprém Rally volt egy mérföldkő a szezonban, mivel utána az első helyre ugrottunk a tabellán. Hihetetlen érzés volt, év elején álmodni sem mertük, hogy az előfordulhat. Miskolci salakon volt egy lánykérés is, úgyhogy mondhatom, sikeres, szerencsés és stabil évet zártunk. Nagyon nehéz volt a Zemplén Rally, mert a bajnoki cím sorsa múlott rajta. Az utolsó mádi szakaszon dőlt el minden.” 

    A hét futam során el is fáradt a citroenes páros, azonban a bajnoki cím nagy örömet jelent. 

    “Őszintén szólva egy picit elfáradtam ebben az évben, rengeteg a háttérmunka, hogy minden versenyen 100%-ban ott tudjunk lenni, mint fizikailag és anyagilag. De ennek ellenére, minden fáradtságot megért és rettentően büszkék vagyunk, hogy mi lettünk a Rally2 abszolút magyar bajnokai. Itt is szeretnék gratulálni versenyzőtársaknak.” 

    A bajnoki cím után sem áll meg a munka Kocsis Imrééknél. 

    “A lelkesedés és motiváció töretlen, már Zemplén utáni napokban szétszedte apa az autót, hogy minél előbb kész legyen a 2023-as szezonra. Bízom benne, hogy sikerül megtartani partnereinket, támogatóinkat, akiknek rengeteget köszönhetünk, hogy mellettünk álltak és hozzásegítettek minket ehhez a sikeres versenyévadhoz. Reméljük, hogy büszkék ránk és jó érzéssel látják nevüket és cégük logóját az autónkon. Szeretnénk új partnerekkel is kapcsolatot létesíteni, hogy jövőre is eredményesek lehessünk, legyen lehetőségünk akár tesztelni versenyek előtt, hogy ne csak a verseny napján üljünk be a versenyautóba. Céljaink folyamatosan vannak, már csak meg kell valósítani őket. Szeretném megköszönni mi kis csapatunknak -apának, Zsófinak, Anitának és Hansnak- , családunknak az egész éves áldozatos munkát, támogatóinknak, hogy végig mellettünk álltak, Bakó Rally Teamnek a sok segítséget, Halas-Henszelmann, Frecskó és Blaha családnak az ellátást, szurkolóinknak a rengeteg üzenetet, bíztatást és mindenkinek, akik hozzájárultak sikereinkhez!” 

    Csapatfőnöke után sztárpilótáját is elveszítheti a McLaren?

    0

    A McLaren csapatfőnökének távozása azt vetíti előre, hogy amennyibe a wokingi istálló nem tud jelentőset előrelépni az elkövetkező években, elveszítheti a már most a mezőny egyik legjobbjának tartott versenyzőjét.

    Andreas Seidl, a McLaren most már csak volt csapatfőnöke a decemberi átigazolási dömping során elhagyta a wokingi istállót, hogy a Sauber Group vezérigazgatója legyen. Mindez természetesen már az Audi 2026-os érkezését készíti elő, amelyet a német szakember fog vezetni és ő felügyeli majd a teljes projektet az autótól a szakembereken át a versenyzőkig. Seidl első fontos lépése az lesz, hogy új csapatfőnököt nevezzen ki a Ferrarihoz távozó Frédéric Vasseur helyére, de jövőbeli feladatai közé tartozik majd megtalálni azt a pilótát, aki köré felépíthetik a projektet.

    Merthogy amennyiben van egy kis sütnivalója az ingolstadtiaknak, ezt fogják tenni úgy, ahogy a Red Bull Max Verstappen, a Ferrari Charles Leclerc, vagy a Mercedes Lewis Hamilton, a jövőben pedig George Russell köré épülhet. Ebből a négyesből józan számítások szerint Hamilton már nem lesz elérhető, Russell a Mercedest vezetheti, Verstappennek pedig 2028 végéig szól a szerződése a Red Bull-lal. Leclerc-é viszont 2025 végén lejár a Ferrarival, így ő akár válthatna is, főleg, ha addig sem sikerül világbajnokká válnia a vörösökkel.

    Sergio Pérez, Max Verstappen, Lando Norris, McLaren, Emilia Romagna Nagydíj
    Norris az Emilia Romagna Nagydíj dobogóján Pérezzel és Verstappennel Fotó: Steven Tee / LAT Images

    Van azonban egy nála is kézenfekvőbb választás Seidl és az Audi számára, mégpedig Lando Norris. A McLaren 23 esztendős britjének is 2025-ig szól a szerződése, és már most egy lapon emlegetik a fentebb említett versenyzőkkel. A különbség mindössze annyi, hogy Norrisnak a McLarennel kell bizonyítania, amely az utóbbi években csak néhány alkalommal volt képes futamgyőzelemre (ebből egyszer Ricciardo nyert, egyszer pedig a Szocsiban leszakadó eső fosztotta meg Norrist az első helytől). De Norris így is legyőzött egy nyolcszoros futamgyőztest, és az idén magabiztosan ő lett a középmezőny legjobbja a három topcsapat pilótái mögött.

    Mivel még mindig nagyon fiatal és folyamatosan fejlődik, illetve Seidl-lel is remek kapcsolatot ápol (részben a német szakember jelenléte és az irányítása alatt mutatott fejlődés miatt kötelezte el hosszú távon magát a McLaren mellett, miközben a Red Bull is szerződtette volna), Norris reális célpont lehet az Audi számára, különösen akkor, ha a McLaren az elkövetkező években sem lesz képes a győzelmekért, illetve világbajnoki címekért harcolni.

    „Ha megnézzük Lando teljesítményét az idén, az egy újabb megerősítése annak, hogy mindene megvan ahhoz, ami ahhoz kell, hogy az egyik legjobb pilóta legyen ebben a paddockban – méltatta őt Seidl. – Amit látok, amikor Lando idei teljesítményét nézem, az az, hogy újabb lépést tett azon a téren, hogy miként tud következetesen magas szinten teljesíteni az időmérőkön és versenyeken. Nagyon ritkán hibázik. Emellett egyértelmű előrelépést látok abban is, ahogyan megközelíti a versenyhétvégéket a mérnökeivel, ahogyan olvassa a futamokat annak érdekében, hogy optimalizálja az eredményt, és ahogyan kommunikál.”

    Lando Norris, McLaren, abu-dzabi teszt
    A McLaren az idén nem hozta a remélt előrelépést Fotó: Pirelli

    Miután a McLaren nem tudta kihasználni a 2022-es szabályváltozásokat, és inkább hátrafelé lépett egyet, mintsem előre, Norris többször hangoztatta, hogy mennyire frusztrálja az, hogy hiába vezet minden korábbinál jobban, ez nem látszik meg az eredményeken. Természetesen, mint minden pilóta, ő is nyerni akar, és ha a McLarennel nem lesz erre lehetősége, egy gyári istálló az Audi teljes támogatásával bizonyára vonzó opció lesz neki, főleg, ha úgy mehet oda, hogy ez az ő csapata lehet. És mire komolyan el kell gondolkoznia mindezen, addigra már vélhetően pontos képet fog tudni kapni Seidl révén az Audi projektjéről, azaz csak részben kell majd az ismeretlenbe ugrania.

    Mindezek miatt jelenleg a McLaren térfelén pattog a labda, azaz a wokingiak feladata, hogy az épülő szélcsatorna és szimulátor hadrendbe állításával legkorábban 2024-ben, legkésőbb pedig 2025-ben olyan autót adjanak Norrisnak, amivel az élmezőnyben csatázhat, máskülönben jó esély lesz rá, hogy elveszítik a mezőny egyik legjobbját, és hasonlóan járnak, mint Lewis Hamiltonnal 2012-ben. Az akkor még csak egyszeres világbajnok brit ráadásul egy futamgyőzelemre képes csapatot hagyott el a középmezőnybe senyvedő Mercedesért. Lehet, hogy Norrisnak ekkorát sem kell majd kockáztatnia.

    Neuville előbb szüretelt, majd WRC futamot nyert

    0

    Történelmi pillanatok zajlottak le a nyolc évvel ezelőtti Német Rallyn, ahol Thierry Neuville előbb szüretelni ment a Hyundai i20 WRC-vel, majd megnyerte a versenyt. 

    A Hyundai Motorsport 2014-ben tért vissza a WRC gyártói közé, és bár előfordultak szép eredmények már a szezon első nyolc futamán is, az igazi áttörés Németországban történt. 

    Pedig a verseny nem indult jól a koreai gyártónak, hiszen Thierry Neuville már a shakedown-on elment szüretelni egy hegyoldal szőlőtőkéi közé, ami előtt még néhány borulást is bemutatott az i20 WRC-vel.

    A Hyundai szerelőinek sikerült az autót az első pénteki szakaszra összerakni, így folytathatta a versenyt a belga versenyző. 

    Az első napon Sébastien Ogier vezetett egészen az utolsó szakaszig a Volkswagennel, akkor azonban balesetet szenvedett és csapattársa, Jari-Matti Latvala vezetett az első nap végén. 

    A Toyota Gazoo Racing jelenlegi csapatvezetője egészen az utolsó nap első szakaszáig meg is őrizte a vezetést, akkor azonban ő is balesetet szenvedett, így a citroenes Kris Meeke vette át a vezetést, előnye azonban csupán 8.4 másodperc volt Thierry Neuville előtt. 

    Meeke keze azonban szintén megremegett az élen állva, és a következő szakaszon kitörte a DS3 WRC kerekét.  

    Ezt követően már Neuville vette át a vezetést, és a belga versenyző már az utolsó két szakaszon beosztotta 35.7 másodperces előnyét, végül 40.7 másodperc előnnyel szerezte meg karrierje első WRC futamgyőzelmét, tette mindezt csapattársát, Dani Sordot megelőzve, így nem csak a győzelem lett meg Neuville-nek és a Hyundainak, de a koreai gyártó azonnal kettős sikert is ünnepelhetett.