back to top
2024. november 27. 14:08
Kezdőlap Blog Oldal 107

Elmebeteg a pályán – 350-nel száguldottak el az autók a bolond volt Mercedes-alkalmazott mellett

0

2000. július 30-án rendezték az utolsó előtti Német Nagydíjat a régi, ultragyors Hockenheimringen. A változékony időjárási körülmények között zajló futam sokaknak Rubens Barrichello első győzelméről maradhatott emlékezetes, ám ez volt az a futam is, amelynek rajtja után Michael Schumacher rögtön kiesett, a nagydíj alatt pedig egy őrült volt Mercedes-alkalmazott beszabadult a pálya leggyorsabb részére, amivel sikerült kitolnia az élen álló McLarennel.

Bővebben az alábbi cikkben:

Megúszta az idióta, hogy 350-nel elüssék, jól kitolt a McLaren-Mercedesszel, és még pénzt is kapott

Több tényező, de végső soron a Mercedes hibája vezetett Russell belgiumi kizárásához

0

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke biztosra nem mondta, de utalt rá, hogy mi vezethetett George Russell Belga Nagydíj utáni kizárásához.

Miként arról beszámoltunk, hiába nyerte meg mesteri taktikai húzásának köszönhetően a Belga Nagydíjat, George Russellt utólag kizárták, mert az autója nem ment át a szokásos technikai ellenőrzésen. A rövid ideig magát háromszoros futamgyőztesnek mondható brit W15-öse az első mérlegelésen még pontosan a súlyhatáron volt, ám miután kiszívták belőle a szabályok által megkövetelt üzemanyag-mennyiséget, másfél kilóval a 798 kg-os limit alá került.

A már a vizsgálat bejelentése után, de még a kizárás tényének közlése előtt nyilatkozó Toto Wolff már úgy beszélt az írott sajtó képviselőivel, mint aki szinte biztos benne, hogy pilótája a kizárás sorsára jut, ami nem meglepő, hiszen ilyen esetekben szinte mindig ez az ítélet. Hogy miért került az egyik autójuk a súlyhatár alá, arra a Mercedes csapatfőnöke nem akart konkrét választ adni, de kizárta, hogy valamilyen sérülésből, mondjuk a padlólemez túlzott kopásából – Lewis Hamiltont ezért zárták ki tavaly Austinban – eredő súlyvesztés miatt nem feleltek meg a szabályoknak. Ehelyett ő is arra utalt, amire már többen is, hogy Russellt az egykiállásos stratégia hozta nehéz helyzetbe. „Nem, szerintem az egy kiállásos taktikához van köze, amelynél több gumit veszít az abroncs. De nincs kifogás, ha a felügyelők szabálytalannak ítélik az autót, akkor ez van, tanulnunk kell belőle” – mondta Wolff.

Mivel Russell menet közben saját ötlettől vezérelve döntött úgy, hogy csak egyszer cserél kereket, a 44 körös Belga Nagydíjból 34 kört ugyanazon a kemény szetten teljesített. Ezalatt pedig vélhetően olyan sokat veszített a gumi futófelületéből, amit amúgy nem veszített volna. Ráadásul Spában tovább nehezítette a helyzetét az, hogy mivel az idény leghosszabb, 7 km-es köréről van szó, csak itt nem tesznek meg tiszteletkört a pilóták a leintés után, ehelyett azonnal a boxutcába terelik őket. Az alábbi, jobb oldalon Russell egyik abroncsát, bal oldalt pedig egy gumitörmeléket felszedett abroncsot ábrázoló fotón jól látszik, hogy a Mercedes – és más autók sem – nem szedett fel szinte semennyi gumitörmeléket sem, aminek az ideális ív mellőli „begyűjtésére” kimondottan azért kérik a versenyzőket, hogy az autójuk biztosan a súlyhatár fölött legyen.

Ám amennyiben van levezető kör, Russell a hiányzó 1,5 kg-ot gumitörmelék formájában aligha tudta volna felszedni, így ezzel együtt is túl könnyű lett volna az autója, csak nem ennyivel. A Mercedes ezért valószínűleg ott hibázott, hogy rosszul számolta ki az autó verseny végi súlyát, és a ballasztsúlyokat nem teljesen üres autóhoz lőtte be, hanem valamennyi benzin volt a tankban, amikor ezt megtették, és ezen csúszott félre a kalkuláció. Ez a menet közben opcióvá váló egykiállásos stratégia együttesen hozta nehéz helyzetbe Russellt.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by BaylaSportsF1 (@baylasportsf1)

Így is vannak pozitívumok

Noha elbukta a kettős győzelmet, Toto Wolff szerint a Mercedesnek így is bőven van miért örülnie, hiszen a Belga Nagydíjon ismét erőből tudtak nyerni, ami nemrég még elképzelhetetlen volt. „A pozitívum, a nagyon nagy pozitívum, amit magunkkal vihetünk erről a versenyről az, hogy két autónk nagyon különböző stratégiával volt a legjobb. Ki jósolta volna ezt meg néhány hónappal ezelőtt? Ezt pedig igazán jó látni. Nyilván George-nak ez nagy csapás, egész gyerekkorában arról álmodott, hogy megnyeri ezeket a versenyeket, és akkor valószínűleg el fogják venni tőle a győzelmet. De sokat fog még nyerni.”

Kapós lett az M-Sport saját várakozását is felülmúló pilótája

0

A francia Adrien Fourmaux volt a szezon első felének egyik meglepetésembere a WRC-ben, ennek megfelelően kelendővé vált a piacon.

Adrien Fourmaux 2022 után ült be iusmét az M-Sport Rally1-es autójába, és meglehetősen jól megy vele a WRC-ben: háromszor is dobogós helyen végzett, összesen hatszor zárt a legjobb öt között, ezzel pedig saját magát is meglepte.

„A szezon előtt ültem egy darab papír mellett, és megkértek, hogy írjam rá a céljaimat – mondta Fourmaux a Rallit.fi-nek. – Azt írtam, hogy a szezon második felében szeretnék dobogón állni, de rögtön az elején sikerült, méghozzá háromszor. Remélem, hogy a szezon hátralévő része még ennél is több és jobb eredményt hoz.”

A ragyogó szereplés miatt megnőtt iránta az érdeklődés, természetesen az M-Sport is megtartaná, de nem csupán a jelenlegi csapata látná szívesen…

„Folynak a tárgyalások, de nem csak az M-Sporttal – mondta a pontverseny ötödik helyén álló francia pilóta. – Nem érdemes mindenkivel tárgyalni? Még ennek az évnek sincs vége, sosem lehet tudni, mit hoz a jövő. A végsőkig küzdünk, és lehet, hogy jövőre vagy egy évvel utána már készen állok. De azt hiszem, már most megmutattuk, hogy bajnokesélyesek lehetünk.”

Hivatalos: Carlos Sainz a Williamsnél folytatja F1-es pályafutását

0

Beigazolódtak a Belga Nagydíjon elterjedt sajtóértesülések Carlos Sainz jövő évi csapatáról, a verseny utáni hétfőn a Williams-istálló ugyanis bejelentette, hogy a Ferrarihoz távozó spanyol náluk versenyez 2025-ben.

A Belga Nagydíj utáni hétfőn hivatalossá vált, amit már a spái versenyhétvége alatt sejteni lehetett: a Ferraritól az idei szezon végén Lewis Hamilton érkezése miatt távozó Carlos Sainz a Williamshez igazol. A grove-i istálló által kiadott közlemény „2025-re, 2026-ra és azutánra” köszönti soraiban a spanyol pilótát, amiből annyi mindenképpen kiderül, hogy a Williams hosszú távra tervez a háromszoros futamgyőztessel, de ettől még persze elképzelhető, hogy Sainznak 2025 után opciója lesz arra, hogy máshová szerződjön.

Az idei Ausztrál Nagydíj győztese természetesen Logan Sargeant helyét fogja átvenni. A Williams a közleményben megköszönte a második idénye után valószínűleg a Forma–1-ből kiszoruló amerikai „kemény munkáját” és „az elmúlt két évben mutatott elkötelezettségét”, illetve hangsúlyozta, hogy „minden támogatást meg fogunk adni Logannek, aki 2025 után és a jövőben is folytatni szeretné autóversenyzői karrierjét.”

A közlemény és később James Vowles, a Williams csapatfőnöke is megerősítette, hogy Sargeant nem veszíti el a helyét az idei szezonban, azaz a 2024-es idény végéig a Williams pilótája lesz.

„Örömmel jelentem be, hogy 2025-től csatlakozom a Williams Racinghez – olvashatók Sainz szavai. – Nem titok, hogy az idei pilótapiac különböző okokból kifolyólag kivételesen komplexen alakult, és beletelt némi időbe, mire meghoztam a döntést. Teljesen biztos vagyok benne, hogy a Williams számomra a megfelelő hely a Forma–1-es pályafutásom folytatásához, és elképesztően büszke vagyok rá, hogy egy ilyen gazdag történelemmel rendelkező, sikeres csapathoz csatlakozom, ahol számos gyerekkori hősöm vezetett és tette le a névjegyét a sportágban.”

„A végső cél visszavinni a Williams-t oda, ahová tartozik, azaz a mezőny elejére. Izgatottan és pozitívan várom ezt a kihívást, és meg vagyok győződve róla, hogy ennek a csapatnak megvannak a megfelelő összetevői ahhoz, hogy ismét történelmet írjon, január 1-től pedig a legjobbamat fogom nyújtani azért, hogy a csapat minden egyes tagjával közösen előremozdítsam a Williams-t. Szeretném megköszönni James Vowles és az egész igazgatótanács bizalmát és eltökéltségét. Őszintén hiszem, hogy minden sikeres csapat alapját az ott dolgozó emberek és a kultúrája jelentik. A Williams neve egyet jelent a hagyománnyal és a színtiszta versenyzéssel, az előttünk álló projekt alapjai nagyon erősek, és már nagyon várom, hogy a következő évtől én is a részese legyek.”

„Carlos csatlakozása a Williamshez erős kinyilatkoztatás mindkét fél részéről – mondta James Vowles. – Carlos folyamatosan demonstrálja, hogy a mezőny egyik legtehetségesebb pilótája, aki futamgyőztes, ez pedig alátámasztja azt a felfelé ívelő pályát, amelyen vagyunk. Carlos nemcsak tapasztalatot és teljesítményt hoz, hanem erős hajtóerőt is arra, hogy minden ezredmásodpercet kisajtoljon a csapatból és az autóból. Tökéletesen illik ide. Alexben és Carlosban az egyik legfélelmetesebb pilótapárosunk lesz a mezőnyben, és hatalmas tapasztalattal fognak minket bevezetni a 2026-ban érkező új szabályok korszakába.”

„A hitük a szervezet missziójában demonstrálja, hogy mekkora munka folyik a színfalak mögött. Az embereknek nem lehetnek kétségeink az ambícióink és lendületünket illetően, miközben folytatjuk az utazásunkat a versenyképességhez való visszatéréshez. Itt vagyunk, komolyan gondoljuk, és [a Williams tulajdonos] Dorilton támogatásával befektetünk abba, ami ahhoz kell, hogy visszatérjünk at rajtrács elejére. Egyúttal meg szeretném köszönni Logannak mindazt, amit a csapatért tett, és tudom, hogy keményen fog harcolni értünk a hátralevő versenyeken.”

Sainz szerződtetésével eldőlt, hogy a spanyol nem megy sem az Audi/Sauberhez, sem az Alpine-hoz. Előbbi nagy valószínűséggel megtartja Valtteri Bottast, azaz Csou Kuan-jünek kell majd távoznia az érkező Nico Hülkenberg miatt, míg az Alpine-nak mindenképpen szerződtetnie kell valakit a Haashoz távozó Esteban Ocon helyére.

Benyó Máté gondolatai a dobogó felé menet

0

Benyó Máté első Eb dobogóját szerezte vasárnap. A Korda Racing versenyzőjét a depóból a dobogóig tartó úton kérdeztük Nyirádon.

„Eszméletlen! Nem elég a tény, hogy végre megtört az egy éve tartó átok, és az elődöntőből végre a tempó alapján, megérdemelten továbbjutottunk, nem elég, hogy életem első Európa-bajnoki dobogóját szereztem egy ilyen erős mezőnyben, de az, hogy ez hazai közönség előtt történt, és ráadásul ismét egy ilyen hullámvölgyes versenyhétvégén, az valami elképesztő. Így még inkább tudom értékelni a sikert. Az egész csapat nagyon-nagyon keményen dolgozott érte. A korábbi versenyeken látszott, hogy mindig ott vagyunk, a tempó alapján az előfutamokban is mindig negyedik-ötödik hely, vagy kis szerencsével a dobogó is meglehet (összesítésben), de mindig volt valami ami miatt nem akarta kiadni. Most pedig pont fordítva volt, az eleje volt egy kicsit balszerencsés, voltak kisebb technikai gondjaink, de nem adtuk fel, és az elődöntő, döntő nagyon jól sikerült és ennek a gyümölcse a pódium” – kezdte Máté, majd azt is elárulta, hogy az utolsó két futamban nem aggódott a korábbi rajtoknál tapasztalt befulladás miatt.

„Rájöttünk, hogy hogyan tudjuk kiküszöbölni. A mérnökünk is nagyon sokat dolgozott az autón, a csapat is elképesztő munkát végzett és mindent nagyon gyorsan tudtak orvosolni, úgyhogy ez egy hatalmas közös siker.”

Az előző mondatokat már több részletben tudta elmondani a pilóta, mert a nagyon lelkes és természetesen a díjkiosztóig kitartó közönség többször is megtapsolta, és a dudákkal, kereplőkkel jelezték, hogy ők is óriási sikernek tartják az Eb harmadik helyet.

Nyirád Benyó Máté
foto: @World / Red Bull Content Pool

Természetesen a döntő legszomorúbb részéről, a Kárai Tamással történő ütközésről is kérdeztük Mátét.

„Nagyon sajnálom, hogy pont mi, a két magyar résztvevő találkoztunk. Annak még csúnyább vége lett volna, ha emiatt mindketten megisszuk a feketelevest. Nekem is nagyon gyors reflexszel kellett mentenem a helyzetet de végül be tudtam hozni harmadikként. Sajnálom Tomit, és sajnálom, hogy összeértünk, de azt gondolom, hogy abszolút versenybaleset volt, mert én voltam a fő íven, és ilyenkor elsősorban nekem van előnyöm.”

Kérdésünk még lett volna, de idő már nem maradt, többen is odaszaladtak és vitték Mátét a dobogóra, hogy átvegye a kupát. Ígérjük, a következő dobogó után folytatjuk az interjút!

Nyirád Benyó Máté
foto: Kotán Kristóf

 

 

 

A csípője és az állkapcsa is eltört a navigátornak a Róma Rallyn

0

Mads Ostberg és Patrik Barth nagyot esett Olaszországban, a pilóta megúszta bordatöréssel, a navigátor azonban elég rosszul járt.

Mads Ostberg és Patrik Barth balesetet szenvedett a Róma Rally leghosszabb szakaszán, a norvég, svéd páros kicsúszott egy balkanyarban, és fának csapódott. Ostberg maga szállt ki a kocsiból, Barth azonban a mentők segítségére szorult. A versenyzőket kórházba szállították, a szakaszt etappá nyilvánították a baleset után. A közösségi oldalán Ostberg így írt a balesetről:

„Nagyot estünk a Róma Rallyn. Egy gyors balos kanyarban letértünk az útról, és egy fának üköztünk, közvetlenül Patrik Barth ajtajánál. Patrik elvesztette az eszméletét, és vérzett az arca, féltem, hogy a legrosszabb történt. Szerencsére az egészségügyi személyzet gyorsan odaért, és kiszedte Patrikot az autóból. Mindketten kórházban vagyunk, de szerencsére nincs igazán súlyos sérülésünk.”

 

Barth
Forrás: Mads Ostberg

Mads Ostberg aztán új fejleményekről is beszámolt, azért a navigátora nem úszta meg olcsón az esést, és műtét vár rá.

„Még mindig kórházban vagyunk a balesetünk után. Patrik Barth-nak eltört az állkapcsa és a csípője, meg kell műteni. Egyelőre nem tudjuk, hogy ez Olaszországban történik-e vagy haza tudjuk vinni a beavatkozásra. Ő továbbra is pozitívan gondolkodik, mint mindig! Nekem szerencsém volt, és csak egy bordám tört el.”

Ostberg
Forrás: Mads Ostberg

Ostberg egyébként nem győzött hálálkodni az erős autót építő Citroënnek, a sisakjaikat biztosító Stilónak, valamint a gyorsan reagáló egészségügyi stábnak. Szó mi szó, elsőre ijesztőbbnek tűnt a baleset, mint amilyen következményei lettek.

Újratervezés: jöhet a harmadik állandó pilóta a Hyundainál?

0

A Hyundai harmadik i20 Rally1-es autóját évek óta megosztva használják a pilóták, de ez jövőre megváltozhat.

A Hyundai megfontolja, hogy jövőre mindhárom Rally1-es autóját állandó pilóta vezesse, ahelyett, hogy a harmadikba két-három, vagy akár négy részmunkaidős versenyzőt alkalmazzon. Ebben a szezonban Thierry Nevuille és Ott Tanäk a két főállású pilóta, míg a harmadik autót felváltva vezeti Esapekka Lappi, Andreas Mikkelsen és Dani Sordo.

Sordo az európai aszfatlos versenyeken indult, Mikkelsen a murvára koncentrált a Lengyel Rally mellett, amelyen hagyományosan jól szerepel, míg a legváltozatosabb program Lappinak jutott – hosszabb kihagyással, aminek a Lett Rallyn látta meg a kárát. A Hyundai csapatfőnöke, Cyril Abiteboul a DirtFishnek elismerte, hogy a beállítási problémák mellett a kevés ülésidő is hozzájárult Lappi nehézségeihez.

„Nekünk is megvan a felelősségünk abban, hogy a három és fél hónapja, Kenya óta nem vezeteő Lappit a WRC-ben ilyen versenyhelyzetbe hoztuk a Rally1-es autóval – mondta DirtFishnek Abiteboul. – Ez olyan volt, mint Monte Carlóban Mikkelsen esete – az sem sikerült jól és ez sem, amiért vállalom a felelősséget. Megpróbáltuk a Lett Rallyt Lappival, mert indulni akart ezen a versenyen. Felkészülésnek a Litván Rallyt szántuk, de semmi sincs, ami fel tudná hozni az embert ezekkel az autókkal.”

Fotó: Hyundai Motorsport

Így aztán nem csoda, hogy Abiteboul elgondolkodott a folytatáson.

„Szerintem nem vagyunk a helyzet magaslatán, a korábbi kijelentéseimmel ellentétben nem állunk jól a harmadik autó tervével, van mit jobban csinálni jövőre – folytatta Abiteboul, aki bőséggel válogathatna a harmadik számú autóba állandó pilótát, hiszen a jelenlegi versenyzők mellett ott vannak a fiatalok, mint például Oliver Solberg és Martins Sesks. – Olyan ponton vagyunk, amikor nyitottnak kell lennünk. Ha gyorsan el tudjuk rendezni az első két autót, az időt ad nekünk arra, hogy tovább gondolkodjunk azon, mi legyen a harmadikkal. Tudni szeretnénk, változnak-e jövőre a szabályok vagy a pontrendszer, hogy a megfelelő döntést hozhassuk meg.”

Crugnola a hőséggel és az ellenfelekel is megküzdött Rómában

0

Az olasz Andrea Crugnola duplázott a Róma Rallyn, az autója és az abroncsai is jól bírták az iszonyú hőséget.

Hibátlan teljesítmény nyújtott a tűző olasz napsütésben Andrea Crugnola, aki Pietro Ometto navigálásával megismételte a tavalyi bravúrját, és megnyerte a Róma Rallyt. A vasárnapi első szakasz után mindössze 6.1 másodperc választotta el az első hat helyezettet, ehhez képest végül a Citroën C3 Rally2-t vezető páros kényelmesnek mondható, 20.4 másodperces előnnyel várta a power stage-et, amit biztos, ami biztos alapon behúzott, így 22.3 másodpercet várt a másodikra. Crugnola így két ERC-futamot nyert pályafutása során, és ahogy jeleztük, mindkettőt Rómában.

„Csodálatos érzés – nyilatkozta a futam után a hazaiak hőse. – Nagyon nehéz volt uralni a versenyt, sokat gondoltam közben az olasz bajnokságra, és ez a verseny döntő jelentőségű volt. Sok pontot szereztünk, ebben elévülhetetlen érdemei vannak Pietrónak, aki fantasztikus munkát végzett. Elég keményen nyomtuk végig, de elégedett voltam a Citroënnel és a Pirelli-abroncsaimmal. Iszonyú meleg volt, de az elejétől kezdve jól mentünk.”

Az ERC az aszfaltos Barum Rallyval folytatódik Csehoszágban augusztus 16–18-án.

Hallotta a segélykiáltást, de tehetetlen volt – 51 éves az F1 egyik értelmetlen halála

0

51 évvel ezelőtt a mai napon, július 29-én halt meg a Forma–1-es Holland Nagydíjon Roger Williamson, miután defekt következtében a falnak csapódott és felborult. A britek reménységét azonban nem maga a bukás, hanem az utána keletkező tűz ölte meg, mivel csupán honfitársa, a mögötte érkező, a balesetet látva leparkoló David Purley próbált rajta segíteni, de egyedül tehetetlen volt. Hogy más miért nem sietett az égő roncsba szorult Williamson segélykiáltásait halló Purley segítségére, arról alábbi, a baleset 50. évfordulójára írt cikkünkben olvashat.

Hiába küzdött, nem tudta megakadályozni az F1 egyik legértelmetlenebb tragédiáját a bátor pilóta

Paddon szerezte eddig a legtöbb pontot az ERC-ben, azonban valójában Franceschi vezeti a bajnokságot

0

Hat verseny után Hayden Paddon hét ponttal előzi meg Mathieu Franceschit az ERC pontversenyében, azonban a nyolc futamból csak a legjobb hét eredmény számít, és ha így nézzük, máris a francia versenyző áll jobban. 

Az idei ERC-szezon hatodik, római futama után Hayden Paddon 89, míg Mathieu Franceschi 82 pontot gyűjtött, a bajnokság harmadik helyén pedig Simone Tempestini 59 ponttal áll. 

Csakhogy a nyolc futamból a legjobb hét fog csak számítani év végén, és ha megnézzük, hogy Paddon eddigi legrosszabb eredménye a Kanári-szigeteki és Római hatodik helyezés volt, akkor az 16 pont mínuszt jelent a címvédő esetében, míg Franceschi a svéd Skandináv Rallyt tudja mínuszolni, mivel ott nem ért célba. 

Így megnézve a pontokat pedig már a francia versenyző áll jobban kilenc ponttal. 

Crugnola sorozatban másodszor nyert, dobogós magyar eredmény Rómában

Paddonnak tehát ha megszeretné védeni bajnoki címét, Csehországban, Walesben, vagy Lengyelországban egyszer sokkal jobban kell szerepelnie, mint riválisa. 

Izgalmas három verseny előtt állunk még. 

A bajnokság augusztus 26-28. között a cseh Barum Rallyval fog folytatódni.