Elfyn Evans a Lett Rally után egy héttel ismét a Rally1-es Toyotába ül, hogy a finn HYAcenter Rallyn a Finn Rallyra készüljön.
A nem sokat pihenhet Elfyn Evans a Lett Rally után, mivel azt követően egy héttel már a finn HYAcenter Rallyn áll rajthoz, ahol a két héttel későbbi Finn Rallyra fog készülni.
A HYAcenter Rally tavaly is tesztversenyként szolgált a WRC-pilóták számára a finn WRC-futam előtt, akkor Evans mellett Kalle Rovanpera is indult a Toyota csapatából, míg Adrien Fourmaux Rally1-es Ford Pumával állt rajthoz.
Idén csak Evans indul hibrid autóval, de a Rally2-es mezőnyben többek között Roope Korhonen, Jan Solans, Gus Greensmith és Lauri Joona is rajthoz áll.
Miként arról testvéroldalunkon korábban beszámoltunk, Esteban Ocon sajtóhírek szerint már aláírta a szerződését a Haas-istállóval, azaz 2025-től náluk fog versenyezni a már korábban bejelentett Oliver Bearman oldalán. Ez azt jelenti, hogy Kevin Magnussennek nem marad hely, amit az amerikai csapat a Magyar Nagydíj csütörtöki sajtónapján megerősített.
A Haas egyelőre csak a továbbra is az eltiltás veszélye által fenyegetett dán versenyző távozását jelentette be, de nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy ezek után az Ocon-bejelentés is jönni fog – ha nem ezen a hétvégén, akkor valamikor a közeljövőben.
Magnussen 2014-ben, a McLarennel mutatkozott be a Forma–1-ben, majd egy év kihagyás után a Renault pilótájaként tért vissza 2016-ban, hogy 2017-től csatlakozzon a Haashoz. Itt első körben 2020 végéig versenyzett, és akkor úgy tűnt, ennyi volt az F1-es karrierje, ám Nyikita Mazepin 2022-es szezon előtti távozása megnyitotta előtte az utat a visszatéréshez.
A Haasszal eddig teljesített 135 futamával magasan ő az amerikai gárdával a legtöbb versenyen rajthoz álló pilóta, ám az utóbbi másfél éve nem alakult jól, a 2022 végén elküldött Mick Schumacher helyére hozott Nico Hülkenberg ugyanis igencsak elhomályosította őt. Mivel a német már korábban elkötelezte magát a Sauber és az Audi mellett, egyértelmű volt, hogy Bearman az ő helyére jön, de Magnussen ülése ennek ellenére nem volt szilárd, mint ahogyan azt a mai bejelentés is mutatja.
„Mindenkinek szeretnék köszönetet mondani a Haas F1 Teamnél, büszke vagyok, hogy egy ilyen nagyszerű emberekből álló csapatban versenyezhettem az utóbbi években – olvashatók Magnussen szavai a Haas közleményében. – Különösen Gene Haasnak szeretnék köszönetet mondani az irántam mutatott elkötelezettségéért, hogy 2022-ben visszahozott, amikor azt gondoltam, hogy a Forma–1-ben töltött időm a végéhez ért. Nagyszerű pillanatokat éltem át a csapattal és olyan emlékeket szereztem, amelyeket soha nem feledek. Miközben a karrierem következő fejezetére tekintek, továbbra is teljes mértékben arra koncentrálok, hogy mindent beleadjak a 2024-es szezon hátralevő részében a Haas F1 Teammel.”
„Mindenért szeretnék köszönetet mondani Kevinnek, amit a csapatnak adott mind a pályán, mind azon kívül – mondta Komacu Ajaó, a Haas csapatfőnöke. – Az elmúlt évek során a pilótafelállásunk kősziklája volt, senki nem vezetett több versenyen nekünk, és átéltünk néhány emlékezetes pillanatot, nem utolsó sorban a 2022-es Bahreini Nagydíjon elért ötödik helyezést, amikor Kevin visszatért a második időszakára a csapattal. Nem számított rá, hogy azon a hétvégén Forma–1-es autót fog vezetni, de figyelemre méltó teljesítményt nyújtott, ami az egész szervezetnek elképesztő lökést adott, és ismét megmutatta, mennyire tehetséges a volán mögött. Még számos verseny vár ránk az idén, úgyhogy kíváncsian várom, mit tudunk még elérni Kevinnel, miközben együtt küzdünk a bajnoki helyezésekért.”
Komacu ezután utalt rá, hogy Magnussen a Haasszal kialakított különleges kapcsolata miatt más szerepben akár a csapat tagja maradhat. „Remélem, hogy valamilyen formában megtaláljuk a módját a további közös munkának. Remélhetőleg ezt a közeljövőben meghatározhatjuk, mert a kiterjedt Forma–1-es tapasztalata és a munkafolyamataink ismerete kétségtelenül értékes a folyamatos növekedésünkben és fejlődésünkben.”
Megjelent a jövő hétvégén (07.27-28.) rendezendő rallycross vb és Eb futam részletes időterve és a helyszín térképe is.
A menetrend a közös ERX és WRX futamokon megszokott szisztéma szerint zajlik. Szombaton az első két kavlifikációs futamot rendezik, majd a WRX első elődöntőjét és a döntőjét. Vasárnap az Eb mezőnyre még két kvalifikáció vár, a WRX pedig szintén két kvalifikációt fut. A leglátványosabb rész vasárnap 13:40-től lesz, ekkor következnek sorban az elődöntők majd a döntők, a záróprogram pedig a 15:50-kor kezdődő díjkiosztó.
2024.07.27., szombat
08:30 Szabadedzés – minden kategória
11:15 Megnyitó
11:30 Első kvalifikációs futam – Euro RX3, RX2e, Euro RX1, World RX
13:15 Autogram-osztás
14:00 Második kvalifikációs futam – World RX, Euro RX3, Euro RX1
16:00 Elődöntő – World RX
Második kvalifikációs futam – RX2e Döntő – World RX
16:50 Díjkiosztó
2024.07.28., vasárnap
08:00 Dobos bemutató
08:35 Bemelegítés – minden kategória
09:30 Harmadik kvalifikációs futam – Euro RX3, RX2e, Euro RX1 H3
10:45 Dobos-táncos bemutató
11:00 Első kvalifikációs futam – World RX
Negyedik kvalifikációs futam – Euro RX3, RX2e
12:11 Negyedik kvalifikációs futam – Euro RX1
Második kvalifikációs futam – World RX
13:05 Autogram-osztás
13:40 Elődöntő – Euro RX3, RX2e, Euro RX1 Döntő – Euro RX3
15:00 Elődöntő – World RX Döntő – RX2e Döntő – Euro RX1 Döntő – World RX
15:50 Podium
Az Európa bajnokság Euro RX1 és Euro RX3 mezőnybéen egyaránt 8-8 magyar versenyző indul, a WRX-ben Wieszt Jankó áll majd rajthoz, az RX2e-ben pedig Luigi nevezett.
Lando Norris és Esteban Ocon is új sisakfestésben versenyzik a Magyar Nagydíjon, mindkettő tematikájában visszaköszönnek hazánk és a porcelánok motívumai. Az Alpine versenyzője ráadásul nemrég megkapta azt az autót, amivel 3 éve hazánkban első és eddigi egyetlen F1-es győzelmét szerezte.
Lando Norris rendszeresen előrukkol különleges sisakfestésekkel, ezúttal pedig a Herendi Porcelánmanufaktúrával közösen alkotott: a híres hazai porcelángyártó mesterei kézzel festették a bukójára a Hungaroringen látható mintázatot. „Tudtuk, hogy valami különlegeset akarunk létrehozni, és ez lett az eredmény. Köszönöm teljes szívemből (és bocsánat a tavalyiért)” – írta a McLaren pilótája a Facebookon megosztott hírében.
Utolsó megjegyzése természetesen arra vonatkozik, hogy tavaly a pezsgőzés közben fellökte és összetörte Max Verstappen győztes serlegét, ezért azt újra kellett gyártani.
Norris mellett Esteban Ocon sisakján is megtalálhatók lesznek a porcelángyártás motívumai. Az ő szívében azért foglal el különleges helyet a Magyar Nagydíj, mert eddigi egyetlen F1-es győzelmét itt aratta három éve.
Ocon ráadásul csapatától megkapta ajándékba azt az autót, amivel 2021-ben megnyerte a Magyar Nagydíjat. Az Alpine A521-es a francia pilóta posztja alapján a családi garázsban kap helyet.
Ocon az utolsó, ötödik szezonját futja az Alpine-nál, ez tehát egyfajta búcsúajándéknak is tekinthető a csapat részéről. Az még nem ismert, hogy a francia pilóta hol folytatja a karrierjét, de minden bizonnyal a Haasnál. Máig a 2021-es hungaroringi az egyetlen győzelme az F1-ben, amiben a több áldozatot szedő rajtbaleset és a Mercedes elrontott döntése mellett akkori csapattársa, Fernando Alonso is kulcsfontosságú szerepet játszott, mert körökön át hősies védekezéssel pont annyira tartotta fel a frissebb gumin érkező Lewis Hamiltont, hogy a hétszeres világbajnoknak már ne maradjon ideje az 1. helyért támadni.
My @AlpineF1Team race winning car has a new home 💙 an extremely special day as we welcome the Hungarian GP A521 to the family garage! 🏆 pic.twitter.com/HoQKcN9G1F
Defektekkel terhelt kezdés után Csomós Mixiék odatették magukat a Székesfehérvár Rally második napján, és az ötödik helyezéssel, valamit a power stage megnyerésével még növelték is az előnyüket az ORB pontversenyében.
Peches első nap után meglehetősen jól sikerült második – így foglalható össze Csomós Mixi és Nagy Attila szempontjából a Székesfehérvár Rally. Az ORB pontversenyének éllovasa a győzelem reményével érkezett a versenyre, ám két defektet is összeszedett szombaton, így az első hely reménye elszállt, és vasárnapra csak a kármentés maradt.
Nos, ez mehgeletősen jól sikerült, hiszen a páros a tizennyolcadikról feljött az ötödik helyre, megnyerte a power stage-et, így 19 pontra növelte az előnyét az üldőzökhöz képest (Turán Frigyesék szombaton eltaláltak egy kőtömböt, de vasárnapra összerakták az autót, és a power stage-en elért harmadik hellyel három pontot szereztek, és továbbra is másodikak).
„Amikor gödörbe kerülsz, és nem azok az eredmények jönnek, amelyeket vártál, elég nehéz motivációt találni a folytatásra, de ennek ellenére amit lehetett, azt kihoztuk a vasárnapból, nem is száz-, hanem száztíz százalékosan – mondta a RallyCafénak a parc fermében Csomós Miklós. – Nagyon sajnáljuk a szombati két defektet, főleg a másodikat. Az elsőt tudjuk, hol szereztük, picit hozzáértünk a padkavédelemhez, ami betonból volt, úgyhogy annak legalább megvan az oka, de a másodikat nem láttuk, hol szedtük össze. Anélkül a negyedik hely is meglehetett volna, de annak már nagy jelentősége nem lett volna, úgy gondolom, hogy összességében jól teljesítettünk.”
A szombati nap nagy tanulsága, hogy Mixiék nagyon gyorsan tudnak kereket cserélni – Nagy Attila elmondása alapján a visszakötés tovább tartott, mint maga a csere –, a vasárnapé pedig az, hogy egyre jobban együtt van a páros és a még mindig újnak számító Škoda Fabia RS Rally2.
„Igen, kívülről is egyre több visszajelzést kapunk arról, hogy kezdünk vele gyorsan menni – mondta a Csomós Mixi, aki vasárnap reggel is nyert Kőhányáson, és késő délután is behúzta az ugyanott megrendezett power stage-et is, csak éppen az utóbbira már nyolc másodpercet gyorsult. – Belülről is éreztük néhány szakaszon, hogy alakul. Volt, amikor szépen, kisimultan tudtunk menni, és amikor azt kérte az adott szakasz, akkor dobálgattuk át az autót a kanyarokon. Magam is azt gondolom, hogy jó volt a vasárnap. A power stage-en már kezdtünk úgy menni, ahogyan tudunk, átszaladtunk rajta, de kellett is, mert Német Gabiék is nagyon gyorsak voltak, gratulálok nekik hozzá.”
Csomós Mixit természetesen a folytatásról is megkérdeztük, az Európa-bajnokságal kapcsolatban azonban még nem tudott hírekkel szolgálni.
„Győrben mindenképpen indulunk, addig nem tudom, hogy az Eb-n vagy máshol megyünk-e, de a Győr Rallyn tuti, hogy ott leszünk szeptember elején!”
Magyar idő szerint csütörtök reggel 06:30-tól rendezik a Lett Rally hivatalos tesztjét a 3.58 km-es Cimdenieki szakaszon. A teszt elejét az alábbi videóban lehet élőben követni.
Folytatódott az egy sima, egy fordított minta Német Gábornak és Németh Gergelynek, hiszen a pécsi kiesést követően Székesfehérváron második helyezést ért el a Német Motorsport párosa.
A hőség és a pályák nehézsége is feladta a leckét az ORB mezőnyének a 2024-es bajnokság negyedik futamán, Székesfehérváron – a Német Motorsport helyzetét pedig tovább bonyolította a pilóta, Német Gábor betegsége is.
„Sajnos nem tudtam teljesen felépülni egy elhúzódó betegségből, ez pedig ebben a nagy melegben különösen nehézzé tette a feladatot. Eléggé elfáradtam a verseny végére, nagyon megterhelő volt ebben az állapotban versenyezni” – mesélte Német Gábor.
„Egy terelő babrált ki velünk, rosszul mértük fel a féktávot, eltaláltuk a kihelyezett terelő elemet, elhagytuk a lökhárítónkat, de a bajt az jelentette, hogy mire sikerült irányba állnunk, bő huszonöt másodpercet veszítettünk. Ezzel a győzelemre önerőből már nem maradt reális esélyünk és visszacsúsztunk a harmadik helyre” – mondta Németh Gergely.
A páros persze nem adta fel, felgyűrte az ingujját és nekivágott a hátralévő szakaszoknak – a második kőhányási szakaszt megnyerte, így a második szakaszgyőzelmét is elkönyvelhette. Az utolsó körben, Klausz Kristófék kiesése után visszakerültek a második pozícióba, innentől pedig már csak a biztos célba érkezés és a power stage-en megszerezhető pontok jártak a versenyzők fejében.
„Nem akartunk kockáztatni, de az utolsó szakaszon azért igyekeztünk lendületesen áthaladni, hiszen minden pont fontos lehet a bajnokságban. Ez végül egész jól sikerült, hiszen második időt jöttünk rajta, és az összetettben is megőriztük a második helyünket. Összességében elégedettek lehetünk a hétvégével, hiszen a mecseki kiesés után nagyon eredményes futamot teljesítettünk, nagyon sok ponttal gazdagodtunk, és a tempónk sem volt rossz a szakaszok többségén. Voltak hibáink, ezek kijavításán kell dolgoznunk a folytatásban, de úgy érzem, hogy minden megtett kilométerrel gyűlnek azok a nagyon hasznos tapasztalatok, amelyekkel folyamatosan gyorsabbak és eredményesebbek lehetünk a későbbiekben” – összegzett Német Gábor.
„Szerintem kihoztuk ebből a versenyből, amit lehetett, ebben a mezőnyben pedig nagyon jó az erős második hely. Láthattuk, hogy többen is hibáztak, nem volt egyszerű végig koncentráltan és pontosan autózni ebben a melegben, ezért is örülök annak, hogy szereztünk 28 pontot és előrébb léptünk a tabellán” – tette hozzá Németh Gergely.
A Német Motorsport párosa a hatodikról a negyedik helyre lépett a bajnoki pontversenyben, és a hátralévő futamokon óriási harc várható majd a dobogós pozíciókért.
A Lett Rallyval nyolcadik idei versenyéhez érkezik a 13 futamos WRC-szezon. Összegyűjtöttünk néhány információt a július 18-21. között megrendezendő murvás versenyről.
A verseny története
A lett versenyt először 2013-ban még Liepaja és Ventspils városa közösen rendezte, azonban a verseny központja már akkor is Liepaja volt, 2014-től pedig Ventspils kilépett a rendezésből. A gyors pályákból álló versenyt kezdetben hóval borított murvás utakon rendezték, azonban 2016-ban a felmelegedés jelentette hóhiány miatt már őszre került a rendezvény és innentől kezdve lett véglegesen murvás rally. Idén először szerepel a WRC-naptárban, a korábbi években mindig ERC-mezőnynek adhatott otthont a kiváló szervezésű verseny.
A verseny legsikeresebb pilótája Nikolay Gryazin, aki háromszor tudott nyerni, Oliver Solberg és Martins Sesks kétszer zárt az első helyen, 2019-ben pedig a rally legfiatalabb győztese lett 17 évesen, nyolc hónaposan és 3 naposan Oliver Solberg. A versenyen ugyancsak nyerni tudott a tavaly elhunyt Craig Breen, valamint Esapekka Lappi is. Solberg, Breen és Lappi pedig képes volt gyári WRC szerződésig is eljutni, míg Martins Sesks ezen a versenyen vezethet először teljes értékű Rally1-es Ford Pumát azt követően, hogy Lengyelországban még hibrid rendszer nélküli autóval zárt az ötödik helyen.
Liepaja az egyetlen lett város, a fővároson, Rigán kívül, mely szárazföldi és tengeri közlekedést is kínál, a városi tanács egykori elnöke pedig Uldis Sesks, aki Martins Sesks édesapja, valamint korábbi rally versenyző is.
A Liepaja Rally korábbi győztesei
2013: Jari Ketomaa – Kaj Lindström (FIN) Ford Fiesta RRC
2014: Esapekka Lappi – Janne Ferm (FIN) Skoda Fabia S2000
2015: Craig Breen – Scott Martin (IRL – GBR) Peugeot 208 T16 R5
2016: Ralfs Sirmacis – Arturs Simins (LVA) Skoda Fabia R5
2017: Nikolay Gryazin – Yaroslav Fedorov (RUS) Skoda Fabia R5
2018: Nikolay Gryazin – Yaroslav Fedorov (RUS) Skoda Fabia R5
2019: Oliver Solberg – Aaron Johnston (SWE – IRL) VW Polo GTI R5
2020: Oliver Solberg – Aaron Johnston (SWE – IRL) VW Polo GTI R5
2021: Nikolay Gryazin – Konstantin Aleksandrov (RUS) VW Polo GTI R5
2022: Martins Sesks – Renars Francis (LVA) Skoda Fabia Rally2 evo
2023: Martins Sesks – Renars Francis (LVA) Skoda Fabia Rally2 evo
A 2024-es Világbajnokság
Hét versenyt követően Thierry Neuville 15 ponttal vezeti a WRC-pontversenyt Elfyn Evans és 21 ponttal Ott Tanak előtt.
A gyártók között a Hyundai 10 ponttal előzi meg a Toyotát.
Az eddigi hét verseny során öt futamgyőztest avattak, Thierry Neuville, Esapekka Lappi és Ott Tanak a Hyundaijal egy-egy, míg Sébastien Ogier és Kalle Rovanpera a Toyotával 2-2 versenyt tudott nyerni.
Miután Martins Sesks fantasztikus tempóban közlekedett a Lengyel Rallyn is már, a hibrid rendszerrel felszerelt Ford Pumával jó esély van arra, hogy az idei hatodik futamgyőztes lehet, figyelembe véve azt is, hogy a pályákat szinte csak ő ismeri kívülről.
A 2024-es útvonal
Az idei verseny a legnagyobb területet átfogó Lett Rally, miután csütörtökön a mezőny a fővárosban, Rigában rajtol, majd még aznap este egy hosszabb nyitó szakasz is megrendezésre kerül a főváros környékén. Pénteken már Liepajához közelebb öt pályán nyolc gyorsasági szerepel a programban, szombaton hat normál pályán hét gyorsaságit rendeznek, a napot pedig egy városi szuperspeciál zárja. Vasárnap két pályán négy gyorsasági vár a mezőnyre. A gyors pályákon a versenyzőknek igencsak vigyázniuk kell autóikra, mivel péntek estig nem lesz lehetőség szervizelésre. A 20 gyorsasági alatt 300.13 km versenytáv vár a mezőnyre.
Gyorsasági szakaszok Időterve, magyar idő szerint Július 18., csütörtök
06:31 Shakedown (Cimdenieki) 3.58 km
19:05 SS1 Biķernieki Track 11.13 km
Július 19., péntek
09:00 SS2 Milzkalne 1 4.99 km
09:45 SS3 Tukums 1 27.56 km
11:00 SS4 Andumi 17.86 km
13:30 SS5 Milzkalne 2 4.99 km
14:15 SS6 Tukums 2 27.56 km
15:30 SS7 Strazde 17.44 km
16:20 SS8 Talsi 20.52 km
Július 20., szombat
07:20 SS9 Pilskalns 18.87 km
08:35 SS10 Snēpele 17.52 km
10:30 SS11 Īvande 23.04 km
12:05 SS12 Vecpils 1 12.64 km
15:15 SS13 Podnieki 10.09 km
16:05 SS14 Vecpils 2 12.64 km
18:00 SS15 Dinsdurbe 6.64 km
19:15 SS16 Liepāja City Stage 2.56 km
Július 21., vasárnap
07:55 SS17 Krogzemji 1 18.70 km
09:05 SS18 Mazilmāja 1 13.34 km
10:55 SS19 Krogzemji 2 18.70 km
13:15 SS20 Mazilmāja 2 (Power Stage) 13.34 km
Időjárás
A verseny ideje 20 fok körüli hőmérséklet várható, csapadék nélkül.
Ott Tanak is először fog versenyezni a Lett Rallyn, azonban korábban szerzett tapasztalataira építve egy sikeres versenyben bízik a Hyundaijal.
Ott Tanak az utóbbi két versenyén nem sok sikert tudott elérni, mivel Lengyelországban egy szarvas ugrott elé, így csak vasárnap tudott pontot szerezni, majd Észtországban, ahol tesztelni szeretett volna, már az első igazi gyorsaságin hatalmasat esett és rommá törte a Rally1-es Hyundait.
Mindezek után a 2019-es világbajnok Lettországban egy jó versenyben bízik.
“Szeretem a gyors murvás versenyeket – mondta Ott Tanak. – Az utak hasonlóak a lengyel versenyhez, ahol vasárnap jól tudtam szerepelni, míg az utak felülete az észt pályákéhoz hasonlít. Lengyelországban nem tudtunk egy szarvas miatt igazán jól szerepelni, ezért bízunk benne, hogy Lettország sokkal jobban fog sikerülni. Igazából nem tudom, hogy mit várjak a lett versenytől, de szeretnék minél több pontot gyűjteni.”
Martins Sesks nyugodtan várja eddigi karrierje talán legfontosabb versenyét, a lett WRC-futamot, ahol hazai szurkolói előtt mutathatja meg gyorsaságát.
Martins Sesks Lengyelországban debütált a WRC csúcskategóriájában, ahol úgy is az ötödik helyen ért célba, hogy akkor még hibrid rendszer nélküli Ford Pumát vezetett.
Sokan ennél is jobb eredményt várnak a lett versenyzőtől a hazai WRC-futamán, ahol már teljesértékű hibrid autóval tud indulni azokon a pályákon, melyeken nála jobban senki sem ismer a kategória társai között.
A 24 éves pilóta azonban igyekszik nyugodt maradni.
„Ez határozottan mozgalmas időszak volt – mondta Sesks a WRC hivatalos oldalának. – De mindig jó, ha versenyezni tudunk. Az otthoni versenyemen, Lettországban indulni mindig izgalmas. A lengyel verseny nagyon sokat segített abban, hogy megértsem, mire képes az autó, és hogyan működik az aerodinamika, de most a hibrid rendszert is használni fogok. Nem hiszem, hogy ez nagyobb nyomást gyakorolna rám – a WRC-ben minden pilóta nagyon gyors, ezt mindannyian tudjuk. Megteszek minden tőlem telhetőt. Remélem, amit Lengyelországban tettünk, az segített a szervezőknek, hogy még több jegyet adjanak el erre a versenyre és sokan fognak szurkolni nekünk. Izgalmas lesz a szurkolók számára és nekem is, hogy egy helyi versenyző ezen a szinten versenyezhet.”