back to top
2024. november 26. 09:37
Kezdőlap Blog Oldal 120

Igazi nosztalgia: Montoya és az üvöltő V10-es mindenkit 20 évvel visszarepítenek az időben (videók)

0

Juan Pablo és fia, Sebastian Montoya a Williams 2004-es autóját vezethették Goodwoodban. Előbbi így ismét beülhetett egykori munkaeszközébe, ráadásul még az akkori csapattagok közül is találkozhatott néhánnyal.

Múlt héten rendezték a 2024-es Goodwoodi Sebességfesztivált, ahol a múlt és a jelen versenygépeit hajtották meg. Ilyenkor többek között a nosztalgiázásé a főszerep, hiszen sokszor előfordul, hogy egy mostani vagy korábbi versenyző az egykori autóját hajthatja meg. Így történt ez Juan Pablo Montoyával is, aki a 20 évvel ezelőtti F1-es kocsiját vezethette.

Mindez a Williams korábbi részvényesének, illetve igazgatótanácsbeli tagjának, Brad Hollingernek köszönhető. Az amerikai üzletember jelenleg az IndyCarban szereplő, többek között Romain Grosjeant is foglalkoztató Juncos Hollinger Racing társtulajdonosaként tevékenykedik, de ami a mostani téma szempontjából fontosabb, jelenleg ő birtokolja azt az FW26-ost, amelyet Montoya vezethetett.

A hétszeres Forma–1-es futamgyőztes 2001-től 2004-ig versenyzett a Williamsnél, ezt az autót az utolsó évében vezette. Bár a V10-es motor így is üvöltött, de nyilvánvalóan nem ment a maximumon, már csak azért sem, mert már elszokott ettől a sebességtől. „Mondjuk azt, hogy túl gyors – jellemezte a kocsit. – Nagyon jó, de röhejes módon túl gyors.”

Persze azért nyilvánvalóan élvezte ezeket a pillanatokat, és ennek hangot is adott. „Lenyűgöző – foglalta össze a 48 esztendős expilóta a volán mögött szerzett élményét. – Brad Hollinger lehetővé tette, hogy vezessük az autóját. Nagyon jó élmény látni sokakat azon srácok közül, akikkel együtt dolgoztam a Williamsnél.”

Merthogy Montoya számára nemcsak a vezetés miatt volt nosztalgikus ez a hétvége, hanem azért is, mert találkozhatott néhány emberrel azok közül, akik az ő idejében erősítették a Williamst. 2004-ben például nekik is köszöngetően tudott 1:19.525 másodperces kört futni Monzában, ami az átlagsebességet tekintve akkoriban minden idők leggyorsabb körének számított. Másnap aztán nem nyert, Interlagosban viszont igen, így idénybeli egyetlen győzelmével búcsúzott a grove-iaktól, a bajnokságot pedig 58 ponttal az ötödik helyen zárta.

Ahogyan arra ő is utalt, nemcsak Juan Pablo, hanem fia, Sebastian Montoya is vezethette az FW26-ost. Ahogyan az F1-ben 2010-ben és 2011-ben versenyző Karun Chandhok is, akinek viszont nem ez volt az első élménye a 2004-es Williams volánja mögött, hiszen hat évvel ezelőtt már meghajtotta azt, szintén Goodwoodban.

Valóra vált álom: ikonikus festésű autót vezethetett Ken Block lánya Goodwoodban (videók)

Ogier: Készen állok a Lett Rally kihívásaira

0

Sébastien Ogier sikeresen felépült a lengyelországi balesetéből és kíváncsian várja, hogy megbirkózzon a Lett Rally kihívásaival. 

Sébastien Ogier balesetet szenvedett a Lengyel Rally pályabejárásán és sérülés miatt végül nem tudott megharcolni harmadik győzelméért, helyette pedig Kalle Rovanperának kellett az utolsó pillanatban beugrania és végül szinte semmilyen felkészülés nélkül nyerni tudott. 

A nyolcszoros rally világbajnok azonban a Lett Rallyn már készen áll a versenyzésre, és szeretne jól teljesíteni. 

10 Rally1-es, 24 Rally2-es autó a Lett Rallyn

„Elég szerencsétlen volt, ami a lengyelországi felkészülésünk során történt – mondta Sébastien Ogier. – Egy kis pihenő és az orvosi csapatom jó segítsége után elég gyorsan felépülhettem, és alig várom, hogy újra rallyautóba ülhessek Lettországban. Általában szeretem az új ralik kihívását, és ez az egyik oka annak, hogy ezt a versenyt felvettük a programunkba. A célunk, hogy Lengyelország kiesése után gyorsan megtaláljuk a nagyon nagy sebességű utakon való jó érzést, mindig izgatott vagyok az új kihívások előtt, meglátjuk, mit tehetünk a hétvégén.” 

Lettország teljesen új verseny a WRC-naptárban. 

A Lett Rallyn 20 gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, akik 20 fok körüli hőmérséklet és száraz körülmények között versenyezhetnek majd.

Valóra vált álom: ikonikus festésű autót vezethetett Ken Block lánya Goodwoodban (videók)

0

A múlt héten rendezett Goodwoodi Sebességfesztivál mindegyik napján előkerült a Williams 1982-ben használt FW08-asa. Először a csapat jelenlegi versenyzői, majd az istálló akadémiáját erősítő Lia Block és James Vowles csapatfőnök futtatták meg az ikonikus festéssel rendelkező versenygépet.

Múlt héten rendezték a 2024-es Goodwoodi Sebességfesztivált, ahol szokás szerint a múlt és a jelen versenygépeit csodálhatták meg a jelenlévők, legyen szó négy vagy két kerékről. Az eseményen az F1-es csapatok is rendre képviseltetik magukat, azoknak az istállóknak pedig „könnyű” dolguk van, amelyek már régóta a mezőny tagjai, hiszen így van miből válogatniuk, hogy mely autóikat vigyék pályára.

Így volt ezzel a Williams is, amely többek között az FW08-ast vitte el Goodwoodba. Ezzel az ikonikusnak számító, az akkori szponzornak, a Saudiának köszönhetően zöld-fehérre festett modellel nyerte meg Keke Rosberg az 1982-es világbajnokságot mindössze egy futamgyőzelemmel, ami Mike Hawthorn 1958-as diadalával holtversenyben máig rekordnak számít. Igaz, egészen pontosan a 2-es számú kasztniról van szó, amelyet inkább tesztelésre, mintsem versenyzésre használtak.

Az autó csütörtöktől vasárnapig minden nap pályára került, és négy különböző pilóta ült a volán mögött. Az első két napon nem meglepő módon a csapat jelenlegi pilótái, Alexander Albon és Logan Sargeant vezették a kocsit, majd szombaton a Williams versenyzői akadémiáján nevelkedő Lia Block, vasárnap pedig a grove-i alakulat csapatfőnöke, James Vowles került sorra.

A néhai Ken Block 17 éves lánya tavaly került be a Williams támogatottjai közé, idén pedig már a 2023-ban életre hívott női sorozatban, az F1 Academyben versenyez. A hat futamból eddig háromszor szerzett pontot, legjobb eredménye a második montmelói versenyen elért hatodik helye, az összetettben pedig a tizenegyedik pozíciót foglalja el 10 egységgel. Természetesen óriási élmény volt számára, hogy F1-es kocsit vezethetett, még úgy is, hogy nem valamelyik modern darabban ült.

„Délelőtt az autó nem indult el az első felfutásra, úgyhogy még különlegesebb volt, amikor beindult – árulta el. – Végigmentem, néhányszor felpörgettem a motort, aztán megfordultam. Nagyon menő látni, majd megtapasztalni ezt, egy ikonikus autóval, ikonikus csapattal, ikonikus felfutás során feljutottam a csúcsra. Az indulásnál némileg kipörögtek a kerekek,[az aszfalt] pedig sokkal hepehupásabb volt, mint gondoltam. Kissé félelmetes volt, de életem egyik legnagyobb élménye, az biztos.”

A zárónapon aztán jött Vowles, aki ugyan pilótaként nem jutott magas szintre, de viszonylag friss élményei vannak: legutóbb a 2022-es ázsiai Le Mans-sorozatban vett részt, és lett tizenhetedik az összetettben, többek között Manuel Maldonadónak, az egyszeres F1-es futamgyőztes Pastor Maldonado unokatestvérének váltótársaként. A brit szakembernek szintén életre szóló élményt adott ez a pár perc.

„Nagyon nehéz szavakba öntenem, hogy mennyire elképesztő volt – kezdte. – Befejeztem az első hegyi felfutást, és számomra ez tényleg egy valóra vált álom volt. Ez egy lehetőség, amelyet meg kell ragadni. Az FW08-as egy fantasztikus autó, és Keke Rosbergnek, valamint másoknak köszönhetően gazdag a történelme. Nagyon nehéz érzelmileg kifejezni, hogy mit jelent felhajtani arra a hegyre, ahova volt szerencsém eljönni, és más Forma–1-es autókat nézni, ahogyan felmennek.”

Mr. Bean oldalán tért vissza a nyolcszoros világbajnok

Szorosabb lett az eddig is rendkívül izgalmas ORB3-as bajnokság a Székesfehérvár Rally után

0

Gyakorlatilag még bármi előfordulhat az ORB3-as bajnokságban, miután a Székesfehérvár Rally után szorosabbá vált a pontverseny. 

Az ORB3-as bajnokságra eddigi is elmondható volt, hogy ha valaki jobb napot fog ki akár nyerni is képes a kiegyensúlyozott mezőnyben. 

Ezt mutatja az is, hogy az eddigi három verseny során hárman is nyerni tudtak. 

A Székesfehérvár Rallyn miután a bajnoki éllovas Kovács Dominik – Kovács Zoltán nem tudott célba érni még szorosabbá vált a pontversenye, hiszen a kilencedik helyen célba érő Bíró Gergő és Bíró Balázs 6 pontra csökkentette hátrányát, míg Bajusz Krisztián és Imre Bence a negyedik helyen célba érve 13 pont hátránnyal áll, ugyanakkor Kosztolányi László és Horváth Szimonetta is csak 19 pont hátránnyal áll. 

Fenyvesiék nyerték az ORB3 székesfehérvári versenyét

Az eddigi futamgyőztesek közül Bévárdi Péter és Kanász Cintia 24, Fenyvesi Péter és Szabó Beu Beatrix pedig 26 ponttal követi a Mecseken nyerő Kovács Dominikot. 

Ezáltal még bármi előfordulhat ebben a bajnokságban.

Magabiztos előnybe került az ORB2 pontversenyében Baksai a Székesfehérvár Rally után

0

Baksai László átvette a vezetést sz ORB2 pontversenyében a Székesfehérvár Rallyn szerzett második helyezéssel és előnye igen nagy is lett Rónavölgyi Endre kiesésével. 

A Székesfehérvár Rally előtt Rónavölgyi Endre és Aczél András 4.5 ponttal vezette az ORB2 pontversenyét Baksai László és Erdei Zoltán előtt, míg Tamás Gyula és Sztrakon Bence 11.5 pont hátránnyal állt a harmadik helyen. 

Az ORB2 negyedik futamán aztán egészen jó kezdett Rónavölgyi, azonban végül műszaki hiba miatt kiállni kényszerült, míg Baksai Várnai Dávid és Szabó Tamás mögött a második helyen ért célba. 

Várnai az ORB2-t, Wirtmann a historic versenyt nyerte Székesfehérváron

Így a Székesfehérvár Rally után Baksai 23.5 pont előnyre tett szert Rónavölgyi előtt, míg Tamás Gyula 35 pont hátránnyal a harmadik. 

A nyári szünet utáni két versenyen még ugyan sok pont szerezhető, de ezt az előnyt Baksai képes lehet megtartani, ha azt nézzük, hogy idén negyedik hely volt a legrosszabb eredménye.

A Hungaroring is kedves gesztussal tiszteleg Senna emléke előtt

0

A 30 éve elhunyt Ayrton Senna emléke előtt tisztelegve a Hungaroringen az idei versenyre a brazil zászló színeire festették le a rázóköveket a sikánnál.

A Hungaroring a Forma-1 egyik legrégebbi múltra visszatekintő pályája, a Magyar Nagydíj 1986 óta folyamatosan a versenynaptár része. Mostanában azonban nagy átalakításon esik át, aminek első ütemének eredményei már láthatók, de a legnagyobb változás csak ezután jön, hiszen az idei verseny után lebontják a közel négy évtizede átadott főépületet, hogy korszerű utódot húzzanak fel a helyére.

„A közműhálózat fejlesztése teljes mértékben befejeződött, ez érinti az áram- és vízellátást erre lehet építkezni a későbbiek során a nagy fejlesztésnél. Elkészült a bejárat is, végre egy méltó irodaházat és bejáratot kap a Hungaroring” – ecsetelte Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója a Magyar Nagydíj előtti sajtóeseményen.

„Ezen a futamon elbúcsúztatjuk az 1986 óta álló nagy épületet – mondta. – Meg fogunk emlékezni erről, lesz egy Viszontlátásra-fal, amelyre meg lehet írni az üzeneteket, a pilótákkal is megemlékezünk róla.”

Gyulay Zsolt megemlítette, hogy a 2-es kanyar mögé felhúzott törmelékfogó-kerítés kialakítása az FIA szakembereit is meglepte pozitív értelemben, valamint kifejtette, hogy a Super Gold lelátó mögötti teret kibővítették, valamint 19 méterrel növelték a paddock szélességét.

Érdekesség lesz az idei Magyar Nagydíj és a Hungaroring látványában, hogy a sikánnál a rázókövek festése nem a megszokott lesz: a 30 éve elhunyt Ayrton Senna emléke előtt tisztelegve a brazil nemzeti zászló színeire, sárgára és zöldre festették le.

Elhangzott, hogy a futam napjára, vasárnapra még nincsenek jegyek, de péntekre és szombatra még lehet belépőkhöz jutni. A Volánbusz idén is indít ingyenes járatokat a Hungaroringre Kerepes HÉV-állomás és a versenypálya 3-as kapuja között, valamint Gödöllőre különbuszokat, ahonnan negyedóránként indulnak vonatok a Keleti pályaudvarra. Emellett a H8-as HÉV a rendezvény idején megnövelt kapacitással, a megszokottnál sűrűbben, 10-15 percenként közlekedik.

Versenyzőtársa szerint Senna előre érezte, hogy meg fog halni

Csomós növelte pontelőnyét az ORB-ben a Székesfehérvár Rally után

0

Csomós Mixi az ötödik helyezéssel és a Power Stage megnyerésével növelni tudta előnyét az ORB pontversenyében, összességében azonban mégis szorosabbá vált a bajnokság. 

A Székesfehérvár Rally előtt Csomós Mixi és Nagy Attila 1.5 ponttal vezette az ORB pontversenyét Turán Frigyes és Zsiros Gábor előtt, míg Klausz Kristóf és Papp Tamás 23, Velenczei Ádám és Vánsza Zsolt 36, Tóth Tibor és Szabó József 42, Német Gábor és Németh Gergely pedig 42.5 pont hátránnyal állt. 

Az ORB negyedik futamán aztán mind Csomósék, mind Turánék, mind pedig Klauszék bajba kerültek, ráadásul Klausz ki is esett. 

Székesfehérvár Rally: Velenczeiék két év után ismét nyertek, Csomós két defekttel is ötödik

Székesfehérváron mégis Csomósék jöttek ki a problémákból jobban, hiszen sikerült megszerezniük az ötödik helyen, valamint megnyerték a Power Stage-et, így 19 pontra növelték előnyüket Turánék előtt, míg a harmadik helyre Velenczeiék álltak 26 pont hátránnyal, Németék pedig 36.5 pont hátránnyal a negyedik helyre álltak. Klauszék ugyanakkor 45 pont hátrányba kerültek. 

Mivel a bajnokságból még két verseny van hátra, és 85 pont szerezhető, az első öt versenyző egyaránt bajnok lehet még.

A Ferrari volt csapatfőnöke is a helyszínen szurkolt Robin Räikkönen gokartversenyén

0

Robin Räikkönen újabb győzelmet szerzett, ráadásul nem akárki szurkolt neki a helyszínen.

Miután márciusban nyerni tudott a svájci Rotax-bajnokság Tavasz-kupa elnevezésű szezonindító eseményén, Robin Räikkönen ezúttal a bajnokság negyedik, olaszországi Franciacortában rendezett fordulóján győzedelmeskedett. Kimi Räikkönen fia a micro kategóriában bizonyult a legjobbnak, amiről édesanyja és édesapja a közösségi médiában számolt be. A 9 éves tehetség futamait ráadásul keresztapja, az évtizedeken át a Ferrarinál dolgozó Gino Rosato, valamint a maranellóiak F1-es istállóját 2014 és 2019 között irányító Maurizio Arrivabene (az alábbi képen jobb szélen ingben) is a helyszínről figyelte.

 

Robin nemrég a svájci gokartbajnokságban is próbára tette magát, és nyilatkozott is:

Apja fia – így ad tökéletes angolsággal egyszavas válaszokat Robin Räikkönen (videó)

Mikkelsen több murvás versenyen indulna a Hyundai Motorsporttal

0

Andreas Mikkelsen bár részt vett idén már két aszfaltos WRC-futamon, igazi gyorsaságát csak a murvás Lengyel Rallyn tudta megmutatni, ezért bízik benne, hogy a görög Akropolisz Rallyn is tud indulni. 

Andreas Mikkelsen idén három WRC-futamon indulhatott a Rally1-es Hyundaijjal és mind háromszor a hatodik helyet szerezte meg, azonban az első két verseny és a Lengyel Rally között hatalmas a különbség. 

Amíg a Montén és Horvátországban is elmaradt a norvég versenyző a kívánt tempótól, addig a lengyel murván csak egy defekt miatt vesztette el az esélyét a dobogós eredménynek. 

“A Lengyel Rally volt az egyik olyan verseny, melyet kértem, hogy indulhassak rajta – mondta Andreas Mikkelsen a Dirtfishnek. – Örülök, hogy megmutathattam, hogy a mezőny elejében is tudok harcolni. Ez a tempó fontos volt nekem, az önbizalmamnak, és fontos volt, hogy tudjam, hogy murván valóban sokkal gyorsabb vagyok. Jó volt harcolni a győzelemért.” 

A norvég versenyző szeretne Görögországban is vezetni, annak ellenére, hogy az év elején még arról volt szó, hogy aszfaltos versenyeken indulhat, míg murván Esapekka Lappi vezetheti a Hyundai harmadik autóját. 

“Az Akropolisz Rally is egy olyan verseny, melyet szeretek, és korábban jó eredményeket tudtam ott elérni, ezért bízom benne, hogy ott is tudok indulni. Ugyanakkor korábban már nyertem aszfaltos versenyt Spanyolországban is, így tudok aszfalton is gyors lenni, azonban a murvás vezetés kissé természetesebb számomra. Aszfalton nagyon-nagyon magabiztosan kell vezetni, ez a magabiztosság pedig eddig hiányzott a Hyundai autójával. Murván azonban ezt a magabiztosabb teljesítményt könnyebben el tudom érni.” 

Megjelent a WRX nevezési lista Nyirádra

0

Az Eb nevezési listája után a rallycross vb és az RX2e indulóinak névsora is nyilvánossá vált. A WRX mezőnyben Wieszt Jankó is a benzineseket erősíti, de az elektromos autókból csak négy lesz a magyar futamon.

Az előzetsen várható 11 autóból csak 9 érkezik Nyirádra a rallycross vb másdik fordulójára. A hiányzó a KMS két tavalyi elektromos Volkswagen Polója, amit a höljesi első hétvégén Gustav Bergström és Sondre Evjen vezetett. Bergstörmnek ment jobban, mindkét döntőbe bejutott, a második napon dobogóra is állt.

Wieszt Jankó már június közepén bejelentette, hogy ott lesz a Vörös Katlan rajtrácsán a Megane RX-szel. Azóta az autó dekorja is elkészült, így Jankó elindulhat első vb futamán.

Wieszt
foto: Impossible RX Team

A technológiák csatájában így öt belsőégésű motoros autó harcol négy elektromos ellen. Kristoffersson, Veiby, Wieszt, Münnich és Pelfrene indul a hangos autókkal, az elektromosokat pedig két csapat, Timmy és Kevin Hansen, valamint Grönholm és Andersson képviseli.

A vb nevezési listája Nyirádon:

1 Johan KRISTOFFERSSON SWE KMS – HORSE
Powertrain
SWE VW Polo KMS 601 RX
8 Anthony PELFRENE FRA JDM Raptor
Racing
PRT Peugeot 208 WRX
12 Klara ANDERSSON SWE CE Dealer Team SWE PWR RX1e
21 Timmy HANSEN SWE Hansen World
RX Team
SWE Peugeot 208 RX1e
68 Niclas GRÖNHOLM FIN CE Dealer Team SWE PWR RX1e
71 Kevin HANSEN SWE Hansen World
RX Team
SWE Peugeot 208 RX1e
77 René MÜNNICH DEU ALL-INKL.COM
Muennich
Motorsport
DEU SEAT Ibiza
94 WIESZT Jankó HUN Impossible
RX Team
HUN Renault Mégane
RS RX
96 Ole Christian VEIBY NOR KMS – HORSE
Powertrain
SWE VW Polo KMS 601 RX

 

Az RX2e-ben is két hiányzó lesz a svéd futamhoz képest, ezzel elég szánalmas lett a mezőny, mindössze öt autó áll rajthoz. Egyikük a magyar Lajos Gyula, aki Höljesben nem jutott a döntőbe, Nyirádon viszont mindenképpen ott lesz, ha az autója bírja. Érdekes módon az első versenyt kettős sikerrel megnyerő Kristoffersson Motorsportos páros, Anderson és Ahlin-Kottulinsky hozzánk már a Team E csapattal érkezik.

Az RX2e nevezési listája:

00 ‘LUIGI’ HUN GFS Motorsport
Egyesület
HUN Zeroid X1
1 Nils ANDERSSON SWE Team E SWE Zeroid X1
19 Mikaela ÅHLIN-KOTTULINSKY SWE Team E SWE Zeroid X1
82 Isak SJÖKVIST SWE #YellowSquad SWE Zeroid X1
911 Luka WLÖMER DEU Zeroid Motorsport ESP Zeroid X1

 

foto: Nyirád Racing Center