Mindenki azt találgatja, hogy a Red Bull-lal szakító Adrian Newey esetleg visszavonul, vagy másik csapatnál folytatja, és ha utóbbi, akkor melyik istálló lehet az új munkaadója. Most egy meglepő név is felmerült.
Olyan istálló neve merült fel a Red Bulltól 2025 elején távozó Adrian Newey lehetséges új csapataként, amelyről eddig senki nem beszélt. Amennyiben folytatja F1-es pályafutását, a 65 esztendős szakembert a legtöbben alighanem a Ferrarinál tudják elképzelni, de szóba került még a lehetséges célállomásai között az Aston Martin, a Mercedes és a McLaren is. A Fernando Alonsóval nemrég hosszabbító silverstone-i istállót ugyanakkor az Autosport kihúzta a listáról, mondván Newey nem kedveli a tulajdonost, Lawrence Strollt.
Ám egy új név most felkerült a listára, mégpedig a Williams, számolt be róla a RacingNews365.com. Az 1997 óta világbajnoki címet, 2012 óta pedig futamot sem nyerő istálló 1991 és 1996 között szolgált Newey otthonaként. A tervező ez idő alatt 4 konstruktőri és 3 világbajnoki címet nyert az istállóval, majd az 1996 novemberében, ám az 1997-es FW19-est is a vb-t nyerő autói közé sorolhatjuk, hiszen a megalkotása még az ő irányítása alatt kezdődött el, így az alapokat is lefektették addig, mire elment.
Balról jobbra: Newey, Patrick Head és Alain Prost 1993-ban
„Értesüléseink szerint annak ellenére, hogy a Ferrari hajlandó bankot robbantani Newey szerződtetéséért és befejezni a mérnök évek óta tartó, korábbi sikertelen próbálkozásokat követő üldözését, a 65 esztendős szakember megerősítette az elhatározását abban, hogy nem akar Olaszországba költözni” – írja a szaklap, majd hozzáteszi, James Vowles, a Williams csapatfőnöke egyeztetett Newey-val, hogy meggyőzze őt, térjen vissza oda, ahol először nyert F1-es futamot és világbajnoki címet.
Az RN365 azt is hozzáteszi, hogy Vowles természetesen zöld utat kapott a tulajdonos Dorilton Capitaltól arra, hogy visszacsábítása a sztármérnököt Grove-ba, ám ezzel együtt valószínűleg nem tud neki olyan kedvező pénzügyi ajánlatot tenni, mint a Ferrari és az Aston Martin. Persze kérdés, hogy mennyire fontos Newey-nak a pénz, aki a Red Bullnál nagyon jól keresett, vagy pályafutásának utolsó szakaszában vonzóbbnak találna egy olyan kihívást, amit a Williams visszasegítése jelentene az élmezőnybe.
A Ferrarihoz képest nagy előnye a Williamsnek, hogy Angliában van a központja, és Vowles biztosan szabad kezet adna Newey-nak ahhoz, hogy úgy formálja a technikai gárdát, ahogyan akarja. Azaz a veterán mérnöknek aligha kellene olyan politikai játszmákba bonyolódnia, amelyek a Ferrarinál azért állandóan jelen vannak.
„Érdekes lesz látni, mit lép. Biztos vagyok benne, hogy minden csapat üldözőbe vette őt. Akárhogy is választ, legyen az visszavonulás vagy folytatás, a legjobbakat kívánom neki. És nyilvánvalóan a mi ajtónk mindig nyitva áll előtte” – nyilatkozta Alex Albon, a Williams thai-brit versenyzője.
Alejandro Cachón vezet a Kanári-szigetek Rally első három pénteki szakazát követően, sajnos Csomós Mixi és Nagy Attila a napi második szakaszon balesetet szenvedett, kivizsgálásra kórházba szállítják őket.
Csomós Mixi és Nagy Attila jól kezdte a Kanári-szigetek Rally pénteki napját, miután az első szakasz után az abszolút 3. helyet foglalták el, azonban a következő szakaszon 2.5 km megtétele után balesetet szenvedtek.
A pároshoz mentőt küldtek, és bár szerencsére úgy tűnik, nincs nagy baj, Mixit és Atit is kivizsgálásra kórházba szállítják.
A Csomós Miklós – Nagy Attila – Skoda Fabia R5 oldalára a következő információ lett közzé téve az oldal szerkesztője által:
„Most beszéltem Mixivel telefonon, fáj mindenük, voltak már jobban is, de nagy baj remélhetőleg egyikükkel sincs. Mentőben vannak mindketten, Mixi nem tudja mi történt pontosan, lefordult a gumi vagy mi történhetett, de nagyon nagy volt az ütközés. Arra kérünk Titeket szorítsatok nekik és legyetek emberségesek a kommentekben is!”
Ami a verseny alakulását illeti. Az első pénteki szakaszon Yoann Bonato, a verseny tavalyi győztese vette át a vezetést a csütörtöki szuperspeciál győztesétől, a bajnoki címvédő Hayden Paddontól.
A második pénteki szakaszon Mathieu Franceschi ledolgozta négy tizedes hátrányát és 2 tizeddel megelőzve Bonatot, az élre állt, míg a harmadik helyre a helyi Alejandro Cachón lépett 2.5 másodperc hátránnyal.
Az első kör utolsó szakaszán sorozatban második szakaszát nyerte Cachón, így a toyotás versenyző 3.8 másodperc előnnyel mehetett szervizelni Mathieu Franceschi és Yoann Bonato előtt.
A negyedik helyen áll négy szakaszt követően Hayden Paddon, aki már 11.2 másodperces hátrányban van.
László Martin és Bán Viktor sikeresen befejezte az eddigi szakaszokat és a 17. helyen állnak.
Herczig Patrik és Varga Kristóf befejezte ugyancsak a délelőtti versenyt a Junior ERC-ben, ahol a napi második szakaszt Csomós Mixiék balesete miatt etapként teljesítették, ahol megállapított idők lesznek adva, így a Rally4-es Peugeot-val szereplő páros nagyjából a hatodik helyen áll.
Kanári-szigetek Rally, állás 4szakasz után 1 #20 AlejandroCachón – BorjaRozada (ESP) Toyota GR Yaris Rally2 30:32.5 2 #3 MathieuFranceschi – Andy Malfoy (FRA) Skoda Fabia RS Rally2 +3.8 3 #16 YoannBonato – Benjamin Boulloud (FRA) Citroen C3 Rally2 +3.8 4 #1 HaydenPaddon – John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +11.2 5 #19 Diego Ruiloba– ÁngelLuis Vela(ESP) Citroen C3 Rally2 +14.1 6 #8 Jon Armstrong – EoinTreacy (IRL) Ford Fiesta Rally2 +14.5 7 #6 MikoMarczyk – SzymonGospodarczyk (POL) Skoda Fabia RS Rally2 +14.6 8 #16 MadsOstberg – Patrik Barth (NOR – SWE) Citroen C3 Rally2 +16.9 9 #18 José Antonio Suárez – Alberto Iglesias (ESP) Skoda Fabia RS Rally2 +17.2 10 #5 Erik Cais – Igor Bacigal (CZE – SVK) Skoda Fabia RS Rally2 +21.6 11 #23 YerayLemes – RogelioPenate (ESP) Citroen C3 Rally2 +21.6
Kanári-szigetek Rally időterv, magyar idő szerint Május 2., csütörtök 21:35 SS1 Las Palmas de Gran Canaria 1.80 km Paddon 1:30.5 / 1. PADDON, 2. Mabellini, 3. Marczyk
Május 3., péntek 11:38 SS2 Agüimes-Santa Lucía 1 14.83 km Bonato 9:03.1 / 1. BONATO, 2. Franceschi, 3. Csomós 12:33 SS3 Tejeda 1 11.07 km Cachón 6:28.6 / 1. FRANCECSHI, 2. Bonato, 3. Cachón 13:25 SS4 Artenara-Gáldar 1 21.15 km Cachón 13:21.7 / 1. CACHÓN, 2. Franceschi/Bonato 16:48 SS5 Agüimes-Santa Lucía 2 14.83 km 17:43 SS6 Tejeda 2 11.07 km 18:35 SS7 Artenara-Gáldar 2 21.15 km
Május 4., szombat 10:17 SS8 Arucas-Firgas 1 9.41 km 11:07 SS9 Moya-Valleseco 1 27.70 km 12:35 SS10 San Mateo-Valsequillo 1 11.50 km 15:07 SS11 Arucas-Firgas 2 9.41 km 15:57 SS12 Moya-Valleseco 2 27.70 km 18:05 SS13 San Mateo-Valsequillo 2 (Power Stage) 11.50 km
A Kanári-szigetek Rally első pénteki szakaszán Yoann Bonato volt a leggyorsabb, de Csomós Mixi sem sokkal maradt el tőle. A francia versenyző összetettben is az élre állt, míg Mixiék a harmadik helyen állnak.
Egy 14.83 km-es szakasszal kezdődött a Kanári-szigetek Rally pénteki napja, melyen nem olyan nagy meglepetésre Yoann Bonato, a verseny tavalyi győztese volt a leggyorsabb, majd őt Mathieu Franceschi 2.1 másodperccel, míg a spanyol Alejandro Cachón 2.9 másodperc hátránnyal követett.
Csomós Mixi és Nagy Attila harmincadik helyről rajtolt és az előkelő ötödik idővel ért célba, mindössze 3.6 másodperc hátránnyal.
Összetettben is Bonato vette át a vezetést, őt Franceschi 4 tizeddel, míg Csomós Mixi 1.9 másodperccel követi.
Hayden Paddon a csütörtöki szuperspeciál megnyerése után pénteken a 13. eredménnyel kezdett, így az ötödik helyre csúszott.
László Martin és Bán Viktor a 19. időt autózva a 17. helyen áll.
Alexey Lukyanuk korán érkezett a szakasz rajtállomására, ezért 1 0másodperc büntetést kapott, így 20.9 másodperc hátránnyal áll.
Kanári-szigetek Rally, állás 2 szakasz után 1 #16 Yoann Bonato – Benjamin Boulloud (FRA) Citroen C3 Rally2 10:37.0 2 #3 Mathieu Franceschi – Andy Malfoy (FRA) Skoda Fabia RS Rally2 +0.4 3 #4 Csomós Miklós – Nagy Attila Skoda Fabia Rally2 evo +1.9 4 #6 Miko Marczyk – Szymon Gospodarczyk (POL) Skoda Fabia RS Rally2 +3.8 5 #1 Hayden Paddon – John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +4.0 6 #2 Efrén Llarena – Sara Fernández (ESP) Skoda Fabia RS Rally2 +5.1 7 #20 Alejandro Cachón – Borja Rozada (ESP) Toyota GR Yaris Rally2 +5.2 8 #18 José Antonio Suárez – Alberto Iglesias (ESP) Skoda Fabia RS Rally2 +5.5 9 #5 Erik Cais – Igor Bacigal (CZE – SVK) Skoda Fabia RS Rally2 +6.4 10 #19 Diego Ruiloba – Ángel Luis Vela (ESP) Citroen C3 Rally2 +7.0
Kanári-szigetek Rally időterv, magyar idő szerint Május 2., csütörtök 21:35 SS1 Las Palmas de Gran Canaria 1.80 km Paddon 1:30.5 / 1. PADDON, 2. Mabellini, 3. Marczyk
Május 3., péntek 11:38 SS2 Agüimes-Santa Lucía 1 14.83 km Bonato 9:03.1 / 1. BONATO, 2. Franceschi, 3. Csomós 12:33 SS3 Tejeda 1 11.07 km 13:25 SS4 Artenara-Gáldar 1 21.15 km 16:48 SS5 Agüimes-Santa Lucía 2 14.83 km 17:43 SS6 Tejeda 2 11.07 km 18:35 SS7 Artenara-Gáldar 2 21.15 km
Május 4., szombat 10:17 SS8 Arucas-Firgas 1 9.41 km 11:07 SS9 Moya-Valleseco 1 27.70 km 12:35 SS10 San Mateo-Valsequillo 1 11.50 km 15:07 SS11 Arucas-Firgas 2 9.41 km 15:57 SS12 Moya-Valleseco 2 27.70 km 18:05 SS13 San Mateo-Valsequillo 2 (Power Stage) 11.50 km
Johnny Herbert, az 1994-ben a Lotusnál versenyző brit nagyon más Sennát látott a tragikus imolai futam előtt.
Az 1994-ben már rutinos Forma–1-es pilótának számító, autóversenyzői karrierje befejeztével televíziós szakértőnek álló Johnny Herbert is visszaemlékezett Ayrton Senna 30 évvel ezelőtti halálára. Az akkor a Lotus-istálló színeiben versenyző, a tragikus imolai versenyt végül a 10. helyen befejező brit is úgy látta, hogy Senna nagyon más volt a balesete előtt, és mintha érezte volna, hogy ez lesz az utolsó versenye.
„Senna a balesete előtti este attól félt, hogy meg fog halni. Volt egy olyan megérzése, hogy meg fog halni” – idézi Herbertet az instantcasino.com.
Közismert történet, hogy Senna a verseny előtt elmesélte aggályait Sid Watkins professzornak, az F1 állandó orvosának, aki előző nap már nem tehetett semmit Roland Ratzenberger bukása után. Sennára nagy hatással volt a vele csaknem egyidős osztrák pilóta halála, és a futam előtt Herbert is látta rajta, hogy más, mint szokott.
„Az őt a verseny előtt pásztázó kamerák is megmutatták, hogy ez egy nagyon más Ayrton volt ahhoz képest, akit azelőtt láttunk. Úgy tűnt, nagyon távol jár. Hátborzongató belegondolni ebbe annak tudatában, hogy mi történt. Annyira nehéz lehetett a Sid professzorral lefolytatott beszélgetés mellett átélni azokat az érzéseket, amiket átélt” – folytatta Herbert, majd felidézte a végzetes eseményeket.
„Emlékszem a balesetére. Mindannyian megálltunk a rajtrácson a piros zászló után, és vártuk a híreket. Emlékszem, ahogy a tévéken át néztük és sokkolt minket a baleset, majd arra is, ahogy megmozdult a sisakja. Akkor arra gondoltam, »Oké, életben van.« De nem volt, csak idegmozgás volt. Annyira sokkolt.”
A Toyota Gazoo Racing négy versenyzővel áll rajthoz a Portugál Rallyn jövő héten, a gyártói pontokért azonban csak három versenyző harcolhat.
A jövő heti Portugál Rallyn minden versenyzőjét elindítja a Toyota Gazoo Racing, a japán gyártónak ezért három versenyzőt ki kellett jelölnie, akik harcolni fognak a gyártói pontokért, végül Elfyn Evans, Sébastien Ogier és Kalle Rovanpera teheti ezt meg, míg Takamoto Katsuta e tekintetben nyomás nélkül versenyzhet.
“Idén szerettük volna legalább egy versenyen elindítani mind a négy versenyzőnket, és Portugália pont alkalmas lett erre – mondta Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke. – Az új pontrendszerrel eddig csak nagyon kis különbségek alakultak ki a versenyeken, Portugáliában azonban három olyan versenyzőnk küzdhet gyártói pontokért, akik akár nagyobb különbséget is elérhetnek a gyártói pontok terén. Ogier, Evans és Rovanpera személyében három olyan versenyzőnk lesz, akik korábban már nyertek Portugáliában, míg Katsutáról levettük a nyomást.”
Sébastien Ogier ötször, Kalle Rovanpera kétszer, míg Elfyn Evans egy alkalommal tudott nyerni már Portugáliában, a kétszeres világbajnok finn versenyző ráadásul az elmúlt két évben szerezte győzelmeit ezen a rallyn.
“Kalle az elmúlt két Portugál Rallyt, míg Sébastien korábban öt alkalommal tudott ott nyerni, egyedüli kihívást csak Elfyn rajthelye jelenthet az első napon. Taka ugyancsak gyors volt korábban ezen a versenyen, és képes lehet megküzdeni első dobogós eredményéért Portugáliában, ahol ismét nagyon nagy csatára számítok a legjobb helyekért.”
Katsuta nyomás nélkül szeretne harcolni a jövő heti versenyen a dobogóért.
“Portugália az egyik kedvenc versenyem, ezért szeretnék valóban jó eredményt elérni – mondta a japán versenyző a Motorsport.com oldalnak. – Mivel a gyártói pontokért nem kell harcolnom, nyomás nélkül vezethetek és megpróbálhatom kihozni magamból a maximumot. Két negyedik hely után szeretnék ezúttal dobogóra állni.”
Max Verstappen a Miami Nagydíj előtt szintén megszólalt Adrian Newey távozása kapcsán, és olyan dolgokat mondott, amelyek nem biztos, hogy tetszeni fognak a mérnökzseninek.
Mostanra megszokhattuk, hogy a Red Bullnál zajló felfordulás közepette fenntartásokkal kell kezelni a csapat tagjainak nyilatkozatait, hiszen sosem lehet tudni, hogy az érintettek tényleg azt gondolják-e, amit mondanak, vagy pedig különböző okokból kifolyólag nyilatkoznak valamit. Max Verstappen Adrian Newey távozásáról elmondott szavai kapcsán is fennáll ez a lehetőség.
Mint ismert, a 65 esztendős mérnökzseni 2025 elején elhagyja azt a csapatot, amelynek 2006 óta része, és amellyel eddig 6 konstruktőri és 7 egyéni világbajnoki címet nyert. Ennek előzménye, hogy a hírek szerint megromlott a viszonya Christian Horner csapatfőnökkel, aki a tavalyi év végén az egyik interjújában arról beszélt, hogy Newey szerepe már nem olyan nagy, és kiemelte a Pierre Waché vezette technikai gárda fontosságát. Az interjút „micsoda sületlenség!” felkiáltással akkor Newey felesége is megosztotta az X-en, és hírek szerint férjénél sem csapódott le jól az általa közvetített üzenet. Emellett úgy tudni, hogy Newey-nak a Hornerrel közös titkárnőjüket érintő zaklatási botrány miatt is vannak fenntartásai.
Akárhogy is, Max Verstappen egyelőre nem kongatta meg a vészharangot úgy, ahogyan tette azt akkor, amikor Helmut Marko, a bikások tanácsadójának esetleges távozása felmerült. A háromszoros világbajnok akkor kerek-perec közölte, hogy ez az ő jövőjét is befolyásolni fogja a csapatban, és Marko nélkül nem folytathatja a Red Bullnál. Most viszont a Miami Nagydíj csütörtöki sajtónapján ő is azon az állásponton volt, mint korábban Horner.
„Idővel [Newey] szerepköre változott egy kicsit, és szerintem sok ember nem érti, hogy mit is csinált valójában. Nem mondom, hogy nem csinált semmit, de a szerepköre megváltozott. Rengeteg jó ember érkezett a csapatba, akik az egész részleget megerősítették. Mindig lehet támaszkodni [Newey] tapasztalatára, és mint személy, remek fickó, akivel jó beszélgetni és kapcsolatban lenni. Nagyon gyorsan jár az esze, nagyon okos, beszél a pilótával, majd lefordítja a hallottakat az autó nyelvére, megpróbálva elképzelni, mintha ő vezetne.”
„Ugyanakkor nagyon megbízom az Adrianon kívüli technikai gárdánkban is, amely nagyon-nagyon erős- Az utóbbi években tulajdonképpen megmutatták ezt azzal, hogy mennyire versenyképesek az autóink. Kívülről nagyon drámainak tűnhet a helyzet, de ha valójában tisztában vagy vele, hogy mi történik a csapatban, akkor már nem olyan drámai, mint amilyennek kinéz.”
Verstappen tehát egyértelműen azon az állásponton van, hogy Newey távozása nem olyan nagy érvágás, mint sokan gondolnák, hiszen a technikai főigazgató már nem vett rész a napi munkában, és például sok időt töltött egyéb projekteken, mint a Red Bull első hiperautójának, az RB17-esnek a tervezése.
A holland pilóta persze azért is nyilatkozhatta ezeket, hogy megpróbálja motiválni az itt maradókat, hiszen Newey távozásának az egyik hatása lehet az is, hogy a technikai gárda minden korábbinál jobban igyekszik majd megmutatni, hogy tényleg nem csakis a mérnökzsenin múlt a siker.
Verstappen elárulta, hogy nem is próbálta meg marasztalni Newey-t, mert úgy van vele, hogy ha valaki menni akar, az hadd menjen, és különben is, az F1-ben az emberek magukra gondolnak, és a saját karrierjüket helyezik előtérbe. Noha Marko felmerülő távozása kapcsán korábban azt mondta, fontos neki, hogy a csapat alappillérei a helyükön maradjanak, amikor rákérdeztek nála, hogy Newey jövője hatással van-e az övére, azt felelte: „Jelenleg nincs.”
„Az emberek a sajtóban sok mindent kitalálnak, mert nem értik a csapaton belüli szerepköröket. Nem tagadom, jobban örültem volna neki, ha marad, már csak amiatt is, amilyen ember, illetve a tudása és természetesen amiatt is, hogy potenciálisan mit adhat egy másik csapatnak, ha csatlakozni akar. Emellett azonban megbízom az embereinkben, mert elképesztően jók abban, amit csinálnak” – szögezte le Verstappen.
Arról, hogy milyen hatással vannak rá a különböző pletykák arról, hogy Newey távozásának köze lehet Christian Horner csapatfőnökhöz, Verstappen azt felelte, hogy „Ezek a dolgok néhány évvel ezelőtt kissé váratlanok lettek volna. Szerintem nagyon fontos, hogy nyugodtak maradjunk és a munkánkra koncentráljunk, tudjuk, hogy kivel dolgozunk együtt és kényelmesen érezzük magunkat. Végső soron a leggyorsabb autóval kell rendelkeznünk, én is mindig ezt követeltem meg, és néhány éve már a miénk a leggyorsabb autó. Eléggé erős technikai gárdánk van, amely már szintén régóta a csapat része.”
Végezetül Verstappen elmondta, hogy „bizonyos módon nem lenne igazságos Newey-t nagyon hosszú kényszerszabadságra küldeni”, és szerinte „megvan a kölcsönös tisztelet a két fél között.” Amit egyelőre nem tudni, hogy Newey akar-e máshová menni, de amennyiben igen, a Ferrari tűnik a legvalószínűbb kiszemeltnek. „Egy olyan ember, mint Adrian, a tapasztalatával és természetesen a csapatunkban szerzett tudásával előnyt jelenthet [bármelyik riválisnak]. Másfelől viszont 2026-ban megint minden nagyon új lesz, nagyon másak lesznek az autók a mostaniakhoz képest. Legkorábban valószínűleg 2025-ben csatlakozhat egy másik istállóhoz, amikor a 2025-ös autók már készen lesznek. Ezért nem tudni, hogy azokra mekkora hatása lehet, de az biztos, hogy a 2026-os új szabályokkal, ha máshová megy, a tudásával rengeteget adhat annak a csapatnak.”
Lehet, hogy Verstappen azért is ennyire nyugodt Newey távozása kapcsán, mert tisztában van vele, hogy a Red Bull koncepciójának nagy részben Newey által meghatározott kulcselemei már amúgy is kijelölték a 2025 végéig követendő utat, 2026-tól pedig amúgy is másik csapatnál versenyez majd, így nem érinti, hogy a Red Bullnak Newey nélkül kell megalkotnia a 2026-os autóját?
Akár ez is lehet amellett, hogy Verstappen is pontosan tudja, ha most elkezdene aggodalmaskodni, az nem változtatna semmin, hiszen Newey attól még ugyanúgy távozna, ezért a legjobb, amit tehet, hogy a csapaton belüli nyugalmat megőrizve folytatja a lehető leghatékonyabb közös munkát a mérnökökkel, és közben bizalmat közvetít feléjük. Az pedig, hogy Newey távozásának hatása mennyire lesz jelentős hatással a Red Bullra, az idő úgyis eldönti, és leghamarabb 2026-ban választ kapunk erre a kérdésre.
Hayden Paddon autózta a legjobb időt a Kanári-szigetek Rally csütörtök esti szuperspeciál szakaszán, míg Csomós Mixi holtversenyben az ötödik, László Martin a 15. lett.
Csütörtök este megkezdődött a Kanári-szigetek Rally, az ERC idei második versenye a Las Palmas de Gran Canaria 1.8 km-es szakaszán, mely a helyi CB Gran Canaria kosárlabda csapat csarnokán át vezetett.
A kosárcsarnok megtelt a szakasz idejére, nagyjából 8 ezer néző tapsolt a versenyzők látványos autózásának a rendkívül csúszós talajon.
A legjobb eredményt Hayden Paddon érte el, aki 1.2 másodperccel előzte meg Andrea Mabellinit és további két tizeddel Miko Marczykot.
Erik Cais újabb két tized hátránnyal a negyedik időt autózta, akit egy tizeddel Mathieu Franceschi és Csomós Mixi követett.
László Martin és Bán Viktor az ERC értékelés 15. idejével ért célba, míg Herczig Patrik és Varga Kristóf holtversenyben az ERC Junior mezőny harmadik eredményét érte el.
A nyitó szakasz legnagyobb drámáját a helyi sztár Luis Monzón okozta, aki a csarnokban egy szegély elemnek csúszott, ami kitörte autójának bal hátsó kerekét. A spanyol versenyző teljesítette a szakaszt, viszont három keréken nem tudott a szervizparkba elérni, így szuperrally után folytathatja a versenyt.
Csomós Mixi és Nagy Attila a kvalifikáció után büntetést kapott, ez azonban valószínűleg csak minimálisan lesz kihatással pénteki eredményeikre, miután a pályák nagy részén nem lehet a kanyarokat levágni, így mindenki szinte tiszta aszfalton vezethet.
Kanári-szigetek Rally, állás 1 szakasz után
1 #1 Hayden Paddon – John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 1:30.5
2 #7 Andrea Mabellini – Virginia Lenzi (ITA) Skoda Fabia RS Rally2 +1.2
3 #6 Miko Marczyk – Szymon Gospodarczyk (POL) Skoda Fabia RS Rally2 +1.4
4 #5 Erik Cais – Igor Bacigal (CZE – SVK) Skoda Fabia RS Rally2 +1.6
5 #3 Mathieu Franceschi – Andy Malfoy (FRA) Skoda Fabia RS Rally2 +1.7
5 #4 Csomós Miklós – Nagy Attila Skoda Fabia Rally2 evo +1.7
7 #2 Efrén Llarena – Sara Fernández (ESP) Skoda Fabia RS Rally2 +2.7
8 #9 Simon Wagner – Gerald Winter (AUT) Skoda Fabia RS Rally2 +2.9
9 #16 Mads Ostberg – Patrik Barth (NOR – SWE) Citroen C3 Rally2 +3.0
10 #16 Yoann Bonato – Benjamin Boulloud (FRA) Citroen C3 Rally2 +3.4
11 #14 Martins Sesks – Renars Francis (LAT) Toyota GR Yaris Rally2 +3.6
12 #10 Filip Mares – Radovan Bucha (CZE) Toyota GR Yaris Rally2 +3.7
13 #17 Alexey Lukyanuk – Yuriy Kulikov (CYP) Hyundai i20 N Rally2 +4.0
14 #19 Diego Ruiloba – Ángel Luis Vela (ESP) Citroen C3 Rally2 +4.7
15 #11 László Martin – Bán Viktor Skoda Fabia RS Rally2 +5.2
Kanári-szigetek Rally időterv, magyar idő szerint Május 2., csütörtök 21:35 SS1 Las Palmas de Gran Canaria 1.80 km Paddon 1:30.5 / 1. PADDON, 2. Mabellini, 3. Marczyk
Május 3., péntek 10:15 Szerviz A – Estadio de Gran Canaria – 15 perc 11:38 SS2 Agüimes-Santa Lucía 1 14.83 km 12:33 SS3 Tejeda 1 11.07 km 13:25 SS4 Artenara-Gáldar 1 21.15 km 14:50 Gyűjtő – 60 perc 15:10 Szerviz B – Estadio de Gran Canaria – 30 perc 16:48 SS5 Agüimes-Santa Lucía 2 14.83 km 17:43 SS6 Tejeda 2 11.07 km 18:35 SS7 Artenara-Gáldar 2 21.15 km 20:10 Szerviz C – Estadio de Gran Canaria – 45 perc
Május 4., szombat 09:30 Szerviz D – Estadio de Gran Canaria – 15 perc 10:17 SS8 Arucas-Firgas 1 9.41 km 11:07 SS9 Moya-Valleseco 1 27.70 km 11:47 Gyűjtő – Valleseco – 40 perc 12:35 SS10 San Mateo-Valsequillo 1 11.50 km 14:05 Szerviz E – Estadio de Gran Canaria – 30 perc 15:07 SS11 Arucas-Firgas 2 9.41 km 15:57 SS12 Moya-Valleseco 2 27.70 km 16:37 Gyűjtő – Valleseco – 40 perc 18:05 SS13 San Mateo-Valsequillo 2 (Power Stage) 11.50 km
Nigel Mansell 32 éve igencsak dühös lett az egyik újságíróra, pedig csak megkapta, amit manapság Max Verstappen kapcsán is rendszeresen emlegetnek az emberek. A közös pont pedig az, hogy mindketten egy Adrian Newey-autóban ültek.
Az 1992-es szezon elején a napnál is világosabbá vált, hogy Adrian Newey első futamgyőztes F1-es autója, az 1991-ben 7 versenyt nyerő Williams FW14-es továbbfejlesztett változata, az FW14B szinte biztosan világbajnok lesz (mint ahogy később az is lett). Az aktív felfüggesztéssel szerelt kocsi elsősorban Nigel Mansell kezei között tűnt verhetetlennek – a 38 esztendős veterán az első 5 futamot zsinórban megnyerte vele, és mindegyiket a pole pozícióból rajtolva.
A negyedik futam, az esős Spanyol Nagydíj megnyerése után pedig neki is szembesülnie kellett azzal, amivel napjainkban Max Verstappennek (korábban pedig minden egyes, domináns autót vezető pilótának) , hiszen megvádolták azzal, hogy csak azért nyer folyton, mert ilyen kiemelkedően jó autóban ül. Az újságírói felvetésre érkező reakció a korra és Mansellre is jellemző volt, manapság pedig hatalmas botrány lenne belőle. Na de vajon tényleg csak az autója miatt volt ennyire jó a britek oroszlánja?
Alábbi cikkünkben ezt, illetve a kifakadását is körüljártuk:
Hiába lett harmadikak a kvalifikációs szakaszon Csomós Mixi és Nagy Attila az ERC második versenyén, mégis csak az R5 mezőny végéről rajtolhatnak.
A kvalifikációt követő technikai ellenőrzésen a magyar páros autóját egymás után háromszor is lemérték, de hiába az ismétlés, a Skoda alatt 1224, 1225 és 124.5 kilogrammot mutatott a mérleg. Ez sajnos kevesebb, mint a szabályokban meghatározott 1230 kilogrammos minimumsúly, ezért büntetést kaptak. Az első szakaszon csak az utolsóként indulhatnak az ERC1 prioritásos versenyzők közül, ami azt jelenti, hogy a 31. helyen rajtolnak a pénteki szakaszokon.
A meghallgatáson Nagy Attila elmondta, hogy a szerelők számolták el magukat.
László Martin és Bán Viktor a 22. lett a kvalifikáción, így Mixiék büntetése után a 21. helyre kerültek a rajtlistán. Herczig Patrik és Varga Kristóf a 45. helyen kezdi a futamot.
A pénteki napot Yoann Bonato nyitja az élen, mögötte a kvalifikáción második Diego Ruiloba rajtol szintén Citroennel, majd a Rally Hungaryn is remeklő Mathieu Franceschi következik Skodával.
Sajtóértesülések szerint Adrian Newey kizárta, hogy az Aston Martinhoz menjen, ami tovább erősíti a pletykát, miszerint a Ferrarihoz tart. Menedzsere szavai alapján azonban nem kizárt, hogy első látásra meglepő döntést hoz a jövőjéről.
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, szerdán hivatalossá vált, hogy Adrian Newey távozik a Red Bulltól. A brit szakember 19 év után hagyja ott a bikásokat, pontosabban az F1-es részleg esetében ez már múlt idő, hiszen az ottani munkát azonnali hatállyal felfüggesztette. Más projekteken ugyanakkor még 2025 elejéig dolgozni fog.
A sajtóban természetesen jó ideje megy a találgatás, hogy melyik csapat lesz a következő állomása. Ferrari? Aston Martin? Esetleg Mercedes vagy McLaren? Az eddigi információk szerint konkrét ajánlatot csak előbbi kettőtől kapott, ám az Autosport úgy tudja, hogy Newey kizárta a silverstone-i istállót. Ez egybevág azzal a korábban megjelent hírrel, hogy a 65 éves mérnök nem kedveli Lawrence Stroll csapattulajdonost, és nem akarja megadni neki a lehetőséget, hogy a kanadai üzletember az ő felhasználásával srófolja fel a csapat árát egy esetleges eladáshoz.
Akármelyik alakulat is legyen a befutó, az biztos, hogy miután végleg elhagyja a Red Bullt, Newey azonnal megkezdheti a munkát, hiszen a kötelező szabadságát már most megkezdte azzal, hogy az F1-es munkát befejezte. Mindez kézenfekvő lenne, hiszen ebben az esetben még lenne beleszólása a 2026-os, teljesen új szabályok szerint épülő autó tervezésébe. A Newey menedzsereként is tevékenykedő Eddie Jordan azonban egyáltalán nem tartja kizártnak, hogy ügyfele nem tart pihenőt.
„Ha egy időre kiszáll, és egy kis ideig csak hajókázik, azt mindenki megértené – jelentette ki a David Coultharddal közös podcastjában, a ’Formula For Successben’. – Szerintem ez valószínűbb, mint az, hogy bármilyen más lehetséges munkavállalói pozícióba beleveti magát. A dolgok kissé megváltoztak, valamivel idősebb lett. Ez egy nagyszerű csapat, remek versenyzői voltak, nagyszerű a személyzete ott. A jövőbe kellene tekintenie az életmódváltás felé.”
Ahogyan arra a Jordan-istálló egykori lapítója, tulajdonosa és csapatfőnöke is utalt, bizonyos szempontból valóban érthető lenne, ha Newey pihenni akarna. Ez a tizenkilencedik éve a Red Bullnál, de a korábbi csapatait is idevéve már több mint 35 éve dolgozik a Forma–1-ben, szinte megállás nélkül. Ennek pedig megvannak a maga hátrányai.
„Ne feledd, hogy a Red Bullnál állandó nyomás alatt volt – hívta fel műsorvezető-társa figyelmét erre a tényezőre Jordan. – Egy nagyon gyenge hetedik vagy nyolcadik hellyel kezdett a csapatnál [hetedik, de a 2006-os autóra még nem volt érdemi hatással – a szerk.]. Nem tudom, mostanra hány futamot nyertek vele és Christian Horner [csapatfőnökkel], talán száztizennyolc körül lehet [valójában 117 – a szerk.]. Ez nevetségesen nagy nyomás.”