Andreas Mikkelsen a Monte után térhet vissza ismét a WRC mezőnyébe a Hyundai Motorsporttal, ahol szeretne a legjobb öt versenyző között zárni.
Andreas Mikkelsen idén visszatért a Hyundai Motorsporthoz, azonban a Montén még versenyének nagy része a hibrid Rally1-es autó tanulásával telt, így elmaradt attól a tempótól, mellyel szeretett volna versenyezni és a hatodik helyet szerezte meg.
Miután Svédországban és Kenyában Esapekka Lappi vezette a harmadik Hyundait, Mikkelsen Horvátországban tér vissza a WRC-mezőnyébe, azt követően, hogy a múlt hétvégén az olasz Piemonte Rallyn éles körülmények között tudott tesztelni.
“Egy szolid kezdés után a Montén már sokkal jobb az érzésem az autóban – mondta Andreas Mikkelsen. – Jó lesz ismét visszatérni a hibrid Rally1-es Hyundai kormánya mögé, miután tesztelhettem a Piemonte Rallyn. A Horvát Rally nagy kihívás mindig, de szerencsére az elmúlt években már tapasztalatot szereztem erről a versenyről. Az időjárás és a tapadás folyamatosan változik Horvátországban, ezért hibátlan itinerre van szükség. A rajtpozícióm nem lesz túl jó, mivel valószínűleg már felhordásos úton kell vezetnem, ami különösen esőben lehet nagyon csúszós. Szeretnénk dobogóra állni, de ha esni fog, akkor a legjobb öt hely valamelyike is nagyon jó lenne.”
A norvég versenyző 2021-ben indult a Horvát Rallyn, és akkor az ötödik helyet szerezte meg a WRC2-ben Skoda Fabia Rally2 evóval.
Kimi Räikkönen és Csou Kuan-jü csatájával ünnepelte fennállása 3. évfordulóját a kínai Zeekr autómárka.
A Kínai Nagydíj közeledtét és a helyi hős, Csou Kuan-jü első sanghaji F1-es fellépését meglovagolva új reklámvideót adott ki a Zeekr nevű, kínai prémium elektromos autómárka. A reklámfilm természetesen Csoura koncentrál, de egy ponton feltűnik benne a márka másik nagykövete, Kimi Räikkönen is.
A Zeekr 001-est előbb Csou viszi el egy körre a sanghaji aszfaltcsíkon, majd az egyik kanyarban megpördül, ami után látványosan búslakodik a garázsban. „Tudok ennél jobbat is!” – közli a Stake F1-es pilótája szomorú ábrázattal, mire az egyik mérnök megszólal: „Rá emlékeztetsz”. „Kire?” – kérdez vissza Csou. „A legendára” – jön a válasz, amivel egyidőben már Svájcban is találjuk magunkat, ahol Kimi Räikkönen éppen kézhez kapja a Zeekr 3. évfordulójára szóló meghívóját.
Ezután természetesen az következik, amire mindenki számít: Csou és Räikkönen drámai zenei aláfestés mellett versenyez egyet egymással Sanghajban, előbbi pedig minden tehetségét és elszántságát latba vetve, a Zeekr-mérnökök aggódó tekintetétől figyelve próbálja lenyomni a Jégembert, ami végül a Boost-gomb megnyomásával természetesen sikerül neki…
„Szép munka! Menj, és alakítsd a jövőt!” – szólal meg az előzés után Räikkönen a maga sajátos hanghordozásában, majd a két autó egybeolvadva száguld tovább.
Sébastien Ogier az idei Montén elért második helye után a Horvát Rallyn tér vissza ismét a WRC-mezőnybe, és a nyolcszoros világbajnok szeretné megismételni 2021-es eredményét déli szomszédunkban.
Sébastien Ogier a Montén nagy csatát vívott a győzelemért Thierry Neuville-el szemben, azonban végül a belga versenyző szerezte meg a győzelmet. A nyolcszoros világbajnok pedig miután kihagyta a svéd és kenyai futamokat, Horvátországban tér vissza, ahol 2021-ben már tudott nyerni.
„A Monte óta élveztem a szabadságot, de most boldog vagyok, hogy újra versenyen indulhatok – mondta Sébastien Ogier. – A verseny előtti teszt jó alkalom volt arra, hogy visszanyerjem az érzésemet az autóban, meglehetősen nehéz úton teszteltünk, ahol elég gyors ugratók és szűk részek is voltak. Ezek jellemzik a Horvát Rallyt is, de azt is tudjuk, hogy az évnek ebben a szakaszában bizonytalan lehet az időjárás. Nem ideális rajtpozíciónk, ezért fel kell mérnünk a körülményeket, és meg kell néznünk, mit tehetünk. A fő célom mindig a dobogó megszerzése, de jó lenne a győzelemért is harcolni, ugyanakkor fontos, hogy segítsem a csapatot, és az új pontrendszerrel láthatjuk, hogy a vasárnapok is fontosabbak, mint valaha.”
Közzétette a 2023-as évre vonatkozó pénzügyi jelentését a Mercedes F1-es csapata, amelyből kiderült, hogy az istálló történelmi mérföldkövet lépett át a sportban az 500 millió fontot is meghaladó árbevételével.
Az F1-es istállót tulajdonló Mercedes-Benz Grand Prix Ltd. összesítéséből az derül ki, hogy 2023-ban egészen pontosan 546,5 millió font bevételre tett szert tevékenységével, ami átszámítva több mint 250 milliárd forintnak felel meg. Ezzel a Mercedes lett az első csapat a Forma–1 történetében, amely átlépte az 500 millió fontos határt – dacára annak, hogy a szezon során egyetlen futamot sem nyerve második lett a szinte verhetetlen Red Bull mögött.
A Mercedes a 2022-es mérlegéhez képest 71,9 millió fonttal nagyobb bevételre tett szert tavaly, noha a tényleges profit (a bevételek és a kiadások különbsége) valamelyest csökkent az előző évihez képest, 89,7 millióról 83,8 millió fontra (vagyis durván 39 milliárd forintra). A profit csökkenése a megnövekedett költségeknek és adóterheknek tudható be a jelentést szemléző Autosport szerint.
A Mercedes 2022-es éve is remekül sikerült pénzügyi szempontból:
A csapat emellett 2022-höz képest 2023-ra 175 fővel megnövelte alkalmazottainak létszámát, akik így 1289-en voltak tavaly év végén.
A Mercedes 2023-ra egy pozíciót javított konstruktőri helyezésén 2022-höz képest, ami a pénzdíjak révén a bevételek növekedéséhez is hozzájárult, mindeközben viszont autóik kevesebb időn át szerepeltek a képernyőn a közvetítések során – az összidő 14,7%-a volt a Mercedesé a tavalyi évben. A csapat szerint ez a visszaesés annak tudható be, hogy a bajnokságban a szezonzárón kiharcolt előkelőbb helyezés dacára kevesebb dobogós helyezéssel fejezték be 2023-at, mint 2022-t – a szám 17-ről 8-ra esett vissza.
Az, hogy a Mercedes – és várhatóan a többi csapat is – jelentős bevételnövekedésre tud szert tenni napjainkban a korábbi évekhez képest, a Liberty Media hathatós marketingtevékenységének, valamint a 2021-től életbe léptetett költségkorlátozásoknak köszönhető. A sport gazdasági stabilitása és a résztvevők minden korábbinál magasabb bevétele pedig a sejtések szerint az elsődleges oka annak, hogy az F1 vezetői és csapatai nem szeretnék bővíteni a mezőny létszámát, s próbálják megakadályozni az Andretti beszállását.
Ott Tanak számára nem jól sikerült a WRC-szezon első három futama, ezért a Horvát Rallyn szeretne végre probléma nélkül versenyezni és a győzelemért harcolni.
Ott Tanak a Montén, majd Svédországban és Kenyában is problémákkal küzdött, így három verseny után csupán a negyedik helyen áll a bajnokságban és hátránya 34 pont csapattársa, Thierry Neuville mögött.
Az észt versenyző bízik benne, hogy a Horvát Rallyn végre probléma nélkül tud majd versenyezni.
“A Horvát Rally egy igazán élvezetes aszfaltos verseny – mondta Ott Tanak. – Nem túl nagy a tapadás a pályákon, ráadásul a kanyarlevágások miatt gyorsan koszossá tudnak válni a pályák, ugyanakkor a dobálós aszfalt és a nagyszerű kanyarok élvezhetővé teszik a pályákat. Mivel ma már csak kevés aszfaltos verseny van, ezek a futamok mindig különlegesek. A Montén már vezettem a Hyundait aszfalton és bár hibáztam, összességében a verseny végén már elégedett voltam a tempómmal. Horvátországban nagyon jól kell beállítani az autót, hogy megfelelő tapadása legyen és magabiztosan lehessen vezetni. Három kevésbé jó verseny után ezúttal már valóban egy probléma mentes versenyt szeretnék, ha sikerül a problémákat elkerülni, akkor képesek lehetünk a győzelemért harcolni.”
A 2019-es világbajnok eddig háromszor indult Horvátországban és legjobb eredményét 2022-ben és 2023-ban érte el, amikor második lett.
Takamoto Katsuta tavaly nagyszerű tempót mutatott a Japán Rallyn, de a Montén is voltak jó részeredményei, így magabiztosan várja a Horvát Rallyt, ahol azonban tanulni is szeretne.
„Egyre magabiztosabbnak érzem magam az aszfalton a tavalyi Japán Rally és az idei Monte egyes szakaszai után – mondta Takamoto Katsuta. – Horvátország azonban az egyik legtrükkösebb rally a kanyar levágás és a sok fajta aszfalt miatt. A piszkos útfelület pont az a terület, ahol még fejlődhetek, és ez a verseny egy lehetőség erre. Nem lesz könnyű verseny, főleg a pénteki rajthelyünkkel, és még inkább, ha esik az eső. Ezért fontos lehet egy kis türelem az elején, majd később megpróbálni megtalálni a ritmust, hogy gyorsabban tudjak vezetni.”
Mióta a szezon előtt meglepetésre távozott a Haastól, Günther Steiner rendre médiaszerepben tűnik fel az F1-es paddockban, ám ez hamarosan megváltozhat, értesült a japán as-web.jp, amely úgy tudja, hogy az olasz-amerikai tulajdonosként térne vissza.
Hogy az 59 esztendős ex-csapatfőnöknek már a Haasnál is voltak ilyen irányú tervei, az távozása óta megerősítést nyert, és mivel a korábbihoz hasonló szerepben nem akar visszatérni, logikus lépés lenne az, amit a japán forrás pedzeget. „Annyi évet töltöttem az F1-ben, hogy többet akarok annál, mint részt venni, és olykor pontokat szerezni. Igazán versengeni és nyerni akarok. Nem fogok csak azért visszatérni, hogy irányítsak egy csapatot, ha nincs meg a lehetőség” – mondta korábban Steiner.
Az as-web.jp Steinerhez közel álló forrásokra hivatkozva azt írja, hogy az olasz-amerikai olyan tulajdonost keres, amely részesedést kínálna neki, ehhez pedig állítólag már talált is befektetőt. Hogy melyik csapat lehet a célpont, arról a lap azt közölte, hogy vélhetően a Visa Cash App RB, de a Red Bull csak feltételekkel menne bele egy ilyen üzletbe. Ezek egyike, hogy 2026 és 2030 között a testvércsapatnak is a Red Bull Powertrains által gyártott „Ford-motorokat” kell használnia; a másik, hogy az egyik ülést Red Bull-juniornak kell adni; a harmadik pedig, hogy a csapatnak továbbra is a Red Bull szélcsatornáját kell használnia.
Steinernek egyébként jó a kapcsolata a Red Bull-lal, hiszen miután az energiaital-gyártó megvásárolta a Jaguart, 2005-ben Steiner a technikai műveleti vezetői pozíciót töltötte be, majd Dietrich Mateschitz felkérését elfogadva 2006 és 2008 között a Red Bull NASCAR-csapatának felállításában és beindításában segédkezett.
A Toyota idén először fog teljes csapatfelállással indulni a Portugál Rallyn, ahol Elfyn Evans és Takamoto Katsuta mellett Kalle Rovanpera és Sébastien Ogier is autóba ül.
A Toyota Gazoo Racing az idei WRC szezon első négy versenyén még váltotta a harmadik autót Kalle Rovanpera és Sébastien Ogier között, így a kétszeres világbajnok Svédországban és a Szafari Rallyn, míg a nyolcszoros világbajnok a Monte mellett a hétvégi Horvát Rallyn áll rajthoz.
A japán gyártó azonban mindkét világbajnok pilótáját harcba küldi a Portugál Rallyn, így idén ezen a versenyen indul először négy autóval a Toyota.
Ogier 5, Rovanpera 2, Elfyn Evans pedig eddig egy alkalommal tudott nyerni Portugáliában, míg Takamoto Katsuta még nem tudott dobogóra állni a murvás versenyen.
Michael Schumacher csak pörgött-forgott, miközben csapattársa tett róla, hogy azért Ferrari-győzelem szülessen a történelem első Forma–1-es Kínai Nagydíján.
Noha az idén már 21. alkalommal kellene ellátogatnia a Forma–1-nek Kínába, mégis csak a 17. Kínai Nagydíjat rendezik a hétvégén, hiszen 2020 és 2023 között a koronavírus-járvány miatt nem utazott el a mezőny Sanghajba. Az évek során számos emlékezetes pillanatnak otthont adó nagydíjat 2004-ben tartották meg először azok után, hogy már 1999-ben be volt tervezve egy kínai futam a naptárba. Az ultramodern létesítmény elkápráztatta a száguldó cirkusz tagjait, akik nemcsak ettől, hanem a pályán zajló eseményektől is ámulatba eshettek. A hetedik vb-címét két versennyel azelőtt, Spában bebiztosító Michael Schumacher ugyanis csak testben volt jelen.
A Ferrari-dominancia utolsó évében a mezőnyt minden addiginál nagyobb fölénnyel leigázó klasszis a szezon első 13 futamából 12-t megnyert, és ha Juan Pablo Montoya Monacóban nem torpedózza meg az alagútban, nem kizárt, hogy 13/13 lett volna a mérleg. Schumacher első befejezett futamon elszenvedett veresége aztán pont Spában, a vb-cím ünneplésének helyszínén jött el, ahol az idénybeli első és egyetlen győzelmét szerző Kimi Räikkönen mögött második lett. Ezután Monzában Rubens Barrichellót kísérte be ebben a pozícióban a célba úgy, hogy a rajt után megpördült és visszaesett az utolsó helyre…
Valami hasonlóra számított mindenki Kínában is, ahol a hétszeres világbajnok a pénteki edzésnap szenvedése után mindkét szombati szabadedzést, majd az első időmérőt is az élen zárta. Ám amikor a rajtsorrendről döntő kvalifikáción utolsóként megkezdte a gyorskörét, már a rendkívül tempós bejáratú első kanyarban eldobta a Ferrarit.
„Nem érzem úgy, hogy én hibáztam volna, de ha nem találnak semmit az autóval, akkor talán az üzemanyagtank és a kormánykerék között volt a probléma” – utalt Schumacher saját magára. Ám hiába a gyanakvó pilóta, a Scuderia nem talált semmi, így végül maradt a vezetői hiba, ami egyben a német sztár első rontása volt az egykörös időmérő 2003-as bevezetése óta.
A kavicságyból kikecmergéssel végződő megpördülést a semleges szurkolók persze nem bánták – és talán még sok Schumacher-drukker sem –, hiszen a mezőny legjobb autójával a bokszutcából rajtoló hétszeres világbajnok garanciát jelentett az izgalmakra. Vajon innen is nyerni tud az F2004-es? Vagy legalább a dobogó meglesz? Ehhez hasonló kérdésekkel vágtunk neki az első Kínai Nagydíjnak, amelyet Rubens Barrichello kezdett a pole-ból, megelőzve Räikkönent és Jenson Buttont.
Schumacher kezdeti tempója nem volt egetverő, lévén a csapat csurig töltötte az autóját, hogy az elnyújtott első etapból profitálva ugorjon át minél több ellenfelet. Ám a német újabb hibát vétett, amikor megunva Christian Klien hátsó szárnyának bámulását, előzés közben nekiment a Jaguarnak, ami az osztrák futamának végét jelentette.
Noha a Ferrari megúszta, nem sokkal később Schumacher megforgott a hátsó egyenesre vezető gyors jobbosban, amikor a Fernando Alonso Renault-ja által keltett turbulencia megtréfálta. Noha a megpördülésből egyenesbe állva David Coulthard után eredt, és a következő körben visszaelőzte a McLarent, a hétszeres világbajnok futama egy bal hátsó defekttel végül menthetetlen gellert kapott, és hiába szórta később a leggyorsabb köröket (végül az utolsó körben futva meg az abszolút legjobbat), csak a 12. helyen intették le, ami 1991 óta tartó F1-es pályafutása addigi legrosszabb eredményének számított.
Schumachernek az első kanyar után az orvosi autót is meg kellett előznie
De nemcsak Schumacher vesszőfutása szolgáltatta a show-t, hanem az élen zajló csata is. A rajt után Räikkönen tapadt Barrichellóra, miközben a rosszul elrugaszkodó Buttont Felipe Massa és Alonso is megelőzte, a BAR versenyzője azonban mindkettejüket vissza tudta előzni a nyitó körök során. A Ferrari és a McLaren pilótája három, míg Button két kiállásos stratégiát kapott, és a verseny nagy részében mindhárom pilóta eséllyel pályázott a győzelemre.
Az végül Barrichellóé lett, Räikkönen ugyanis hiába tűnt gyorsabbnak, a McLaren a második kiállásnál kevesebbet tankolt az autójába, hogy így próbálják meg a brazil elé játszani, ennek azonban az lett a vége, hogy a 2. helyet is elveszítették. A Barrichellótól 1 másodpercre célba érő Button utólag úgy vélte, az elrontott rajt nélkül a győzelem is összejöhetett volna neki, viszont így sem volt csalódott, hiszen sikerült elkapnia az őt további 4 tizeddel követő Räikkönent.
A Ferrari becsületét tehát a zsinórban másodszor nyerő Barrichello azért megmentette, és Maranellóba került az első Forma–1-es Kínai Nagydíj trófeája, Schumacher pedig a következő versenyre összekapta magát, és Szuzukában ismét kegyelmet nem ismerő teljesítménnyel nyert.
A V-Híd Rally Hungaryn nem csak rajt-cél győzelmet aratott Filip Kohn és Tom Woodburn, a cseh-brit duó alaposan el is verte a versenytársakat, köztük a 2022-es ERC3 bajnokot.
A Ford Fiesta Rally3-mal induló Filip Kohn már szombat reggel a hegyesdi gyorsaságin megmutatta, hogy más dimenzióban autózik, mint a kategória több résztvevője: 27.9 másodperces előnnyel nyert a szakaszt. Aztán az utána következő ötön sem tudták megszorongatni, így szombat este két és fél perces előnnyel gurult a parc fermébe. Összetettben sem állt rosszul, a 23. pozícióban Rally2-es párosokat is megelőzött.
Kohn vasárnap ott folytatta, ahol szombaton abbahagyta, és nagyon sima győzelmet aratott az FIA ERC3 bajnokságban a V-Híd Rally Hungary-n. A murvás futamon 5 perc 12 másodperccel diadalmaskodott a lengyel Igor Widłak, az ERC3 2022-es bajnoka előtt. Martin Ravenščak lett a harmadik, a negyedik helyen pedig a török Kerem Kazaz végzett.
A kvartett az ERC Fiesta Rally3 Trophy első versenyén is indult, amelyen a Pirelli és a Gulf Race Fuels ad díjakat a sikeres versenyzőnek. Kohn 12 új Pirelli gumiabroncsot kap a következő versenyére, mellé pedig 300 liter Gulf MSR EVO2 üzemanyag jár a győzelemért.
„A mai nap elég jó volt, nagyon jó második szakaszunk volt, nagyon szép és élvezetes pályán. A többi szakasz nagyon-nagyon durva volt, és ez megnehezítette a dolgunk, de nagy sérülések nélkül túljutottunk rajtuk, úgyhogy elégedettek vagyunk” – mondta Kohn.
Filip Konh tavaly nem ért célba a Rally Hungaryn, a második nap reggelén felborult az óhutai szakaszon és ezzel véget ért a futama. Után viszont megnyerte a Central European Rally WRC3 értékelését és ezzel ötödik lett a 2023-as WRC3 bajnokságban.
A cseh pilóta a Svéd Rallyn indult ebben a szezonban, ott 11. lett a WRC3 kategóriában, a hétvégén pedig aszfalton folytatja, nevezett a Horvát Rallyra is.