back to top
2024. november 23. 19:48
Kezdőlap Blog Oldal 159

A Skoda Motorsport nem érdeklődik a Rally2+ autó iránt

0

Michal Hrabanek, a Skoda Motorsport igazgatója bevallotta, nem szeretne a cseh gyártó Rally2+ autót készíteni, akkor sem, ha ezt a tervezetet jóvá hagyja a Motorsport Világtanács a június 11-ei ülésen. 

Június 11-én, a Motorsport Világtanács következő ülésén kiderül, hogy jóváhagyásra kerül-e a februári ülés után bejelentett szabálymódosítás tervezet, mely szerint lehetőség nyílik a Rally2-es autókat Rally1-es kittel ellátni, így egy köztes kategóriát létrehozva a Rally1-es és Rally2-es autók között. 

Azonban csakúgy, mint a Rally1-es autókra vonatkozó szabálymódosítások esetében, a Rally2+ autókkal kapcsolatos tervek sem nyerték el a gyártók tetszését. 

Nincs ezzel másképp a Skoda Motorsport sem, mint az kiderült Michal Hrabanek AutoHebdo.fr oldalnak adott nyilatkozatából. 

“Normális, hogy az FIA és a WMSC megpróbált a jövőbe tekinteni és megoldásokat találni – mondta a Skoda Motorsport igazgatója. – Fel kell ismerni azonban, hogy ez igen bonyolult. Jelenleg még senki sem tudja, hogy milyen jövő előtt állnak a közúti forgalomban jelenlévő autók a hatás kapcsán. Hibrid, elektromos, hidrogén, termikus hajtás lenne-e jobb? Jelenleg minden autógyártó arra vár, hogy milyen döntéseket hoz az Európai Unió. Kíváncsi vagyok, hogy ezek a döntések segítenek-e a helyes út megtalálásában. Szerintem a legfontosabb, hogy stabilitás legyen a WRC-ben. Megértem, hogy szeretnék eltávolítani a hibrid egységeket a Rally1-es autókból. A költségek fontos szerepet játszanak és ez a kérdés a jövőben is jelen lesz. Meg kell fontolni, hogy miként lehet a költségeket csökkenteni.” 

Hrabanek nem igazán értette, hogy miként kell egy közte kategóriát létrehozni a Rally1-es és Rally2-es autók között a Rally2+ autók elkészítésével. 

“Nem értem, hogy miért lenne szükség egy köztes kategória létrehozására a Rally1-es és Rally2-es autók között. Ez többletköltséget jelentene és nincs mögötte igazi üzleti terv. A Rally1-es kategória a marketingről és a kommunikációról szól, a Rally2-es autók pedig az ügyfél versenyzőknek készültek. A Rally2+ autók létrehozása komoly fejlesztést és a költségek növelését jelenti. Úgy gondolom, hogy itt olyan dolgokat próbáltak meg összekeverni, amik nem férnek össze. Úgy gondolom, hogy nem lehetne a macskát és a kutyát sem keresztezni. Meglátjuk, hogy milyen döntések születnek a WMSC ülésén, de a Skoda nem érdeklődik a Rally2+ autók iránt.” 

A Skoda Motorsport igazgatója azt sem támogatja, hogy a Rally2-es kategória váljon a rallysport csúcskategóriájává. 

“Jelenleg szinte egy szinten vannak a Rally2-es autók. Ha holnap kiderülne, hogy ezek fogják alkotni a jövőben a csúcskategória járműveit, akkor a gyártók kénytelenek lennének fejlesztésbe kezdeni, hogy a másik gyártónál jobb autót készítsenek. Ehhez kompromisszumra lenne szükség a műszaki előírások, a költségek és az autók ára területén is. Én a Rally1-es és Rally2-es kategória megtartását támogatom. Nem hiszem, hogy a Skoda hajlandó lenne még több pénzt költeni a fejlesztésre, ha a Rally2-es kategória jelentené a csúcsot.” 

Végezetül Hrabanek arra is válaszolt, a jövőben leváltásra kerül-e a Fabia modell. 

“A Fabia RS Rally2-t 2022-ben fejlesztettük ki, de igazából csak 2023-ban vált elterjedté. Azt gondolom, ennek az autónak a történelmének elején járunk. Számunkra tökéletes lenne, ha a jelenlegi szabályok 2027-ig vagy 2028-ig nem változnának. Jelenleg nem tudjuk, hogy mi lesz, ha a Fabia generációjának ideje véget ér. Azt gondolom, hogy ezzel kapcsolatban még ráérünk gondolkozni. Azt gondolom, hogy ha új szabályok lépnének életbe, még mindig lenne 2 év az új autó kifejlesztésére és a gyártó vezetőinek meggyőzésére. Azt sem tudom kizárni, hogy a Skoda visszatér a WRC csúcskategóriájába egyszer, ez nagyban függ a szabályoktól és a gyártó vezetése által elképzelt irányoktól is.” 

Őrült száguldás vár Molnár Martinra a brit F4- ben

0

Az idei negyedik versenyhétvégéjével folytatódik a brit Forma–4-es bajnokság, benne az eddigi fordulók során négyszer is az újoncok dobogójára álló Molnár Martinnal. A Virtuosi Racing magyar versenyzőjére és riválisaira nagy kihívás vár a szezon leggyorsabb helyszínén, Thruxtonban.

Az idei leggyorsabb és könnyen lehet, hogy legizgalmasabb futamaival folytatódik a brit Forma–4-es bajnokság a Hampshire megyében, Southamptontól 50 km-re található Thruxtonban. Mint megannyi versenypálya Angliában, a mai formájában 3793 méter hosszú Thruxton Circuit is második világháborús repülőtérből jött létre, méghozzá olyanból, amely jelentős szerepet töltött be a normandiai partraszállásban, lévén innen is szálltak fel brit és amerikai ejtőernyősöket szállító repülőgépek.

A háború után, 1950-ben először a motorversenyzők vették birtokba az addigra elhagyatott repteret, majd 1952-ben jöttek az autók is. Ekkor még a kifutók is a vonalvezetés részét képezték, de 1968-ra ezek kikerültek a nyomvonalból, amely elnyerte mai formáját, és kialakult a zömében gyors, sodrós kanyarokból álló kör. A hőskorban rendezett F2-es viadalokon olyan nevek is versenyeztek itt, mint a ketten összesen hat Forma–1-es világbajnoki címig jutó Graham Hill és Jackie Stewart, illetve az F1 egyetlen posztumusz világbajnoka, Jochen Rindt, de az elmúlt évtizedekben számos későbbi Forma–1-es versenyző, illetve Martin mentora, egyben a MOTAM vezetője, Kiss Pál Tamás is megízlelhette, milyen a szigetország legtempósabb versenypályája.

Megduplázta újoncdobogóinak számát Molnár Martin a brit F4-ben

„Az egész pályán mindössze két féktáv található, miközben rendkívül tempós kanyarokon száguldunk át fékezés nélkül. Ezek között akadnak nehezebbek, de két kanyart kivéve azért végig padlógázzal megyünk. Hatalmas a szélárnyék szerepe, így izgalmas, előzésekkel tarkított futamokra van kilátás. A védekezés nehezebb lesz, mint a támadás, mert nagyon hosszú egyenes is van a pályában. A széliránytól is függ, de nemcsak a legnagyobb átlagsebességet, hanem a legnagyobb csúcssebességet is itt érjük el az idény során, a múlt heti teszten a 240 km/óra is megvolt” – jellemezte a versenyzőket több helyen bátorságpróba elé állító pályát Martin.

„A két féktáv egyaránt nagyon nehéz, mert kanyarodás közben kell fékezni, és könnyű blokkolni az első gumit. Mivel durva az aszfalt, egyetlen elfékezésnek akkor a hatása, mint ha más pályán 5-6 alkalommal blokkolnánk a kereket. Erre vigyázni kell, mert így is hamar ki lehet nyírni a gumikat, úgyhogy a gumikezelés kiemelten fontos lesz” – mutatott rá a sikeres szereplés egyik kulcsára a Virtuosi versenyzője.

„A nagyon durva aszfalt abból a szempontból egyébként előnyös, hogy egy kis esőtől még nem válik azonnal csúszóssá, ráadásul nem mindenhol egyforma a minősége, és a többszöri újraaszfaltozásnak, foltozásnak köszönhetően van olyan kanyar, ahol az új és a régi aszfalt váltja egymást a kanyar közepén. Esőben az új sokkal jobban csúszik, erre nagyon oda kell figyelni, különben könnyű nagy tempónál eldobni az autót.”

Noha a katonai repteret 1946-ban bezárták, és kezdetben a kifutókat az autók és motorok vették birtokba, azóta ismét használatban van, ami további különlegességet csempész a thruxtoni versenyekbe.

„Amellett, hogy ez a leggyorsabb pálya az idei naptárban, amiatt is különleges, mert egy működő reptér van a közepén. Vezetés közben persze nem erre figyelünk, de amikor az ember jókor van jó helyen, a feje fölött, vagy nem sokkal előtte suhannak el a le- és felszálló gépek, és ezt ilyenkor azért észrevesszük” – számolt be a teszten szerzett tapasztalatairól Martin.

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője az első három forduló során négyszer végzett dobogón az újoncok értékelésében, így természetesen Thruxtonban is ez a cél amellett, hogy az összetettben is a pontszerzésre és a minél előkelőbb pozíció kiharcolására törekszik.

A 4. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):

Péntek
11:40 – 12:30: 1. szabadedzés
15:20 – 16:10: 2. szabadedzés

Szombat
12:05 – 12:25: időmérő edzés
17:30 – 17:50: 1. futam

Vasárnap
14:00 – 14:20: 2. futam
17:30 – 17:50: 3. futam

WRC Promóter: Sami Pajari kiérdemelte, hogy Rally1-es autóval debütáljon

0

Peter Thul, a WRC Promóter sportigazgatója szerint Sami Pajari is teljes mértékben megérdemli, hogy Rally1-es Toyotába ülhessen. 

Mint azt csütörtökön megírtuk, azután, hogy az M-Sport Lengyelországban és Lettországban is lehetőséget biztosít Martins Sesksnek, hogy Rally1-es autóval debütáljon, a Toyota Sami Pajarinak adja negyedik hibrid autóját a Lett Rallyn. 

Peter Thul, a WRC Promóter sportigazgatója szerint Pajari is kiérdemelte ezt a lehetőséget eddigi eredményeivel. 

Sami Pajari is a WRC-csúcskategóriájában debütálhat

“Örömmel támogatjuk Martins Sesks mellett Sami Pajarit is, abban, hogy Rally1-es autóval tudjon bemutatkozni – mondta Peter Thul a WRC hivatalos oldalának. – A WRC Promóter a Toyota Gazoo Racinghez hasonlóan elkötelezett abban, hogy fiatal versenyzők is lehetőséget kapjanak a WRC legerősebb kategóriájában való bemutatkozásra. Sami fantasztikus fejlődést mutatott karrierje során, mely a JWRC-ben kezdődött. Hiszünk abban, hogy a Lett Rallyn nagyon jó teljesítményt tud majd nyújtani.” 

WRC Promóter: Martins Sesks lehetőségéhez hasonló több is lesz idén

A Lett Rallyt július közepén rendezik. 

Alonso már kritizálja a részben múltba mutató új Forma–1-et

0

Fernando Alonso szkeptikusan fogadta a Forma–1 2026-os szabályrendszerével kapcsolatos híreket. A spanyol pilóta szerint nem lesz egyszerű feladat 30 kilogrammal könnyebbé tenni az új autókat.

Az FIA a minap bemutatta a 2026-os szabályrendszer prototípus autóját, és emellett a technikai szabályok egy részét is, Fernando Alonso azonban szkeptikus a bizonyos szempontból a jövőbe, más nézőpontból viszont a múltba (könnyebb, keskenyebb, rövidebb autók) mutató szabályok kapcsán.

Az elöl haladónak is nyílik a hátsó szárnya, de így is hátrányban lesz – megjöttek a 2026-os F1-es szabályok

Ami az autókat illeti, azok aktív aerodinamikai elemekkel lesznek felvértezve, a tengelytáv 3600-ról 3400 milliméterre, a szélesség pedig 2000-ről 1900 milliméterre csökken. Emellett a leszorítóerő 30, a légellenállás értéke pedig 55 százalékkal lesz kevesebb a mostani adatokhoz képest, azaz nőni fog a végsebesség, de kisebb lesz a kanyarsebesség, és a kisebb mérettől a szabályalkotók azt várják, hogy agilisabb, „versenyezhetőbb” autókat kapnak.

Fernando Alonsót azonban egyelőre nem győzték meg az új szabályok, és szerinte a megcélzott 30 kilogrammos súlycsökkentést nagyon nehéz lesz megvalósítani.

„Szerintem a 30 kilót már lehetetlen kivitelezni – árulta el a spanyol kétszeres világbajnok a Kanadai Nagydíj csütörtöki sajtónapján. – Ha az energia felét elektromos úton adjuk le, akkor azt egy akkumulátornak is támogatnia kell, ami miatt 20-30 kilóval nehezebb lesz az autók súlya a hajtáslánc miatt. Ez azt jelenti, hogy ha 30 kilogrammal akarnak könnyíteni az autókon, akkor igazából 60-tól kell megszabadulni. Szerintem lehetetlen lesz megugrani a szóban forgó célkitűzést.”

„Két év áll a csapatok rendelkezésére, hogy elérjék a kívánt célt. Azonban a Forma-1-ben mindig ez van, hogy az ügyes szakembereknek köszönhetően még az is megvalósulhat 2026-ban, ami 2024-ben még lehetetlennek tűnt” – adott azért némi esélyt a cél elérésére a kétszeres világbajnok.

Amíg a spanyol klasszist a súlycsökkentés, addig Alex Albont és Lewis Hamiltont a szimulátorban mutatott lassú sebesség aggasztja a leginkább az új autókkal kapcsolatban. Ugyanakkor a Williams pilótája elismerte, hogy a könnyebb autó egyértelmű előrelépést jelenthet a királykategóriának.

Korábbi F1-es pilóta: erről lecsúsztak, vissza a V10-es motorokat!

Az Észt Rallyn is lesz világbajnok versenyző

0

A svéd Skandináv Rallyhoz hasonlóan az észt Európa-bajnoki versenyen is indul rally világbajnok, Ott Tanak Rally1-es Hyundaijal áll rajthoz.

A korábbi évekkel ellentétben idén az Észt Rally nem a WRC, hanem az ERC-naptárban kapott helyet, azonban így is kiváló alkalom lesz arra, hogy a Lett Rallyra lehessen készülni, ezért is áll rajthoz Ott Tanak egy Rally1-es Hyundai i20-szal.

14 gyorsasági szakasz vár az Észt Rally mezőnyére

Urmo Aava, a verseny igazgatója ezt az észt Postimees magazinnak árulta el.

“Fontosnak tartottuk, hogy idén is minden élmezőnybe tartozó észt versenyző jelen lehessen a versenyünkön – mondta a korábbi WRC-pilóta. – Az ERC-futam mellett pénteken és szombaton az észt bajnokit is megtartjuk, vasárnap pedig egy kupa versenyt rendezik. Ez jó lehetőséget kínál Ott Tanak és Martin Jarveoja számára, hogy elinduljon versenyünkön és ezt Rally1-es autóval tehesse meg.”

Egy magyar páros indul a sztárokkal teli Skandináv Rallyn

A jelenlegi programtervezet alapján az észt bajnoki mezőny az ERC-versenyzők után teljesíthetik majd a pályákat.

“Tárgyalunk más WRC-versenyzővel is, azonban arról, hogy ő is rajthoz áll, még nem dölt el. Erről csak később tudunk tájékoztatást adni.”

Mivel kevés a teszteléssel tölthető napok száma a WRC-csapatok számára, ezért nemzeti futamokon szoktak a versenyzők készülni, így a 2019-es világbajnok Tanak számára is jól jön az Észt Rally a Lett Rally előtt.

Az Észt Rallyt a Lengyel Rally után egy héttel rendezik.

26 éve repült hatalmasat Wurz a Kanadai Nagydíjon (videó)

0

A hétvégén Kanadában csap össze a Forma–1 mezőnye, de remélhetőleg megússza azt, amit 26 évvel ezelőtt az akkori mezőnynek nem sikerült. Már csak azért is fontos lenne ez, mert amennyiben most hasonló esemény következne be, az rendesen megtizedelné a résztvevők számát.

Alighanem a rajtbaleset és az 1998-as év egy mondatban említésekor mindenkinek a Belga Nagydíj első kanyarja utáni roncsderbi ugrik be, de nem ez volt az egyetlen látványos, ám személyi sérüléssel szerencsére nem járó tömegbukás abban az évben. A 26 éve ezen a napon, június 7-én rendezett Kanadai Nagydíj rajtjánál ugyanis két részletben is törtek a kocsik – előbb négyen, majd hárman ütköztek össze, ketten ráadásul mindkét rajt utáni balesetben benne voltak.

25 év távlatából: Megnéztük, mi lett az 1998-as F1-es mezőny tagjaival

A két McLaren rajtolt az első sorból David Coulthard – Mika Häkkinen sorrendben, majd következett Michael Schumacher és Giancarlo Fisichella a második, Ralf Schumacher és Jacques Villeneuve pedig a harmadik sorban. A kisebbik Schumacher Jordanje azonban állva maradt a lámpák kialvásakor, ami eleve zavart idézett elő a hátrébb következő mezőnyben, hiszen többeknek is kitérő manővert kellett tennie, majd miközben Michael Schumacher az élmezőnyben kifékezte Häkkinent, Alexander Wurz elmérte az első kanyar féktávját, és a füvön átvágva nekiment Jean Alesi Sauberjének.

Ettől a Benetton azonnal felborult, majd három pörgés után a kavicságyban landolt. A mutatványnak az Alesi mellett szintén vétlen Jarno Trulli és a másik Saubert vezető, csapattársával ütköző Johnny Herbert is áldozatául esett, így a továbbra is a rajtrácson veszteglő Ralf Schumacher mellett négyen estek még ki rögtön a futam elején.

Embed from Getty Images

Wurz a levegőben 

Csakhogy a versenyirányítás azonnal piros zászlót lengetett, így egy teljes rajtprocedúrával és 24 perccel később jöhetett a második rajt, amit Wurz, Trulli és Herbert (utóbbi a bokszutcából) a tartalékautóban, Alesi pedig megjavított versenyautójában várt.

Ám ez sem zajlott le zökkenőmentesen – Häkkinen autójának váltója néhány méter megtétele után ugyanis második fokozatban ragadt, a pálya közepén lassuló McLaren mögött pedig csak úgy spriccelt szét az érkező mezőny. Az egyik, akinek kikerülő manővert kellett végrehajtania, az ezúttal sikeresen elinduló Ralf Schumacher volt. A Jordan versenyzője ezután viszont akkora lendülettel érkezett az egyes kanyarba, hogy Wurz manőverét leutánozva ő is átvágott a füvön, majd miután szerencsére senkit sem talált el, a pálya közepén megpördülve szembeparkolt a forgalommal.

De nemcsak Ralf, hanem a mögötte fékező Alesi sem tudott időben lelassítani, a francia azonban nem tért ki a fűre, helyette nekikoccant Eddie Irvine-nak. Az eredmény: törött első szárny a Sauberen és bal hátsó defekt a Ferrarin.

Ahogy ezután a mezőny nagy része a kettes kanyarban szembe találta magát a Jordannel, az érkezők közül többen is megtorpantak, hogy ne menjenek neki az ifjabbik Schumachernek, a két Arrows pedig a füvön kerülte ki a fékezőket. Az egyiket vezető Mika Salo viszont olyan szerencsétlenül tért vissza az aszfaltra, hogy az őt kikerülni igyekvő Wurzot a külső íven levő Jarno Trulliba hajszolta (nem lökte, viszont Wurz az Arrows-t látva szélesített az íven). Eközben a kettes kanyarban még kijjebb, az autója alá szorult első szárny miatt kanyarodni csak nehézkesen és lassan tudó Alesi a lehető legrosszabb helyen poroszkált, a Benetton által meglökött Prost ugyanis pont eltalálta, ettől pedig Trulli felparkolt a Sauber tetejére – szerencsére Alesi fejét éppen, hogy elkerülte. Szép kis láncreakció…

Piros zászlót ekkor már nem lengettek, csak a biztonsági autót küldték be, az első rajtbaleset két túlélője pedig szemmel láthatóan frusztráltan vette tudomásul, hogy másodjára sem jutott túl messzire, míg az első indulásnál a rajtrácson ragadó Ralf Schumacher szintén ballaghatott vissza a paddockba.

A mindkét rajtbalesetet tartalmazó videót IDE KATTINTVA lehet megnézni.

Embed from Getty Images

Csendélet a második baleset után 

A versenyt végül a vezetést Coulthard 18. körben fellépő gázpedál-hibája után átvevő Michael Schumacher nyerte, akinek még az is belefért, hogy az első bokszkiállásáról visszatérve figyelmetlenségből leterelte a pályáról Heinz-Harald Frentzent, amiért később 10 másodperces stop and go büntetést kapott, ám így is 16 másodperccel győzött Giancarlo Fisichella előtt. A káoszfutam végül az egy piros zászló mellett három biztonsági autós fázist hozott. A 3. helyen egy perces hátrányban Eddie Irvine végzett.

Öt magyar páros indul a Zágráb Rallyn

0

Hétvégén rendezik a Horvát Rally Bajnokság idei harmadik versenyét, a Zágráb Rallyt, melyen öt magyar páros is rajthoz áll. 

A Quattro River Rally és a Medimurski Rally után a Zágráb Rallyval már a harmadik futamához érkezik a Horvát Rally Bajnokság. 

Zágráb környékén péntek késő délutántól vasárnap délutánig 14 gyorsasági és 150.3 km versenytáv vár az 57 fős mezőnyre, köztük öt magyar párosra. 

László Martin és Bán Viktor, valamint László Zoltán és Kürti Tamás Rally2-es Skodával, Kovács Antal és Istovics Gergő Hyundaijal a nemzetközi értékelésben áll rajthoz, míg Szilágyi János és Balai Róbert Rally4-es Peugeot-val, Locher János és Molnár Fanni pedig Peugeot 106 S16-tal a horvát nemzeti értékelésben lesz értékelve. 

A nemzetközi értékelést Kovács Antiék, míg a nemzeti bajnokságot Szilágyi Jánosék vezetik két verseny után. 

Al-Attiyah akkor nyert szakaszt amikor a legjobban kellett

0

A Desafio Ruta 40 utolsó előtti szakaszát Nasser Al-Attiyah nyerte és ezzel átvette a vezetést az összetettben. A Prodrive pilótával csak Yazeed Al Rajhi tartott lépést, a többiek nagyon kikaptak. A motorosknál ismét Honda 1-2-3 született.

Nasser Al Attiyah és Yazeed Al Rajhi más dimenzióban autózott a negyedik speciálon, a harmadik helyezett Baciuska bő negyedórával volt lassabb náluk, a következő Ultimate kategóriás autó pedig a negyedik Halpern Minije volt.

Nasser Al-Attyiah
foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

A vb első két helyezettjének csatája már az elején eldőlt, 36 kilométernél már 2 perc feletti előnyt gyűjtött Al-Attiyah. Aztán 40 kilométernél megelőzte az elsőként rajtoló Quinterót, a második ellenőrzőpontnál – 88 kilométernél-, pedig már 4 percnél is messzebb volt Al Rajhitól. A szaúdi toyotás a végére gyorsított, de így is Hunter gyári pilótája került ki győztesen a csatából és szerezte meg a prológ sikert követő második győzelmét. Al Rajhi még 10 másoperc büntetést is kapott, így a végére 3′08″ választotta el őket egymástól, ezzel Al Attiyah 47 másodperccel ragadta magához az összesített vezetést.

Frissítés: A táborban megbüntették Nasser Al-Attyiah-t a csapat biztonsági felszereléseinek hiánya miatt, a zárónapon így Al Rajhi 13 másodperces előnnyel indul az összetettben.

Seth Quintero
foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

A nap vesztese Seth Quintero volt, a harmadik szakasz győztesen többször is vesztegelt, gyakorlatilag véget ért a versenye. Lucas Moraes sem járt sokkal jobban, a felfüggesztés hibája miatt több mint egy óra hátránnyal ért célba.

A motorosoknál Tosha Schareina lemásolta Al-Attiyah teljesítményét, a prológon aratott sikerét követően megszerezte második győzelmét a héten. Mindössze 7 másodperccel volt gyorsabb Ricky Brabecnél, így ha nem történik meglepetés a zárónapon, Schareina az egyetlen versenyző, aki holnap elrabolhatja a végső győzelmet Brabec elől, bár ehhez 1′27″-t kell behoznia. Ráadásul Brabec három perccel a spanyol mögött indul az utolsó szakaszon. A csütörtöki 391 kilométeres speciálon a harmadik helyet Adrien van Beveren 57 másodperccel szerezte meg, a negyedik Ross Branch 3 perc feletti hátránnyal ért célba.

A zárónapon La Riojából Cordobába tér vissza a mezőny, a mért szakasz 218 kilométer lesz.

Daniel Sanders
foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

 

Fontos lépés történt az ír WRC-futam jövőbeni megrendezése érdekében

0

Az ír kormány tett egy lépést afelé, hogy támogatást adjon az Ír Motorsport Szövetségnek, hogy az 2026-ban WRC-futamot rendezhessen. 

Idén nagyon közel volt egy megállapodás létrejötte, ami szerint 2025-től három éven át WRC-futamot rendezhetett volna Írország, ez azonban végül meghiúsult, mivel az Ír Motorsport Szövetség nem tudott támogatást kérni az ír kormánytól. 

Három különböző helyszínen lehetne az Ír Rally vb-futam 2025-től

Most újabb fordulat történt az ügyben, az ír kormány prioritásként jelölte meg az Ír Rally megrendezését, azonban ehhez független vizsgálat során több dolgot is vizsgálni kell. 

“Az Ír Motorsport Szövetség ma bejelenti, hogy továbbra is együttműködik Thomas Byrne miniszterrel és a Turisztikai, kulturális, művészeti, sport és média minisztériummal, annak érdekében, hogy 2026-ban WRC-futamot tudjon Írország rendezni – áll az Ír Motorsport Szövetség közleményében. – Byrne miniszter és minisztériuma arról tájékoztatta a szövetséget elrendelt egy vizsgálatot, mely minden olyan döntést meg kell, hogy előzzön, ami során az állam anyagi támogatást biztosít. A független gazdasági elemzés során a következő tényezőket kell megvizsgálni: A nemzeti és helyi önkormányzatok által kötelezően nyújtandó szolgáltatások részletes és átfogó jegyzéke (beleértve a közlekedési, biztonsági és egyéb szempontokat); az eseményből származó gazdasági előnyöket és költségek felmérése; valamint az esemény fenntarthatóságának elemzése.” 

Írország 2025-ben még nem tér vissza a WRC-naptárba

“Ez egy előre mutató lépés annak érdekében, hogy Írország ismét WRC-futamot tudjon rendezni – mondta Aidan Harper, az Ír Motorsport Szövetség elnöke. – Az elmúlt hónapokban Byrne miniszterrel és a WRC szervezőjével konstruktív megbeszéléseket folytattunk és készen állunk minden szükséges információ megadására a minisztérium számára. Nagyra értékelem Byrne miniszter elkötelezettségét amellett, hogy vizsgálatot rendelt el. Írország már a múltban is bizonyította, hogy képes sikeres WRC-futamot rendezni, és nincs kétségem afelöl, hogy erre a jövőben is képes lesz.” 

Az elöl haladónak is nyílik a hátsó szárnya, de így is hátrányban lesz – megjöttek a 2026-os F1-es szabályok

0

Az FIA nyilvánosságra hozta a 2026-os szabályváltozások átfogó paramétereit, melyek egyik legfontosabb újítása, hogy az üldöző autók immár nem a hátsó szárny lenyitásával, hanem extra elektromos hajtással kapnak teljesítményelőnyt.

Hosszú ideje csak a motorszabályok voltak tisztázottak a küszöbön lévő új korszakra, az FIA azonban ígéretének eleget téve most, júniusban előállt az aerodinamikára és az autók dimenzióira vonatkozó részletekkel.

Évek óta téma már az autók tömegének és méretének csökkentése, ami felé most tesz is egy lépést a sport: a tengelytáv 3600 mm-ről 3400 mm-re csökken, az autók szélessége pedig 2000 mm-ről 1900 mm-re.

Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses szakágainak vezetője volt egyike azoknak, akik dolgoztak azon, hogy a kor kihívásainak és a nézők igényeinek leginkább megfelelő új koncepciót alkossanak meg.

„Az FIA 120 éve úttörő a motorsportban. Emiatt folyamatosan lépést kell tartanunk a változásokkal, és javítanunk kell a biztonságot, a technológiával a társadalmi trendeket kell követnünk, a versenyeket pedig izgalmassá kell tennünk. Mindezen dolgok szükségessé teszik az időszakos szabályváltozásokat” – fogalmazott.

Tombazisz elismeri, a legutóbbi, 2022-es szabályváltozásokkal néhány területen mellényúltak a nézői élményt illetően, ezeket igyekeznek most kijavítani. A cél az, hogy tovább ösztönözzék a csatákat, az autók közelebbről tudják követni egymást.

Eltűnik a DRS, ahogy eddig ismertük

2011-es bevezetése óta sokan megváltásként, de talán ugyanennyien átokként is tekintettek az előzést segítő rendszerre, amit a versenyek során akkor aktiválhatnak a pilóták, ha a mérési pontokon egy másodpercen belülre kerülnek az üldözötthöz képest – a lenyíló hátsó szárnyelem csökkenti a légellenállást, így előnyben részesíti a hátul haladót, aki az olykor látványos sebességkülönbségnek köszönhetően könnyebben próbálkozhat előzéssel.

Ez a rendszer eltűnik, pontosabban átalakul. 2026-tól minden autónak elmozdul majd a hátsó szárnyeleme az egyenesekben, ám ez független az egymáshoz képest elfoglalt pozíciójuktól, és gombot sem kell nyomniuk hozzá: a folyamat automatikusan megtörténik az egyenesekben, ezzel hatékonyabbá téve az autókat: a kisebb légellenállás jobb csúcssebességet és hatékonyabb energiafelhasználást jelent mindenki számára. Az aktív hátsó szárnyhoz pedig aktív első szárny is társul, a két elem egymást lekövetve fog önállóan mozogni, ezzel jobb balaszot adva az autóknak.

Lesz azonban egy rendszer, ami a DRS helyébe lép, és hasonló módon működik majd: az egy másodpercen belülre került üldözők extra energiafelhasználásra lesznek jogosultak, amit a következő kör során saját döntésük szerint beosztva használhatnak fel.

Ezen felül a sport a légáramlatok irányításával további lépéseket tesz azért, hogy kevesebb „piszkos levegő” érkezzen a hátul haladó autókra, megkönnyítve a követést.

A költségkorlátozások jegyében a csapatok 2025-ig nem kezdhetnek el érdemben dolgozni a 2026-os autón, annak szélcsatornában és CFD-ben való tesztelése csak jövőre kezdődhet meg.