back to top
2024. november 23. 16:50
Kezdőlap Blog Oldal 158

Brutális módon kiosztotta a Red Bull futamgyőztesét az F1-es világbajnok

0

Aligha teheti zsebre a vártnál gyengébben teljesítő, a Red Bull előléptetéséről lecsúszó Daniel Ricciardo azt, amit a korábbi világbajnoktól kapott. 

Noha a hírek szerint őt és Cunoda Júkit is meg fogja tartani jövőre a Red Bull testvércsapata, a tavaly egyértelműen a Red Bull topüléséért visszatérő Daniel Ricciardónak így is nagy csapás, hogy az energiaitalosok a héten bejelentették: szerződést hosszabbítottak Sergio Pérezzel, így jövőre, de lehet, hogy még 2026-ban is a mexikói versenyző lesz Max Verstappen csapattársa (amennyiben a holland marad, persze).

Hogy Ricciardo nem kapott előléptetést, az persze nem nagy meglepetés, hiszen az idén versenyen eddig egyetlen pontot sem szerzett, míg csapattársa 5 alkalommal megtette ezt (két 7., egy 8. és két 10. hely formájában), és az eddigi 8 nagydíjból mindössze egyszer végzett Cunoda előtt akkor, amikor mindketten célba értek. Ráadásul ez is a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon esett meg, ahol Cunodát félreállították az ausztrál elől, enélkül pedig jó eséllyel a japán végzett volna előrébb.

Daniel Ricciardo, RB, Kanadai Nagydíj
Eddig nem hozza, amit vártak tőle / Fotó: Rudy Carezzevoli/Getty Images/Red Bull Content Pool

A nyolcszoros futamgyőztes egyetlen pozitív eredménye az idén így a Miami Nagydíj sprintje, amelyet a 4. helyen zárt (Cunoda itt a még éppen pontszerző 8. helyen végzett), ezen kívül azonban nincs semmi, amivel büszkélkedhetne. Ám Pérez maradása elmondása szerint nem úgy csapódott le benne, hogy innentől többet nem lesz esélye visszatérni abba a csapatba, amelynél eddigi 8-ból 7 győzelmét szerezte.

„Nem gondolom, hogy ez bármi olyasmit jelent, hogy »Ó, ennyi volt.« Nem úgy látom ezt, hogy »Ó, talán nem fogok lehetőséget kapni vagy bármi ilyesmi«. Személy szerint volt egy nagyszerű eredményem Miamiban, de a szezonom többi része nem úgy alakult, ahogyan azt magamtól elvártam. Azt akarom, hogy jobb legyen, mint amilyen, mert az jól jön az efféle lehetőségeknél. Közben realista is vagyok” – idézi a 34 esztendős versenyzőt a GPblog.

Ricciardo szavaiból az is kiderült, hogy jelenleg inkább a saját fejlődésére összpontosít, és ő maga is elismeri, hogy nem tett eleget az előléptetéshez. „Minden hétvégén talán egy lépést teszek előre… Továbbra is gyorsabban akarok fejlődni, de azt gondolom, hogy teszünk lépéseket, és továbbra is hiszem, hogy fordíthatok a dolgokon csupán azzal, hogy a folytatásban jobb leszek. És igen, csak szétrúgok néhány hátsót. És nyilván ha jövőre is itt leszek, az szintén boldoggá fog tenni.”

„Tisztában vagyok vele, hogy nem csináltam semmi igazán látványosat. Amikor egy topcsapat üléséért küzdesz, szükség van arra, hogy csinálj néhány elképesztő dolgot. Nem gondolom, hogy ez azt jelenti, hogy ilyesmi soha nem fog megtörténni, mert továbbra is szeretném a Red Bullnál befejezni a karrierem, de nyilván rövid távon ez nem fog megtörténni.”

Daniel Ricciardo, RB, Sergio Pérez, Red Bull, Kanadai Nagydíj
Nem sikerült leváltania Pérezt / Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Ezzel együtt nem hiszi, hogy gyökeresen változtatnia kell azon, amit csinál. „Tudom, hogy továbbra is megvan a tempóm, de talán jelenleg kicsit túl keményen kell dolgoznom ahhoz, hogy következetes legyek. Monaco óta mélyen magamba néztem, és nem gondolom, hogy a feje tetejére kellene állítanom a dolgokat, de egy-két változtatásra szükség van, ami megadja azt a kis extrát, amitől simábbak lesznek a hétvégéim és fennmarad a lendület.”

Mit keres még itt?

Amennyiben Ricciardo jövőre is a Forma–1-ben lesz, alighanem csak felerősödnek majd azok a hangok, melyek szerint csakis azért lehet még itt, mert Christian Horner kedveli őt, hiszen egyelőre a Helmut Marko szerint 2025-ben is az RB-nél versenyző Cunodával sem bír el, miközben Liam Lawson arra vár, hogy megkapja az ülését. Marko elismerte, hogy amennyiben az új-zélandit nem ültetik be, szabadon igazolhatóvá válik, azaz elképzelhető, hogy elveszítenék őt Ricciardo miatt.

Amiatt a Ricciardo miatt, aki legutóbb 2020-ban, még a Renault színeiben győzte le a csapattársát. Azóta két évet húzott le a McLarennél, amelyben mindkétszer kikapott Lando Norristól, és végül idő előtt távozott Wokingból. Azóta az idei lesz az első teljes szezonja, és nem úgy tűnik, hogy Cunoda előtt fog zárni, noha természetesen még bőven fordíthat. Jacques Villeneuve, a Kanadai Nagydíjon a brit Sky Sports-nak szakértő 1997-es világbajnok ugyanakkor abszolút nem érti, hogy Ricciardo miért van még a Forma–1-ben, és élő adásban szállt bele páros lábbal az ausztrálba.

Daniel Ricciardo, RB, Kanadai Nagydíj
Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Miért van még mindig az F1-ben? Miért? Az utóbbi 4-5 évben ugyanazt halljuk. »Jobbá kell tennünk az autót neki, szegény ő.« Elnézést, de már 5 éve ez megy. Nem, a Forma–1-ben vagy. Talán megteszed ezt Lewis Hamiltonnak, aki többszörös világbajnok, de nem egy olyan versenyzőnek, aki nem tud boldogulni. Ha nem megy, menj haza, valaki más pedig elfoglalja a helyed. A versenyzésben ez mindig így ment, ez pedig a sportág csúcsa, nincs értelme folytatni és folyton kifogásokat keresni” – ecsetelte az 53 esztendős kanadai, majd folytatta.

„Mindannyian az első vagy első két idényéről beszéltek (valójában az már a 3. teljes szezonja volt Ricciardónak – a szerk.), amelyben egy olyan Vettelt vert el, aki kiégett, és mindenfélét próbálgatott az autóval, hogy hátha nyerhet, és emiatt elrontotta a hétvégéit. Aztán [2016-ban] fél szezonig legyőzte a 18 éves, nem sokkal azelőtt érkezett Verstappent, és aztán ennyi volt, ezután többet nem vert meg senkit” – jelentette ki Villeneuve, ami azért nem teljesen fedi a valóságot, hiszen Ricciardo 2019-ben Nico Hülkenberget, 2020-ban pedig Esteban Ocont előzte meg az összetettben, utóbbinál ráadásul közel kétszer annyi pontot szerzett.

De az világos, hogy Villeneuve szerint itt lenne az ideje, ha Ricciardo átadná a helyét egy fiatalabb versenyzőnek.

Pink Audival sokkol az F1-es világbajnok – de vajon ki lehet az?

Latvala: Jobban kell irányítanom a Toyota csapatát

0

Jari-Matti Latvala a Toyota Gazoo Racing csapatvezetőjeként is ugyanolyan önkritikus, mint korábban versenyzőként volt. 

Jari-Matti Latvala már versenyzőként is beismerte, ha hibázott és ezt az önkritika gyakorlást a Toyota WRC-csapatának vezetőjeként is folytatja. 

Idén nem úgy alakul a WRC-szezon, ahogy a korábbi években a Toyota számára, és Latvala is úgy érzi, dolgozhatna jobban is csapatvezetőként. 

“A Toyota helyzete jelenleg valóban lehetne jobb is – mondta Jari-Matti Latvala a Dirtfishnek. – Azt kell mondanom, dolgozhatnék jobban is, jelenleg nem irányítom a legjobban a versenyzőinket. Fel kell emelnem a kezem és meg kell néznem, hogy miként segíthetem jobban a versenyzőket a jobb teljesítmény érdekében. Az autó most is jó, azonban a versenyzők teljesítménye lehetne jobb is.” 

Ogier meglepő kijelentést tett a Pirellivel kapcsolatban a Szardínia Rally defektjei után

A WRC gyártók bajnokságában a Toyota hat verseny után a második helyen áll és 13 ponttal marad el a Hyundai csapatától. 

Alonso az élen, Verstappen és Leclerc is bajba kerülhet Montrealban

0

Az Aston Martin pilótája, Fernando Alonso volt a leggyorsabb a Kanadai Nagydíj második szabadedzésén. A spanyol pilóta végig magabiztos volt, és ez nem volt elmondható Max Verstappenről, aki váratan problémákba ütközött az edzés során.

Az edzés elején még száraz volt a pálya, de megérkezett az eső, így az első 10 percben nem sokan voltak kint a pályán. Miután az eső intenzitása csökkent, egyre több lágy gumis kört láthattunk. A két Aston Martin remekül mozgott, Fernando Alonso és Lance Stroll kisajátította magának az első két helyet.

Szivattyúzás és jégeső után McLaren-elsőséggel indult a kanadai F1-es hétvége

A Ferrari egy kapitális hibát vétett Charles Leclerc-rel. A monacói pilótát abroncshasználat miatt fogják vizsgálni, mert nagy valószínűséggel Carlos Sainz kerekeit tették fel neki vagy egy olyan szettet használt, amit már vissza kellett adni az első edzést követően.

Az idő előrehaladtával egyre több feltartás volt, ami miatt számos versenyző, köztük egy ígéretes gyorskört elveszítő Lewis Hamilton is. A brit klasszist Leclerc tartotta fel az utolsó kanyarban, és ezt jelezte is a csapatának.

Jégeső zúdult a kanadai F1-es pályára (fotók, videók)

A Red Bull garázsában is érdekes jelenetek játszódtak le, miután Max Verstappen füstöt érzett az RB20-ban ülve, és azonnal kiszállt belőle. A probléma eléggé komoly volt, mert a bikások szerelőinek le kellett zárnia a holland bokszát, és az edzésből megmaradt időt szereléssel töltötték. A Sky Sports beszámolói alapján az energiavisszanyerő rendszerrel akadtak problémák a háromszoros világbajnok autójában.

Az utolsó negyed órára vizes lett a pálya, ami miatt nem sokan köröztek a pályán. A két Aston Martin ezúttal sem maradt bent a bokszban, mellettük még Leclerc, Pierre Gasly, Esteban Ocon és George Russell rótta a köröket.

A rosszabb körülmények miatt már nem változott meg a sorrend, Alonso lett a leggyorsabb Russell és Stroll előtt. Őket Leclerc, Daniel Ricciardo, Kevin Magnussen és Hamilton követett. Rajtuk kívül még Cunoda Júki, Alexander Albon és Sergio Pérez fért még be a legjobb tízbe.

A Kanadai Nagydíj második szabadedzésének végeredménye:

Al Rajhi nyert Argentínában, Marokkóban dől el az idei vb cím

0

Yazeed Al Rajhi nyerte a Desafio Ruta 40 zárószakaszát és ezzel a tereprally vb idei negyedik versenyét is. A címvédő Nasser Al-Attiyah második lett, Marokkóban kell megvédenie címét, de ott már nem a Prodrive Hunterrel indul. A motorosoknál Tosha Schareina nyerte a zárószakaszt, a versenyen Ricky Brabec diadalmaskodott.

218 kilométer speciálszakasz és 13 másodperc előny, ezzel vágott neki a zárónapnak Yazeed Al Rajhi és navigátora Timo Gottschalk. Az üldöző a minden hájjal megkent Nasser Al-Attyiah volt, aki a negyedik szakaszon majdnem eldöntötte a versenyt, de egy büntetés miatt mégis hátrányból indult.

Pokoli csatát vívott egyással a Prodrive és a Toyota versenyzőpárosa, és 143 kilométernél már 22 másodperccel vezetett AL-Attyiah, ami a győzelmet jelentette volna. Al Rajhi a követlező 35 kilométeren 10 másodpercet faragott a hátrányból, ezzel ismét ő vezetett, majd a szakasz hátralevő részén fordított, és végül 22 másodperces előnnyel nyert. A többiek ismét nem tudták megközelíteni a két rivális tempóját, a harmadik Seth Quintero közel 4 perces hátránnyal ért célba. A szaúdi versenyző ezzel idei első győzelmét aratta, a világbajnokságon pedig a tavalyi Abu Dhabi Desert Challenge és a Marokkó Rally után harmadszor állt a dobogó tetejére.

Al-Attyiah
foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

A bajnokságban Nasser Al-Attiyah előnye 25 pont Al Rajhi előtt, az Argentínában Halpern és Krotov mögött ötödik helyen célba érő Moraes pedig 53 pont hátrányban van. A végső győzelemre már csak ők hárman esélyesek, Al-Attyiahnak Marokkóban viszont már a Daciával kell annyi pontot gyűjtenie, hogy ismét bajnok legyen. A helyzetét nehezíti, hogy tavaly Al Rajhi nyert Marokkóban, így az az ő terepe.

Al-Attiyah
foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

A motoros mezőnyben a Honda háziversenye folyt, Schareinának volt esélye arra, hogy megszerezze a győzelmet Brabec előtt. A spanyol megnyerte a szakaszt, de Brabec 1’12”-cel mögötte ért célba amivel az amerikaié lett a Desafio Ruta 40 győzelem. A harmadik Adrien van Beveren, a negyedik Skyler Howes, az ötödik Ross Branch lett. Az eredményben bizonyára közrejátszott a csapatérdek is, hiszen a győzelemmel Brabec 9 pontra megközelítette a bajnokságot vezető Ross Branch-t.

A Honda történelmi sikert ért el a versenyen, a Rally2-ben is ők győztek Romain Dumontierrel. A kettős diadalra eddig csak a KTM volt képes, 2023-ban Toby Price és Bradley Cox nyert.

Al-Attyiah
foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

Jégeső, szivattyúzás, baleset – hektikusan indult a kanadai F1-es hétvége

0

Lando Norris végzett az élen a Kanadai Nagydíj első szabadedzésén, de ennek gyakorlatilag semmi jelentősége nincs. A jégesővel és emiatt csúszással induló montreali hétvégén eddig az időjárás az úr.

Bő egy órával a Kanadai Nagydíj első szabadedzése előtt megérkezett az ítéletidő az addig napsütötte Montrealba és jégesővel árasztotta el a Circuit Gilles Villeneuve-öt. Ennek következményeként az első tréning csak papíron indult el, ami azt jelentette, hogy bár az óra pörgött, a bokszutcát nem nyitották meg, mert szivattyúzni kellett a vizet a pályáról.

Végül 21 perces késlekedés után jött a zöld jelzés, azaz a versenyzőknek 39 perce maradt. Elsőként az új motort kapó Lewis Hamilton hajtott ki a pályára, hogy a Mercedes leellenőrizze, minden rendben van az új egységgel. Miként a később érkező George Russell autóján, Hamilton W15-ösén is a régi első szárny volt fent, mert bár a monacói kellemetlenkedés után mindkét pilóta megkapta az elemet Kanadára, az esőben nem akarták kockára tenni annak épségét.

Hamilton hajtott ki elsőnek:

Érdekes volt látni, hogy az intermediate abroncsokon kihajtó Hamilton után a két Sauber, a két McLaren, a két Haas, a két Williams és az Esteban Ocont az első edzésen helyettesítő Jack Doohan is esőgumin kezdett, mivel a teljes versenyhétvégén csupán 5 intermediate és 2 esős szett áll a csapatok rendelkezésére, és a folytatásra is várható csapadék.

Mért kört ugyanakkor már egyik esőgumis versenyző sem ment a kék oldalfalú Pirellin, és inkább a bokszba hajtottak, hogy köztes esőgumira váltsanak. Ám alighogy ezt néhányan megtették, jöhetett egy újabb kényszerszünet, Csou Kuan-jü ugyanis a második félóra elején a falhoz csapta a Saubert az 5-ös kanyarban, amikor felúszott a vízen. Első ránézésre nagy kárt nem okozott, de a bal hátsó és bal első felfüggesztése is sérült, és kérdés, hogy a váltó megúszta-e.

A körözés 23 perccel a vége előtt folytatódott a folyamatosan száradó, helyenként így is tócsákkal tarkított gőzölgő aszfalton, amelyen máshol viszont már száraz foltok és száradó ideális ív jelent meg. Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, az idők folyamatosan javultak, de még 15 perccel az edzés leintése előtt is csak 11 versenyzőnek volt mért köre. A teljesen irreleváns tabella élén ekkor a két Ferrari állt a két RB előtt, majd következett Magnussen, Hamilton, Pérez, Russell, Gasly, Bottas és Verstappen.

Ahelyett, hogy egyre élénkült volna a forgalom a pályán, 10 perccel a vége előtt teljes csend telepedett rá, minden versenyző visszatért ugyanis a bokszba, mert bár a körülmények rohamosan javultak, a második szabadedzésre ismét esőt várnak, így abszurd módon azért nem mentek, hogy ne járják le a futófelületet az intermediate abroncsról.

6 perccel a leintés előtt Charles Leclerc gondolta úgy, hogy nem hagyja unatkozni a tömött lelátókon ülőket, és kihajtott lágy abroncsokon (az első edzés után egy slick szettet akkor is vissza kell adni, ha nem használták, így ezzel nincs értelme spórolni), majd Sainz, Verstappen, Norris, Pérez és a két Mercedes is követte a példáját. Igazán gyors körök helyett az első próbálkozások még óvatos tapogatózást és az intereseknél másodpercekkel lassabb időket hoztak.

Az utolsó pillanatokra azonban bemelegedtek a slickek (Valtteri Bottas azért bemutatott egy látványos megpördülést, Ricciardo pedig ugyanott átrongyolt egy hatalmas tócsán), így előbb Leclerc javított több mint 2 másodperce, majd végül Lando Norris zárta az élen a tréninget 1:24.435-tel. Mögé bő 3 tizeddel az ugyancsak javító Sainz ért oda, a harmadik helyre pedig a 0,871 másodperces hátránnyal záró Leclerc sorolt be. Az első tízben még Hamilton, Verstappen, Piastri, Gasly, Bottas, Pérez és Russell végzett.

Az első szabadedzés végeredménye:

Őrület lesz 370-nel a falnak csapódni – a Mercedes pilótája aggódik az F1 új szabályai miatt

0

Repülőgéphez hasonló száguldásra és a fokozott veszélyre hívta fel a figyelmet George Russell a Forma–1 2026-os szabályai kapcsán.

Fernando Alonsóval ellentétben George Russell nem a 2026-os Forma–1-es szabályok célkitűzéseit kritizálta, hanem pont, hogy amiatt aggódik, hogy azok elérik a céljukat. A Mercedes versenyzője ugyanis attól fél, hogy annyira gyorsak lesznek az egyenesekben, hogy az jelentősen növeli a veszélyt.

Mint ismert, az új motorszabályok miatt az elődeiknél várhatóan könnyebb, keskenyebb és rövidebb 2026-os autók aktív aerodinamikával lesznek felszerelve, illetve alapból is kisebb leszorítóerőt állítanak majd elő, ami jelentősen csökkent légellenállással párosul majd. Emiatt aztán a kanyarsebességek csökkennek, az egyenesbeli tempó pedig nő.

Az elöl haladónak is nyílik a hátsó szárnya, de így is hátrányban lesz – megjöttek a 2026-os F1-es szabályok

„Eléggé nagy változás jön az autók teljesítményében. Kivételesen gyorsak lesznek az egyenesekben, a legtöbb pályán valószínűleg el fogják érni a 360 km/órát, ami elég lenyűgöző. Nyilván a biztonságon alighanem javítani kell, mert őrület lesz 360-370 km/óránál balesetet szenvedni” – idézi Russellt az Autosport.

Különösen az olyan, már most is ultragyors utcai pályák válhatnak még veszélyesebbé, mint Dzsidda vagy Baku, ami miatt Russell szerint át kell gondolni, hogy egyáltalán kell-e a megnövelt végsebesség. „Amikor a biztonságról van szó, sajnos a múlt megtanított rá minket, hogy a változást balesetek előzik meg. Mindenkinek nagyon mélyreható munkát kell végeznie, mielőtt bevezetik ezeket a szabályokat, mert az autók annyira gyorsak lesznek. Annyira kicsi lesz a leszorítóerő az egyenesekben, hogy szinte olyan érzésünk lesz, hogy csak repülünk át a levegőn.”

„El lehet képzelni, milyen lesz, amikor egyszer csak a versenyen elkezd majd esni, és mindenki slick gumikon megy 400-zal egy utcai pályán. Az egy kicsit necces lesz, úgyhogy ezeket a kérdéseket meg kell válaszolni. Az FIA-nak legyen mondva, teljes mértékig tisztában vannak ezzel, és vizsgálják a lehetséges helyzeteket. Az idő majd eldönti, de ezek az autók elképesztően gyorsak már alapból is. Hol lesz vége? Eljutunk 400 km/órás sebességig? A szurkolóknak tényleg ezt kell látniuk, vagy ezt akarják látni?”

Ami a csökkenő kanyarsebességeket illeti, Russell sajnálja, hogy ez bekövetkezik, viszont a versenyzés javulásáért szerinte ez jó kompromisszum.

„Vezetési szempontból az ember a leggyorsabb autót akarja, és azt szeretné érezni, hogy vadászgépben ül. 2020-ban és 2021-ben ezt éreztem, a mostani autók pedig megint csak kezdenek nagyon gyorsak lenni. Sajnálatos lenne elveszíteni ezt a teljesítményt, másfelől viszont javítani fog a versenyzésen, ha kevesebb a leszorítóerő és a turbulens levegő. Nem lehet mindent egyszerre, és választani kell, hogy mit akarunk elérni. Részemről jó, kemény versenyzést és erős ellenfeleket akarok minden csapat és pilóta között.”

Száműzheti az F1 az elektromos hajtást

Sébastien Loeb Skodával indul első idei rallyversenyén

0

Első idei rallyversenyére készül Sébastien Loeb, a kilencszeres rally világbajnok egy Skoda Fabia RS Rally2-vel állt rajthoz a Guadelopue-i bajnokság második futamán. 

Sébastien Loeb a hétvégén elindul első idei rallyversenyén, a Guadeloupe-i bajnokság második futamán, a Grands-Fonts Rallyn, ahol magyar idő szerint szombat hajnaltól vasárnap estig 17 gyorsasági szakaszt és 126.1 km versenytávot kell teljesítenie a 33 fős mezőnynek. 

A versenyen Loeb egy ugyanolyan Fabia RS-sel áll rajthoz, mint amilyennel a tavalyi Azori-szigetek Rallyn tudott nyerni. A Skodát a Sarrazin Motorsport készíti fel. 

Az aszfaltos rallyn olyan versenyzők lesznek Loeb riválisai, mint a Porschéval induló Simon Jean-Joseph. 

Száműzheti az F1 az elektromos hajtást

0

A Forma–1 vezére ismét elhintette, hogy előbb-utóbb megszabadulhatnak a hibrid motoroktól.

Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója többször is utalt már erre korábban, most pedig ismét elhintette, hogy a Forma–1 a jövőben szakíthat a hibrid hajtással, és teljes mértékben száműzheti az elektromos komponenst. Mint ismert, először 2009-ben tűnt fel a hibrid meghajtás a sportágban a KERS (kinetic energy recovery system) formájában, ami úgy működött, hogy gombnyomásra biztosított adott ideig többleterőt a versenyzőknek. a KERS ekkor még nem volt kötelező, így csak néhány istálló használta, majd megegyeztek, hogy 2010-ben egyikük sem teszi, 2011-ben viszont kötelező jelleggel már mindegyik autóban benne kellett legyen.

A nagy váltás aztán 2014-ben, a V6-os turbó-hibridek érkezésével jött el. Immár tíz éve használja a sportág a kinetikus- és hőenergia-visszanyerő rendszeres turbómotoros erőforrásokat, amelyek 2025 végéig még ebben a formában lesznek jelen, hogy aztán 2026-tól érkezzen az MGU-H nélküli, az erőt 50-50%-ban a belső égésű V6-osból, illetve az akkumulátorból nyerő motor.

Vízből és levegőből gyárt benzint a korábbi F1-es csapatfőnök, miután mindig bűnösnek érezte magát

A hibridek tehát még egy ideig biztosan jelen lesznek, ám Domenicali egyre többet pedzegeti azt, amit sokan már ennél régebb felvetettek, nevezetesen, hogy amennyiben beválik a szintén 2026-tól érkező fenntartható üzemanyag, előbb-utóbb száműzhetik a hibrid erőforrásokat.

„Az F1-ben mindig is a legkönnyebb és legjobb autók versenyeztek, úgyhogy ha a fenntartható üzemanyagok beválnak, olyan helyzet állhat elő, amelyben többé nem lesz szükség akkumulátorokra” – nyilatkozta az F1 vezére a CNBC-nek, majd tagadta, hogy a fenntartható üzemanyagokat fejlesztő, a FOM-al négy évvel ezelőtt szponzori megállapodást kötő szaúdi Aramco miatt mondja ezt.

„Nem lobbizunk senkiért, hanem mindenki számára a legjobb jövőn gondolkodunk. Ez nagyon összetett téma, nekünk pedig körültekintőbbnek kell lennünk sok embernél, akik a váltás komplexitásának ismerete nélkül beszélnek” – mondta Domenicali.

Mivel a 2026-os motorszabályokon már amúgy sem lehet változtatni, és még idő kell ahhoz is, hogy kiderüljön, lehet-e fenntartható üzemanyagot olyan mennyiségben és ütemben előállítani, hogy az tényleg alternatívát kínáljon az elektromos hajtásnak, leghamarabb 2030-tól valósulhatna meg a hibrid motorok nélküli Forma–1.

Megkérdeztük a Forma-1 elnökét, mikor térhet vissza az üvöltő V10-es motor a sportágba

A Skoda Motorsport nem érdeklődik a Rally2+ autó iránt

0

Michal Hrabanek, a Skoda Motorsport igazgatója bevallotta, nem szeretne a cseh gyártó Rally2+ autót készíteni, akkor sem, ha ezt a tervezetet jóvá hagyja a Motorsport Világtanács a június 11-ei ülésen. 

Június 11-én, a Motorsport Világtanács következő ülésén kiderül, hogy jóváhagyásra kerül-e a februári ülés után bejelentett szabálymódosítás tervezet, mely szerint lehetőség nyílik a Rally2-es autókat Rally1-es kittel ellátni, így egy köztes kategóriát létrehozva a Rally1-es és Rally2-es autók között. 

Azonban csakúgy, mint a Rally1-es autókra vonatkozó szabálymódosítások esetében, a Rally2+ autókkal kapcsolatos tervek sem nyerték el a gyártók tetszését. 

Nincs ezzel másképp a Skoda Motorsport sem, mint az kiderült Michal Hrabanek AutoHebdo.fr oldalnak adott nyilatkozatából. 

“Normális, hogy az FIA és a WMSC megpróbált a jövőbe tekinteni és megoldásokat találni – mondta a Skoda Motorsport igazgatója. – Fel kell ismerni azonban, hogy ez igen bonyolult. Jelenleg még senki sem tudja, hogy milyen jövő előtt állnak a közúti forgalomban jelenlévő autók a hatás kapcsán. Hibrid, elektromos, hidrogén, termikus hajtás lenne-e jobb? Jelenleg minden autógyártó arra vár, hogy milyen döntéseket hoz az Európai Unió. Kíváncsi vagyok, hogy ezek a döntések segítenek-e a helyes út megtalálásában. Szerintem a legfontosabb, hogy stabilitás legyen a WRC-ben. Megértem, hogy szeretnék eltávolítani a hibrid egységeket a Rally1-es autókból. A költségek fontos szerepet játszanak és ez a kérdés a jövőben is jelen lesz. Meg kell fontolni, hogy miként lehet a költségeket csökkenteni.” 

Hrabanek nem igazán értette, hogy miként kell egy közte kategóriát létrehozni a Rally1-es és Rally2-es autók között a Rally2+ autók elkészítésével. 

“Nem értem, hogy miért lenne szükség egy köztes kategória létrehozására a Rally1-es és Rally2-es autók között. Ez többletköltséget jelentene és nincs mögötte igazi üzleti terv. A Rally1-es kategória a marketingről és a kommunikációról szól, a Rally2-es autók pedig az ügyfél versenyzőknek készültek. A Rally2+ autók létrehozása komoly fejlesztést és a költségek növelését jelenti. Úgy gondolom, hogy itt olyan dolgokat próbáltak meg összekeverni, amik nem férnek össze. Úgy gondolom, hogy nem lehetne a macskát és a kutyát sem keresztezni. Meglátjuk, hogy milyen döntések születnek a WMSC ülésén, de a Skoda nem érdeklődik a Rally2+ autók iránt.” 

A Skoda Motorsport igazgatója azt sem támogatja, hogy a Rally2-es kategória váljon a rallysport csúcskategóriájává. 

“Jelenleg szinte egy szinten vannak a Rally2-es autók. Ha holnap kiderülne, hogy ezek fogják alkotni a jövőben a csúcskategória járműveit, akkor a gyártók kénytelenek lennének fejlesztésbe kezdeni, hogy a másik gyártónál jobb autót készítsenek. Ehhez kompromisszumra lenne szükség a műszaki előírások, a költségek és az autók ára területén is. Én a Rally1-es és Rally2-es kategória megtartását támogatom. Nem hiszem, hogy a Skoda hajlandó lenne még több pénzt költeni a fejlesztésre, ha a Rally2-es kategória jelentené a csúcsot.” 

Végezetül Hrabanek arra is válaszolt, a jövőben leváltásra kerül-e a Fabia modell. 

“A Fabia RS Rally2-t 2022-ben fejlesztettük ki, de igazából csak 2023-ban vált elterjedté. Azt gondolom, ennek az autónak a történelmének elején járunk. Számunkra tökéletes lenne, ha a jelenlegi szabályok 2027-ig vagy 2028-ig nem változnának. Jelenleg nem tudjuk, hogy mi lesz, ha a Fabia generációjának ideje véget ér. Azt gondolom, hogy ezzel kapcsolatban még ráérünk gondolkozni. Azt gondolom, hogy ha új szabályok lépnének életbe, még mindig lenne 2 év az új autó kifejlesztésére és a gyártó vezetőinek meggyőzésére. Azt sem tudom kizárni, hogy a Skoda visszatér a WRC csúcskategóriájába egyszer, ez nagyban függ a szabályoktól és a gyártó vezetése által elképzelt irányoktól is.” 

Őrült száguldás vár Molnár Martinra a brit F4- ben

0

Az idei negyedik versenyhétvégéjével folytatódik a brit Forma–4-es bajnokság, benne az eddigi fordulók során négyszer is az újoncok dobogójára álló Molnár Martinnal. A Virtuosi Racing magyar versenyzőjére és riválisaira nagy kihívás vár a szezon leggyorsabb helyszínén, Thruxtonban.

Az idei leggyorsabb és könnyen lehet, hogy legizgalmasabb futamaival folytatódik a brit Forma–4-es bajnokság a Hampshire megyében, Southamptontól 50 km-re található Thruxtonban. Mint megannyi versenypálya Angliában, a mai formájában 3793 méter hosszú Thruxton Circuit is második világháborús repülőtérből jött létre, méghozzá olyanból, amely jelentős szerepet töltött be a normandiai partraszállásban, lévén innen is szálltak fel brit és amerikai ejtőernyősöket szállító repülőgépek.

A háború után, 1950-ben először a motorversenyzők vették birtokba az addigra elhagyatott repteret, majd 1952-ben jöttek az autók is. Ekkor még a kifutók is a vonalvezetés részét képezték, de 1968-ra ezek kikerültek a nyomvonalból, amely elnyerte mai formáját, és kialakult a zömében gyors, sodrós kanyarokból álló kör. A hőskorban rendezett F2-es viadalokon olyan nevek is versenyeztek itt, mint a ketten összesen hat Forma–1-es világbajnoki címig jutó Graham Hill és Jackie Stewart, illetve az F1 egyetlen posztumusz világbajnoka, Jochen Rindt, de az elmúlt évtizedekben számos későbbi Forma–1-es versenyző, illetve Martin mentora, egyben a MOTAM vezetője, Kiss Pál Tamás is megízlelhette, milyen a szigetország legtempósabb versenypályája.

Megduplázta újoncdobogóinak számát Molnár Martin a brit F4-ben

„Az egész pályán mindössze két féktáv található, miközben rendkívül tempós kanyarokon száguldunk át fékezés nélkül. Ezek között akadnak nehezebbek, de két kanyart kivéve azért végig padlógázzal megyünk. Hatalmas a szélárnyék szerepe, így izgalmas, előzésekkel tarkított futamokra van kilátás. A védekezés nehezebb lesz, mint a támadás, mert nagyon hosszú egyenes is van a pályában. A széliránytól is függ, de nemcsak a legnagyobb átlagsebességet, hanem a legnagyobb csúcssebességet is itt érjük el az idény során, a múlt heti teszten a 240 km/óra is megvolt” – jellemezte a versenyzőket több helyen bátorságpróba elé állító pályát Martin.

„A két féktáv egyaránt nagyon nehéz, mert kanyarodás közben kell fékezni, és könnyű blokkolni az első gumit. Mivel durva az aszfalt, egyetlen elfékezésnek akkor a hatása, mint ha más pályán 5-6 alkalommal blokkolnánk a kereket. Erre vigyázni kell, mert így is hamar ki lehet nyírni a gumikat, úgyhogy a gumikezelés kiemelten fontos lesz” – mutatott rá a sikeres szereplés egyik kulcsára a Virtuosi versenyzője.

„A nagyon durva aszfalt abból a szempontból egyébként előnyös, hogy egy kis esőtől még nem válik azonnal csúszóssá, ráadásul nem mindenhol egyforma a minősége, és a többszöri újraaszfaltozásnak, foltozásnak köszönhetően van olyan kanyar, ahol az új és a régi aszfalt váltja egymást a kanyar közepén. Esőben az új sokkal jobban csúszik, erre nagyon oda kell figyelni, különben könnyű nagy tempónál eldobni az autót.”

Noha a katonai repteret 1946-ban bezárták, és kezdetben a kifutókat az autók és motorok vették birtokba, azóta ismét használatban van, ami további különlegességet csempész a thruxtoni versenyekbe.

„Amellett, hogy ez a leggyorsabb pálya az idei naptárban, amiatt is különleges, mert egy működő reptér van a közepén. Vezetés közben persze nem erre figyelünk, de amikor az ember jókor van jó helyen, a feje fölött, vagy nem sokkal előtte suhannak el a le- és felszálló gépek, és ezt ilyenkor azért észrevesszük” – számolt be a teszten szerzett tapasztalatairól Martin.

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője az első három forduló során négyszer végzett dobogón az újoncok értékelésében, így természetesen Thruxtonban is ez a cél amellett, hogy az összetettben is a pontszerzésre és a minél előkelőbb pozíció kiharcolására törekszik.

A 4. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):

Péntek
11:40 – 12:30: 1. szabadedzés
15:20 – 16:10: 2. szabadedzés

Szombat
12:05 – 12:25: időmérő edzés
17:30 – 17:50: 1. futam

Vasárnap
14:00 – 14:20: 2. futam
17:30 – 17:50: 3. futam