Charles Leclerc zsinórban a negyedik évben szerezte meg a rajtelsőséget az Azeri Nagydíjon, miközben Sergio Pérez legyőzte Max Verstappent, Lando Norrist egy hiba és a balszerencse már a Q1-ben kiejtette, a végjátékra pedig a Williamsnél játszódtak le még soha nem látott jelenetek.
Már az edzések is előjelét adták annak, hogy a bakui pálya ezen a hétvégén kicsit átrendezheti a csapatok közötti és a csapatokon belüli elmúlt futamokon megszokott erőviszonyokat, és ez a hétvége első tétre menő eseményén, az időmérőn is visszaköszönt. A pálya egyetlen kétszeres győztese, Sergio Pérez közelebb került Max Verstappenhez, a konstruktőri 9. helyen álló Williamsek pedig rendre a mezőny első felében tűntek fel.
Ezt bizonyítandó a Q1-ben még a csapattal második F1-es versenyét teljesítő Franco Colapinto neve is feltűnt időnként az aktuális erősorrend első három helyezettje között. A mozgalmas első szakasz két hosszabb sárga zászlós periódust hozott egy-egy kicsúszás miatt. Az első, amíg Carlos Sainz kikecmergett a 2-es kanyar bukóteréből, még nem gyakorolt különösebb hatást a történésekre, a második, Esteban Ocon pályaelhagyása azonban már a bajnoki versenyfutásba is beleszólhatott. A Q1 legvégén, az utolsó gyorskörök idején lengettek sárga zászlókat a francia miatt az utolsó szektorban, Lando Norris pedig, aki egy kerékvetőn való keresztülhajtással már elkövetett egy hibát, az elvártaknak megfelelően visszalassított, ezzel viszont annyi időt veszített, hogy már nem volt esélye bekerülni a legjobb 15 közé az idejével, a csapat be is hívta őt a bokszba.
Norris a 17. helyen zárt, Daniel Ricciardóval, Valtteri Bottasszal, Csou Kuan-jüvel és Oconnal együtt esett ki. A McLaren britje idén eddig minden időmérőn ott volt a legjobb tíz között, ezúttal viszont már az első szakaszban búcsúzott, aminek súlyos következményei lehetnek bajnoki hadjáratára, hiszen 62 pontos hátrányának ledolgozásához fontos lenne, hogy minden futamon Max Verstappen előtt végezzen.
Az első szakaszt Leclerc nyerte Albon Williamse előtt, a Q2-ben a köridők javulásával azonban már kicsit jobban koncentrálódtak a tabella elején az élcsapatok, ekkor már Verstappen állt az élre, csupán 14 ezreddel Leclerc előtt. A nagyok pilótái innen mind továbbjutottak az utolsó fordulóba, a végjátékban így az újoncokra került a rivaldafény. Colapinto ugyanis a 6. helyen, csapattársának is három tizedet adva jutott be a Q3-ba élete második F1-es hétvégéjén, Oliver Bearman pedig bár a 11. helyen kiesett, akárcsak dzsiddai ferraris debütálásán, de szintén legyőzte csapattársát. A Q2-ben kiesett Bearman mellett Cunoda Juki, Pierre Gasly, Nico Hülkenberg és Lance Stroll.
A Q3-nak a Red Bullok, a Ferrarik, a Mercedesek, a Williamsek, valamint Oscar Piastri és Fernando Alonso vághattak neki. Az első gyorskörök után a Ferrarik álltak a tabella élére Leclerc vezetésével, Verstappen azonban csak a 6. helyre, csapattársa mögé sorolt be, miután egy méretes megcsúszást fogott meg a 16-os kanyarban.
Szürreális jelenetek zajlottak, amint az autók elindultak a bokszból a második próbálkozásaikra. A Williamsnél szokatlan hibát vétettek azzal, hogy a hűtőeszközt rajta felejtették Albon autójának felső légbeömlőjén. A thai pilóta, miután tudomására jutott a hiba, a bokszkijáratnál félrehúzódva nagy nehezen kiemelte és az autón kívülre tolta az elemet, majd elindult, de néhány másodperccel már lecsúszott arról, hogy megkezdhesse mért körét.
A többiek sorrendjében nagy változások már nem történtek, Leclerc 1:41,365-re javított és zsinórban a negyedik évben is megszerezte a pole-t Bakuban, mögötte Piastri, Sainz, Pérez, Russell, Verstappen és Hamilton végzett. Pérez idén először győzte le időmérőn Verstappent, és Albon is először maradt alul időmérőn csapattársával szemben a tavalyi szezon kezdete óta, hiszen Logan Sargeant egyszer sem tudta legyőzni a vasárnapi futam kvalifikációján. Colapinto 9. lett Alonso mögött, a balszerencsés Albon pedig a 10.
FRISSÍTÉS:
Pierre Gaslyt utólag kizárták, amiért a Q2 során az autójában levő átfolyásmérő azt mutatta, hogy az üzemanyag-átfolyás pillanatnyi mértéke túllépte a megengedett határértéket. A francia pilóta így elveszítette a 13. helyet.
Az időmérő végeredménye: