back to top
2024. november 28. 21:49
Kezdőlap Blog Oldal 66

A legenda visszatér: bemutatta az új raliautóját a Lancia

0

A három évtizeden át meghatározó olasz gyártó, a Lancia 32 év szünet után ismét raliautót leplezett le – jövőre pedig jöhet a valódi bemutatkozás.

Nem kérdés, hogy a Lancia minden ralirajongó szívét megdobogtatja. A 70-es években a Stratos HF új korszakot nyitott a raliban azzal, hogy ezt a gépet az első skiccektről kezdve ralira tervezték, majd jött a Delta, amely a különböző változataival a nyolcvanas és a kilencvenes években volt meghatározó.

Ranga László, Büki Ernő

A WRC-ben a Lancia tíz konsktruktőri bajnoki címet nyert, egyéniben pedig öt pilóta lett világbajnok az olasz autó volánjánál (mi több, Mark Alén Fiattal nyert 1978-ban, de két versenyt Lancia Stratosszal teljesített). Idehaza Ferjáncz Attila, majd Ranga László repesztett Lancia Delta Integraléval a 90-es években, az előbib egy, az utóbbi négy abszolút bajnoki címet nyert a legendás autóval.

Aztán 1991-ben a Lancia úgy döntött, kivonul a raliból, bár a következő évben egy privát csapat, a Jolly Club még gyártói támogatással versenyzett és nyerte meg a márka sorozatban hatodik világbajnoki címét. Majd jött 32 év szünet, egészen májusig, amikor a Lancia bejelenette a visszatérését.

A Stellantis csoporthoz tartozó gyártó most bemutatta az új Ypsilon Rally4 HF autóját, amely 1.2 literes turbómotorral rendelkezik, és 212 lóerős teljesítményre képes. A WRC-ben jelenleg nincs hivatalos bajnoki osztály a Rally4-es specifikációjú elsőkerék-hajtású autóknak, az ERC-ben és a nemzeti bajnokságokban azonban igen.

Lancia Ypsilon Rally4 HF
Fotó: Stellantis

Egylőre nincs hivatalos időpontja annak, amikor versenyen is bemutatkozhat az új Ypsilon Rally4 HF, de valamikor a jövő év elején számíthatunk rá. További izgalmas hír, hogy ha ez az autó sikeres lesz, akkor a Lancia fontolóra veheti a magasabb kategóriájú raliautók fejlesztését is a jövőben.

„Nagyon boldog vagyok, hogy támogathatóm a gyártót az Ypsilon Rally4 HF finomhangolásában. Remélem, hogy inspirálni tudom a fiatal versenyzőket, akik a Lancia Ypsilon Rally 4 HF-ünkkel vágnak neki az útjuknak, hogy a jövő profijaivá és bajnokaivá váljanak – mondta a legendás Miki Biaison, aki kétszer nyert ralivilágbajnokságot, mindkétszer egy Lancia Delta Integrale volánja mögött. – A győzelmek és a versenyek Lanciája visszatért, és én nagyon boldog vagyok, hogy részese lehetek ennek!”

Cafatokra szakadt lábának darabjait kerülgették a riválisai a később hőssé vált ex-F1-es pilótának

0

2001. szeptembere a világtörténelem egyik legfeketébb hónapja, ám az emellett természetesen csekély jelentőséggel bíró autósportban sem éppen a legvidámabb, hiszen mindössze négy nappal az Egyesült Államokban történt terrortámadás után horrorisztikus balesetben veszítette el mindkét lábát a CART-széria első németországi versenyén Alex Zanardi, a sorozat sztárja, egyben kétszeres bajnoka.

Az 1991 és 1999 között 41 Forma–1-es futamon induló olasz a balul sikerült 1999-es williamses idénye után tért vissza az Egyesült Államok első számú formaautós sorozatába, a 2001 szeptemberében történtek azonban derékba törték az együléses karrierjét. Az akkor 34 éves versenyző azonban csodával határos módon túlélte a bukást, majd újra autóversenyezni kezdett, sőt, mi több, többszörös paralimpiai bajnok lett. Hogy aztán az élet újra kemény, minden eddiginél nagyobb próbatétel elé állítsa…

Zanardi balesetének tavalyi évfordulójára írt cikkünket alább olvashatja:

„Láttam a lábának darabjait az aszfalton” – 22 éve történt Zanardi horrorbukása

Bemutatták az M-Sportról szóló sorozat második részét

0

Megjelent az M-Sport WRC-csapatáról készült dokumentum-sorozat második része, amely megörökíti az idei sikeres pillanatokat, valamint bepillantást enged a kulisszák mögé is.

Amint arról beszámoltunk, a WRC Promóter együttműködésével hatrészes sorozatot készített az M-Sport-ról a csapat partnere, a SafetyCulture. A hatrészes sorozat első epizódja a kenyai Szafari Rallyn játszódott, míg a második Horvátországba viszi az érdeklődőket.

„Elégedett voltam az első résszel, de azt hiszem, a következők még jobbak lesznek – mondta előzetesen Adrien Fourmaux a WRC.com-nak. – Szerintem nagyon érdekes egy ilyen sorozat, látod a ralizás egy másik oldalát is. Ez nagyon pozitív, és ha több rajongót tudunk megnyerni a ralinak, az nagyszerű eredmény. Szüksége van rá az M-Sportnak, de szerintem az összes többi csapatnak is. Szerintem rengeteg olyan történet van, amiről beszélhetünk, remélhetőleg az emberek megnézik és érdeklődnek iránta.”

A Több, mint gép című sorozat második része itt látható.

Kalle Rovanperä vasárnap kicsúszott a Red Bull Ringen

0

A kétszeres ralivilágbajnok Kalle Rovanperä a hétvégén Ausztriában versenyzett a Porsche Carrera Benelux-kupában, a szombati győzelem után vasárnap nem tudott duplázni.

Amint arról beszámoltunk, a kétszeres ralivilágbajnok Kalle Rovanperä a hétvégén Ausztriában szerepelt a Porsche Carrera Benelux-kupában. Mivel az idén saját kérésére csak részmunkaidőben versenyez a WRC-ben, több más kategóriában is kipróbálja magát. Így volt ott Máriapócson a Drift Mastersen, és így versenyez a Porsche márkakupájában.

Szombaton megnyerte az eső miatt 30 perc után leintett futamot a Red Bull Ringen, és bár az ausztriai időjárás cseppet sem javult, vasárnap meg tudták rendezni a második futamot, ez ráadásul az előző napival ellentétben gond nélkül végigment.

Nem úgy Rovanperä, aki az első helyért csatázott rögtön az első körben, ám egy ütközés után megpördült, és kicsúszott. Szerencséjére vissza tudott térni a pályára, és egészen a hatodik helyig zárkózott fel, ám nem éppen ezt várta a vasárnapi futamtól.

A versenyt Sacha Norden nyerte meg a Rovanperával ütköző Dirk Schouten előtt, a harmadik helyen Bejnamin Paque ért célba. A Porsche Carrera Benelux-kupa utolsó állomását Zolderben rendezik meg október 11–12-én, Rovanperä pedig a Chile Rallyn versenyez legközelebb szeptember 26. és 29. között.

Piastri földöntúli védekezéssel győzte le Leclerc-t az azeri sikerért, Pérez és Sainz nagyot csattant a végén

0

A vezetést Charles Leclerc megelőzésével átvevő Oscar Piastrinak közel 30 körön át védekeznie kellett a monacói támadásaival szemben, de az ausztrál végül meg tudta szerezni második futamgyőzelmét. Két körrel a vége előtt a dobogóért csatázó Sergio Pérez és Carlos Sainz ütközött, Lando Norris negyedikként, Max Verstappen előtt végzett a végig izgalmas Azeri Nagydíjon.

A zsinórban negyedik évben bakui pole-t szerző, de még mindig első itteni győzelmére hajtó Leclerc annak kilátásával állhatott rajthoz, hogy amennyiben megnyeri a versenyt, a mezőny hátsó feléből startoló Lando Norris közelébe érkezhet a pontversenyben, ezzel tulajdonképpen maga is bejelentkezve a bajnoki címért folyó harcba.

A rajtrácsról 18 autó várta a piros lámpák kialvását, miután Lewis Hamilton és Esteban Ocon is a bokszutcából rajtolt erőforráselemek cseréje miatt – a Mercedes britje egy 7. helyet volt kénytelen feladni ezzel. Pierre Gasly az utolsó helyre került, miután kizárták az időmérőről a maximális üzemanyag-átfolyási érték túllépése miatt.

A gumikat illetően a közepes keverék volt a preferált választás, de néhányan alternatív stratégiát választottak a keményekkel, köztük a 9. helyen Alexander Albon és a büntetések miatt a 15.-re előrelépő Norris is.

Bár Baku utcáiba szinte kódolva vannak a balesetek, az első kör ezúttal különösebb dráma nélkül lezajlott. Leclerc megtartotta a vezetést Piastri előtt, mögöttük azonban mindkét Red Bull fogott egy pozíciót a 2-es kanyarban: Pérez Sainzt, Verstappen pedig Russellt kapta el. Az egyetlen incidens Cunoda és az őt megelőzni próbáló Stroll között történt, ami a kanadainak defektet, a komolyan megsérült oldalszekrénnyel továbbhaladó japánnak pedig hamarosan kiesést eredményezett.

Az első körökben Piastri még próbálkozhatott a célegyenes végén Leclerc mögött, a monacói azonban hamarosan ellépett néhány másodperccel, így az első etapban nem volt veszélyben a vezetése. Norris felkapaszkodott közvetlenül a pontszerző helyek mögé, Hamilton előrehaladása azonban nem a vártak szerint alakult, a brit eleinte a gumik, később a vezethetőség miatt panaszkodott.

A verseny hamar megszilárdult ritmusát aztán a bokszkiállások sora bolygatta fel, amit tucatnyi kör után Franco Colapinto nyitott meg, majd láncreakcióként reagáltak egymásra az előtte haladók.

Bár csak egy körrel Piastri után hajtott ki, hogy kemény keverékeket vételezzen, Leclerc előnye mégis elfogyott az élen, amikor visszatért a pályára. Az új lendületet kapó ausztrál a 20. kör kezdetén a DRS segítségével megelőzte a Ferrarit, ezzel átvette a vezetést. A győzelem sorsa azonban ekkor még koránt sem dőlt el, Leclerc innentől folyamatosan tapadt Piastrira, ráadásul Pérez is megérkezett mögéjük – a három autó innentől szinte minden körben két-három másodpercen belül haladt egymáshoz képest, a célegyenesben pedig elsősorban a Ferrari veszélyeztetett, de Piastri körről körre remek védekezéssel tudta megtartani a vezetést, rendre a belső íven védekezve.

Sainz több másodperces lemaradással a negyedik helyen haladt, mögötte azonban már a kemény keverékeken kiállásukat későre hagyó Albon és Norris álltak, nyakukon Verstappennel, akit bajnoki ellenfele jóval használtabb gumikon is képes volt maga mögött tartani – sőt, idővel Verstappent előzte meg Russell.

Miután a kemény gumin rajtolók végre célba vették a bokszot, Norris a 7. helyre jött vissza, és friss közepeseken még a 15 másodperc előnnyel rendelkező Verstappen nyomába eredhetett, Albon pedig gyorsan kapaszkodott vissza a pontszerzők közé.

Az élen eközben Piastrinak egyetlen nyugodt köre sem volt, Leclerc minden egyes alkalommal veszélyeztetett az 1-es kanyarban, de a legígéretesebben induló kísérleteit sem tudta előzésre váltani. Pérez is közvetlenül mögöttük maradt, ráadásul a végjátékra Sainz is megérkezett rájuk, az utolsó öt körre négyesélyessé téve a csatát!

Ekkor azonban Leclerc jelezte, gumijainak teljesítményében drámai visszaesést tapasztal, amivel egyidőben Piastri lélegzetvételnyi előnyhöz is jutott, Pérez pedig megérezte a második hely esélyét.

Három körrel a vége előtt Norris utolérte és megelőzte Verstappent, így lényegesen rosszabb rajthelye ellenére is bajnoki riválisa előtt végzett.

Az élen Piastri ekkor már kezében érezhette a győzelmet, mögötte azonban fokozódott a feszültség. Az utolsó előtti kör kezdetén Pérez szinte teljes autóval megelőzte Leclerc-t a célegyenes végén a külső íven, ám a monacói mégis előtte tudott befordulni. Ezzel a mexikói ritmust veszített és Sainz előzte meg őt, a következő egyenesben azonban Sainz és Pérez összeütközött és egyaránt a falnak csattant – a felvételek szerint az előrébb lévő Sainz kissé balra, az első kerekével mellé érő Pérez felé mozdult, de a vizsgálódás fogja eldönteni, ki volt a vétkes a balesetben.

Piastri virtuális biztonsági autó alatt szerezte meg a győzelmet, Leclerc a második, Russell megörökölte a harmadik helyet, Norris pedig végül a negyedik lett, a leggyorsabb körrel együtt három pontot hozva a mögötte befutó Verstappenen. A baleset miatt mindenki két helyet nyert a végén, Alonso lett a 6., Albon 7. és az újonc Colapinto 8. helyével idei legerősebb futamát szállította a Williams, Hamilton 9.-ként ért célba, az idén másodszor beugró Bearman pedig a Haasszal is szerzett egy pontot.

A McLaren első és negyedik helye az egyik Red Bull kiesése mellett azt eredményezte, hogy a wokingi istálló 20 ponttal átvette a vezetést az energiaitalosoktól a konstruktőri tabellán, Norris lemaradása azonban még mindig 59 pont Verstappen mögött, amikor még hét verseny van hátra a szezonból.

Az Azeri Nagydíj végeredménye:

Fotó: F1 – X

Belső nézetből Ogier szakaszgyőzelme az Akropolisz Rallyn

0

Mindenki beülhet a nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier autójába a WRC legújabb videójának köszönhetően.

Amikor még minden biztatónak tűnt Sébastien Ogier és a Toyota szempontjából… Az Akropolisz Rally 11. gyorsasági szakaszán hatalmasat repesztett a 40 éves pilóta, meg is nyerte a szakaszt, és ugyan abszolútban csak a harmadik helyen állt a páros, a teljesítmény kifejezetten biztató volt a vasárnap előtt.

Aztán másnap kifejezetten jól is ment Ogier, egészen a power stage-ig, amikor jött a dráma. A WRC látványos, belső nézetből készült videón mutatta be, mit művelt a nyolcszoros világbajnok az Aghii Theodori 2. gyorsaságin – készüljenek fel, kemény menet lesz!

Hamilton nem állhat fel az Azeri Nagydíj rajtrácsára

0

Noha az időmérő edzésen a 7. helyet érte el, Lewis Hamilton csak a bokszutcából fog rajtolni a mai Azeri Nagydíjon – erősítette meg a Sky Sports, mivel a Mercedes több erőforráselemet is kicserélt az autójában. 

Lewis Hamilton az Ausztrál Nagydíjon fellépett probléma miatt már régóta készülhetett rá, hogy nem fogja tudni végigcsinálni az idei szezont a maximálisan engedélyezett négy belső égésű motorral, az 5. V6-os bevetését pedig most, az Azeri Nagydíj időmérője után húzta meg a Mercedes. A hétszeres világbajnok emellett új turbót, új MGU-H-t és új MGU-K-t is kapott, így csak a bokszutcából rajtol majd. A csapat ezt egyelőre nem erősítette meg, de az, hogy feláldozták Hamilton 7. rajthelyét, arra utal, hogy valamilyen problémára bukkantak az időmérő után, és emiatt döntöttek a csere mellett.

Hamiltonra nehéz verseny vár / Fotó: Sulay Kelly/Mercedes-AMG F1

Hamilton egyébként az idén 13-adszor kapott ki időmérőn George Russelltől, amivel 13-4-re módosult az állás ebben az összevetésben. A Mercedest a szezon végén elhagyó veterán pilóta a Sky Sports-nak elmondta, egyszerűen nem tudta kellően felmelegíteni a gumikat. „Pénteken az autó csodálatos volt, és őszintén úgy éreztem, hogy legalább a második sorba odaérhetek az időmérőn. De ma hirtelen a gumik egyáltalán nem működtek. Csak a gumik miatt van ez. Ha megnézzük a Williams-t, akik hirtelen ott vannak az elejében, amikor működésre bírják a gumikat.”

„De mindent megteszek, amit normál esetben szoktam, és még többet is, próbálok mindent megtenni a gumikkal. Amikor kihajtunk a pályára, a gumik többnyire kívül vannak hőmérsékleti tartományon, és nem lehet felmelegíteni azokat. Nézzék meg az utolsó szektoromat, ami abszolút leggyorsabb volt, de ez már a kör vége. Minden egyes szombaton legalább fél és egy másodperc között veszítek, ma pedig egy másodpercet buktam az előző naphoz képest. Minden hétvégén ez történik, de csak annyit tehetek, hogy olyan keményen dolgozom, ahogy csak tudok. Pozitívnak kell maradnom, hogy ez ne férkőzzön be a fejembe.”

Hamilton mellett Esteban Ocon is a bokszutcából fog indulni, az ő autójában V6-ost, turbót, MGU-H-t és kipufogót cseréltek.

Takamoto Katsuta szűk klubba került be, de ennek aligha örül

0

Meglehetősen kevés pilótát ültettek a kispadra szezon közben a WRC-ben, mint ahogyan Takamoto Katsutát, a közelmúltból három példát veszünk sorra.

Senki sem irigyli most Takamoto Katsutát. Az egész szezonban küszködő versenyzőt a Toyota kispadra ültette, helyette Sami Pajarit viszi el a Chile Rallyra. A japán pilóta a Közép-európai Rallyn és a hazai versenyén visszatér a csapatba, de így is meglehetősen különleges és szűk klubba került be.

Sokakat ejtettek már szezon közben vagy éppen a végén (Oliver Solberg 2022-ből a legfrissebb példa erre), valójában nagyon kevés pilótát ültettek a szezon közben kispadra. A Dirtfish összegyűjtött három példát a múltból, a későbbi szereplésükkel együtt.

Francois Duval

Duval
Fotó: Daniel Van Niekerk

Kevés hálátlanabb feladat volt a WRC-ben a 2000-es években, mint Sébastien Loeb csapattársának lenni a Citroënben. Francois Duval azonban mégis ezt a pozíciót választotta 2005-ben, pedig a Ford vezére is lehetett volna a Peugeot-hoz tartó Markko Märtin helyett. Hét dobogós hellyel a háta mögött érkezett a Citroënhez, hogy aztán kétségbeejtő formát mutasson.

Minden úgy kezdődött, hogy Monte-Carlóban telibe talált egy távírópóznát. Cipruson is esett egy nagyot, és ez volt az utolsó csepp a pohárban. Duval ment a kispadra, helyette a kétszeres világbajnok Carlos Sainz versenyzett Törökországban és Görögországban. Duval után visszatért, és stabilan versenyzett, két második hely mellett még élete első WRC-versenyét is megnyerte Ausztráliában. Azonban ez volt az utolsó is, 2006-ban pedig Dani Sordo érkezett a helyére.

Kris Meeke

Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Kris Meeke 2016-ban ereje teljében volt. Az észak-ír versenyző egy privát Citroën DS3 WRC-vel vett részt a WRC egyes fordulóin, és győzött Portugáliában, majd Finnországban, hogy a következő évben a világbajnoki cím várományosaként mutassa meg a potenciálját.

Ehhez képest 2017-ben kétszer ért célba a szezon első felében, a svédországi 12. hely után Mexikóban győzött, de a sikert beárnyékolta, hogy a power stage-en majdnem leadta a 37.2 másodperces előnyét… Argentinában akkorát esett, hogy a Citroën 14-et pördult vele, ezután nem csoda, hogy Lengyelországban már Andreas Mikkelsen indult helyette. A szünet után jött egy nyolcadik hely Finnországban, egy esés Németországban, majd egy győzelem Spanyolországban.

Meeke maradt a Citroënnél a 2018-as szezonra is, hogy aztán hat futam és egy elképesztő balesetszéria után azonnal szerződést bontson vele a csapat. A Toyota azonban tárt karokkal várta.

Adrien Fourmaux

Fourmaux
Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Az M-Sport pilótája mostanság kimagaslóan teljesít, és már a Hyundai csapatával hozzák hírbe, de korábban bizony ő is ült a kispadon, egyáltalán nem volt egyenes az útja idáig. A 2021-es szezon első versenyein lenyűgöző teljesítményt nyújtott, és 2022-ben, az új Rally1 hibridkorszak kezdetén teljes munkaidős versenyzői állást kapott.

Aztán jött Monte-Carlóban egy hatalmas baleset, majd Ypres-ben egy másik, miközben csak másodpercekkel volt lemaradva a negyedik helyen álló Oliver Solberg mögött. Fourmaux kihagyta a görögországi versenyt, és ugyan Franciaországban visszatért, Japánban megint nem indult.

Fourmaux-t ez követően megfosztották a Rally1-es lehetőségtől, helyette 2023-ban egy Rally2-es autóval versenyzett, de ebben a szezonban remek formában tért vissza, és eddig négy dobogós helyezést ért el.

Minden csupa vér volt, amikor levette a sisakját az F1 újonca

0

Az Alex Albont mindössze második közös időmérőjükön legyőző Williams-újoncnak az Azeri Nagydíj hétvégéjének elején meggyűlt a baja egy gumiszalaggal, ami eléggé félreérthető helyzetbe hozta.

Franco Colapinto nem kis meglepetésre a 9. időt érte el az Azeri Nagydíj időmérő edzésén, amelyen a Williams szarvashibája által hátráltatott csapattársát, Alex Albont is sikerült megelőznie. Miután megtette, az előző futamtól Logan Sargeantet váltó 21 esztendős argentin pilóta – aki nem mellesleg Carlos Reutemann 1982-es Brazil Nagydíjon elért 6. helye óta az első argentin, aki a legjobb 10-be kvalifikált az F1-ben – igen szórakoztató interjút adott a spanyol DAZN tévécsatornának.

„Majdnem levágtam a fülemet – kezdte mutogatni a bal fülét. – Öt perccel az első szabadedzés kezdete előtt a nyakizmaimat melegítettem, amikor elszakadt a gumi és megütött. Először megsüketültem, majd elkezdett folyni a vér a fülemből és szétnyílt a seb. Öt perccel az FP1 előtt össze akarták varrni a fülem. Nézd már meg, nem nyílt szét? Nem vörös?” – mutogatta tovább a riporternek.

Mikor kérdezték, hogy akkor végül nem kellett varrni, tovább folytatta a sztorizást. „De, összevarrták, de azt kérdeztem, 5 perccel az edzés kezdete előtt mégis hogy akarjátok összevarrni? Fel kell vennem a sisakomat, megőrültetek? Aztán mindennek tetejébe összetörtem az autót, ami miatt el kellett mennem az orvosi központba, és amikor levettem a sisakomat, minden véres volt. Elkezdtem magyarázni, hogy »Nem, nem, fitt vagyok a vezetéshez.« Mindenem véres volt, de némi magyarázkodás után megegyeztünk, hogy engednek vezetni” – számolt be a félreérthető jelentekről.

Leclerc maradt Baku szombati királya, Norris csak a 17. helyre kvalifikálta a bajnokesélyes McLarent

Kalle Rovanperä esőfutamot nyert a Porsche márkakupájában

0

A kétszeres ralivilágbajnok Kalle Rovanperä most éppen a Porsche Carrera Benelux-kupában versenyez, a szombati futamot meg is nyerte.

Ausztriában ítéletidő tombol, a Boris nevű ciklon viharos erejű széllel, hatalmas esővel, a hegyekben pedig hóval támad. A spielbergi Red Bull Ringen mégis auótversenyt próbáltak rendezni, szombaton el is rajtolt a Porsche Carrera Benelux-kupa aktuális futama – más kérdés, hogy aztán leintették a versenyt, mert senki sem látott semmit az esőben, és többen is kicsúsztak.

A mezőnyben ott volt Kalle Rovanperä is, aki mivel az idén saját kérésére csak részmunkaidőben versenyez a WRC-ben, több más kategóriában is kipróbálja magát. Így volt ott Máriapócson a Drift Mastersen, és így versenyez a Porsche Carrera Benelux-kupában is, már amikor ráér. Most éppen ráért, és végül meg is nyerte az idő előtt véget érő futamot.

A kétszeres ralivilágbajnoknak így öt versenyen két győzelme van a kupában, és bebizonyította, hogy esőben is tud vezetni – azt meg már az imolai verseny óta tudjuk, hogy nem csupán a Toyotával gyors és nem csupán a ralipályákon. Spielbergben vasárnap megpróbálják megrendezni a második futamot is, vannak kétségeink, hogy sikerrel járnak-e…