Napra pontosan öt esztendővel ezelőtt vesztette el az autósport-társadalom Anthoine Hubert-t a 2019-es spái F2-es forduló főfutamán történt baleset következtében, amelyben Juan Manuel Correa is életveszélyesen megsérült. Az ütközés a Forma–1-ben is végzetes lett volna, és a biztonsági intézkedések ellenére ma is minimum súlyos következményekkel járna.
A 2014-es szuzukai volt az eddigi utolsó olyan hétvége, amelyen halálos baleset történt, hiszen akkor ütközött az Adrian Sutil autóját mentő munkagépnek Jules Bianchi. Sajnos azonban azóta történt még egy halálos baleset egy F1-es forduló során: napra pontosan öt évvel ezelőtt vesztette életét a Forma–2-es Anthoine Hubert egy borzalmas balesetben.
„Ha visszamehetnék arra a napra, megtenném” – három éve halt meg Anthoine Hubert
A szombati főfutam 2. körében szörnyű kimenetelű láncreakció indult el: a korábbi F1-es futamgyőztes, Jean Alesi fia, Giuliano egy defekt miatt a bal oldali falnak csapódott a Raidillon-kanyarban, és a hátsó szárnya teljesen leszakadt, és számos kisebb törmelék került a pályára. Ennek elkerülése érdekében Ralph Boschung lelassított, és a bukótér felé kormányozta az autóját, Hubert pedig meglehetősen közelről követte őt, és már nem tudott időben reagálni.
Így hiába próbálta kikerülni a svájci versenyzőt, autójának eleje elkapta a másik kocsi hátulját, így irányíthatatlanul vágódott a jobb oldali gumifalba. Ennek önmagában a kiesésen és a javítási költségeken kívül semmilyen következménye nem lett volna, de a versenygép visszacsapódott a pálya felé, ahol óriási sebességgel jöttek.
Eközben Juan Manuel Correa szintén elvesztette a kontrollt a törmelék miatt, és kiszáguldott a bukótérbe, egyenesen Hubert autójának. Az ecuadori-amerikai pilóta 218 km/h-val találta el vetélytársa autójának bal oldalát, ami iszonyú következményekkel járt. Az Arden kocsija kettétört, míg az akkor 20 esztendős pilóta felrepült, majd fejjel lefelé érkezett meg a pályára.
A baleset látványa mindenkit megrémített. A versenyt természetesen azonnal megszakították, de az egész paddock egy emberként kapta fel a fejét a történtek után. Emlékezetes képsor, ahogyan Lewis Hamilton éppen nyilatkozott az időmérőn megszerzett harmadik helye után, és a baleset után ő is aggódva figyelte az előtte lévő monitort.
Az aggodalom pedig nem volt véletlen: Hubert-t 82, míg Correát 65 g-s erőhatás érte, és mindkettőjüket súlyos sérülésekkel szállították kórházba. A francia pilóta esetében viszont nem sok remény volt, és mintegy 90 perccel az ütközés után bejelentették, hogy nem élte túl az incidenst. Az Arden versenyzője huszonkét nappal később lett volna 23 éves, és a Renault akadémistájaként jó esélye lett volna, hogy előbb-utóbb eljusson az F1-ig. Ahogyan azt addigra már Esteban Ocon, Pierre Gasly és Charles Leclerc is megtette, akikkel lényegében együtt nőtt fel az utánpótlás-sorozatokban.
Pierre Gasly always pays tribute to Anthoine Hubert by placing a bouquet of flowers trackside at Spa ❤️💐 pic.twitter.com/D9bxtHAWJj
— ESPN F1 (@ESPNF1) July 25, 2024
A monacói pilóta másnap a pole pozícióból megnyerte a futamot, amivel élete első F1-es győzelmét aratta, de ennek nyilvánvalóan nem igazán tudott örülni. Mind a rádióban, mind a leintés utáni interjújában hangsúlyozta, hogy a diadalt elhunyt barátjának ajánlja. A mezőny tagjai közül leginkább Gasly ápolja az emlékét, aki azóta minden évben virágot visz a baleset helyszínére, idén pedig egy futást is szervezett.
Correa szintén életveszélyes állapotba került, miután lábai nagyon összetörtek, ráadásul a tüdeje és a gerince is megsérült. A Charouz versenyzőjét Liège-be szállították, ahol többször is megoperálták, majd a baleset után egy héttel mesterséges kómába helyezték. Akkoriban alighanem senki nem fogadott volna arra, hogy valaha újra versenyezni fog, pláne a Forma–2-ben, és bár hosszú és gyötrelmes utat tett meg, 2022 végén visszatért a sorozatba, az idei montmelói főfutamon pedig dobogós helyen zárt.
Több mint 20 műtéten esett át, de még nem épült fel teljesen az F2 halálos balesetének túlélője
A baleset ráadásul nemcsak szörnyű következményekkel járt, hanem komoly aggodalomra is okot adott. Egy ilyen ütközés ugyanis a Forma–1-ben is halálos lett volna. Andrew Green, az Aston Martin jogelődjének számító Racing Point akkori technikai igazgatója kijelentette, hogy a kasztni sehol nem bírt volna ki egy ilyen erejű becsapódást, vagyis nem védte volna meg a versenyző testi épségét.
Az FIA természetesen kivizsgálta az esetet, és arra jutott, hogy a baleset egyrészt túlélhetetlen volt, másrészt viszont nincs egyértelmű felelős, hanem az események láncolata vezetett a tragédiához. 2020-ban több biztonsági intézkedésről is döntöttek: egyebek mellett módosították az érintett pályaszakaszt, valamint megerősítették a pilótafülke első és oldalsó részét.
Arra viszont mérget lehet venni, hogy egy ilyen balesetnek ma is súlyos következményei lennének, legyen szó akár a Forma–1-ről, akár annak előszobájáról. Hogy mennyire, azt persze nem tudni, és addig jó, amíg ez így van. Az viszont tény, hogy tavaly a Regionális Formula Európa-bajnokság spái hétvégéjén egy 18 éves versenyző, Dilano van ’t Hoff szinte pontosan ugyanott szenvedett halálos balesetet nagyon hasonló körülmények között…