back to top
2024. november 29. 09:40
Kezdőlap Blog Oldal 89

Sébastien Ogier már a második versenyén nyerni tudott az Akropolisz Rallyn (videó)

0

Sébastien Ogier 2009-ben indult először a görög Akropolisz Rallyn és azonnal a második helyen ért célba, két évvel később pedig megszerezte eddigi egyetlen győzelmét is az Istenek Versenyén. 

Sébastien Ogier karrierje során 2009-ben indult először az Akropolisz Rallyn, és a Citroen C4 WRC-vel már az első alkalommal a második helyet szerezte meg két fordos versenyzőt különválasztva, Mikko Hirvonen mögött és jelenlegi főnöke, Jari-Matti Latvala előtt. 

2010-ben az Istenek Versenyét nem rendezték meg, 2011-ben pedig már győzelemmel zárt Ogier Citroen DS3 WRC-vel, csapattársát Sébastien Loeböt megelőzve. 

A ma már nyolcszoros világbajnok később még négy alkalommal indult ugyan a görög versenyen, nyerni 13 éve nem tudott, ugyanakkor ez volt a helyzet a Finn Rallyval is, ahol ugyancsak 2011 után tudott ismét győzelemmel zárni idén. 

A siker pedig nagyon kellene Ogier-nak Görögországban is, hogy 27 pontos hátrányát elkezdje ledolgozni Thierry Neuville mögött a bajnoki pontversenyben.

A WRC Promóter válaszolt a Szaúd-Arábia Rally miatt megjelent kritikára

0

Simon Larkin, a WRC Promóter versenyekért felelős igazgatója cáfolta, hogy csak a pénz miatt kerül megrendezésre 2025-től a Szaúd-Arábia Rally. 

A nyár elején jelentették be, hogy 2025-től a WRC-naptárba kerül a Szaúd-Arábia Rally, ráadásul az üzletet 10 évre kötötték meg. 

A bejelentés után azonnal megjelent az a kritika, mely szerint csak a pénz miatt kerül a Közel-Keleti verseny a naptárba, hiszen Szaúd-Arábiában nincs hagyománya a rallysportnak. 

Simon Larkin, a WRC Promóter versenyekért felelős igazgatója azonban cáfolta ezt a kritikát. 

“Hiszem, hogy valami különleges versenyt tudunk létrehozni Szaúd-Arábiában – mondta Larkin a BlackBook Motorsport oldalnak. – Óhatatlanul megjelent az a kritika, mely szerint csak a pénz miatt kötöttünk szerződést Szaúd-Arábiával. A valóság azonban az, hogy igen sok időt töltöttem a verseny helyszínén és amit láttam, az nagyon meggyőzött.” 

Az első szaúdi WRC-futamot 2025 novemberében rendezik a bajnokság szezonzáró versenyeként. 

Szaúd-Arábia kipipálva, most Kína került a WRC Promóter célpontjába

“Szaúd-Arábiában három különböző versenyt tudunk lebonyolítani egy hétvégén. Az első napon fantasztikus hegyi utakon fogunk keresztül haladni, olyan utakon, melyeket egy rallyversenyző hozott létre, hogy a nagyfeszültségű kábelek karbantartása meg legyen oldva. A versenyző nevét azonban nem tudom elárulni. A második napon egy több tízezer négyzetkilométernyi vulkáni talajon lesznek a pályák, míg a harmadik nap kívülről sivatagi versenyzésnek fog tűnni, a valóságban azonban kövezett utakon kell vezetni.” 

Az arab országban sötétben is lesz gyorsasági. 

“Akárcsak Svédországban, ezen a versenyen is lehet sötétben gyorsaságit rendezni. Azt gondolom, hogy ez a csomag egy különleges versenyt fog eredményezni és nem is fog feltűnni, hogy Szaúd-Arábiában vagyunk.” 

Az Akropolisz Rally előtt folytatódott a Hankook 2025-ös abroncsainak tesztelése

0

Jövőre már a Hankook fogja biztosítani a versenygumikat a WRC-ben induló versenyzőknek, a koreai gyártó abroncsaival pedig az Akropolisz Rally előtti teszten ismerkedhettek tovább a csapatok. 

A Hankook gumijainak tesztelése már az év eleje óta tart és az Akropolisz Rally előtt Adrien Fourmaux, valamint Takamoto Katsuta is gyakorolhatott a koreai gyártó abroncsaival. 

A Hankook 2025-től látja majd el gumikkal a WRC-mezőnyét. 

A szétesést vagy a megújulást hozza el a Red Bullnak az újabb kulcsember távozása?

0

Jonathan Wheatley sportigazgató személyében nemrég újabb kulcsemberről derült ki, hogy távozik a Red Bulltól. Ennek rövid távon akár komoly negatív következményei is lehetnek a bikásokra nézve, de bármilyen meglepően is hangzik, idővel még jól is kijöhetnek belőle.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Jonathan Wheatley az idei év végén elhagyja a Red Bullt, hogy aztán a kötelező szabadságot követően 2026-tól az Audi csapatfőnökeként folytassa karrierjét. A brit szakember hosszú évek óta a sportigazgatói pozíciót töltötte be az energiaitalosoknál. A legtöbben a 2021-es Abu-dzabi Nagydíj kapcsán hallhatták a nevét, amikor komoly szerepe volt abban, hogy a biztonsági autós fázis a nekik kedvező módon érjen véget, de nyilvánvalóan ezt leszámítva is kulcsszerepe volt.

Távozik a Red Bulltól a Verstappen első vb-címét érő előzést „előkészítő” szakember

A Red Bullnál a távozást megerősítő közleményben úgy fogalmaztak, hogy Wheatley „örökre nyomot hagyott a történelmünkben”. A gond csupán az, hogy az utóbbi időszakban nem ő az első olyan távozó, akiről ez elmondható. A The-Race.com szakírói pedig megvizsgálták, hogy milyen láncreakciót indíthat el az újabb veszteség.

Wheatley tehát nem az első komoly távozó, hiszen Dan Fallows az Aston Martinnál, míg Rob Marshall a McLarennél kötött ki. Nem beszélve Adrian Newey-ról, aki ugyan még a Red Bull kötelékeiben dolgozik, de az F1-es projektben már nincs szerepe, és szinte biztos, hogy 2025 tavaszán már ő is az egyik riválist fogja erősíteni.

Rá pedig aztán hatványozottan igaz, ami egyébként honfitársaira is érvényes, hogy kiemelkedő szerepük volt a Red Bull szervezetén belül. Emellett pedig a bikások vezetői az elmúlt években vagy nagyon keményen küzdöttek a megtartásukért, vagy pedig rengeteg sikert köszönhetnek nekik. Persze általában mindez kéz a kézben jár.

Végül azonban mégis elhagyták a hajót, amivel a Milton Keynes-i alakulat már önmagában gyengül, és mivel egy riválishoz igazolnak vagy igazoltak, a csapat tulajdonképpen duplán rosszul jár az elvesztésükkel. Ez utóbbi talán Wheatley-re nem lesz igaz, hiszen nem valószínű, hogy az Audi azonnal ott lesz az élmezőnyben. Persze az sem garantált, hogy a Red Bull 2026-ban is a legjobb helyezésekért fog küzdeni, hiszen a Forma–1 erre az évre alapjaiban alakul át technikai fronton, ráadásul a pletykák szerint a címvédő istálló nem áll jól az új motorjával.

Tagadta az összeesküvést Pérez megtartásával kapcsolatban a Red Bull tanácsadója

Ami viszont Wheatley-re is érvényes lehet, az a közvetlen beosztottjaira való hatás. Egy szervezeten belül ugyanis előfordulhat, hogy ha egy adott részleg vezetője távozik, akkor az alatta dolgozók egy része is követni akarja őt, vagy éppen maga az érintett gondolja úgy, hogy bizonyos munkatársakkal máshol is megéri együtt dolgozni. Ennek tudatában pedig elképzelhető, hogy az alsóbb szinteken is lesznek távozók, aminek persze nem lesz ekkora sajtóvisszhangja.

A másik fontos kérdés, hogy mi lesz a csapat vezérpilótájával, Max Verstappennel. A címvédő ugyan 2028-ig kötött szerződést a Red Bull-lal, de év elején felmerült az esetleges távozása, és ez azóta is napirenden van. Bár azt a nyári szünet előtt megerősítette, hogy 2025-ben mindenképpen marad a helyén, de az új korszakra mindez már egyáltalán nem garantált.

Persze kérdés, hogy a holland pilóta hogyan tekint az egyes alkalmazottak távozására. Szaúd-Arábiában például burkoltan közölte, hogy ha Helmut Marko megy, akkor ő is szedi a sátorfáját, de Newey vagy más esetében nem volt ilyen reakció. Persze ezeket nemcsak külön-külön, hanem egyben is érdemes megvizsgálni.

A Red Bullnál ugyanis a tendencia finoman szólva sem pozitív. Az ellenfelek utolérték, sőt, talán meg is előzték őket, és könnyen lehet, hogy a 2026-os szabályrendszer nem sok jót tartogat nekik. Ezek mellett ott van az év elején kirobbant belháború és a kulcsemberek távozása, így Verstappen adott esetben gondolkodhat úgy, hogy csapata kívülről és belülről is bomlik. Az pedig nyilvánvaló, hogy a jelenleg 26 éves versenyzőre sokan szívesen lecsapnának, a Mercedesszel, illetve Toto Wolff-fal az élen.

Megszületett a döntés, végleg lezárult a Red Bull körüli botrány meghatározó szála

Ugyanakkor, hangozzék bármilyen meglepően is, Wheatley távozásának lehetnek pozitív folyományai. A Red Bull a közleményben azt is bejelentette, hogy hamarosan új struktúrával áll elő. Mindez idáig meglehetősen nehéz lett volna, hiszen a brit szakembert ennél feljebb már nem lehetett előléptetni. Persze a csapatfőnöki pozíció magasabb rangot jelent, de miután Christian Horner az év eleji botrány ellenére maradt az istálló élén, honfitársa nem léphetett a helyére.

Arról nem is beszélve, hogy ezzel komoly mennyiségű fizetés szabadul fel, aminek köszönhetően az előléptetéseket is egyszerűbben meg lehet oldani. Persze Wheatley-t nem lehet egy az egyben pótolni, pláne nem azonnal, másfelől viszont az utódja adott esetben új módszereket is behozhat, amivel előrébb viheti a csapatot. Arról nem is beszélve, hogy így az alsóbb szinteken is feljebb léphetnek a ranglétrán, ami pedig nyilvánvalóan javít a csapatmorálon.

Az M-Sport új fejlesztést tesztelt az Akropolisz Rally előtt

0

Az M-Sport Adrien Fourmaux vezetésével elkezdte a felkészülést a görög Akropolisz Rallyra, a tesztelés során pedig új alkatrészt is fel lehetett fedezni a Rally1-es Ford Pumán. 

Hétfőn az M-Sport Adrien Fourmaux vezetésével megkezdte az Akropolisz Rally előtti teszteket.  

A WRCWings aerodinamikával foglalkozó oldal fedezte fel, hogy a teszt során új alkatrészt, légbeömlőket is tesztel a fordos csapat. 

Fourmaux idén eddigi legjobb szezonját teljesíti a WRC-ben, ahol kilenc verseny során már négyszer tudott dobogón zárni, és jó teljesítményére már a Hyundai Motorsport is felfigyelt. 

 

10 éve hunyt el a H-csoport egykori bajnoka, Pethő István

0

Tíz évvel ezelőtt augusztus 21-én az egész magyar ralitársadalom megdöbbenve fogadta a hírt, miszerint 42 éves korában elhunyt Pethő István, vagy, ahogy mindenki csak hívta, Tyutyu, aki halála előtt néhány hónappal még dobogón ünnepelt a szlovák Presov Rallyn. 

Pethő István első versenyére még az 1990-es évek közepén került sor, mi mással, mint a hazánkban oly népszerű Ladával, amivel nem kellett sok versenyen indulnia, hogy Tyutyu is igen népszerű legyen először a magyar rally fanok között, majd a környező országokban is. 

Azonban nemcsak látványos autózásával, de sokszor igen jó tempójával is kiérdemelte Tyutyu az elismerést.  

2003-ban, 31 évesen pedig a csúcsra is ért Lada VFTS-ével a legendás H-csoportban, ahol akkoriban olyan versenyzők alkották az élmezőnyt, mint Matics Mihály, Hodula Mihály, Osváth Péter, néhány versenyen pedig Balatonyi Árpád, valamint Varga Zoltán is beállt a csatázók közé, csakúgy, mint Zsírpapa, vagyis Zsíros Imre. 

Tyutyu 2004 végén aztán elköszönt a Ladától és előbb A-csoportos Toyota Celicára, majd Mitsubishire váltott. Először Evo VI-os Lancerrel harcolt a kategóriatársak ellen, majd eljutott az Evo IX R4-ig, mely az utolsó versenyautója volt. A japán márkával 2010-től már elkezdett néhány külföldi versenyre is járni, szlovák és mivel akkoriban az ORB-naptárában is szerepelt, a romániai Aradon is rajthoz állt, ahol 2011-ben a legjobb abszolút ORB eredményét elérve negyedik lett. 

A 2014. május 2-3-án rendezett szlovák Presov Rallyn pedig az abszolút harmadik helyet szerezte meg a szlovák mezőnyben. 

Akkor még senki sem gondolta volna, de ez volt az utolsó versenye, augusztus 21-én este érkezett a megdöbbentő hír, 42 évesen elhunyt Pethő István, akit családja mellett az egész magyar és szlovák rallytársadalom is gyászolt. 

Karrierje kezdetén Kipilla György töltötte be a navigátori szerepet, majd később többek között Ressely Balázs, Lovász Tibor, Rubóczky Attila, Igor Bacigál diktálta az itinert, utolsó versenyén pedig Csurja Jánossal az oldalán indult.  

Tyutyu, immáron 10 éve száguld az égi pályákon, de emlékét sosem feledjük.

Majdnem le kellett vágni a lábát, de később így is F1-es futamgyőztes lett a népszerű pilóta

0

Johnny Herbert (nyitóképünkön 1993-ban, a Lotusszal) neve alighanem a mai napig számos Forma–1-rajongónak ismerősen cseng, noha a britek egykori nagy reménysége lassan 24 éve szögre akasztotta az F1-es sisakját. A száguldó cirkuszban 1989 és 2000 között eltöltött 165 futama során azonban így is beírta magát a sportág történelmébe, hiszen háromszor is nyerni tudott. Lehet, hogy a tehetségét és a fiatal korában neki kinéző életutat figyelembe véve ennél többre volt hivatott, ám 36 évvel ezelőtt a mai napon, augusztus 21-én hatalmas balesetet szenvedett, ami után még azért is hálás lehet, hogy megmaradt a lába. Innen nézve pedig a 3 győzelem már nem is fest rosszul.

Hogy pontosan mi történt 1988-ban Michael Schumacher későbbi csapattársával, arról alábbi, az eset 35. évfordulójára írt cikkünkben olvashatnak bővebben:

35 éve halt meg majdnem a pilóta, aki szerint Schumacher jobb autót kapott nála csapattársként

69 évesen ül Rally2-es Skodába a legendás női navigátor

0

Michel Mouton, Ari Vatanen és Piero Liatti korábbi navígátora, Fabrizia Pons az utóbbi években már csak a Historic szakágban versenyzett, az Acropolis Rallyn azonban újra WRC-ben indul. A WRC2 kategóriában egy török versenyzővel együtt neveztek.

Michel Mouton mellett ismerte meg a világ, navigált Ari Vatanennek, majd Piero Liattinak. Fabrizia Pons az egyik legsikeresebb és legismertebb női versenyzője a ralinak. Magyarországon is rendszeres vendég, Luckyval kétszer is részt vett a Mecsek Rallyn, a Historic Eb-n.

69 évesen úgy döntött ideje újra vilábajnoki futamon indulni, utoljára 1998-ban tette ezt meg Nagy-Britanniában a Network Q Rally of Great Britain futamon. Igaz ott nem ért célba Ari Vatanennel, de pár héttel korábban a Sanremo Rallyn még a dobogó második fokán ünnepelt Piero Liattival. 98 júniusában pedig az Acropolis Rallyn indultak és lettek hatodikak a Subaru Imprezával.

Azóta Historic futamokon és show jellegű versenyeken indul, előbbin általában Luckynak navigál, akivel nem újkeletű a kapcsolat, hiszen karrierjének kezdetén már versenyeztek együtt.

2024-ben a török versenyzőnővel Burcu Cetinkayával teljesítettek három futamot Törökországban egy Renault Clio Rally3-mal, ám az Acropolis Rallyn szintet lépnek és egy Skoda Fabia Rally2 evo-val neveztek. A WRC2 mellett a WRC2 Challenger kategóriában is érintettek lesznek, itt Sami Pajarival, Lauri Joonával, Nikolay Griazinnal is meg kell küzdeniük. A páros autóját a Toksport WRT készíti fel.

Utoljára öt éve volt olyan ERC-szezon, mint amilyen az idei lehet

0

Hat versenyt követően Hayden Paddon, Mathieu Franceschi és Miko Marczyk pályázhat az idei bajnoki címre az ERC-ben, azonban egyikőjük sem tudott még versenyt nyerni, utoljára pedig 2019-ben Chris Ingram tudott Eb-címet szerezni futamgyőzelem nélkül. 

Hat verseny után úgy tűnik, hogy a címvédő Hayden Paddon, a szezon meglepetése Mathieu Franceschi, valamint a Barum Rally drámáit kihasználva Miko Marczyk pályázhat idén az Európa-bajnoki címre, azonban egyikőjük sem tudott még idén versenyt nyerni. Sőt, dobogóra is Paddon csak egyszer, Franceschi pedig kétszer tudott állni. 

Idén bár a hat futam alatt hatan, Simone Tempestini, Yoann Bonato, Oliver Solberg, Georg Linnamae, Andrea Crugnola, valamint Dominik Stritesky is Eb-futamot tudott nyerni, már egyikőjük sem lehet év végén bajnok. 

Utoljára pedig 2019-ben fordult olyan elő, hogy az Európa-bajnoki címet győzelem nélkül lehetett megszerezni, akkor Chris Ingram a Rally Hungaryn biztosította be az eddigi egyetlen kontinensbajnoki elsőségét. 

Idén még két verseny van hátra, a walesi Ceredigion Rallyn pedig éppen Ingram lehet az egyik olyan versenyző, akit le kell majd győzni, míg a szezonzáró lengyel Szilézia Rallyn a helyismeretnek köszönhetően Miko Marczyk lehet az esélyes.

Megműtötték a toyotás versenyzőt, kihagyja az Akropolisz Rallyt

0

A Toyota Gazoo Racing WRC Challenge programjának tagja, Hikaru Kogure a Finn Rally pénteki napján ugyanott szenvedett balesetet, ahol korábban Ott Tanak, és a japán versenyzőt meg is kellett műteni, így ki kell hagynia a görög Akropolisz Rallyt. 

A Toyota Gazoo Racing egyaránt lehetőséget biztosított a WRC Challenge programban szereplő Yuki Yamamotónak és Hikaru Korénak is a Finn Rallyn, azonban egyikőjük sem tudott célba érni. 

Amíg Yamamoto műszaki hiba miatt kényszerült kiállni, addig Kogure ugyanott esett a pénteki versenynapon, ahol előtt Ott Tanak is. 

“Meglepett azon a szakaszon, hogy a balesetünk helyszínén saras volt a pálya, kicsit elkéstem az autó befordításával és lecsúsztam a nyomvonalról, aminek kicsúszás lett a vége, ráadásul az autó később meg is akadt és felborult.” – mesélte Kogure a verseny után. 

Ráadásul egy verseny utáni vizsgálaton kiderült, hogy a baleset során megsérült a kulcscsontja is a japán versenyzőnek, amit végül műteni kellett. 

“A Finn Rally után mentem el orvoshoz, és a vizsgálat során kiderült, hogy sérült a kulcscsontom, így műteni kell. A műtét a múlt héten volt, az első néhány nap nagyon fájdalmas volt, kizárólag feküdnöm kellett. Mostanra kissé jobb a helyzet, de a felépülés egy hónapot vesz igénybe, így nem tudok indulni Görögországban. A következő WRC-futamom a Japán Rally lesz.”