back to top
2024. november 29. 03:58
Kezdőlap Blog Oldal 91

Stritesky először nyert a Barum Rallyn, Herczig Patrik nyert, Bertalan Márton harmadik lett az ERC4-ben

0

Dominik Stritesky a Barum Rallyn is folytatta idei kiváló szereplését és végül magabiztosan szerezte meg első győzelmét a leghíresebb cseh versenyen. Az ERC4-ben Herczig Patrik nyert, míg Bertalan Márton harmadik lett. 

A Barum Rally drámai első napját követően 

Stritesky kényelmes előnyben a heves eső után a Barum Rallyn, Herczig Patrik az ERC4 élén

vasárnap Dominik Stritesky csak kényelmes előnyének beosztására törekedett, amit sikerrel is tett meg és végül 19.2 másodperc előnnyel először nyerte meg a híres cseh versenyt az Eurosol Racing Team Skodájával induló osztrák Simon Wagner, valamint Erik Cais előtt. 

A 24 éves Stritesky győzelmével nagyon nagy lépést tett első cseh bajnoki címe felé is. 

Jan Kopecky, a verseny sokáig egyeduralkodója és 10-szeres győztese idén csak szenvedett a futamon, miután az első napon defektet szedett össze, majd ki is csúszott a nagy esőben, a verseny során egyetlen szakaszt sem tudott megnyerni. 

Ami az Európa-bajnoki címért folyó csatát illeti, Hayden Paddon már szombaton nagy hátrányba került defekt miatt, így vasárnap úgy tűnt, komoly lépést tehet Mathieu Franceschi az év végi első hely felé, azonban a francia versenyző a záró nap első két szakaszán három defektet összeszedve végül a kiállni kényszerült. Az Eb címvédő Paddonnak végül sikerült a 13. Helyre előrelépni és a Power Stage-en is szerzett 3 pontot, amivel 13 pontra növelte az előnyét francia riválisa előtt. 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Azonban nem szabad elfelejteni, hogy év végén a nyolc versenyből csak a hét legjobb eredmény fog számítani, ebben a tekintetben pedig Paddon számára a cseh futam esne ki jelen állás szerint, így így továbbra is hét pont lenne az előnye. 

Matematikailag azonban bejelentkezett az Eb címért Mikö9o Marczyk is, aki 14 pontot gyűjtött a hétvégén és 23 ponttal követi Paddont a bajnokságban. A lengyel versenyző esetében egy 5 pontot kellene jelenleg minuszolni, így 22 pont lenne a hátránya.  

Nagyszerű magyar eredmények is születtek a Barum Rallyn, miután László Martin és Bán Viktor az abszolút 11. helyet szerezték meg, így sikerült pontszerző helyen célba érniük. 

Az ERC4-ben Herczig Patrik és Varga Kristóf nyerni tudott, míg Bertalan Márton és Paizs Róbert a harmadik helyen ért célba.  

Az ERC értékelésen kívül induló László Zoltán és Begala Tamás kettős az abszolút 26. helyen ért célba, míg Viszló Csaba és Maricsek Miklós az utolsó vasárnap délelőtti szakaszon esett ki az RC4-es kategória 10. helyéről.  

Az ERC utolsó előtti versenyét két hét múlva Walesben rendezik. 

A Barum Rally nem hivatalos végeredménye

Benyó Máté Belgiumban is dobogóra állt az Európa-bajnokságon, Kristoffersson megint oktatott

0

A rallycross vb és Eb belgiumi fordulójának második napján a WRX értékelést Johan Kristoffersson nyerte. Az Euro RX1-ben Benyó Máté harmadik helyen végzett.

A szombati Hansen dupla dobogó után már az elődöntőkben eldőlt, hogy kevés esély lesz az ismétlésre, mert a cmvédő és Grönholm nyerte a két futamot, így a döntőben ők álltak az első sorba, mögöttük Kevin Hansen és Veiby, majd Klara Andersson és Timmy Hansen várta a rajtot.

A hosszú idő után felvillanó zöldre Kristoffersson reagélt a legjobban, az első kanyar is az övé lett, mögötte viszont a kissé elalvó Veiby a gumifalat, majd Kevin Hansen is eltalálta, de mentek tovább. Kevin Hansen a lökéssel kapott lendületet felhasználva másodikként kavarodott ki a káoszból, a szélen előre igyekvő bátyja viszont csak hatodik lett a sorban. Kristofferssonnak itt búcsút is intett a mezőny, a hatszoros világbajnok körönkét egy másodperccel távolodva hatalmas előnnyel nyert. Mögötte a jokerrel próbáltak taktikázni, Kevin Hansen és Grönholm pedig valószínűleg hevesen fohászkodott is, hogy a gumiba érő sérült lökhárítójuk ne okozzon defektet. Defekt nem lett, Veiby korai jokere is okos döntés volt, így Kevin Hansen lett a második, Veiby a harmadik.

Kristoffersson
foto: @World / Red Bull Content Pool

Az Euro RX1-ben a döntő rajtrácsának fele magyar zászlót viselt a hátsó ablakán. Benyó Máté a negyedik, ifj. Kiss László az ötödik, Mózer Márk a hatodik helyről indult. A rajtnál Litwinowicz beragadt, így Benyó harmadikként fordult az első kanyarban az egymást gyötrő Patrick O’Donovan és Yuriy Belevskiy mögött. A harmadik körben a korán jokerező Kiss az első kanyarban a falban állt meg, továbbment, de bal hátsó defekttel és leszakadt első lökhárítóval döcögött végig. Az élen O’Donovannal nem bírt Belevskiy, a korán jokerező Litwinowicz pedig megelőzte Mózert, de Benyóval már nem bírt, így a Korda Racing versenyzője Nyirád után ismét harmadik helyen ért célba.

Az EURO RX3-ban Körmöczi Balázs harmadikként jutott az elődöntőbe, de negyedik lett a futamában amivel nem jutott a döntőbe. A versenyt Joao Ribeiro nyerte Dominik Senegacnik és Nils Volland előtt.

Mettet WRX
foto: @World / Red Bull Content Pool

 

László Martin is a megforgó versenyzők között volt a Barum Rally híres szakaszán, Viszló Csaba kiesett

0

A Barum Rally leghíresebb szakasza másodszor is megtréfálta a versenyzőket, ezúttal azonban defektek helyett forgások történtek, László Martin, Hermann Neubauer és Dominik Stritesky is megpördült. Viszló Csaba versenye még délelőtt ért véget. 

Amíg reggel még komoly sár volt a híres Semetin gyorsaságin, addig délutánra ez a sár a legtöbb helyen megszáradt, és komoly meglepetést tudott okozni a versenyzőknek. Dominik Striteskí a repülő cél után forgott meg, míg Hermann Neubauer és László Martin a pálya korábbi részén. 

Stritesky tartja előnyét a Barum Rallyn, három esélyessé válhat az Európa-bajnokság

Összetettben Stritesky továbbra is magabiztos előnnyel rendelkezik Simon Wagner és a harmadik helyre lépő Erik Cais előtt. 

Hermann Neubauer ugyan megúszta a forgást pozíció vesztés nélkül, azonban László Martin egy hellyel hátrébb csúszott a 12. helyre.  

Három defekt után kiesett Franceschi a Barum Rallyn

Viszló Csaba és Maricsek Miklós az Eb értékelésen kívül indulva az RC4-es kategória 10. helyén állva indulhatott az utolsó délelőtti szakaszon, azonban ott egy jobb kanyar túl szélesre sikerült és félig árokba csúszva fejezték be a versenyt. 

Barum Rally, állás SS13 után 
1 #15 Dominik Stritesky – Jiri Hovorka (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 1:25:41.9
2 #10 Simon Wagner – Jara Hain (AUT – GER) Skoda Fabia RS Rally2 +25.1
3 #11 Erik Cais – Igor Bacigál (CZE – SVK) Skoda Fabia RS Rally2 +36.6 (0:20)
4 #17 Adam Brezik – Ondrej Krajca (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 +39.4
5 #12 Filip Mares – Radovan Bucha (CZE) Toyota GR Yaris Rally2 +51.0
6 #2 Efrén Llarena – Sara Fernández (ESP) Skoda Fabia RS Rally2 +1:22.0
7 #7 Mikolaj Marczyk – Szymon Gospodarczyk (POL) Skoda Fabia RS Rally2 +1:46.9
8 #25 Hermann Neubauer – Bernhard Ettel (AUT) Skoda Fabia RS Rally2 +2:02.2
9 #16 Jan Kopecky – Jan Hlousek (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 +2:33.5
10 #10 Václav Pech – Petr Uhel (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 +3:00.6

Időterv, gyorsasági szakaszok
Augusztus 16., péntek  

21:15 SS1 SSS Zlín 9.57 km Wagner 7:05.5 / 1. WAGNER, 2. Brezik, 3. Kopecky

Augusztus 17., szombat  
08:58 SS2 Březová 1 12.73 km Brezik 7:34.2 / 1. BREZIK, 2. Kopecky, 3. Stritesky
10:06 SS3 Kateřinice 1 7.49 km Cais 4:17.8 / 1. BREZIK, 2. Kopecky, 3. Stritesky
10:59 SS4 Rajnochovice 1 13.19 km Cais 6:10.4 / 1. STRITESKY, 2. Kopecky, 3. Brezik
12:42 SS5 Bunč 1 18.04 km Cais 10:58.2 / 1. STRITESKY, 2. Cais, 3. Wagner
15:35 SS6 Březová 2 12.73 km Cais/Brezik 7:30.8 / 1. STRITESKY, 2. Cais, 3. Wagner
16:43 SS7 Kateřinice 2 7.49 km Cais 4:15.2 / 1. STRITESKY, 2. Cais, 3. Wagner
17:36 SS8 Rajnochovice 2 13.19 km Stritesky 7:35.2 / 1. STRITESKY, 2. Wagner, 3. Brezik
19:19 SS9 Bunč 2 18.04 km TÖRÖLVE

Augusztus 18., vasárnap  
08:23 SS10 Semetín 11.51 km Mares 6:46.0 / 1. STRITESKY, 2. Wagner, 3. Cais
09:16 SS11 Pindula 1 16.57 km Brezik 9:22.1 / 1. STRITESKY, 2. Wagner, 3. Brezik
10:35 SS12 Halenkovice 1 12.48 km Wagner 6:59.6 / 1. STRITESKY, 2. Wagner, 3. Brezik
13:08 SS13 Semetín 2 11.51 km Cais 6:30.3 / 1. STRITESKY, 2. Wagner, 3. Cais
14:01 SS14 Pindula 2 16.57 km
16:05 SS15 Halenkovice 2 (PS) 12.48 km 

Nevezési lista 
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Bajnokság állása 
Élő eredmények 

Stritesky tartja előnyét a Barum Rallyn, három esélyessé válhat az Európa-bajnokság

0

Dominik Stritesky magabiztosan tartja vezető helyét a Barum Rally vasárnap délelőtti szakaszai után Simon Wagner és Adam Brezik előtt. Mathieu Franceschi kiesésével Miko Marczyk is beszállhat az Eb-címért folytatott csatába. 

Dominik Stritesky annak ellenére, hogy defektet szedett össze a vasárnapi első szakaszon, és egyetlen szakaszt sem tudott nyerni az utolsó nap délelőttjén mégis magabiztosan tartja tegnap megszerzett előnyét Simon Wagner előtt, akit 21.4 másodperccel előz meg az utolsó három gyorsasági előtt. 

Stritesky kényelmes előnyben a heves eső után a Barum Rallyn, Herczig Patrik az ERC4 élén

A harmadik helyért továbbra is szoros küzdelem zajlik, Adam Brezik bár rögtön az első vasárnapi szakaszon elvesztette pozícióját Erik Cais-szal szemben, azonban a következő szakaszon vissza is szerezte azt és az utolsó nap felénél 3.8 másodperccel előzi meg a nap első szakaszán defektet szerző Caist. 

Filip Mares a negyedik, míg a 2022-es Európa bajnok Efrén Llarena az ötödik helyen várhatja a folytatást. 

Miko Marczyk ugyanakkor a hatodik helyet foglalja el vasárnap délben, ezzel pedig egy komoly fordulat jöhet az Eb-n. 

Mathieu Franceschi ugyanis miután a vasárnapi első két saras pályán három defektet szedett össze kiállni kényszerült, míg Hayden Paddon a tegnapi defekt után csupán néhány pontot szerezhet Csehországban, Miko Marczyk is lőtávolba kerülhet a bajnokságban, mintegy 15-20 pontos hátránnyal Paddontól.

Három defekt után kiesett Franceschi a Barum Rallyn

A lengyel versenyző szinte folyamatosan szép pontszámokat tudott szerezni az eddigi versenyeken, és ha kisebb csodára lenne képes a walesi Ceredigion Rallyn, és az élmezőnyben zárna, valamint esetleg megnyerné a Szilézia Rallyt, akkor igen komolyan kellene vele számolni az Eb-címért folyó csatában. 

A magyar versenyzők közül László Martin és Bán Viktor az abszolút 11. Helyen állnak, míg Herczig Patrik és Varga Kristóf vezetnek az ERC4-es kategóriában, ahol Bertalan Márton és Paizs Róbert a harmadik helyet foglalják el. 

Az Eb értékelésen kívül induló László Zoltán és Begala Tamás két vasárnapi szakasz után a 28. helyen állnak, míg Viszló Csaba és Maricsek Miklós az RC4-es kategória 10. Helyén. 

Délután újra teljesíti a mezőny a mai pályákat. 

Barum Rally, állás SS12 után 
1 #15 Dominik Stritesky – Jiri Hovorka (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 1:19:10.6
2 #10 Simon Wagner – Jara Hain (AUT – GER) Skoda Fabia RS Rally2 +21.4
3 #17 Adam Brezik – Ondrej Krajca (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 +33.8
4 #11 Erik Cais – Igor Bacigál (CZE – SVK) Skoda Fabia RS Rally2 +37.6 (0:20)
5 #12 Filip Mares – Radovan Bucha (CZE) Toyota GR Yaris Rally2 +50.1
6 #2 Efrén Llarena – Sara Fernández (ESP) Skoda Fabia RS Rally2 +1:17.1
7 #7 Mikolaj Marczyk – Szymon Gospodarczyk (POL) Skoda Fabia RS Rally2 +1:27.4
8 #25 Hermann Neubauer – Bernhard Ettel (AUT) Skoda Fabia RS Rally2 +1:45.3
9 #16 Jan Kopecky – Jan Hlousek (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 +2:30.7
10 #10 Václav Pech jr. – Petr Uhel (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 +2:45.0
11 #14 László Martin – Bán Viktor (HUN) Skoda Fabia RS Rally2 +3:12.8 

Időterv, gyorsasági szakaszok
Augusztus 16., péntek  

21:15 SS1 SSS Zlín 9.57 km Wagner 7:05.5 / 1. WAGNER, 2. Brezik, 3. Kopecky

Augusztus 17., szombat  
08:58 SS2 Březová 1 12.73 km Brezik 7:34.2 / 1. BREZIK, 2. Kopecky, 3. Stritesky
10:06 SS3 Kateřinice 1 7.49 km Cais 4:17.8 / 1. BREZIK, 2. Kopecky, 3. Stritesky
10:59 SS4 Rajnochovice 1 13.19 km Cais 6:10.4 / 1. STRITESKY, 2. Kopecky, 3. Brezik
12:42 SS5 Bunč 1 18.04 km Cais 10:58.2 / 1. STRITESKY, 2. Cais, 3. Wagner
15:35 SS6 Březová 2 12.73 km Cais/Brezik 7:30.8 / 1. STRITESKY, 2. Cais, 3. Wagner
16:43 SS7 Kateřinice 2 7.49 km Cais 4:15.2 / 1. STRITESKY, 2. Cais, 3. Wagner
17:36 SS8 Rajnochovice 2 13.19 km Stritesky 7:35.2 / 1. STRITESKY, 2. Wagner, 3. Brezik
19:19 SS9 Bunč 2 18.04 km TÖRÖLVE

Augusztus 18., vasárnap  
08:23 SS10 Semetín 11.51 km Mares 6:46.0 / 1. STRITESKY, 2. Wagner, 3. Cais
09:16 SS11 Pindula 1 16.57 km Brezik 9:22.1 / 1. STRITESKY, 2. Wagner, 3. Brezik
10:35 SS12 Halenkovice 1 12.48 km Wagner 6:59.6 / 1. STRITESKY, 2. Wagner, 3. Brezik
13:08 SS13 Semetín 2 11.51 km
14:01 SS14 Pindula 2 16.57 km
16:05 SS15 Halenkovice 2 (PS) 12.48 km 

Nevezési lista 
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Bajnokság állása 
Élő eredmények 

Megúszta minden idők egyik leglátványosabb bukását, majd főnöke kirúgta – vagy mégsem?

0

39 évvel ezelőtt rendezték az 1985-ös Osztrák Nagydíjat, amelyen Andrea de Cesaris megúszott egy igencsak látványos horrorbukást. Ezután távozott a Ligier-től, ám ezzel kapcsolatban másként emlékezett, mint a közvélemény.

Andrea de Cesaris neve többféle statisztikai mutatóban előkerül vagy előkerült. Az 1982-es Long Beach-i időmérőn minden idők legfiatalabb pilótája lett, aki pole pozíciót szerzett, ezt leszámítva viszont nem éppen pozitív mutatóknál kell keresni. Az idei évig ő volt a legtöbb futammal rendelkező versenyző, aki soha nem nyert (és ha Nico Hülkenbergnek hátralévő karrierjében sikerül diadalmaskodnia, akkor ismét az olasz versenyző neve lesz a lista élén), valamint Riccardo Patresével holtversenyben neki van a legtöbb kiesése, szám szerint 147.

Íme néhány, már soha meg nem dőlő Forma-1-es rekord (és olyanok is, amikhez kisebb csoda kellene)

Ráadásul ez sokszor a saját hibájából történt, mivel rendszeresen összetörte az autóját. Ezért kapta a „De Crasheris” gúnynevet, utalva arra, hogy az angol „crash” szó karambolt jelent. Egyszer pedig annyira rossz formába került, hogy az 1985-ös Francia és az 1986-os Portugál Nagydíj között minden egyes futamon kiesett, ahol elindult. Ez szám szerint 18 versenyt jelent, és mondanunk sem kell, hogy ez is rekord, méghozzá olyan, amilyet aligha fognak valaha is megdönteni.

Ennek a szériának volt a negyedik állomása az 1985. augusztus 18-án, vagyis éppen 39 éve rendezett Osztrák Nagydíj. De Cesaris ekkor második évét töltötte a Ligier-nél, és addig összesen hat alkalommal esett ki baleset vagy kipördülés következtében. Az österreichringi időmérőn mindössze tizennyolcadik lett, de hozzá kell tenni, hogy a pénteki napot még tizennegyedikként zárta, szombaton pedig nem tudott mért kört teljesíteni.

A futamon aztán szintén a középmezőnyben autózott, amikor a 14. körben újabb, minden addiginál nagyobb és látványosabb balesetet szenvedett. A dupla balos első kanyarjának bejáratánál a a Ligier hátulja elindult, és ezt ugyan még sikerült megfognia, de lesodródott az éjszakai esőzés miatt vizes fűre. Innentől kezdve a kocsi irányíthatatlanná vált, egy bukkanó pedig megdobta a hátulját. Ennek következtében a levegőbe repült, majd összesen négyszer fordult át a tengelye körül, mire megállt.

Az akkori biztonsági feltételek közel sem nyújtottak garanciát arra, hogy egy versenyző megússzon egy ilyen balesetet, ám De Cesarisnak szerencséje volt. Az olasz pilóta azonnal kiszállt, és látszott, hogy a legnagyobb problémája csupán annyi, hogy sáros lett a sisakja és a versenyzői overálja, ezt leszámítva viszont kutya baja volt.

Amikor visszament a bokszba, a csapattagok még nem látták a visszajátszást, De Cesaris pedig állítólag annyit mondott nekik, hogy az autó lefulladt, és nem indult újra. Persze idővel kiderült az igazság, és Guy Ligier, az istálló alapítója és akkori csapatfőnöke nem kertelt. „Nem engedhetem meg magamnak, hogy tovább foglalkoztassam ezt az embert” – fogalmazott.

Bár De Cesaris a soron következő Holland Nagydíjon még ott volt (ezúttal a turbó meghibásodásából esett ki), a szezon hátralévő részét Philippe Streiff teljesítette a helyén. Utána viszont még nyolc teljes és egy csonka idényt lehúzott a sorozatban, de azt csak évtizedekkel később, néhány évvel 2014-es halála előtt állította, hogy valójában nem bocsátották el, hanem lényegében két szék között a pad alá esett.

„Az emberek azt állítják, hogy Guy Ligier kirúgott, de ez baromság – nyilatkozta a Motor Sport Magazine-nek. – Herbie Blash [csapatmenedzser] felajánlotta nekem, hogy vezessek a Brabhamnél. Azt mondta, hogy Marc Surer távozik, így én közöltem Ligier-vel, hogy megyek. Ezt senki nem tudja. Aztán Bernie Ecclestone [csapattulajdonosnak] meg kellett tartania Surer-t, mert a BMW pilótája volt, szóval én befejeztem a Ligier-nél, Herbie pedig mondta, hogy az ülés a Brabhamnél elúszott. Ilyen az F1.”

Schumacher első F1-es csapattársa nem értette, amit lát, csak hajtogatta, hogy „ez nem lehetséges”

Három defekt után kiesett Franceschi a Barum Rallyn

0

Mathieu Franceschi három defekttel kezdett a Barum Rally vasárnapi saras szakaszain, így kiállni kényszerült, de nem ő volt az egyedüli, aki sérült gumikkal ért célba a reggeli pályákon. 

Dominik Stritesky 25 másodpercre növelte előnyét a Barum Rallyn Simon Wagner előtt az első két vasárnapi szakaszon, melyeken az éjjeli kiadós eső után jókora sár volt helyenként. 

Stritesky a nap első szakaszán még veszített tegnapi előnyéből, miután defektet szedett össze, a második pályán azonba gyorsabb tudott lenni az osztrák riválisánál. 

A harmadik helyért ugyancsak zajlik a csata Adam Brezik és Erik Cais között. Cais az első mai szakasz után annak ellenére a dobogóra tudott lépni, hogy defektet szedett össze, azonban Brezik a második szakaszon visszaelőzte. 

Filip Mares nagyszerűen kezdett a második napon: megnyerte az első vasárnapi szakaszt, majd második lett a másodikon, így megerősítette ötödik helyét, amiben segítségére volt Mathieu Franceschi nagy drámája is. 

Az Eb pontversenyének második helyén álló francia versenyző ugyanis az első szakaszon kettő, majd a második egy defektet szedett össze, így végül a második szakasz után kiállni kényszerült.

Az Eb éllovas Hayden Paddon nagy hátránya miatt elsősorban a Power Stage-en szerezhet pontot. 

László Martin és Bán Viktor óvatos vezetéssel tartja a 11. helyet, míg Herczig Patrik és Varga Kristóf az ERC4 első, Bertalan Márton és Paizs Róbert pedig a harmadik helyet. 

Barum Rally, állás SS11 után 
1 #15 Dominik Stritesky – Jiri Hovorka (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 1:12:07.4
2 #10 Simon Wagner – Jara Hain (AUT – GER) Skoda Fabia RS Rally2 +25.0
3 #17 Adam Brezik – Ondrej Krajca (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 +35.1
4 #11 Erik Cais – Igor Bacigál (CZE – SVK) Skoda Fabia RS Rally2 +39.8 (0:20)
5 #12 Filip Mares – Radovan Bucha (CZE) Toyota GR Yaris Rally2 +47.3
6 #2 Efrén Llarena – Sara Fernández (ESP) Skoda Fabia RS Rally2 +1:15.2
7 #7 Mikolaj Marczyk – Szymon Gospodarczyk (POL) Skoda Fabia RS Rally2 +1:23.2
8 #25 Hermann Neubauer – Bernhard Ettel (AUT) Skoda Fabia RS Rally2 +1:33.4
9 #16 Jan Kopecky – Jan Hlousek (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 +2:29.8
10 #10 Václav Pech jr. – Petr Uhel (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 +2:41.1
11 #14 László Martin – Bán Viktor (HUN) Skoda Fabia RS Rally2 +2:59.6 

Barum Rally 2024 – Videón az első nap legjobb pillanatai

Időterv, gyorsasági szakaszok
Augusztus 16., péntek  

21:15 SS1 SSS Zlín 9.57 km Wagner 7:05.5 / 1. WAGNER, 2. Brezik, 3. Kopecky

Augusztus 17., szombat  
08:58 SS2 Březová 1 12.73 km Brezik 7:34.2 / 1. BREZIK, 2. Kopecky, 3. Stritesky
10:06 SS3 Kateřinice 1 7.49 km Cais 4:17.8 / 1. BREZIK, 2. Kopecky, 3. Stritesky
10:59 SS4 Rajnochovice 1 13.19 km Cais 6:10.4 / 1. STRITESKY, 2. Kopecky, 3. Brezik
12:42 SS5 Bunč 1 18.04 km Cais 10:58.2 / 1. STRITESKY, 2. Cais, 3. Wagner
15:35 SS6 Březová 2 12.73 km Cais/Brezik 7:30.8 / 1. STRITESKY, 2. Cais, 3. Wagner
16:43 SS7 Kateřinice 2 7.49 km Cais 4:15.2 / 1. STRITESKY, 2. Cais, 3. Wagner
17:36 SS8 Rajnochovice 2 13.19 km Stritesky 7:35.2 / 1. STRITESKY, 2. Wagner, 3. Brezik
19:19 SS9 Bunč 2 18.04 km TÖRÖLVE

Augusztus 18., vasárnap  
08:23 SS10 Semetín 11.51 km Mares 6:46.0 / 1. STRITESKY, 2. Wagner, 3. Cais
09:16 SS11 Pindula 1 16.57 km Brezik 9:22.1 / 1. STRITESKY, 2. Wagner, 3. Brezik
10:35 SS12 Halenkovice 1 12.48 km
13:08 SS13 Semetín 2 11.51 km
14:01 SS14 Pindula 2 16.57 km
16:05 SS15 Halenkovice 2 (PS) 12.48 km 

Nevezési lista 
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Bajnokság állása 
Élő eredmények 

Barum Rally 2024 – Videón az első nap legjobb pillanatai

0

Igen izgalmas és drámai volt a Barum Rally első teljes napja, melyről jó néhány videó is készült. Íme néhány igazán látványos belőlük.

Stritesky kényelmes előnyben a heves eső után a Barum Rallyn, Herczig Patrik az ERC4 élén

Kopecky igen veszélyes kicsúszása itt látható

A bokszutca helyett benzinkúton tankolni egy F1-es futamon? – a későbbi világbajnok megcsinálta

0

Napra pontosan 67 évvel ezelőtt tartották 1957-ben a Forma–1-es világbajnokság történetének egyetlen Pescarai Nagydíját. A futam statisztikai szempontból több érdekességet is hozott, de ezek eltörpülnek a mai szem számára meglehetősen nagy furcsaságokhoz képest.

„Melyik a leghosszabb pálya, ahova a Forma–1-es világbajnokság mezőnye valaha is ellátogatott?” – hangozhatna a kérdés egy kvízműsorban, de alighanem valahol, valamikor már el is hangzott. Sokan bizonyára a régi Nürburgringra, a Nordschleiféra tippelnének, pedig nem ez a helyes válasz. A „zöld pokolnál” ugyanis volt egy hosszabb aszfaltcsík, ahol csupán egyetlen versenyt rendeztek, és azt is csak kényszerből: a pescarai.

Ez a pálya ugyanis 25 kilométernél is hosszabb volt. Egészen pontosan kezdetben 25,801, majd később 25,579 kilométerből állt egy kör. A Nordschleiféhoz hasonlóan ez is rendkívül veszélyesnek számított, hiszen országutakon versenyeztek, így az aszfalt korántsem volt egyenletes. A veszélyfaktort növelte, hogy a háromszögre hasonlító vonalvezetés két, egyenként 5 és fél kilométer hosszúságú egyenest tartalmazott. Az egyiket „repülő kilométernek” nevezték: 1950-ben Juan Manuel Fangio 309 km/h-s átlagsebességet produkált ezen a szakaszon, ahol tizenhat évvel korábban Guy Moll halálos balesetet szenvedett.

Merthogy 1924 óta rendszeresen megrendezték ezt a futamot, eleinte formaautókkal, de a második világháború után többször is sportautókkal. Az első kiírást egyébként nem más, mint a Ferrari későbbi alapítója, Enzo Ferrari nyerte egy Alfa Romeo volánja mögött. A viadalt egy első világháborúban elesett katonáról, Tito Acerbóról Coppa Acerbónak nevezték el, ám ezzel az volt a gond, hogy bátyja, Giacomo fasiszta politikus volt, ezért a második világégés után átnevezték Pescarai Nagydíjra.

Miután útjára indult a Forma–1-es világbajnokság, 1950-ben, 1951-ben és 1954-ben is F1-es autókkal mérkőztek meg a pilóták, de a pontversenybe egyik alkalommal sem számított bele. 1957-ben viszont változott a helyzet: miután a spái és a zandvoorti rendezők nem tudtak megállapodni a konstruktőrökkel a részvételi díjon, mindkét futamot törölték, és a pescarai pálya világbajnoki fordulónak adhatott otthont. Mivel ezt követően a szezonzáró Olasz Nagydíj következett, ez volt az első olyan alkalom, amikor egy ország egy évben két F1-es futamot rendezett, ráadásul rögtön egymás után.

Ugyanakkor az sem volt magától értetődő, hogy Pescara egyáltalán bármilyen versenyt rendezhet abban az évben. Az év májusában ugyanis tizenhárman haltak meg a Mille Miglián, köztük a Ferrari F1-es pilótája, Alfonso de Portago. Az olasz kormány ennek hatására betiltotta a közutakon történő versenyzést, de a Pescarai Nagydíj különleges engedélyt kapott.

Ugyanakkor a helyszínt némileg átalakították, hogy valamennyivel biztonságosabbá tegyék. A legfontosabb változtatás a célegyenest érintette, hiszen nem sokkal a célvonal előtt beépítettek egy sikánt, hogy a bokszutcában lassabb legyen a tempó. A sebességkorlátozást ugyanis ekkor még hírből sem ismerték, ráadásul a depó nem is volt elválasztva a célegyenestől.

Mindezek ellenére Enzo Ferrari a Mille Miglián történtek hatására egyszerűen féltette a versenyzőit, és mivel Fangio a Nürburgringen amúgy is bebiztosította a világbajnoki címét, nem akart részt venni a futamon. Ez végül csak részben valósult meg, mivel Luigi Musso addig könyörgött neki, amíg a Commendatore beleegyezésével nem kapott egy 801-est.

Senna és Schumacher hőstettéhez hasonlítható minden idők egyik legnagyobb F1-es felzárkózása

Rajta kívül további három gyártó, a Maserati, a Vanwall és a Cooper versenyzői vettek részt a hétvégén. Szabadedzéseket nem tartottak, de, országútról lévén szó, a mezőny tagjai utcai autóval végigmehettek a pályán. Szombaton aztán két időmérőt rendeztek (a kettő között ismét megnyitották a helyszínt az utcai forgalom számára), amelyek közül az első mai szemmel meglehetősen szokatlan időpontban, reggel 7 órakor kezdődött.

A pole pozíciót Fangio szerezte meg, miután 9:44.6-os köre 10,1 másodperccel volt jobb Stirling Mossénál. A szintén korán, 9:30-kor rajtoló futam előtt két órával azonban fájdalmat érzett a jobb vállában, ám ennek ellenére is elindult az óriási hőségben rendezett versenyen. Végül a második pozícióban ért célba, több mint 3 perccel korábbi csapattársa mögött, és szintén több mint 3 perccel megelőzve Harry Schellt.

A verseny legelképesztőbb esete ugyanakkor nem hozzájuk, hanem a hátsó régióhoz köthető. A később három világbajnoki címig jutó Jack Brabham Cooperéből kifogyott az üzemanyag, és mivel távol volt a bokszutcától, esélye sem volt normális körülmények között tankolni. Az ausztrál versenyző ugyanakkor nem adta fel, és nemes egyszerűséggel betolta az autóját egy benzinkútba, ahol teljesítették a kívánságát. Hogy a kutasok hogyan reagáltak, amikor meglátták az F1-es autót, és pontosan milyen beszélgetés zajlott le köztük, az sajnos a feledés homályába veszett.

Ami a pescarai pálya további történetét illeti, a következő két esztendőben nem rendeztek rajta versenyt, majd előbb egy Formula Junior-, majd egy sportautó-világbajnoki futamnak adott otthont. Ezután viszont versenypályaként végleg megszűnt létezni, mivel egyszerűen lehetetlen volt garantálni a pilóták és a szurkolók biztonságát, még a szó korabeli értelmében is.

Az F1 hőskorát idéző, gigahosszú pálya épül Amerikában

Hansen nyert Belgiumban, az Eb kategóriákban a magyarok a legjobb háromban

0

Timmy Hansen nyerte a belgiumi Mettetben a rallycross világbajnokság ötödik fordulóját. Az Euro RX1-ben Benyó Máté, az Euro RX3-ban Körmöczi Balázs a harmadik helyen várja a vasárnapot.

Timmy Hansen a pole pozícióból, Kevin Hansen a második helyről rajtolt Metteben a WRX döntőben, miután mindketten megnyerték az elődöntő futamukat. A két testvér tökéletesen zárta az íveket a mögöttük jól rajtoló Kristofferson előtt, majd Timmy állt az élre. A fiatalabb Hansen a harmadik körig ügyesen feltartotta a bajnokságot vezető hatszoros világbajnokot, aki ekkor jokerre ment és Veiby elé tért vissza. A következő körben mindkét elektromos Peugeot a jokert választotta. Ahogy várható volt, Kevin a Volkswagenek mellé ért vissza, de most a KMS dolgozott össze. Ők talán kicsit túlságosan is a riválisra figyeltek, emiatt összeértek, és Veibyé lett a második hely, Kristoffersson maradt a harmadik, de Hansen gyötörte, és a címvédőnek egy bal első defekttel is meg kellett küzdenie. Majdnem sikerült a nagy védekezés, ámaz utolsó centimétereken Kevin Hansen kihasználta az elektromos motor erejét és szinte célfotóval előzte a Volkswagent – 29 ezredmásodperc volt a különbség. Timmy Hansen simán nyert, Veiby lett a második.

Mettet Hansen
foto: @World / Red Bull Content Pool

Az Euro RX1-ben a szokásos menetrend szerint két kvalifikációs futamot rendeztek. A magyarok közül Benyó Máté mindkét versenyén második lett, így Belevskiy és Patrik O’Donovan mögött a haramdik helyen várja a folytatást. A Nyirád után Belgiumba is nevező ifj. Kiss László egy harmadik és egy második hellyel az ötödik, Koncseg Zoltán a hetedik. Mózer Márk is a legjobb tízben van, neki egy győzelem mellett egy ötödik helye van. Kárai Tamás és Mózer Attla nem zárt jó napot, a 14-15. pozícióban vannak, vasárnap igyekezniük kell, hogy elődöntőbe jussanak.

Kárai Belgium
foto: @World / Red Bull Content Pool

A kétkerékhajtású mezőnyben két magyarnak szurkolhattunk, de sajnos a nap végére csak Körmöczi Balázs maradt versenyben, ő egy első és egy második hellyel a harmadik. Kovács Sámuel az első kvalifikációt nem tudta befejezni, majd a Q2-ben egy versenyzőtársa nekicsúszott a gumifalnak, ahonnan visszapattanva a Skoda bal elejébe csapódott. Az autóban olyan károk keletkeztek, hogy Sami sajnos nem tudja folytatni a hétvégét.

Kovács Sámuel
foto: Korda Racing

Stritesky kényelmes előnyben a heves eső után a Barum Rallyn, Herczig Patrik az ERC4 élén

0

Hatalmas eső érkezett a Barum Rally utolsó előtti szombati szakaszára, ami alaposan átrendezte a sorrendet, azonban Dominik Striteskynek sikerült megtartani a vezető helyet az abszolút értékelésben, csakúgy, mint Herczig Patriknak az ERC4 élén. 

A drámai délelőtti versenyt követően 

Drámai szombat délelőtt: Megszakad Kopecky 2015 óta tartó veretlensége a Barum Rallyn

Erik Cais a Barum Rally első két szombat délutáni szakaszán tovább támadott, és hátrányát már 4.2 másodpercre csökkentette időbüntetése ellenére Dominik Stritesky mögött. 

Azonban eső volt várható a nap utolsó két gyorsasági szakaszára, ami hatalmas felhőszakadás formájában meg is érkezett a délutáni harmadik szakaszra. 

A csapadékra azonban sok versenyző nem készült és csak száraz gumikat vitt magával a déli szervizelés idején. 

Ilyen versenyző volt többek között Erik Cais, Mathieu Franceschi, valamint 11. helyen álló László Martin is. 

Az eső gumit is használó versenyzők így jelentősen gyorsabban tudtak menni, és a gyorsaságit végül Stritesky nyerte 2.5 másodperc előnnyel Simon Wagner és 14.7 másodperccel Miko Marczyk előtt, miközben Cais csaknem 42 másodpercet vesztett 13.19 km-en. 

A cseh bajnokság éllovasa, Stritesky így végül 21.1 másodpercre növelte előnyét a második helyre lépő Simon Wagner, míg a harmadik Adam Brezik már 45.9 másodperc hátránnyal áll. 

Erik Cais a negyedik helyre csúszott, azonban csupán 2 tizedre van Breziktől, ugyanakkor 46.1 másodpercre Striteskytől. 

Filip Mares az ötödik Mathieu Franceschit megelőzve, míg Efrén Llarena a hatodik, majd Miko Marczyk, Hermann Neubauer és Jan Kopecky zárja a top 10-et. 

Jan Kopecky egy igen komoly pillanatot élt át ezen a délutáni harmadik szakaszon, miután félig lecsúszott az autója az útról a vizes úton keresztbe állt, majd egy nagy mezőn több tíz métert csúszva végül egy szalma bálának ütközve tudott megállni. Végül az autó nem sérült túlságosan és szerencsére a csúszó autó útjába sem került egy néző sem. 

Az Eb-címért folytatott csatában Mathieu Franceschi komoly előnyre tett szert a defektet összeszedő és 3 percnél is többet veszítő Hayden Paddonnal szemben, azonban azt nem szabad elfelejteni, hogy egy versenyt minuszolni kell, és nagy valószínűséggel ez a verseny lesz az az új-zélandi címvédő számára. 

A magyar versenyzők közül László Martin és Bán Viktor egy helyet vesztett az özönvízben és a 12. helyről várhatja a folytatást, miután a nap utolsó szakaszát viharkárok miatt törölni kellett. 

Fotó: László Martin

Az ERC4-ben Herczig Patrik és Varga Kristóf 25 másodperc előnnyel vezet a cseh Daniel Polasek előtt, míg Bertalan Márton és Paizs Róbert sok időt vesztve a zivatarban a harmadik helyen áll. 

László Zoltán és Begala Tamás az abszolút 26., míg Viszló Csaba és Maricsek Miklós az RC4-es kategória 10. Helyén áll 1:40 perc büntetéssel. 

Vasárnap hat gyorsaságit rendeznek és időnként zápor, zivatar is várható. 

Barum Rally, állás SS8 után 
1 #15 Dominik Stritesky – Jiri Hovorka (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 55:46.6
2 #10 Simon Wagner – Jara Hain (AUT – GER) Skoda Fabia RS Rally2 +21.1
3 #17 Adam Brezik – Ondrej Krajca (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 +45.9
4 #11 Erik Cais – Igor Bacigál (CZE – SVK) Skoda Fabia RS Rally2 +46.1 (0:20)
5 #12 Filip Mares – Radovan Bucha (CZE) Toyota GR Yaris Rally2 +52.8
6 #4 Mathieu Franceschi – Andy Malfoy (FRA) Skoda Fabia RS Rally2 +57.2
7 #2 Efrén Llarena – Sara Fernández (ESP) Skoda Fabia RS Rally2 +1:12.4
8 #7 Mikolaj Marczyk – Szymon Gospodarczyk (POL) Skoda Fabia RS Rally2 +1:14.2
9 #25 Hermann Neubauer – Bernhard Ettel (AUT) Skoda Fabia RS Rally2 +1:20.8
10 #16 Jan Kopecky – Jan Hlousek (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 +2:34.5
11 #10 Václav Pech jr. – Petr Uhel (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 +2:37.6
12 #14 László Martin – Bán Viktor (HUN) Skoda Fabia RS Rally2 +2:39.7

Időterv, gyorsasági szakaszok
Augusztus 16., péntek  

21:15 SS1 SSS Zlín 9.57 km Wagner 7:05.5 / 1. WAGNER, 2. Brezik, 3. Kopecky

Augusztus 17., szombat  
08:58 SS2 Březová 1 12.73 km Brezik 7:34.2 / 1. BREZIK, 2. Kopecky, 3. Stritesky
10:06 SS3 Kateřinice 1 7.49 km Cais 4:17.8 / 1. BREZIK, 2. Kopecky, 3. Stritesky
10:59 SS4 Rajnochovice 1 13.19 km Cais 6:10.4 / 1. STRITESKY, 2. Kopecky, 3. Brezik
12:42 SS5 Bunč 1 18.04 km Cais 10:58.2 / 1. STRITESKY, 2. Cais, 3. Wagner
15:35 SS6 Březová 2 12.73 km Cais/Brezik 7:30.8 / 1. STRITESKY, 2. Cais, 3. Wagner
16:43 SS7 Kateřinice 2 7.49 km Cais 4:15.2 / 1. STRITESKY, 2. Cais, 3. Wagner
17:36 SS8 Rajnochovice 2 13.19 km Stritesky 7:35.2 / 1. STRITESKY, 2. Wagner, 3. Brezik
19:19 SS9 Bunč 2 18.04 km TÖRÖLVE

Augusztus 18., vasárnap  
08:23 SS10 Semetín 11.51 km
09:16 SS11 Pindula 1 16.57 km
10:35 SS12 Halenkovice 1 12.48 km
13:08 SS13 Semetín 2 11.51 km
14:01 SS14 Pindula 2 16.57 km
16:05 SS15 Halenkovice 2 (PS) 12.48 km 

Nevezési lista 
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Bajnokság állása 
Élő eredmények