back to top
2024. november 29. 13:59
Kezdőlap Blog Oldal 87

Abiteboul már tudja miben volt gyengébb a Rally1-es Hyundai a Toyotánál Finnországban

0

Cyril Abiteboul eleinte nem igazán értette, hogy miért marad el a Hyundai versenyzőinek teljesítménye a Toyotáétól a Finn Rallyn, azonban kis idővel megtalálta az okot. 

A Hyundai versenyzőinek teljesítménye nem volt azonos szinten a Toyotáéval a Finn Rallyn, ahol igen változatosak voltak a körülmények. 

“Finnországban komoly nehézségeink voltak – mondta Cyril Abiteboul, a Hyundai Motorsport vezetője a Rallit.fi oldalnak. – Az autónk nem működött megfelelően, és eleinte nem volt egyértelmű, hogy miért van ez. Később kiderült, hogy a változatos körülmények nem tetszettek az autónak. Volt olyan pillanat, amikor szinte tökéletes volt és volt, amikor semmi sem stimmelt.” 

Ogier 11 év után nyert a Finn Rallyn, Neuville és a Hyundai hatalmasat lépett a vb címek felé

Abiteboul szeretné, ha ez a probléma a jövőben megoldódna. 

“Olyan autót kell készítenünk, ami a változatos körülmények között is jól üzemel. Finnországban éreztem először idén, hogy az autónk jóval gyengébb a Toyotájáénál. Szerencsére már csak négy verseny van hátra a szezonból, és tudjuk, hogy ezeken mire kell összpontosítani, hogy jó legyen a teljesítményünk.” 

A Finn Rallyn végül Sébastien Ogier nyert a Toyotával, míg Thierry Neuville második lett, aminek köszönhetően a belga versenyző 27 pontos előnyre tett szert a második helyre lépő nyolcszoros világbajnok előtt. 

Nem engedi el a Mercedes főnöke a gondolatot, hogy megkaparintsa Verstappent

0

Hónapokon át tartotta magát a pletyka, hogy Max Verstappen 2025-re a Mercedeshez igazolhat Lewis Hamilton megüresedett helyére. Toto Wolff tiszta vizet öntött a pohárba, hogy végül meddig puhatolózott a holland környékén.

A Mercedes csapatfőnökének szavai alapján nem volt teljesen megalapozatlan az újabb megdöbbentő csapatváltás lehetősége egy világbajnok pilótánál, amiről azt követően erősödött fel a szóbeszéd, hogy az év elején Christian Horner botrányba keveredett, ez pedig hatalmi harcot eredményezett a Red Bullnál.

Wolff elismerte, hogy a Verstappen ügyeit kezelő stábbal többször egyeztetett, beleértve az apját, Jos Verstappent is. „Egész évben hittem, hogy megnyílt egy ablak, egy lehetőség. Nem nulla volt az esély. Elég rögösnek tűnt az autó, és nem csupán a mi teljesítményünk miatt, hanem olyan személyes konfliktusok miatt, amiket mindannyian ismerünk” – idézte az Autosport.

„Mindig jól kijöttem Jos-szal, talán mert hasonlóak vagyunk. Ezért is gondoltam, hogy nem zárt kapukat döngetek. Mik voltak az esélyek [Max Verstappen szerződtetésére]? Talán 10 az 1-hez, 9 az 1-hez.”

Verstappen kijelölte, mikortól nem fogjuk biztosan a Forma-1–ben látni

„Nem akartam feladni, de a nyáron arra jutottunk közösen, hogy nem érdemes várnunk valamire, mielőtt elhatározzuk magunkat 2025-re, inkább folytassa mindenki a saját feladatát. Max maradjon a Red Bullnál, mi a Mercedes meg hozzuk meg a saját döntéseinket a versenyzőkről. Mind két fél így látta jónak.”

Wolff örül, hogy Jos Verstappennel és Raymond Vermeulennel egyenesen tudtak beszélni, nem titkolóztak egymás előtt. Hozzátette, hogy nem zárták ki azt a lehetőséget, hogy Max Verstappent 2026-ban vagy a távolabbi jövőben mégis megszerzi a Mercedes.

„Valamiért ez az érzésem, de nem tudom, mikor jöhet össze. Hogy 2026-ban, vagy három évvel később, azt nem tudom” – mondta. A jelenleg háromszoros világbajnok pilótának 2028-ig érvényes a szerződése a Red Bull-lal, de nyilván található benne kilépési záradék. Az egyik ilyen, amiről többen suttogtak, hogy amennyiben Helmut Markót meneszti a cég, akkor Verstappen szabadon távozhat – a Wolff által említett valamire várakozás ezért vonatkozhat arra, hogy megvárták, mi lesz a veterán tanácsadó jövője.

Ami a Mercedes jövő évi felállását illeti, egyre valószínűbbnek tűnik, hogy az újonc Andrea Kimi Antonelli lesz George Russell csapattársa, miután a pilótapiac legvonzóbbnak tűnő jelöltjét, Carlos Sainzot nem igazolták le.

Alonso: Más versenyautókban jobb lennék Verstappennél

Banális félreértés és hihetetlen sportszerűség – emiatt nem lett bajnok korának egyik legnagyobbja

0

66 éve ezen a napon rendezték az 1958-as Portugál Nagydíjat Portóban, egy mai szemmel elképesztő veszélyeket tartogató pályán. Bár nem ez volt a szezonzáró, de a futamot egyébként megnyerő Stirling Moss lényegében ekkor bukta el a világbajnoki címet Mike Hawthornnal szemben, ráadásul ehhez legalább kettő, de inkább három döntése járult hozzá.

1958-ban idény hajrájára már egyértelművé vált, hogy Mike Hawthorn és Stirling Moss között fog eldőlni, hogy ki lesz a Forma–1 történetének első brit világbajnoka. A Brit Nagydíj után még az azt a versenyt megnyerő Peter Collins előtt is felcsillant némi remény, de az akkor mindössze 26 éves versenyző két héttel később életét vesztette a Nürburgringen.

Fiatalságára hivatkozva mondott le a vb-címről, két év múlva meghalt az önzetlen F1-es pilóta

Három fordulóval a vége előtt Hawthorn vezette a tabellát 30 ponttal, megelőzve a 24 egységgel rendelkező Mosst. A mínuszolás miatt viszont a különbség ellenére még az a lehetőség is fennállt, hogy Moss úgy is világbajnok lesz, hogy a hátralévő hétvégéken is kevesebb pontot szerez, mint riválisa. Mit ad isten, kis híján ez történt.

A mezőny tagjai augusztus 24-én, vagyis napra pontosan 66 évvel ezelőtt a Portugál Nagydíjon vettek részt. A viadal először számított bele a pontversenybe, de korábban már hatszor is megrendezték: négyszer Lisszabonban, kétszer pedig Portóban. Ebben az idényben utóbbi volt a házigazda, bár a veszélyesség tekintetében egyik rosszabb volt, mint a másik.

Ami a Circuito da Boavista elnevezésű utcai aszfaltcsíkot illeti, mai szemmel elképesztő körülmények várták a pilótákat: a pálya tele volt macskakövekkel, és úton-útfélen villamossínek keresztezték. Ráadásul az elektromosság miatt villanyoszlopok is voltak, és bár ezek elé szalmabálát tettek, azért az sem volt igazán megnyugtató.

A két éllovast viszont ez nem zavarta, és megszerezték az első két rajtkockát, méghozzá tizedre azonos idővel. Moss végül 5 századdal gyorsabbnak bizonyult honfitársánál, így övé lett a pole pozíció. Nem sokkal a rajt előtt azonban elkezdett csöpögni az eső, ami még tovább csökkentette a biztonságot. „A vasárnap délelőtt esőt ígért, és mindenki arcára rá volt írva, hogy teljes mértékben tisztában van vele, hogy vizesen ez egy nagyon veszélyes pálya” – írta beszámolójában az elsősorban a sportautózásból ismert Carroll Shelby.

Ennek ellenére elrajtolt a mezőny, Moss pedig megtartotta a vezetést. A 2. körben aztán Hawthorn maga mögé utasította, de öt körrel később az ifjabbik brit versenyző visszaelőzte honfitársát, akinek fékproblémái adódtak. Ennek következtében később be is ment a bokszba, majd megfutotta a leggyorsabb kört, de csak harmadikként ért volna célba, ha Jean Behra alatt nyolc körrel a vége előtt nem romlik el az autó.

Mindeközben Moss mindenkit lekörözött, beleértve bajnoki riválisát is. Utóbbit azonban a legvégén visszaengedte maga elé, és néhány másodperccel azután ért célba, hogy ellenfele megkezdte az utolsó kört. A Vanwall pilótája ekkor aligha sejtette, hogy ezzel óriási lehetőséget adott magának, mivel honfitársának komoly gondjai akadtak.

Hawthorn ugyanis az utolsó körében megpördült, és lefulladt az autója. Moss ekkor ismét utolérte, de ahelyett, hogy továbbhaladt volna, megállt, hogy megnézze, tud-e segíteni. Annyiban mindenképpen tudott, hogy vetélytársához hasonlóan ő is heves kézmozdulatokkal jelezte a beavatkozóknak, hogy hozzá ne érjenek a Ferrarihoz, mert az külső segítség miatt automatikus kizárást vonna maga után.

A biztos halál várt rá, de saját felelőtlensége előbb megölte az első brit F1-es világbajnokot

Azonban egy ideig úgy tűnt, hogy Hawthorn így sem ússza meg a diszkvalifikálást. Miután ugyanis sikerült új életet lehelnie az autójába, és bért a célba, a korabeli sportfelügyelők azzal vádolták meg, hogy a forgalommal szemben. Ekkor viszont valaki jelezte nekik, hogy bár az akkor 29 éves versenyző egy ideig valóban a menetiránnyal ellentétesen haladt, mindezt nem a pálya területén, hanem a járdán tette meg.

Ez az ember pedig nem volt más, mint Moss, vagyis a bajnoki rivális. Manapság egyik versenyzőről sem könnyű elképzelni egy ehhez hasonló cselekedetet, amikor úgy menti meg az ellenfelét és rontja a saját maga esélyeit, hogy akár csendben is maradhatna. A Vanwall versenyzője viszont évtizedekkel később is magtól értetődőnek tartotta, amit tett. „Nem haboztam – válaszolta 2012-ben az elismert veterán újságíró, Maurice Hamilton kérdésére. – Nem értem, hogy ez hogyan lehet vita tárgya. [Hawthorn] nem a pályán volt. Egyáltalán nem jutott eszembe, hogy a riválisomról van szó.”

Hawthorn így megtarthatta a második helyért járó 6 és a leggyorsabb körért járó 1 pontját, Moss gesztusa pedig mind a mai napig a Forma–1 egyik, ha nem a legsportszerűbb cselekedetének számít. Utóbbi viszont más módokon is megfoszthatta volna honfitársát néhány ponttól. Ha az egymással szembeni összevetést nézzük, akkor mindkét esetben 2 egységet vehetett volna el tőle.

Egyrészt Hawthorn mellett visszaengedhette volna maga elé saját csapattársát, a harmadik helyen végző Stuart Lewis-Evanst is, aki így simán megelőzhette volna a megpördülő, lefulladó és így az utolsó körét az átlagoshoz képest mintegy kétszer annyi idő alatt teljesítő Hawthornt. Ezzel pedig a Ferrari pilótájának 2-vel kevesebb pontja lett volna a végelszámolásnál.

Embed from Getty Images

Ami viszont ennél sokkal banálisabb, az a leggyorsabb kör kérdése. Akkoriban a versenyzők csak táblán tudtak tájékozódni a futam alakulásáról, így arról is, hogy az aktuális állapot szerint kinek járna a pluszpont. Miután Hawthorn megfutotta a leggyorsabb kört, Mossnak a „HAW-REC” táblát lógatták ki. AZ első három betű természetesen Hawthorn nevének, míg a második három a rekordnak a rövidítése, vagyis Mossnak azt akarták jelezni, hogy kapcsoljon rá.

Csakhogy a Vanwall versenyzője félreértette a táblát, és azt hitte, hogy „HAW-REG” van kiírva. Így a második három betű már a „regular” szóra utal, vagyis Moss úgy értelmezte az üzenetet, hogy a szokásos, normál ügymenet zajlik, és honfitársa nem vette el tőle a leggyorsabb kört. Később erről úgy vélekedett, hogy a táblától függetlenül nyomnia kellett volna.

„Általában megfutottam a leggyorsabb kört – nyilatkozta 1994-ben a Motor Sport Magazine-nek. – Azonban az ember bizonyos pillanatokban hibázhat, és én inkább félreértettem, mintsem rosszul olvastam. Félreértettem a jelentését. Erre tényleg nincs mentség. Igazából figyelmen kívül kellett volna hagynom, és rá kellett volna mennem [a leggyorsabb körre], ahogyan normál esetben tettem.”

Ahogyan az elején említettük, Mossnak mindezek ellenére papíron a saját kezében volt a sorsa, hiszen futamgyőzelmével 1-gyel több pontot szerzett, mint Hawthorn. Persze a „papíron” szót nem véletlenül tettük hozzá, hiszen a technika ördöge akkoriban sokkal gyakrabban csapott le, ráadásul a Vanwall jóval kevésbé volt megbízható, mint a Ferrari.

Embed from Getty Images

Végül valóban ez lett a veszte: míg Hawthorn Monzában és az összességében az utolsó, az F1-ben a második, a világbajnokságot tekintve pedig az egyetlen Marokkói Nagydíjon is második lett. Moss viszont Olaszországban váltóhiba miatt kiesett, így az idényzárón aratott győzelme és az ott megszerzett leggyorsabb köre csak arra volt elég, hogy egyetlen ponttal kikapjon riválisától.

Moss ezzel úgy lett második, hogy amíg ő négy futamon diadalmaskodott, addig Hawthorn csak egyet nyert. Olyasmi előtte és utána sem fordul elő, hogy a világbajnoknak legalább hárommal kevesebb győzelme van valamelyik ellenfelénél, az arányokról nem is beszélve. Ráadásul a Vanwall versenyzője zsinórban negyedik alkalommal lett képzeletbeli ezüstérmes az összetettben.

Igaz, az ezt megelőző három idényben nem volt reális esélye Juan Manuel Fangio ellen, 1959-ben viszont ismét a siker kapujában érkezett meg az utolsó, sebringi viadalra, olyannyira, hogy az 1958-as szezonnal ellentétben a győzelem és a leggyorsabb kör ezúttal biztosan elég lett volna neki. Azonban ekkor ismét technikai hiba hátráltatta, hiszen a 6. körben a váltója megadta magát. Ezt viszont már könnyebben viselte, mint a Hawthorn elleni vereséget, hiszen addigra már másképp közelítette meg ezt az egészet.

„Megváltozott a hozzáállásom – árulta el. – Abban az évben tényleg hittem benne, hogy nekem kell bajnoknak lennem. Úgy éreztem, hogy megvannak hozzá a képességeim, meg minden, de mégsem nyertem. Mike Hawthorn ellen kaptam ki, aki egyébként elég jó barátom volt annak ellenére, hogy nyilvánvalóan ellenfelek voltunk. Ezért, ahol csak lehetett, életben tartottuk a rivalizálás lángját, ahogyan az a bokszban szokás. Tényleg úgy éreztem, hogy meg tudom verni Mike-ot, de végül egy ponttal nyert. Aztán arra gondoltam, hogy Mike iszik és ide-oda utazgat, mindent megcsinál, amit én is szeretnék, mégis én bűnhődöm, amiért nem teszem meg. Egye fene, kimozdulok, és jól érzem magam.”

Hogyan nyerjünk F1-es futamot, miután kinyomta a szemünket az asszony? – mindenkit átverve!

Képes lehet-e Ogier fordítani és megnyerni a kilencedik vb címét Neuville előtt?

0

Sébastien Ogier nagy feladat előtt áll, hiszen 27 pontos hátrányt kellene ledolgoznia Thierry Neuville mögött, ahhoz, hogy megszerezze kilencedik vb címét. 

Az idei WRC-szezon nemcsak a különleges és sokat bírált pontrendszer miatt egyedi, de azért is, mert egy olyan versenyző lett a vb címért folytatott csata egyik főszereplője, Sébastien Ogier, aki eredetileg részmunkaidőben tervezte az idei szezont. 

Thierry Neuville 27 ponttal előzi meg négy versennyel a szezon vége előtt Sébastien Ogier-t, így a nyolcszoros világbajnoknak legalább hét ponttal kellene többet szereznie a hátralévő minden versenyen, mint az első vb címére hajtó belga versenyzőnek. 

Szoros pontkülönbségek a versenyeken 

Az idei versenyeken igen szorosan alakult a pontok közötti különbség. A legnagyobb különbség Lengyelországban alakult ki, ahol Kalle Rovanpera 10 ponttal tudott többet szerezni, mint a második legtöbb pontot, 17-et szerző Adrien Fourmaux és Elfyn Evans. A Montén Thierry Neuville hat ponttal tudott többet szerezni Sébastien Ogier-nál és 9-cel többet Elfyn Evansnél. A Svéd Rallyn pedig Evans gyűjtött 5 ponttal többet Esapekka Lappinál, míg hattal többet Neuville-nél és Fourmaux-nál. 

Fotó: Toyota Gazoo Racing

Szardínián ugyanakkor Ott Tanak csak 3, Lettországban Ogier csak 2 pontkülönbséggel szerezte a legtöbb egységet, míg Kenyában, Horvátországban, Portugáliában, valamint Finnországban is csupán 1 ponttal szerzett többet a legtöbb pontot szerző versenyző. 

Tehát igen nehezen lehet nagyobb pontkülönbséget szerezni egy-egy verseny során, hacsak a rivális éppen nem kerül bajba, vagy esetleg a csapattársak nem tudnak segíteni.  

Ogier és Neuville korábbi szereplése a szezon hátralévő versenyein 

A WRC-szezon a görög Akropolisz Rallyn folytatódik, ami a bajnokság egyik legkevésbé kiszámítható versenye.  

Sébastien Ogier eddig hatszor indult a görög versenyen, és csupán 2011-ben tudott nyerni, ami mellett további két alkalommal tudott dobogón zárni. 

Thierry Neuville eddig ötször állt rajthoz az Istenek Versenyén és Ogier-hoz hasonlóan csak egyszer, 2022-ben tudott nyerni, ami mellett csak egyszer tudott dobogóra állni. 

Fotó: Hyundai Motorsport

A WRC-szezon 11. futamán, Chilében a gumikopás és a helyes abroncs választás kaphat hatalmas szerepet, amint azt a tavalyi verseny során is megfigyelhettük. 

Ezen a versenyen Ogier 2019-ben indult csak és akkor a második helyet szerezte meg Ott Tanak mögött. Thierry Neuville öt évvel ezelőtt karrierje egyik legnagyobb balesetét mutatta be, míg tavaly a második helyet szerezte meg ugyancsak Tanak mögött. 

A vb szezon utolsó előtti versenye a Közép-Európa Rally lesz, ahol Ogier tavaly negyedik lett, míg Thierry Neuville nyerni tudott. 

A szezonzáró Japán Rallyn Ogier tavaly második, egy évvel korábban pedig negyedik lett, Thierry Neuville pedig tavaly szuperrallyzni kényszerült, ugyanakkor 2022-ben nyert. 

Lehetséges-e Neuville pontelőnyének ledolgozása Ogier számára? 

Négy verseny során bármi előfordulhat, azonban ahhoz, hogy Ogier megszerezze kilencedik vb címét, valószínűleg az fog kelleni, hogy miközben ő nem hibázhat, addig Thierry Neuville-nek bajba kellene kerülnie. Emellett pedig a Toyotának szinte minden versenyzőjét Ogier mögé kellene állítania, hogy pontokat raboljanak Neuville-től, ami azért is nehéz lehet, hiszen Elfyn Evans még ugyancsak megpróbálhat harcolni a vb címért, míg a Hyundai részéről ugyanez igaz Ott Tanak esetében. 

Fotó: Hyundai Motorsport

Hogy sikerülhet-e ledolgozni a ponthátrányt Ogier számára, tehát legalább annyira nehéz megmondani, mint azt, hogy ki nyer az Akropolisz Rallyn. 

Hazai pályáján is többen gyorsabbak voltak Verstappennél az első edzésnapon

0

A Holland Nagydíj második szabadedzésén szoros állás alakult ki az F1 tabellájának élén, George Russell volt a leggyorsabb Oscar Piastrit és Lewis Hamiltont megelőzve.

Az első gyakorlás első felét jellemző borús égboltnak és vizes aszfaltnak nyoma sem volt, rögtön ideális körülmények fogadták az F1 mezőnyét. Az első negyedórában nem az időjárás, hanem gyaníthatóan technikai zűrök akadályozták két pilóta felkészülését, mert ketten is furcsa módon kipörögtek a kavicságyba, előbb George Russell, majd Nico Hülkenberg.

Utóbbi egészen a falig forgott, ezért néhány percre megszakították az edzést. Hülkenberg azt mondta, a hátsó fékjei blokkoltak.

Ezután rögtön a lágy gumin jelent meg a pilóták többsége, jöttek az időmérő-szimulációk. Ezek során Russell futotta meg a legjobb időt, de az előnye csak alig 1 tizedmásodperc volt Piastri és Hamilton előtt. Az erőviszonyok tehát nagyjából ugyanolyanok maradtak, mint a nyári szünet előtt, és Lando Norris és Max Verstappen sem sokkal nagyobb hátrányból követte őket a rövid pályán. Sergio Pérez továbbra sem találja a ritmust a másik Red Bullban, csak 12. lett.

A Ferrari nem zárt jó napot, Charles Leclerc a 9. helyen végzett, Carlos Sainz felkészülésének pedig idejekorán véget vetett egy váltóhiba. Az üldözőboly szoros küzdelmét mutatja, hogy a 6. Fernando Alonso és a 14. Pierre Gasly közötti differencia 3 tizedmásodpercnél kisebb volt.

A WRC legnagyobb év végi fordításai: Sainz – Kankkunen – Auriol (1992)

0

A WRC-történetében több nagy fordításra is sor került a bajnoki pontversenyben, ilyen volt az 1992-es szezon, amikor Carlos Sainz visszatudott vágni Juha Kankkunennek az előző évi vereségért.

Az 1992-es WRC-szezon 14 versenyből állt, és az első kilenc verseny során Didier Auriol hat győzelmet is tudott aratni Lancia Deltával, míg legfőbb riválisai közül a toyotás Carlos Sainz kettő, csapattársa, Juha Kankkunen pedig egy versenyt nyert.

Az utolsó négy verseny előtt, melyből az Elefántcsontpart Rally ki is esett, mivel ott a gyári csapatok nem indultak Auriol 16 pont előnnyel vezetett Sainz, és 28 ponttal Kankkunen előtt.

A szezonzáró RAC Rallyra azonban igen szoros állás alakult ki, miután Olaszországban Kankkunen második lett, míg Auriol kiesett, Sainz pedig nem indult, majd a Spanyol Rallyn Sainz volt a leggyorsabb Kankkunen előtt, míg Auriol egyetlen pontot szerzett csak. Így Sainz 2 ponttal átvette a vezetést Kankkunen előtt, míg Auriol 3 pont hátránnyal a harmadik helyre csúszott.

A brit versenyen aztán drámai küzdelem alakult ki. Előbb Auriol Lanciájában robbant fel a motor, majd Kankkunen ütközött sziklának és sok időt vesztett, így pedig Sainznak csak célba kellett érnie, hogy bosszút álljon a finn riválisának az 1991-es vereségért és megszerezze karrierje második és egyben utolsó vb címét.

A WRC legnagyobb év végi fordításai: Kankkunen – Sainz (1991)

0

A WRC-történetében több nagy fordításra is sor került a bajnoki pontversenyben, ilyen volt az 1991-es szezon is, amikor Juha Kankkunen 40 pontos hátrányt dolgozott le Carlos Sainz ellen. 

Az 1991-es WRC-szezon során 14 versenyt tartottak és az első nyolc verseny során Carlos Sainz 40 pontos előnyre tett szert Toyotájával a Lanciás Juha Kankkunen előtt, miután a spanyol versenyző öt győzelmet is aratott, míg a finn pilóta csupán kettőt. 

A szezon utolsó hat futama azonban nagy fordítást eredményezett. 

Kankkunen nyerni tudott Finnországban, majd Ausztráliában is, amivel már 10 pontra csökkentette hátrányát Sainz mögött. A Sanremo Rallyn aztán hat ponttal ismét növelte előnyét Sainz, míg Kankkunen kiesett. 

Az Elefántcsontpart Rallyt kihagyták a gyári csapatok, így Spanyolország és Nagy-Britannia volt hivatott dönteni az egyéi vb címről. 

A Katalán Rallyn Kankkunen második lett, míg Sainz kiesett, így csupán egyetlen pont különbséggel mehettek Nagy-Britanniába, ahol bár eleinte a spanyol versenyző állt jobban, a verseny végén azonban Kankkunen tudott nyerni, míg Sainz harmadik lett, így a Lancia finn versenyzője harmadik vb címét is megszerezte. 

Még csak edzést rendeztek, de máris folytatódott Norris és Verstappen csatája

0

A Holland Nagydíj első edzésének csak a második felét tudták valamennyire értelmesen kihasználni az F1 csapatai, addig ugyanis túlságosan vizes volt a pálya.

Bár előzetesen inkább szombatra várt esőt a meteorológia, a Holland Nagydíj már az első edzésnapon vizes pályával fogadta az F1 mezőnyét, amihez erős szél és párás, borús idő is társult. Emiatt az első félórában kevés autó tartózkodott a pályán, rövid időre, többnyire csak tapogatózó köröket tettek meg a pilóták, hogy felmérjék a körülményeket.

Az óvatosság nem ártott, esőgumin is többen megjárták a kavicságyakat, beleértve Robert Svarcmant is, aki az edzésen lehetőséget kapott a Saubernél – vele használta ki a csapat az évi két kötelező alkalom egyikért arra, hogy egy fiatal, F1-ben még nem versenyző pilótát ültessen autóba. Neki nyilván rosszul jött a kedvezőtlen időjárás.

Az edzés felétől javultak a feltételek, elég gyorsan száradni kezdett az aszfalt, bár az intermediate gumin is kilátogattak néhányan a pályán túlra, például Max Verstappen is megpördült.

Tíz perccel az edzés vége előtt látták az F1-es csapatok elég jónak a körülményeket a száraz pályás gumikhoz, innentől folyamatosan javultak az eredmények, és az utolsó percig nem véglegesedett a sorrend. Első blikkre a bajnoki tabella első két helyezettjének, Lando Norris és Max Verstappen csatája folytatódhat az 1. helyért, hiszen ők futották meg a legjobb időket, a brit két tizedmásodpercet vert a hollandra. Őket Lewis Hamilton követte, már nagyobb lemaradással, de az erőviszonyokról a második tréning fog tisztább képet adni.

14 gyorsasági vár az ERC-szezonzáró Szilézia Rally mezőnyére

0

Az idei ERC-szezon a lengyel Szilézia Rallyn zárul, és várhatóan a verseny 14 szakasza során fog kiderülni, hogy ki lesz az idei év bajnoka. 

Megjelent a Szilézia Rally időterve, mely szerint október 11-én, pénteken délelőtt a kvalifikációval kezdődik a verseny, majd este egy katowicei szuperspeciál szakasszal az éles verseny is kezdetét veszi. 

Szombaton három gyorsasági vár kétszer a mezőnyre, majd a nap a Szilézia Stadionban zárul. A reggeli versenyt követően nem kevesebb, mint 4 óra szünet után fog csak folytatódni a verseny. 

Vasárnap pedig ismét három aszfaltos pálya vár kétszer a mezőnyre. 

A verseny 14 gyorsasági szakasza során összesen 180.15 km versenytáv vár a versenyzőkre. 

Szilézia Rally 2024, gyorsasági szakaszok időterve 
Október 11., péntek  
11:31 Kvalifikáció (GZM Zabrze Mikulczyce) 3.05 km
20:05 SS1 Katowice SSS 1.85 km 

Október 12., szombat 
09:00 SS2 Jastrzębie Zdrój 1 17.04 km
10:00 SS3 Ochaby 1 10.80 km
11:00 SS4 Gmina Jasienica 1 19.78 km
15:15 SS5 Jastrzębie Zdrój 2 17.04 km
16:15 SS6 Ochaby 2 10.80 km
17:15 SS7 Gmina Jasienica 2 19.78 km
19:30 SS8 Silesian Stadium  

Október 13., vasárnap 
08:55 SS9 Marklowice Górne 1 11.46 km
09:55 SS10 Hażlach 1 17.45 km
11:05 SS11 Silesian Voivodeship 1 11.87 km
13:10 SS12 Marklowice Górne 2 11.46 km
14:10 SS13 Hażlach 2 17.45 km
16:05 SS14 Silesian Voivodeship 2 (Power Stage) 11.87 km 

Az Alpine döntött Mick Schumacher és a motoros legenda fia között, újabb F1-es ülés kelt el

0

Az Alpine döntött arról, hogy kié lesz a még kiadó F1-es ülésük 2025-re: Jack Doohan-re esett a választásuk, tehát újoncot avatnak.

Pierre Gasly-val már korábban szerződést hosszabbított az Alpine, és csütörtökön közölték, hogy a jelenleg 21 éves ausztrál fogja vezetni a másik autót. Mindez azt jelenti, hogy a márka WEC-programjában versenyző Mick Schumacher hoppon maradt, hiába reménykedett, hogy visszatérhet a Forma-1-be. Erre innentől nagyon halvány esélye marad csak, hiszen utoljára 2022-ben volt a mezőny tagja, bár elméletileg nem kizárt, hogy a Sauber esetleg őt választja a még szabad helyre.

Schumacher és Doohan nemrég együtt tesztelte az Alpine korábbi autóját, de úgy tűnik, a csapat inkább a fiatalításra szavazott. Így már csak a Mercedesnél, az RB-nél és a Saubernél vár gazdára ülés, bár a Mercedesnél Andrea Kimi Antonelli, az RB-nél Liam Lawson nagyon befutónak tűnik.

Jack Doohan. Fotó: Alpine

Jack Doohan a legendás motorversenyző, Mick Doohan fia. Ő 2018 óta versenyzik együléses autókkal, végigjárta a ranglétrát, és az F3-ban második lett 2021-ben, az F2-ben töltött két szezonjában pedig hatodik és harmadik lett az összetettben. F1-es autóval már van tapasztalata, idén két szabadedzésen is gyakorolhatott.

Az Alpine-nál nagy a felforgás mostanában (micsoda újdonság!), a szezon második felére például csapatfőnököt váltottak a menedzsmentben náluk megszokott variálás legújabb lépéseként, és a dörzsölt Flavio Briatore is visszatért hozzájuk. A csapat eladása is felmerült az utóbbi hónapokban, az pedig kérdés, hogy 2026-tól saját fejlesztésű motorral indulnak-e, vagy mástól vásárolnak inkább.

„Nem számít, hogy ki a versenyzőnk” – üzeni a csapat, amelynek ülésére Schumacher is hajt