back to top
2024. november 29. 11:39
Kezdőlap Blog Oldal 88

Kemény teszt előtt áll Molnár Martin a brit F4-ben

0

Molnár Martin a legendás Donington Parkban áll rajthoz a brit Forma–4 soron következő fordulójában. A legutóbbi versenyhétvégén két összetett dobogós helyezést szerző, az újoncok pontversenyében élre álló pilóta nagy kihívás előtt áll, hiszen soha nem vezetett még ezen a nyomvonalon.

Molnár Martin a hétvégén visszatér oda, ahol áprilisban életében először állt rajthoz Forma–4-es versenyen. Az 1931-ben átadott, azóta Anglia és a világ egyik legismertebb versenypályájává váló Donington Parkban azonban ezúttal nem a National, hanem a Grand Prix-nyomvonalon csap össze a brit Forma–4 mezőnye, ami különösen nagy kihívás elé állítja a három kanyarral hosszabb vonalvezetésen a valóságban még soha nem vezető magyar pilótát.

A 16. születésnapját a verseny előtti szerdán ünneplő Martin számára a csütörtöki edzésnap – merthogy Doningtonban a péntek ezúttal is szünnap az F4-eseknek – ezért azzal telt, hogy ráérezzen a tavaszi fordulóból hiányzó kanyarokra. „Sikerült feltöltődni a rövidke szünet alatt, még a nagyszüleimnél is jártam vidéken, na és természetesen rengeteget edzettem, úgyhogy készen állok a hétvégére. Noha az első F4-es versenyemet itt teljesítettem, jelentősnek mondható a különbség, mivel ez a három kanyar a pálya három legnehezebb kanyarja. Természetesen sokat gyakoroltam a szimulátorban, de ráérezni ezeknek a kanyaroknak a trükkjeire csak a valóságban lehet. Hogy mást ne mondjak, a virtuális térben a sikánban nincs ott az a hurka alakú kerékvető, amin tökéletesen kell áthaladni, különben nem jön össze a jó köridő” – ecsetelte a nehézségeket Martin.

Molnár Martin, Donington Park
Donington ránézésre is gyorsan felismerhető pálya / Fotó: MGR Images

„A három kanyarból az első egy sikán, amelybe nagy tempóval érkezünk, majd kell fékezni, de nem szabad túllassítani az autót. Egy része kicsit szűk, magas a hurka kerékvető, amit el kell találni, szóval rá kell érezni erre a kanyarra. Utána a visszafordítóban lejtőn kell fékezni, a kanyarnak pedig két érintési pontja van, ami nyilván nehezebbé teszi. Figyelni kell, hogy hol érintsd a csúcspontot, majd mennyire fordulj. Aztán az utolsó ismét nehéz kanyar. A jobboldali kerekekkel a rázókövön kell fékezni, ahol nyilván kisebb a tapadás, így könnyebb blokkolni a kereket. A pálya itt is lejt, a kanyar beláthatatlan, és elég érdekes íve van. Nehéz belőni, hogy mikor forduljon az ember, majd a kijáraton nagy kormányszöggel kell kigyorsítani, és könnyen kipörög a belső kerék.”

Az újonc éllovas beszámolója alapján rögtön érthetőbbé válik, mekkora előnnyel indulnak azok, akiknek már van tapasztalata erről a helyszínről. A Virtuosi Racing magyarja a két szabadedzésen a 11. és 13. helyen zárt, ami mondhatni megfelel a várakozásoknak. „Az első két szektorban kicsi volt a különbség, jelentős hátrányt a harmadik szektorban szedtük össze. Nekem is javulnom kell szombatra és a beállításokon is változtatni fogunk, ilyen szempontból nem jön jól, hogy az időmérő lesz a következő pályára lépésünk, hiszen jó lenne kipróbálni a módosításokat. A szünnap ugyanakkor hasznos azt nézve, hogy több időnk van kielemezni a szabadedzéseket” – összegzett Martin.

Kordában tartott várakozások

Természetesen azok után, hogy Zandvoortban megszerezte a magyar autósport első dobogós helyezését FIA F4-es bajnokságban, majd Knockhillben újabb két összetett dobogós helyezést ért el – amiből az egyik egy 2. hely –, Martintól most sokan azt várhatják, hogy a folytatásban futószalagon szállítja ezeket az eredményeket. Ám mint arra Kiss Pál Tamás, a MOTAM operatív vezetője, egyben Martin coach-a és mentora rámutat, ezek túlzó elvárások lennének.

Molnár Martin, Donington Park
Fotó: MGR Images

„Próbálunk nem irreális elvárásokat támasztani Martinnal szemben, miként ő is igyekszik reálisan látni a dolgokat. Zandvoort ahhoz hasonló kakukktojás volt az idei versenynaptárban, mint amilyen a Forma–1-ben Monaco szokott lenni, Knockhill pedig a legtöbb csapatnak nagyon messze van, így aztán nem tesztelnek rajta sokat, míg Doningtonnal kapcsolatban éppen ennek ellenkezője az igaz. Ezzel együtt jó érzésekkel várom ezt a hétvégét is, mert az egy dolog, hogy Knockhillben Martin kezdettől fogva gyors volt, és rengeteget gyakorolta a pályát szimulátoron, de azon a pályán nagyon jól kell érezni az autót, a kontrollnak és az érzetnek nagyon magas szintűnek kell lennie ahhoz, hogy ott valaki gyors legyen. A zandvoorti eredmény terhet vett le a válláról és plusz löketet adott, a magabiztosság mellett pedig az autó kezelésében lépett előre a legtöbbet, és úgy ment a határon, hogy egyszer sem csúszott ki a kavicságyba.”

„Ami a várakozásokat illeti, leginkább kíváncsi vagyok, hogy az elmúlt hetek tapasztalatai után hányadán állunk visszatérve a megszokott pályákra. Összességében mind a csapat, mind Martin tapasztalatából kiindulva nagyobb hátrányban leszünk, többet kell ledolgozni, viszont közben az erőviszonyok is folyamatosan változnak, különösen az újoncok között. Knockhillben Campbell-Pilling és Martin gyakorlatilag azonos tempót mentek, míg Yuanpu Cui lassabb volt. Érdekes lesz látni, hogy egy olyan helyszínen, ahol Cui tesztelt korábban a legtöbbet, hogyan változik mindez.”

Természetesen Martin versenyzői ösztöne azt mondja, hogy mindig minden versenyen a győzelem a cél, de azt a 16 esztendős pilóta is elfogadja, hogy reális elvárásokat kell támasztania magával szemben. „Sosem jó visszavenni az elvárásokból, én sem szeretem azt mondani, hogy reálisan nézve most nem a dobogó a célunk. Nem jó ilyet mondani azok után, hogy az elmúlt két hétvégén egyaránt dobogóra álltunk, de látni kell, hogy a riválisaink rengeteget teszteltek már itt, és a legtöbben velem ellentétben mentek már a Grand Prix-nyomvonalon” – mondta a tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője.

Molnár Martin, Donington Park
Fotó: MGR Images

Kiss Pál Tamás célkitűzésként összetettben a top 10-es eredményeket, az újoncok között pedig a győzelmet nevezte meg. „Az elmúlt futamok dobogóit a helyén kell kezelni, mert ezek nagyon kimagasló, extrém jó eredmények újoncként, ennyire erős mezőnyben. Amennyiben sikerül a legjobb tízben lennünk, természetesen minél előrébb, és az újoncok között az élen állnunk, azzal maximálisan elégedett leszek. És persze mindig azt kell nézni, hogy mi van az adott eredmény mögött. A legfontosabb, hogy a tempó meglegyen, az pedig megesik, hogy éppen nem úgy jön ki a lépés, nem sikerül összerakni jól a szektorokat vagy az ember balszerencsés.”

Ezen a hétvégén a brit F4 mezőnye a megszokottól ellentétben nem 3, hanem 4 futamot teljesít, hiszen itt pótolják a doningtoni szezonnyitón az eső miatt törölt versenyt.

A 8. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):

Szombat
11:25 – 11:45: időmérő edzés
14:50 – 15:10: 1. futam
18:30 – 18:50: 1. futam (első fordulóból elhalasztott)

Vasárnap
11:40 – 12:00: 2. futam
16:50 – 17:10: 3. futam

Legsikeresebb szezonja során Michéle Mouton az Akropolisz Rallyt is megnyerte (videó)

0

Michéle Mouton 1982-ben teljesítette legsikeresebb WRC-szezonját, amikor karrierje során elért négy győzelemből hármat is elért. A világbajnokság legsikeresebb női versenyzője 42 éve Görögországban is nyerni tudott. 

Michéle Mouton az 1981-es Sanremo Rallyn aratta első WRC-futamgyőzelmét, azonban a következő szezon még sikeresebb lett számára. 

1982-ben már a szezon harmadik versenyén, Portugáliában nyerni tudott, majd a hatodik versenyen, Görögországban újabb győzelmet aratott. Hatalmas csatában tudta legyőzni két opeles riválisát, Walter Röhrlt és Henri Toivonent. 

Mouton később Brazíliában ünnepelte szezonbeli harmadik sikerét, amivel az 1982-es bajnokság legsikeresebb versenyzője lett és végül a pilóták pontversenyének második helyén zárt Röhrl mögött. A francia legenda számára a brazil siker egyben az utolsó is volt a WRC-ben.

Túlélte azt, amit legendás csapattársa nem, de depressziója a halálba hajszolta a Ferrari volt pilótáját

0

37 éve vesztette életét Didier Pironi egy motorcsónakversenyen. A francia versenyző korábban akár F1-es világbajnok is lehetett volna, de egy Gilles Villeneuve-éhez kísértetiesen hasonló balesetben véget ért az autóversenyzői karrierje.

1987. augusztus 23-án, vagyis éppen 37 évvel ezelőtt lelte halálát Didier Pironi, aki 1978 és 1982 között a Tyrrell, a Ligier és a Ferrari színeiben versenyzett a Forma–1-ben. Összesen három győzelmet aratott, ezek közül a második emelkedik ki az ismertségét tekintve. A csonka 1982-es San Marinó-i Nagydíjon csapattársa, Gilles Villeneuve-öt verte meg.

A közvélemény nagy része máig úgy tartja, hogy ezzel megszegte a csapatutasítást, és lényegében elárulta a kanadai versenyzőt, de néhányan tagadják vagy tagadták, hogy tényleg ez történt volna, sőt, az akkoriban Pironit támogató, a több F1-es csapat szponzoraként is ismert dohánycég marketingigazgatójaként dolgozó John Hogan szerint Villeneuve valójában csak azon háborodott fel, hogy valaki nála is gyorsabb.

Gilles Villeneuve feleségének megrázó vallomása: így élte meg férje elárulását és halálát

Hogy pontosan mi történt, azt talán már soha nem tudjuk meg, mindenesetre a hatszoros F1-es futamgyőztes megfogadta, hogy soha többé nem szól csapattársához, és úgy kezeli őt, mint a többi istálló pilótáját. Ezt sajnos be is tartotta, hiszen a következő, zolderi fordulóban halálos balesetet szenvedett, amikor az időmérőn belerohant Jochen Mass autójába, a Ferrari a levegőbe repült, Villeneuve pedig az ülésével együtt kirepült a kocsiból.

A tragédia miatt a Ferrari Pironival is visszalépett a futamtól, de utána a francia versenyző formába lendült, és a következő hat viadalon öt dobogót, köztük egy futamgyőzelmet szerzett. Ezzel öt hétvégével a zárás előtt 39 ponttal rendelkezett, 9 egységgel, vagyis pontosan egy diadalnyival megelőzve a második John Watsont.

A mezőny ezután Hockenheimbe látogatott, ahol Pironi folytatta jó szereplését, és megszerezte a pole pozíciót. A másnapi bemelegítésen szakadt az eső, Pironi azonban ennek ellenére is kiment a pályára, állítólag azért, hogy teszteljen egy esőgumit. Hogan később úgy fogalmazott, hogy barátja „vadállat” módjára vezetett, és ez megbosszulta magát.

Embed from Getty Images

A stadionrészhez közeledve utolérte Derek Dalyt, aki annak rendje és módja szerint lehúzódott előle. Arra viszont nem számított, hogy közvetlenül az ír pilóta előtt egy másik autó is van, és hatalmas sebességgel belerohant Alain Prost Renault-jába. A következmények kísértetiesen hasonlítottak Villeneuve balesetéhez, hiszen Pironi Ferrarija szintén felrepült, majd rommá törve ért földet. Az persze nem elhanyagolható különbség, hogy a francia versenyző a kocsiban maradt.

Pont olyan volt, mint a korábbi bukásaim, amelyekben nem sérültem meg – emlékezett vissza később Pironi. – Csak az autóra tudtam koncentrálni, hogy a tartalékkocsi nem működik annyira jól, mint ez, és hogy azt kell majd használom a versenyen. Aztán megláttam a lábaimat, és arra gondoltam, hogy talán mégsem indulok a futamon. A helikopterben lettek a nagyon komoly fájdalmaim. Ugyanakkor, ha már balesetet szenvedtem, szerencsém volt, hogy Németországban történt, és nem egy primitívebb helyen.”

Ennek némileg ellentmond, hogy Pironi már az autóban üvöltött a fájdalomtól, de persze lehetséges, hogy inkább csak a látványtól kezdett jajveszékelni. Nelson Piquet megállt mellette, de sok mindent nem tudott tenni, ellenben elhányta magát attól, ami a szeme elé tárult. Később Sid Watkins, az F1 főorvosa is a helyszínre ért, akinek a szerencsétlenül járt versenyző könyörgött, hogy ne amputálják a lábát.

Milliók szeme láttára kezdte el püfölni barátját a világbajnok, aki előző nap elhányta magát a pályán

Pironinak számos helyen eltört a lába, így nemhogy abban az évben nem térhetett vissza, de autóversenyzői karrierje ezzel véget is ért. Fájdalmát súlyosbította, hogy a Francia Nagydíjon matematikailag is eldőlt, hogy nem lesz világbajnok, hiszen két fordulóval a vége előtt Keke Rosberg megelőzte őt a tabellán. Végül csak a finn versenyző győzte le, hiszen John Watson csupán beérni tudta, de kevesebb harmadik helyet szerzett a Ferrari versenyzőjénél, így maradt a képzeletbeli bronzérmes pozícióban.

A beszámolók szerint Pironi a baleset után mély depresszióba zuhant, hiszen amellett, hogy karrierje kettétört, egy életre mozgássérültté vált. Még az sem vigasztalta, hogy Enzo Ferrari, a Ferrari alapítója közölte vele, hogy bármikor visszaveheti az ülését, és egy kupát is küldött neki azzal a felirattal, hogy „1982 valódi világbajnoka”. Néhány évvel később Pironi ugyan több istállónál is tesztelt, de valós esély nem volt a visszatérésére.

A sebességet azonban nem akarta elengedni, ezért motorcsónak-versenyzésre váltott, és abban vált viszonylag sikeressé. Igaz, Hogan szerint „öngyilkos módon” vezette a hajót, mivel depressziója miatt nem érdekelte semmi. Sajnos ennek meg is lett az eredménye: 1987 nyarán, mindössze egy héttel azután, hogy Norvégiában diadalmaskodott, a La Manche csatormában található, az Egyesült Királyság fennhatósága alatt álló Wight-szigetnél bekövetkezett a tragédia.

Pironi egy háromfős legénység tagjaként vett részt a viadalon. Ő vezetett, míg a fojtószelepet a Ligier mérnöke, Jean-Claude Guénard kezelte, míg a navigátor a Dakar-ralit hasonló szerepkörben kétszer is megnyerő Bernard Giroux volt. A Colibri 4-es kódnevű csónak nagy sebességgel ráment egy tartályhajó által keltett hullámra, majd a levegőbe repült, és átfordult a feje tetejére.

Láttuk, hogy a legénység egyik tagja a csónak alatt volt, amely teljesen felborult, és eléggé elsüllyedt – nyilatkozta az ITV korabeli híradójában Steve Norris, aki vízimentőként dolgozott a baleset idején. – Az egyiküket kihoztuk mentőcsónakkal, és miután beraktuk, szívmasszázst kapott, és szájon át lélegeztettük.”

Egészen pontosan egyikük kirepült a csónakból, Pironi és a harmadik személy pedig bent ragadt, ám egyiküknek sem volt esélye a túlélésre. Az eset nemcsak azért keltett nagy visszhangot, mert az autósportból ismert emberek voltak az áldozatok, hanem azért is, mert a motorcsónak-versenyzés ezen válfajában még soha nem fordult elő kettőnél több életet kioltó baleset (ahogyan azóta sem). Emiatt alaposan kivizsgálták a történteket, és ellenőrizték, hogy nem lépett-e fel valamilyen műszaki hiba, de sok konkrétummal nem tudtak szolgálni.

Más, hasonló adottságokkal, mérettel és sebességgel rendelkező csónakok átmentek a hullámon – fogalmazott Geoff Warde biztonságért felelős szakember. – Szóval helytelen lenne kijelentenem, hogy [Pironi] megfelelő vagy nem megfelelő sebességgel ment. Csak ő tudhatná, hogy abban a pillanatban jól vagy rosszul cselekedett.”

A csónak kialakításával kapcsolatban egyébként akkoriban sok volt a vita, de Warde az ezzel kapcsolatos felvezésre sem tudott érdemben felelni. Ahogyan arra sem, hogy elkerülhető volt-e a baleset. „Ezt a kérdést nagyon nehéz megválaszolni – mondta. – Én azt gondolom, hogy ez a baleset egyedi volt, és nem hiszem, hogy ez alapján bármit is be lehetne tiltani. Ugyanakkor biztonsági szempontból nyilvánvalóan mindig a legjobbunkat próbáljuk nyújtani, hogy a jövőben bármilyen, ehhez hasonló balesetet elkerüljünk.”

Embed from Getty Images

Pironi tragédiáját még szomorúbbá teszi, hogy élettársa, Catherine Goux ekkoriban ikrekkel volt terhes. Mivel mindkét gyermek fiú lett, édesanyjuk nemcsak néhai párja, hanem annak egykori csapattársa előtt is tiszteleghetett: egyiküket Didier-nek, másikukat Gilles-nek nevezte el. Utóbbi egyébként mérnökként szintén megjárta a Forma–1-et, sőt, a 2020-as Brit Nagydíjat követően ő képviselte a Mercedest a dobogón, miután Lewis Hamilton defektes gumival szelte át a célvonalat.

Hamarosan kirúgnak egy pilótát a Red Bulltól, de kérdés, hogy melyiket

0

Úgy tűnik, jövőre biztosan nem a mostani négy versenyzővel fog szerepelni az F1-ben a Red Bull két csapata. 

Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója olyan kijelentést tett a Holland Nagydíj előtt, ami alapján a 2025-ös szezon előtt vagy aközben Daniel Ricciardo vagy Sergio Pérez nagy eséllyel távozni fog a bikás istállótól. A 81 esztendős osztrák ugyanis a Kleine Zeitung hasábjain közölte, „döntés fog születni szeptemberben” Liam Lawsonról, és a tavaly a sérült Ricciardo helyén az RB-vel bemutatkozó új-zélandi pilóta „egyértelműen az egyik autónkban fog ülni jövőre”.

Mivel Max Verstappen 2025 előtti távozásának esélye mostanra gyakorlatilag 0-ra csökkent, a Red Bull pedig megerősítette, hogy Cunoda Júki náluk fog versenyezni a következő szezonban, Daniel Ricciardo vagy Sergio Pérez lesz az, akinek nem marad hely. Mivel Pérez kirúgása már a nyári szünet előtt igen valószínűnek tűnt, hogy aztán a Red Bull nem sokkal a Belga Nagydíj után bejelentse a maradását, a mexikói elkövetkező versenyeken nyújtott teljesítménye sok mindenről dönthet. Amennyiben Pérez nem javul, ismét hamar elkezdhet alatta inogni az ülés, ebben az esetben pedig nem zárható ki, hogy jövőre Ricciardo veszi át a helyét. Eközben az is egy forgatókönyv, hogy Pérez javul, Ricciardo viszont nem bizonyít, és az ausztrált küldik el.

Liam Lawson
Lawson megnyugodhat? / Fotó: Mark Thompson / Getty Images / Red Bull Content Pool

Ricciardo nem készült Pérez leváltására

Amennyiben Pérezt menesztette volna a Red Bull a nyári szünetben, szinte biztosan Ricciardo ült volna át a Red Bullba. Ez végül nem történt meg, a nyolcszoros futamgyőztes pedig Zandvoortban a Sky Sports-nak elmondta, nem is nagyon számolt ezzel a forgatókönyvvel. „Nem zártam ki [Pérez lecserélésének lehetőségét], és azt gondoltam, talán valami történhet, ugyanakkor nem számítottam rá vagy reménykedtem benne. Tisztában voltam vele, hogy talán valami változik, de csak arra gondoltam, hogy csinálom tovább, amit csinálok, és ha szólnak, akkor szólnak. Végül nem szóltak, de erre is készültem mentálisan” – mondta Ricciardo, majd arról beszélt, továbbra is csak rajta múlik, hogy lesz-e helye a Forma–1-ben.

„Minden lehetőségem megvan, és ez ennek a szépsége, hogy rajtam múlik. Igen, mindig helyezek nyomást magamra, és a Red Bull részéről is megvan ez, de tudom, hogy ha jó munkát végzek, akkor lesz ülésem és lesz hol versenyeznem. Továbbra is tisztában vagyok vele, hogy a teljesítmény a legjobb barátom. És ha azt teszem, amiről tudom, hogy képes vagyok rá, akkor ez nagyon jó helyzetbe hoz ahhoz, hogy valahol a Red Bull-családon belül maradjak a következő évben. Csak erre kell koncentrálnom. Ami Liamet illeti, láttam őt, ahogyan tavaly vezette az autót, és szerintem remek munkát végzett. Megérdemel egy ülést, úgyhogy bizonyos módon örülök neki. Ha garantált ülése van jövőre, az jó, mert megérdemli. Hogy ez mit jelent rám nézve? Mint mondtam, ezt még nem igen tudni, de ha teljesítek, biztos vagyok benne, hogy találnak nekem helyet valahol.”

Az autón kell javítani

Helmut Marko az ESPN-nek közben arról beszélt, hogy a Red Bull „továbbra is hisz abban, hogy megfordíthatjuk a helyzetet és stabilabbá tehetjük” Pérezt, ehhez pedig szerinte elsősorban az autó kezelhetőségén kell javítaniuk. „Nem a legjobb dolog Max csapattársának lenni a Forma–1-ben. Checónak megvannak a maga érdemei, versenyeket nyert. Nemcsak a versenyzőkről beszélgettünk, hanem általános megbeszélés volt arról, hogy mit tehetünk a helyzet javításának érdekében. Könnyebben vezethetővé kell tennünk az autót, mert minél nehezebb azt vezetni, annál nagyobb lesz a különbség Maxhoz képest, mert ő annyira kiemelkedő tehetség. Ha az autó hátulja megcsúszik, nem emeli el a gázt, hanem csak azt mondja, »igen, kissé ideges«, míg Checo azt, hogy »nehéz vezetni«, vagy hogy »ez vezethetetlen.«”

Marko hangsúlyozta, hogy természetesen Verstappennek is jól jönne a könnyebben vezethető autó és a jobb egyensúly, szóval mindkét pilóta érdeke ez. Pérezzel kapcsolatban pedig hozzátette: „A legjobb, ha Checóval folytatjuk, a fő probléma pedig a hullámzás volt a teljesítményében. Volt néhány nagyon jó eredménye, nagyon jó teljesítménye, aztán másnap fél másodpercre volt Maxtól.”

Megérkezett az M-Sportról szóló Több, mint gép című filmsorozat első része

0

Megjelent az M-Sport WRC-csapatáról készült dokumentumfilm-sorozat első része, a sorozat megörökíti az idei sikeres pillanatokat, valamint nagyobb bepillantást enged a kulisszák mögé is.

A WRC Promóter együttműködésével hat részes filmsorozatot készített az M-Sport csapatáról a fordos csapat partnere, a SafetyCulture.

Az hatrészes sorozat első epizódja a kenyai Szafari Rallyn játszódik, ahol Adrien Fourmaux szeretett volna Svédország után ismét dobogóra állni, míg Grégoire Munster szerette volna folytatni a tanulást, amivel közelebb kerül tapasztaltabb csapattársához.

A Hankook nyerte a Barum Rallyt, a Michelin vezeti a gumigyártók Európa-bajnokságát

0

Dominik Stritesky révén a Hankook öt év után tudott versenyt nyerni az Európa-bajnokságon, ugyanakkor a gumigyártók bajnokságában a Michelin átvette a vezetést a Pirellitől. 

Dominik Stritesky sikerének nemcsak a cseh versenyző, csapata és szurkolói örültek a Barum Rally végén, hanem a Hankook is, mely a 2019-es Rally Hungary után tudott ismét versenyt nyerni az ERC-ben. A koreai gumigyártó az első hely mellett pedig egy ötödik helyezést is elkönyvelhetett Zlínben Filip Maresnek köszönhetően. 

A gumigyártók bajnokságában azonban a Michelin vette át a vezetést a Pirellitől, miután a francia gumigyártó által készített abroncsokon zártak a versenyzők a 2-4. és a 6-9. Helyen, míg az olasz gumigyártó legjobb eredményét Václav Pech-el érte el, aki a 10. helyen ért célba. 

Stritesky először nyert a Barum Rallyn, Herczig Patrik nyert, Bertalan Márton harmadik lett az ERC4-ben

A gumigyártók bajnokságában így a Michelin 23 pont előnyre tett szert a Pirellivel szemben , míg az MRF 120 pont hátránnyal a harmadik, a Hankook pedig a negyedik helyet foglalja el két futammal a szezon vége előtt.

Fourmaux szeretne beleszólni a vb címért folyó csatába

0

Adrien Fourmaux az idei WRC-szezon legnagyobb meglepetése, miután megbízható teljesítményének köszönhetően már négyszer is dobogóra állhatott. A fordos francia versenyző szeretne szerepet játszani a vb címért folyó csatában is. 

Kilenc verseny után még minden versenyen pontot tudott szerezni Adrien Fourmaux, amire rajta kívül csak Thierry Neuville, és Takamoto Katsuta volt képes a főállású versenyzők között, ugyanakkor eddigi hat versenyén ugyanez elmondható Sébastien Ogier-ról is. 

Fourmaux azonban Ogier mögött a második legtöbb dobogós eredménnyel is rendelkezik, aminek is köszönhetően a világbajnokság ötödik helyén áll 49 pont hátránnyal az éllovas Thierry Neuville, de csak 22 ponttal a második helyen álló Ogier-tól. 

Az M-Sport francia versenyzője a “soha nem fel nem adni” taktika híve, ezért hisz benne, hogy még szerepet játszhat a vb címért folyó csatában is a szezon hátralévő négy versenyén. 

“Bármi megtörténhet – mondta Fourmaux a Dirtfishnek – Sikerült csökkenteni a ponthátrányt Elfyn Evans és Ott Tanak mögött, így még bármi előfordulhat az idei bajnokságban. Görögországban jó lesz a rajthelyünk is az első napon, így képesek lehetünk ismét szép pontok gyűjtésére. Az Akropolisz Rallyn korábban jól szerepeltem Rally2-es autóval is, és a Rally1-es autó már megmutatta, hogy erős ezen a versenyen. A generátor problémáig jól éreztem magam az autóban a Szardínia Rallyn is, ezért hiszem, hogy lehet keresni valónk Görögországban is.” 

Finnországban eleinte nem találta a francia versenyző a jó autóbeállítást, mivel a verseny előtt nem tudott tesztelni, azonban nem adta fel és végül a harmadik helyet szerezte meg. 

“Finnország megmutatta, hogy csak a célban van vége egy versenynek, addig pedig bármi előfordulhat, ezért nem adom fel és megyek előre.”

Elkészítették a WRC valaha volt 10 legnagyobb balesetéből állő videót, de néhány nagy esés még így is kimaradt

0

A WRC elkészítette a világbanokság tíz legnagyobb esését bemutató videót, azonban szinte csak az utóbbi évek esései vannak benne, ráadásul néhány igen nagy baleset még ki is maradt.

A WRC szerdán közzétette a világbajnokság 10 legnagyobb esését bemutató összeállítást, melyben szerepel Colin McRae 1992-es, Mikko Hirvonen 2010-es finn balesete, Tommi Makinen 2002-es, Kris Meeke 2017-es argentín esése, Jari-Matti Latvala 2009-es, Ken Block 2011-es portugál balesete, Ott Tanak 2020-as, Teemu Suninen 2021-es, Adrien Fourmaux 2022-es Montén történt incidense, Thierry Neuville 2019-es chilei bukása.

Azonban a videóba még jónéhány nagy esést lehetett volna tenni, ilyen Kris Meeke 2018-es portugál balesete

Ott Tanak 2014-es Mexikói tóba esése

Petter Solberg hatalmas csattanása 2004-ben a Német Rallyn.

 

Sébastien Ogier tesztelt az Akropolisz Rally előtt (videó)

0

Takamoto Katsuta után Sébastien Ogier is beült a Rally1-es Toyotába, hogy teszteljen Görögországban az Akropolisz Rally előtt.

A Toyota Gazoo Racing Akropolisz Rally előtti tesztjét Takamoto Katsuta kezdte, aki egyúttal a Hankook 2025-ös gumijaival is ismerkedett, majd a következő napon Sébastien Ogier is autóba ült.

Az Akropolisz Rally előtt folytatódott a Hankook 2025-ös abroncsainak tesztelése

A nyolcszoros világbajnok pár napja jelentette be, hogy harcba száll kilencedik vb címéért, miután a Finn Rallyn aratott győzelem után a világbajnokság pontversenyének második helyére lépett.

Ogier azonban csupán egyszer, 2011-ben tudott nyerni Görögországban, márpedig 27 pontos hátrányának ledolgozásához szinte mind a négy hátralévő versenyen nyernie kellene.

Sébastien Ogier már a második versenyén nyerni tudott az Akropolisz Rallyn (videó)

A WRC2-es pontrendszer felülvizsgálatát szeretnék a bajnoki címre esélyes versenyzők

0

Oliver Solberg és Yohan Rossel is szeretne többet versenyezni egymás ellen, azonban a jelenlegi szabályzat megengedi, hogy a szezon nagy részén elkerüljék egymást a bajnoki címért küzdő versenyzők. 

A WRC2-ben maximum hét versenyen lehet indulni, és év végén a hat legjobb eredmény számít, ráadásul a versenyzők maguk választhatják ki a hét versenyt, melyeken pontokért szeretnének harcolni. 

Ezáltal pedig sokszor egymást elkerülve versenyezhetnek a bajnoki címért harcoló versenyzők. 

A probléma megoldását már 2022-ben kérte Andreas Mikkelsen, amikor Emil Lindholmmal és Kajetan Kajetanowicz-cal harcolt a bajnoki címért, azonban a norvég versenyző már az Akropolisz Rallyn, három versennyel a szezon vége előtt teljesítette hét futamát. A maradék három versenyből azonban Kajto három, míg Lindholm két versenyen indulhatott még. Végül pedig a finn versenyző egy negyedik és egy harmadik helyezéssel megelőzte Mikkelsent a pontversenyben, míg Kajtonak a Japán kiesés végül a bajnokság harmadik helyét eredményezte. 

Akkor azonban a szabályok nem lettek megváltoztatva. 

Idén ismét előkerült ez a probléma. Ebben a szezonban kilenc futam után Oliver Solberg már hat WRC2-es versennyel rendelkezik és 28 ponttal előzi meg az öt versenyen induló Sami Pajarit, 40 ponttal a négy futamot teljesítő Yohan Rosselt. A bajnokság ötödik helyén azonban Nikolay Gryazin áll, aki eddig csak három versenyen indult a WRC2-ben, és a szezon hátralévő további négy versenyén 67 pontos hátrányát képes lehet ledolgozni.

Oliver Solberg nem tetszését fejezte ki amiatt, hogy úgy kell harcolni a WRC2-ben, hogy a fő riválisok nem igazán harcolnak egymással a szezon során. 

“Nem szeretem a WRC2-es szabályrendszert – árulta el Oliver Solberg a Dirtfishnek. – Szerintem mindenkinek ugyanazokat a versenyeket kellene teljesíteni a WRC2-ben. Én nem taktikázok a versenyek kiválasztásánál, mert a célom, hogy a WRC csúcskategóriájába kerüljek, ehhez pedig minden versenyen gyorsnak kell lenni. Ezért azokon a versenyeken is a maximumra törekedtem, ahol a WRC2-ön kívül álltam rajthoz. Számomra idén Chile lesz az utolsó WRC2-es verseny, amit nem félek kimondani, mert a bajnoki címhez mindenkit tudni kell legyőzni.” 

2022-ben Andrew Wheatley, az FIA rally igazgatója azt mondta, ha minden versenyen indulni kellene a WRC2-ben, akkor azt a kisebb költségvetéssel rendelkező versenyzők nem tudnák megoldani míg, ha kijelölnének hét bajnoki versenyt, akkor a többi futamon nem lenne elég érdekes a WRC2-es kategória. 

Yohan Rossel osztja Solberg véleményét. 

“Pontosan nem is tudom, hogy idén hányszor versenyeztem Oliver Solberg ellen, talán csak kétszer. Igazából soha nem lehet tudni, hogy ki melyik versenyt választja a WRC2-es versenyének, ezáltal sokszor elkerülik egymást a versenyzők. Ez így nem jó.” 

A francia versenyző az Akropolisz Rallyn indul legközelebb a WRC2-ben, és a Dirtfish szerint a Közép-Európa Rally lesz az utolsó futama a bajnokságban, ezáltal elkerüli Solberget. 

Pajari ugyancsak Görögországban fog ismét versenyezni, majd Chile lehet az utolsó futama, mert ott győzelem esetén bebiztosíthatja Solberg a bajnoki címet. 

A Chile Rally nevezési listáját szeptember 3-án teszik közzé.