back to top
2025. december 28. 16:36
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1109

    Kritizálta csapatát az F1 tehetséges pilótája, a Red Bullt a leigazolására biztatják

    0

    A Sky Sports szakértőjeként dolgozó Karun Chandhok szerint a Red Bullnak ki kellene vásárolnia Lando Norrist a szerződéséből. A brit pilóta figyelmeztette jelenlegi csapatát, hogy jövőre előre kell lépniük.

    Lando Norris látszólag be van betonozva a McLarenhez, hiszen 2025 végéig szerződés köti őt a wokingi istállóhoz. Nem sokkal a hosszabbítás aláírása előtt azonban a Red Bull is megkörnyékezte őt, amiről csupán nemrég számolt be a nyilvánosságnak. Azonban nem kizárt, hogy a két fél a jövőben is tárgyalni fog egymással.

    A Red Bull kész volt leváltani Verstappen csapattársát

    Sőt, a Sky Sports szakértőjeként dolgozó egykori F1-es versenyző, Karun Chandhok azt szeretné, hogy ez minél hamarabb megtörténjen. Mindezt abban a tudatban jelentette ki, hogy Sergio Péreznek is többéves, egészen 2024-ig szóló szerződése van a bikásokkal. Persze ha valaki, akkor a mexikói pilóta jól tudja, hogy ez mennyit számít, hiszen 2020-ban úgy küldték el a Racing Pointtól, hogy korábban a következő évre is megállapodtak.

    „Szerintem keményen rá kéne menniük Lando Norris kivásárlására” – közölte Chandhok a brit csatorna szezonértékelő adásában. Simon Lazenby műsorvezető pedig azonnal csatlakozott ehhez a véleményhez. „Abszolút, telitalálat – reagált. – 2025 végéig van szerződése a McLarennel, kíváncsi vagyok, nem gondolja-e úgy, hogy ez túl hosszú idő.”

    Lazenby azt is hozzátette, hogy a Red Bullnak szerinte nem kellene hosszú időre meghagyni Daniel Ricciardót a tesztpilótai szerepben, még úgy sem, hogy csak nemrég igazolták le. „Már azon gondolkozik, hogy mikor hagyja abba a versenyzést – érvelt. – Ha ő így gondolkodik, akkor a Red Bullnak is így kellene gondolkodnia. Én személy szerint megpróbálnék valaki mást találni, aki beugrik.”

    Norris érkezése bizonyos szempontból logikus választás lenne a Red Bull részéről, hiszen köztudottan remek viszonyt ápol Max Verstappennel. Szakmai szempontból viszont nem biztos, hogy érdemes lenne a holland pilóta mellé igazolnia, hiszen már többen is nagyon csúnyán megégették magukat a címvédő csapattársaként.

    Embed from Getty Images „Az a probléma, hogy ez olyasmi, mint amit [Pierre] Gasly és [Alexander] Albon esetében is láttunk, mintha bárányokat vinnének a vágóhídra – hívta fel a figyelmet a korábbi esetekre Natalie Pinkham. – Max Verstappen csapattársának lenni nagyon nehéz. Ha túl korán hoznak be egy újoncot, az tönkreteheti a karrierjét.” Persze annyit azért érdemes hozzátenni, hogy Norris már messze van az újonc státusztól, jövőre már az ötödik F1-es idényét kezdi meg.

    Norris üzent a McLarennek

    Azok után, hogy az elmúlt években egyértelműen felfelé ívelő pályán volt a konstruktőri pontok tekintetében, a McLaren idén látványosan visszaesett. A tavalyi négy dobogó után Norris idén mindössze Imolában tudott felállni a dobogóra, és azt sem erőből érte el, hanem azért, mert a Ferrarik ilyen-olyan okokból kihullottak előle. A brit versenyző úgy érzi, hogy ez kevés, és kritizálta saját csapatát.

    „Egy dobogó mindig jelent valamit – nyilatkozta a nemzetközi média néhány képviselőjének. – Jelent valamit nekem, jelent valamit a csapatnak. Azonban egy nem elég. Egy olyan, mint… szerencsénk volt, meg ilyesmi. Az ember mindig azt akarja érezni, hogy megérdemli, hogy ott van. Mi viszont nem voltunk elég gyorsak ahhoz, hogy ott legyünk, előrébb voltunk, mint amit megérdemeltünk volna. Egy alkalom számomra nem elég. A teljes csapat nem végzett elég jó munkát, és mindez az autónknak tulajdonítható.”

    Norrist általában Verstappennel, Charles Leclerc-rel és George Russell-lel szokták egy szinten emlegetni mint generációja egyik legjobbját. A másik három pilóta immáron mindegyike élcsapatnál versenyezhet, az ő esetében viszont úgy tűnik, hogy rövid távon csak a McLarennel juthat előrébb, mert máshol egyelőre nincs hely. A 23 éves versenyző egyértelműen fejlődést szeretne látni.

    Embed from Getty Images „Most mindenki keményen dolgozik – folytatta. – Tudjuk, hogy nagyon nehéz szezonon vagyunk túl. Eléggé hullámzóan [teljesítettünk]: volt olyan hétvégénk, mint például [az abu-dzabi], amelyen gyorsak voltunk, a brazíliai ellenben a szezon egyik legrosszabbja volt. Szóval az utolsó két hétvége az egyik legnagyobb mélypontunkat, majd az egyik legnagyobb csúcspontunkat hozta. Még sok mindent meg kell értenünk, rengeteget kell tanulnunk. Jövőre egy lépést kell tennünk [előre]. Azonban úgy tűnik, hogy mindenki ezen fáradozik, szóval az idő majd eldönti.”

    Visszatér a régi formátumhoz a rallycross vb

    0

    Az FIA rallycross világbajnokság 2023-ban visszatér a hagyományosabb versenyformátumhoz, hatos autós döntőkkel és elődöntőkkel, valamint a bajnoki pontok kiosztásával az előfutamokon legtöbb pontot szerző versenyzői között.

    A versenyhétvégék a shakedown helyett szabadedzéssel indulnak, majd a hivatalos edzés, az egykörös SuperPole, négy előfutam, két elődöntő és a döntő következik. A kétfutamos versenyhétvégéken az előfutamok száma háromra csökken. Minden verseny továbbra is öt körös lesz.

    Minden előfutamon öt autó indul egymás mellől, az első futam összesített eredménye határozza meg a második futam rajtrács pozícióit, így a bajnokság visszatér a 2014-től 2021-ig tartó formátumhoz. Fontos változás, hogy a versenyzők már nem választhatják meg szabadon a helyüket a rajtrácson.

    Ugyanez az eljárás vonatkozik a hátralévő futamokra is, azzal a különbséggel, hogy mind a harmadik, mind a negyedik futamban a leglassabbak versenye indul először.

    Az előfutamok végén bajnoki pontokat adnak. Három pont jár az első helyért, kettő a második és egy a harmadikért, ami arra ösztönzi a versenyzőket, hogy a lehető leggyorsabbak legyenek a verseny korai szakaszában is.

    Rallycross Portugal
    foto: @WORLD/Red Bull Content Pool

    Az előfutamok 12 legjobbja kvalifikálja magát az elődöntőbe, feltéve, hogy az előfutamok legalább 50 százalékán elindultak. Itt visszatérnek a három sorban elhelyezett, lépcsőzetes, hat autós rajtrácsokhoz.

    Ugyanez vonatkozik a döntőre is, ahol az elődöntők győztesei közül a jobbik indul a pole pozícióból, őt követi a másik elődöntő győztese. Ugyanezt az eljárást alkalmazzák a második és harmadik helyezett versenyzők között.

    A döntő végén a bajnoki pontokat a 15. helyig osztják. Az első hat helyezés a döntő eredménye alapján kerül meghatározásra, majd a döntőbe nem jutó elődöntősök következnek. Az összes fennmaradó pozíció a köztes eredménylista szerint lesz.

    Spa
    foto: @World / Red Bull Content Pool

    Meglepetés-csapatfőnök érkezik az F1-be?

    0

    Sajtóértesülések szerint Toto Wolffnak, a Mercedes csapatfőnökének felesége, Susie töltheti be Jost Capito megüresedett posztját a Williamsnél. A másik jelölt a jelenleg a grove-iak tanácsadójaként dolgozó korábbi F1-es világbajnok.

    Ezen a héten kivételesen nem a pilóták, hanem a csapatfőnökök átigazolásáról szóltak a hírek a Forma-1-ben. Ami a kevésbé meglepő hírek közé tartozott, hogy Frédéric Vasseur távozik az Alfa Romeótól, és Mattia Binotto helyét veszi át a Ferrarinál. Ami viszont sokakat váratlanul ért, hogy Andreas Seidl elhagyja a McLarent, és a Sauber vezérigazgatója lesz, őt Andrea Stella fogja pótolni. Egy nappal korábban pedig Jost Capito az egész közvélemény meglepetésére elhagyta a Williamst.

    Váratlan és megdöbbentő hírek érkeztek az F1-es Williams-istállótól

    Ennek következtében most a hinwili és a grove-i istálló is csapatfőnököt keres, már ha még nem találta meg. Utóbbival kapcsolatban ugyanis máris megkezdődtek a találgatások, és egy elsőre meglepőnek tűnő név is bekerült a kalapba. Az szinte biztos, hogy ha valóban ő lesz a befutó, akkor Toto Wolff, illetve a Mercedes még nagyobb befolyást szerez a sportágon belül.

    Nem másról van szó, mint Susie Wolffról, a brackley-iek csapatfőnökének feleségéről. Ha valóban ő lesz a befutó, akkor a Forma-1 történetének elméletileg második, gyakorlatilag harmadik női csapatfőnökévé válik. A megkülönböztetésre azért van szükség, mert a Saubert 2012 és 2017 között vezető Monisha Kaltenborn mellett Claire Williams 2013 és 2020 között vezette az édesapja által alapított istállót, de hivatalosan mindvégig csak csapatfőnök-helyettes volt.

    A Wolff-családnak van kötödése a Williamshez, hiszen Totónak korábban részesedése volt a brit alakulatnál, míg felesége 2012 és 2015 között a csapat tesztpilótája volt. Az utolsó két évben két-két szabadedzésre be is ülhetett az autóba, így a mai napig ő az utolsó nő, aki Forma-1-es hétvégén lehetőséget kapott. Férje után azonban ő is szakított az istállóval.

    2018-ban a Formula E-ben szereplő Venturi Racing csapatfőnöke, illetve részvényese lett, nem véletlen, hogy pont a 2018–19-es idényben váltottak a Mercedes erőforrására. 2020–21-ben Edoardo Mortara révén az egyéni, míg a következő szezonban a csapatok közötti bajnokságban szerezték meg a második helyet. Időközben vezérigazgatóvá lépett elő, de idén augusztusban a csapatot érintő változások miatt lemondott pozíciójáról.

    Amennyiben valóban ő lesz a Williams csapatfőnöke, akkor borítékolható, hogy Toto Wolff, illetve a Mercedes a jelenleginél is nagyobb befolyást szerez magának. A grove-iak 2014 óta a brixworthi motort használják, és az idei szezontól kezdve a váltót is tőlük vásárolják, tehát már most is viszonylag szoros az együttműködés, és Susie Wolff kinevezésével ez alighanem erősödne.

    Embed from Getty Images

    Azonban nem ő az egyetlen jelölt a csapatfőnöki posztra, a sajtóban ugyanis felmerült még egy név. Ez pedig Jenson Buttoné, a 2009-es idény Forma-1-es világbajnokáé, aki jelenleg a csapat tanácsadójaként tevékenykedik. A brit pilóta tavaly év elején tért vissza ahhoz az istállóhoz, ahol versenyzőként debütált az F1-ben.

    A 10 legnagyobb mentés a 2022-es WRC szezonból

    0

    A rally világbajnokság honlapja összegyűjtötte az idei év tíz legmelegebb pillanatát.

    Ott Tanak belgiumi mentésével és Craig Breen horvátországi pillanataival indul az összeállítás. Takamoto Katsuta Japánban tette majdnem tetőre a Yarist, ami szintén nem maradhatott ki a válogatásból.

    Sebastien Ogier még a szezonnyitón rajzolta körbe a szakadék szélét a Toyotával, Gus Greensmith pedig Horvátországban hibázott nagyon furcsa módon.

    Azt, hogy Kalle Rovanpera mennyire a határon autózott 2022-ben az is bizonyítja, hogy két momentumal is bekerült az összeállításba. Az ötödik legkomolyabb mentés lett az, amikor Szardínián nyírta meg a bokrokat a Yaris hátuljával.

    Adrien Fourmax az árkot járta meg Belguimban a Pumával, Esapekka Lappi pedig az athéni olimpiai stadionban hibázott, de megúszta, nem úgy, mint Andreas Mikkelsen.

    Az összeállítás készítői a Neuville új-zélandi kalandját és Rovanpera kenyai szuperspeciálos mutaványát tartották érdemesnek a legnagyobb mentés címére. A belga belső kameráján érdemes figyelni, hogy a navigátor és a pilóta is rezzenéstelen arccal várja a történéseket, Rovanpera pedig vigyorogva mesélte a történetüket a gyorsasági végén.

    Hogy melyik lett a legnagyobb mentés a készítők szerint, a videó végén kiderül.

    A Mini lesz a Toyota és a Prodrive kihívója a Dakaron

    0

    A Mini is ott lesz a 2023-as Dakaron. A hatszoros Dakar győztes márka a Mini John Cooper Works Rally Plus-t indítja a T1+ kategóriában Jakub Przygonskival és Sebastian Halpernnel.

    Az X-raid 2017 óta versenyzett a Mini JCW-vel a Dakar Rallyn. Ahogy a T1+ kategória neve is jelzi, a Plus modell egy továbbfejlesztett autó, olyan különbségekkel, mint a szélesebb első rész és a jobb aerodinamika.

    A JCW Rally Plust hidrogénezett növényi olajból (HVO) működő bioüzemanyag hajtja majd, amely műanyag palackokból és növényi zsírból készül. A Dakaron már korábban is használtak HVO-t, mint például a KH-7 Epsilon Team, amelynek 2022-es teherautójában a HVO-t LPG-vel keverték, de 2023-ban áttérnek a hidrogénre.

    „A fenntarthatóság egyértelműen a MINI JCW Rally Plus projektünk élén áll” – mondta Sven Quandt csapatigazgató. „A jövő szempontjából az autósportnak meg kell szoknia, hogy fenntarthatóság nélkül nem lesz több motorsport. Emiatt egyértelműen szívügyünk volt, hogy a kilencedik MINI-t fenntarthatóbban üzemeltetjük. A HVO-val új területre lépünk a tereprally színtéren, és alig várom, hogy bemutathassuk családunk legújabb tagját, a MINI JCW Rally Plus-t. Véleményünk szerint a HVO üzemanyag fontos kiegészítője más alacsony károsanyag-kibocsátású hajtásláncoknak, és nem csak a motorsportban. A Dakar nagyon jó platformot kínál ennek az üzemanyagnak a tesztelésére és a figyelem felkeltésére.”

    Mini X-Raid
    foto: X-raid Team

    A Mini mellett csak két másik csapat rendelkezik T1+ járművel, a Toyota a Hilux T1+ modellt, míg a Prodrive a Huntert viszi a Dakarra. Az ellátási lánc problémái azonban megakadályozták, hogy más márkák T1+ programokat indítsanak, bár a Ford ugyanezt szándékozik tenni a Ranger T1+-szal egy későbbi Dakar Rallyn.

    Przygonski a 203-as rajtszámmal indul Armand Monleón navigátorral, míg Halpern mellett Bernardo Graue ül a 212-es autóban. A duók az első tízben voltak a 2022-es Dakar Rallyn, Przygonski a hatodik, Halpern pedig a nyolcadik helyen végzett. Ők voltak a legjobb nem T1+ nevezések.

    Az X-raid Team két JCW Buggie-val is nevezett a T1.2 osztályban Denis Krotov és Khalid Al Qassimi versenyez az autókkal. A T1-en kívül a németek hét Yamaha YXZ1000R Turbo prototípust visznek Dakarra a T3 kategóriában.

    Mini X-Raid
    foto: X-raid Team

    Hamiltonék után a patkányfalka is együtt vacsorázott – íme 577 F1-es futam egy asztalnál

    0

    Karácsony közeledtével nyolc egykori brit versenyző ebédelt közösen, akik alsóbb kategóriákban anno együtt versenyeztek. Közülük hatan, vagy ha úgy vesszük, heten az F1-ig is eljutottak.

    Az Abu-dzabi Nagydíj hétvégéjén bejárták a világot azok a képek, amelyek a Forma-1-es mezőny tagjainak közös vacsorájáról készültek. Mint ismert, mindezt Lewis Hamilton szervezte meg, hogy ezzel is hozzátegyen valamit Sebastian Vettel búcsúztatásához. A képek és a beszámolók tanúsága szerint a húsz versenyző kifejezetten jól érezte magát.

    Ám nem csak a jelenlegi pilóták tudnak együtt vacsorázni: a korábbi versenyzők közül akadnak, akik egyenesen összejárnak. Így történt ez néhány, egészen pontosan nyolc brit veteránnal is, akik a héten, vélhetően karácsony közeledtének alkalmából ejtették meg az éves közös ebédjüket. A képen több mint félszáz F1-es futam látható, ám a győzelmeket már csak kettő, a vb-címet pedig egy ember szállította.

    A fotón, amit többen is megosztottak, sorrendben Damon Hill (115 futam), Martin Donnelly (13), Derek Warwick (147), Jonathan Palmer (83), Martin Brundle (158), Mark Blundell (61), Steve Soper, valamint Perry McCarthy látható. Utóbbi kettő nem jutott el F1-es versenyig, bár McCarthy részt vett tíz nagydíjhétvégén.

    Hillt aligha kell bemutatni, hiszen személyében huszonkétszeres futamgyőztesről és nem mellesleg az 1996-os idény Forma-1-es világbajnokáról van szó. Martin Brundle neve szintén sokaknak ismerősen csenghet, hiszen immáron több mint két évtizede vesz részt a Forma-1-es közvetítésekben, általában szakkommentátorként. Előtte kilenc dobogóig jutott. Palmert a fiatalabbak a 2016-ban, illetve 2017-ben szintén az F1-ben versenyző Jolyon Palmer édesapjaként azonosíthatják.

    Warwick négy, Blundell három dobogóig jutott el F1-es karrierje során. Ami Donnellyt illeti, neki még a pontszerzés sem adatott meg a Forma-1-ben, miután az 1990-es Spanyol Nagydíj hétvégéjén horrorisztikus balesetet szenvedett, és az autójából is kirepült. A borzalmas bukással és annak következményeivel korábban mi is külön cikkben foglalkoztunk.

    32 éve történt az F1 egyik legbrutálisabb balesete, csoda, hogy az elszenvedője túlélte (videó)

    A társaságot saját tagjai „Rat Packnek” nevezték el, amit magyarra leginkább patkányfalkaként lehet lefordítani. Hogy kik és mi alapján a tagjai, az nem teljesen egyértelmű. Bizonyos források szerint azok a brit versenyzők alkotják, akik a 80-as években az alsóbb kategóriákban versenyeztek együtt, de akkor felmerül a kérdés, hogy Warwick, Palmer és Brundle mit keresnek az asztalnál, hiszen ők már a 80-as évek első felében F1-es pilótának mondhatták magukat.

    Ami a hiányzókat illeti, a háromszoros F1-es futamgyőztes, Michael Schumacher egykori csapattársa, Johnny Herbert biztosan közéjük tartozik, ahogyan Julian Bailey is, aki hét nagydíján egyszer szerzett pontot. Sőt, tíz éve még az ausztrál David Brabhamet is tiszteletbeli taggá avatták, amikor közösen elindultak egy versenyen, igaz, az csak arra az egy alkalomra szólt.

    WRC karácsonyra? – az M-Sportnál még van pár eladó darab

    0

    Az nem meglepetés, ha egy üzlet kifogy az árukból karácsony előtt, de az már meglepő, hogy az M-Sport is majdnem minden rallyautóját is eladta az év végére. Néhány érdekes darab azért még kapható, köztük WRC-k is.

    Összesen 13 autót kínált az M-Sport a rally kategóriában, és az utóbbi hetekben ebből még eladott párat, így a karácsonyi kínálat már csak öt darabos.

    A listában három WRC is szerepel. A legidősebb egy Ford Focus WRC, a 2007-es autóval Luis Perez Companc versenyzett, majd Khalid Al-Qassimi indult néhány vb futamon. A Focus technikája gyakorlatilag új, minden fontos elemét felújította az M-Sport.

    Focus WRC
    foto: M-Sport

    Csak egy évvel fitalabb, de nagyságrendekkel híresebb az a 2008-as autó, ami kétségtelenül a WRC gyűjtők szűk csoportjának álma. A 2008-as PX08 AXB alvázszámú autó három WRC győzelemet szerzett, köztük a FORD 75. első helyezését. Jari-Matti Latvala és Miko Hirvonen ért el sikereket az autóval, amit természetesen szintén tökéletesen felújítva ad át az M-Sport a vevőnek. A vételárról itt sem beszélnek, de az autó történetét nézve furcsa, hogy még nem kelt el.

    Ford Focus WRC 2008
    foto: M-Sport

    230.000 font az ára a kínálat harmadik különleges darabjának. A 2012 szeptemberében épült Fiesta WRC-t a Yazeed Racing megrendelésére készítették. 2015-ig Yazeed Al-Rajhi versenyzett vele, de mindössze 48 rallyn indult az autó. Utoljára 2019-ben állt rajthoz egy olasz páros a Fiestával, amit murvás szettel kínál az M-Sport, de igény esetén az aszfaltos futóművet is adják a kocsihoz.

    Fiesta WRC
    foto: M-Sport

    Kisebb karácsonyi költségvetéssel R5-ös autót is kínál az M-Sport. A 265-ös alvázszámú, tehát az utolsók közül való Fiesta R5 „mindössze” 140.000 fontba kerül. Az autó eddig csak 26 versenyen állt rajthoz, előbb egy belga páros ment vele, majd egy brit duóhoz került.

    A kínálat legolcsóbbja szinte új. Négy versenyen vett csak részt az a 2019-ben épült Ford Ford Fiesta R2T19 amit az M-Sport lengyelországi részlege készített. A murvás futóművel kínált Fiesta 68.000 fontba kerül.

    A tejes kínálat itt elérhető.

    Ford Fiesta R2T
    foto: M-Sport

     

    Nem az az ijedős típus, de ez még Alonsót is megrémíti

    0

    Fernando Alonso elárulta, két-három évig még biztosan versenyezni fog. A kétszeres F1-es világbajnok jelenleg fél a visszavonulás gondolatától, ugyanis nincs B-terve, például csapatfőnök sem akar lenni.

    Fernando Alonso szinte minden rekordot megdöntött vagy meg fog dönteni, ami a leghosszabb F1-es karrierről szól. Idén átadta a múltnak Kimi Räikkönen csúcsát, és már ő indult el a legtöbb futamon, jövőre pedig már a huszadik szezonját fogja teljesíteni, amivel a finn pilótát, valamint Michael Schumachert és Rubens Barrichellót is meg fogja előzni a vonatkozó ranglistán.

    Ráadásul valószínű, hogy a 41 éves versenyző 2024-ben is ott lesz a mezőnyben, vagyis úgy tűnik, nem a közeljövőben fog visszavonulni. Mindezt maga is megerősítette, és azt is elárulta, mikor jöhet el az a pont, amikor úgy érzi, abba kell hagynia. Hozzátette, ennyi idősen már sok szempontból át kell gondolnia a tervezést.

    „Amíg úgy érzem, hogy továbbra is száz százalékot tudok nyújtani – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre az Auto Motor und Sportnak. – Tehát két-három évig még mindenképpen. Az én koromban sok mindent másképpen kell megközelítenem: az edzéseket, az utazásokat, a [nagydíjhétvégék] közötti eseményeket. A Forma-1 egyre inkább igénybe veszi az embert, úgyhogy jól meg kell szervezni a dolgokat.”

    Alonso egyszer, 2018-ban már elhagyta a Forma-1-et (ha nem számítjuk a 2002-es idényt, amikor a Renault tesztpilótája volt), de az azt követő két évben többek között a WEC-ben, az Indy 500-on és a Dakaron is részt vett. Ennek kapcsán kijelentette, hogy az még soha nem merült fel benne, hogy teljesen befejezi a versenyzést, már csak azért sem, mert fél az azt követő időszaktól.

    Alonso nevet változtatott, ezen a néven versenyez az idei szezontól

    „Nincs B-tervem – vallotta be. – Egész életemben versenyző voltam, és csak azért vagyok jó benne, mert semmi mást nem tanultam. Mindig is a motorsportnak szenteltem az életemet, és amihez a legjobban értek ebben a sportágban, az a vezetés. Ha egy napon vissza fogok vonulni a Forma-1-ből, akkor más futamokon fogok elindulni. Továbbra is nagy kihívás lenne győzni a Dakaron, mert ez a kombináció még senkinek sem sikerült. Az otthoni ücsörgés megrémít.”

    Alonso nem konkretizálta, de vélhetően arra gondolt, hogy még senki nem nyert F1-es világbajnoki címet és Dakart. Ennél enyhébb feltételt nem lehet megszabni, tekintve, hogy Jacky Ickx Forma-1-es futamgyőztesként 1983-ban diadalmaskodott a legendás versenyen, egykori F1-es pilótaként pedig Jean-Louis Schlesser is ünnepelhetett az akkor még ténylegesen Afrikában rendezett viadalon.

    Alighanem sokan el tudnák képzelni, hogy pályafutása befejeztével Alonso csapatfőnöknek áll, vagy egyéb szerepben vesz részt egy istálló vezetésében. A spanyol pilóta számtalanszor megmutatta már, hogy ő a mezőny egyik legnagyobb politikusa, ennek ellenére momentán nem gondolkozik ilyesmin.

    „Nem akarom bezárni magam előtt az ajtót, de jelenleg nem szerepel a kívánságlistámon – szögezte le. – A munkánk sok utazással is jár. Az ember ezt azért viseli el, mert azt csinálja, amit szeret és tud is. Ha olyasvalamiért kellene utaznom, amiben nem vagyok jó, gyorsan lemerülne a belső akkumulátorom.”

    Szavazhatunk az év WRC versenyzőjére

    0

    Érdekes szavazást indtott a rally világbajnokság weboldala, mert szakmai alapokon keresik az év rallyversenyzőjét. Kalle Rovanpera mellett magyar szemmel esélytelennek tűnik a másik három jelölt, de ezúttal érdemes kicsit más szemlélettel megközelíteni a szavazást.

    Talán érdemesebb az év tehetségében, vagy magyarosabban az év felfedezttjében gondolkodni. A nevek listája rávilágít a miértre is.

    Lauri Joona

    Ez az év áttörést jelentett Joona számára, mivel a 26 éves pilóta megszerezte első világbajnoki címét. Az M-Sport Ford Fiesta Rally3-as autójával Joona a WRC3 címig menetelt, miután ötből három versenyt megnyert – legyőzve cseh riválisát, Jan Černýt a spanyolországi futamon. Joona ebben a szezonban az FIA Junior WRC-n is szerepelt, és a horvátországi első győzelmét követően a negyedik helyen végzett a one-make kategóriában.

    Lauri Joona Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Emil Lindholm

    2022-ben a WRC2 kategóriába lépve Lindholm a WRC élvonalának utánpótlás kategóriájában az első szezonját a tanulásra szánta. A finn azonban rögtön az élmezőnybe érkezett, és annak ellenére, hogy Svédországban frusztrálóan kezdett, két győzelmet és három további dobogós helyezést szerzett. Ezzel letaszította Andreas Mikkelsent a trónról, így lett az új WRC2 világbajnok. Persze kellett hozzá az okos – és anyagilag is megterhelő – stratégia is, de az kétségtelen, hogy Lindholm fejlődése figyelemre méltó.

    Emil Lindholm
    foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Kalle Rovanpera

    Rovanpera csak a harmadik teljes szezonját tejesítette az élvonalban, de ebben az évben ellenállhatatlan volt, 13 versenyből hatot megnyert a Toyota GR Yaris Rally1-gyel. A szezonja annyira domináns volt, hogy két fordulóval a vége előtt megszerezte a bajnoki címet az Új-Zéland Rallyn. Ezzel mindössze egy nappal a 22. születésnapja után a WRC valaha volt legfiatalabb bajnoka lett – több mint öt évvel megdöntötte Colin McRae korábbi rekordját.

    Rovanpera
    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    Robert Virves

    Az FIA Junior WRC 2022-es váltása az összekrékhajtású Rally3-as Fiestára gyógyírnak bizonyult az észt Virves számára, hogy nemzetközi szinten is áttörő évet produkáljon.

    Hihetetlen szívósságot mutatva, hogy minden rallyn rajthoz állt, miközben a finanszírozás mindig is kérdéses volt. Virves négy dobogós helyezést ért el, beleértve a győzelmet az utolsó fordulóban, és ezzel megszerezte az FIA Junior WRC címét. További elismerése Virvesnek, hogy a szezon közepén az angol típusó itinerre váltás nem akasztotta meg őt, sőt eredményei csak tovább javultak.

    Virves
    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    A szavazást oldalát itt lehet elérni.

    Lindholm
    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

     

    Tényleg elcsalták Hamilton vb-címét? – megszólalt az egyik legnagyobb brit F1-es véleményvezér

    0

    A Sky Sports F1-es kommentátora kifejtette véleményét a tavalyi abu-dzabi botrányról. David Croft kedvenc futballcsapatával példálózva kijelentette, hibák márpedig történnek, így a szurkolóknak ideje lenne továbblépniük.

    A héten volt az első évfordulója a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjnak, minden idők egyik legdrámaibban és egyben legbotrányosabban végződő F1-es szezonzárójának. Mint ismert, Max Verstappennek egy, utólag az FIA által is hibásnak mondott döntés adott lehetőséget arra, hogy az utolsó körben megelőzze Lewis Hamiltont, amit sokkal frissebb gumikon meg is tett, ezzel övé lett a világbajnoki cím.

    Az F1-es közvélemény egy részét azóta sem hagyják nyugodni az események, és a szurkolók között máig megy a heves vita, hogy ki és mit érdemelt volna akkor. Sőt, nemrég maga Hamilton öntött olajat a tűzre, amikor kijelentette, hogy a futamot manipulálták. A hétszeres világbajnok szerint „valaki hozott egy döntést, hogy olyan eredménynek kell születnie, amilyen született”.

    Hamilton tovább ment: szerinte Verstappent akarták világbajnoknak, azért csalták el a tavalyi vb-t

    Természetesen az F1-et közvetítő csatornákon még idén is rengeteget foglalkoztak az esettel. A Sky Sportson különösen, így a csatorna kommentátora, David Croft is elmondhatta a véleményét, amit most a Pitstop Podcastban is megtett. Tekintve, hogy neki jutott a feladat, hogy leközvetítse a csatát, nyilvánvalóan mindkét tábortól kapott hideget-meleget. „Max szurkolói azzal vádoltak, hogy Lewis felé hajlok, Lewis rajongói pedig azzal, hogy Max felé” – fogalmazott.

    A brit kommentátor néhány újságíró kollégájával ellentétben nem sokat írt erről Twitteren, mivel egyszerűen túlságosan korlátozónak érezte az ottani karakterlimitet. Most viszont elmondta az álláspontját, amelyet egy konkrét futballpéldával igyekezett szemléltetni kedvenc csapatának a tavalyi idényben lejátszott egyik meccséről.

    „Abu-Dzabiról azt mondanám, hogy nem volt helyes [a döntés] – szögezte le. – Hibák [viszont] történnek, ahogyan arra az FIA jelentése is rámutatott. A bíró követ el hibákat. Sok West Ham-meccsen voltam, és néha úgy éreztem, hogy megloptak. Te Arsenal-drukker vagy: továbbra sem gondolom azt, hogy a mi srácunkat, [Vladimir] Coufalt ki kellett állítani tavaly nálatok, mert az egy tökéletes ütemű szerelés volt. Nem kellett volna tizenegyest adni, [bár] [Łukasz] Fabiański remekül kivédte, de [Coufalt] nem kellett volna leküldeni. Persze te nem értesz egyet, de a sportnak így kellene működnie.”

    Mindezt a tavalyi szezonra átültetve, Michael Masi, az akkori versenyigazgató nyilvánvalóan hibázott, de ez már a múlt. Ami pedig a csalás, illetve a manipuláció vádját illeti, „Crofty” nem ért egyet Hamiltonnal. Épp ellenkezőleg, nem gondolja, hogy bárki is szándékosan befolyásolta volna ilyen módon az eseményeket.

    „Mi fog változtatni az eredményen? Semmi. Az eredmény nem fog módosulni – magyarázta. – A bírónak pedig joga van hibázni, mert ő is ember. Sportrajongóként ezt nem szeretjük, ezzel együtt nem hiszem, hogy manipulálták volna [a versenyt]. Nyilvánvalóan nem gondolom, hogy az FIA eldöntötte, hogy Maxnak kell megnyernie a bajnokságot, hogy Jean Todt [az FIA akkori elnöke – a szerk.] felhívta Michael Masit, és [közölte vele, hogy] »ezt Maxnak kell adnotok«.”

    Azok közül, akik nem csalást kiáltottak, sokan azért fakadtak ki, mert szerintük Masi hagyta magát befolyásolni. Jonathan Wheatley, a Red Bull sportigazgatója, majd aztán Christian Horner csapatfőnök is igyekezett elérni, hogy az eredeti döntéssel ellentétben mégis engedjék el a Hamilton és Verstappen között lévő lekörözötteket, aminek az ausztrál szakember végül eleget is tett. Croft azonban ebben sem lát különösebb problémát.

    „Nem hiszem, hogy a Red Bull belekényszerítette volna Michael Masit ebbe a helyzetbe – folytatta a gondolatmenetet. – A csapatrádió akár hangozhatott is így, de nem az történt, hogy Michael Masi ott ült, és arra gondolt, hogy »azt kell csinálnom, amit a Red Bull mond«.” A brit kommentátor azt is hangsúlyozta, hogy a bikásokat nem lehet hibáztatni a viselkedésükért.

    A műsorban ezután szóba került, hogy tavaly játszották be először a csapat és a versenyigazgató közötti rádiókommunikációt, amit a 2022-es idényre meg is szüntettek, Croft szerint nagyon helyesen. Szerinte egyébként az sem jó út, hogy a csapatvezetők kommunikálhatnak a versenyirányítással, és ezen véleménye mellett ismét egy futballból vett példával érvelt.

    „Ezt nem szabadna lehetővé tenni – mondta határozottan. – Nem tartom helyesnek, hogy a futballedzők rákiabálnak a bíróra az oldalvonalról. David Moyesnak [a West Ham edzője – a szerk.] [néha] meg kell tennie, amikor megint meglopnak minket, de az én elméletem mindig is az volt, hogy előfordulnak hibák. Ezt nem szeretjük, de el kell fogadnunk. Abu-Dzabival kapcsolatban pedig úgy látom, hogy az emberek nem akarják elfogadni, hogy ami történt, az megtörtént, és ideje továbblépni.”