A Forma–1 közvetlen előszobájában és a szintén az F1-es hétvégéken zajló betétsorozatban az idei szezontól már nem lehet büntetlenül tönkretenni mások időmérő edzését, vagy trükkös módon megszerezni az első rajtkockát.
Számtalanszor előfordult már a Forma–1-ben is, hogy a nézők elestek az időmérő edzés végén esedékes „tűzijátéktól”, mert valamelyik versenyző hibázott, azzal előcsalogatva a sárga vagy a piros zászlót. A leghíresebb ilyen esetek természetesen azok, amelyek során felmerült a szándékosság gyanúja.
Most alighanem mindenkinek Michael Schumacher 2006-os, monacói időmérőn bemutatott „leparkolása” ugrik be. A hétszeres világbajnok erről később nem nyilvánosan maga is elismerte, hogy direkt volt, de 2014-ben Nico Rosberg, vagy 2022-ben Sergio Pérez is minden bizonnyal szándékosan rontott a hercegségben, hogy ne tudják megelőzni.
Brawn ötlete volt Schumacher 2006-os monacói csalása? – a német később beismerte a szándékosságot
Az ilyen eseteket az F1-ben ugyanakkor továbbra sem szankcionálják következetesen, mert bár Schumachert utólag a rajtrács végére száműzték, a hasonlóan gyanús körülmények között „hibázó” Rosberg és Pérez is megúszta a büntetést. És akkor ez még csak a jéghegy csúcsa, hiszen Carlos Sainz szerint például sokkal több szándékos rontás történik (Fernando Alonso a tavalyi Mexikói Nagydíjon?), mint amit a nézők észrevesznek.
Az IndyCarban úgy oldották meg, hogy ne kelljen vizsgálgatni, hogy szándékosságról van-e szó, hogy az a versenyző, aki miatt piros zászlót kell lengetni az időmérőn, automatikusan elveszíti az addigi két legjobb idejét az adott edzésszakaszból, emellett nem folytathatja tovább az időmérőt, és ha a harmadik legjobb ideje esetleg továbbjutást ér, akkor sem juthat tovább.
Az idei évtől ezt bevezetik a Forma–2-ben és a szintén az F1-es versenyhétvégéken helyet kapó nemzetközi Forma–3-ban, így amennyiben egy versenyző „kizárólagosan” felelős a piros zászló előcsalogatásáért, el fogják venni a legjobb köreit. Természetesen kivételek akadhatnak, és mondjuk műszaki hiba esetén alighanem a felügyelők nem büntetik majd a versenyzőt.
Ezért nehéz elhinni Péreznek, hogy nem akarta elcsalni a monacói időmérőt
„Egyetértek vele, mert nincs annál rosszabb, amikor valaki azzal szerzi meg a pole-t, hogy tönkreteszi mindenki más időmérőjét – idézi a Racefans.net Oliver Oakes-t, a Hitech csapatfőnökét. – Attól függ, hogy a te versenyződ volt-e az, aki elkövetett egy ártatlan hibát, vagy nem. Az ilyen szabályokról mindig az a véleményen, hogy néha akarod őket, később viszont utálni fogod.”
„Végső soron az időmérő az időmérő, ilyenkor kell kockázatot vállalni – mondta Adrian Campos, aki nem tart attól, hogy a versenyzők ezután majd nem nyomják annyira. – Ha balesetet szenvedsz, mert túl sokat kockáztattál, akkor is mindkét futamot az utolsó helyről kezded. Ez egy olyan kockázat, amit ezzel a szabállyal is minden versenyzőnek vállalnia kell. Nem hiszem, hogy sok mindenen változtatni fog. Természetesen nem akarjuk, hogy bárki is szándékosan okozzon piros zászlót, hogy megtartsa az első helyét, ebben ez segíteni fog. De ez nyilván olyasmi, amire soha nem gondolunk, úgyhogy számunkra nem sokat változtat.”
Persze Campos kifelé kissé naiv hozzáállása nem jelenti azt, hogy a pilóták a pillanat hevében ne hozhatnának rossz döntést, hiszen nem kell előre kitervelni a szándékos balesetokozást ahhoz, hogy megtörténjen.
A Forma–1-ben egyelőre nem lesz ilyen
Noha az IndyCar példája után most már a közvetlen vele egy versenyhétvégén futó sorozatokban sem lehet majd büntetlenül tönkretenni mások időmérőjét, a Forma–1-ben egyelőre nem érkezik az új szabály, amit Sebastian Philippe, az ART csapatfőnöke például nem is nagyon ért. Campos szerint emögött az állhat, hogy az FIA először az F2-ben és F3-ban akarja tesztelni a szabályt, és csak akkor vezeti be az F1-ben, ha ott sikeresnek bizonyul. Így aztán az idén még alighanem látni fogunk olyan esetet vagy eseteket, amelyek során valaki profitálhat a saját hibájából.