Betelt a 2023-as Monte-Carlo Rally nevezési listája, a tíz Rally1-es autó közt három Ford Pumát nevez az M-Sport.
A Monte Carlo Rally szervezői megerősítették, hogy a maximális 75 nevezés érkezett be a 2023-as szezonnyitóra és a lista 10 Rally1-es autót tartalmaz, köztük három Pumát.
A nemrég bejelentett Ott Tanak és Pierre-Louis Loubet mellett a harmadik versenyzőjük kilétét egyelőre nem hozta nyilvánosságra az M-Sport. Úgy tűnik, hogy a kilencszeres világbajnok Sebastien Loeb valószínűleg nem fogja megvédeni 2022-es monte-carlói győzelmét. A csapat vezetője, Richard Millener a múlt héten elismerte, hogy „nehéz” lesz megállapodást kötni Monte Carlóra, de megismételte, hogy Loeböt mindenképp szeretnék indítani.
Az akadály a Dakar Rally, amelyen ott lesz a francia és ha nem esik ki, akkor január 15-én, vasárnap ér véget a versenye Szaúd-Arábiában. A Monte-Carlo Rally viszont január 17-én, kedden kezdődik.
Fotó: M-Sport
„Nyilván szeretnénk, hogy Seb az autóban üljön, de azt hiszem, ez nehéz lesz Monte Carlo Rallyra, ám nem hagyjuk abba a próbálkozást” – mondta Millener. „Jelen pillanatban minden erőforrásunkat Ottra kell fordítanunk, és ebben reálisnak kell lennünk.”
Millener azt is elmondta, hogy a finanszírozáson is múlik, hiszen az élversenyzők sokba kerülnek.
A hivatalos honlapján korábban Loeb megerősítette, hogy a Dakar Rallye után még nem biztosak a tervei. „Még egy kihívás van, és nem utolsó az utamon: a Dakar! Az egész BRX/Prodrive csapattal és Fabiannal komoly ambíciókkal megyünk oda. És ami a „Dakar után”-t illeti, ha valakinek több infója van nálam, akkor érdekel” – írta a világbajnok.
Sajtóhírek szerint az M-Sport a múlt héten tárgyalt Gus Greensmith-szel, hogy negyedik évüket is együtt töltsék e. Ugyanakkor Grensmith-t egy Toyota szerződéssel kapcsolatban is emlegetik, mert japánok készek arra, hogy a következő szezonban bérbe adják negyedik autójukat, amely Takamoto Katsuta előléptetését követően a szezon felében szabad lesz. Katsuta a csapat negyedik autóját vezeti majd ott ahol Ogier versenyez, de jövőre akár hat hétvégére is átveheti a harmadik autót a franciától.
Ha Loeb vagy Greensmith nem köt szerződést az M-Sporttal Monte Carlóra, a harmadik autót egy ügyfél versenyző is vezetheti. 2022-ben Jourdan Serderidis Kenyában, Görögországban és Spanyolországban, míg Lorenzo Bertelli Új-Zélandon versenyzett a Pumával.
Egyesek szerint már ott van, mások szerint pedig hamarosan ott lehet minden idők legjobbjai között a 25 évesen kétszeres világbajnokká váló holland pilóta.
David Coulthard szerint Max Verstappen már most ott van minden idők legjobbjai között, a 2016-os világbajnok Nico Rosberg azonban úgy véli, hogy egyelőre nem ez a helyzet. Azt azonban a Mercedes korábbi pilótája sem vitatja, hogy a zsinórban második világbajnoki címét nyerő, 35 futamgyőzelemnél járó holland jó úton van efelé, és hamarosan ott lehet a top 5-ben.
„Max Verstappen egyszerűen brilliáns versenyző, és meglehetősen biztos vagyok benne, hogy hamarosan ott lesz minden idők öt legjobb pilótája között, olyan nevek mellett, mint Senna, Hamilton és Schumacher. Max Verstappen neve csatlakozni fog ehhez a listához. Elképesztő, hogy mennyire tehetséges és milyen kifogástalan volt az idei éve. Nyilvánvalóan ő az, akihez a többieknek mérniük kell magukat” – mondta a hat évvel ezelőtt, vb-címe megnyerése után visszavonult német.
Ha a számokat nézzük, Verstappen nem áll rosszul a vb-címek örökranglistáját vezető Schumacherhez és Hamiltonhoz képest, hiszen előbbi 24, utóbbi 29 évesen nyerte második címét, míg a hollandnak ez 25 évesen sikerült. Ám míg Schumacher ezután átigazolt a gyengélkedő Ferrarihoz, és öt évet kellett várnia egy újabb világbajnoki címre, addig Hamiltonnak a Mercedesszel nagyon beindult a szekere, és az elkövetkező hat idényből ötben világbajnok lett.
Celebrating Michael's second @F1 World Championship Title, on 22nd October 1995 at the Pacific Grand Prix in Aida.#TeamMichael Am 22. Oktober 1995 holt sich Michael seinen zweiten @F1 WM-Titel beim Pazifik GP in Aida. #SimplyTheBestpic.twitter.com/EjZQWEnDbY
Schumacher 24 évesen lett kétszeres világbajnok, de utána jópár éves böjt következett
Persze ez még Verstappennek is összejöhet, a McLarennél versenyző Lando Norris szerint pedig benne is van, hogy össze fog. „Ha Maxnak volt két ilyen éve, akkor a következő másfél-két évben újabb 30-40 futamot nyerhet, és akkor már 70 győzelemnél fog járni. Szóval valószínű, [hogy megdöntheti Hamilton rekordjait]” – számolgatott a holland pilóta barátja.
Jean Todt, a Schumacherrel öt egyéni vb-címet nyerő Ferrari-csapatfőnök szerint Verstappen és Schumacher pedig nemcsak az eredményeik terén lehetnek hasonlóak, másban ugyanis már most sok a közös bennük.
„Nem hiszem, hogy [Verstappent] túlságosan érdeklik a számok, vagy az, hogy mi van leírva, egyszerűen csak azt akarja, hogy a legjobbként tartsák számon. Max olyan, mint Michael. Nagyon elszánt, nagyon agresszív. Michael a pályán kívül csodálatos ember, Maxot viszont nem ismerem, úgyhogy róla nem tudom megmondani, hogy milyen. Jelenleg azt látom, hogy teljes mértékben a versenyzésre koncentrál, és jól is teszi. Aztán ott van az is, hogy mindkettőjüknek nagyszerű autók álltak a rendelkezésére, mert legyen bármennyire is kivételes valaki, a győzelemhez minden pilótának versenyképes kocsira van szüksége.”
A január végi Bajnokok Tornája újoncai között ott van Thierry Neuville is. A Hyundai versenyzője egy héttel a szezonnyitó Monte Carlo Rally után vesz részt az eseményen.
Impozáns újoncokat igazolt a Bajnokok Tornája. A 2022-es Forma-2-bajnok Felipe Drugovich, az IndyCar menő Felix Rosenqvist és a rally világsztár Thierry Neuville debütál a Race Of Champions-on, amelyet 2023-ban is a svéd Pite Havsbad kisvárosban tartanak a Balti-tenger havas és jeges pályáján 2023. január 28-29-én.
Szintén nemrég csatlakozott a csapathoz ‘Mr Le Mans’, azaz Tom Kristensen, és a 13-szoros F1-es nagydíj-győztes David Coulthard.
A Bajnokok Tornája mezőnyében már szerepel a két F1 bajnok, Sebastian Vettel és Mika Hakkinen, a tízszeres Grand Prix-győztes Valtteri Bottas, az ötszörös FIA rallycross világbajnok Johan Kristoffersson, a norvég rally apa-fia duója, Petter és Oliver Solberg, valamint a W-sorozat háromszoros bajnoka Jamie Chadwick.
Fotó: Hyundai Motorsport
„Nagyon boldog vagyok, hogy részese lehetek a 2023-as Race Of Championsnak! Ez egy olyan verseny, amit mindig is szerettem volna teljesíteni, és nagyon várom, hogy havon és jégen versenyezzek a befagyott Balti-tengeren a motorsport legendái mellett! Szórakoztatónak ígérkezik az ilyen felületen való vezetés, és remélem, hogy a Svéd Rallyn szerzett tapasztalataimat felhasználhatom majd. Tudom, hogy a verseny kemény lesz, de az biztos, hogy a győzelemre törekszem. Minden tőlem telhetőt megteszek, hogy egy jó show-t mutassak be azon a hétvégén Pite Havsbadban” – fogadkozott Neuville, aki a SOlberg családdal együtt képviseli a rallysokat.
Az előző évben mindent vittek a rallyversenyzők, Sebastien Loeb lett a bajnok, a nemzetek kupját pedig Norvégia nyerte, Petter és Oliver Solberggel.
A több mint tíz éve a Forma-1-ben dolgozó riporter szerint nagyon is tetten érhető a négyszeres világbajnok személyiségében végbement változás, aminek az okait is tudni véli.
Sebastian Vettel kétségtelenül hatalmas népszerűségnek örvendő pilótaként vonult vissza, és talán még soha egyetlen Forma-1-es pilótát sem búcsúztatott úgy a sportág és a mezőny, mint őt Abu-Dzabiban. A négyszeres világbajnok azonban nem volt mindig ekkora közönségkedvenc, aminek egy része természetesen betudható annak, hogy 2010 és 2013 között zsinórban négy vb-címet nyert, az ilyen szintű dominancia pedig mindig megosztja az embereket.
Natalie Pinkham, a Sky Sports riportere szerint azonban más is történt Vettellel azon kívül, hogy 2013 után nem nyert több világbajnokságot, és a személyiségében történt változások is hozzájárultak ahhoz, hogy ennyire közkedvelt lett.
„Nem tudom, te hogy vagy vele, Damon, de az utóbbi 12 évet a sportágban töltve én valódi változást tapasztaltam rajta, amit annak tudok be, hogy apa lett – jelentette ki az F1 Nation podcastban Damon Hillnek a 2011 óta hétvégéről hétvégére a Forma-1-es paddockban dolgozó, tehát Vettelt azóta testközelből figyelő és jól ismerő riporter. – Teljesen megváltozott, amikor azzá vált, és jobban elkezdett törődni az őt körülvevő világgal. Nem volt annyira könyörtelen abban, ahogy kapcsolatba lépett az emberekkel, mint a múltban. Nem minden a győzelemről szólt, elkezdte látni a tágabb képet. Egy igazán szerethető fickó, aki változtatni akar a világon.”
Vettel első gyermeke 2014 elején született, könnyű lenne tehát párhuzamot vonni a sikerek abbamaradásával, de ez ennél természetesen jóval összetettebb kérdés. Az viszont tény, hogy a német pilóta az utóbbi években minden korábbinál többet és hangsúlyosabban foglalkozott az olyan gondokkal, mint a világban tapasztalható társadalmi egyenlőtlenségek vagy a környezetvédelmi problémák, ami Pinkham szerint nagyrészt az apaságnak köszönhető.
Vettel gyerekei születése előtt másként látta a világot? Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool
Hogy emiatt nem fordított volna elég figyelmet a munkájára, az azért nem túl valószínű, hiszen az Aston Martin csapatfőnöke külön kiemelte, hogy még pályafutása utolsó futamain is éjszakába nyúlóan egyeztetett a mérnökökkel, és igyekezett segíteni a csapatot a minél jobb 2023-as felkészülésben, holott tudta, hogy jövőre már nem lesz itt.
Ami viszont tetten érhető volt Vettel idei szezonjában, hogy miután bejelentette a visszavonulását, igencsak felszabadulttá vált, és a legtöbb emlékezetes 2022-es teljesítménye az ezutáni versenyeken született. Damon Hill szerint mindez pedig nem véletlen.
„Ez igazán érdekes. Bármilyen sportnak lenyűgöző a pszichológiája, de különösen érdekel, hogy a versenyzők miként tudják visszaszerezni a vezetés iránti szenvedélyüket. Amint megjelenik a legkisebb kétség, elkezdesz kételkedni abban, hogy akarsz-e még versenyezni, és hogy élvezed-e. Így nagyon nehéz jól teljesíteni” – ecsetelte az 1996-os világbajnok, aki könyvében maga is leírta, mekkora kínszenvedés volt neki befejezni az utolsó idényét, amely során már év közben kiszállt volna.
„Amint meghozta a döntést, hogy »Többé nem leszek autóversenyző«, majd visszaült az autóba, elkezdte újra élvezni, pusztán a vezetés miatt. »Forma-1-es autóban vagyok, élvezni fogom«, és hirtelen elkezdett jönni a teljesítmény” – mondta Vettelről.
Hill egyébként biztos benne, hogy Vettel látni fogjuk még a Forma-1-es paddockban. „Nem most láttuk őt utoljára. Valamilyen minőségben vissza fog térni a Forma-1-be, mert érdeklődünk iránta. Hatalmas része volt ennek a sportnak, úgyhogy valamilyen módon a jövőben is hozzá fog járulni. Most viszont valószínűleg egy kis távolságra és perspektívára van szüksége, legalábbis nekem arra volt.”
„Ez a sport elvakítja az embert. A paddockból, a rajtrácsról, a pilótafülkéből látod a világot, de ilyenkor hátraléphetsz, és mindannak a kontextusában láthatod a Forma-1-et, ami a világban zajlik. A Forma-1 soha nem fog jelentéktelennek tűnni, de nem ez lesz a legfontosabb dolog a világon. Ez az, amiben olyasvalaki, mint Seb, nem segíthet, de tudod, hogy valami más is zajlik, és nem irányíthatod a világot. Az F1 nem… korlátozva van, hogy mit tehet a világ problémáinak megoldásáért.”
Hill megemlítette azt is, hogy bár jó kiszakadni az F1 mókuskerekéből, azért nem könnyű az átállás. „Jövőre képes lesz úgy felkelni, hogy ő határozza meg a saját napirendjét, ami felszabadító, ugyanakkor eléggé ijesztő is. De még nagyon fiatal. Én 40 évesen hagytam abba, ő pedig 35-36. Úgyhogy még nagyon fiatal.”
A Motorsport Talent Management eddigi fennállásának legfiatalabb sportolója, Gender Tamás Junior csatlakozik a MOTAM által képviselt autó-motorversenyzők csapatához. A 12 esztendős tehetség a gokartozás fellegvárában, Olaszországban, az egykor Lewis Hamiltont és Nico Rosberget is a soraiban tudó Parolin Racing Karts színeiben készül arra, hogy 2030-ra eljusson a Forma-1-be.
Erősödik a Motorsport Talent Management csapata a gokartozás legerősebb
sorozatainak számító WSK, Champions of the Future és CIK-FIA bajnokságokban: az OK
kategóriában versenyző Molnár Martin mellett Gender Tamás Junior is csatlakozik a
MOTAM kötelékéhez.
Gender Tamás Junior szó szerint beleszületett a versenyzésbe, ez édesapjának
köszönhető, aki a legsikeresebb magyar formulaautós csapat, a Gender Racing Team
alapítója. Tamás kisgyerekkora óta gokartozik, jelenleg 12 évesen a legendás olasz
Parolin Racing Kart gyári versenyzője.
Ő az első magyar tehetség, akinek lehetősége nyílik a Parolin színeiben, a gokartozás
fellegvárának tekinthető olasz bajnokságokban edződni, és felkészülni a további,
formulaautós karrierre. Tamás jelenlegi csapatánál olyan Forma-1-es pilóták is
versenyeztek, mint Lewis Hamilton, Nico Rosberg vagy Giancarlo Fisichella.
Professzionális felkészítéséhez a legkiválóbb hazai és nemzetközi szakemberek
csatlakoztak. 2022-ben az eredményei alapján bekerült a HUMDA Academy programba is, ami tovább erősíti jelenleg is kiváló támogatói hátterét. A végcél 2030-ra bekerülni a
Forma-1-be.
„Üdvözöljük Tomikát a MOTAM csapatában, nagyon örülünk annak, hogy részt vehetünk
a folyamatban, amely során élvonalbeli autóversenyző válik majd belőle. Az édesapját az
autósport világában senkinek sem kell bemutatni, ezért is megtisztelő a számunkra, hogy
az eddigi munkánk elismeréseként felkért minket, hogy segítsük Tomika pályafutását.
Külön öröm a számomra, hogy a Gender család és Molnár Martin családja remek
kapcsolatot ápol, és azon leszünk, hogy egy csapatot alkotva a lehető legmagasabbra
juttassuk a fiatalokat” – nyilatkozta Őry Tamás, a MOTAM ügyvezető igazgatója.
Gender Tamás, Tomika édesapja hozzátette: „A nemzetközi élsportban csak
csapatmunkával lehet előrébb jutni, ezért nagyon örülök, hogy létrejött Magyarországon
a MOTAM. Jó döntéseket hozni, jó lépéseket tenni csak úgy lehet, ha alaposan
feltérképezzük az autósportok bonyolult útvesztőjét és felkészítjük a fiatal versenyzőket
a rájuk váró kihívásokra, valamint megteremtjük nekik a lehető legjobb körülményeket.
Úgy gondolom, ebben a MOTAM tud segíteni nekünk, ezért nagyon várjuk, hogy
elkezdődjön a közös munka.”
Gender Tamás Junior célja a Forma-1 Fotó: MOTAM
MOTAM: Magyarországon egyedülálló sportmenedzsment
program
A Motorsport Talent Management (MOTAM) a TRP Hungary 2021-ben létrehozott ága,
amelynek célja, hogy a sikeres események mellett sportolók előmenetelét is segítse. A
MOTAM a szponzoráció, a sportszakmai menedzselés, a fizikai és mentális felkészítés, a
kommunikáció és a jogi háttér terén is szolgáltatásokat nyújt a felkarolt versenyzőknek,
akik a pályafutásuk minden elemében szakemberek segítségére támaszkodhatnak a
lehető legjobb teljesítmény elérése érdekében.
Kiválasztásuk egyik szempontja a Fit4Race szakvéleménye, a program a MOTAM
együttműködő partnere a versenyzők fizikai és mentális felkészítése terén.
Menedzsment üzletágunk kiemelten foglalkozik a gyorsasági autóversenyzés, az enduro
motorozás, valamint a raliversenyzés tehetségeinek gondozásával.
A MOTAM egyebek mellett a Rotax Max Challenge Euro Trophy, a WSK, a Champions of
the Future, a CIK-FIA gokart-bajnokságokban, a BTCC betétfutamaként működő MINI
Challenge-ben, a FIM EnduroGP-világbajnokságban és a FIM SuperEnduro-
világbajnokságban versenyeztetett pilótákat, kiterjedt kapcsolatrendszerrel rendelkezik
az Egyesült Királyságban és Olaszországban is.
A sportmenedzsment mellett innovatív üzleti és oktatási koncepciók kidolgozása és
megvalósítása is a MOTAM tevékenységei közé tartoznak.
A Forma-1-es futamgyőztes Heikki Kovalainen jövőre a finn rally bajnokságban indul, miután megállapodott arról, hogy Kimi Räikkönen unokaöccse mellett a Secto Automotive LABS csapatban versenyez.
A McLaren, a Renault, a Caterham és a Lotus korábbi F1-es pilótája már két éve a Japán Rally Bajnokságban versenyez. Ebben a szezonban egy Skoda Fabia Rally2-vel bajnok lett, Sae Kitagawa volt a navigátora.
A japán nemzeti sorozatban elért sikere után novemberben a Japán Rallyn mutakozott be a vb-n, ahol egy pontot szerzett, miután összesítésben a 10., a WRC2-ben a negyedik helyen ért célba.
Kovalainen a jövőben Európában akarta folytatni a rallyt és nemrég meg is kötötték a megállapodást, bejelentették, hogy karrierjét a finn nemzeti bajnokságban folytatja, a vadonatúj Secto Labs csapatánál.
foto: Heikki Kovalainen
Kovalainen ismét egy Skoda Fabia Rally2-t vezet, és csatlakozik hozzá a finn rádiós műsorvezető Janni Hussi. Hussi tavaly debütált navigátorként, amikor két nemzeti versenyen indult a 2021-es Junior WRC bajnok Sami Pajari mellett.
A zsúfolt menetrend miatt Hussi a január 12-14-i Arctic Lapland Rallyn ül majd Kovalainen mellett, a helyettese pedig Miikka Anttila lesz, a 18-szoros WRC-győztes navigátor, aki Jari-Matti Latvala mellett versenyzett 2003-tól 2019-ig.
foto: Heikki Kovalainen
„A japán rally vb futam után gyorsan történtek a dolgok. Leültünk a csapattal, és hamar megegyeztünk” – mondta Kovalainen, amikor a hároméves szerződésről beszélt a finn Iltalehtinek.
Kovalainenhez Justus Raikkönen, a 2007-es F1-es bajnok Kimi 17 éves unokaöccse csatlakozik a Secto Labsnál. Räikkönen egy Rally4-es Peugeot 208-cal indul majd a bajnokságban. A fiatal versenyző idén remekül mutatkozott be a WRC-ben, a Finn Rallyn 24 perccel nyerte meg a Rally4 kategóriát.
Többször is kritizálták már Lewis Hamiltont azért, hogy egy nővel cipelteti a holmijait a Forma-1-es versenyhétvégéken, de ebben az érintett szerint sincs semmi kivetnivaló.
Lewis Hamilton a 2016-os szezon eleje óta dolgozik együtt Angela Cullennel. Az akkor 40-es évei elején járó fizioterapeuta és korábbi gyeplabdázó így már lassan hét éve követi mindenhová a Mercedes világbajnokát, akivel azóta szoros barátságot alakított ki. Ennélfogva az új-zélandi hölgy természetesen a rivaldafényt sem kerülheti el, hiszen gyakorlatilag az összes Forma-1-es közvetítésben feltűnik, sokszor pedig csak annyit látunk belőle, ahogyan Hamilton cókmókját cipeli.
Ez pedig nem csak egy-egy kulacsot és a hétszeres világbajnok sisakját jelenti, hanem bizony a 48 esztendős hölgy nem ritkán hatalmas táskákkal megrakodva, és akár még egy rollert is szorongatva próbál Hamilton után sietni. „Az emberek bizonyára nem fogják megérteni, mert kívülről látják, de ő az egyik legnagyszerűbb dolog, ami az életem során történt velem – nyilatkozta Hamilton két évvel ezelőtt Cullenről. – Szerencsés vagyok, hogy sok emberrel dolgozhattam együtt, de ő a legkeményebben dolgozó nő, akihez valaha közöm volt.”
„Fókuszált, önzetlen és békéssé teszi a hétvégéimet. Bármelyik nap bármikor is ébredjek fel, ő mindig pozitív, soha egyetlen egyszer sem volt még negatív, ami nagyon-nagyon fontos. Szerintem fontos az életben, hogy az ember pozitív személyiségű emberekkel vegye körül magát. Nem utazgathat olyanokkal, akik lehúzzák, akik nem ösztönzik arra, hogy jobb legyen, és nem emelik fel, amikor maga alatt van. Olyan emberekre van szükség, akik ezt megteszik érted, ő pedig egy ilyen ember.”
Hamilton tehát nagy becsben tartja Cullent, ami kívülről sokszor nem így tűnhet, hiszen hagyja, hogy a hölgy cipekedjen helyette. Mindez azonban nem udvariatlanság a brit pilóta részéről, és Cullen sem tartja annak. A fizioterapeuta ugyanis elmondta, hogy attól még, hogy jóban vannak, ő ugyanúgy a főnökeként tekint Hamiltonra, a cipekedés pedig a munkája részét képezi.
„Amikor a főnököm felajánlja, hogy cipekedik helyettem, nem hagyom neki, mert az azt jelentené, hogy nem végzem el a munkámat. A rajtrácsra hordott táskáimban minden benne van, amire csak szükség lehet lehet” – jelentette ki a hölgy, hozzaki a hírek szerint évi 113 ezer dollár kap Hamiltontól a szolgálataiért, ami persze nem kevés, de a hétszeres világbajnok évi 60 millió dolláros javadalmazásához képest elenyészően kevés.
Cullen munkája persze nem a cipekedésből áll, de az is fontos részét képezi, hiszen biztosítania kell, hogy minden kéznél legyen, amire Hamiltonnak szüksége lehet. Egy korábbi Instagram-posztban azt is felfedte, hogy miket szokott magával vinni a rajtrácsra. Van nála egy tartalék sisak, tűzálló maszk, kesztyű és még rádió is. Emellett egyéb versenyfelszerelések és vizes palackok is helyet kapnak a táskában fülhallgatók, Hamilton telefonja és egy egészségügyi csomag mellett. Hogy miért van minderre szükség, azt jól mutatja az az eset, amikor egy alkalommal a rajtrácson kilyukadt Hamilton vizes palackja, amit a verseny közben az autóban visz magával, illetve az a sztori, amikor 40 másodperccel a felvezető kör előtt szakadt el a varrás mentén a hétszeres világbajnok kesztyűje, és azon nyomban cserélnie kellett.
A két évvel ezelőtti interjúban a hétszeres világbajnok azt is elmesélte, hogy miként kezdett el együtt dolgozni 2016-ban Cullennel.
„Amikor az ember megérkezik a Forma-1-be, mindenki fizioterapeutákról beszél, de sokuk csak személyi edző, mégis fizioterapeutának hívják magukat. Évekig férfi edzőm volt, de észrevettem, hogy mindig kisebb sérülésekkel bajlódom. Meghúzódott a nyakam, fájt a hátam vagy a fenekem, az edzőm pedig sosem tudott ezen segíteni. Úgyhogy így kellett boldogulnom a versenyhétvégéken, és úgy voltam vele, hogy »ennek semmi értelme, a hétvégéken nem kell edzenem.« Akkor döntöttem el, hogy találnom kell egy fizioterapeutát. Angelához már korábban is jártam odahaza, úgyhogy beszéltem vele, és megkérdeztem, hogy lenne-e kedve velem utazni. Ekkor még nem sejtettem, hogy ilyen nagyszerű kapcsolatunk lesz.”
Az 1996-os rally-világbajnokság az egyik legkülönlegesebb szezon volt a WRC történelmében, mindössze három versenyző tudott futamot nyerni, és mindannyian világbajnokok voltak.
Három csapat, a Subaru, a Mitsubishi és a Ford nevezett a gyártók bajnokságába, és csak kilenc verseny volt abban az évben a sorozatban. Január, március és december kivételével havonta egy rallyt rendeztek, így nem volt sok lehetőség a hibázásra.
A bajnokok is tudták ezt, és nem is hagytak mást szóhoz jutni. Tommi Makinen, Colin McRae és Carlos Sainz osztozott a győzelmeken.
1996 elején Makinen még nem volt világbajnok. Soha nem nyert még rallyt sem a Mitsubishivel. Ennek ellenére egyértelműen ő volt az első számú Lancer pilóta, és csak ő indult minden versenyen. Richard Burns is csak négy lehetőséget kapott a csapattól, a többiek pedig még kevesebbet.
Colin McRae volt a szezon favoritja, mivel néhány hónappal korábban, akkori Subaru csapattársa, Carlos Sainz ellenében megszerezte a vb címet. De a Subarunál ekkor már egyértelműen ő volt a favorit. Sainz elment a Fordhoz, Kenneth Eriksson és Piero Liatti pedig egyértelműen McRae-t támogatta.
Fotó: Troy Amos
Sainz az Escort RS Cosworthban bízott, és a Fordnál ő is az első számú versenyző volt, csak ő indult az összes vb futamon.
A Toyota egyéves eltiltása közepén volt 1995-ös hírhedt turbós csalása miatt. Továbbra is ott voltak a szervizparkban, csak nem a gyártók mezőnyben. Juha Kankkunennel azonban ekkor is számolni kellett.
A naptár rotációs rendszere miatt a Svéd Rally indította a szezont, Makinen pedig remekül kezdett. 1995-ben ő volt a leggyorsabb aversenyen, de utasították, hogy engedje csapattársát, Erikssont, hogy megszerezze a Mitsubishi első WRC-győzelmét a Lancerrel. De 1996-ban nem volt ilyen utasítás. Makinen mindössze egyetlen gyorsasági, a harmadik szakasz végén adta át a vezetést Kankkunennek, de aztán visszavette azt, és magabiztosan nyert.
foto: Mitsubishi
A Safari Rallyn megint Makinen nyert, de ehhez kellett a csapat extrém startégiája is. Komoly tervezés, többnapos teszt, külön ide fejlesztett lengéscsillapítók és egy speciálisan megerősített autó, ami persze pokoli nehéz is lett, volt a kiindulási alap. A legnagyobb trükk azonban az volt, hogy a szervizek alatt gyakorlatilag mindent kicseréltek a kocsin, azt is amit elvileg nem kellett volna. A mellettük szervizelő Subarunál először csak mosolyogtak, mert azt hitték a riválisok gondban vannak, a végén azonban Makinenék mosolyoghattak a dobogó tetején.
A harmadik versenyen Indonéziában először McRaenek állt a zászló az esőktől csúszós pályán, de felborította a Subarut, amiben egy intercom hiba is közrejátszott. Makinen motorprobléma miatt nem tudta befejezni a versenyt, Sainz pedig nyert a Forddal. A győzelem átmenetileg veszélybe került, amikor a rally szervezője kizárta Sainzot egy állítólagos szervizelési szabálytalanság miatt. A Ford fellebbezett és nyert, így Sainz lett a győztes.
Az Acropolis Rallyn McRaenek nyernie kellett, ha versenyben akart maradni a címvédésért. A kardán egyik csapágya miatt ez az esély majdnem elúszott, mindössze 3 másodpercen múlt, hogy időben érkezzenek az ellenörzőpontra. McRae nyert, de Makinen ott loholt a nyomában, és második lett.
foto: Mitsubishi
Az év ötödik futamát a világ másik oldalán, Argentínában rendezték. McRae egy homokos hajtűkanyarban összetörte a Subarut, Sainz Fordja egy váltóhiba miatt háromkerékhajtású lett, mert az egyik első kerékre nem jutott el a hajtás. Makinen pedig leütötte a ziccert és ezzel a bajnokság elsőszámú esélyese lett.
Argentínában történt, hogy McRae az autó tükrével eltalált egy nézőt, amit észre sem vett. Az FIA azonban Párizsba idézte, és meg is büntették. A nagyobb baj az volt, hogy emiatt kihagyott pár szakaszt a finnországi pályabejárásból. Persze, hogy az egyik ilyen szakaszon borult fel a Finn Rallyn, ami a hat versenyből a harmadik kiesése volt. Makinen nem hagyta ki ezt az esélyt sem. Kankkunennel csatázva nyerte meg a hazai versenyét, a szezonban már a negyedik győzelmét aratva. Sainz is kiesett, és ez is jól jött Makinennek.
Ausztráliába már úgy utazott a Mitsubishi finnje, hogy két futammal a szezon vége előtt bajnok lehet. Ehhez kellett némi Subarus segítség, ráadásul nem is McRaetől, hanem a csapattárs Erikssontól, akinek meg kellett vernie Sainzot. Az északiak ez esetben összetartottak, Makinen nyert, Eriksson pedig ellenállt Sainz támadásának és második lett, ezzel Tommi Makinen megszerezte első vb címét.
foto: Mitsubishi
A bajnokság eldőlt és ez vízválasztó volt. Makinen megengedhette magának, hogy hibázzon és meg is tette. A Sanremo Rallyn mindössze egy kilométer után kiesett. McRaeről pedig lekerült a teher és nyert.
A szezonzáró spanyolországi versenyen is első lett a 95-ös bajnok aki ezzel bizonyította, hogy továbbra is pokoli gyors, de a címvédés nem sikerült neki. Sainz kiesett a szezonzárón, Makinen pedig ötödik hellyel fejezte be az évet.
Ezzel 1996 lett az egyetlen olyan szezon a WRC eddigi történetében ahol csak világbajnokok nyertek versenyt.
1993. december 19-én versenyzett utoljára egymással Ayrton Senna és Alain Prost. A Forma-1-ben éveken át rivalizáló háromszoros és négyszeres világbajnok rendhagyó gokartversenyen mérkőzött meg, és bár a Professzor egy hónappal korábban visszavonult, ekkor még egyikük sem sejthette, hogy ez lesz az utolsó csatájuk versenypályán.
Egyfajta gokartos bajnokok tornájaként hívta életre 1993-ban a Forma-1-ben 1984 és 1988 között versenyző, az 1989-es szezon előtt tesztbaleset következtében tolószékbe kényszerülő, tavaly decemberben elhunyt francia Philippe Streiff a Masters Karting Paris Bercy-t, egy fedett pályás gokartversenyt a motorsport különböző vállfajainak legjobbjai számára.
A Párizs-Bercy Sportpalotában rendezett kétnapos torna 1993 és 2001 között létezett, és ez idő alatt olyan nevek indultak rajta, mint Ayrton Senna, Alain Prost, Michael Schumacher, Mario Andretti, Jody Scheckter, Mick Doohan, Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Robert Kubica, vagy Jacques Villeneuve, hogy csak a legismertebbeket említsük (Alonso, Hamilton és Kubica természetesen még gokartversenyzőként vett részt, így ők akkor még nem számítottak akkora sztárnak, mint manapság), de számtalan egyéb F1-es és IndyCar-versenyző is feltűnt a mezőnyben.
Az első Elf Masters-t 1993-ban rendezték, és már rögtön az első esemény óriási érdeklődésre tartott számot, lévén részt vett rajta a Forma-1-ből bő egy hónappal korábban visszavonult négyszeres világbajnok Alain Prost, valamint a Professzor ősi riválisa, a háromszoros világbajnok Ayrton Senna is. Az egykori csapattársak pedig olyannyira komolyan vették az egyfajta év végi levezetésnek szánt megméretést, hogy mindketten annyit teszteltek a verseny előtt, amennyit csak tudtak (Senna egy, a kétnapos tornán használt gokartot szállíttatott Brazíliába, hogy gyakorolhasson.)
De nemcsak Prost és Senna képviselte a Forma-1-et, Streiff-nek ugyanis több mint egy tucat F1-es pilótát sikerült elcsábítania Párizsba a december 18-án és 19-én rendezett versenyre. Ott volt Philippe Alliot, Paul Belmondo, Eric Bernard, Andrea de Cesaris, Yannick Dalmas, Bertrand Gachot, Jean-Marc Gounon, Olivier Grouillard, Damon Hill, Johnny Herbert, Pierluigi Martini és Olivier Panis is.
A programot a gokartos elit feltörekvő fiataljai színesítették, de természetesen mindenki a profik összecsapására volt kíváncsi. Utóbbiaknál minden csapatot három fő alkotott, akik menet közben, a bokszba hajtva váltották egymást, és összesen két versenyben mérkőztek meg.
Az első versenyben Prost és Senna nem találkozott egymással a pályán, miközben mindkettejük csapatát műszaki problémák sújtották. A francia egysége végül 21 másodperces lemaradással a harmadik, Senna triója 2 körös hátrányban a hatodik lett. A futamot a minardis Pierluigi Martini nevével fémjelzett trió nyerte.
Sennáékat a második futamon sem kerülte el a balszerencse, de így is megtörtént a csata a két világbajnok között, amikor az utolsó váltásnál Senna közvetlenül Prost elé hajtott ki a bokszból, majd kőkemény védekezésbe kezdett a franciával szemben. Prost nem tudott előzni, őt viszont megelőzte a már lekörözött Panis, aki egyfajta hátvédként szolgált a futamot vezető De Cesarist támadó Sennának.
De csak addig, amíg a brazil pilóta gokartja hirtelen be nem mondta az unalmast, és Senna kénytelen volt feladni a küzdelmet, amelyet végül Prost csapata nyert meg, mivel De Cesaris alatt is elszállt a technika, az olasz helyére gyorsan pályára zavart Gounont pedig a Professzor pillanatok alatt megelőzte.
„Csúszkálva kell vezetni, mert a gokartok kicsik, rövid a tengelytávjuk és nagyon gyorsan reagálnak. Az ember a kanyar egy bizonyos pontján mindig megcsúsztatja a gokartot, hogy jobban pozícionálhassa magát és megérezze a tapadást. Ebből a szempontból ez nagyon más egy versenyautóhoz képest.”
„Egy versenyautóban, ha az ember ilyesmivel próbálkozik, csak kicsúszik, egy gokartban viszont agresszívnak, de közben precíznek is kell lenni. Használni kell egy kicsit a testet, az embernek pedig kissé megfájdul a háta, ha egy ideje már nem gokartozott” – ecsetelte a gokartozás fortélyait az eseményen Senna, aki vélhetően 1994-ben is visszatért volna Párizsba, ha Imolában nem szenved halálos balesetet.
A tragédia miatt azonban 1993. december 19-e lett az a dátum, amely úgy vonult be a történelembe, mint a nap, amikor utoljára csatázott egymással versenypályán a 80-as évek végének és a 90-es évek elejének két legkiemelkedőbb Forma-1-es pilótája.
A verseny teljes második napi programja alább tekinthető meg. A Senna és Prost részvételével zajló edzés az első videóban 36:44-től, a másodikban 40:00-tól látható (a brazil 45:55-nél a falhoz is csapta a gokartját). Az első futam az első videóban 50:20-tól, a második a második videóban 1:27:00-tól nézhető meg.
A Buggyra Tatra Racing három kamionnal indul a 2023-as Dakar Rallyn, és Martin Šoltys-szel újabb ismerős versenyzővel bővül a csapatuk. Šoltys az 503-as rajtszámú Tatra 815-ös teherautót vezeti majd, Roman Krejčí navigátorral és David Hoffmann szerelővel.
Šoltys 2018-ban debütált a Dakaron a Buggyrával, és eddigi legjobbja 2020-ban az 1. szakaszon elért ötödik hely volt. 2022-ben távozott Buggyrától a Big Shock Racing IVECO PowerStarhoz, de nem ért célba.
„Lehetőséget kaptam, hogy részt vegyek egy új különlegesség építésében, amely megfelel a bevált Tátra alapoknak” – mondta Šoltys. „A súlytakarékosság érdekében visszatértünk a Tatra 815-ös fülkéjéhez, amely könnyebb a Phoenixhez képest. Gyrtech motorunk lesz Allison automata váltóval. Annak köszönhetően, hogy a kezdetektől részt vettem ennek az autónak az építésében, az utolsó csavarig ismerem. Ez segíthet abban, hogy a Dakar során bármilyen technikai problémát jól megoldjunk.”
A Tatra 815 paraméterei impozánsak, a 12,5 literes középen elhelyezett motor 1135 lóerős és 4500 Nm a maximális nyomatéka. A kamion 8500 kilogramos súlya 50-50 százalékban oszlik meg a tengelyek között. A versenykamion végsebessége 140 km/h-ban limitált.
A Buggyra Truck programját novemberben mutatták be a prágai Rudolfinumban. Jaroslav Valtr az 505-ös rajtszámú Tatra Phoenix-szel versenyez, ő 2016 után tér vissza a csapathoz. Radovan Kazarka a 900-as rajtszámú Tatra Pumában a Dakar Classicon indul.
foto: Buggyra Racing
A csapat két Can-Amet is indít a Dakaron, a T3 kategóriában Aliyyah és Yasmeen Koloc versenyez majd.
„Úgy gondolom, hogy a csapatunk fantasztikus tagokból áll, és jól működik” – nyilatkozta Martin Koloc, a csapat tulajdonosa. „Ez alatt a versenyzőket, a szerelőket és a logisztikát értem. Nagyon várom már a verseny kezdetét. A felkészülés során valóban mindent megtettünk a sikerért egész évben. Most nincs más hátra, mint élvezni a Dakar Rallyt.”