back to top
2024. november 28. 19:37
Kezdőlap Blog Oldal 65

Schumacher drasztikus lépésére zsarolás volt a válasz a 2001-es terrortámadások után

0

Michael Schumachert nagyon megrendítették a 23 évvel ezelőtti szeptember 11-i amerikai terrortámadások, amelyek után az Olasz és az USA Nagydíjon sem akart elindulni. Előbbin aztán részt vett, ám az Egyesült Államokba már olyannyira nem akart elutazni, hogy a La Gazzetta dello Sport már arról számolt be, Luca Badoer tesztpilóta fogja helyettesíteni Indianapolisban. Bernie Ecclestone, a sportág akkori mindenható ura azonban nem vette jó néven mindezt, és finoman megfenyegette a négyszeres világbajnokot.

Bővebben alábbi, az eset tavalyi évfordulójára írt cikkünkben olvashatnak erről:

Ecclestone zsarolására hátrált meg a terrortámadások miatt drasztikus lépést fontolgató Schumacher

Új versenyformátum jöhet jövőre a WRC egyes futamain

0

A WRC versenyigazgatója azt jósolja, hogy a következő szezonban az egyik verseny hosszú távú lesz, és több másikon új formátum mutatkozik be.

A WRC már régóta vizsgálja a versenyek hosszának megváltoztatását, az idei Szardínia Rallyn például egy sűrített, 48 órás koncepciót próbált ki. Ezt követte az FIA újonnan létrehozott munkacsoportja által februárban tett javaslatok sorozata.

Ezek között szerepelt az is, hogy a szervezőknek nagyobb rugalmasságot kell biztosítaniuk a WRC-versenyek útvonalának meghatározásakor, ahelyett, hogy egy meghatározott formátumot írnának elő. A várakozások szerint azonban továbbra is minden rali vasárnap fejeződik be. Remélik, hogy a versenyek hosszának változatossága még karakteresebbé teszi a raliversenyeket.

A WRC júliusban jelentette be a kibővített, 14 fordulós, 2025-ös naptárát, és a WRC promótere szerint a kiválasztott versenyek jövőre más formátumban fognak futni.

„Lesz néhány olyan esemény jövőre, amely kissé eltérő formátumban fut. Tudok egy olyan eseményről, amely valószínűleg egy kicsit hosszabb lesz, és tudok egy másikról, amely szűkebb lesz – mondta Simon Larkin versenyigazgató az Akropolisz Rallyn tartott kerekasztal-beszélgetésen, amelyről az Autosport.com számolt be. – Mindig is azt mondtuk, hogy nem akarjuk, hogy különböző típusú rendezvények legyenek. Nem akarjuk, hogy legyen valami, amit WRC sprintnek hívnak. Nem akarjuk, hogy legyen valami, amit WRC Endurance-nak hívnak. Sok multimilliomos versenyzőnk folyamatosan azt mondja nekünk, hogy a dolgok túl bonyolultak. Nincs szükségünk arra, hogy még bonyolultabbá tegyük. Egy WRC verseny az egy WRC verseny, függetlenül attól, hogy az egyik ennyi, a másik pedig annyi kilométeren zajlik. Már most tudom, hogy lesz egy verseny, ami jövőre egy kicsit hosszabb lesz, ami nagyszerű, és néhány másik, ami kissé módosított formátumban fut.”

Az Autosport.com szerint a hosszabb verseny a Szafari Rally lehet, Kenya ugyanis már jelezte, hogy maga is ezt szeretné. Arról azonban, hogy a módosított formátum mit jelent, és ez melyik versenyeket érinti, csak találgathatunk.

A kanapé mögé bújt volna Paddon, ha nem indulhat Sziléziában

0

Az ERC éllovasa, Haydon Paddon összerakta a Szilézia Rally költségvetését, így megvédheti a címét.

A rali nem olcsó mulatság, ezt mindenki tudja, akinek bármi köze van a sportághoz, ez alól még az ERC címvédője, Haydon Paddon sem kivétel. Az új-zélandi pilóta tavaly az első, kontinensen kívüli Európa-bajnok lett, és közel áll a címvédéshez, hiszen egy futammal a vége előtt 27 pont az előnye a Mathieu Franceschi előtt.

Azon az egy futamon viszont egyáltalán nem volt biztos az indulása.

Végül Paddon összerakta a költségvetést, így ott lesz a Szilézia Rallyn Lengyelországban október 11. és 13. között, vagyis az anyagiakon nem, csak a teljesítményén múlik a címvédés. Ehhez ráadásul a jelentős előny birtokában nem is kell olyan fantasztikus versenyt futnia, mint legutóbb a Ceredigion Rallyn.

„Egy kicsit rögtönöztünk az idén, nem igazán volt meg a költségvetésünk, főleg nem a teljes szezonra. Azonban ha megnyerted az Európa-bajnokságot, mindent meg kell tenned, hogy megvédd a címedet – mondta Paddon a DirtFishnek. – Wales-ben azt mondtam, az lehet az utolsó versenyem Európában, és akkor úgy is nézett ki a helyzet. Miután megnyertük a Ceredigion Rallyt, hazamentünk, és az egész csapat megduplázta az erőfeszítéseit, hogy találjunk még egy kis támogatást. Sikerült, mondanom sem kell, köszönöm minden partnerünknek, hogy segített eljutni a végére.”

Paddon azonban egyáltalán nem bízza el magát a 27 pontos előnye ellenére sem, persze azért jobb helyzetben van, mintha a tévén keresztül nézte volna a szezonzáró futamot…

„Még semmi sincs lefutva – mondta Paddon. – Az első célunkat, a rajtot elértük, most már csak a célba kell eljutnunk. Rémálomszerű lett volna otthon ülni, és ezt nézni, őszintén szólva nem is tudom, mit csináltam volna – talán a kanapé mögé bújtam volna! Ez már most egy hihetetlen év volt, de szeretnénk hazahozni a bajnoki címet minden partnerünknek, és természetesen nagyszerű lenne újabb bajnoki címet szerezni a Hyundai-nak és az i20 N Rally2-nek.”

Több évtizedes rekordok is megdőlhetnek, ha a Red Bull mélyrepülése miatt Verstappen is elbukik

0

A jelenlegi tendenciák alapján nem lehet kizárni, hogy Max Verstappen elveszti az idei világbajnoki címet. Amennyiben ez így lesz, azzal egy rekord biztosan megdől, de jó eséllyel annál régebbi csúcsokat is átírnak.

Max Verstappen, illetve a Red Bull valóságos mélyrepülésben van. A holland pilóta az előző hét futamot képtelen volt megnyerni, és ilyen rossz sorozatra pedig 2020-ra nem volt példa. (Ez utóbbit egyébként már a Belga Nagydíj után el lehetett mondani, amikor még csak négynél tartott.) Bár előnye továbbra is 59 pont, tekintve, hogy a sprintfutamokkal együtt lényegében még nyolc futamgyőzelemnyi egységet be lehet gyűjteni, egyáltalán nem biztos, hogy ez az év végére nem olvad el.

Amennyiben valaki – leginkább Lando Norris – fordítani tud azzal egy rekord biztosan megdől. A Brit Nagydíj után 84 pont volt Verstappen előnye a McLaren pilótájával szemben, ekkor tetőzött a különbség kettőjük között. Ha a brit versenyző ezt képes lenne ledolgozni, akkor megdőlne a legnagyobb fordítás rekordja: 2022-ben pont Verstappen fordította meg 46 egységnyi hátrányát Charles Leclerc ellen. Persze hozzá kell tenni, hogy mindez csak 2010-től értelmezhető, hiszen abban az évben vezették be a mostani pontrendszert (leszámítva a leggyorsabb körért járó bónuszpontot és a sprintfutamokat).

Azonban a jelenlegi tendenciákat látva könnyen lehet, hogy akkor is Verstappené lesz a legtöbb győzelem, ha idén már egyetlen futamot sem nyer, és esetleg valóban kicsúszik a kezei közül a negyedik világbajnoki trófea. Ha pedig az erőviszonyok továbbra is ennyire változóak lesznek, akkor ez akár újabb rekordot is jelenthet.

Piastri földöntúli védekezéssel győzte le Leclerc-t az azeri sikerért, Pérez és Sainz nagyot csattant a végén

A Forma–1 eddigi hetvennégy teljes szezonjából hatvanegyszer az idény világbajnoka szerezte a legtöbb győzelmet, ebből kilenc alkalommal holtversenyben egy vagy több másik pilótával. Tizenháromszor viszont akadt legalább egyvalaki, aki többször látta meg elsőként a kockás zászlót, mint aki a legtöbb pontot szerezte.

Ebből nyolcszor csupán egy volt a különbség a világbajnokhoz képest, míg háromszor kettő, ami már meglehetősen soknak számít. Azonban 1958-ban és 1987-ben is előállt az az extrém helyzet, hogy a második helyezett hárommal több diadallal zárt, mint a pontverseny legjobbja. 1958-ban Mike Hawthorn egy győzelemmel is megverte a négy elsőséggel rendelkező Stirling Mosst, míg 29 évvel később Nigel Mansell hat diadala nem bizonyult elégnek Nelson Piquet három győzelmével szemben.

Ami a mostani idényt illeti, Verstappent hétszer intették le elsőként, míg a többiek legfeljebb két alkalommal nyertek. Ha pedig a McLaren és a Ferrari csatája ennyire szoros marad, és pláne ha csatlakozik hozzájuk a Mercedes, a Red Bull pedig stabilan a harmadik-negyedik erő marad, akkor könnyen lehet, hogy négy fölé senki más nem fog jutni. Ez esetben pedig minimum beállítanák a fenti rekordot – már ha Norrisnak összejön az előzés.

A Red Bull bedobta a törölközőt a legutóbbi veresége után

Merthogy jelenleg egyedül a 24 éves versenyző esetében tűnik ez reálisnak, de ez is gyorsan változhat: ha Verstappennek beesik egy nullázás, és az autó teljesítménye nem javul, akkor már Leclerc és Oscar Piastri is veszélyes lehet rá. Olyasmi pedig csupán három alkalommal, 1974-ben, 1981-ben és 1982-ben fordult elő, hogy az idényen belül a legtöbb futamot nyerő versenyzőt, vagy azok egyikét a tabella első három sora alatt kellett keresni.

Persze azért ez már nagyon extrém forgatókönyv lenne, az viszont korántsem, hogy Verstappen marad hét győzelemnél, és ebben a mutatóban senki nem előzi meg. Ebben az esetben 2012 óta először fordulna elő, hogy a világbajnok nem nyeri meg a (fő)versenyek legalább egyharmadát.

Ha pedig esetleg előzés lesz a táblázaton, akkor jó eséllyel ennél tovább kell menni: a már említett 1987-es évben történt meg legutóbb, hogy a világbajnok nem húzta be a futamok egynegyedét (ekkor szintén Piquet ért fel a csúcsra); az egyötödhöz, egyhatodhoz, illetve egyhetedhez pedig 1982-ig kell visszalapozni a történelemkönyveket. Abban az évben tizenegy különböző versenyző nyerte a tizenhat futamot, a világbajnok az egy diadallal rendelkező Keke Rosberg lett, őt pedig az öt duplázó követte.

Schumacher újabb tragédiáktól tartott és versenyezni sem akart a történelem legvéresebb terrortámadása után

0

Az amerikai terrortámadások árnyékában rendezett 2001-es Olasz Nagydíj szerencsére gond nélkül lezajlott, de előzetesen többen, köztük Michael Schumacher is az újabb tragédiáktól tartott.

23 évvel ezelőtt rendezték a 2001-es Olasz Nagydíjat, amely az első Forma–1-es futam volt a szeptember 11-i amerikai terrortámadások után. Természetesen még a teljes száguldó cirkusz a történtek hatása alatt állt, de talán senkit nem viselt meg annyira a 3000 halálos áldozattal járó merényletsorozat, mint a negyedik világbajnoki címét már az előző hónapban, a Hungaroringen bebiztosító Michael Schumachert.

Hasonlóan Ayrton Senna hét évvel korábbi halálához, a német pilótát ezúttal is kétségek gyötörték, egy évvel később pedig elismerte, hogy nem akart rajthoz állni Monzában – azt pletykálták, hogy megkérte a Ferrarit, hogy a tesztpilóta Luca Badoert ültesse autóba helyette – és bárhol szívesebben lett volna, mint a pályán. Végül azonban versenyzett, és megpróbálta elérni, hogy a rajt utáni két sikánban mindenki tartsa a pozícióját, nehogy a feszült idegállapot – amit csak fokozott Alex Zanardi egy nappal korábbi horrorbukása a CART-széria németországi futamán – további balesetekhez vezessen. Egy pilóta azonban nem ment ebbe bele, így az egészből semmi nem lett…

Hogy ki volt az, azt a 2001-es Olasz Nagydíj 21. évfordulójára írt alábbi cikkünkben olvashatja:

Tragédiák árnyékában: amikor az egész F1 az újabb halálesettől tartott

Brendon Semenuk sorozatban harmadszor lett amerikai bajnok

0

A Tennessee Rallyn a második hely és a power stage megnyerése is elég volt a címvéséhez Brendon Semenuknak, a versenyt csapattársa, Travis Pastrana nyerte meg.

Brendon Semenuk a Tennessee Rallyn megszerezte sorozatban harmadik amerikai ralibajnoki címét, annak ellenére is, hogy az ugynacsak a Subaru Motorsport USA-t erősítő Travis Pastrana legyőzte. Az utóbbi 18.3 másodperces előnnyel ért célba, többek között amiatt is, hogy Semenukot több defekt is hátrtáltatta.

A power stage megnyerése azonban bebiztosította a kanadai pilóta és navigátora, Keaton Williams bajnoki címét. Az utolsó szakaszon egészen elképesztő fölénnyel, 27.3 másodperces előnnyel győzött a már a WRC-ben is bemutatkozó Semenuk és Williams.

„Ugyan nem nyertük meg a versenyt, de a második hely és a power stage-győzelem meghozta a bajnoksághoz szükséges pontokat. És nagyon-nagyon megkönnyebbültem, hogy ezt is kipipálhattam – mondta Semenuk a DirtFish-nek. – Nyilvánvaló, hogy nem akartam az év utolsó szakaszára hagyni a döntést, de így alakult. Három bajnoki cím egymás után… nagyon-nagyon boldog vagyok, de nem hiszem, hogy ez volt a legjobb évem. Az elmúlt két évben úgy éreztem, hogy sokkal jobban sikerültek a raliversenyek. Valamilyen oknál fogva idén nem igazán ment nekem. Voltak jó pillanatok, de volt néhány dolog, amiből tanulni kell. És remélhetőleg jövőre vissza tudunk térni arra a pályára, és minimalizáljuk a hibákat vagy a problémákat.”

Az ítéletidő ellenére is jól áll a Közép-Európa Rally

0

Harminc nap múlva kezdődik a Közép-Európa Rally a WRC-ben, egyelőre egyetlen szakasz sem került víz alá a Boris ciklon miatt.

Kereken harminc nap múlva kezdődik a Közép-Európa Rally a WRC-ben, és nagy szerencse, hogy a versenynaptárban előbb a Chile Rally következik, ugyanis a Boris ciklon miatt jelenleg áldatlan állapotok vannak az európai versenynek otthon adó régióban.

Az első gyorsasági helyszíne, a prágai Velká Chuchle versenypálya a 2002-es és a 2013-as árvíz idején is víz alá került, egyelőre azonban még szárazon van, és nagy valószínűség szerint így is marad. A patakok és folyók vízszintje Prágában és környékén lassan csökken, de a helyzet még mindig súlyos. A Moldva folyón cikkünk írásakor Mladá Chuchle állomásnál még mindig a legmagasabb riasztási szint volt érvényben, ám a vízállás lassan itt is csökken.

A 2., 3. és 6. gyorsaságit Klatovy környékén rendezik meg, itt az első árhullámot sikerült kezelni, ám további csapadék várható, és akár a harmadfokú árvízvédelmi készültség sem elképzelhetetlen. Persze mindez a településre vonatkozik, annál egyelőre nagyobb gondjuk van a helyieknek, hogy a pálya állapotával foglalkozzanak… Egyébként a 4. és 7. gyorsnak otthont adó Strasin is ezen a környéken van. Az 5. és 8. gyorsnak adó Sumavske Hostice környékén található Sumava Nemzeti Parkban arra kérték a látogatókat, hogy lehetőleg maradjanak otthon a folyók emelkedő vízszintje és a vihar miatt kidőlő fák miatt – itt biztosan lesz min dolgozni a következő harminc napban.

Schärding

A németországi 9. és 12., illetve az Ausztriából induló és Németországban célba érő 10. és 13. gyors útvonalán nem érkezett jelentés veszélyes helyzetről, az ausztriai 11. és 14. gyors környékén azonban nem volt egyszerű a helyzet, az Inn folyó valamivel kevesebb mint hat méteres magasságban tetőzött Schärdingnél, márpedig az említett szakaszon Schärding fölött találhatóak. Az Inn nem lépett ki a medréből. A záró napon esedékes németországi szakaszok helyszínéről nincsenek hírek, de ezek a gyorsok elég magasan fekszenek ahhoz, hogy árvízveszély alakuljon ki – az alatta fekvő Passauban viszont utakat kellett lezárni…

Összességében elmondható, hogy a szakaszok helyszínét egyelőre sehol sem vitte el az árvíz, azonban hogy az esőzés és a vihar milyen károkat okozott, és mennyire kell renbe hozni az utakat, az csak a Boris ciklon elvonulása után válik biztossá. A Közép-Európa Rallyt október 17. és 20. között rendezik meg három országban.

A Red Bull bedobta a törölközőt a legutóbbi veresége után

0

Az Azeri Nagydíj után Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója kissé váratlan kijelentést tett.

Három futammal ezelőtt még 42 ponttal vezette a konstruktőri tabellát a Red Bull, ám a hollandiai veresége, majd Olasz és az Azeri Nagydíjon mutatott visszafogott teljesítménye oda vezetett, hogy Bakuból már 20 pontos hátrányban távozhatott az energiaitalos alakulat, azaz a McLaren három verseny alatt 62 pontot rájuk verve vette át a vezetést az összetettben. A legnagyobb baj a címvédő számára pedig az, hogy nem látszik a fény az alagút végén, hiszen hétvégéről hétvégére küszködnek az RB20-as beállításával. A gondok az elmúlt hétvégén olyan méreteket öltöttek, hogy Max Verstappen a 6. helyről rajtolva is kikapott a 15. helyről induló Lando Norristól, így az egyéni összetettben is csökkent a Red Bull előnye.

Pérez nyerhetett is volna a Red Bull szerint, Verstappen egy rossz döntést kárhoztat

Ott azonban Verstappen továbbra is 59 pontos fórban van Lando Norrisszal szemben, így még mindig ivan mit beosztania, a konstruktőri pontvadászatban viszont a Red Bull már csak akkor nyerhet, ha a hátralevő hét versenyen és két sprinten legalább 20 ponttal (adott esetben pontegyenlőséggel is nyerhetnek) többet szerez a wokingiaknál. Erre Helmut Marko, a bikások tanácsadója pedig olyannyira nem lát esélyt, hogy amikor az Azeri Nagydíj után a Servus TV riportere megkérdezte tőle, hogy feladták-e a reményt a konstruktőri bajnoki címre, az osztrák így felelt: „Hogy őszinte legyek, igen. A pozitívum az, hogy Piastri nagyon közel van Landóhoz a pontok tekintetében, a McLaren pedig csapatsorrendet alkalmaz. Ennélfogva nem lesz olyan gyors a tisztázás.”

Marko elmondta, hogy Austinba érkeznek majd új fejlesztések az RB20-ashoz, Szingapúrban így még a mostani csomaggal kell boldogulniuk, utána viszont nagyon fontos lesz a feljavulás, különben Verstappen címvédése is veszélybe kerülhet. „Még Max sem tudta áthidalni a problémát [az Azeri Nagydíjon]. A gumik csődöt mondtak, a fékek hőmérséklete pedig az egekbe lőtt. Az autóban van potenciál, de továbbra is nagyon érzékeny a beállításokra. Szingapúrban még nem fog látszani a fejlődés, csak meg kell látnunk, hogyan tudunk átesni azon a versenyen. Austintól fogva viszont tényleg jobbnak kell lennünk, különben az egyéni világbajnoki cím is veszélybe kerül.”

A tavaszi Kínai Nagydíj után a McLarennel szemben még 99 pontos előnyben levő Red Bullnál ráadásul már korábban lemondhattak a konstruktőri címről, Julianne Cerasoli brazil újságíró ugyanis már az Olasz Nagydíj után arról számolt be, hogy „valaki a McLarentől azt mondta nekem, hogy egy magasrangú Red Bull-alkalmazott úgy fogalmazott neki, hogy a »a konstruktőri bajnoki címet már elveszítettük.«

A Mercedes rosszul rakta össze Hamilton autóját, akinek még soha nem kellett így vezetnie

Horner másképp gondolja

Persze attól még, hogy Marko és talán más Red Bull-alkalmazottak le is mondtak a konstruktőri elsőségről, ez nem a csapat közös álláspontja, amit Christian Horner bakui futam utáni nyilatkozata is mutat. „Keményen nyomjuk, nem védekezünk, hanem üldözünk. Ez ismét megváltoztatja a dinamikát, de mindent be fogunk vetni. Nagy csapást szenvedtünk el a konstruktőri pontversenyben, 20 pont a lemaradásunk, úgyhogy támadnunk kell. Még van hét versenyünk és két sprintünk, azaz rengeteg pontot lehet szerezni, és sok különböző pályára megyünk. Úgyhogy ez még messze nincs lefutva” – mondta a Red Bull csapatfőnöke.

Zagyva Dorka már az M-Sport központjában bizonyíthat

0

Megkezdődött a WRC edzőtábora Krakkóban tizenöt női pilóta részvételével, köztük Zagyva Dorkával.

Ugyan a Boris ciklon Lengyelországot sem kíméli, többek között Krakkó környékén is villámárvizek alakultak ki, mégis elkezdődött az M-Sport központjában a WRC edzőtábora. Amint arról beszámoltunk, a promóter 15 pilótát választott ki a WRC női versenyzőket fejlesztő programjába, akik közül a szeptember 16–18-ai lengyelországi edzőtábor után három a Közép-Európa Rallyn állhat rajthoz, majd a legjobb teljesítményt nyújtó versenyző jövőre egy teljes szezont teljesíthet a Junior WRC-ben.

A 15 kiválasztott pilóta között ott van Zagyva Dorka is, aki a II. WHB Győr Rallyn kipróbálta azt a Ford Fiesta Rally3-as autót, amellyel majd Krakkóban, az M-Sport központjában is meg kell mutatnia a tudását. A versenyen elérte a céldobogót, és értékes tapasztalatokkal gazdagodott.

Dorka a Facebook-oldalán már a helyszínről jelentkezett be, vasárnap rendben megérkezett Krakkóba, a program pedig hétfőn el is kezdődött. Az első napon többek között erőnléti felmérésen és itinerelméleti képzésen esnek át a versenyzők, továbbá az autóval kapcsolatos felkészültségüket is ellenőrzik. A lényeg, vagyis a tesztvezetés kedden és szerdán következik – hátha addigra az idő is javul valamelyest.

A tizenöt pilóta:

Lyssia Baudet (Belgium)
Emma Chalvin (Franciaország)
Ann Felke (Németország)
Joanna Hassoun (Libanon)
Mako Hirakawa (Japán)
Hannah Jakobsson (Svédország)
Suvi Jyrkiäinen (Finnország)
Luz Marina (Spanyolország)
Nuria Pons (Spanyolroszág)
Aoife Raftery (Írország)
Claire Schönborn (Németország)
Madelyn Tabor (Egyesült Államok)
Alexandra Teslovan (Románia)
Hanna Lisette Aabna (Észtország)
Zagyva Dorka (Magyarország)

Piastri a mérnökével, a McLaren magával „szállt szembe” – így győzték le a Ferrarit és a Red Bullt

0

Oscar Piastri remek győzelmet aratott az Azeri Nagydíjon, pedig a futam eső részében nagyon nem neki állt a zászló. Alapvetően három tényező tette lehetővé, hogy előbb maga mögött tartsa Sergio Pérezt, majd megelőzze Charles Leclerc-t.

Nem feltétlenül eseménydús, de kifejezetten izgalmas és feszültséggel teli futamot hozott az Azeri Nagydíj vasárnap. Oscar Piastri azok után szerezte meg pályafutása második győzelmét, hogy egy szép manőverrel megelőzte a verseny első etapját uraló Charles Leclerc-t, majd közel 30 körön át ellenállt a monacói pilóta próbálkozásainak. A The-Race.com összeszedte, melyik három tényező hozta el a sikert a McLarennek a Ferrarival és a Red Bull-lal szemben.

Merthogy ahhoz, hogy egyáltalán szóba jöhessen Leclerc megelőzése, előbb Sergio Pérezt kellett maguk mögött tartaniuk. A bikások nehéz helyzetben voltak, ugyanis tudták, hogy ha a 13. körben kihozzák a 34 esztendős versenyzőt, akkor a keményeken rajtoló Lando Norris mögé fog visszajönni, ha viszont nem, akkor Carlos Sainz jó eséllyel eléjük vághat.

Nos, Pérez végül abban a körben teljesítette a kerékcseréjét, és valóban a brit pilóta mögé tért vissza. A McLaren pedig ezen a ponton bizonyos értelemben ellentmondott korábbi kommunikációjának, hiszen a hétvége egyik beszédtémája volt, hogy mostantól Norris bajnoki esélyeit priorizálják, adott esetben Piastri feláldozásával. Ehhez képest viszont most őt kérték meg arra, hogy tartsa fel Pérezt a pálya közepén, így csapattársa meg tudja őrizni a pozícióját vele szemben.

Persze mindez teljesen logikus lépés volt, a végeredményt látva pedig maximálisan bejött: Piastri a 15. körben állt ki, és Norris segítségének köszönhetően valóban Pérez elé tért vissza, míg a bajnokság második helyezettje összességében semmit nem vesztett a lassabb tempóval. Ekkor viszont még nem tűnt reálisnak, hogy Leclerc is elkapható lesz.

Piastri földöntúli védekezéssel győzte le Leclerc-t az azeri sikerért, Pérez és Sainz nagyot csattant a végén

A verseny elején Piastri igyekezett tartani a Ferrari tempóját, ám ennek az lett az eredménye, hogy elhasználta az abroncsait, és a 14. kör végére közel 6 másodpercesre nőtt a különbség. Az ausztrál pilóta azonban egy körrel korábban állt ki ellenfelénél, majd közel 3 másodperccel gyorsabb kivezető kört futott. A 17. kör végén körülbelül 1,3 másodpercre csökkent a differencia, majd a 19. kör elején a McLaren már ott volt közvetlenül a Ferrari mögött.

„A legutóbbi etapban Leclerc megtámadásával kissé tönkretettük az első gumikat – közölte Piastrival versenymérnöke, Tom Stallard. – Ezt ne ismételjük meg, legyünk okosak.” A 23 éves pilóta azonban figyelmen kívül hagyta az utasítást, mondván, Leclerc gumijai még három kör alatt sem melegedtek be teljesen, és a 20. kör elején egy szép manőverrel átvette a vezetést. A megmozdulás nem volt kockázatmentes, Piastri saját elmondása szerint is csak 50 százalékot adott magának, de végül bejött, és átvette a vezetést.

„Amikor láttam, hogy mennyire közel vagyunk egymáshoz, tudtam, hogy azonnal meg kell előznöm – fogalmazott. – Láttam egy kisebb lehetőséget, és éltem vele. A tiszta levegő sokat segített az abroncsoknak. Ha [akkor] nem hajtom végre a manővert, soha nem tudtam volna megcsinálni, mert a piszkos levegőben az ember elhasználja a gumikat hátul.”

„Nem gondoltam, hogy ennek ekkora jelentősége lesz – vázolta Leclerc a saját nézőpontját. – Azt hittem, hogy a DRS-t használva vele maradhatok, miközben óvom a gumikat, és később megkísérelhetem az előzést. Az egyenesekben azonban túl lassúak voltunk. Kicsit rosszul ítéltem meg a helyzetet, aminek súlyos következménye lett.”

Valóban, Leclerc közel 30 körön át követte Piastrit, általában DRS-távolságon belülről. Érdemi támadást azonban nem tudott intézni ellene, amiben vélhetően komoly szerepet játszott a McLaren hajlékony hátsó szárnya. A közösségi médiában elterjedt egy kép, amelyen látszik, hogy nagy sebességnél látványosan megnő a rés a felső és az alsó elem között, csökkentve ezzel a légellenállást.

A drukkerek kiakadtak – a McLaren trükkös hátsó szárnya miatt nyert Bakuban? (videó)

Leclerc abroncsai végül három körrel a célba érés előtt adták fel, onnantól kezdve pedig már csak egy hiba tudta volna megfosztani Piastrit a győzelemtől. A monacói versenyző tempójának visszaesése viszont közvetetten előidézte a Carlos Sainz és Sergio Pérez közötti ütközést, amelyet a sportfelügyelők végül versenybalesetnek nyilvánítottak.

Leclerc miatt ütközhetett össze Sainz és Pérez, de egyikük sem érti, hogy mi szükség volt rá