Minden idők egyik legnagyszerűbb előzéseként tartjuk számon azt a manővert, amelyet Mika Häkkinen mutatott be a szezon végén kettejük párharcából végül győztesen kikerülő Michael Schumacher ellen a 2000-es Belga Nagydíjon, amikor a korábban elveszített első helyet igyekezett visszaszerezni bajnoki riválisától. Az előzésről készült videót a verseny háttértörténetével alábbi, tavalyi évfordulóra készült cikkünkben, a statiszta szerepébe kényszerülő Ricardo Zonta visszaemlékezését pedig IDE KATTINTVA olvashatja.
A HUMDA Országos Rally Bajnokság legjobbjai leadták nevezésüket a II. WHB Győr Rallyra, az ORB, Historic, ORB2 és ORB3 mezőnyben összesen 123 páros vesz részt a bajnokság ötödik versenyén.
A bajnokság első három helyén álló Csomós Miklós és Nagy Attila, Turán Frigyes és Zsiros Gábor és Velenczei Ádám és Vánsza Zsolt természetesen ott lesz Győrben szeptember 6 és 8 között. Rajtuk kívül a bajnoki címre még matematikailag esélyes párosok is neveztek az első osztályban, ahol 11 autó indul az RC2 kategóriában.
Rally3-as autóval láthatjuk majd Zagyva Dorkát, aki már a lengyelországi edzőtáborra készül, ahonnan a WRC promóterének jóvoltából a három legjobb eljuthat a Közép-Európa Rallyra. A navigátori székbe ezúttal is Dorka édesapja Zagyva Lajos ül
Az RC4 kategóriában az eddig megszokott öldöklő küzdelemre számíthatunk. Czékmány Norbert, Határ Attila, Kerék Balázs, Viszló Csaba, Berta László és a többiek egészen biztos, hogy a nagyautókhoz hasonló élményt nyújtanak annak, aki értő szemmel figyeli a kétkerekesek küzdelmét.
Az ORC-ben is ott lesznek a jól ismert nevek, a Matics-Rongits, Karsai-Bodogán-Helembai összecsapás mindig izgalmas. A nevezési listáról nem hiányozhat Keszler Matyi bácsi sem, az öthengeres Audi S2 Győrben is ott lesz.
A Historic 25 autós mezőnyéből sajnos hiányoznak Érdiék, ám Wirtmann, Rónay, Kalapács és Csukovics is nevezett a versenyre.
A kedvelt Showtime kategória is látható lesz a versenyen, itt 12 indulóra lehet számítani, köztük egy WRC-vel!
A másodosztályban Baksai László és Erdei Zoltán tehet nagy lépést a bajnoki cím felé, és láthatjuk a győri utánpótlást is, Faltusz Dávid egy R2-es Peugeot 208-cal nevezett a futamra.
Az ORB3-ban szoros a bajnokság, Kovács Dominikék a Mecsek után javíthatnak, viszont a tabella első kilenc helyezettje is rajthoz áll hiszen matematikailag egy tökéletes versennyel akár a kilencedik helyen álló Oberling Krisztián is átveheti a vezetést.
A II. WHB Győr Rally a csütörtökön a Rábaringen tartott hivatalos teszt után szeptember 6-án pénteken 17:25-kor a rajtceremóniával kezdődik a Dunakapun téren.
A Future Rally SM4-es kategóriájában Lauri Halonen szerezte meg a győzelmet, a 14 éves versenyzőnek ez volt az első győzelme Finn Rally Bajnokságban.
Újabb tizenéves versenyző ért el sikert a rallysportban, miután a 14 éves Lauri Halonen a 22 éves Niklas Heinoval az oldalán nyerte a Finn Rally Bajnokság Future Rallyján az SM4-es kategóriát, ahol széria autókkal lehet indulni.
Halonen a verseny első napját is már az élen zárta a kategóriában, majd a második nap hat gyorsaságija után 22.9 másodperc előnnyel szerezte meg a győzelmet Aatu Hakalehto és a 17 éves Viljami Salminen előtt. Mindhárman Toyota Yaris-szal versenyeztek.
Halonen 12 éves korában indul első versenyein, a Finn Rally Bajnokságban ez a verseny volt a harmadik, korábban kisebb futamokon állt csak rajthoz.
A szeptember 6-8-án rendezett II. WHB Győr Rally előtt a versenyzők hivatalos teszten készülhetnek a futamra, ahol már a nézők is megnézhetik a versenyzőpárosokat.
A Rábaringen kialakított 3 kilométeres pályaszakaszon tesztelhetnek a versenyre nevezők, szokás szerint térítés ellenében. Ami viszont nem megszokott, hogy a biztonságos lebonyolítás jegyében nem csak a versenyen, hanem a teszten is nézői pontot alakítanak ki a rendezők. Ez könnyen megközelíthető, és innen biztonságosan figyelhető a teszt.
A jelentkezési határidő a tesztre szeptember 1., vasárnap 24 óra. A program csütörtökön (09.05.) 14:00 órától 18:30-ig tart, az első egy órában a pálya felírására kapnak lehetőséget a párosok, majd 15 órától folyamatos rajtoltatással indulhatnak az autók.
A teszten „vendég” navigátorok is részt vehetnek, így a jobb egyben nem biztos, hogy a megszokott navigátort látják majd a nézők.
A II. WHB Győr Rally hivatalos programja pénteken 17:25-kor kezdődik, ekkor gördül át a Dunakapu téren az első ORB3-as autó.
Sébastien Ogier még nem tervezi pályafutása befejezését, sőt a jövőben kipróbálná a DTM-sorozatot, azonban csak azt követően, hogy véget ér WRC-karrierje.
Sébastien Ogier nyolcadik vb címe után 2021 végén bejelentette, hogy már csak részmunkaidőben folytatja WRC-karrierjét és 2022-ben rajthoz állt néhány WEC-futamon is, köztük a Le Mans-i 24 órás versenyen.
Idén is csupán néhány versenyt tervezett a WRC-ben, ám ezek olyan jól sikerültek, hogy a finn győzelem után a második helyre lépett az egyéni bajnokságban, majd a Toyotával történt megbeszélés után úgy döntött, harcolni fog a kilencedik vb címért a hátralévő négy versenyen.
A francia versenyző elárulta, hogy rally karrierje után visszatérne a pályaversenyzéshez és kipróbálná a DTM-sorozatot.
“Jelenleg Németországban élek és elkezdtem figyelni jobban a DTM-bajnokságot – mondta Ogier a Rallit.fi oldalnak. – A feleségem ebben a sorozatban dolgozik, ezért sokszor én is jelen vagyok a futamokon. Eszembe jutott, hogy egyszer én is szívesen kipróbálnám ezt a bajnokságot. Még mindig szeretem a pályaversenyzést és ez a sorozat teljesen új lenne számomra. Azonban komolyabb tervek még nincsenek, így jövőre még biztosan nem indulok a DTM-ben.”
Amikor bejelentette a 40 éves versenyző, hogy idén indul a WRC további futamain, azt is elárulta Ogier, hogy még nem tervezi WRC-karrierjét befejezni, de a jövőben kevesebb futamon fog indulni.
Kimi Räikkönen is ügyfele volt annak a driver coach-nak, akihez a Red Bull elküldte Pérezt. A bikás istálló továbbra is foggal-körömmel ragaszkodik a mexikói pilótához.
A Red Bull némi meglepetésre bizalmat szavazott Sergio Péreznek az idei szezon folytatására a Forma–1-es nyári szünet elején, noha nagyon sokan arra számítottak, hogy meneszteni fogja a hónapok óta alulteljesítő pilótát. A bikás istálló azonban ehelyett minden segítséget igyekszik megadni a mexikói versenyzőnek ahhoz, hogy visszataláljon az idény eleji formájához.
„Tudjuk, hogy mire képes Checo. Tudjuk, hogy az év elején négy dobogós helyezést ért el öt verseny alatt. És ha vissza tudjuk őt… Szerintem csak elveszett a magabiztossága, és spirálba került – nyilatkozta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sports-nak a Holland Nagydíj alatt. – Úgy véljük, a két legjobb pilóta ül az autónkban, miközben minden versenyzőnkről rendelkezünk adatokkal. Birtokában vagyunk ennek az információnak, és ha úgy gondolnánk, hogy lenne nála jobb, már változtattunk volna. Úgy véljük, amink van, azzal képesek vagyunk megvédeni a bajnoki címeket. Tavaly az első és a második helyen végeztünk, azelőtt az első és harmadik helyen, és nyilván 2021-ben is világbajnokok lettünk.”
„A nyári szünet alatt remélhetőleg ki tudta szellőztetni a fejét, és tudjuk, hogy jönnek olyan pályák, amelyeken már nyert. Ott van Azerbajdzsán, ahol tavaly egy hétvégén belül megnyerte a sprintet és a nagydíjat is. Aztán fantasztikus versenyt nyert meg Szingapúrban Charles Leclerc ellen változó körülmények között és Monzában is nagyon gyors volt. Zandvoort nem a legjobb pályája, a következő miniszünetet megelőző négy helyszín közül ez jelenti számára a legnagyobb kihívást” – mondta a csapatfőnök, majd ismét hozzátette, hogy tudják, Pérez mire képes, „csak vissza kell kerülnie oda, mi pedig a tőlünk telhető legtöbbet tesszük, hogy olyan autót adjunk neki, amely megadja neki az ehhez kellő magabiztosságot.”
A Red Bull emellett pedig mást is tesz, és mint arra Andrew Benson F1-es újságíró a BBC Chequered Flag podcastjában még a Holland Nagydíj időmérője után felhívta a figyelmet, csapata driver coach-hoz, azaz versenyzőtrénerhez küldte Pérezt. „Ez csak azt mutatja, hogy a Red Bull mennyi erőfeszítést tesz azért, hogy megpróbálja visszahozni azt, amiről azt gondolják, hogy képes rá, mert a héten kapott egy kis driver coachingot Silverstone-ban. A Red Bull által felbérelt fickót Rob Wilsonnak hívják. Ő egy nagyon jól ismert driver coach, és nem annyira szokatlan egy Forma–1-es pilótánál, hogy Rob Wilsonhoz forduljon, különösen, ha küszködik. Kimi Räikkönen az egyik példa arra, hogy kik dolgoztak vele – ecsetelte Benson. – A közös munka arról szól, hogy visszatér a versenyzőkkel az alapokhoz, az érzethez, a kormányzáshoz, és az ilyen dolgokhoz. Nevetségesen hangzik, hogy ezt egy utcai autóban teszik, de ez a helyzet.”
Wilson beül az adott F1-es pilóta mellé és átbeszélik a különböző dolgokat, például, hogy miként használhatja a leghatékonyabban a kormányt, a gázt és a fékeket, ami meglepően hatékonynak szokott bizonyulni annak ellenére, hogy nyilván nem F1-es autót vezetnek. Péreznél Zandvoortban rá is kérdeztek a tréningre, amiről értelemszerűen nem akart hosszasan értekezni, de annyit elmondott, hogy „Csak arra szolgált, hogy felvegyem a ritmust. Mindig jó felfrissíteni az elmét, és megérteni az olyan dolgokat, amikkel küszködök.”
Martins Sesks a lengyel ötödik és lett hetedik hely után újabb versenyre készül az M-Sport csapatával, a lett versenyző a Chile Rallyn térhet vissza a WRC mezőnyébe.
Martins Sesks kapcsán már a lengyel és lett WRC-futamok után szárnya kelt a pletyka, miszerint hamarosan harmadik WRC-futamán is rajthoz állhat az M-Sport csapatával.
Sokan úgy vélték, hogy erre Görögországban, vagy Chilében kerülhet sor, miután a WRC-szezon utolsó két versenye aszfaltos pályákon lesz, és a lett versenyző ezen a talajon még nem tud elég gyors lenni. Aztán amikor megjelent az Akropolisz Rally nevezési listája, már csak a Dél.Amerikai verseny maradt lehetséges helyszínként.
Az M-Sport ma pedig bejelentette, hogy a 24 éves pilóta valóban indul Chilében a Rally1-es Ford Pumával, amiben azonban Lengyelországhoz hasonlóan ismét nem lesz hibrid rendszer.
“Nagyon hálásak vagyunk a lehetőségért, hogy két hónappal az első futamok után ismét Rally1-es autóval versenyezhetünk – mondta Martins Sesks. – A Rally1-es autó vezetése hihetetlen kaland és hatalmas élmény volt, Chilében versenyezni pedig egy újabb hatalmas élmény lesz, amiért köszönöm a lehetőséget a WRC Promóternek és az M-Sportnak. Természetesen ez elég nagy kihívás lesz egy nem hibrid Rally1-es autóval, lassabb tempójú pályákon és nagy magasságban, ami kemény az autónak és a versenyzőnek egyaránt. Izgalmas lesz, de szeretjük a kihívásokat. Esélytelenebbek leszünk, hiszen egy olyan rallyn indulunk, melyet nem ismerünk, ráadásul hibrid rendszer nélkül. De úgy gondolom, hogy készen állunk, és mindenki motivált, hogy a legjobb teljesítményünket nyújtsuk, és idén újabb nagy kalandra vállalkozzunk az M-Sporttal. Már nagyon várjuk.”
“Martiņs már Lengyelországban és Lettországban is figyelemre méltó sebességről és elszántságról tett tanúbizonyságot, és úgy gondoljuk, hogy a WRC-ben rendkívül fényes a jövő előtt áll – mondta Peter Thul, a WRC Promóter sportigazgatója. – A következő generáció támogatása kulcsfontosságú a WRC folyamatos növekedéséhez és izgalmához, és a fiatal tehetségek gondozása iránti elkötelezettségünk továbbra is erősebb, mint valaha.”
„Martiņs erős benyomást tett az előző két versenyén, így örömmel üdvözöljük őt a chilei csapatban – mondta Richard Millener, az M-Sport csapatfőnöke. – Ez kétségtelenül kihívásokkal teli esemény lesz, teljesen más, mint a korábbiak. Ha nincs előzetes tapasztalata ezen a rallyn, ez nem könnyű feladat, de nagyszerű lehetőség számára, hogy megmutassa sokoldalúságát, és a jövőbeni tehetségként erősítse meg magát. Reméljük, hogy ez a tapasztalat megerősíti ambícióit, hogy a Rally1-es kategória állandó versenyzőjévé váljon.”
Az Európa-bajnokság csapatbajnokságát két versennyel a szezon vége előtt Hayden Paddon csapata, a BRC Racing vezeti az előző két év bajnoka, az MRF Team előtt.
Az Európa-bajnokság csapatbajnokságát már a veszprémi Rally Hungaryn Hayden Paddon csapata, a BRC Racing kezdte jobban, majd az olasz csapat a Kanári-szigetek Rally után már 10 ponttal előzte meg az előző két szezon bajnokát, az MRF Teamet.
Svédországban aztán az indiai gumigyártó csapata két pontra csökkentette hátrányát, majd Észtország után már 9 pont előnnyel az élre is állt.
A Róma Rally azonban rosszul sikerült az MRF-nek és pont nélkül zárt, miközben a BRC Racing 24 pontot szerezve 15 pont előnnyel ismét az élre állt, ezt az előnyt pedig további 5 ponttal, 20-ra növelte a Barum Rallyt követően.
A BRC-nél eleve csak Paddon szerepelt, míg az MRF szezon közben elvesztette Efrén Llarenát és bár egyelőre erről nem jelent meg információ, úgy tűnik, hogy Martins Sesks-et is, csupán Andrea Mabellini versenyez a csapatban az év elejétől, míg Rómától csatlakozott a belga Amaury Molle is a csapathoz. Molle azonban egyelőre nehezen tudja felvenni a küzdelmet az ERC versenyzőivel, ezáltal Paddon akár egyedül is képes lehet csapatát Európa-bajnoki címre vezetni.
A csapatbajnokság harmadik helyén jelenleg az Eurosol Racing Team áll, megelőzve a TRT Rally Teamet.
Sokat változtak a Forma–1-es közvetítések az elmúlt 30-40 évben, ami annyit tesz, hogy minden szempontból sokkal profibbá váltak. Ami persze nem feltétlenül jelenti azt, hogy szórakoztatóbbak is lettek, különösen akkor, ha az F1 örökös playboyának, James Huntnak a közvetítéseit vesszük. Az 1976-os világbajnok ugyanis visszavonulása után a legendás Murray Walker társa lett a BBC kommentátorfülkéjében – már amikor megjelent, persze –, hogy 13 éven át szórakoztassa a nézőket csípős megjegyzéseivel, miközben meg kell hagyni, hogy remekül átlátta a versenyeket és számtalan alkalommal hívta fel a figyelmet még a szakavatott nézők számára is észrevehetetlen összefüggésekre.
Miközben 13 évet felölelő kommentátori pályafutása során éppen olyan öntörvényű volt, mint autóversenyzőként, amit alighanem az 1989-es Belga Nagydíjon megesett történet mutat. A sztorit annak tavalyi évfordulójára írt cikkünkben találják alább.
Simon Larkin a WRC Promóter versenyekért felelős igazgatója szerint akár több ázsiai verseny is lehet a jövőben a Rally Világbajnokságon. 1997 után akár Indonézia is visszatérhet, de más országok is felmerültek lehetséges helyszínként.
Jövőre a WRC új versenyei között megjelenik a Szaúd-Arábia Rally, mely Japán mellett a második Ázsiai vb-futam lehet.
Simon Larkin a WRC Promóter versenyekért felelős igazgatója azonban ezt a versenyt elsősorban a Közel-Kelethez sorolja, és Japán mellett szeretne még egy távolkeleti futamot is.
A pletykák között felmerült Kína, Indonézia, Dél-Korea, sőt Vietnám is lehetséges helyszínként.
“Logisztikai megoldhatónak tartom, hogy két távol-keleti verseny is legyen a WRC-ben és akár 100-100 autó eljuttatását is lehetségesnek gondolom – idézi az ewrc.cz oldal Larkint. – Ausztrália és Új-Zéland is érdekes lehet számunkra a jövőben is. Ráadásul lehetne egy ázsiai és óceániai verseny is.”
Kína utoljára 1999-ben szerepelt utoljára a WRC-naptárban, majd 2000-ben már törölni kellett anyagi problémák miatt. Később 2016-ban szerették volna ezt a versenyt megrendezni, azonban a végül le kellett mondani helyi áradások miatt.