back to top
2025. augusztus 02. 20:27
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1311

    Egy szimpatikus Dakar rekorder: Sugawara és a Hino

    0

    Bár egy bő évtizede nincsenek ott az élmezőnyben, mégis a Dakar egyik állandó és nagyon szimpatikus szereplője a Sugawara csapat és a Hino márka.

    Az 1991 óta megrendezett 30 Dakar Rally mindegyikén legalább egy Hino kamion célba ért, a január 14-én befejeződött idei versenyen 22. helyen zártak Sugawaráék. Az 55 indulóból 33-an jutottak el Jeddahba, így nem mondható fényesnek a japánok eredménye. Mégis ők azok, akikre fél szemmel mindenki odafigyel, ha nem is az eredményeik miatt, akkor azért mert kitartásuk, szerénységük és munkabírásuk példaértékű.

    2021-ben a rommá tört, spaniferrel összefogott kamionnal is padlógázzal közlekedtek:

    Ebben az évben másfajta problémákkal kellett megküzdenie a Sugawara csapatnak. A második napon már a kormányszervóval  bajlódtak, de ezt sikerült megoldania a szerelőcsapatnak. Aztán szép lassan elindultak felfelé a ranglistán, és a kisebb hibákat folyamatosan megoldva a hetedik speciálszakaszon tizedik időt futottak. Az igazán nagy bajok a tizedik versenynapon kezdődtek. Két órát álltak a pályán elektronikai problémák miatt, így csak a 38. helyen értek be, ám mivel a többieknek is gondjuk akadt, a 14. helyre léptek előre az összetettben.

    A krach a következő szakszon ütött be, a Hino versenykamion váltója feladta a harcot, és az utolsó előtti szakaszt nem tudták befejezeni. A szervizben váltót cseréltek, és a szabályoknak megfelelően, 22 és fél órás büntetéssel ugyan, de befejezték a Dakart.

    Hino Sugawara Dakar
    foto: HINO Team Sugawara

    Az idei eredmény nem túl fényes, de a csapat nem adja fel. Jövőre új erővel jönnek majd. A hagyományok is kötelezik őket erre, hiszen az első versenyük óta 25 alkalommal végeztek a kategória legjobb 10 célba érkezője között. A csúcs 1997-ben volt, amikor a Dakarból induló és oda érkező versenyen a kamionos kategóriában az első három helyen a Hino teherautói végeztek. Az osztrák Peter Reif nyert, Yoshimasa Sugawara lett a második, a belga Jospeh Petit a harmadik. A történelmi hűséghez hozzátartozik, hogy ez volt az az év, amikor Stephane Peterhansel még Yamahával nyert a motorosok közt, az volt az ötödik sikere. Az autósok közt pedig Kenjiro Shinozuka lett az első Mitsubishivel, úgy hogy a legjobb négy autós Mitsubishivel indult. Igazi japán Dakar volt a 97-es!

    Hino Sugawara Dakar
    foto: HINO Team Sugawara

    De vissza Sugawaráékhoz. A mára már visszavonult Yoshimara Sugawara hétszer állt a Dakar dobogóján, de nyernie nem sikerült. Utoljára 2019-ben indult az akkor még Dél-Amerikában rendezett versenyen. Nem ért célba, ám egy 1941-ben született versenyzőtől már az is komoly teljesítmény, hogy 78 évesen rajthoz áll a Dakaron. A családi hagyományt fia Teruhito Sugawara folytatja, aki szintén rutinos Dakar versenyző. 1999-ben kezdett, édesapja navigátoraként. 2001-ben együtt lettek másodikak. Teruhito 2005-től vezeti a kamionokat. Nem is rosszul, hiszen 13 alkalommal lett első a 10 000 köbcentiméter alatti kategóriában.

    Hino Sugawara Dakar
    foto: HINO Team Sugawara

    Sugawaráék Hinoi ugyanis a kisebbek közé tartoznak a mezőnyben. Persze ez elég furcsán hangzik egy 6.7 méter hosszú, 2.5 méter széles és 3.1 méter magas kamion kapcsán, de a lényeg itt a motor. A Hinókba 2022-ben egy 8866 köbcentis hathengeres dízelmotor került. A 800 lóerő és a 2430 Nm nyomaték önmagában sem hangzik rosszul, de a versenygép kapott némi pluszt is. Erre az évre hibrid kamiont építettek a japánok, a szuperkondenzátorokból táplált elektromos motor további 280 lóerőt tud, így összesen jóval 1000 lóerő felett van a teljesítmény. A rendszer jól vizsgázott, egyedül a váltó nem bírta a két oldalról tíz napon át érkező terhelést.

    Sugawaráék tehát sosem adják fel. A hozzáállásuk tökéletesen tükrözi a Dakar szellemiségét. Persze ma már a sokkal komolyabb gyári háttérrel rendelkező csapatokkal szemben nincs esélyük, de ők is egyfajta állandóságot képviselnek a Dakaron. Természetesen az elmúlt 30 versenyen mindenkit megismertek, és őket is ismeri mindenki. Esténként a táborhelyen mindig jó érzés elsétálni a bázisuk felé, mert megnyugató a profizmusuk és a rendíthetetlen önuralmuk.

    A Sugawara Team szervizcsapata hat szerelőből állt 2022-ben. Soknak tűnhet, de amikor ekkora vasakat kell mozgatni, elkél a sok kéz. A vezető szerelő Seiichi Suzuki, az ő irányításával dolgozik a csapat, amelynek egy hölgytagja is van, Mayumi Kezuka. A szerelők mellett három kisegítő stábtag dolgozik még, így a három versenyzővel együtt ebben az évben összesen tizenkét fős csapat érkezett Japánból. A versenykamion kiszolgálását két – természetesen Hino – szervizkamionnal oldotta meg a csapat.

    A kéthetes kitartó küzdelmet így fogalta össze a pilóta/csapatvezető: A 2022-es Dakar Rally nagyon kemény volt a Hino Sugawara csapata számára. Rengeteget tanultunk a hibrid teherautó üzemeltetéséről ezek közt a nehéz körülmények között. Ez értékes lesz a jövőbeli nevezéseink előkészítésében, valamint hosszú távon ügyfeleink számára is.” 

    Hino Sugawara Dakar
    foto: HINO Team Sugawara

     

    Ha szabályváltozás, akkor Ford

    0
    Hihetetlen, de nagyon is igaz sorozattal büszkélkedhet az M-Sport és a Ford, hiszen 2011 óta, ha új autót vezettek be a rally világbajnokságon, akkor az első verseny győztese az amerikai márka, de brit csapat versenyzője volt.
     
    2011-ben a 2000 köbcentis motorral hajtott WRC-ket felváltották az 1,6 literes motorral működtetett autók.
     
    Abban a szezonban az M-Sport, a Citroen és a félgyári Mini épített az új szabályoknak megfelelő autót.
     
    A 2011-es szezon pedig a Svéd Rallyn kezdődött, ahol a Ford hármas győzelmet aratott, a Mikko Hirvonen–Jarmo Lehtinen páros nyert, Mads Ostberg és Jonas Andersson lett a második, Jari-Matti Latvala és Miikka Anttila előtt.
    Fotó: Red Bull Content Pool // M-Sport, Monte-Carlo Rally 2017
    2017-ben következett az újabb autó váltás az M-Sport, a Citroen, a Hyundai és a Toyota járműveivel, melyekben bár 1600 köbcentis motor volt továbbra is, de a teljesítményük a korábbi 300 lóerőről 380 lóerőre nőtt, valamint komolyabbá vált az autók aerodinamikai csomagja is.
     
    A szezon első versenyét pedig ismét a Ford és az M-Sport nyerte Sébastien Ogier és Julien Ingrassia révén, a második helyen Jari-Matti Latvala és Miikka Anttila zárt a Toyotával, míg a harmadik az ugyancsak fordos Ott Tanak és Martin Jarveoja lett. Ráadásul akkor a szezon végén is Ogier és az M-Sport szerezte meg a vb címeket.
     
    Idén újra szabályváltozás volt, hiszen a korábban nagyon közkedvelt WRC-ket a hibrid Rally1-es autók váltották.
     
    A szezonban most ugye csak három gyártó vesz részt, a Ford, a Hyundai és a Toyota, azonban a fordos Sébastien Loeb Montén aratott győzelme ettől még ugyanolyan értékes.
    Fotó: M-Sport // Monte-Carlo Rally 2022
    Ha pedig a márkákat nézzük, akkor megismétlődött a 2017-es szezonnyitó eredménye, hiszen Loeb és Isabelle Galmiche, Ogier és Benjamin Veillas, valamint Craig Breen és Paul Nagle révén ismét, Ford-Toyota-Ford sorrend alakult ki.
     
    Az M-Sport és a Ford csapata tehát nagyon jó autót tud készíteni, amikor új szabályok lépnek életbe, reméljük, hogy ezúttal a fejlődésben sem maradnak le a rivális csapatoktól.

    Neuville csalódott, de nagyon

    0

    Az egész szombati napja lengéscsillapító problémával telt Thierry Neuville-nek és Martijn Wydaeghe-nak a Monte-Carlo Rallyn. Szinte ölben vitték célba a Hyundai i20 N Rally1-et, amivel másnap a Power Stage-en, az erőgyorsaságin akartak bizonyítani, de ez sem sikerült, ami meglehetősen kiakasztotta a belgát. 

    Nem kezdődött jól a Monte-Carlo Rally Neuville számára, aki a harmadik szakasz után elég kemény kritikát fogalmazott meg:

    „Őszintén szólva nem jobb, mint tegnap, ez egy rémálom. Soha sem féltem még ennyire vezetés közben. Sok munka van még hátra.“

    Később a hibridhajtásra panaszkodott: 

    „Volt egy hibridhajtás hibám, nem volt extra teljesítményünk.“

    Ezt követte az igazi feketeleves szombaton, a jobb első lengéscsillapítóval, amellyel előbb 3 perc 40 másodpercet, majd 2 perc 15-öt veszített a szombati két utolsó gyorson. Mindkét szakasz után szervizeltek etapon és valahogy sikerült bevinni a Hyundai i20 N Rally1-et a szervizparkba. A negyedik helyről eközben a hatodikra estek vissza. 

    Vasárnap nyert egy szakaszt ugyan Neuville, de az erőgyorsaságin hiába adott bele mindent, csak a negyedik időt autózta – ami Ogier büntetése után a harmadik lett –, ez pedig nagyon letörte. 

    Fotó: Hyundai Motorsport GmbH //

    „Csalódott és a frusztrált vagyok! Kemény hétvégénk volt, már azért is komolyan meg kellett dolgoznunk, hogy szombaton versenyben maradjunk. Az életemért hajtottam a Power Stage-en, mindent beleadtam, de nem jött az időeredmény – nyilatkozta Neuville a Hyundai hivatalos kiadványában.

    – Rengeteg munkát végeztünk a színfalak mögött, hogy felkészüljünk a szezonnyitóra, én is és Martijn is, valamint a csapat is, így nehéz elfogadni, hogy eredmény nélkül távozunk. 

    Nem adjuk fel – ezt talán szombaton is bizonyítottuk. Megpróbálunk mindenkit motiváltan tartani, és továbbra is nyomulni fogunk. 

    A bizonyítási vágy mindenképpen megvan bennünk, és ez fontos. Több területen kell fejlődnünk, de a legfontosabb a megbízhatóság. Sokkal erősebbnek kell lennünk a következő versenyekre.”

    Fotó: Hyundai Motorsport GmbH //

    Julien Moncet, a Hyundai Motorsport csapatigazgató-helyettese szintén nem volt elégedett: 

    „Határozottan kemény rally volt ez számunkra. Csalódott vagyok az egész csapat miatt, akik nagyon keményen hajtottak, a rallyn és a gyárban dolgozók miatt egyaránt. 

    Reagálnunk kell a problémákra, ez nem is kérdés. Sportszakmai szempontból nem vagyok boldog, mert azért vagyunk itt, hogy nyerjünk, és az eredmény nem a várakozásainknak megfelelő. 

    Mindazonáltal sok rendszert tudtunk ellenőrizni az új Hyundai i20 N Rally1 autónkon, és mindig vannak jó dolgok, amelyeket még a legnehezebb pillanatokból is ki lehet hozni. Amikor az autó problémamentesen futott, versenyképes időket tudtunk felmutatni, tehát a tempó megvan. Már csak a problémáinkat kell minél gyorsabban megoldanunk.”

    Loeb több rekordot is megdöntött

    0

    Nyolcvanadik rally világbajnoki futamgyőzelmét aratta Sébastien Loeb a Monte-Carlo Rallyn, amellyel saját rekordját döntötte meg. Nyolcadik Monte győzelmével utolérte a korábbi rekordtartó Sébastien Ogier-t, nem utolsó sorban 47 évesen és 331 naposan mindenidők legidősebb rally vb-futamgyőztese lett. 

    Drámai körülmények között nyerte meg Sébastien Loeb és Isabelle Galmiche a Monte-Carlo Rallyt Ford Puma Rally1-gyel. Négy napon keresztül vívtak szoros csatát Sébastien Ogier-vel és Benjamin Veillasszal, ám a toyotás versenyzőpáros az utolsó előtti gyorsasági szakaszon defektet kapott, az utolsón pedig korai rajt miatt 10 másodperc büntetéssel sújtották őket. Ha ez nincs, Loeb 0,5 másodperc előnnyel nyeri a versenyt, így az előnye 10,5 másodperc lett. 

    Loeb győzelmével több rekordot is megdöntött, illetve feljebb srófolt. 80. rally világbajnoki futamgyőzelmével tovább növelte előnyét a legtöbb vb-futamot nyert versenyzők listáján, az 54-szeres győztes Sébastien Ogier előtt. 

    Tavaly Sébastien Ogier nyolcadik Monte-Carlo Rally győzelmével új rekordot állított fel a leghíresebb rallyversenyen, amelyről akkor úgy tűnt, hogy jó sokáig az övé marad. Loeb azonban most egyenlített és a két legsikeresebb francia most nyolc–nyolc győzelemmel, holtversenyben áll az élen. 

    Fotó: M-Sport, Monte-Carlo Rally 2022

    Biztosan sokan emlékeznek a 2002-es Monte-Carlo Rallyra, ahol Sébastien Loeb berobbant a rally világ élvonalába és gyakorlatilag megnyerte a versenyt, ám a Citroën-csapat rossz szervizparkban cserélt kereket autóján és az emiatt kapott kétperces büntetéssel elvették tőle a győzelmet. Az első vb-futamgyőzelmét így a 2002-es Deutschland Rallyn szerezte, míg első Monte-Carlo Rally győzelmére 2003-ig kellett várni. 

    Első és mostani vb-futamgyőzelme között tehát 20 év telt el, míg első Monte-Carlo Rally és a mostani győzelme között 19, ami szintén rekord. 

    Szombaton már egy másik rekordot is megdöntött Loeb, amikor átvette a vezetést a versenyen, ő lett minden idők legidősebb versenyzője, aki vb-futamot vezetett, vasárnap pedig ő lett mindenidők legidősebb versenyzője, aki vb-futamot nyert. 

    Ha pedig a rekordok mellett a különlegességeket is meg lehet említeni, Loeb pályafutása során ez volt az első rally vb-futam, amelyet nem Citroënnel nyert meg.

    Fotó: M-Sport, Monte-Carlo Rally 2022

    És természetesen nem feledkezhetünk meg Isabelle Galmiche-ről sem, aki pályafutása első rally világbajnoki futamgyőzelmét szerezte. 

    Mind a kettejük munkája előtt le a kalappal. 

    És ne legyünk sportszerűtlenek, le a kalappal Sébastien Ogier és Benjamin Veillas előtt is, akinek szintén ez volt az első közös versenyük. 

    Csak reménykedni tudunk benne, hogy idén még több Ogier Loeb összecsapást láthatunk. 

    Loeb történelmi győzelmével beérte Ogier-t

    0

    Sébastien Loeb nyerte a 2022-es Monte-Carlo Rallyt, így a hibrid éra első győzelmét szerezte és beérte Sébastien Ogier-t a Monte legsikeresebb versenyzői között.

    Sébastien Loeb a 2018-as Spanyol Rally után ismét győzelmet tudott aratni a rally vb-n, így karrierje 80., vagyis nyolcvanadik (!) futamgyőzelmét szerezve a 2022-es Monte-Carlo Rallyn.

    Loeb a Power Stage-t 9,5 másodperc előnnyel várhatta Sébastien Ogier defektje után, így az utolsó szakaszon csak a célba érésre koncentrált. A kilencszeres rally világbajnok nyolcadik sikerét érte el a Montén, amivel beérte Sébastien Ogier-t, és folytatta az M-Sport elképesztő sorozatát, miszerint egy vadonatúj autó első versenyén fordos versenyző nyer.

    A nyolcszoros világbajnok Ogier az utolsó szakaszon tövig nyomta a gázt, azonban ezt túl korán tette és korai rajtért 10 másodperces büntetést is kapott az utolsó szakaszon, és bár 2 másodperces előnnyel nyerte volna a Power Stage-t, a büntetés miatt 8 másodperces hátránnyal 1 másodperccel még Loebtől is kikapott.

    Végül Loeb és Ogier között 10,5 másodperc döntött a fordos versenyző javára.

    A verseny harmadik helyén Craig Breen zárt, így az M-Sport egy első és egy harmadik helynek is örülhet.

    A negyedik helyet Kalle Rovanpera szerezte meg a Toyotával, és a Power Stage-et is a finn versenyző nyerte.

    Gus Greensmith az ötödik helyre hozta be a harmadik Fordot, és megszerezte a hétvégén pályafutás első szakaszgyőzelmét.

    A Hyundai egyetlen állva maradt versenyzője, Thierry Neuville a hatodik helyen zárt, és a vasárnapi második szakaszt megnyerve megszerezte a Hyundai első szakaszgyőzelmét a hibrid érában.

    A Power Stage-et Kalle Rovanperä nyerte Elfyn Evans és Thierry Neuville előtt, de Sébastien Loeb és Sébastien Ogier is tudott bónusz pontot szerezni.

    A WRC egyéni pontversenyét Sébastien Loeb vezeti nyolc pont előnnyel Sébastien Ogier előtt és 10-zel Kalle Rovanpera előtt, Craig Breen hátránya 12 pont a negyedik helyen.

    A gyártók között az M-Sport 3 ponttal előzi meg a Toyotát és 29-cel a Hyundait.

    A WRC következő versenyére egy hónap múlva, a svéd havon kerül sor.

    A Monte-Carlo Rally, nem hivatalos végeredménye
    1. Sébastien Loeb/Isabelle Galmiche (FRA) Ford Puma Rally1 3:00:32,8
    2. Sébastien Ogier/Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +10,5
    3. Craig Breen/Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +1:39,8
    4. Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +2:16,2
    5. Gus Greensmith/Jonas Andersson (GBR/SWE) Ford Puma Rally1 +6:33,4 (3:00)
    6. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +7:42,6 (0:10)
    7. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (NOR) Škoda Fabia Rally2 evo (WRC2 Open) +11:33,8
    8. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (JPN/IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +12:24,7
    9. Erik Cais/Petr Tesinsky (CZE) Ford Fiesta Rally2 (WRC2 Open, WRC2 Junior) +12:29,2 (0:10)
    10. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (RUS) Škoda Fabia Rally2 evo (WRC2 Open, WRC2 Junior) +13:41,3
    11. Sean Johsnton/AlexanderKihurani (USA) Citroën C3 Rally2 (WRC2 Open) +14:42,5
    12. Grégoire Munster/Louis Louka (LUX/BEL) Hyundai i20 N Rally2 (WRC2 Open, WRC2 Junior) +14:48,0
    13. Yohann Rossel/Benjamin Boulloud (FRA) Citroën C3 Rally2 (WRC2 Open) +15:02,1
    14. Chris Ingram/Ross Whittock (GBR) Škoda Fabia Rally2 evo (WRC2 Open, WRC2 Junior) +15:20,4 (1:40)
    Elfyn Evans/Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +23:10.5

    További eredmények

    A pontverseny állása:

    # Legénység Márka Pont
    1 🇫🇷 Sébastien Loeb 🇫🇷 Isabelle Galmiche Ford 27 0
    2 🇫🇷 Sébastien Ogier 🇫🇷 Benjamin Veillas Toyota 19 -8
    3 🇫🇮 Kalle Rovanpera 🇫🇮 Jonne Halttunen Toyota 17 -10
    4 🇮🇪 Craig Breen 🇮🇪 Paul Nagle Ford 15 -12
    5 🇧🇪 Thierry Neuville 🇧🇪 Martijn Wydaeghe Hyundai 11 -16
    6 🇬🇧 Gus Greensmith 🇸🇪 Jonas Andersson Ford 10 -17
    7 🇳🇴 Andreas Mikkelsen 🇳🇴 Torstein Eriksen Skoda 2 6 -21
    8 🇯🇵 Takamoto Katsuta 🇮🇪 Aaron Johnston Toyota 4 -23
    9 🇬🇧 Elfyn Evans 🇬🇧 Scott Martin Toyota 4 -23
    10 🇨🇿 Eris Cais 🇨🇿 Petr Tesinsky Ford 2 2 -25
    11 🇷🇺 Nikolay Gryazin 🇷🇺 Konstantin Aleksandrov Skoda 2 1 -26

    Ogier defekt: Loeb a győzelem kapujában

    0

    Sébastien Loeb vette át a vezetést a Monte-Carlo Rally utolsó szakasza előtt, miután Sébastien Ogier defektet kapott és a második helyre csúszott.

    Szinte már mindenki elkönyvelte, hogy Sébastien Ogier nyeri az idei Monte-Carlo Rallyt, a hibrid autók érájának első versenyét, azonban a sors nem így szerette volna.

    Sébastien Ogier 24,6 másodperc előnnyel várhatta a vasárnapi harmadik szakaszt Sébastien Loeb előtt, azonban a 19 km-es szakaszon a nyolcszoros rally világbajnok toyotás defektet szedett össze, és végül 34,1 másodperccel maradt el a kilencszeres rally világbajnok idejétől, mely a legjobb volt a szakaszon.

    A verseny élére így ismét a fordos Sébastien Loeb állt, mégpedig 9,5 másodperc előnnyel Sébastien Ogier előtt.

    Loeb így nagyon közel került a történelmi győzelemhez, mely azt jelentené, hogy a két Seb egyaránt nyolc győzelemmel áll a Monte legsikeresebb versenyzői között az élen.

    A harmadik szakasz előtt még Sébastien Ogier úgy nyilatkozott, hogy nem szeretne a Power Stage-n nyerni, elég számára a biztos vezetés megőrzése is, azonban Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatmenedzsere, már ekkor is kijelentette, hogy szükség van az öt plusz bónuszpontra.

    „Ma reggel beszéltem Sebbel, és arról érdeklődtem, hogy hajlandó lenne-e a Power Stage győzelemért menni. – mondta Latvala a Dirtfishnek. „Mondtam neki, hogy nem kell hajtania már a többi szakaszon, de a Power Stage győzelmét szeretnénk, ha megszerezné. Végül abban egyeztünk meg, hogy meglátja milyen az érzés ma az autóban és attól függően fog vezetni a záró szakaszon.”

    A bekövetkezett defekt után, várhatóan, ha nem sérült az autó, akkor mégis mindent meg fog tenni Ogier a szakaszgyőzelemért,

    A második vasárnapi szakaszon Elfyn Evans szerzett defektet annak ellenére, hogy ő eleve óvni szerette volna a gumijait a záró szakaszra.

    A verseny harmadik helyén Craig Breen áll, így az M-Sport egy győzelmet és egy harmadik helyet is szerezhet akár.

    Monte-Carlo Rally, állás 16 szakasz után
    1. Sébastien Loeb/Isabelle Galmiche (FRA) Ford Puma Rally1 2:51:50,0
    2. Sébastien Ogier/Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +9,5
    3. Craig Breen/Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +1:28,3
    4. Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +2:23,2
    5. Gus Greensmith/Jonas Andersson (GBR/SWE) Ford Puma Rally1 +6:29,3 (3:00)
    6. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +7:47,0 (0:10)
    7. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (NOR) Škoda Fabia Rally2 evo (WRC2 Open) +11:03,6
    8. Erik Cais/Petr Tesinsky (CZE) Ford Fiesta Rally2 (WRC2 Open, WRC2 Junior) +11:47,4 (0:10)
    9. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (JPN/IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +12:23,0
    10. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (RUS) Škoda Fabia Rally2 evo (WRC2 Open, WRC2 Junior) +12:49,9
    11. Sean Johsnton/AlexanderKihurani (USA) Citroën C3 Rally2 (WRC2 Open) +13:59,5
    12. Grégoire Munster/Louis Louka (LUX/BEL) Hyundai i20 N Rally2 (WRC2 Open, WRC2 Junior) +14:18,1
    13. Yohann Rossel/Benjamin Boulloud (FRA) Citroën C3 Rally2 (WRC2 Open) +14:33,9
    14. Chris Ingram/Ross Whittock (GBR) Škoda Fabia Rally2 evo (WRC2 Open, WRC2 Junior) +14:48,5 (1:40)
    Elfyn Evans/Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +23:16.6

    További eredmények

    Loeb kezdett leggyorsabban vasárnap, Solberg kiállt

    0

    Sébastien Loeb volt a leggyorsabb a Monte-Carlo Rally első vasárnapi szakaszán, így közelebb került az élen álló Sébastien Ogier-hez. Oliver Solberg a szakasz után kiállt, így egy Hyundai maradt versenyben.

    A Monte-Carlo Rally vasárnapi programjában négy szakasz, két pálya kétszer szerepel.

    Az első szakaszon a fordos, kilencszeres rally világbajnok Sébastien Loeb volt a leggyorsabb, 1,1 másodperccel előzte a toyotás nyolcszoros rally világbajnok és címvédő Sébastien Ogier-t, és 2 másodperccel ír csapattársát, Craig Breent.

    A verseny élén Ogier előnye 20 másodpercre csökkent Loeb előtt, míg Breen 1:26,9 perces hátránnyal áll a harmadik helyen.

    A toyotás finn Kalle Rovanpera negyedik idővel tartja negyedik helyét, a fordos brit Gus Greensmith és a belga Thierry Neuville előtt.

    A Hyundai még nehezebb helyzetbe került, hiszen a 2019-es rally világbajnok Ott Tanak már tegnapi kiesett, ma pedig már nem is ült autóba, míg Petter Solberg fia, Oliver Solberg bár teljesítette az első vasárnapi szakaszt, utána feladta a versenyt. A koreai gyártó így már csak Thierry Neuville eredményére számíthat.

    A toyotás walesi Elfyn Evans a tegnapi 20 perc elvesztése után ma a Power Stage-re óvja gumijait.

    A legjobb Rally2-es autót vezető versenyző a WRC2 bajnoki címvédője, a norvég Andreas Mikkelsen, akit a cseh fordos Erik Cais 34,3 másodperccel követ, majd a luxemburgi Grégoire Munster következik a Hyundaijal újabb 39,7 másodperc hátránnyal.

    Monte-Carlo Rally, állás 14 szakasz után
    1. Sébastien Ogier/Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 2:31:12,1
    2. Sébastien Loeb/Isabelle Galmiche (FRA) Ford Puma Rally1 +20,0
    3. Craig Breen/Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +1:26,9
    4. Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +2:06,1
    5. Gus Greensmith/Jonas Andersson (GBR/SWE) Ford Puma Rally1 +6:43,3 (3:00)
    6. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +7:54,8 (0:10)
    7. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (NOR) Škoda Fabia Rally2 evo (WRC2 Open) +10:10,0
    8. Erik Cais/Petr Tesinsky (CZE) Ford Fiesta Rally2 (WRC2 Open, WRC2 Junior) +10:44,3 (0:10)
    9. Grégoire Munster/Louis Louka (LUX/BEL) Hyundai i20 N Rally2 (WRC2 Open, WRC2 Junior) +11:24,0
    10. Yohann Rossel/Benjamin Boulloud (FRA) Citroën C3 Rally2 (WRC2 Open) +11:50,9
    11. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (RUS) Škoda Fabia Rally2 evo (WRC2 Open, WRC2 Junior) +12:01,5
    12. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (JPN/IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +12:37,0
    13. Sean Johsnton/AlexanderKihurani (USA) Citroën C3 Rally2 (WRC2 Open) +12:43,6
    14. Chris Ingram/Ross Whittock (GBR) Škoda Fabia Rally2 evo (WRC2 Open, WRC2 Junior) +13:55,0 (1:40)
    Elfyn Evans/Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +21:05.5

    További eredmények

    Ez okozta a Hyundai vesztét

    0

    Két műszaki hiba is sújtotta a Hyundai csapat idei állandó versenyzőit a Monte-Carlo Rally harmadik napján. Thierry Neuville a lengéscsillapítóval küzdött és javította folyamatosan az i20 N Rally1-et, míg Ott Tänak egy kicsúszás után főzte meg autója motorját, így nem is folytathatta a versenyt.

    „Nem tudom, mit mondhatnék – csóválta a fejét Neuville. – Valahogy átvészeltük a napot, miután folyamatosan problémánk volt a jobb első lengéscsillapítóval. 

    A délelőtti középső szakasz (10. gyors) elején hirtelen úgy éreztem, mintha az egyik oldalra húzódna az autó, de csak a végén vettük észre, hogy a lengéscsillapító felső rögzítése gyakorlatilag eltűnt. 

    Fotó: Hyundai Motorsport GmbH // Thierry Neuville–Martijn Wydaeghe, Hyundai i20 N Rally1, Monte-Carlo Rally 2022

    Küzdöttünk tovább, bár a napközbeni szerviz nélkül ez egy kicsit küzdelmes volt. A két kör között magunknak kellett elvégeznünk néhány javítást, de a 12. szakaszon néhány kilométerrel később a lengéscsillapító kiugrott a motorháztetőn. 

    Ezután az utolsó szakasz előtti etapon elvégeztünk néhány javítást, de a lengéscsillapító az utolsó kilométereken ismét feladta a szolgálatot. Ez a túlélés napja volt.”

    Fotó: Romain Thuillier / Hyundai Motorsport GmbH // Thierry Neuville–Martijn Wydaeghe, Hyundai i20 N Rally1, Monte-Carlo Rally 2022

    Neuville túlélte a napot, eljutott az esti szervizparkig és a legjobb Hyundai versenyzőként, a hatodik helyen még versenyben maradt. Tänak azonban már nem volt ilyen szerencsés. 

    „Az autót ma jónak éreztem, nem volt igazi dráma vele – vélekedett Tänak a Hyundai csapat hivatalosan kiadott közleménye szerint. A defekt az első szakaszon egy olyan dolog volt, ami megtörténik. Folytattuk a versenyt, de mivel nem maradt pótkerék, a lehető legóvatosabban kellett mennünk. 

    Sajnos az utolsó szakaszon a jeges körülmények között elkövettünk egy nagyon apró, de végül sokba kerülő hibát. Kicsit megütöttük az autót, és ennyi volt. 

    Fotó: Dufour Fabien / Hyundai Motorsport GmbH // Ott Tanak–Martin Jarveoja, Hyundai i20 N Rally 1, Monte-Carlo Rally 2022

    A hűtőfolyadék szivárgott, a motor túlmelegedett, így etapon meg kellett állnunk. Sajnos holnap (vasárnap) nem tudjuk folytatni a versenyt, de elkötelezettek vagyunk amellett, hogy tanuljunk ebből a kihívásokkal teli hétvégéből, hogy építkezhessünk a szezon hátralévő részére.”

    Solberg: 25-en húztak ki – FRISSÍTVE

    0

    Nem indult jól a szezonja Oliver Solbergnek, aki a Monte-Carlo Rally első napján az átbeszélő hibájával küzdött, szombaton pedig egy rejtélyes üzemanyaggőz szivárgás miatt veszítette el koncentrációját és esett árokba. A szurkolók azonban kihúzták, a Hyundai csapat megjavította az i20 N Rally1-et, Oliver pedig egy jó alvás után tisztafejjel folytathatja a versenyt. 

    Negyven perc hátránnyal a 48. helyen áll Oliver Solberg és Elliot Edmondson a Monte-Carlo Rallyn miután a 10. gyorsaságin árokba estek és csak fél óra múltán tudták folytatni a versenyt. 

    „Ugyanaz a probléma volt az autóba jutó üzemanyaggőzökkel, mint az előző napokon – mesélte Solberg. – A 10. szakaszon kb. a pálya közepén elvesztettem a koncentrációmat, és egy közepes sebességű jobbos kanyarban lecsúsztunk az útról. 

    Fotó: Romain Thuillier / Hyundai Motorsport GmbH // Oliver Solberg –Elliot Edmondson, Hyundai i20 N Rally1, Monte-Carlo Rally 2022

    Csodával határos módon sikerült kiszabadítani az autót, és folytatni tudtuk a rallyt. Tényleg nem hittem, hogy sikerülni fog – körülbelül 25 nagyon eltökélt szurkoló tolta, húzta az autót. Szerencsére csak kozmetikai kárt okoztunk rajta. 

    A délutánt innentől kezdve csak a tapasztalatszerzésre  használtuk fel. Az, hogy a havas 13. gyorsaságin a harmadik leggyorsabb időt értem el, ami minden idők legjobb szakaszeredményem, szép lezárása volt egy igazán nehéz napnak.“


    Fotó: Romain Thuillier / Hyundai Motorsport GmbH // Oliver Solberg–Elliot Edmondson, Hyundai i20 N Rally1, Monte-Carlo Rally 2022

    Solberg folytatása korábban veszélyben volt, hiszen csak akkor akart nekivágni a Monte-Carlo Rally utolsó napjának, ha a benzingőz szivárgást meg tudja oldani a csapat. 

    „Ez sikerült – mosolygott reggel a WRC élő közvetítésében. – A tegnapi nap után úgy aludtam, mint akit kiütöttek, úgyhogy minden rendben.“

    FRISSÍTVE:

    Úgy tűnik, mégsem volt minden rendben, hiszen a vasárnapi első szakasz után Solberg orvosi okok miatt feladta a Monte-Carlo Rallyt.

    „A 7. leggyorsabbak voltunk a 14. gyorsaságin, de a szakasz után megegyeztünk a csapattal, hogy kiállunk, mivel nem éreztük jól magunkat az elmúlt napok gázproblémái után.” – írta Oliver a közösségi oldalán.

    Ogier Loeböt másolta, de nem jött be neki

    0

    Kritikus gyorsasági szakasza volt a Monte-Carlo Rallynak Sisteron, amelyen a hó és a jég több áldozatot is szedett, ezért nagyon fontos volt a gumiválasztás. Sébastien Loeb kockáztatni akart, de Sébastien Ogier kifigyelt és lemásolta őt. Az eredmény: mind a kettőjüket megverte Kalle Rovanperä.

    Hivatalosan Saint-Geniez–Thoard a Monte-Carlo Rally 11. és 13. szakaszának neve, de ezt a pályát mindenki csak a közeli város után Sisteronként emlegeti. A Col de Turini mellett a verseny második leghíresebb pályája, amely már többször befolyásolta a végeredményt. 

    A több mint húsz kilométeres szakasz különlegessége, hogy egy elég magas hegyre vezet fel, majd le az út, amely során a versenyzők biztosan átlépik a fagyhatárt. A rajt és a cél szinte mindig száraz, de a pálya közepén hóra és jégre is lehet számítani. 

    Fotó: Red Bull Content Pool //Sébastien Loeb–Isabelle Galmiche, Ford Puma Rally1, Monte-Carlo Rally 2022, Sisteron

    Már szombaton reggel világos volt, hogy ez a gyorsasági lesz a nap és talán az egész verseny kritikus pontja. Éppen ezért meglepő volt, hogy a Hyundai csapat egyedüliként sem téli, sem szöges gumit nem választott erre a napra. 

    Meg is lett a következménye, hiszen Ott Tänak itt csúszott meg a jégen és ütközött a hegyoldalnak. A Hyundai i20 N Rally1 orra pedig annyira megsérült, hogy végül a verseny feladására kényszerült. 

    Az első kör után egyértelmű volt, hogy a Pirelli szöges gumijai a legjobb választás, éppen ezért volt meglepő, hogy a második körre, a győzelemért egymással harcoló két pilóta Loeb és Ogier, bár volt náluk két-két szöges gumi, egyikük sem rakta fel. „Kockáztatni próbáltam, ezért nem raktam fel őket – mondta Loeb –, de Ogier meglátta és ő is gyorsan kicserélte.“

    Fotó: Red Bull Content Pool //Sébastien Ogier–Benjamin Veillas, Toyota GR Yaris Rally1, Monte-Carlo Rally 2022, Sisteron

    „Eredetileg a szöges gumikkal akartam menni, de láttam, hogy Loeb lágyakat rak fel, úgyhogy én is ezt választottam“ – magyarázta Ogier a WRC élő közvetítésében.

    Egyikőjüknek sem jött be, hiszen a szakaszt Kalle Rovanperä szöges gumikkal nyerte, 5,0 másodperccel Ogier és 21,1 másodperccel Loeb előtt. 

    „A gumistratégia központi szerepet játszott a mai napon, különösen a Sisteron melletti kritikus szakaszon: a rally egyetlen olyan pályáján, amelyet a hegy tetején a hó és a jég erősen befolyásolt – mondta Terenzio Testoni, a Pirelli Rally tevékenységének vezetője.

    – Mindkét, élen álló versenyző meglepő döntést hozott, ami  mutatja, hogy a stratégiát gyakran befolyásolják a mások által hozott döntések: ez mindenhol a játék része, de különösen igaz a Monte-Carlo Rallyra. 

    Fotó: Red Bull Content Pool //Sébastien Loeb–Isabelle Galmiche, Ford Puma Rally1, Monte-Carlo Rally 2022, Sisteron

    A mai (szombati) volt a rally legnehezebb napja, de a holnapi hátralévő 67 versenykilométer sem lesz könnyű, így holnap még bőven van lehetőség a meglepetésekre, hibalehetőség nélkül.”

    Sisteron egyébként a gumiválasztástól függetlenül szedte az áldozatait. Tänak mellett Elfyn Evans (már a száraz részen) is lecsúszott az útról. A második körben pedig Takamoto Katsuta és a WRC2-t akkor éppen virtuálisan vezető Yohan Rossel is ugyanabban a kanyarban esett be, ahol Tänak. Ők azonban hosszabb, rövidebb időveszteség után folytatni tudták a versenyt.