back to top
2024. november 25. 11:01

KezdőlapF1Az aggasztó hírek után Verstappen ismét kritizálta az F1 jövőbeli szabályát

Az aggasztó hírek után Verstappen ismét kritizálta az F1 jövőbeli szabályát

-

Max Verstappen szerint rossz irányba tart a Forma–1 a 2026-ra tervezett új szabályokkal, és úgy véli, elsősorban az autók súlyát kellene csökkenteni. Ezzel Carlos Sainz is egyetért, aki hozzátette, az aktív felfüggesztést is visszahozná, leginkább biztonsági okokból.

Kevesebb mint két év, és ismét új korszakba lép a Forma–1, hiszen 2026-tól teljesen új technikai szabályrendszer szerint épülnek az autók. Az eredeti cél a motorokra vonatkozó előírások megváltoztatása volt, amelynek értelmében két év múlva már nem lesz MGU-H az erőforrásokban, és a teljesítmény 50 százalékát az elektromos komponens fogja adni.

Ehhez azonban a kasztnival is igazodni kell, és ezzel kapcsolatban aggasztó hírek láttak napvilágot az elmúlt napokban. Egyes csapatok szimulációi során ugyanis állítólag kiderült, hogy az új előírások rendkívül instabil autókat eredményeznének az egyenesekben, és a legkisebb irányváltásra is megpördülnének. Az FIA a hírek szerint levonta a konklúziót, ám Max Verstappen az egész iránnyal nem elégedett.

Egyenesben pörgő pilótákat és Forma–2-nél lassabb autókat eredményezne az F1 új szabálya

Ami a lehetséges aktív aerót és a többit illeti, nem vagyok benne biztos, hogy ebbe az irányba kellene mennünk, de jelenleg úgy tűnik, hogy ez a helyzet – nyilatkozta az Autosportnak. – Remélhetőleg optimalizálni tudjuk az összes ilyen jellegű dolgot. Számomra sokkal fontosabb, hogy megpróbáljunk kezdeni valamit az autók súlyával, azt próbáljuk meg optimalizálni ahelyett, hogy minden ilyen eszközzel és trükkel próbálnánk segíteni az előzést vagy a követést. Biztosan vannak más módszerek is, hogy ezt meg tudjuk csinálni.”

A szabályalkotók azért akarták bevezetni az aktív aerót, mert máskülönben félő lenne, hogy az elektromos komponens nem bírná ki az egyenesben, és az autók jelentősen visszalassulnának. Ezzel a megoldással elérnék, hogy a kanyarokban kellően nagy legyen a leszorítóerő és ezzel a stabilitás, míg az egyenesekben a kisebb légellenállás és a minél nagyobb sebesség lenne a cél. Eredetileg viszont csak hátul szerettek volna aktív aerót, de kiderült, hogy az aerodinamikai egyensúly megőrzése érdekében elöl is szükség lesz ilyesmire.

„Annál a motorszabályzatnál, amelybe belementek, ezt kell tenniük, hogy megteremtsék a megfelelő végsebességet – folytatta Verstappen. – Ez néhány pályán kicsit jobban fog működni, máshol pedig vélhetően picit közelebb leszünk a határhoz. Persze az emberek megpróbálják majd megcáfolni az érveimet, de szerintem ’26-ban úgyis kiderül.”

Korábbi F1-es pilóta: erről lecsúsztak, vissza a V10-es motorokat!

Verstappen nem először adott hangot annak, hogy nem tetszenek neki a 2026-ra vonatkozó elképzelések. Tavaly elárulta, hogy a szimuláció során vissza kellett váltania az egyenesben, ami nyilvánvalóan a valóságban igencsak megmosolyogtató lenne egy Forma–1-es autóval. Az aktív aero pont ezt lenne hivatott kiküszöbölni, ám Verstappennek így sem nyerte el a tetszését a koncepció, és ezzel nincs egyedül.

Szerintem ez mind a motorokra vonatkozó szabályok következménye – jelentette ki Carlos Sainz, aki azért igyekezett óvatosan fogalmazni. – Végső soron, ha sokkal több energia származik az elektromos hajtásláncból, akkor bizonyos szempontból aktív aerodinamikára lesz szükségünk, hogy ezt ellensúlyozzuk. És itt kezdődik a probléma az előzéssel, az aktív aerodinamikával és azzal, hogy miként lehet ezt úgy csinálni, hogy az autó gyorsabban menjen az egyenesben, és kevesebb időt töltsön padlógázon. Mindenesetre, amíg nem próbáljuk ki, nem korrekt kritizálni vagy támogatni a szabályváltoztatást. Ugyanakkor, ha ez bevonzotta a sportágba a gyártókat, a nagy gyártókat, mint például az Audi, akkor szerintem ezt értékelni kell, és kontextusba kell helyezni.”

Sainz egyetért Verstappennel abban, hogy elsődlegesen az autók tömegét kellene csökkenteni, ami Pat Symonds, az F1 technikai igazgatója szerint meg is fog történni. A Ferrari versenyzője emellett visszahozná az 1994-es idényre betiltott aktív felfüggesztést, amely az elmúlt években időről időre szóba került. A spanyol pilóta elsősorban biztonsági megfontolásból javasolja ezt a megoldást.

A pilóták és a szurkolók is örülhetnek az F1 törekvésének, amely visszahozna valamit a régi időkből

A személyes véleményem az, hogy ezek az autók most túl nagyok és túl nehezek – mondta. – Ha holnapra valamit változtatnom kellene, az ez lenne. Aztán a felfüggesztés, amely sok pályán fontos beszédtéma, hogy mennyire megterhelő tud lenni a pilóta számára. Szóval, ha valamit kérnem kellene az FIA-tól 2026-ra, ha már aktív aero lesz, akkor miért ne lehetne aktív felfüggesztés, hogy megvédjük a versenyzők hátát és a saját egészségünket? Egyértelmű, hogy jelenleg túl sokat kérünk a pályáktól és a helyszínektől, a szervezőktől, hogy apró bukkanókon módosítsanak, amelyeket korábban meg sem éreztünk volna a ’21-es autóval, most pedig egyszerűen megpördülhetünk, vagy elég nagy balesetet szenvedhetünk az ilyen helyzetek miatt.”

Friss