back to top
2024. november 23. 20:07
Kezdőlap Blog Oldal 1110

Kinek lesz a leglazább a csuklója?

0

Mihályi Csaba blogja a Rally Hungaryről – Még 3 nap

Minél kevesebbet hagysz ki két rally között, annál lazább lesz a csuklód.  Magyarul, annál gyorsabb vagy – tartja a mondás. Tudják ezt a Rally Hungary résztvevői is, akik közül sokan úgy állnak rajthoz a pénteki rabócsiringi első gyorsaságin, hogy a legutóbbi versenyük óta alig öt nap telt el. Utánajártunk, ki hol indult utoljára, vagyis kinek lesz a leglazább a csuklója.

18 páros nevezett a Rally Hungary Eb értékelésére top kategóriás, R5-ös vagy új nevén Rally2-es autóval. Közülük heten a múlt héten is versenyeztek.

Eric Cais, Mads Ostberg, Jari Huttunen és Nikolay Gryazin egyenesen a Catalunya Rally vb-futamról érkeznek, ahol 280 km került a csuklójukba, vagyis az elméletünk szerint az övék lesz a RabócsiRingen a leglazább. Gryazin szerepelt közülük a legjobban, aki az RC2-es értékelés második helyét szerezte meg, Cais ötödik, Ostberg hetedik lett, míg Huttunen kiesett (tehát neki nincs meg a teljes 280 kilométer).

Erik Cais–Jindriska Záková, Ford Fiesta R5 MkII
Kép: ERC, Erik Cais–Jindriska Záková, Ford Fiesta R5 MkII

Szintén versenyzett az Eb pontversenyének második helyezettje, Mikolaj Marczyk, aki a 129 gyorsasági kilométert tartalmazó lengyel bajnoki futamon, a Kassa Rallyn állt rajthoz és még egy fél perces büntetés ellenére is magabiztosan nyerte.

A magyar Eb-zők közül Hadik András és Csomós Mixi is kihasználta a Rally2-es Kazincbarcika Rally nyújtotta lehetőséget, ahol a teszt kategóriában indultak és pakoltak 73 gyorsasági kilométert az autójukba, egy héttel a Rally Hungary előtt. A versenyt Csomós nyerte 16,7 másodperccel Hadik előtt.

Miko Marczyk–Szymon Gospodarczyk, Škoda Fabia Evo
Kép: ERC, Miko Marczyk–Szymon Gospodarczyk, Škoda Fabia Evo

További két páros két hete versenyzett utoljára, Yoann Bonato a francia bajnoki Antibes Rallyn állt rajthoz, Simone Campedelli pedig a Rallylegenden indult.

A Rally Hungary előtt három héttel rendezték az utolsó Eb-futamot, a Fafe Rallyt. A top mezőnyből hatan – Andreas Mikkelsen, Efrén Llarena, Herczig Norbert, Umberto Scandola, Simone Tempestini és Alberto Battistolli, akkor versenyeztek utoljára.

Jari Huttunen–Mikko Lukka, Hyundai i20 R5
Kép: ERC, Jari Huttunen–Mikko Lukka, Hyundai i20 R5

Három sofőr van csak a mezőnyben, aki három hétnél régebben húzhatta fel a versenyző overallt. Petr Semerád hat hete a cseh Vyskov Rallyn indult historic kategóriában. Velenczei Ádám és Turán Frigyes pedig nyolc hete, az utolsó magyar bajnokin, a Vértes Rallyn vezették az R5-ösüket versenykörülmények között.

Az összeállításunkban természetesen nem szerepel, ki mikor és mennyit tesztelt. Erre legközelebb szerdán lesz lehetősége a mezőnynek, amikor is egy összevont, hivatalos tesztet tartanak Miskolcon, de több versenyző privát teszten is készül a Rally Hungary.

Nikolay Gryazin–Konstantin Aleksandrov, Volkswagen Polo Gti R5
Kép: ERC, Nikolay Gryazin–Konstantin Aleksandrov, Volkswagen Polo Gti R5 – ők leszek az egyik leglazább csuklójú páros

Ennyi hete indultak utoljára rallyversenyen a Rally Hungary előtt a top kategória résztvevői

1 hete
Marczyk–Gospodarczyk, Kassa Rally (lengyel bajnoki)
Cais–Záková, Catalunya Rally (vb)
Ostberg–Eriksen, Catalunya Rally (vb)
Huttunen–Lukka, Catalunya Rally (vb)
Gryazin–Aleksandrov, Catalunya Rally (vb)
Hadik–Kertész, Kazincbarcika Rally (Rally2)
Csomós–Nagy, Kazincbarcika Rally (Rally2)

2 hete
Bonato–Boulloud, Antibes Rally (francia bajnoki)
Campedelli–Canton, Rallylegend

3 hete
Mikkelsen–Edmondson, Fafe Rally (Eb)
Llarena–Fernández, Fafe Rally (Eb)
Herczig–Ferencz, Fafe Rally (Eb)
Scandola–D’Amore, Fafe Rally (Eb)
Tempestini–Itu, Fafe Rally (Eb)
Battistolli–Scattolin, Fafe Rally (Eb)

6 hete
Semerád–Persein, Vyskov Rally (cseh historic)

8 hete
Velenczei–Bacigál, Vértes Rally (Rally1)
Turán–Bagaméri, Vértes Rally (Rally1)

Mikkelsen harmadik dobása

0

Mihályi Csaba blogja a Rally Hungaryről – Még 4 nap

Furcsa kötődéssel rendelkezik Andreas Mikkelsen Magyarországhoz. Eddig két alkalommal állt rajthoz nálunk, és mind a két verseny mérföldkő volt a pályafutásában. 2011-ben az első IRC rajt-cél győzelmét arathatta volna a Mecsek Rallyn. Tavaly egy éves szünet után a Rally Hungaryn tért vissza a versenyzéshez és a győzelme indította be újra a pályafutását. Idén pedig harmadik dobásként akár Európa-bajnok is lehet Nyíregyházán, a Rally Hungaryn.

Biztosan sokan emlékeznek a 2011-es Mecsek Rallyra, amikor az Intercontinental Rally Challenge (IRC) mezőnye látogatott el hazánkba. A versenyt emlékezetes módon Jan Kopecky nyerte, aki az utolsó Nyárásvölgy előtt 8,1 másodperccel vezetett Thierry Neuville előtt (aki a múlt héten nyerte meg a Catalunya Rallyt). A belga azonban alaposan lepirított az utolsó gyorson és hátrányából 7,3 másodpercet faragva kis híján meglepte Kopeckyt, aki így végül nyolc tized másodperc előnnyel nyert.

Andreas Mikkelsen–Elliot Edmondson, TOKSPORT WRT, Skoda Fabia Evo
Fotó: ERC, Andreas Mikkelsen–Elliot Edmondson, TOKSPORT WRT, Skoda Fabia Evo

A verseny igazi sztárja azonban Andreas Mikkelsen volt. Az akkor 22 éves norvég versenyző már komoly karrierrel rendelkezett, hiszen öt éve versenyzett. Pályafutását egész meglepő módon WRC-vel a brit, az ír majd a norvég bajnokságokban kezdte.

Első nemzetközi sikerét a 2010-es Skót Rally, IRC-futamon érte el, ahol második lett. Itt figyelt fel rá a Skoda UK csapata és indította őt a ’11-es IRC bajnokságban. Mikkelsen hamar felnőtt a legjobbak közé. Az Azori-szigetek Rallyn kétszer is sikerült az élre állnia, és végül második lett.

Fotó: ERC, Andreas Mikkelsen–Jonas Andersson, Skoda Fabia Rally2 Evo, Toksport WRT

Közel volt az első győzelméhez, de az mégis mindenkit meglepett, hogy a Mecsek Rallyn az első szakaszon az élre állt és magabiztosan vezette a versenyt. Két szakasszal a vége előtt 10,4 másodperc előnye volt Jan Kopeckyvel szemben. Menedzsere izgatottan mesélte nekünk a sajtóirodában, hogy van egy szokásuk, hogyha nyertek, akkor egy thai étteremben vacsoráznak aznap, de nem mer ilyen éttermet keresni, mert van még hátra két szakasz.

Az óvatosságának volt alapja, mert az utolsó előtti gyorsaságin, Árpádtetőn, a murvakihordáson Mikkelsen megcsúszott és kiesett a versenyből.

Nem nyerte meg ugyan a Mecsek Rallyt, de ez volt az a verseny, ahol először megmutatta, hogy képes a győzelemre. A Mecsek után pedig szárnyalt, a Sanremo Rallyn második lett, a Skót és a Ciprus Rallyt megnyerte és a másfél pont előnnyel bajnok lett Kopecky előtt.

Andreas Mikkelsen–Elliot Edmondson, TOKSPORT WRT, Škoda Fabia Evo
Fotó: ERC, Andreas Mikkelsen–Elliot Edmondson, TOKSPORT WRT, Škoda Fabia Evo

2012-ben sikerült újra megnyernie az IRC-t, de ezzel párhuzamosan már a Volkswagen Motorsport csapatában is versenyzett a vb-n egy Skoda Fabia S2000-essel. Amint pedig elkészült a harmadik bevethető Volkswagen Polo WRC, ezzel folytatta a karrierét. Emlékezetes módon három vb-futamot nyert vele és háromszor (2014–’16) lett harmadik a vb-n.

A Volkswagen kiszállása után a Citroën és a Hyundai csapatoknál is versenyzett, de pályafutása kátyúba került. A korábbi éves szinten tíz–húsz versenyéhez képest tavaly úgy tűnt, hogy egész évben nem láthatjuk őt versenyautóban.

A magyar Topp Cars csapat azonban gondolt egy merészet és meghívta a Rally Hungaryre, ahol a Rabócsiring utáni első szakaszon az élre állt és másfél perc előnnyel megnyerte a versenyt.

Andreas Mikkelsen–Ola Floene, Topp-Cars Rallye Team, Skoda Fabia Rally2 Evo, Rally Hungary 2020
Fotó: ERC, Andreas Mikkelsen–Ola Floene, Topp-Cars Rallye Team, Skoda Fabia Rally2 Evo, Rally Hungary 2020

A Rally Hungary pedig újra beindította Mikkelsen pályafutását, még két versenyen állt rajthoz tavaly, idén pedig a WRC2-ben és az Európa-bajnokságon is versenyez. Mind a kettőben hatalmas sikerrel. A vb-n három, az Eb-n két versenyt nyert eddig.

WRC2-ben a múlt hétvégén, a Catalunya Rallyn Mads Ostberg elvileg utolérte őt a bajnokságban. A mínuszolás miatt azonban Mikkelsennek a szezonzáró Monza Rally már csak formalitás.

Az Eb-n is kedvező a helyzete. Itt 71 pontos előnyét szinte lehetetlen ledolgozni – a hátralévő két versenyen összesen 80 pont szerezhető –, így ha már csak célba kocsikázik a Rally Hungaryn, megszerezheti az Európa-bajnoki címét.

Andreas Mikkelsen–Ola Floene, Skoda Fabia Rally2 Evo, Toksport WRT
Fotó: ERC, Andreas Mikkelsen–Ola Floene, Skoda Fabia Rally2 Evo, Toksport WRT

A 2011-es és a 2012-es IRC után pályafutása harmadik nemzetközi bajnoki címét.

A 2011-es Mecsek Rally és a 2020-as Rally Hungary is komoly mérföldkő volt Andreas Mikkelsen pályafutásában. Könnyen elképzelhető, hogy az idei Rally Hungary lesz a harmadik magyarországi dobása.

A McLaren leigazolta az amerikai Top Gear egykori műsorvezetőjét!

0

A fenti mondat bármilyen hihetetlen hangzik, igaz. Viszont sokkal többet is el lehet mondani Tanner Foustról, a McLaren újonnan kinevezett Extreme E pilótájáról.

A brit istálló 2022-ben csatlakozik majd az elektromos sorozathoz, így Foustnak még várnia kell tényleges a bemutatkozásra.

„Izgatottan üdvözöljük Tannert a McLaren pilóták között. Terepen a világ legjobbjai között van, rengeteg tapasztalattal és számos győzelemmel.” – összegezte Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója.

Az amerikai repertoárjában szinte minden szerepel: kaszkadőrként, műsörvezetőként is dolgozott, az Egyesült Államokban drift, X Games, és ralikrossz versenyeket is nyert.

Utóbbiban volt a legsikeresebb, az első Global RallyCross bajnokság megnyerése után a világbajnokságon is indult néhány versenyen. Máig ő az egyetlen, aki nem európai versenyzőként tudott diadalmaskodni valamelyik WRX hétvégén.

2019-ben negyedszerre is amerikai ralikrossz bajnok lett, emellett pedig az Aszfalt királyai című filmben is szerepelt.

„A McLarennél versenyezni minden versenyző álma, és az, hogy ezt egy ennyire újító szellemű és fantáziadús sorozatban tehetem meg, még különlegesebbé teszi a helyzetet. A koncepció egészen egyedi, a kihívás pedig lenyűgöz. Minden tapasztalatomra és képességemre szükségem lesz.” – jelentette ki Foust.

„Mindeközben pedig egy jó célért tehetek, ami az egész bolygót és az emberi társadalmat érintő problémákra hívja fel a figyelmet.”

A molekuláris biológiában diplomát szerző amerikai csapattársát – aki a McLaren első női versenyzője is lesz – később fogja bejelenteni a csapat.

Az alábbi videóban Norris és Ricciardo üdvözlik őt a McLarennél:

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Extreme E (@extremeelive) által megosztott bejegyzés

Hivatalos: A McLaren 2022-ben csatlakozik az Extreme E mezőnyéhez

A McLaren a 2022-es idénytől csatlakozik majd az Extreme E-hez, hogy többek között megmérkőzhessen a Nico Rosberg és a Lewis Hamilton által irányított csapattal is.

Az Extreme E egy olyan sorozat, ahol elektromos haszon járművekkel versenyeznek olyan helyszíneken, mint például az Északi-Sarkkör vagy az Amazónia-i esőerdő.

„Kiemelt figyelemmel követtük az Extreme E-t az utóbbi időszakban.” – nyilatkozta a wokingi istálló vezérigazgatója, Zak Brown a bejelentést követően.

„Ez a sorozat rendkívül innovatív, ezért is kezdtünk élénk érdeklődést mutatni iránta. Ez sorozat lehetőséget ad a számunkra, hogy a fenntarthatóság szempontjából fejlődjünk. Ilyen dolgok például az autók káros anyag kibocsátásának a csökkentése és a szemét mennyiségének minimalizálása.”

Brown hozzátette, hogy a McLaren Extreme E-be való csatlakozása semmi hatással nem lesz a csapat másik projektjeire, például a Forma-1-es csapatéra.

„Természetesen továbbra is a Forma-1 lesz a legfontosabb sorozat a számunkra. De ettől függetlenül az IndyCarban, az eSportban és most már majd az Extreme E-ben is szeretnénk tisztességesen helyt állni és jól szerepelni. Mindegyik sorozatban egy a célunk: győzelmeket szerezni.”

Az Extreme E a Formula E-hez hasonlóan a globális felmelegedés elleni harcot hirdeti. Valamint ez az első olyan sorozat, ahol egyenlő arányban szereplnek a nemek. Egy férfi és női pilóta csapatonként.

(Boa Bence)