back to top
2024. szeptember 08. 01:31

KezdőlapF1Csapatutasítás, súlyos hiba az FIA-tól – így lehet belerondítani egy pilóta első...

Csapatutasítás, súlyos hiba az FIA-tól – így lehet belerondítani egy pilóta első F1-es győzelmébe

-

Oscar Piastri feliratkozott a Forma–1-es futamgyőztesek listájára, de a körülmények némi árnyékot vetettek a sikerre. Megnéztük, hogy korábban milyen hasonló esetek fordultak elő.

Ismét a Magyar Nagydíjon avatott új futamgyőztest az F1, hiszen Damon Hill, Fernando Alonso, Jenson Button, Heikki Kovalainen és Esteban Ocon után Oscar Piastri is hazánkban ért el ehhez a fontos mérföldkőhöz. A korábbiakkal ellentétben azonban az ausztrál versenyző nem ünnepelhetett teljesen felhőtlenül a körülmények miatt.

Csapatutasítással avatott újabb győztest a Hungaroring, Verstappen Hamiltonnal ütközött

A McLaren ugyanis hibázott, és a stratégiával megcserélte a két versenyzőt, Piastri pedig önerőből már nem tudta volna visszavenni a vezetést Lando Norristól. A brit pilóta végül engedett a wokingiak kérésének, és elengedte csapattársát, ám innentől kezdve nyilvánvalóan van némi keserű szájíze a diadalnak. Persze nem először fordult elő az F1-ben, hogy valaki nem úgy ünnepelte élete első F1-es győzelmét, ahogyan azt előzetesen bizonyára elképzelte – ezeket a példákat szedtük most össze.

Hiába keseregnek sokan, a McLaren a helyes dolgot tette Norris félreállításával a Magyar Nagydíjon

Luigi Fagioli – 1951-es Francia Nagydíj

Luigi Fagioli minden idők legidősebb F1-es futamgyőztese, hiszen 53 évesen nyert futamot, de valójában soha nem szelte át elsőként a célvonalat. Ennek oka, hogy egyetlen diadala alkalmával, az 1951-es Francia Nagydíjon a verseny végén már nem ő, hanem Juan Manuel Fangio ült az Alfa Romeójában. A csapat ugyanis arra utasította, hogy adja át az autóját a saját kocsijával technikai hiba miatt kieső argentin versenyzőnek, amit Fagioli megtett, de annyira dühös volt, hogy azonnali hatállyal visszavonult az F1-től.

Kalapáccsal támadt ellenfelére a pilóta, aki még 50 év felett is futamot nyert az F1-ben

Luigi Musso – 1956-os Argentin Nagydíj

Az 1956-os idénynyitó kísértetiesen hasonlóan alakult Buenos Airesben. Fangio ekkor debütált a Ferrarinál, ám a meghibásodott üzemanyag-szivattyú nem tette lehetővé, hogy a győzelemért küzdjön. Ennek következtében Luigi Mussót arra kényszerítették, hogy cseréljen autót csapattársával, aki aztán meg is nyerte a viadalt. Honfitársához hasonlóan Musso sem tapasztalhatta meg, hogy milyen elsőként meglátni a kockás zászlót, két év múlva ugyanis életét vesztette. Hogy mi volt a véleménye az autócseréről, azt jól mutatja, hogy az 1956-os szezonzárón már nem volt hajlandó megtenni ezt a szívességet, és végül Peter Collins magától ajánlotta fel a kocsiját Fangiónak, aki így meg is nyerte a vb-t.

Fiatalságára hivatkozva mondott le a vb-címről, két év múlva meghalt az önzetlen F1-es pilóta

Alessandro Nannini – 1989-es Japán Nagydíj

Az 1989-es szuzukai forduló minden idők egyik legellentmondásosabb futamaként vonult be a történelembe. A 48. körben a vb-címért küzdő Alain Prost és Ayrton Senna emlékezetes módon ütköztek, majd előbbi feladta a versenyt, utóbbi viszont továbbment. A brazil versenyző hatalmas hátrányt dolgozott le Alessandro Nanninivel szemben, de utána kizárták, mivel a baleset után a pályamunkások segítségével folytatta a körözést. Az olasz versenyző ezzel megszerezte első, és mint később kiderült, egyetlen F1-es győzelmét, de ő sem látta meg elsőként a kockás zászlót. Mindez azért bosszantja, mert ez könnyedén lehetett volna másképp is, ha tisztában van a valós helyzettel.

33 éve történt: Sennától elcsalták a vb-címet, majd még őt tiltották ki az F1-ből

„Még most is bosszús vagyok emiatt – idézi az Autoweek. – Úgy tudtam, hogy nagy az előnyöm. Igazából senki nem mondta nekem, hogy Senna kereket cserélt, és körönként öt másodperccel közeledik rám. Szándékosan két-három másodperccel lassabban mentem a [maximális] tempómnál, mert azt hittem, semmi nem fenyeget. Amikor megláttam Sennát a tükrömben, megdöbbentem. Ha tudom, hogy ott van, gyorsabban is mehettem volna, és magam mögött tarthattam volna. Szóval szükségtelenül nyertem egy kizárás miatt, amikor a pályán is meg tudtam volna verni. Sokkal büszkébb voltam a következő nagydíjon, Adelaide-ben elért második helyemre.”

Giancarlo Fisichella – 2003-as Brazil Nagydíj

Nannini legalább felállhatott a dobogó legfelső fokára, hiszen „időben” meghozták a Senna kizárásáról szóló döntést, ellentétben egy újabb olasz pilótával. Giancarlo Fisichella minden idők egyik legkaotikusabb versenyét, a 2003-as Brazil Nagydíjat nyerte meg, ám a versenyirányítás a Mark Webber, illetve Alonso balesete miatti piros zászló után a helyszínen Kimi Räikkönennek ítélte oda az első helyet, de később kiderült, hogy az FIA műszerei rosszul működtek, és Fisichella a jogos győztes. Bár a következő, imolai hétvégén a Jordan versenyzője megkapta az ezért járó trófeát, az élményt senki nem tudja neki visszaadni. Hozzá kell tenni, hogy az eddig felsoroltakkal ellentétben ő legalább további két alkalommal diadalmaskodott.

Igazi roncsderbin aratott csodagyőzelmet Alonso volt csapattársa, de tönkretették az örömét

Charles Leclerc – 2019-es Belga Nagydíj

Sajnos bőven akadt olyan példa is, amikor egy tragédia árnyékolta be egy versenyző első sikerét. Mivel az ilyesmit nem lehet a korábbi példákkal egy szinten emlegetni, nem akartunk minden ilyen esetnek külön fejezetet szentelni. Ugyanakkor mindenképpen meg kell említeni, hogy Lorenzo Bandini végzetes balesete után Denny Hulme nyerte az 1967-es Monacói Nagydíjat; egy évvel később Jacky Ickx azok után aratta első diadalát Rouenben, hogy Jo Schlesser bennégett a Hondában; 1970-ben Clay Regazzoni nyert Monzában egy nappal azután, hogy Jochen Rindt életét vesztette; míg Jochen Mass azért lett első az 1975-ös Spanyol Nagydíjon, mert megszakították a futamot, miután Rolf Stommelen bukásában több néző is meghalt.

A legutóbbi példa pedig viszonylag friss, hiszen Charles Leclerc azok után aratta élete első F1-es győzelmét a 2019-es Belga Nagydíjon, hogy egy nappal azelőtt halálos baleset történt a Forma–2-esek főfutamán. Ráadásul a monacói versenyzőt nemcsak mint kollégát, hanem mint barátot is érintette a tragédia, hiszen az incidens Anthoine Hubert halálát okozta, akivel korábban rengeteget versenyzett együtt.

„Ha visszamehetnék arra a napra, megtenném” – három éve halt meg Anthoine Hubert

Friss