back to top
2024. november 24. 08:45

KezdőlapF1Räikkönen napokon át tartó tivornyázásra kárhoztatta szerelőit 2005-ös szuzukai csodagyőzelmével

Räikkönen napokon át tartó tivornyázásra kárhoztatta szerelőit 2005-ös szuzukai csodagyőzelmével

-

2005-ben ezen a napon, október 9-én mutatta be Kimi Räikkönen minden idők egyik legnagyszerűbb felzárkózását, amikor a 17. helyről rajtolva sikerült megnyernie a Japán Nagydíjat. Mindez persze széles körben dokumentálva van, az azonban, ami utána, a nyilvánosság kizárása mellett követezett, már nincs.

A 2005-ös szezonban a McLaren-istálló úgy érkezett meg a szezon utolsó előtti állomását jelentő Japán Nagydíjra, hogy az előző futamon veszítette el a vb-címet Fernando Alonsóval szemben, de a konstruktőri elsőségre még bőven volt esélye, hiszen 2 pontos előnyben állt az élen a Renault előtt.

Az eső viszont csúnyán kitolt a wokingiakkal az utoljára abban az évben alkalmazott egykörös időmérőn, így Kimi Räikkönen csak a 17., Juan Pablo Montoya pedig csak a 18. helyről indulhatott. Úgy tűnt, a konstruktőri álmok szertefoszlanak, amikor a kolumbiai a futam elején a falnak ment, ám ami ezután következett, az ellenkezőjét bizonyította.

Räikkönen ugyanis ihletett formában vezetett, és mint kés a vajon, úgy ment át a mezőnyön (akkoriban még nem volt DRS), majd az utolsó tankolása után már a versenyben vezető Giancarlo Fisichella mögé jött vissza. Úgy tűnt, hogy tempófölénye ellenére meg kell elégednie a második hellyel, ám az utolsó kör elején jött a csattanó: a célegyenesben sikerült átvennie a vezetést, és megnyernie a versenyt. Ugyan a Mclaren 4 pontot így is bukott a Renault-val szemben, a kínai szezonzáróra csak 2 pontos hátrányban ment, a konstruktőri bajnokság így nyílt maradt.

Így nyert Räikkönen a mezőny végéről

Hogy ez milyen eufóriát okozott a McLaren-garázsban, arról Marc Priestley, a wokingiak korábbi szerelője The Mechanic című könyvében részletesen ír, ám arról csak egy 2020-ban felvett videósorozat ide vonatkozó részéből tudhattunk meg többet, hogy a pályán kezdődött ünneplés miként folytatódott később.

„Amikor azt mondom, hogy megvadultunk, akkor azt úgy is értem. Vasárnap este Japánban, a világnak ezen a csendes részén – hiszen azért ez nem Tokió –, található egy darab karaoke bár, ahová a verseny utáni estén a teljes bokszutca beesik, és letolja a legnagyobb, legvadabb bulit, mivel nincsenek tévéstábok, nincs sajtó, nincsenek kamerák. Akkoriban még kamerás mobilok sem voltak, úgyhogy bármit megúsztunk. Szóval megőrültünk vasárnap este, onnan pedig egyből Kínába utaztunk, mivel dupla hétvége volt” – utalt a Japán Nagydíjat egy hét múlva követő sanghaji szezonzáróra Priestley.

Räikkönen szétzúzta saját ajtaját, majd hajvágóval állt bosszút az őt kékre festő szerelőjén

„Nekem és még néhány másik srácnak pedig nem kellett a pályán lennie egésze szerdáig, úgyhogy kirúgtunk a hámból vasárnap este, majd hétfő reggel elutaztunk Kínába, és tulajdonképpen folytattuk a vadulást Sanghajban hétfőn délután, hétfőn este és kedden. Végül valamikor kedden este összeestünk, és szerda reggelig beiktattunk egy nagyon hosszú, kiadós alvást, hogy kicsit helyrerázódjunk, és nyomjunk egy resetet a következő verseny előtt” – rántotta le a leplet a napokon és országokon át tartó tivornyázásról a McLaren egykori szerelője.

„Ez volt az a verseny, amit a karrierem során a legjobban megünnepeltem, és nagyon  boldog voltam, hogy megtehettem ezt Kimivel, és a csodálatos szerelőgárdánkkal. Az egyik kedvenc, legünnepeltebb és legbüszkébb pillanata volt a mclarenes karrieremnek, hogy részese lehettem Kimi csapatának, és szállíthattuk ezt a különleges eredményt egy csalódáskeltő szombat után” – zárta a visszaemlékezését.

20 évvel később is tragikus, hogy ezen mehetett el Räikkönen 2003-as vb-címe

Friss