2024. április 27. 23:34

KezdőlapF1Hamilton és Verstappen a 18 éves fiatal halála után sem akarja átszabni...

Hamilton és Verstappen a 18 éves fiatal halála után sem akarja átszabni a legendás pályát

-

Az élmezőny több tagja is ellenzi a spái versenypálya vonalvezetésének megváltoztatását a 18 esztendős Dilano van ’t Hoff halála után, mert szerintük nem a legendás aszfaltcsíkkal van a probléma.

2023. július 1-jén négy év leforgása alatt már a második fiatal tehetség veszítette életét a spái versenypályán. Dilano van ’t Hoff a Formula Regional hétvégéjén szenvedett halálos balesetet nem messze onnan, ahol Anthoine Hubert-t a 2019-es Forma-2-es főfutamon érte a végzet, a 18 esztendős holland pilótával történtek után pedig az F1-es mezőny több tagja is a spái pálya megváltoztatását és a legendás Eau Rouge-kanyar lelassítását követelte.

„Át kell alakítani a kanyart, mert pár héten belül mi is ott fogunk versenyezni. Sohasem élvezetes átmenni azon a kanyaron. Minden egyes alkalommal, amikor ott áthaladunk, kockára tesszük az életünket. Csinálniuk kell valamit, mert pár hét múlva megint a tűzzel fognak játszani, és itt nem is csak rólunk van szó, hanem az F2-es és F3-as gyerekekről, meg mindenkiről, aki átmegy azon a kanyaron” – nyilatkozta Lance Stroll az Osztrák Nagydíjon.

Az F1-es mezőnyre is hatással volt a spái halálos baleset, Stroll nem is akart másról beszélni

A Forma-1-es mezőny a héten megérkezett Spába, átalakítások azonban nem történtek, és nem is fognak, a Belga Nagydíj csütörtöki sajtónapján pedig több pilóta is kifejtette, hogy nem is ez a megoldás.

„Nem gondolom, hogy a pálya hiányt szenvedne a biztonság terén – jelentette ki Carlos Sainz, majd kiemelte, hogy elsősorban a mostoha időjárási körülmények miatt történt tragédia. – Szerintem az évek során elvégzett változtatások sokkal biztonságosabbá tették a pályát. Sajnálatos, ami Anthoine-nal történt, de az egy hónappal ezelőtti események sokkal inkább a körülmények miatt következtek be. A helyzet az, hogy ilyesmi bármely kategóriában a világ bármelyik versenypályáján előfordulhat. Amikor nem lehet látni, egy autó pedig megpördül az egyenes közepén, azt egyikünk sem fogja észrevenni, és pusztán a szerencsén múlik, hogy eltalálod-e vagy nem.”

A Belga Nagydíj szervezői Hubert 2019-es balesete óta kiszélesítették az Eau Rouge és az azt követő kanyar, a Raidillon bukóterét, van ’t Hoff viszont valamivel ezután, már a Kemmel-egyenesben szenvedett balesetet. Charles Leclerc szerint ezért ott lehetne kicsit alakítani a pályán, de a nyomvonal megváltoztatását ő sem szeretné.

„Van néhány változtatás, ami különbséget jelenthet. Először is, az Eau Rouge utáni egyenesben szerintem egy kicsit kijjebb kell helyezni a falakat. Jelenleg, ha elveszíted az uralmat az autó fölött, visszapattansz róluk, és nagyon nagy eséllyel az út közepén találod magad. Szerintem ezt a jövőben meg kellene fontolni” – ecsetelte.

„Ami az Eau Rouge vonalvezetésének megváltoztatását illeti, szerintem a szezon során nagyjából mindenhol előáll olyan szituáció, hogy gyorsan megyünk egy egyenesben, úgyhogy szerintem nehéz lenne [a falak kijjebb tolásán kívül] bármi mást tenni. Mindig lehet változtatni a vonalvezetésen, de szerintem nem ezt kellene tenni.”

„Az életükért imádkoznak” a pilóták a spái tragédiát előidéző körülmények között

„Sajnos a balesetek megtörténnek – mondta már Max Verstappen. – Visszatekintve, egyszerűen elképesztően nagy balszerencse volt, ahogyan történt. Nem hiszem, hogy sok mindent lehet tenni vagy változtatni, hogy sokkal biztonságosabb legyen, mert vannak más pályák is, amelyeken egy ilyen balesetnél és rossz látási viszonyok mellett az ilyesmi újra megtörténhet. Szerintem egyszerűen balszerencse volt az, hogy két ilyen baleset viszonylag rövid időn belül megesett Spában. Mindig van, amit jobban lehet csinálni, de Monacóban is versenyzünk, ami sokkal veszélyesebb, mint itt. De versenyzünk ott, mert elég biztonságosnak lett nyilvánítva.”

Lewis Hamilton kijelentette, hogy „úgy szeretem a pályát, ahogy van”, illetve „nem az én dolgom eldönteni, hogy mit vagy hogyan kellene változtatni, ezért vannak erre hozzáértő emberek.”

„Nem gondolom, hogy itt lennénk, ha nem gondolnák úgy, hogy biztonságban leszünk. Hiszek bennük, mert elképesztő munkát végeztek az utóbbi néhány évtizedben. Bízom bennük, hogy a jövőben is a helyes döntéseket fogják hozni” – dicsérte az FIA embereit a hétszeres világbajnok.

Nem mindenki volt azonban azon a véleményen, hogy nincs szükség nagy változtatásra, Csou Kuan-jü szerint ugyanis az Eau Rouge lassítása lenne a helyes döntés.

Senna halála után már megtették, az egyik pilóta most újra kiherélné a legendás kanyart

„Padlógázas száraz pályán, úgyhogy egy Forma-1-es autónak nem jelent kihívást. Esőben nagyon a határon van, más kategóriákban természetesen el kell emelni a gázt. De nekik sem jelent különbséget, hogy még egyet le kell váltani. Mi viszont szárazon könnyedén padlógázzal vesszük” – nyilatkozta a legendás kanyarról az Alfa Romeo kínai versenyzője, majd rátért arra, hogy nemcsak a biztonság, hanem az előzés elősegítése miatt is megérné a módosítás.

„Őszintén szólva a követés már most is nagyon nehéz. Az elmúlt években, ha egy autó nagyon gyors volt az egyenesben, a mögötte kialakult vonatnak nagyon nehéz volt követni a DRS-sel. Én személy szerint szeretném, ha megváltoztatnák az Eau Rouge-t, pusztán a biztonság miatt és azért, ami az elmúlt néhány évben és az idén történt. Spa egy jó pálya, de szerintem itt az ideje, hogy változtassanak az Eau Rouge-on és lassabbá tegyék, valamint könnyebb legyen benne előzni. Könnyebb legyen versenyzési szempontból és biztonságosabbá is válna.”

George Russell, a grand prix-versenyzők érdekvédelmi szervezetének (GPDA) egyik igazgatója azonban kérdésre megerősítette, hogy az F1-es pilóták nem szorgalmazták a vonalvezetés módosítását. „Beszéltünk róla, és nem gondoljuk, hogy szükséges… Nyilván nagy előrelépéseket tettek a bukóterekkel, és valószínűleg ez a legfontosabb” – mondta.

Friss