Az FIA nyilvánosságra hozta a 2026-os szabályváltozások átfogó paramétereit, melyek egyik legfontosabb újítása, hogy az üldöző autók immár nem a hátsó szárny lenyitásával, hanem extra elektromos hajtással kapnak teljesítményelőnyt.
Hosszú ideje csak a motorszabályok voltak tisztázottak a küszöbön lévő új korszakra, az FIA azonban ígéretének eleget téve most, júniusban előállt az aerodinamikára és az autók dimenzióira vonatkozó részletekkel.
Évek óta téma már az autók tömegének és méretének csökkentése, ami felé most tesz is egy lépést a sport: a tengelytáv 3600 mm-ről 3400 mm-re csökken, az autók szélessége pedig 2000 mm-ről 1900 mm-re.
Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses szakágainak vezetője volt egyike azoknak, akik dolgoztak azon, hogy a kor kihívásainak és a nézők igényeinek leginkább megfelelő új koncepciót alkossanak meg.
„Az FIA 120 éve úttörő a motorsportban. Emiatt folyamatosan lépést kell tartanunk a változásokkal, és javítanunk kell a biztonságot, a technológiával a társadalmi trendeket kell követnünk, a versenyeket pedig izgalmassá kell tennünk. Mindezen dolgok szükségessé teszik az időszakos szabályváltozásokat” – fogalmazott.
Tombazisz elismeri, a legutóbbi, 2022-es szabályváltozásokkal néhány területen mellényúltak a nézői élményt illetően, ezeket igyekeznek most kijavítani. A cél az, hogy tovább ösztönözzék a csatákat, az autók közelebbről tudják követni egymást.
Eltűnik a DRS, ahogy eddig ismertük
2011-es bevezetése óta sokan megváltásként, de talán ugyanennyien átokként is tekintettek az előzést segítő rendszerre, amit a versenyek során akkor aktiválhatnak a pilóták, ha a mérési pontokon egy másodpercen belülre kerülnek az üldözötthöz képest – a lenyíló hátsó szárnyelem csökkenti a légellenállást, így előnyben részesíti a hátul haladót, aki az olykor látványos sebességkülönbségnek köszönhetően könnyebben próbálkozhat előzéssel.
Ez a rendszer eltűnik, pontosabban átalakul. 2026-tól minden autónak elmozdul majd a hátsó szárnyeleme az egyenesekben, ám ez független az egymáshoz képest elfoglalt pozíciójuktól, és gombot sem kell nyomniuk hozzá: a folyamat automatikusan megtörténik az egyenesekben, ezzel hatékonyabbá téve az autókat: a kisebb légellenállás jobb csúcssebességet és hatékonyabb energiafelhasználást jelent mindenki számára. Az aktív hátsó szárnyhoz pedig aktív első szárny is társul, a két elem egymást lekövetve fog önállóan mozogni, ezzel jobb balaszot adva az autóknak.
The new blueprint of the 2026 FIA Formula 1 car through every angle 🏎️✨ This concept and the 2026 FIA Formula 1 regulations are set to redefine speed, performance, sustainability and safety on track.
Get all the info on https://t.co/vRtFSSO8ua@F1 #FIA pic.twitter.com/FJqSLc4NUS
— FIA (@fia) June 6, 2024
Lesz azonban egy rendszer, ami a DRS helyébe lép, és hasonló módon működik majd: az egy másodpercen belülre került üldözők extra energiafelhasználásra lesznek jogosultak, amit a következő kör során saját döntésük szerint beosztva használhatnak fel.
Ezen felül a sport a légáramlatok irányításával további lépéseket tesz azért, hogy kevesebb „piszkos levegő” érkezzen a hátul haladó autókra, megkönnyítve a követést.
A költségkorlátozások jegyében a csapatok 2025-ig nem kezdhetnek el érdemben dolgozni a 2026-os autón, annak szélcsatornában és CFD-ben való tesztelése csak jövőre kezdődhet meg.