72 évvel ezelőtt halt meg versenybaleset következtében Luigi Fagioli, a Forma–1 történetének legidősebb futamgyőztese. Egyetlen diadalának azonban nagyon nem tudott örülni, és dühében vissza is vonult az F1-ből.
1952. június 20-a fekete nap volt a Forma–1 történetében, ugyanis ezen a napon, vagyis 72 éve vesztett el először a sportág egy korábbi futamgyőztest. Luigi Fagioliról van szó, aki úgy iratkozott fel a nyertesek közé, hogy soha nem szelte át elsőként a célvonalat. Ezzel ráadásul egy megdönthetetlen rekordot is felállított, hiszen 53 évesen és 22 naposan diadalmaskodott.
Igaz, ő ezt sok mindennek felfogta, de diadalnak pont nem, hiszen azért nem őt intette le elsőként a kockás zászló, mert a futam során át kellett adnia autóját az eredeti kocsijában technikai gondokkal küszködő Juan Manuel Fangiónak. Fagioli annyira mérges lett, hogy azonnali hatállyal visszavonult a Forma–1-ből. A néhai olasz versenyzőnek egyébként korábban is voltak dühkitörései a pályán vagy annak környékén, korábbi cikkünkben többek között ezekről is lehet olvasni.
Drámai pillanatok zajlottak le a Mecsek Rally utolsó előtti, Abaliget-Árpádtető szakaszán, ahol Német Gábor és Németh Gergely alól pár száz méterrel a cél előtt húzták ki a talajt.
A Mecsek Rally utolsó előtti, Abaliget-Árpádtető gyorsaságiját Csomós Mixi és Nagy Attila 4.2 másodperc előnnyel várhatta a Német Gábor – Németh Gergely kettős előtt.
A 19.76 km-es pályán aztán Csomósék saját bevallásuk szerint sem mentek jól és a célba érve arra számított Mixi, hogy Német átveszi a vezetést.
A hatszoros rallycross-világbajnok Johan Kristoffersson mindössze fél másodperccel maradt le a tizedik helyről a Skandináv Rallyn. A svéd világbajnok elismerte, hogy jobban fel kell készülnie a ralikra.
Öt év óta az első igazi murvás raliján indult Kristoffersson és navigátora, Stig Rune Skjaermoen. A duó 2019-ben a svéd bajnokságban a második lett azzal a Volkswagen Poloval, amivel most is rajthoz álltak az ERC futamon.
A svéd/norvég páros jól kezdett, majd a második Colin’s Crest szakaszon defeketet kaptak, egy kormánymű-problémjuk is akadt, ami miatt kicsúsztak ugyanabba a kertbe, ahol tavaly World RX csapattársa, Ole Christian Veiby megfeneklett.
Kristoffersson a 17 szakasz több mint felén a top 10-es időt autózott, de a legjobbját a végére tartogatta, mivel az utolsó négy gyorsasági teszt közül kettőn a hatodik leggyorsabb volt, így összességében a 11. helyen végzett. Ezzel alig 0,5 másodperccel maradt le Simone Tempestinitől – aki két hónappal ezelőtt megnyerte a Rally Hungaryt -, és megelőzte a 2022-es ERC-bajnok Llarenát, valamint saját korábbi World RX-csapattársát, Petter Solberget is.
„Kijózanító élmény volt ilyen hosszú szünet után visszatérni a raliversenyzéshez” – nyilatkozta a 35 éves versenyző, aki idén újra belsőégésű motoros Volkswagen Polóval áll rajthoz a rallycross vb-n.
„Olyan hihetetlenül gyors és szűk szakaszok voltak. Rengeteg ralit teljesítettem már, de a Finn Rallyval együtt ez volt a leggyorsabb. A pénteki szakaszok némelyike nagy sokk volt, és nem hiszem, hogy bármelyikünk is felkészült volna erre! FIA által jóváhagyott pelenkára volt szükségem…” – tette hozzá.
„Már a második gyorsasági első kanyarjában volt egy meredekhelyzetünk, és sok múlott a tapasztalaton, ami az autó megfelelő helyekre való pozicionálását és a tempó kezelését illeti ilyen nagy sebességnél. Stig Rune hibátlan munkát végzett, és sokkal jobb érzésem volt szombaton – nagyon élveztem. Jobb ritmust találtunk, és jó tempót mutattunk, különösen az utolsó szakaszon. Kár, hogy csak fél másodperccel maradtunk el Tempestinitől, de célba értünk, és remélhetőleg egy kicsit jobban fel tudunk készülni a jövő évre, és jobb eredménnyel tudunk távozni.”
Stefano Domenicali szerint nemhogy a nézőknek, de még a csapatoknak is túlságosan bonyolultak a Forma–1 szabályai, amin változtatni kell. A sorozat elnök-vezérigazgatója a monacói vonatozást kiváltó esetet is felhozta, amelyre ki kell találniuk valamit.
Mi a baj a mai Forma–1-gyel? Egyáltalán van-e baj a mai Forma–1-gyel. Egyrészt nyilvánvalóan mindig lehet hova fejlődni, másrészt ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a mai F1 nem jobb a korábbinál. Persze sokan visszasírják a régmúltat, és bizony ezek az emberek is számos jogos érvet tudnának mondani véleményük igazolásának érdekében.
Azon, hogy mi a legnagyobb probléma, bizonyára sokáig lehetne vitatkozni, Stefano Domenicali mindenesetre rámutatott az egyik gondra. Az Auto Motor und Sport vele készült interjújában felvetődött, hogy mennyire nem egyszerűek a Forma–1 szabályai, amivel a sportág elnök-vezérigazgatója mélységesen egyetértett.
„A szabályok általánosságban túl bonyolultak – felelte. – Még a sportszakmai részük is. A büntetési rendszert senki nem érti. A Forma–1-es Bizottság azt a feladatot tűzte ki magának, hogy egyszerűbb szabályokat alkosson, és javaslatokat terjeszt elő. A csapatok számára már így is túl bonyolult. El tudja képzelni, mit jelent ez a nézőknek? Az én szerepkörömben a közönség szemével kell nézni a sportágat. Ők a mi vásárlóink. Ezt az előző, a Ferrarinál végzett munkámból tudom. Ha az ember túlságosan belemerül a részletekbe, hamar szem elől téveszti a nagy képet. Magunknak is ritkán tesszük fel a kérdést, hogy »mit csinálunk, ha ez vagy az történik?«.”
Ahogyan arra Domenicali is utalt, ha már a csapatok, illetve annak a jól képzett sportigazgatói sem értenek bizonyos szabályokat, akkor csodálkozunk, ha ez bizonyos nézőknek már sok, és a futamok, illetve egyéb pályaesemények megtekintése helyett inkább mással tölti az idejét a hétvégén? Ami pedig az utolsó mondatot illeti, azzal kapcsolatban az szakember egy konkrét esetet is megemlített.
„Vegyük például Monte-Carlót – utalt az idei Monacói Nagydíjra. – Tudjuk, hogy ott mire számíthatunk. A pálya olyan, amilyen, az autóink olyanok, amilyenek, és szinte lehetetlen előzni. Amikor viszont a futam során bokszkiállások vannak, akkor akció is van. Idén már az első körben piros zászló volt, és mindenki automatikusan elvégezte a kerékcseréjét. Nem szabad hagynunk, hogy ez még egyszer megtörténjen. Jobban számítanunk kell az ilyen forgatókönyvekre, és le kell fednünk őket a szabályokkal. Ez mindannyiunkat érint. Nézze meg az egyes szabályzatokat! Mennyire vastag kötetek! Milyen szép vékony volt a könyv, amikor még dolgoznom kellett vele.”
A monacói viadal után valóban sokan szégyent emlegettek, hiszen az eső tíz helyezett ugyanabban a sorrendben ért célba, amilyenben nekivágott a versenynek. Ilyenre pedig még soha, a botrányos 2021-es Belga Nagydíjon sem volt példa, hiszen akkor csak az első hat sorrendje nem változott, ami egészen pár héttel ezelőttig holtversenyben rekordnak számított. Mindezt pedig a Sergio Pérez és a két Haas balesete által kiváltott megszakítás idézte elő, illetve az, hogy a versenyzőknek nem kellett a maximumon autózniuk, hiszen Monacóban csak jelentős tempókülönbség esetén lehet előzni, így viszont a leintésig meg lehetett óvni a gumit.
A Toyota Gazoo Racing bővíteni fogja a finn központját, ami kapcsán felmerült, hogy Rally3-as autót is fog készíteni a japán gyártó. Jari-Matti Latvala azonban cáfolta ezt a pletykát.
Mint arról a Rallycafe.hu is beszámolt, a Toyota Gazoo Racing bővíteni fogja központját Finnországban. A hír kapcsán felmerült, hogy az idén megjelent Rally2-es Yaris mellett a japán gyártó Rally3-as autót is fog készíteni, így az FIA rally piramisának három lépcsőfokán elérhetőek lennének a Toyota autói.
Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke azonban cáfolta a pletykákat.
“A bővítésnek köszönhetően több lehetőségünk nyílik, hogy a Rally1-es és Rally2-es autóval foglalkozzunk – mondta Latvala a Rallit.fi oldalnak. – Rally3-as autó készítését nem tervezzük. Erre még akkor gondolt a Toyota, amikor arról kellett dönteni, hogy Rally2-es vagy Rally3-as autót készítsünk-e. Végül a Rally2-es autó készült el.”
A Rally2-es autó első FIA versenyen aratott sikerére ugyan kellett pár versenyt várni, az autó iránt hatalmas érdeklődés mutatkozott.
“Nagyon jó a helyzet a Rally2-es autó kapcsán, nagyon sokan szeretnének ezzel az autóval versenyezni. Gyakorlatilag folyamatosan készülnek az autók és amint befejezik az egyik gyártását, már szállítják is el a gyárból az ügyfélhez. Az alkatrészek is folyamatosan készülnek, hiszen egy versenyautó készítésénél erre is kell gondolni, de az ellátás folyamatos.”
A Rally2-es Toyota első WRC2-es győzelmét Jan Solans szerezte Portugáliában, majd Szardínián már Sami Pajari tudott nyerni.
Sébastien Ogier 2022-ben több versenyen is indult a WEC-ben, és rajthoz állt a legendás Le Mans-i 24 órás versenyen is. Idén ismét kilátogatott a versenyre, majd elárulta, lehet, hogy egyszer még visszatér versenyzőként is.
Hétvégén rendezték a Le Mans-i 24 órás versenyt, melyen a Toyota garázsában jelen volt Takamoto Katsuta és Sébastien Ogier is.
A nyolcszoros rally világbajnok 2022-ben már versenyzőként is erősítette a Toyota WEC-csapatát, az idei verseny során pedig elárulta, nem zárja ki, hogy még fog indulni a legendás futamon.
„Soha nem mondtam, hogy nem fogok visszatérni többet a Le Mans-i 24 órás versenyre pilótaként – mondta Sébastien Ogier a német Motorsport Total oldalnak. – Ugyanakkor jelenleg nem beszélünk a Toyotánál is lehetőségről. Több rallyversenyző is szeretne ezen a versenyen indulni, mert mindig jó valami újat tanulni, azonban mst elsősorban a részmunkaidős WRC-programomra koncentrálok. Most, hogy nézőként ismét ott voltam Le Mans-ban, nem tagadom, megfordult a fejemben, hogy jó lenne még egyszer indulni.”
A 40 éves pilóta ugyanakkor Sébastien Loebbel ellentétben a Dakar iránt nem érdeklődik.
“A Dakar sohasem érdekelt igazán, ugyanakkor egy ott induló autót szívesen tesztelnék. Ez valószínűleg nagyon élvezetes lenne. Sok rallyversenyző a tereprally és a Dakar felé fordul a WRC-karrier után, lehet, hogy én is sikeresebb tudnék lenni ebben, mint Le Mans-ban. Én azonban szívesebben mutatom meg tudásomat egy pályaversenyen és szívesen tanulok új dolgokat. Sokkal inkább a pályaversenyzésben tudom magam elképzelni a karrierem következő részében, mint a Dakaron.”
Éppen 20 évvel ezelőtt rendezték a 2004-es USA Nagydíjat, amelyen Baumgartner Zsolt megszerezte a magyar autósport eddigi egyetlen F1-es pontját. Ehhez elsősorban az kellett, hogy sokakkal ellentétben versenyben maradjon: a kiesések közül egyértelműen Ralf Schumacher bukása volt a legcsúnyább.
2004. június 20-án, vagyis napra pontosan 20 esztendeje rendezték a 2004-es USA Nagydíjat Indianapolisban. A futamot Michael Schumacher nyerte meg, amivel már kilenc versenyből nyolc győzelemnél tartott, és hol volt még a vége… A magyar szurkolók számára azonban nem emiatt bizonyult igazán emlékezetesnek a viadal.
Bizonyára sokakban élénken él a kép, amikor a hajrában a rendező egyszer csak Giancarlo Fisichellára vált, aki meglehetősen lassú tempóban haladt a pályán. Ekkor már csak kilencen voltak versenyben, köztük Baumgartner Zsolt is, így a tévénézők számára abban a pillanatban egyértelművé vált, hogy jó eséllyel perceken belül sporttörténelmet fognak látni. Így is lett, hiszen a Minardi versenyzője ezzel megörökölte a nyolcadik helyet, és megszerezte a magyar autósport eddigi egyetlen pontját.
Persze ehhez az is kellett, hogy a futam valódi roncsderbivé váljon: kizárástól kezdve rajtbaleseten át technikai hibáig volt itt minden, de Ralf Schumacher bukása mind közül kiemelendő. A német pilóta a döntött kanyarban kapott defektet, aminek következtében hatalmas erővel falnak csapódott. Utána nem tudott kiszállni, a mentés pedig perceken át tartott. Később kiderült, hogy agyrázkódást szenvedett, gerincében pedig két helyen is kisebb törést fedeztek fel, ami miatt hat futamot ki kellett hagynia.
Hogy bátyja miként élte meg mindezt az autóban ülve, az korábbi cikkünkből kiderül.
Megjelent az Országos Rally Bajnokság negyedik versenyének versenykiírása, mely szerint a Székesfehérvár Rally 2019 után ismét aszfaltos pályákon kerül megrendezésre.
Az ORB/ORC mezőnynek 11, az ORB2 és Historic versenyzőknek 8, míg az ORB3-ban indulóknak hat gyorsaságit kell majd teljesíteni a július 12-14. között megrendezésre kerülő, 2019 után ismét aszfaltos pályákat tartalmazó Székesfehérvár Rallyn.
Az ORB/ORC mezőny számára július 13-án, szombaton délután kezdődik a verseny, amikor háromszor kell teljesíteni a 17.3 km-es Oroszlányi pályát. Vasárnap a Pusztavám (7.6 km), a Kőhányás (12.7 km) és a Bakonycsernye (9.6 km) szakaszok szerepelnek a programban, melyek közül a pusztavámi és Kőhányás gyorsaságikat háromszor, a Bakonycsernyei pályát kétszer kell teljesíteni.
Az ORB és ORC mezőnyére így 133.6 km versenytáv vár.
Az ORB2 és Historic versenyzők is csak vasárnap állnak rajthoz.
Sajtóértesülések szerint az Aston Martin lépett elő az első számú esélyessé, ami Adrian Newey következő állomását illeti. Bár állítólag még semmit nem írtak alá, információk alapján Lawrence Stroll, a csapatot birtokló konzorcium első embere magabiztos a brit szakember leigazolásával kapcsolatban.
Továbbra sem tudni, hogy hova igazol Adrian Newey, miután 2025 elején 19 év után végleg elhagyja a Red Bullt. Sokáig a Ferrari tűnt befutónak, sőt, olyan pletykák is szárnyra kaptak, hogy már aláírta a szerződését a maranellóiakkal. Mindezt továbbra sem lehet kizárni, de időközben állítólag a Mercedes is vonzó ajánlattal állt elő, és számos másik istálló is megkörnyékezte őt.
Többek között az Aston Martin is, ám korábban arról lehetett hallani, hogy Newey nem akar a silverstone-i alakulathoz csatlakozni. Ennek elsődleges oka, hogy a hírek szerint egyáltalán nem szívleli Lawrence Strollt, a csapatot birtokló konzorcium első emberét. A legfrissebb fejlemények szerint azonban ennek ellenére is a brit istállónál köthet ki.
A The Times ugyanis arról számolt be, hogy az Aston Martin lépett elő az első számú favorittá a Newey-ért folytatott versengésben. A brit lap online kiadása arról ír, hogy a 65 esztendős mérnökzseni privát látogatást tett a silverstone-i gyárban, ahol körbevezették. A cikk ugyan kiemeli, hogy még semmit nem írtak alá, de a kanadai üzletember magabiztos Newey megszerzését illetően.
„Az Aston Martin Aramco F1 csapata egy nagyon vonzó projekt Lawrence Stroll víziójának köszönhetően, a legmodernebb új technológiai központ és az Aramcóval, valamint a Hondával történő izgalmas együttműködés révén – nyilatkozta az istálló szóvivője. – Minden területen számos magasan jegyzett személy kapcsolódik a csapat projektjéhez, de még nincs mit bejelentenünk.”
Miután bejelentették, hogy Newey 2025 elején távozik a Red Bulltól, a Forma–1-es munka érdemi részét azonnali hatállyal befejezte. Addig a pontig technikai főigazgatóként dolgozott, ami leginkább egyfajta tanácsadói szerepet jelent. Sokan ugyanakkor neki tulajdonítják, hogy a bikások a 2022-ben debütált technikai szabályrendszerben eddig mindent besöpörtek.
Az F1-es paddockot rendszeresen látogató bennfentesek úgy vélik, a Red Bull nehezen fogja pótolni a tapasztalatát és azt, hogy milyen szinten megérti az autót. Éppen ezért lehet kulcsfontosságú, hogy Newey végül hova igazol, hiszen 2026-ban ismét minden megváltozik, és ha 2025 elején munkába tud állni, akkor még lesz érdemi beleszólása az azt követő szezonban pályára gurítandó autóba.
Stroll mindenesetre azzal számol, hogy Newey segítségével utolérhetik a Red Bullt és a többi élcsapatot, amelyek jelenleg egyértelműen előttük vannak. A brit szakembernek pedig így nem az a vágya teljesül, amelyre korábban számítani lehetett, hiszen amennyiben tényleg az Aston Martinhoz szerződik, úgy nem Lewis Hamiltonnal, hanem Fernando Alonsóval dolgozhat együtt, aki az év korábbi szakaszában több évvel meghosszabbította idén lejáró megállapodását a csapattal.
Kalandos versenye volt Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek az Országos Historic Rally Bajnokság harmadik fordulóján, a Mecsek Rallyn, ahol a szokásosnál többet kockáztattak. Ennek ellenére a magyar értékelésben a D korcsoportot és a D2-es kategóriát is megnyerték. A nemzetközi historic mezőnyben abszolút értékelésben negyedikek lettek, D csoportban pedig Zippo Audi Quattrója mögött a második helyet szerezték meg.
„Hibátlan verseny volt – mondta Wirtmann Ferenc. – Jó pályák, jó rendezés. Az Eb-mezőny nem volt túl nagy, de az eleje nagyon sietett. A két magyar vitézzel, Érdi Tibikével és Varga Zolival nem bírtunk. Amíg az Eb-mezőnyben mindenki rendben volt, hatodik–nyolcadik időket autóztunk. Amikor elkezdtek egymással versenyezni és hibázgattak, akkor tudtunk előrébb jönni.
Mi is gyorsabban mentünk, mint szoktunk, volt is kalandunk bőven. Az egyik lassító előtt felírtuk, hogy bukkan, száz. A bukkan még megvolt, de a száz helyett már csak negyven maradt. Csúsztunk keresztbe, én már huhogtam, de valahogy sikerült úgy áttáncolnunk a lassítón, hogy nem értünk hozzá. Joti ujjongott, hogy de jó volt, én meg nem győztem a vizet törölgetni magamról.
Volt még egy bukkanó, amit felírtunk, hogy dob, de amikor 150-nel odaértünk, már ugrató lett belőle. Úgy kilőtte az Escort hátulját, hogy egy darabig csak az aszfaltot láttam. Aztán egy féktávot is elmértem egy bal 4-ben, de az még éppen kiadta magát.
A verseny előtt Benító főmérnökúr valamit kicserélt a befecskendezőben – ő krumplinak hívja –, amitől magasabb fordulaton működött a motorunk és 5500-tól kezdett el húzni. Szerintem erősebb is lett, ami tiszta aszfalton előny, kihordásos, kavicsoson inkább hátrány.
Az autó egyébként nagyon jól viselkedett, harmadik verseny óta nem kell hozzányúlni. Egyedül a fékfolyadékot rottyantottam meg, azt kellett kicserélni.
A verseny végére sikerült feljönnünk a negyedik helyre. Az utolsó gyorsasági előtt már nagy volt az előnyünk és a hátrányunk is, nem akartam kockáztatni, óvatosabban jöttünk le. 15 másodperccel mentünk rosszabbat, mint az előző körben.
A beíróban láttam, hogy Zippónak gondja lehetett, mert végül csak 11 másodperccel vert meg. Ha egy kicsit jobban nyomom, akkor lehetett volna teljes magyar dobogó, de így is nagyon élveztük a versenyt.
Köszönöm mindenkinek, aki segített és szurkolt. Győrben találkozunk.“