back to top
2024. november 29. 22:44
Kezdőlap Blog Oldal 83

Szeptemberben rendezik a paraguayi WRC-futam bemutató versenyét

0

Jövőre Paraguay is WRC-futamot rendezhet, az idei nemzeti bajnokság záró versenye pedig a 2025-ös verseny mintája alapján kerül megrendezésre. 

Jövőre augusztus 28-31. között rendezik a Paraguay Rallyt, mely a WRC-szezon tizedik futama lesz. 

Az idei Paraguayi Rally Bajnokság utolsó, ötödik futama pedig ennek a versenynek a mintájára lesz lebonyolítva, gyakorlatilag ez lesz a tesztfutam a világbajnoki verseny előtt. A rendezvényen a WRC Promóter is jelen lesz. 

Kiderült hány évig rendezhet WRC-futamot Paraguay

“A WRC Projekt kezdetétől fogva a szervezők munkáját az ország legismertebb és legeredményesebb versenyzője, Gustavo Saba is segítette – mondta Omar Avila, a Paraguay Rally vezérigazgatója a Dirtfishnek. – Gustavo sok segítséget nyújtott és sikerült megállapodni a nemzeti bajnoksággal is, hogy az idei szezonzáró legyen az első Paraguay Rally. Kicsit módosítani kellett a verseny időpontját, hogy a Chile Rallyhoz közelebb kerüljön. Így szeptember 19-21. Között kerül megrendezésre a verseny, melyen a WRC Promóter, a WRC csapatai is képviselve lesznek.” 

A nemzeti bajnokság záró futama egy átlagos bajnokinál hosszabb is lesz. 

“A nemzeti bajnokság futamai általában 120 km versenytávon kerülnek megrendezésre, azonban az első Paraguay Rally 10 gyorsasági szakaszból, 149 km versenytávon pénteken és szombaton kerül megrendezésre. Csütörtök délelőtt hivatalos tesztet rendezünk és aznap este ünnepélyes rajtceremónia is lesz. A pénteki napon három szakaszt kell kétszer teljesíteni, melyek valószínűleg jövőre is a programban lesznek a pénteki napon. Szombaton négy gyorsasági kerül lebonyolításra, köztük egy szuperspeciál az Autodromo Capitan Mirandán, mely egy híres helyszín a környéken. A verseny utolsó szakasza 13:18-kor fog rajtolni, így fél kettő környékén már a győztes is kiderül.” 

A verseny során minden eszköz működni fog, ami a jövő évi WRC-futamon is. 

“Nem szerettük volna befolyásolni semmilyen formában a Chile Rallyt, ezért szombaton még időben véget ér versenyünk, ami után eltudnak repülni Chilébe a WRC részéről érkező személyek. Szeretnénk megmutatni minél több embernek, hogy milyen fantasztikus versenyre számíthatnak jövőre a WRC-ben.” 

A Paraguay Rally szervezői számára nagyon fontos volt az állami támogatás is. 

 “Nagyon szerencsések vagyunk, hogy támogatást kaptunk az állam vezetőitől, hatalmas megtiszteltetés volt, amikor Santiago Pena paraguayi elnök bejelentette júniusban a versenyünket. Folyamatosan mellettünk állt és sok támogatást kaptunk részéről. Nagyon szereti ezt a sportot, de látja annak azt a lehetőséget is, amit egy WRC-futam jelent az országnak. Ugyanez igaz Gustavo Saba cégére és csapatára is, gyakorlatilag egész Paraguay rajong a rallysportért. Ezt a szenvedélyt pedig szeptemberben be is mutatjuk.”  

A paraguayi rallysport Dél-Amerikában az egyik legerősebb, a Dél-Amerikai Rally Bajnokság (CODASUR) győztese 2011 óta Paraguayból kerül ki, Gustavo Saba hétszeres bajnoka a sorozatnak, idén a tavalyi bajnokság győztese, Fabrizio Zaldivar mögött a második helyen áll.

Nem várt, életveszélyes következménye lett az F1 leghíresebb kanyarjában tartott roncsderbinek (videó)

0

A Mercedes jogelődjének első Forma–1-es szezonja nem a sikerekről maradt emlékezetes, és nem elég, hogy a hatalmas várakozások ellenére a British American Racing (BAR) még csak pontot sem tudott szerezni az 1999-es idényben, a Belga Nagydíj hétvégéjén a két pilóta, Jacques Villeneuve és Ricardo Zonta egyetlen időmérő edzés alatt 6 millió dolláros – ez ma is rengeteg, de akkor még inkább az volt – kárt csinált az istállónak. A közhiedelemmel ellentétben a csapattársak nem fogadtak arról, hogy melyikük tudja padlógázon bevenni az Eau Rouge-kanyart, ám ezzel együtt is nagyon nehéz helyzetbe sodorták a csapatukat, aminek kis híján tragédia lett a vége.

Hogy miért, arról az eset tavalyi évfordulójára írt cikkünkben olvashatnak IDE KATTINTVA.

 

Versenyautótűz miatt veszélybe kerülhet a Chile Rally

0

Két héttel ezelőtt egy versenyautó kigyulladt a Chilei Rally Bajnokság futamán, ami után Martin Scuncio és Javiera Román bírósági feljelentést tett segítségnyújtás elmulasztása miatt. 

Augusztus 9-11. között rendezték a Chilei Rally Bajnokság idei negyedik futamát, a Rally de Nuble -Quillón versenyt, melynek hatodik szakaszán kigyulladt az argentin Martin Scuncio és chilei navigátora, Javiera Román Skoda Fabia Rally2 evo autója. 

A navigátor a problémával szembesülve azonnal megnyomta a segítséget kérő, versenyautóban lévő gombot, azonban a szervezők részéről nem reagáltak. Volt ideje még egyszer jelezni a bajt az illetékesek felé, azonban a biztonsági intézkedés ekkor már késve érkezett.

Az argentin – chilei páros nem sérült meg az esetnél, azonban az autó porig égett. 

A skodás páros az eset után feljelentést tett a Concepcioni Fellebbviteli Bíróságon, arra hivatkozva, hogy a verseny során nem működött a biztonsági protokoll és a biztonságért felelős személyek nem végezték megfelelően a feladatukat. Emiatt Scuncionék a Chilei Autósport Szövetség felfüggesztését kéri, amíg nem oldódik meg a probléma. 

Megvan Martins Sesks következő WRC-futama

A szövetség felfüggesztése pedig veszélybe sodorná a Chile Rally szeptember végi megrendezést is. 

Felipe Horta, a Chile Rally szervezőbizottságának vezetője bízik benne, hogy a probléma meg fog oldódni és nem kerül veszélybe a WRC-futam. 

A feljelentés után a bíróságnak kell megoldást találnia az ügyben – mondta Horta a Bio Bio Rádiónak. – Bízunk benne, hogy megoldódik az ügy és nem érinti a versenyünket. Igen szomorú abba belegondolni, hogy veszélybe kerülhet egy rendezvény, mely két évtizede létezik és a WRC-nek köszönhetően világszerte elismerésben részesült.” 

Horta hozzátette, hogy a Chile Rallyn mindig is betartották az FIA kéréseit és biztonsági intézkedéseit. 

Steve McQueennel motorozott a műlábú pilóta, aki egy madár miatt halt meg a tragikus hétvégén

0

91 évvel ezelőtt született Alan Stacey, aki egy gyerekkori baleset miatt műlábbal versenyzett, de így is eljutott a Forma–1-ig. Azonban nem sok futam adatott meg neki, mivel a tragikus 1960-as Belga Nagydíjon életét vesztette, miután egy madár nekirepült a sisakjának.

1933. augusztus 29-én, vagyis napra pontosan 91 évvel ezelőtt született Alan Stacey, aki egy rendkívül nagy hátrány ellenére is eljutott a Forma–1-ig, a sportautózásban pedig kifejezetten sikeresnek bizonyult. Azonban ő volt az egyik áldozata az autósport-történelem egyik legfeketébb napjának, miután egy egészen elképesztő balesetben vesztette életét.

Stacey egy farmer fiaként nőtt fel, és már gyerekként beleszeretett a sebességbe. 17 évesen viszont nagyon súlyos balesetet szenvedett motorozás közben, aminek következtében térdtől lefelé amputálni kellett a jobb lábát. Ennek ellenére nem adta fel, és a négykerekű versenyzés világában pilótaként is megtalálta a helyét.

Persze sérülése miatt az autókat át kellett alakítani, ezért egy, a motorokéhoz hasonló gázkart szereltek be a kocsijaiba. Forma- és sportautókkal is versenyzett, utóbbiban volt sikeresebb, hiszen az évek során több versenyt is megnyert. Lábprotézise viszont olykor nem csak közvetlenül a versenyzésben hátráltatta: az 1958-as Roueni 3 órás verseny előtt megkérte barátját, az újságíróként dolgozó Jabby Crombacet, hogy menjen el vele az orvosi vizsgálatra. Miután a doktor megvizsgálta a jó lábát, Crombac elterelte a figyelmét, Stacey pedig úgy ügyeskedett, hogy ismét a jó végtagjára kerüljön a sor. Végül elindulhatott a versenyen, amelyen összességében harmadikként, az 1100 köbcentiméteres géposztályban pedig elsőként ért célba.

Máskor viszont ő maga akarta minél látványosabbá tenni fogyatékosságát, és előfordult, hogy amikor a bárban iszogattak, kioldott néhány csavart, hogy a műlába 360 fokban tudjon forogni. Későbbi csapattársa, Innes Ireland pedig azzal riogatta a gyanútlan járókelőket, hogy az overálon keresztül belenyomott egy csavarhúzót a protézisben kialakított lyukba.

Stacey egyébként szabadidős tevékenységként a motorversenyzést sem engedte el. Karrierje során megismerte a később a coaching területén kiemelkedő teljesítményt nyújtó John Whitmore-t (aki 1959-ben kategóriáján belül második lett Le Mans-ban egy bizonyos Jim Clark váltótársaként), a nála négy évvel fiatalabb pilóta pedig meghívta őt családi birtokára, ahol két keréken túráztak. A társaság tagja volt az akkor még nem nagyon ismert későbbi színészlegenda, a Le Mans című filmben is szereplő Steve McQueen is.

Egy tiltott helyen lévő szurkoló halálával kezdődött az F1 egyik legsötétebb hónapja

Ami Stacey F1-es karrierjét illeti, az 1958-as Brit Nagydíjon Colin Chapman lehetőséget adott neki, hogy bemutatkozzon a Lotusnál. Silverstone-ban az utolsó helyre kvalifikált, majd túlmelegedés miatt feladta a futamot. Egy évvel később Aintree-ben és Sebringben vezethetett: hazai pályán négykörös hátrányban nyolcadik lett, míg a tengerentúlon ezúttal a kuplungja mondta fel a szolgálatot.

1960-ban aztán feljebb lépett a ranglétrán, mivel Graham Hill távozását követően ő lett a második számú versenyző Ireland mögött. Ez egyszersmind teljes szezonos állást is jelentett neki. Argentínában és Monacóban ismét nem látta meg a kockás zászlót, a kettő között viszont negyedik lett a bajnokságba nem számító silverstone-i International Trophyn. A Holland Nagydíjon aztán élete lehetősége előtt állt, hiszen a harmadik pozícióban haladt, ám a 75 körös viadal 58. körében meghibásodott a váltója, így ismét feladta a küzdelmet.

Két héttel később rendezték a spa-francorchamps-i hétvégét, amely meglehetősen baljós eseményekkel indult. Stirling Moss a Burnenville-kanyarban elszállt, és akkorát esett, hogy mindkét lábát, három bordáját és az orrát is eltörte. Mint később kiderült, ő még olcsón megúszta a balesetét. Nem sokkal később Mike Taylor bukott, és olyan mértékben megsérült, hogy véget ért a pályafutása.

Persze az fel sem merült, hogy törlik a futamot, és ennek meg is lett a borzalmas következménye. A 20. körben a Stacey-nél is tapasztalatlanabb Chris Bristow nagyjából ugyanott szállt el Cooperjével, mint Moss, ám ő kirepült az autójából, és egy szögesdrótkerítésen landolt, amely lényegében lefejezte őt. Akkoriban viszont még egy ilyen tragédia miatt sem volt szokás félbeszakítani a futamot, így az folytatódott.

Időközben Wolfgang von Trips kiesett előle, így Stacey a hatodik, pontszerző helyen haladt. Az elátkozott Burnenville-kanyarhoz közeledve azonban mintegy 220 km/h-s sebességgel ő is lesodródott az útról. Hogy innentől kezdve mi történt, azt nehéz megmondani, mivel bizonyos források azt írják, hogy kirepült az autóból, máshol viszont az áll, hogy a kocsi maga alá temette, majd kigyulladt, a brit versenyző pedig bennégett.

Mivel a balesetről nem készült felvétel, csak a szemtanúk beszámolójára lehet hagyatkozni. A nézők közül pedig többen is azt állították, hogy Stacey sisakjának nekirepült egy madár, és ez okozta a balesetet. Sőt, egy extrémebb elmélet szerint az állat nem közvetetten, hanem közvetlenül ölte meg az akkor 26 éves pilótát, mondván, az ütközés következtében eltört a nyaka. Persze lehetséges, hogy csak eszméletét vesztette, esetleg szimplán megzavarta, a lényegen mindenesetre nem változtat.

Ez volt tehát a negyedik súlyos baleset a spái hétvégén, ám a négyes szám nem csupán erre igaz. Bristow és Stacey mellett ugyanis még két másik autóversenyző is meghalt ezen a hétvégén: a korábban hat Indy 500-on is szereplő Al Herman a connecticuti West Heaven Speedwayen, míg az 1958-as kiírást megnyerő Jimmy Bryan a pennsylvaniai Langhorne Speedwayen vesztette életét.

A székesfehérvári lendülettel érkezik Győrbe Velenczei Ádám

0

A Székesfehérvár Rallyt megnyerte, és 96 ponttal harmadik a bajnokságban Velenczei Ádám. A szécsényi versenyző természetesen ott lesz a II. WHB Győr Rallyn, a cél pedig ismét a dobgogó első foka.

Még a Mecsek Rally végén mondta a Rallycafénak Velenczei Ádám, hogy a diósgyőri harmadik és a Pécsen elért második hely után örömmel folytatná a sormintát, és egy helyet szeretne javítani Székesfehérváron. Így is lett, Vánsza Zsolttal megnyerték a bajnokság negyedik futamát és 96 ponttal a harmadik helyen állnak. Talán nem meglepő, hogy a cél most is a győzelem.

„Mint minden versenyen, most is úgy állunk oda a rajthoz, hogy szeretnénk az első helyért harcolni. Fehérvár jól sikerült, de azt gondolom, hogy a Győr Rally minden szempontból sokkal nehezebb lesz. Ismeretlen pályák várnak ránk, ahogy néztük szinte csak 5 kilométernyi lesz a tavalyiból, a többi új. A bajnokság szempontjából sem tudunk taktikázni, próbáljuk úgy nyomni, hogy a kezdetektől fogva harcolni tudjunk az első helyért”– mondja Velenczei Ádám, aki kíváncsian várja az idei gyorsaságikat.

„Tavaly a pályabejáráson élvezetesebbnek gondoltam a pályákat, mint amilyen volt a versenyautóban, egy-két gyorsaságin nem jött az az érzés amit vártam. Nagyon tetszett viszont a városi gyorsasági és a Rábaring, mindkettőn rengeteg néző volt, bízokm benne, hogy most is ennyien kijönnek majd a versenyre.”

Velenczei Ádám
Fotó: Velenczei Ádám

Az új pályáknak Ádám is örül, és azt is tudja, hogy a mai viszonyok között nagy dolog, ha új gyorsaságik kerülhetnek be a rali vérkeringésébe.

„Nekem tetszik, ha kicsit változatosabb egy verseny. Folytatni kellene ezt a tendenciát, de azt is be kell látni, hogy Magyarországon nagyon nehéz új pályákat találni. Van amit nehéz megszerezni, van amelyiknek a jellege megváltozott mert teljesen újjá lett aszfaltozva és eltűnt egy-két kanyar. A Győr Rally új szakaszai kapcsán bízok benne, hogy élvezni fogjuk őket, szerintem jó pályák lesznek” – teszi hozzá bizakodva Velenczei.

A győri versenyen a teljes bajnoki élmezőny ott lesz, beleértve Csomós Mixiéket is, ami jócskán megnehezíti a többiek feladatát, ugyanakkor Ádám örül annak, hogy Mixiék bekapcsolódásával emelkedett a bajnokság színvonala.

„Én azt gondolom, hogy mindenféleképpen húz minekt is, és tudunk gyorsulni amiatt, hogy itt vannak. Az első helyet sosem kell megmagyarázni, így ha ők is a mezőnyben vannak, akkor az a cél, hogy előttük legyünk. Ez nem egyszerű feladat, hiszen az Eb-ről nagyon sok rutint hoztak magukkal. Ráadásul tavaly még azt mondtam, hogy az RS Skoda nem gyorsabb mint a régi, de az idei fejlesztésekkel már szinte mindenhol gyorsabb az új modell mint a miénk. Szerencsére az autónk tökéletes állapotban van, maximálisan felkészítve, erre nagyon figyel a csapat. A beállításaink szerintem nem rosszak, és a verseny előtt 50-60 kilométert tesztelünk is, így ezen szerintem nem múlik majd.”

Velenczei Ádám
Fotó: Velenczei Ádám

Kérdés lehet még az időjárás, az augusztusi hőség sokat kivett nézőből, szervezőből és versenyzőből is, nem tudni, hogy kitart e a meleg szeptember elejéig, és ezt ki hogyan képes majd kezelni.

„A legrosszabb, ha kánikula van és leszakad az ég, mert akkor kemény gumival vagyunk kint. Én jobban szeretem a száraz versenyt, de ha esik az eső, akkor reggeltől estig essen, hogy ne a gumizáson kelljen morofondírozni és ne az döntse el a versenyt. Igaz ez utóbbi a nézőknek nem jó, szóval ha kérni lehet, akkor legyen kellemes, nem túl forró, nyárutó” – fogalmazta meg a kérést az időjárásfelelős felé Velenczei Ádám, és ezzel csak egyet lehet érteni.

Fotó: Sári Péter

 

Latvala egy komoly titkot erősített meg, jövőre változás lesz a WRC-ben

0

Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke egy olyan titkot árult el, amire ugyan lehetett számítani, azonban egyelőre hivatalos helyről erről még nem jelent meg információ. 

Az idei évre új pontrendszert hoztak létre a WRC-ben, mely már megannyi kritikát kapott, és már év elején az FIA elmondta, amennyiben kell, készek változtatni a rendszeren, azonban szezon közben igazságtalan lenne múdosítani. 

Az ügyben bár eddig még nem jelent meg információ az esetleges módosításról, Jari-Matti Latvala elárulta, jövőre már nem az idei pontrendszer lesz érvényben. 

“Már régóta folyik vita a pontrendszerről és a legutóbbi megbeszélésen ígéretet kaptunk arra, hogy jövőre változni fog – mondta a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke a Rallit.fi oldalnak. – Azt nem merem ígérni, hogy a 2023-as szabály tér vissza, de az biztos, hogy változás lesz. Az idei pontrendszert valóban szinte mindenki bírálta, azonban az FIA azt mondta, év közben nehéz változtatni, mert igazságtalan lenne.” 

Marczyk szerint Walesben derül ki, hogy tud-e harcolni az Eb címért

0

Miko Marczyk a Barum Rally drámái után beszállt az Eb címért folytatott csatába, szerinte a walesi Ceredigion Rallyn kiderül, hogy valóban lesz-e esélye a bajnoki címre. 

Egészen a Barum Rallyig úgy tűnt, hogy az idei Eb címért a címvédő Hayden Paddon és az idei szezon meglepetése, Mathieu Franceschi tud harcolni, azonban a cseh futamon mindketten problémákba ütköztek, amit Miko Marczyk ki tudott harcolni és 24 pontra megközelítette a bajnoki éllovas Paddont. 

Azonban mivel a szezon végén csak a hét legjobb eredmény számít, jelen állás szerint a Barum Rally 7 pontja eshet ki Paddon eredményei közül, míg Marczyk esetében a római öt pont. Így pedig Paddon 7 ponttal vezetne Franceschi, és 22 ponttal Marczyk előtt a szezon végi két verseny előtt. 

Marczyk szerint sorsdöntő verseny lehet számára a walesi Ceredigion Rally, mely annak ellenére, hogy Paddon korábban már nyert ezen a versenyen, gyakorlatilag mindenkinek új futam lesz. 

“Hayden mögött még mindig viszonylag nagy a hátrányunk, de idén már sok minden történt az Eb és az utolsó két futamon is történhet – mondta a lengyel versenyző az ERC oldalának. – Látok némi reményt arra Walesben, hogy közelebb kerüljünk a riválisokhoz, mert ez a verseny jórészt mindenkinek új lesz. Ezért ez a verseny kulcsfontosságú lesz éd kiderül, hogy a szezonzáró hazai versenyemen lesz-e még esély a címet megszerezni.” 

Marczyk már szerzett néhány információt a Ceredigion Rallyról. 

“Azt már tudom, hogy Walesben olyan aszfaltos utakon zajlik ez a verseny, melyeken sok a bukkanó, de az, hogy mennyire is csúsznak a pályák, csak a helyszínen derül ki. Valószínűleg csak még a verseny során is sokat kell finomítani az autóbeállítást. A Barum Rallyn a változatos körülmények már teremtettek némi walesi hangulatot, mert a Ceredigion Rallyn is hasonlóak lehetnek a körülmények. Elsőre úgy gondolom, hogy a Michelin gumikkal lehet némi előnyünk, mert ezek a gumik jól teljesítenek változatos körülmények között.” 

Marczyk szeretné kihasználni, hogy lehetősége nyílt harcolni az Eb címért. 

“Jó hangulatban várom a versenyt, azok után, hogy megkaptuk a kanári-szigeteki pontokat, majd a Barum Rallyn sikerült szép pontokat szereznünk. A riválisoknak nem volt szerencséjük, de bízom benne, hogy a végsőkig tudunk harcolni.” 

Hill a reptéren tudta meg, hogy nyert, miután Schumachert a szezonban másodszor is kizárták

0

Napra pontosan 30 évvel ezelőtt Michael Schumacher a pályán ugyan megnyerte az 1994-es Belga Nagydíjat, de aztán szabálytalan kopólemez miatt kizárták a futamból. A győzelmet megöröklő Damon Hill már nem is volt a közelben, amikor értesült a számára pozitív fordulatról.

1994. augusztus 28-án, azaz éppen 30 esztendővel ezelőtt rendezték meg az az évi Belga Nagydíjat. A hétvége nagy részében végig esett az eső, csupán az időmérő első szakaszának a legvégére, valamint a futam egészére állt el. Mindkettőnek kulcsfontosságú hatása volt az akkori eseményekre, illetve utóbbinak a bajnoki párharc végkifejletére is.

Ami a kvalifikációt illeti, a pénteki Q1 hajrájában Rubens Barrichello, illetve a Jordan húzott egy merészet, és a felszáradó pályán feltette a slick gumikat. Ezzel meglepte a végső győzelemért csatázó Michael Schumachert és Damon Hillt, és a német versenyzőt 331 ezreddel megelőzve ő bizonyult a leggyorsabbnak. Másnap viszont sokáig úgy tűnt, hogy száraz körülmények fogadják a mezőnyt, de mivel félórával a kezdés előtt ismét leszakadt az ég, azok közül, akiknek az előző napról volt idejük, senkinek nem volt esélye javítani. Ezzel vasárnap 22 évesen és 97 naposan a brazil pilóta lett minden idők legfiatalabb versenyzője, aki pole pozícióból rajtolhatott, és még ma is a hetedik ezen a listán.

Embed from Getty Images

Hozzá kell tenni, hogy Jean Alesinek is meglehetett volna az esélye a rajtelsőségre, ám a Ferrari későbbi futamgyőztesét Martin Brundle feltartotta. Utóbbit a rutintalansággal sem lehetett mentegetni, hiszen már a tizenegyedik idényét töltötte a sorozatban. Ellenfele pedig azzal szúrt oda neki, hogy csak azért ül a McLarenben, mert „mert Ron Dennis [csapatfőnök] nem talált mást”

A másnapi bemelegítésen szintén esett, a versenyre viszont teljesen felszáradt a pálya. Mindez abból a szempontból nagyon megnehezítette a pilóták és a mérnökök dolgát, hogy a Német Nagydíj óta egy kopólemezt is fel kellett szerelniük az autóra. Az FIA Ayrton Senna imolai tragédiájára reagálva vezette be az akkor még fából készült alkatrészt, hogy az autók hasmagassága ne legyen túl alacsony. Ahhoz, hogy ezt ténylegesen be is tartsák, a döntéshozók meghatározták a lemez minimális vastagságát.

Persze esős körülmények között mindez nem számított, hiszen mindenki jóval magasabbra állította, száraz pályára viszont lejjebb kellett vinni, máskülönben az adott autó versenyképtelenné vált volna. Mivel azonban ilyen körülmények között nem volt tapasztalatuk a hétvégén, mindenki az érzéseire támaszkodott. Schumacher és Hill például a rajtrácsra vezető kör után egyaránt úgy ítélte meg, hogy a kopólemez túl alacsonyan van, miután a kocsi alja sokszor hozzáért az aszfalthoz, ezért a kezdés előtt mindketten megemeltették.

Barrichello a rajtnál ugyan megőrizte a vezetést, de a Kemmel-egyenesben Schumacher simán elment mellette, a kör végére pedig az Eddie Irvine-t és Hillt is lerajtoló Alesi is megelőzte. Utóbbi viszont nem sokkal később feladta a futamot, miután zsinórban második alkalommal motorhiba sújtotta. A Jordan versenyzője ugyanakkor nem sokáig örülhetett a második helynek, hiszen a Williams pilótája ugyancsak maga mögé utasította, de ekkor Schumacher már 10 másodperccel vezetett.

Embed from Getty Images

Az első kiállást a Williamsek teljesítették előbb, de mivel Hill jött előbb, David Coulthard pedig egy körrel tovább kint maradt a könnyű autóval, megelőzte csapattársát. Schumacher további egy körrel később érkezett meg, és simán visszaállt az élre, ám a 19. körben váratlan hibát követett el, és a Fagnes-kanyar kijáratánál megpördült. A Benetton versenyzőjének akkora volt az előnye, hogy még így is megőrizte a vezetést, ráadásul még a gumik sem károsodtak a piruett miatt.

Mögötte kisebb feszültség alakult ki a Williamsnél, hiszen Coulthard csak a 36. körben engedte el Hillt a Pouhon előtt. Az idősebbik brit pilótának meg is volt erről a véleménye. „Az az álláspontom, hogy a csapatnak hamarabb kellett volna cselekednie, és megkérnie Davidet, hogy engedjen el – nyilatkozta a leintés után. – A rádióban tudattam is velük az érzéseimet.”

Az első két helyen innentől kezdve nem történt változás, és Schumacher simán beért elsőként Hill előtt. Coulthard váltója viszont negyedik fokozatban ragadt, aminek következtében Mika Häkkinen és Jos Verstappen is megelőzte őt, míg mögöttük Mark Blundell, Gianni Morbidelli és Olivier Panis lett a sorrend. Ami Barrichellót illeti, ő a 20. körben, közvetlenül a bokszkiállása után kipördült a Pouhonnál, és kiesett.

Embed from Getty Images

Ekkor úgy tűnt, hogy Schumacher 35 ponttal vezet Hill előtt. Ez még annak tudatában is megnyugtató volt, hogy a következő két versenyt ki kellett hagynia, hiszen a silverstone-i kizárása utáni egyfutamos eltiltását a fellebbezés után rendkívül ellentmondásos módon kettőre növelték. A Benetton versenyzője tudta, hogy ha ellenfele meg is nyeri azokat a viadalokat, amelyekről ő hiányzik, a maradék három fordulóban elég neki a második helyen befutni.

Csakhogy a képlet mintegy öt órával a leintés után megváltozott, Schumachert ugyanis az idény során már másodszor diszkvalifikálták. Ennek oka, hogy a kopólemezének mintegy egyharmada 1,6 milliméterrel vékonyabb volt a futam után megengedett 9-nél. Hill már messze volt a pályától, amikor értesült a számára kedvező fordulatról.

„Azt hittem, második lettem – emlékezett vissza. – Nagyon lehangoltan mentem ki a brüsszeli repülőtérre. Ültem a kocsiban, kicsit bosszankodtam, mérges voltam. Aztán bementem a váróba, majd Anne Bradshaw, a Williams sajtósa széles mosollyal odajött hozzám, és azt mondta: »Gratulálok!« Erre én: »Miért mosolyogsz?« »Megnyerted a futamot.« »Bocs, de ezt hogy érted?«” Kiderült, hogy Michael Schumacher kopólemeze túl vékony volt. Nyilvánvalóan elkopott. Nem tudom, mi volt a valódi oka, de találtak valamit az autóján, ami nem volt rendben. Ezért kizárták őt a rangsorolásból, így én nyertem.”

Schumacher kizárása óta Hamiltonék az elsők, akik megbuktak ugyanazzal, de nagyon más a mostani eset

A Benetton fellebbezett az ítélet ellen, de ennek részleteibe ebben a cikkben nem megyünk bele, hiszen Lewis Hamilton és Charles Leclerc tavalyi austini kizárása kapcsán kifejtettük. Ekkor fordult elő ugyanis legközelebb olyan eset, hogy valakit a kopólemez vastagsága miatt diszkvalifikáltak. Arra pedig, hogy egy pilótát az első helyről zárjanak ki egy futam után, egy hónap híján 30 esztendőt kellett várni: a helyszín szintén Belgium volt, a szenvedő alany pedig George Russell.

Több tényező, de végső soron a Mercedes hibája vezetett Russell belgiumi kizárásához

Bár Schumahernek még ekkor is saját kezében volt a sorsa, de előnye így már csak 21 egység volt Hill-lel szemben. Utóbb ráadásul a monzai és az estorili fordulót is megnyerte, így 1 pontra közelítette meg vetélytársát. Jerezben aztán Schumacher, míg Szuzukában Hill diadalmaskodott közvetlenül a másik előtt, így a különbség az adelaide-i idényzáróra nem változott, ott pedig egy ütközéssel dőlt el a vb-cím sorsa a német versenyző javára.

Schumacher hibázott, de az igazi botrány az lett volna, ha nem ő lesz a világbajnok 1994-ben

A Toyota 2026-ig új központba költözik Finnországban

0

A Toyota Gazoo Racing 2026-ig szeretne a most készülő új központba költözni a finn Jyvaskylában, miután jelenlegi bázisát már kinőtte. 

Mint arról mi is már beszámoltunk korábban, a Toyota egy új központot létesít a finn Jyvaskylában, ami 2026-tól a fő központ lenne, egy új tesztpályával kiegészítve. 

Az új bázis tesztpályáján tehetnék meg első métereket az elkészült versenyautók. 

Keresztbe tettek a Toyota finn projektjének, akár egy évvel is csúszhat

“Ha minden jól megy 2026-tól szeretnénk beköltözni az új központba, de legkésőbb 2027-ben – mondta Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatvezetője a Dirtfishnek. – Ez egy teljesen új épület, ahol el tudunk mindent helyezni, amire a programunkban szükség van. A tesztpályán pedig az új járművek az első métereket tehetnék meg. A verseny előtti tesztelésre nem lesz alkalmas. Az új tervek nagyon izgalmasak, ez is azt mutatja, hogy a Toyota elkötelezte magát a helyi beruházások mellett. Az új központ a gyártás során együtt fog működni a helyi vállalkozásokkal.” 

A Toyota főként a Rally2-es program miatt nőtte túl a jelenlegi bázisát. 

Utolsó pillanatban változott az MRF Team csapatfelállása, a Rally Hungary győztese is indul Walesben

0

Az MRF Team csapatában nem tud ezen a hétvégén rajthoz állni a belga Amaury Molle, ezért az indiai gumigyártó csapata felkérte pótlására Simone Tempestinit.

Amaury Molle balesetet szenvedett a Barum Rallyn, és a walesi Ceredigion Rally előtti utolsó pillanatban kiderült, hogy a belga versenyző nem tud rajthoz állni, ezért az MRF Team megkérte az idei Rally Hungary győztesét, a román Simone Tempestinit, hogy induljon navigátorával, Sergiu Ituval az ERC új versenyén.

A román páros egy R5-ös Volkswagennel áll rajthoz.

„Nagyon izgatott vagyok, mert ezt a rallyt nem nekem tervezték – mondta a korábbi Junior WRC-bajnok az ERC oldalának. – Kihagytam a Barum Rallyt, és szomorú voltam, hogy nem vettem részt rajta, így nagyon jó meglepetés volt számomra, hogy megkaptam ezt a lehetőséget, és megpróbálom a lehető legjobban kihasználni. Köszönetet kell mondanom Vivek Ponnusamynak és az MRF Tyres csapatának ezért a lehetőségért. Teljesen új autót fogok vezetni, és új gumikkal.

A helyi versenyzők nagy lehetőség előtt – Ceredigion Rally nevezési lista

Remélem, nagyon gyorsan megszokok mindent a teszten és a szabadedzésen pénteken, aztán remélem, hogy jó rali lesz. Megpróbálom Sergiuval a lehető legjobb versenyt összehozni. Az a célunk, hogy élvezzük a versenyt, amennyire csak tudjuk, és megtanuljuk a gumikat. Ez egy új esemény, így fontos élmény lesz a következő évre, ha sikerül elindulnunk az ERC-ben. Nem volt könnyű otthon maradni a Barum alatt, így ez egy nagyon jó lehetőség, még akkor is, ha tudjuk, hogy nem lesz könnyű.”

Tempestini csupán 37 pont hátránnyal áll jelenleg az EB egyéni pontversenyének negyedik helyén és ha jól sikerül walesi futama, akár komolyabban is csökkentheti hátrányát Hayden Paddon mögött, így az utolsó pillanatban akár négy esélyessé is válhat a bajnokság.

A Ceredigion Rally péntek reggel kezdődik a kvalifikációval, az MRF Team még Andrea Mabellinit indítja a versenyen.