back to top
2024. november 27. 23:54
Kezdőlap Blog Oldal 202

Pepe López Rally2-es Forddal folytatja a Portugál Rallytól

0

Meglepő döntést hozott a Monte-Carlo Rallyn kategória győztes és Horvátországban második helyen záró Pepe López a Portugál Rally előtt. 

Pepe López azt követően, hogy a Monte-Carlo Rallyn első, míg a Horvát Rallyn a WRC2 Challenger kategória második helyén zárt a MAPO Motorsport Skoda Fabia RS Rally2-es autójával, a Portugál Rallyra autót kellett váltania. 

A spanyol versenyző autóváltására azt követően kerül sor, hogy a MAPO Motorsport és a Terra Training együttműködése váratlanul megszakadt, így López a Portugál Rallytól a Past Racing Ford Fiesta Rally2-es autójával fogja folytatni WRC2-es szezonját. 

“Örömmel jelentem be, hogy folytatni tudjuk az idei WRC2-es programunkat – közölte Pepe López. – A szezon nagyon jól indult a Montén és Horvátországban elért győzelemmel és dobogós eredménnyel és hisszük, hogy a folytatásban is jó eredményeket tudunk elérni. A projekt folytatása érdekében megállapodtunk a Past Racinggel és a Portugál Rallytól Ford Fiestával folytatjuk. Korábban ugyan még nem versenyeztem Forddal, de bizakodva tekintek a következő versenyekre.” 

López további idei WRC2-es futamairól csak a jövőben születik döntés. 

A spanyol versenyző a WRC2-es bajnokságban az ötödik, míg a WRC2 Challenger bajnokságban a harmadik helyen áll. 

Newey után Verstappen is el akarja hagyni a Red Bullt, miközben Sainz tizenkilencre lapot húz?

0

Ralf Schumacher biztosra veszi, hogy Max Verstappen el akarja hagyni a Red Bullt, amit Bernie Ecclestone ostobaságnak tartana. Amennyiben ez már az idei év végén megtörténik, akkor akár Carlos Sainz is mehet a helyére, aki állítólag elutasította a 2026-ban Audivá váló Sauber ajánlatát.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Adrian Newey jövőre elhagyja a Red Bullt, sőt, a Forma–1-es munkát azonnali hatállyal befejezte. Hogy ez elindíthat-e egy lavinát a bikások csapatánál, az hamarosan kiderül, mindenesetre Max Verstappent aligha a maradás felé tereli ez a fejlemény. Olyannyira, hogy Ralf Schumacher szerint a címvédő távozni akar.

Itt az első beismerés Verstappenéktől arról, hogy Max tényleg a Mercedeshez igazolhat

„Azt gondolom, hogy vannak más lehetőségei – nyilatkozta a német Sky Sportsnak a hatszoros Forma–1-es futamgyőztes. – A paddockban már hallani történeteket arról, hogy másokkal is beszélget. A kérdés az, hogy ez jövőre vagy az azt követő évben fog megtörténni, de én biztosra veszem, hogy távozni akar.”

A holland pilóta esetleges eligazolásával kapcsolatban nemrég Bernie Ecclestone, a Forma–1 korábbi vezérigazgatója is megszólalt. A 93 éves üzletember nem tartaná helyes lépésnek a távozást. „Túl intelligens ahhoz, hogy ezt megtegye – jelentette ki a RacingNews365.com-nak adott interjújában még Newey távozásának bejelentése előtt. – Mit nyerne vele? Hova menjen? Ostobaság lenne eligazolnia. Szerintem nem tudna olyan helyre menni, ahol pontosan ugyanolyan kiszolgálásban részesülne, mint a Red Bullnál.”

Amennyiben Verstappen elhagyja a bikás alakulatot, úgy minden bizonnyal a Mercedeshez menne. A 26 éves versenyző édesapjával, Jos Verstappennel, valamint menedzserével, Raymond Vermeulennel állítólag a Miami Nagydíj után leül tárgyalni a csillagos alakulat vezetőségével. Ecclestone úgy véli, ha a címvédő a távozás mellett dönt, akkor ez az egyetlen járható út, amivel akár el is hallgattathatná a kritikusait.

„Elmenne, mert azt gondolja, bebizonyíthatná, hogy nem az a helyzet, amit az emberek mondanak, miszerint talán nem is rajta [múlik a siker], hanem az autó fantasztikus? – fogalmazott. – Esetleg azért szeretne elmenni máshova, hogy bebizonyítsa, »rajtam [múlik], nem az autón«. Ez a dolog másik oldala. Ugyanakkor hova menne? Szerintem végső soron a Mercedes a nyilvánvaló választás.”

Mindent bevet a Mercedes, hamarosan leülnek tárgyalni Verstappennel

A legfrissebb információkból kiindulva Verstappen döntése alapjaiban befolyásolhatja Carlos Sainz sorsának alakulását. Antonio Lobato, a DAZN újságírója ugyanis az X-en arról számolt be, hogy nem a spanyol pilóta lesz Nico Hülkenberg csapattársa a Saubernél, amely 2026-tól Audiként fog versenyezni, mivel a Ferraritól távozó versenyző tizenkilencre lapot húzott.

„A Sauber/Audi hamarosan bejelenti, hogy 2025-től ki fog Hülkenberggel versenyezni – kezdte. – Úgy tudom, hogy nem Carlos Sainz lesz az, mert úgy döntött, hogy nem fogadja el az ajánlatot, és hagyta, hogy leteljen a válaszadási határidő. Ha elfogadja, az mentálisan nyugalmat adott volna neki, anyagi szempontból pedig egy jó ajánlat lett volna, de inkább vállalta a kockázatot, hátha talál helyet egy versenyképesebb csapatnál. A főbb lehetőségek a Red Bull, ha lesz mozgás, (úgy tűnik, lesz), valamint a Mercedes. Tárgyalnak, de még nincs semmi. A Mercedes Verstappent akarja, aki kétségkívül a kirakós kulcsfigurája.”

Csomós Mixiék harmadik idővel kezdtek a Kanári-szigetek Rally kvalifikációján

0

Nagyszerűen kezdte Csomós Mixi és Nagy Attila a Kanári-szigetek Rallyt, miután a harmadik helyen zárt, csupán Yoann Bonato és Diego Ruiloba tudta megelőzni a magyar kettőst. A kvalifikáció élő közvetítése itt nézhető vissza.

Kanári-szigetek Rally 2024 – Minden infó egy helyen

 

Hayden Paddon szerint Csomós Mixi is esélyes az idei Eb címre

0

Hayden Paddon szerint már a V-Híd Rally Hungaryn bebizonyosodott, hogy idén minden korábbinál nagyobb csata várható az Eb címért, melyre tízen is esélyesek lehetnek, köztük Csomós Mixi is.

“Nagyon kemény lesz az idei Eb szezon – mondta Hayden Paddon a Dirtfishnek. – Elég csak a magyar versenyt megnézni. Azt gondolom, hogy a veszprémi dobogós versenyzők, Simone Tempestini, Mathieu Franceschi és Csomós Mixi egyaránt esélyes lesz az Eb címre. Mellettük még harcba szállhat Martins Sesks, Mads Ostberg is, valamint mivel sok aszfaltos verseny lesz Yoann Bonato is. Akár tíz versenyző is esélyes lehet az Eb címre, de ez csak jó a számunkra, mert így kiélezett verseny várható.”

Paddon a V-Híd Rally Hungary utolsó szakasza előtt még a győzelemre is esélyes, volt, azonban egy defekt miatt a második helyről a negyedikre csúszott, így még a dobogóról is lemaradt.

Kanári-szigetek Rally 2024 – Minden infó egy helyen

“A magyar verseny nagy része a gumikezelésről szólt. Volt egy stratégiánk, amihez ragaszkodtunk és sokáig elégedett voltam a dolgokkal. Nem mentünk határon Veszprémben, mert tudtuk, hogy könnyedén defektet lehet szerezni. A verseny végén aztán több versenyző is kockáztatott, és rajta vesztett. Mi az óvatosabb tempó ellenére is defektet szedtünk össze, azonban a negyedik helyért is sok pontot szereztünk.”

“Most következik a Kanári-szigetek Rally, és bár az aszfalt nem a kedvenc felületem, ezt a versenyt mégis szeretem. Nagyon jó minőségű az aszfalt és a pályák is nagyon jók ezen a versenyen. Mint minden versenyen, most is szeretnénk olyan gyorsak lenni, amilyen gyorsak csak tudunk, szeretnénk a győzelemért harcolni.”

Tavaly a Ferrarit, idén a McLarent hagyta el, most az egyik leggyengébb csapathoz ment a mérnök

0

Az Alpine bejelentette, hogy David Sanchez lesz a csapat új ügyvezető technikai igazgatója. A francia mérnök korábban éveken át dolgozott a Ferrarinál, a McLarentől viszont mindössze néhány hónap után távozott.

Mozgalmas időszakot él át David Sanchez, akinek a neve az elmúlt bő egy évben többször is előkerült a sajtóban. Azok után, hogy a Ferrarinál tíz évet lehúzott az aerodinamikai részleg vezetőjeként, majd a járműkoncepcióért felelős mérnökként, a 2023-as idénynyitó után elhagyta a Scuderiát. Az idei év elején aztán megkezdte a munkát a McLarennél, de mindössze három hónap után a felek útjai elváltak.

Sanchez azonban ismét talált munkát, ugyanis az Alpine bejelentette, hogy szerződtette őt. A francia szakember az újonnan létrehozott ügyvezető technikai igazgatói pozíciót fogja betölteni, és a teljesítménnyel kapcsolatos, valamint a műszaki és az aerodinamikai területekért fog felelni. Ő maga közvetlenül Bruno Famin csapatfőnöknek jelent, a közvetlen beosztottjai pedig Ciaron Pilbeam, Joe Burnell és David Wheater, vagyis az említett területek felelősei lesznek.

Sanchez nem először vállal munkát az enstone-i alakulatnál, hiszen 2005-ben ott kezdte meg Forma–1-es pályafutását a Renault junior aerodinamikai szakembereként. Abban az évben részese volt a francia márka első világbajnoki címeinek, hiszen Fernando Alonso révén az egyéni, valamint a konstruktőri elsőséget is megszerezték.

Három hónapot bírt ki a McLarennél a Ferraritól szerződtetett technikai igazgató

Ami az Alpine-t illeti, az istálló borzalmasan rosszul kezdte az idei szezont. Azok után, hogy 2022-ben a negyedik, tavaly pedig a hatodik pozíciót szerezték meg a csapatok közötti összevetésben, ebben az idényben öt forduló után továbbra is pont nélkül állnak, így a bajnokság kilencedik helyét foglalják el, holtversenyben a hivatalosan előttük lévő Williamsszel és a mögöttük álló Sauberrel.

„Örömmel üdvözlöm Davidot újra Enstone-ban, ahol 2005-ben megkezdte pályafutását – jelentette ki Famin. – Ez egy kulcsfontosságú kinevezés annak érdekében, hogy csapatként mindent optimalizáljunk, és a teljesítmény terén a megfelelő területekre összpontosítsunk. Egyértelmű, hogy az autó teljesítménye, illetve a fejlesztési lépcső nem a megfelelő ütemben haladt az ambícióinkhoz képest. Alig várjuk, hogy üdvözölhessük Davidot, és keményen dolgozhassunk együtt a végső siker eléréséért.”

„Izgatottan várom ezt a kihívást az Alpine-nál – ezek már Sanchez szavai. – Alig várom, hogy újra Enstone-ban dolgozhassak, azon a helyen, ahol megkezdtem a Forma–1-es pályafutásomat. Ennél a csapatnál mindig is megannyi fantasztikus ember tevékenykedett, és nyilvánvalóan rengeteg a potenciál. Nagy feladat előtt állunk, hogy javítsunk a pályán nyújtott teljesítményen, és ez a fajta kihívás motivál engem. Nagyon is készen állok a kezdésre, és alig várom, hogy újra együtt dolgozhassak az enstone-i és a viryi technikai gárdával, azzal a kizárólagos céllal, hogy újra rendszeresen szállítsunk sikereket ennek a nagyszerű csapatnak.”

Különleges gyorsasági lesz a Szardínia Rally shakedown szakasza

0

A Szardínia Rallyn szinte minden különleges lesz, hiszen amellett, hogy 48 óra alatt lebonyolítják, még a hivatalos teszt pályája is különleges lesz. 

A Szardínia Rally már egyike a 2025-ös formátum szerint létrehozott versenyeknek, hiszen a verseny csupán péntek délelőtt kezdődik a shakedown szakasszal, majd délután indul az éles verseny, mely szokás szerint vasárnap délben ér véget, így csupán 48 órán át fog tartani. 

A Szardínia Rallyn mutatkozik be a 2025-ös WRC-versenyformátum

Különleges lesz azonban a shakedown szakasz is, hiszen ez a Ittiri rallycross pályán kerül lebonyolításra. A szabályok szerint a hivatalos teszt szakaszának lehetővé kell tennie, hogy a szurkolók és a média is könnyedén elérjék, és hogy autóikat a versenyhez hasonló körülmények között próbálhassák ki a versenyzők. 

A Szardínia Rallyt május 30-június 2. között rendezik. 

Mi volt Newey szerepe a Red Bullnál, avagy jelenthet-e egy személyben megváltást új csapatának?

0

Adrian Newey befejezte az F1-es munkát a Red Bullnál, és 2025 elején vélhetően másik csapathoz igazol. Ennek kapcsán érdemes megvizsgálni, hogy valójában mi volt a szerepe az energiaitalosoknál az elmúlt években.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Adrian Newey elhagyja a Red Bullt. Mindez 2025 elején fog megtörténni, ám a Forma–1-et érintő munkát azonnali hatállyal befejezte annak érdekében, hogy a tényleges távozás után rögtön megkezdhesse a munkát új csapatánál, amely a legutóbbi értesülések szerint jó eséllyel a Ferrari lesz.

Itt a Red Bull bejelentése: Newey azonnali hatállyal felhagy az F1-es munkával

Azonban legyen bármelyik istálló a befutó, érdemes megvizsgálni, hogy az adott alakulat szurkolói mennyire tekinthetnek rá messiásként, olyasvalakiként, aki egy személyben elhozza a sikereket. Persze nyilvánvaló, hogy még a pontos feladatkörét sem lehet tudni, de minden bizonnyal hasonló pozícióban lesz, mint amilyenben a Red Bullnál volt. Mark Hughes, a The-Race.com szakírója pedig igyekezett tisztába tenni, hogy Newey pontosan mit csinált és mit nem csinált a bikásoknál, legalábbis ami az elmúlt éveket illeti.

Amióta a Red Bull ismét uralja a Forma–1-et, egyre többször merül fel a kérdés, hogy a mérnökök közül valójában ki vagy kik a siker legfőbb letéteményesei: Newey vagy Pierre Waché, a Milton Keynes-i alakulat technikai igazgatója, illetve az általa vezetett gárda? A közelmúltban Christian Horner csapatfőnök is pedzegette a témát, és ellentétben a korábbi megszólalásaival, amelyben honfitársa szerepét emelte ki, az utóbbi időszakban leginkább a francia szakembert, valamint az aerodinamikai részleg főnökét, Enrico Balbót méltatta.

Ahhoz, hogy Newey feladatkörét meg lehessen érteni, mindenekelőtt tudni kell, hogy 2018-ban lemondott a technikai igazgató posztjáról, és egy, akkor még az F1-ben teljesen egyedinek számító pozíciót kapott, amelyet magyarul technikai főigazgatónak lehet nevezni. Ez sokkal szabadabb szerepkör, hiszen maga dönthet arról, hogy mennyire vesz részt az F1-es munkában, miközben más projekteken is dolgozhat. Amikor legutóbb komolyan felmerült a távozásának lehetősége, akkor Hornernek ezzel sikerült őt meggyőznie a maradásról.

Newey tehát már nem a mérnöki gárda első embere, hiszen ezt a szerepet Waché tölti be. A 65 éves szakember bizonyos szempontból ugyanolyan része a csapatnak, mint Balbo, vagy a főtervező Craig Skinner; a vezető teljesítménymérnök Ben Waterhouse; és a vezető autótervező Paul Monaghan. De akkor pontosan miért is felelt Newey?

Nos, leginkább a koncepcióért, pontosabban az azzal kapcsolatos ötletekért. A brit mérnökzseninek ugyanis olyan átfogó képe van arról, hogy mi teszi gyorssá az autót, mire érzékeny, illetve mindez hogyan változik a különböző szabálymódosításokkal, hogy az aranyat érhet. Különösen akkor, amikor a technikai előírások egyik évről a másikra teljesen átalakulnak, ahogyan azt 2022-ben is láthattuk.

Erre majd később kitérünk, de mindenképpen le kell szögezni, hogy a mostani korszak előtt is fontos szerepe volt, és nemcsak az aerodinamika, hanem az autódinamika terén is. Sokszor előfordult, hogy a Red Bullnak valamilyen gondja akadt, ő pedig gyors és hatékony megoldást talált egy olyan problémára, amelyről elképzelhető, hogy nélküle sokkal tovább fennállt volna.

Adrian Newey találkozott a Ferrari csapatfőnökével, napokon belül jöhet a bejelentés

Newey szerepét leginkább egy vezető tanácsadóéhoz lehetne hasonlítani: nem ő dönti el, hogy milyen legyen a koncepció, és nem az ő útját követi mindenki más. Ő csupán ötleteket ad, az viszont már a mérnöki gárda felelőssége, hogy a rendelkezésre álló információk alapján a lehető legjobban tervezzék meg az autót. Egy 2022 végén megjelent interjújában ő maga is erre utalt.

„Erre nehéz válaszolni – felelte arra a kérdésre, hogy milyen szerepe volt a Red Bull 2022-es autójában, az RB18-asban. – Elég szerencsés vagyok ahhoz, hogy Milton Keynesben egy nagyon jó csapattal dolgozhatok. Minden F1-es istálló egy nagy mérnöki csapat. Ami a megbeszéléseken történő részvételt illeti, én beleteszem a magamét, de a srácok azok, akik körbejárják az ötleteket, összeállítanak egy listát, majd elvégzik a munkát. Ennél az autónál konkrétan én csináltam az első és a hátsó felfüggesztést, valamint néhány más apróságot.”

Mindez úgy hangzik, mintha Newey szerepe nem is lett volna annyira jelentős, de valójában az ő meglátásai voltak azok, amelyek megalapozták a bikások mostani egyeduralmát. Az ő ötlete volt az a padlólemez-koncepció, amellyel szándékosan feláldozzák a leszorítóerőt, valamint a hátsó felfüggesztés. Ennek köszönhetően a Red Bullnak okozta a legkevesebb fej(- és hát)fájást az autó pattogása, amellyel minden más csapatnak meg kellett birkóznia.

Az autót tehát nem Newey tervezte, sőt, még a kutatásokban sem vett részt, de ő volt az, aki a jó útra terelte a csapatot, miután a különböző vizsgálatok kimutatták, hogy valóban az ő koncepciója működik a leginkább. Persze felmerül a kérdés, hogy nélküle mi lett volna: vajon végül akkor is ezen az úton indultak volna el, vagy valami egészen mást választottak volna, ami adott esetben sokkal kevésbé válik be?

Ezt aligha fogjuk megtudni, mindenesetre ebből is kiderül, hogy nem olyan egyszerű válaszolni arra a kérdésre, hogy mérnöki oldalról ki a jelenlegi sikerek legfőbb letéteményese. Ami pedig a jövőt illeti, bár nem a legelejétől, de Newey részt vehet leendő csapata 2026-os autójának tervezésében, így adott esetben lehetnek kulcsfontosságú meglátásai, ötletei. Egyedül viszont biztosan nem lesz elég, hiszen ha a technikai gárda nem lesz annyira erős, mint a Red Bullnál volt, akkor a legjobb ötletből sem fogják tudni kihozni a maximumot.

Dakar résztvevőkkel rajtol a Riverside Baja

0

Május 9-11-ig ismét visszatér a tereprallye Pápocra, a Riverside Baja idén nem csak az M1 Flotta Magyar Terep-rallye Bajnokság és a CEZ, de a Lengyel Bajnokság értékelésébe is beleszámít.

A kilencedik alkalommal megrendezésre kerülő futam tavalyihoz képest szinte változatlan útvonal és időterv szerint fut majd, a 330,88 km szelektív szakaszon mindössze a létszám növekedése miatt várhatók apró módosítások.

„Nagy megtiszteltetés és egyben felelősség is, hogy idén a lengyel tereprallysok is befogadták a rendezvényt éves értékelésükbe. Így azt gondoltam, – 25 éves pályafutásom alatt először – hogy nem próbálkozunk új ötletekkel, tervekkel, hanem a tavaly már jól bevált rendszert leporoljuk és csak kisebb finomításokkal, a közönség biztonságára még nagyobb figyelmet fordítva valósítjuk meg a futamot” – mondta a verseny főszervezője, Garamvölgyi Zoltán.

Riverside Baja
foto: Riverside Baja

A Riverside Baján olykor 40-50 cm mélységű pocsolyákat kell átszelni a járművekkel, a beérkező 2-3 m3 víz meg tudja lepni főként a nyitott autós és motoros, quados versenyzőket. „Elképesztő ritmus- és felületváltások jellemzik a pályát, amitől kifejezetten nehéz a verseny, de mindig vannak olyan részek, amiket már nagyon vársz, hogy a legszebben vagy leggyorsabban oldd meg. A közönség is mindig nagyon hálás és kiemelten jó hangulatot szoktak varázsolni a nézői pontokon. A vadakra is nagyon figyelni kell ezen a környéken, hiszen sok nyúl, fácán, őz, szarvas, vaddisznó él itt és szerintem a mélyebb pocsolyákban egyebek is lehetnek…”– jegyezte meg Garamvölgyi Zoli.

Május 10-én, péntek délután negyed háromkor a prológ nyitja a versenyt, melyet még két gyorsasági követ, szombaton pedig négy szakasz vár a mezőnyre. Az útvonal Pápocon kívül érinti Szergényt, Vöncököt és a több mint 1000 éves Kemenesmagasi útjait is, ahonnan a versenyzők különdíjakat is kapnak. Pápoc központjában a művelődési ház különleges környezetet ad a Parc Fermének és a díjkiosztónak, az Idősek Klubja körüli tér pedig tökéletes szervizparkot biztosít a csapatoknak és helyszínt a versenyirodának. A versenyzők motor, quad, Ultimate, Stock, Challenger, SSV, T4Nat, TH, Truck, UP és RAID kategóriában indulnak.

Riverside Baja
foto: Riverside Baja

A T1+ kategóriéban Krzysztof Holowcyc és Miroslav Zapletal is nevezett, a lengyel versenyző nem a Dakaron használt Minivel, hanem a BMW-vel indul, de hiába lassabb a BMW kilométerenként 2-3 másodperccel a Mininél, a tempója biztosan kiemelkedő lesz, nagy csata várható a két külföldi pilóta között. Lónyai Pál is járművet vált, újra a Porschéval nevezett, Varga Imre pedig a Toyota Hilux-szal áll rajthoz.

A futamon kizárólag jó hangulatra és rengeteg kalandra lehet számítani, amit a versenyzők, nézők együtt átélhetnek. Van néhány könnyen megközelíthető és mára már ikonikussá vált nézői pont, amelyek nagyon látványosak és népszerűek, ezeket ma hozzák nyilvánosságra, itt lehet megtalálni őket.

Riverside Baja
foto: Riverside Baja

„Ezeknek a pontoknak különös figyelmet szentelünk, hogy biztonságban legyen mindenki és kulturáltan lehessen szurkolni, hiszen valamelyik irányban minden szelektív szakasznak részét képezik. Mivel nagyobb mezőnyünk lesz a megszokottnál, nincs miért mozognia a közönségnek, mert két napig szinte folyamatosan történni fog valami aktivitás a meghirdetett nézői pontokon” –  tette hozzá Garamvölgyi.

Ezen a tereprallye rendezvényen is kiemelt szerepet kap a biztonság kérdése, ehhez segítségül a szakági média készített egy biztonsági szabályokat összefoglaló kiadványt. Sok általános információ és kérés megtalálható benne, amelyeket a rendezők szeretnék, ha mindenki tanulmányozna, megfogadna. Kifejezetten kérik a rajongókat, hogy kizárólag a kijelölt nézői pontokra menjenek és segítsék a pályabiztosítók munkáját azzal, hogy betartják a kéréseiket, valamint figyeljenek oda nézőtársaikra, hogy senki se helyezkedhessen olyan helyre, ahol magát vagy a versenyzőket veszélybe sodorhatja!

„Csatlakozzon fejben mindenki ahhoz a „belső körhöz”, akik fenn akarjuk tartani a tereprallye-t és mindenkit épségben akarunk látni a verseny végeztével is! Segítsétek a Riverside Baját és a Magyar Autósportot, Motorsportot” – kéri Garamvölgyi Zoltán.

Riverside Baja
foto: Riverside Baja

 

A Senna legendás győzelmét hozó McLarent fogja vezetni Vettel Imolában

0

Sebastian Vettel ott lesz az Emilia-romagnai Nagydíj hétvégéjén, hogy tisztelegjen Ayrton Senna emléke előtt. A négyszeres világbajnok a néhai brazil pilóta utolsó McLarenjét fogja vezetni.

Ahogyan arról több cikkben is megemlékeztünk, szerdán volt a harmincadik évfordulója az 1994-es San Marinó-i Nagydíjnak, amelyen Ayrton Senna halálos balesetet szenvedett. Mivel a Forma–1 bő három hét múlva Imolába látogat, a nagydíjhétvégén részben a háromszoros világbajnok előtti tisztelgésről, illetve megemlékezésről fog szólni.

Éveken át bűntudata volt az utolsó embernek, aki Senna szemébe nézett

Az évforduló napján pedig az is kiderült, hogy Sebastian Vettel is részt vesz az eseményen. A Forma–1-től 2022 végén visszavonuló pilóta 6 éves és szűk 10 hónapos volt, amikor Senna a Tamburello-kanyarban a falnak csapódott, így akár emlékei is lehetnek a balesetről. Akár így van, akár nem, az biztos, hogy nagyra tartja a 34 esztendősen elhunyt versenyzőt.

„Ayrton Senna nemcsak egy pilóta volt, akit nagyra értékeltem azért, mert ő volt az egyik legjobb, akit a versenyzésben valaha is látni lehetett, hanem egy nagyon jószívű ember is – jelentette ki az Instagramra feltöltött videóban. – Harminc év telt el a balesete óta, én pedig szeretnék tisztelegni Ayrton előtt. Ott leszek Imolában, a nagydíjon, hogy vezessem az autóját, a McLaren MP4/8-ast.”

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Sebastian Vettel (@sebastianvettel) által megosztott bejegyzés

Vettel tehát a wokingiak 1993-as autójába fog beülni néhány bemutatókör erejéig. Ami a puszta számokat, illetve tényeket illeti, ez volt Senna utolsó McLarenje, egyben az egyetlen, amelyet nem a Honda, hanem a Ford motorja hajtott. Bár a brazil pilóta elsősorban az egykörös tempót tekintve emelkedett ki a mezőnyből, mivel ez már zsinórban a második olyan idény volt, amelyet a Williams uralt, 1992 után ismét csak egy rajtelsőségig jutott. Futamgyőzelemből viszont ötöt is szerzett, és végül a tabella második helyén zárt Alain Prost mögött.

Ezen diadalok közül élete utolsó, adelaide-i elsősége mellett a Doningtonban elért legendás győzelmét kell kiemelni. Senna mindössze a negyedik helyről indulhatott, ráadásul Karl Wendlinger lerajtolta őt, de a vizes pályán már az 1. kör végére átvette a vezetést, majd kizárólag Damon Hillt nem körözte le, de neki is több mint 1:20 másodpercet adott.

Nem csak Senna művelt káprázatos dolgot a doningtoni esőben, de erre már senki sem emlékszik

Ami Vettelt illeti, a német versenyző közismerten rajong a Forma–1 történelméért, és már többször is vezette a sportág régi autóit. A McLaren MP4/8-as volánja mögé már nem először fog beülni, hiszen korábban Silverstone-ban, majd a Goodwoodi Sebességfesztiválon is vezette. A kocsi ráadásul a saját gyűjteményéhez tartozik.

Ezért nem Schumacher, hanem Senna autóját vette meg a honfitársáért rajongó Vettel

Leghamarabb 2027-ben csatlakozhat a Lancia a WRC-hez

0

Didier Clement, a Stellantis csoport ügyfélprogramjának vezetője elárulta 2025-ben és 2026-ban még biztosan nem csatlakozik a Lancia a WRC-hez, erre leghamarabb 2027-ben lesz esély, ha időben kiderülnek a sorozat jövőbeni szabályai. 

A WMSC februári ülésén az FIA 2025-re és 2026-ra átmeneti szabályok bevezetésének tervét jelentette be, melyeket júniusban hagyhatnak jóvá, majd 2027-ben kezdődhet a WRC-ben egy új korszak, új szabályok mellett. 

A WMSC ülésén született rallysportot érintő összes döntés egy helyen

Jelenleg a Subaru és a Lancia is érdeklődését jelentette be a WRC iránt, és mindkét gyártó visszatérése nagy öröm lenne a sorozatnak és a szurkolóknak is. 

A Stellantis csoport, melyhez többek között a Lancia, az Alfa Romeo, a Citroen, a Fiat, az Opel és a Peugeot is tartozik, jelenleg a Citroennel a WRC2-ben van jelen, 2019-ig pedig a WRC csúcskategóriájában szerepelt. 

Didier Clement, a Stellantis csoport ügyfélprogramjáért felelős vezető elárulta, a Lancia visszatérésére leghamarabb 2027-ben kerülhet sor. 

“Egyáltalán nem érdekel bennünket, hogy 2025-ben és 2026-ban mi fog történni a WRC-ben, azonban a 2027-től érvénybe lépő szabályokat figyelemmel követjük és ennek kapcsán együtt fogunk dolgozni a WRC jelenlegi gyártóival és az FIA-val – mondta Didier Clement a Motorsport.com oldalnak. – Már lehet tudni néhány részletet, hogy milyen szabályok lesznek érvényben 2027 után és ennek kapcsán az FIA jó munkát végzett. Minden érdekelt fél egyetért abban, hogy a WRC szintjét szeretné felemelni.” 

“Valószínűleg mindenkinek egy álma valósulna meg, ha a Lancia visszatérne a WRC-be, mert hatalmas rajongótábora, nagy és sikeres történelme van a sportban. Azonban mielőtt a visszatérésről döntünk, tudnunk kell, hogy milyen szabályok lesznek érvényben 2027-től. Még korai beszélni a visszatérésről, amíg ezek a szabályok nem jelennek meg.” 

A Lancia megerősítette, hogy dolgozik a WRC-be való visszatérésen

Clement elárulta azt is, hogy a Citroen C3 Rally2 kapcsán nem látja értelmét a Rally1-es kittnek, melyet 2025-től használhatnak a Rally2-es autók, és ezáltal egy átmeneti kategória alakul ki a Rally1-es és Rally2-es autók között.  

“Nem tartjuk hasznosnak a Rally2+ autóra vonatkozó elképzeléseket. Ezek az autók erősebbek lesznek ugyan a Rally2-es autóknál, de a Rally1-es járművek szintjét nem érik el, ezáltal nem lesz lehetőség ilyen autókkal versenyt nyerni. Mi pedig ilyen eredményekért szeretnénk harcolni.”