Rég nem látott felfordulás várható az idei F1-es pilótapiacon, amelynek egy olyan versenyző lehet az egyik főszereplője, akire nemrég nem sokan gondoltak volna.
A tavalyinál jóval nagyobb mozgás várható az idén a Forma–1-es pilótapiacon, hiszen nincs minden versenyző olyan szerencsés helyzetben, mint a nemrég hosszú távú szerződést aláíró Charles Leclerc és Lando Norris. Persze rajtuk kívül is vannak, akiknek biztos a helye, mint például a 2028 végéig a Red Bullnál magát elkötelező Max Verstappen, vagy az egyaránt 2025 végéig szerződéssel rendelkező Lewis Hamilton és George Russell, ám a topcsapatok ülései közül két igen értékes helynek így sincs még gazdája.
Gyáva az F1 egyik legnagyobb tehetsége, és megfutamodott Verstappen elől?
Merthogy Sergio Pérez és Carlos Sainz kontraktusa is lejár az idei év végén, és egyelőre egyikük sem írt alá a folytatásra. Ez leginkább a spanyol esetében sokatmondó, hiszen a 34 esztendős mexikóinak a tavalyi gyatra idénye után értelemszerűen az idén bizonyítania kell. Sainz teljesítményével viszont nincs probléma, a gondot a hírek szerint ehelyett az okozza, hogy a Ferrari Leclerc-rel ellentétben neki nem kínált hosszú távú szerződést, ő viszont mindenképpen ilyet szeretne.
A spanyol versenyzőt korábban többször szóba hozták már a 2026-ban a Sauber megvásárlásával érkező Audival – amellyel apja, idősebb Carlos Sainz megnyerte az idei Dakar Rallyt. Amennyiben nem hosszabbít a Ferrarival, úgy már 2025-ben csatlakozhat a jelenleg Stake F1 Team Kick Sauber néven futó istállóhoz, de vélhetően nem ez az egyetlen felmerülő lehetősége, hiszen alighanem ő és menedzsmentje más opciókat is számon tart. Mert bár vonzó lehet az Audi gyári programjának élére állni, azért ez jócskán rejt magában kockázatokat, így nem zárható ki az sem, hogy a Red Bullhoz való visszatérés is lehetőségként merül fel, amennyiben a Ferrarival elválnak az útjaik.
Ám nem feltétlenül Sainz lesz az idei pilótapiac legfontosabb láncszeme, mivel egyre több helyen olvasni arról, hogy egy kissé a periférián kívül eső név is jelentős szerepet játszhat. Ő nem más, mint a Williams-t tavaly egymaga konstruktőri 7. helyhez segítő, a grove-i istállónál magát igazi vezérré kinövő Alex Albon. Lawrence Barretto, az F1.com szakírója azt írta a thai-brit versenyzőről, hogy „a hírek szerint a Ferrarit is érdekli, míg a Red Bull mérnökei is nagyra tartják őt.”
Sainz elárulta, mi az, ami nélkül nem akarja elkezdeni a következő F1-es idényt
Noha nem lehetetlen, kissé nehéz elképzelni, hogy a Red Bull-lal 2019-ben és 2020-ban 26 futamon részt vevő Albon visszamenjen abba a csapatba, amelyről azóta kifejtette, hogy egyértelműen Max Verstappen határozza meg benne a fejlesztési irányt, és részletesen elmagyarázta, hogy miért volt elképesztően nehéz alkalmazkodnia a holland pilóta egyedi stílusához igazított kocsihoz.
Így a Ferrari sokkal kézenfekvőbb választás lehetne a 2021-es idényt a Red Bull tartalékjaként kiülő versenyzőnek, akivel a jelek szerint hatalmasat fordult a világ azok után, hogy nemrég abban sem lehetett biztos, fog-e még az F1-ben versenyezni. A maranellóiak Barretto szerint „számba veszik a lehetőségeiket a másik ülést illetően, és a hírek szerint számos forgatókönyvük van a tapasztalt pilótáktól az olyanokig, akik még ezután szeretnének nevet szerezni maguknak.”
Nem Albon tehát az egyetlen opció, de az biztosnak tűnik, hogy előkelő helyen szerepel a listán.
Alonso jövője sem biztos
Eközben Sainzon és Albonon kívül is lesznek még izgalmas kérdések az idén. Ott van például a Visa Cash App RB (mostantól csak RB) párosa, Cunoda Júki és Daniel Ricciardo, akiknek vízválasztó lehet az idei év. A sorsuk természetesen szorosan összefonódik Sergio Pérez idei teljesítményével, hiszen potenciálisan kettejük közül kerülhet ki a mexikói utódja. Viszont korántsem jelenthető ki az, hogy csakis ők pótolhatják Pérezt, mert ahhoz, hogy erre lehetőséget kapjanak, valószínűleg meggyőző fölénnyel kell majd felülmúlniuk a csapattársukat.
Aztán ott van a 2024 végéig elkötelezett Fernando Alonso jövője körüli kérdés is. Jelen állás szerint több mint valószínű, hogy az idén 43 éves spanyol legalább egy évvel hosszabbítani fog az Aston Martinnal, de esetében az ilyesmit mindig csak akkor lehet kijelenteni, ha megszáradt a tinta a papíron. Valószínűleg sok múlik majd a silverstone-i istálló idei teljesítményén, hiszen a kétszeres világbajnokot aligha fogja motiválni, ha adott esetben messze elmaradnak a tavalyi szintjüktől, és nem képesek tovább folytatni a fejlődést. Amennyiben pedig valamilyen oknál fogva Alonso visszavonul vagy máshová igazol, újabb értékes ülés felszabadulása kavarhatja tovább a lapokat.
Alonso gyerekekről és családról: „Rengeteg dolgot feláldoztam a Forma-1-ért”
Emellett pedig azt sem szabad kizárni, hogy az erőviszonyok változása fel- vagy leértékel bizonyos üléseket. Az RB a Red Bull-lal szorosabbra font együttműködés miatt várhatóan erősödni fog, így nagyobb értékkel bír majd a pilótapiacon, mint az utóbbi években, míg a Sauber az Audi érkezése miatt a 2024-es teljesítményétől függetlenül vonzó célpont lesz bárkinek.
A már előre szabadkozó Haasról viszont ez nem mondható el, ám ettől még ők is érdekes szereplői lehetnek a pilótakeringőnek, és akár ismét újoncot köszönthetnek, ha leigazolják a tavaly már kipróbált és általuk is nagyra tartott, az idei évtől a Ferrari tartalékjának kinevezett Oliver Bearmant, miközben akár mindkét jelenlegi versenyzőjüket, Kevin Magnussent és Nico Hülkenberget is lecserélhetik, ha utóbbi talál magának jobb csapatot (Sauber?).
Eközben a James Vowles érkezésével felfelé ívelő pályára állt Williams Albon maradása vagy távozása mellett is szolgáltathat beszédtémát, hiszen sokan már a Mercedesszel szoros kapcsolatban levő, motorszállítói együttműködését nemrég 2030 végéig meghosszabbító grove-iaknál látják a Forma–2-ben idén debütáló Andrea Kimi Antonellit, a Mercedes szupertehetségét, akit Toto Wolff hihetetlenül sokra tart, és aki Albon maradása esetén Logan Sargeant helyére érkezhet.
A Mercedes már Hamilton pótlását készíti elő a legújabb Kimi előléptetésével?