Több szaftos részletre is fény derült a Netflix egy hét múlva érkező népszerű F1-es dokumentumsorozatából, a Drive to Survive-ból.
Nemcsak a Red Bull költségplafon-túllépési botrányával kapcsolatban pillanthatunk majd be a kulisszák mögé a Netflix február 24-én érkező F1-es sorozatában, hanem más, a tavalyi idényt meghatározó vagy színesítő epizódokkal kapcsolatban is fény derül érdekes részletekre.
A Drive to Survive (Hajsza a túlélésért) kamerái szokás szerint rengeteg helyen jelen voltak, így annak a csapatfőnöki találkozónak egy részét is rögzítették, amelyen Toto Wolff kissé ingerültté vált. Már a tavalyi Kanadai Nagydíj utáni meetinget követően megjelent a brit sajtóban, hogy a Mercedes csapatfőnöke kirohanást intézett a riválisai, első sorban Christian Horner irányába, de a pontos részleteket nem tudtuk meg.
A csapatfőnökök a delfinezés kérdése miatt találkoztak, a kanadai versenyt megelőző Azeri Nagydíjon ugyanis minden korábbinál nagyobb mértéket öltött a jelenség, ami miatt számos pilóta – köztük Lewis Hamilton – hátfájdalmakra panaszkodott, Pierre Gasly ellenőrzésre pedig kórházba is ment.
Agykárosodás veszélyezteti a pilótákat, Wolff szerint ezért kell lépnie az FIA-nak
Miután a probléma a Mercedest érintette a leginkább, sokan azzal vádolták a szabálymódosítás mellett kardoskodó Wolffot, hogy csak a saját pecsenyéjét sütögeti, ő azonban többször is kijelentette, hogy ez nem így van, és csakis a pilóták biztonsága érdekli.
Az ominózus megbeszélésen pedig a brit Metro által a sorozatból közölt részletek alapján nekiment a többi csapatfőnöknek, mondván, az ő lelkükön fog száradni, ha nem lépnek, és valaki megsérül. „Meg kell mondanom, hogy mindannyian veszélyes játékot űztök. Ha egy autó a falnak csapódik, mert túl merev, vagy leér az alja, szarban lesztek, és el foglak kapni titeket. Ha azt hiszitek, hogy ez valamiféle játszma, nagyon-nagyon tévedtek” – meredt a többiekre az osztrák, akinek „el foglak kapni titeket” mondata az 5. évad legutóbbi előzetesébe is bekerült.
A fenyegetést közismerten rosszul tűrő Horner ezután azzal vágott vissza az osztráknak, hogy ha annyira aggódik a biztonság miatt, akkor ne hagyja, hogy annyira alacsony hasmagassággal versenyezzen a csapata. „Toto, ha problémád van, változtass a ki****ott autódon” – közölte a Red Bull csapatfőnöke, aki az egyetlen olyan csapatfőnök volt tavaly, akinek az istállóját nem érintette a delfinezés problémája.
Az FIA végül a Belga Nagydíjtól módosított a szabályokon, amivel sikerült kordában tartania a pattogást, ami teljesen ugyanakkor nem tűnt el. Az idei szezon egyik nagy kérdése az lesz, hogy melyik csapat autója produkálja még a jelenséget, vagy a 2023-as, padlólemez kialakítását érintő szabálymódosítások végleg leszámoltak vele.
Tehetséget nem lehet pénzért venni
A fentebbi események a „Bounce Back” című epizódban lesznek láthatóak, de kapott egy külön részt a Haastól az év végén távozó Mick Schumacher is „Like Father, Like Son?” (Apja fia?) címmel. Az idei évet a Mercedes tartalékjaként töltő német tavalyi éve nem alakult zökkenőmentesen. Nagyon rosszul kezdett, ráadásul Szaúd-Arábiában és Monacóban is totálkárosra törte az autóját, ami miatt már ekkor komoly fellegek kezdtek gyülekezni a feje felett.
A DTS 5. évadából pedig kiderül, hogy Gene Haas csapattulajdonos a monacói csattanás után nagyon nem volt kibékülve Schumacher ténykedésével, és a Günther Steiner csapatfőnökkel folytatott egyik telefonbeszélgetésben a „dead man walking” kifejezést használta, amivel arra utalt, hogy Schumachert hamarosan kirúghatják. „Ha nem szedi össze magát, akkor igen” – felelte a telefonban Steiner.
A dán Ekstra Bladet ekkoriban le is hozta, hogy a csapat Antonio Giovinazzinak készített egy ülést arra az esetre, ha szezon közben leváltanák a németet.
Válogatott kritikák – Alesi, Vettel és Wolff is belerúgott a Haasba Mick Schumacher elküldése miatt
Egy másik, a Miami Nagydíj utáni (ott Schumacher Vettellel ütközött pontszerző helyen haladva) telefonbeszélgetésben Gene Haas azt mondta Steinernek, hogy „a tehetséget nem lehet fejleszteni”, mire Steiner azzal felelt, hogy „nem vásárolhatod meg és nem fejlesztheted.”
A monacói törés utáni versenyen, Bakuban aztán Steiner is csatlakozott a Schumachert kritizálók sorához, és amikor a 24 esztendős pilóta a verseny közben a fékek túlhevítése miatt aggódott, a bokszfalon ülő csapatfőnök megjegyezte: „Olyan kiba**ott lassú, hogy fékeznie sem kell.”
Még az ellenfél csapata is korrektebbül bánt Mick Schumacherrel, mint a sajátja
Ezek után aligha lehet meglepő, hogy a Kanadai Nagydíjon áttörést elérő, ezután folyamatosan javuló teljesítményű Schumacherrel a szezon végén nem hosszabbított szerződést a Haas.
Schumacher végül Nico Hülkenberg váltotta, így ő lesz Kevin Magnussen csapattársa az idén. Azé a Kevin Magnussené, akiről a sorozatban kiderült, hogy kiállt Schumacher mellett, és többször is azt mondta Steinernek, hogy biztos benne, hogy csapattársa össze fogja szedni magát (ahogy végül össze is szedte).