Richard Millener, az M-Sport csapatfőnöke bízik benne, hogy a nyári gyors, murvás világbajnoki versenyeken Adrien Fourmaux vagy Grégoire Munster képes lesz dobogóért harcolni.
Az M-Sport igazán jól kezdte az idei WRC-szezont Adrien Fourmaux révén, aki az első három versenyből kétszer is harmadik helyen tudott célba érni. A francia versenyző ennek köszönhetően a bajnokság harmadik helyén is tudott állni, azonban az utóbbi három verseny közül csak Portugália sikerült igazán jól, azonban így is az ötödik helyről várhatja a Lengyel Rallyt, mellyel három gyors, murvás versenyből álló sorozat kezdődik Lettországgal és Finnországgal kiegészülve.
Richard Millener bízik benne, hogy a nyári versenyeken az M-Sport versenyzői ismét dobogóért harcolhatnak.
“A legutóbbi Szardínia Rally a szezon egyik legnehezebb versenyen volt és jól tudtuk, hogy nehéz lesz olyan jól folytatni Adrien Fourmaux számára a szezont, ahogy az év elején szerepelt – mondta az M-Sport csapatfőnöke a WRC hivatalos oldalának. – Grégoire Munster karrierje legjobb eredményét érte el az olasz versenyen, amihez csak gratulálni tudunk. A most következő nyári versenyek azonban teljesen más stílusúak lesznek, ezért bízunk benne, hogy ismét dobogós helyekért tudunk harcolni.”
A jövőben alighanem elkerülhetők lesznek az olyan versenyek, amilyet az idei Monacói Nagydíj hozott.
Az idei Monacói Nagydíj bizonyára a legtöbb Forma–1-rajongó emlékezetében úgy marad meg, mint az egyik legunalmasabb futam, amit valaha látott. Az emlékeken persze valamelyest szépíthet, ha valaki Charles Leclerc-nek és/vagy a Ferrarinak drukkol, de azért elfogulatlanul nézve így sem sokkal jobb a helyzet. Hogy mi okozta a dögunalmas, olykor Forma–2-es tempót hozó körözgetést a hercegségben, arról alábbi cikkünkben írtunk. Ám akkor azt még nem tudtuk, hogy Stefano Domenicalinak, az F1 elnök-vezérigazgatójának sem nyerte el a tetszését a „verseny”, ezért változtatásokat sürget.
„A pálya és az autóink adottak, és szinte lehetetlen előzni – mondta az Auto Motor und Sportnak arról, hogy a monacói pályán és a jelenlegi, tank méretű autókon sem tudnak jelenleg változtatni. – De amikor bokszkiállások vannak a verseny alatt, akkor van akció is. Az idén volt egy piros zászló az első körben, és mindenki automatikusan letudta a kerékcserét. Ezt pedig többé nem engedhetjük meg. Jobban kell készülnünk az ilyen forgatókönyvekre és le kell fednünk azokat a szabályokkal.”
Monacóra a piros zászló alatti ingyen kerékcsere nélkül is jellemző a visszafogott tempójú vonatozás, így azért mindent nem oldana meg egy csapásra egy szabályváltoztatás, de tény, hogy némileg nagyobb mozgásteret nyújtana a csapatoknak, és ennél biztosan több izgalom lenne általa. Domenicali emellett azt is ecsetelte, hogy a monacói tökéletes példája, hogy az F1 szabályai „általánosságban vége túl bonyolultak”, és „még a sportoldalt nézve is”, „senki sem érte a büntetési rendszert.”
Általános vélekedés az F1-es paddockban, hogy amennyiben Barcelonában sem tud dominálni a Red Bull, úgy végérvényesen kijelenthető, hogy van esély egy végig szoros szezonra. Noha ebből még egyáltalán nem lehet kiindulni, a Spanyol Nagydíj nyitányán nem a bikások zártak az élen.
Ahogyan lenni szokott, több csapat is Barcelonára időzítette a következő fejlesztési csomagját, így például a Sauber és az Aston Martin is aerodinamikai mérőkeretekkel felszerelkezve vágott neki a Spanyol Nagydíj első szabadedzésének. A legnagyobb fejlesztési csomagot azonban nem ők, hanem az RB hozta, amelyen csak az első szárny maradt változatlan a Kanadai Nagydíj óta. Ellenben a McLaren, a Williams és a Mercedes például semmit sem újított.
Kezdetben a kemény keverékű Pirelliket részesítették előnyben az istállók a 29 fokos levegő és 47 fokos aszfalthőmérséklet mellett, ragyogó napsütésben zajló tréningen. Az erre a versenyhétvégére új motort kapó (amely nem mellesleg az utolsó felhasználható V6-osa ebben az évben) Max Verstappen is ilyeneken repesztette 1:15.424-es idejét, amellyel már viszonylag korán az élre állt, majd a többiek hiába próbálkoztak rendületlenül, nem tudták letaszítani őt az első helyről. A legközelebb Russell került szintén keményeken, de 0,139 neki is hiányzott, míg a 3. helyezett Carlos Sainz hátránya már közel fél másodpercre rúgott.
A másik Ferrarival Leclerc eközben csak szenvedett és borzasztónak nevezte az autója viselkedését, amit 0,670 másodperces lemaradása is alátámasztott. Az első bő 20 perc után Verstappen, Russell, Sainz, Norris, Hamilton, Leclerc, Pérez, Piastri, Ocon és Cunoda volt a sorrend az első 10-ben, Piastrit leszámítva pedig mindenki kemény gumin futotta a legjobbját. A McLaren ausztrál versenyzője közepes keveréket használt.
Az edzés második felére aztán azoknál is felkerültek a közepes gumik, akik keményeken kezdtek, így előbb Russell (1:14.753), majd Sainz (1:14.572) ugrott az élre, de Hamilton is javított. De aztán jött Verstappen és 1:14.252-vel visszavette a vezetést, jóllehet, a Red Bull lágy gumikat kapott, amelyeken Pérez azért 4 és fél tizeddel elmaradt Verstappentől és Sainzot sem előzte meg.
Hogy Verstappen korai elsősége nem feltétlenül a címvédő dominanciáját vetíti előre, azt Lando Norris szintén lágy gumis köre mutatta, amellyel az egyszeres futamgyőztes 0,024-el lenyomta a hollandot.
22 perccel a leintés előtt piros zászlós megszakítás zavarta meg a további gyorskörök teljesítését, Fernando Alonso Aston Martinjáról ugyanis a 9-es kanyar kijárati kerékvetőjén levált egy aerodinamikai elem, majd a pálya közepén landolt. Mivel csak egy pályabírónak le kellett szaladnia azzal az aszfaltcsíkról, a kényszerszünet nem nyúlt hosszúra, és 3 perc múlva már folytatódhatott is az edzés.
Érdemi változás ezután csak egy történt: Piastri a 6. helyre sorolt be szintén lágy gumin, de több mint 6 tizeddel maradt el Norristól. A Mercedes és a Ferrari valós tempójára így tehát nem derült fény, hiszen ők kemény-közepes elosztásban lőttek el két gumiszettet, így egyelőre annyit tudunk, hogy Norris és Verstappent semmi sem választja el egymástól, miközben természetesen azt nem látjuk, hogy mennyire tekerték fel a motort és mennyi üzemanyaggal futották a körüket.
A Spanyol Nagydíj első szabadedzésének végeredménye:
Yoann Bonato a múlt hétvégi francia Vosges Rallyn szenvedett súlyos, sérüléssel járó balesetet, ami után a citroenes versenyzőre hosszú kihagyás vár.
Yoann Bonato számára nem a legjobban sikerült a Francia Aszfalt Bajnokság negyedik, Rally Vosges versenye.
A bajnoki címvédő ugyan vezetni is tudott két gyorsasági után, azonban a negyediken komoly időt vesztve a 10. helyre csúszott vissza. Ezt követően a következő két gyorsaságit megnyerve a hatodik helyig tudott előre lépni a nap végére.
A második nap első szakaszán azonban súlyos balesetet szenvedett. Bonato és navigátora, Benjamin Boulloud fának csapódott a C3 Rally2-vel, aminek következtében csigolyatörést szenvedett a 41 éves pilóta, azonban Boulloud sérülés nélkül megúszta az esetet.
Bonato mostanra már a műtéten is átesett, ami után arról adott hírt közösségi oldalán, hogy hosszú időt kell kihagynia.
Mielőbbi felépülést kívánunk a francia versenyzőnek!
Valósággá vált, amiről eddig csak pletykáltak, a Michael Schumacherrel és Fernando Alonsóval is vb-címet nyerő Flavio Briatore visszatért a Forma–1-be. Már csak az a kérdés, hogy miért gondolta ezt a Renault vezére jó ötletnek.
Az Alpine F1-es istállója a Spanyol Nagydíj pénteki napjának délelőttjén bejelentette, amire már egy ideje számítani lehetett: a gárda jogelődeivel (Benetton és Renault) csapatfőnökként négy egyéni és három konstruktőri világbajnoki címet nyerő Flavio Briatore visszatér, hogy ügyvezetői tanácsadóként segítsen talpra állni a komoly mélyrepülésben levő Alpine-nak.
A 74 esztendős üzletember visszatérése azért pikáns, mert 2008-ban főszerepet játszott a Szingapúri Nagydíjon történt ütközésbotrányban. Mint emlékezhetünk, a Renault-istálló arra utasította az akkor náluk versenyző Nelsinho Piquet-t, hogy szándékosan törje össze az autóját, és az így a franciáknak pont jókor érkező biztonsági autót kihasználva Fernando Alonso megnyerhesse a versenyt. Noha már a verseny után paddock-szerte nyilvánvaló volt, hogy mi történt, az ügy csak egy évvel később robbant ki, és Flavio Briatore, valamint a technikai igazgató Pat Symonds eltiltásához vezetett. Briatore ráadásul örökös eltiltást kapott, amit később mérsékeltek. Az olasz üzletember hivatalos szerepkörben egészen mostanáig nem tért vissza, azonban versenyzőket továbbra is menedzselt, és üzletileg is több szállal volt érdekelt a motorsportban.
Noha Briatore kereskedelmi ügyekben már egy ideje segít a jogtulajdonos Libertynek, egészen más a háttérben meghúzódva dolgozni, mint kiemelt szerepet vállalni egy csapatnál. Az pedig egészen hihetetlen, hogy ugyanaz az istálló alkalmazza őt, amelynek egyszer már komoly károkat okozott, ami után a Renault évekre kiszállt a sportágból. Hogy visszahívják azt az embert, aki egyszer már rájuk sütötte a csaló bélyeget, és az elmúlt 15 évben nem volt aktív részese egyik csapatnak sem – ne feledjük, a sportág rengeteget változott azóta –, távolról sem tűnik jó ötletnek, és kérdés, hogy a szponzorok és egyéb partnerek ezek után hajlandók lesznek-e együttműködni az Alpine-nal.
Korábbi cikkünk arról, hogyan zajlott a 2008-as szingapúri ütközésbotrány kitervelése, és mi lehetett Briatore indítéka:
Persze mondhatjuk, hogy ennél rosszabb már aligha lehet a helyzet, hiszen a francia gárdát sorban hagyják el a szakemberek, az idei szezonra pedig visszacsúszott a mezőny végére, ahol rendszeresen azért küzd, hogy az időmérő edzéseken ne essen ki a Q1-ben. Az utóbbi időben ráadásul felmerült, hogy Luca de Meo, a Renault elnök-vezérigazgatója azt fontolgatja, hogy felhagynak a saját motor gyártásával, és amennyiben meg is tartják a csapatot, 2026-tól ügyfélmotorokkal versenyeznek (Briatore jelenléte nem utolsó sorban ezen a téren is nehezítheti a helyzetet). De ezzel együtt sem tűnik ésszerű lépésnek egy, az F1 jelenlegi értékeivel összeegyeztethetetlen szereplő kinevezése, akiről már bebizonyosodott, hogy a siker érdekében hajlandó tisztességtelen eszközökhöz folyamodni, és semmi nem garantálja, hogy ezután nem folyamodik ilyesmihez.
Yohan Rossel magabiztos előnnyel vezeti a WRC2-es bajnokságot, így megengedheti, hogy sem a lengyel, sem a lett és a finn versenyen sem áll rajthoz.
A WRC2-es bajnokságot Szardínia után 23 pont előnnyel vezeti Yohan Rossel, aki már hétből négyversenyen állt rajthoz. A francia versenyző a Montén nyerni tudott, de van két második és egy ötödik helyezése is.
A bajnokság második helyén Jan Solans áll, aki ugyancsak négy versenyen indult már, míg a harmadik helyen azonos pontszámmal és egyformán három versenyen való részvétel után Sami Pajari és Oliver Solberg áll 28 pont hátránnyal.
A magabiztos előny birtokában pedig Rossel úgy döntött, hogy a következő gyors, murvás versenyek egyikén sem áll rajthoz. Ennek azonban nemcsak a bajnokság állása az oka.
“A durva murvás versenyeken való jó szereplés volt a cél a Citroennel, ezért ilyen szempontból lett az autó fejlesztve – mondta Yohan Rossel a Dirtfishnek. – A terv tehát az volt, hogy Szardínián és Portugáliában legyünk igazán gyorsak, ezek a versenyek pedig hasonlítanak az Akropolisz Rallyhoz és Chiléhez. A lengyel, lett és finn versenyek pedig nem ilyen versenyek, ezért nem szerepelnek a programomban.”
A francia versenyző ennek ellenére nem csak nyaralni fog a nyáron.
“Júliusban a Citroen Canariast képviselve egy Kanári-szigeteki versenyen tervezünk indulni, és elképzelhető, hogy a Finn Rallyn mégis rajthoz állunk, de a WRC2-es értékelésen kívül, tanulási céllal. Ez lenne a második finn versenyem, és a cél az lenne, hogy a tempó hátrányát csökkentsem a helyi versenyzőkkel szemben.”
Elégedetlen Mercedes-alkalmazottól kapott levelet a Forma–1, az FIA és a Mercedes-istálló vezetése, valamint számos médium, számolt be róla az Independent. Az emailben az áll, hogy jelenlegi csapata szándékosan hátráltatja Lewis Hamiltont. De valóban tennének ilyet?
Állítólagos Mercedes-alkalmazott panaszolta be munkaadóját a Kanadai és Spanyol Nagydíj között, amiért szerinte a jövőre már a Ferrarinál versenyző Lewis Hamiltont nem kezeli megfelelően. Az Independent szerint az email címzettjeinek listája ugyanaz, mint Chrtistian Horner WhatsApp-üzeneteinek szivárogtatásánál (ezek valódiságát azóta sem erősítette meg senki), értesüléseik szerint a Mercedesnél azonban nem hiszik, hogy az ő szervezetükön belülről küldte valaki az emailt, amelyről a Spanyol Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján a hétszeres világbajnokot is megkérdezték. Hamilton állítása szerint nem látta a levelet.
A Mercedes 39 esztendős pilótája elmondta, az elmúlt évekre visszatekintve mindenki láthatja, hogy „erős csapat voltunk és keményen dolgoztunk együtt”, majd azzal folytatta, hogy az embereket könnyen hatalmukba kerítik az érzelmek, de ő a legutóbbi verseny után is csak a saját teljesítményét kritizálta, és „támogatásra van szükség, nem negativitásra.”
A hétszeres világbajnok szerint az őt az idei eddigi 9 időmérőn 8-szor legyőző, a közösségi médiában ocsmány támadásokat elszenvedő George Russellre sem lehet egy rossz szót sem szólni, mert „George nem tett mást, mint minden egyes hétvégén a legjobbját nyújtotta és szállította az eredményeket a csapatnak, amiért egyáltalán nem lehet hibáztatni.”
Russell egyébként erről azt mondta, hogy más kezeli a közösségi oldalait, ő pedig nem nézegeti sem a Twittert (X-et), sem az Instagramot. „Nem láttam ezeket a megjegyzéseket, csak hallottam róluk. Ez soha nem jó érzés, de ilyen világban élünk, és sajnos minden közszereplőnek szembe kell néznie ezzel. A közösségi média kétélű fegyver. Az ember lát vicces dolgokat és képben maradhat általa, másfelől viszont a rivaldafényben levő emberek felé árad a negativitás.”
A közösségi médiát elárasztó vádaskodásoknak persze nemcsak Hamilton csapattársához viszonyított eredményei, hanem a hétszeres világbajnok megjegyzései is táptalajt adtak. Hiszen Hamilton volt az, aki Monacóban sejtelmesen nyilatkozott az új első szárnyról, majd utólag derült ki, hogy ő volt az, aki önként lemondott az elem használatáról. Emellett kijelentette, hogy szerinte nem fogja tudni legyőzni az idén az időmérős összesítésben Russellt, de azt már nem részletezte, hogy miért.
Hamilton többször is említette, hogy az időmérő edzésekre valamiért egyszer csak lassabb lesz, és nem tudja ennek az okát, majd a Kanadai Nagydíj után elárulta, hogy a kvalifikáción nem volt megfelelő a gumijainak a hőmérséklete. „A gumik az egész hétvége során működtek, aztán eljött az időmérő, és minden alkalommal, amikor elhagytam a garázst, a gumik hőmérséklete valamilyen oknál fogva túl alacsony volt. Mindegyik szett két-három fokkal hidegebb volt, mint kellett volna, ezt pedig nem lehet behozni, úgyhogy nem tudtam üzemi hőfokra hozni a gumikat. Ezt igazán meg kell vizsgálnunk, mert szerintem valami volt a gumimelegítő paplanokkal” – mondta, olajat öntve a szabotázsról terjedő szóbeszédek tüzére.
Barcelonában Hamilton viszont egyértelműen azon az állásponton volt, hogy bár szoktak hibázni, közösen kell felülkerekedniük ezen, azaz nem okolta a Mercedest. „Természetesen mindig vannak dolgok, amiket jobban lehet csinálni, ezt pedig a párbeszédeken és kommunikáción keresztül érhetjük el, és folyamatosan dolgozunk ezen. Mindannyian egy hajóban evezünk és keményen dolgozunk együtt. Mind a lehető legjobb eredményekkel akarjuk befejezni [a közös munkát], és úgy érzem, tartozunk is ezzel a régóta tartó kapcsolatunknak.”
Emellett az sem segíthetett a Mercedes-drukkerek lelki békéjén, hogy Kanada után a csapat hivatalos X-oldala azt posztolta, hogy az év első trófeáját szerezték, ami persze nem igaz, hiszen Hamilton második lett a kínai sprinten. A hibát később javították és új posztban közölték, hogy természetesen az összes trófea fontos nekik. Nincs is okunk azt feltételezni, hogy ne puszta bakiról lenne szó, ami abból fakadhat, hogy a kissé erőltetett sprinteken elért eredmények a csapatoknak sem jelentenek annyit, mint a rendes versenyen elért siker, ezért a Mercedes közösségi médiáját kezelők is egyszerűen megfeledkeztek Hamilton 2. helyéről.
Nem valószínű, hogy a Mercedes direkt kitolna Hamiltonnal
Noha nem lenne meglepő és példa nélküli sem, ha a Mercedesnél a fókusz szépen lassan áthelyeződne George Russellre, ettől még nagyon valószínűtlen, hogy a Mercedes szándékosan ki akarna tolni Hamiltonnal. Egyrészt a konstruktőri pontversenyben mindkét pilótára szükségük van, másrészt aligha így akarnának búcsúzni attól a pilótától, aki velük közösen vált a sportág történetének legeredményesebb versenyzőjévé, harmadrészt pedig hatalmas arcvesztést kockáztatnának vele.
A Mercedest szabotázzsal vádoló email így vélhetően csak a csapat lejáratását célozza és annak a spekuláció-hullámnak a terméke, amit Hamilton idei szereplése indított be. Ez kísértetiesen hasonló ahhoz, amikor a 2016-os szezon elején Nico Rosberg zsinórban négyszer győzte le a britet, akinek a szurkolói rögtön szabotázzsal kezdték vádolni a Mercedest. Erre aztán a szezon végén Hamilton is rátett egy lapáttal, amikor malajziai motorhibája után azt pedzegette, hogy érdekes módon csak az ő Mercedes-motorjával történt végzetes hiba verseny közben.
A tavalyi sikeres lebonyolítás után az idén visszatér a WHB Győr Rally, amelyet 2024-ben a TRP Hungary rendez Győr Megyei Jogú Város és a Széchenyi István Egyetem együttműködésével. A szervezők célja, hogy az ORB promótere, a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. célkitűzéseinek megfelelően szavatolják a nézők, a versenyzők és a rendezvényen dolgozók biztonságát.
A hazai ralisportban a tavalyi év egyik legsikeresebb rendezvénye volt a WHB Győr Rally, amelynek történelmi helyszíneket érintő gyorsasági szakaszaira több ezren voltak kíváncsiak. Ezen felbuzdulva a viadal az idén sem maradhatott ki a HUMDA Országos Rally Bajnokság versenyei közül, így 2024. szeptember 6-8 között az autósport rajongói együtt szurkolhatnak a hazai ralisport legjobbjainak. A II. WHB Győr Rally megvalósítását a TRP Hungary csapata végzi, szoros együttműködésben Győr Megyei Jogú Várossal és a Széchenyi István Egyetemmel.
Az Országos Rally Bajnokság (ORB) promótere 2024-től a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., amely a jól bevált nemzetközi példák alapján minőségi, eladható termékké kívánja formálni a versenysorozatot. A nemzetközi sorozatokban sikerrel alkalmazott promóteri megközelítés a magyar autósportban, így a hazai ralibajnokságban is új, ezért a HUMDA ebben a formában történő belépése mérföldkőnek számít az ORB-t szervező Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) szempontjából is.
Minimális változás, izgalmas szakaszok
Az idei versenyen valamennyi kategória rajthoz áll, sőt, az ORB, ORC, HISTORIC, ORB2 és ORB3 mellett a CEZ bajnokság versenyzői is megmérettetik magukat a háromnapos rendezvényen. A tavalyi év során is pazar helyszíneket érintett a rali útvonala, ám az idei évben egy kis változással készülnek a rendezők, aminek részleteit az előkészületek folyamán osztják majd meg. Annyi biztos, hogy a tavalyi versenytől eltérően az idén a szombati napon rendezik az egyik legnépszerűbb gyorsaságit, a Rábaringet. A szakasz rengeteg izgalmat tartogat, amit az ugratók, az ikonikus döntött kanyar és a változatos útfelületek garantálnak.
A másik újítás a vasárnapi belvárosi szakaszt érinti, amely nem csak a nézőkre fókuszál, hiszen a tempósabb részek, az izgalmas kanyarok és a körforgalmak a versenyzők számára is élvezetessé teszik a belvárosi gyorsot. A látvány nemcsak a pálya mellől, hanem a versenyautókból is különleges, amely a II. WHB Győr Rally egyik fénypontjává teszi ezt a gyorsaságit. A szakszerűen kialakított, biztonságos nézői pontok, a családok számára játszótérrel is felszerelt terület és számtalan kiegészítő program pedig azok számára is remek szórakozást nyújt, akik csak most ismerkednek a sportággal.
Az idei évben a TRP Hungary már több alkalommal bizonyította, hogy képes felejthetetlen versenyeket rendezni mind a családok, mind a versenyzők és a fanatikusok számára. Nem lesz ez másképp Győrben sem, ahol a Győr MJV és a Széchenyi István Egyetem lesznek a segítségükre és változatos programokkal várják mindhárom napon a versenyre látogató nézőket. Ezeknek a programoknak a központja a Dunakapu tér lesz, ahol egy belvárosi, mini fesztivál és a rali ünnep is lebonyolításra kerül. A Dunakapu tér mellett fontos helyszíne lesz a versenynek a tavalyi évhez hasonlóan az ETO Park, ahol helyet kap a Szervizpark, amelyben a rajongók és nézők találkozhatnak kedvenceikkel.
Információk és tudnivalók az eseményről
A színes programoknak köszönhetően mindenki megtalálhatja a számításait az idei II. WHB Győr Rallyn. Friss információkért, tudnivalókért érdemes követni a rali Facebook és Instagram oldalát, valamint a saját weboldalukat, ahol megtalálhatóak lesznek például a kijelölt szakaszok és a rendezvény részletei. Sok meglepetéssel és extra tartalommal készülnek a szervezők 2024. szeptember 6-8 között, és mindent megtesznek annak érdekében, hogy a fiatalok, a családdal érkezők és az elhivatott rajongók is jól érezzék magukat!
Szujó Zoltán, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke:
„Tavaly három évtized után került vissza az elsőosztályú raliversenyzés Győrbe és környékére, és látszott, hogy nagyon ki volt éhezve erre a közönség, mert rengetegen érdeklődtek a verseny iránt, mi pedig óriási örömmel tértünk vissza Győrbe. Ez az érdeklődés jól megmutatta, mennyire fontos, hogy a nyugati országrészben is legyenek versenyek. Az előző év tapasztalatait felhasználva állítjuk össze az idei programot, hogy még inkább szurkolóbarát legyen. Tavaly bebizonyították a győriek, hogy mennyire együtt tudnak élni egy raliversennyel, és mennyire tisztában vannak azzal, hogy a szabályok betartása rendkívül fontos a saját és a versenyzők biztonsága, valamint a rali általános megítélése érdekében. Ezúton is szeretném megköszönni a tavalyi hozzáállást, és szeretném kérni, hogy az idén is kiemelten figyeljenek magukra és egymásra.”
Dr. Szauter Ferenc, a Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának igazgatója:
„A Széchenyi István Egyetem ezer szállal kapcsolódik az autósport világához. Kiemelt kutatási területeinkkel a legújabb technológiákat fejlesztjük a fenntarthatóságot szolgálva. Ennek fő fókuszában a mobilitás áll, amely képzéseinkben is markánsan megjelenik. Hallgatóink az e területen megszerzett elméleti tudásukat a gyakorlatban is kamatoztathatják, méghozzá a világ élvonalához tartozó versenycsapatainkban. Tehetséggondozási tevékenységünk színvonalát jelzi, hogy SZEnergy Teamünk – amelynek magam is egyik alapítója vagyok – az idén harmadszor diadalmaskodott világcsúccsal Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyén. Fiataljaink versenyzőként és a technikai részlegek szakembereiként is egyre eredményesebbek az autó- és motorsportban. Nagy öröm volt számunkra a rali tavalyi visszatérése városunkba, és most is jelentős várakozásokkal tekintünk az autósport győri ünnepe elé.”
Weingartner Balázs, a HUMDA igazgatósági elnöke:
„A HUMDA célja, hogy fejlessze az Országos Rally Bajnokságot. A kiindulópont a biztonság növelése, ez természetesen vonatkozik a nézőkre, a versenyzőkre és a hivatalos személyzetre is. Meggyőződésünk, hogy a TRP Hungary mindent megtesz ezen célok eléréséért, a tavalyi Győr Rally során kedvező tapasztalatokat szereztünk. A tartós fejlődéshez szükség van a szurkolók közreműködésére. Hosszabb távon pedig olyan sportmarketing-megoldásokat alkalmazunk majd, amelyekkel minőségi, eladható termékké válhat a sportág még több néző számára.”
Őry Tamás, a WHB Győr Rally szervezőbizottságának elnöke:
„Nagyon örömmel térünk vissza az idén Győrbe, ahol már tavaly is szenzációs fogadtatásban volt részünk. Ezt ezúton is köszönöm, és ígérem, hogy a tavalyi tapasztalatokat az idei versenyre átültetve igyekszünk majd rászolgálni a bizalomra, mert néhány változtatás végrehajtásával – mint például a két legnépszerűbb szakasz, a Rábaring és a belvárosi gyorsasági külön napra helyezése – szeretnénk még jobb rendezvényt létrehozni a ralirajongóknak és autósport-kedvelőknek. Köszönjük ebben a támogatást Győr Megyei Jogú Városnak és mindenkinek, aki rész vesz a WHB Győr Rally megvalósulásában.”
A fellebbezési határidő előtt egy nappal egy helyi lakos, vagy lakosok feljelentést tett(ek) a Toyota finn központbővítése ellen. Mivel nem állt elég idő a reagálásra, bíróság fog dönteni a feljelentés ügyében, ami akár 1 évvel is elhalaszthatja a projektet.
A finn Yleisradio számolt be arról, hogy a Toyota komoly központ bővítése ellen az utolsó pillanatban feljelentés érkezett. A feljelentésben arra hivatkoznak, hogy a projekt tervezése során nem vizsgálták eléggé a felszín alatti vizek szennyeződésének lehetőségét, valamint, hogy a központ helyén régi építészeti emlékek találhatóak, repülőmókusok élőhelye, ráadásul turista útvonal is található. Mivel a feljelentésre nem volt elegendő ideje a Toyotának reagálni, így bíróság elé fog az ügy kerülni.
A projekt így akár 1 évvel is csúszhat, eredeti tervek szerint már idén nyáron elkezdődtek volna az első munkálatok.
Jyvaskyla város saját vizsgálata során alacsonyra értékelte a felszín alatti vizek szennyeződését, a feljelentés szerint ez a vizsgálat erősen hiányos volt.
Latvala korábban elmondta, hogy a környezetvédelmi engedélyek már megvannak, azonban építési engedélyre még szükség van a projekthez.
Jari-Matti Latvala is rajthoz állt a múlt hétvégén rendezett Pohjanmaa Rallyn, amihez a Hyundai Motorsport engedélyét is ki kellett kérni, mivel a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke Esapekka Lappi navigátorával, Janne Fermmel állt rajthoz.
Nagyszerű példaként szolgál Jari-Matti Latvala legutóbbi, hétvégi versenye arra, hogy a rallysportban nincsenek ellenségek, csak riválisok, de ez is csak a versenyek idejére korlátozódik.
A Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke ugyanis a finn bajnoki Pohjanmaa Rallyn a Hyundai Motorsport versenyzőjének, Esapekka Lappinak a navigátorával, Janne Fermmel állt rajthoz.
A különleges közös versenyhez azonban a Toyota és a Hyundai engedélyére is szükség volt.
“Szerencsére a Toyota és a Hyundai is nagyon jól fogadta az ötletet, hogy Jannéval induljak a Pohjanmaa Rallyn – mondta Jari-Matti Latvala a Rallit.fi oldalnak. – Ez az eset jól mutatja, hogy mekkora a barátság a rallysportban a versenyeken kívül. A közös munka is jól sikerült, néha az egyenes részeken nevetésben törtünk ki egy-egy élvezetes pillanat után.”
A verseny végül azonban nem sikerült jól a Toyota Celica műszaki hibája miatt.