back to top
2024. november 23. 21:49
Kezdőlap Blog Oldal 146

A hétvégi lesz az év legfontosabb Forma–1-es futama?

0

Amennyiben az utóbbi versenyeken látható trend folytatódik a következő Forma–1-es hétvégén, az igencsak biztató fejlemény lesz az idei szezon izgalmait illetően.

A hétvégén rendezik az idei szezon harmadik európai F1-es hétvégéjét, ami könnyen lehet, hogy nemcsak az öreg kontinens, hanem az egész szezon legfontosabb versenye lesz abból a szempontból, hogy mit várhatunk a folytatásban az erőviszonyokat illetően. A barcelonai Circuit de Catalunya ugyanis remek képet fog adni arról, hogy a Red Bull előnye csak az olyan pályákon tűnt e-el, vagy csökkent jelentősen, amelyeken kiemelten fontos a kerékvetők meglovagolása és sok az útegyenetlenség, avagy egy eddig a bikások autójának erősségeit kidomborító körön sem lesz nyoma a korábbi fölénynek.

Persze azt nem lehet kijelenteni, hogy amennyiben Max Verstappen mindenkit faképnél hagy Spanyolországban, biztosan ő lesz a világbajnok, de ez igencsak nehéz helyzetbe hozná a riválisokat, és azt jelentené, hogy a „Red Bull-pályákon” továbbra is nehezen rúgnak majd labdába. Amennyiben viszont kikap, vagy legalább szoros versenyben nyer a holland, felcsillanhat a remény, hogy nem csak az olyan helyszíneken lehet szoros a verseny, mint Monaco, Montreal vagy Miami, hanem gyakorlatilag bárhol.

A nézőpontot kicsit megfordítva az ellenfelek közül a McLarennek eközben azt kell megmutatnia, hogy bármelyik pályán gyors tud lenni, míg a Ferrarinál az a kérdés, hogy miként tudnak felállni a katasztrofális montreali hétvégéből. És a győzelem sorsába az idén először az előző hétvégén, Montrealban beleszólni képes Mercedes szempontjából sem mindegy, hogy miként alakulnak az események Barcelonában, hiszen egy újabb jó szerepléssel maguknak is megerősíthetik, hogy végre jó irányba tartanak.

Hajtűkanyar közepén is nyélgázon forgó motorok jöhetnek a Forma–1-be

0

Miközben a már véglegesített 2026-os motorszabályok kapcsán felmerült, hogy nem ártana némi módosítás, Adrian Newey, a Red Bull tervezőzsenije rámutatott, milyen furcsaságot kell majd megszokni az új erőforrásokkal kapcsolatban.

Már eddig is több helyről lehetett hallani, majd George Russell is célzott rá, hogy a Mercedes nagyon jó helyzetbe kerülhet 2026-ra, ugyanis nagyon jól áll az új erőforrásával. Mint ismert, nem másfél év múlva teljesen új szabályrendszer lép életbe a Forma–1-ben, amelynek keretein belül az erőforrás és az autók is jelentősen mások lesznek. Előbbiből száműzik az MGU-H-t és megnő az elektromos energia szerepe, amely nagyjából fele-fele arányban szolgáltatja majd az erőt a belső égésű V6-ossal. Az utóbbi időben azonban többen is felvetették, hogy szükség lenne némi módosításra, mivel félő, hogy túlságosan bonyolulttá válik az autók aerodinamikája.

Az elöl haladónak is nyílik a hátsó szárnya, de így is hátrányban lesz – megjöttek a 2026-os F1-es szabályok

A két dolog úgy függ össze, hogy jelentősen változik az erőforrások használatának módja, és mivel az energia-visszanyerésnek megnő a szerepe, előfordulhat, hogy az egyenesekben hirtelen olyan mértékben veszít erejéből az erőforrás, hogy az drasztikus lassuláshoz vezet. Ennek érdekében az FIA mozgó aerodinamikai elemeket tervez bevezetni. A szabályokat június végén fogadhatja el a Motorsport Világtanács és az idei év végén véglegesíthetik azokat, ám többen, például a McLaren csapatfőnöke is úgy véli, az erőforrásokon is változtatni kell.

„Továbbra is úgy gondolom, hogy a motor használatának módjával kapcsolatos terveken módosítani kell” – idézi a Motorsport Week az olasz szakembert, Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint azonban az ilyesmihez már túl késő.

„Ami az erőforrást illeti, ez a hajó elment. Vannak csapatok, amelyek úgy érzik, hogy hátrányban vannak, és vannak más csapatok, illetve motorgyártók, amelyek úgy gondolják, jó munkát végeznek. Ez az ilyenkor normális birkózás a szabályok körül. Az autó oldalán vannak változtatások, amelyek végrehajthatók és szükségesek. A motort illetően azonban a folyamat már túlságosan előrehaladott” – utalt arra az osztrák üzletember, hogy a 2026-os motorszabályok alapjait már 2022-ben lefektették, így a gyártók jó ideje fejlesztik a motorjukat.

Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses bizottságának igazgatója ugyanakkor magabiztos azt illetően, hogy a motorgyártók egyeztetni fognak, és ha szükséges, lesz változtatás- „Általánosságban véve nagyon jó szellemű az együttműködés, és ha szükség van némi módosításra, bízom benne, hogy a motorgyártók segítenek és együttműködnek” – mondta a görög származású szakember.

Wolff szavai alapján azonban ezt egyelőre nehéz elképzelni, hiszen amennyiben a brackley-iek jól állnak a motorral, az az érdekük, hogy ne legyenek változtatások. Egyébként ezzel alighanem a McLaren is jól járna, hiszen ők is ugyanazzal a motorral versenyeznek, mint a gyári csapat.

Toto Wolff, Mercedes
Wolff érthető módon nem akar változtatást / Fotó: Sebastian Kawka/Mercedes

Lassú tempónál is pörögnek majd, mint a búgócsiga?

Hogy mi sül ki az F1 új szabálycsomagjából, azt a változók miatt egyelőre nehéz megmondani, de a Red Bulltól távozófélben levő Adrian Newey szerint nem jó irány, amelybe a sportág elindult. A mérnökzseni úgy véli, hogy az FIA számos kompromisszumot kötött annak érdekében, hogy felkeltse az új gyártók érdeklődését, ami nem a legjobb megközelítés, mert a gyártók általában jönnek és mennek.

„Jelenleg kissé furcsának tűnik az új szabálycsomag, de nagyon korai most leírni az egészet és azt mondani, hogy nem lesz jó. Eljön a pont, amikor tervezőként megnézed, hogy milyenek lehetnek a szabályok, aztán pedig véleményt alkotsz, hogy jó-e vagy rossz. Aztán viszont figyelmen kívül kell hagynod ezt, és csak meg kell birkózni a kihívással” – idézi az Autosport a 65 esztendős szakembert.

Newey rávilágított arra is, hogy az új erőforrás eltérő működtetése milyen furcsaságokat eredményezhet. „Egyértelműen furcsa lesz, mert a motorok nagyjából egyfolytában generátorokként, a határon fognak működni. Időbe telik majd hozzászokni ahhoz, hogy egy motor a monacói Loews-hajtű közepén is a határon dolgozik – vetítette előre a furcsa jelenséget, majd elmondta, gondban van az F1. – Kijelenthetjük, hogy a motorra vonatkozó szabályokat anélkül alkották meg és véglegesítették, hogy túlságosan végiggondolták volna a kasztni oldalát. Ez pedig most elég nagy problémákat szül, miközben próbálnak működő megoldást találni. Ami viszont jó, hogy a szabályok a hatékonyságot helyezik előtérbe.”

A tervezőguru szerint a gyártók érdeklődésének felkeltése helyett az F1-nek arra kellene koncentrálnia, hogy remek show-t produkáljon, mert abban úgyis részt akarnak majd venni a gyártók. „Az FIA-t látszólag erősen befolyásolja egy-két gyártó, és abban reménykedtek, hogy ezeknek a gyártóknak a kedvére tesznek, és talán abban is, hogy másoknak is felkeltik az érdeklődését. Gyanítom, hogy az Audi érkezésével ez részsiker, de nem vagyok biztos benne, hogy összességében megérte a kompromisszum. A valóság az, hogy a Ferrari kivételével a gyártók jönnek és mennek. A csapatok jelentik az üzlet alapját, és természetesen a leginkább a nézőközönség” – zárta gondolatait Newey, hozzátéve, utóbbi miatt elengedhetetlen, hogy jó legyen a show.

Reagált az FIA a 2026-os autót ért kritikákra: Jogos lehet a félelem

László Zoltán és Mang Huba is megerősítette bajnoki helyezését a Mitropa Kupa mecseki versenyén

0

A Mitropa Kupa pécsi versenyén Hadik András szerezte meg a győzelmet, azonban László Zoltán és a historic mezőnyben Mang Huba is jól szerepelt, így a két skodás versenyző megerősítette bajnoki helyezését a szezon ötödik versenyén. 

Igen szorosan alakult a Mitropa Kupa versenye a Mecsek Rallyn, ahol végül Hadik András és Juhász István szerezte meg a győzelmet Rally2-es Forddal, mindössze 3.5 másodperccel megelőzve a skodás Klausz Kristóf – Papp tamás kettőst, míg a harmadik helyen Bodolai László és Deák Attila több mint 2 perc hátránnyal zárt Forddal. 

László Zoltán és Balázs Zsolt látványos autózással szórakoztatta a szurkolókat és végül a negyedik helyen ért célba Skodával, így a pécsi páros a bajnokságban 59 pontra csökkentette hátrányát az éllovas Philip Geipel és 3 pontra a második helyen álló Hermann Gassner mögött, kihasználva, hogy a német versenyzők nem indultak Pécsett. László Zoltán a negyedik helyezéssel ráadásul 33 ponttal elhúszott a szlovén Mark Skuljtól is. 

A Historic Mitropa Kupában kevésbé volt szoros a pécsi versenyen, ez azonban főként az autók közötti hatalmas különbségnek tudható be. A győzelmet végül az osztrák Alois Nothdurfter és Waletr Münch szerezte meg Ford Sierrával 1 perc 50 másodperccel megelőzve honfitársaikat, az Opel Kadettel induló Patrik és Julia Hocheggert, míg a harmadik helyen Skoda favorittal Mang Huba és Béres “Unicum” Attila csaknem hét perc hátránnyal zárt.  

A magyar versenyzők eredményüknek köszönhetően megerősítették bajnoki harmadik helyüket Nothdurfter és Hochegger mögött. 

A Mitropa Kupa kielnc futamos szezonja július közepén az olasz Casentino Rallyval folytatódik. 

Sikeresen mutatkozott be a Toyota junior programjának harmadik generációja

0

Hétvégén rendezték a Finn Rally Bajnokság ide ötödik versenyét, melyen bemutatkoztak a Toyota junior programjának harmadik generációját képviselő Takumi Matsushita és Shotaro Goto is. 

A Toyota junior programjának segítségével jutott el Takamoto Katsuta a japán gyártó gyári csapatáig, míg a második generáció tagjai Hikaru Kogure és Yuki Yamamoto már Rally2-es Toyotával tanulnak. 

A harmadik generációt képviselő 24 éves Takumi Matsushita és 22 éves Shotaro Goto pedig a hétvégén indulhatott első versenyén, a Finn Rally Bajnokság Pohjanmaa Rally versenyén. 

A cél csupán annyi volt, hogy a japán versenyzők sikeresen teljesítsenek minden gyorsaságit, amit sikerült is elérni és végül az SM3 kategória nyolcadik és kilencedik helyén értek célba Rally4-es Renault Clióval. Matsushita végül fél perccel bizonyult gyorsabbnak Gotonál. 

“Jól sikerült az első verseny Takumi és Shotaro számára, nagyon elégedettek vagyunk a teljesítményükkel – mondta Mikko Hirvonen, a fejlesztési program igazgatója és oktatója. – Az első versenyen csak a célba érés volt a feladat, ez pedig sikerült, mégpedig probléma nélkül. Ha összehasonlítjuk gyorsaságukat a kategória legjobb versenyzőivel, akkor ez is igen biztató. A versenyt több nagy vihar is nehezítette, ilyen körülményekkel pedig először találkoztak a versenyzőink. Nagyon sok új dolog volt számukra, de sokat tanultak. Megtanulták az itiner információk fontosságát: amikor tesztelsz, ugyanazt az utat járod be, és gyorsan megtanulod, de a rallyban teljesen más. Nagyon jól elemezték a dolgokat, megértették, mely területeken kell javítaniuk és miért, és nagyon jó volt látni, hogyan kezelték az első rallyjukat. Nagyon jól kezelték az egészet, szóval sok pozitívumot tudunk felsorolni.” 

Már a negyedik generáció képzésére készül a Toyota a junior programban

A versenyzők legközelebb az ugyancsak finn HYAcenter Rallyn fognak indulni július végén. 

Martins Sesks teljesítette első igazi tesztjét a Ford Pumával (videó)

0

Egy kisebb tesztet követően Martins Sesks teljesítette első, komolyabb tesztjét is Dél-Észtországban a Ford Puma Rally1-gyel, melyet először Lengyelországban fog vezetni. 

A hétvégén Adrien Fourmaux és Grégoire Munster, míg hétfőn Martins Sesks ülhetett a Rally1-es Ford Pumába az M-Sport Dél-Észtországban tartott tesztjén. 

A lett versenyzőnek ez volt az első igazi tesztje Rally1-es autóval, azt követően, hogy egy rövid ideig már beleülhetett a Pumába, amikor bejelentették, hogy Lengyelországban még hibrid rendszer nélküli, majd Lettországban teljes értékű Rally1-es autóval indulhat. 

Sesks-nek ugyan WRC tapasztalata még kevés van, ugyanakkor tavaly Lengyelországban, míg hazájában az elmúlt két évben is nyerni tudott ERC-mezőnyben. 

A 24 éves lett versenyzőnek az idei ERC-szezon során még kevés örömteli pillanata volt, hiszen a Rally Hungaryn kiesett, míg a Kanári-szigeteken alaposan elmaradt tempója a riválisaitól, Svédországban pedig műszaki hiba miatt csupán hatodik helyen ért célba Rally2-es Toyotával. 

Sportfogadásból nyertek őrült összegeket az F1 egyik legnagyobb botrányán

0

19 évvel ezelőtt rendezték a Forma–1 történetének egyik, ha nem a legbotrányosabb versenyét, a 2005-ös USA Nagydíjat, amelyen végül csak hat autó állt rajthoz. Az alábbi cikkben részletesen felidéztük, miként állhatott elő olyan helyzet, amelyben mind a hét Michelin gumit használó istálló a bokszutcába hajtott a felvezető kör végén, és korábban hogy vált kérdésessé a futam megrendezése. Emellett szóba kerültek őrült sportfogadások és Kimi Räikkönen dühe is.

Räikkönen az egekbe lőtte főnöke vérnyomását az F1 egyik legnagyobb botrányának közepén

Neuville optimista a gyors WRC-futamok előtt

0

Thierry Neuville annak ellenére, hogy korábban a Hyundai autójának és neki sem feküdtek eléggé a gyors murvás szakaszok, idén optimistán várja a közelgő három ilyen stílusú versenyt. 

A statisztikák alapján sem Thierry Neuville, sem pedig a Hyundai autói nem tudtak korábban jól szerepelni olyan gyors, murvás WRC-futamokon, mint amilyenek a lengyel, lett és finn versenyeke esetében következnek. 

A következő három verseny pedig komoly kihatással lehet a vb címért folytatott csatára is. 

A Lengyel Rallyn Neuville már tudott nyerni 2017-ben, azonban jól tudja, hogy egy esetleges i8dei győzelem nem jelenti azt, hogy majd Lettországban és Finnországban is képes lehet a győzelemért harcolni. 

“A lengyel pályák kissé másak, mint a lett és finn pályák, mivel puhák, ilyen utakon pedig eddig is jól tudtunk szerepelni – mondta Thierry Neuville a Dirtfishnek. – Az észt és a finn pályák azonban jóval keményebbek, ahol küzdöttünk, így az ilyen felületen még van min javítani.” 

A Hyundai néhány éve létrehozott egy tesztbázist Finnországban is, aminek köszönhetően sokat javult a versenyzők és az autó teljesítménye is a gyors pályákon. 

Thierry Neuville ennek is köszönhetően tavaly második lett Észtországban és Finnországban is. 

“Mióta Finnországban is tudunk tesztelni, sokat fejlődtünk a gyors murvás pályákon. Ezek a tesztek igen sokat számítanak, mert hasonló pályákon nagyon ritkán van lehetőség vezetni. A teszteknek köszönhetően sokkal magabiztosabban vezetek az ilyen utakon, de az autó teljesítménye is sokat javult.” 

Hogyan lehet elkezdeni egy F1-es futamot a rajt előtt? – Mansellék megmutatták

0

1989-ben ezen a napon, június 18-án rendezték a Kanadai Nagydíjat, a 35 évvel ezelőtti futamon pedig a nézők Nigel Mansell és Alessandro Nannini előadásában olyasmit láthattak, amire alighanem senki nem számított. A futamot 3 kör híján Ayrton Senna nyerte, de mivel ennyivel a cél előtt kiesett, az első hely Thierry Boutsené lett.

Bővebben az alábbi cikkben:

Mansellék elfeledett „kiugrása” – Sennáék a rajtra vártak, de ketten már nekivágtak a futamnak

Ogier örül, hogy részmunkaidőben is tud segíteni a Toyotának

0

Sébastien Ogier 2022 óta csupán részmunkaidőben versenyez a WRC-ben, azonban idén komoly segítségére tud csapatának, a Toyotának lenni. 

Sébastien Ogier a nyolcadik vb címe után, 2022-től részmunkaidőben versenyez csak a WRC-ben, és bár decemberben betöltötte a 40. életévét is, idén igazából rajta múlik a Toyota szereplése a gyártók bajnokságában. 

A nyolcszoros világbajnok pedig továbbra is kiváló formában vezet, hiszen idei négy versenyéből kettőt megnyert, kettőt pedig a második helyen zárt, így két kihagyott versennyel is a bajnoki pontverseny negyedik helyét foglalja el 30 pontos hátránnyal az éllovas Thierry Neuville mögött. 

A Toyotának pedig el is kell a francia versenyző tudása, hiszen idén csak Elfyn Evans és Takamoto Katsuta versenyez teljes szezonban, míg a japán gyártó másik világbajnok pilótája, Kalle Rovanpera szintén részmunkaidőben vezet idén, és a Szafari Rally győzelme mellett két gyengébb eredményt tudott csak elérni. 

Ogier azonban szívesen segít a Toyotának, és örül, hogy ennyi idősen is még győzelmekért tud harcolni. 

“Örülök, hogy segíthetek a Toyotának, mert ez azt jelenti, hogy az idő múlása még nem látszik a teljesítményemen és ez mindenképpen jó – mondta Sébastien Ogier a Dirtfishnek. – Ez is az oka annak, hogy még versenyzek, továbbra is élvezem ezt a sportot. Örülök, hogy egy olyan csapatnak lehetek a tagja, mint a Toyota és örömmel segítek nekik elérni a célokat.” 

Ogier meglepő kijelentést tett a Pirellivel kapcsolatban a Szardínia Rally defektjei után

Ogier szerint még csapattársa, Elfyn Evans is javíthat utóbbi versenyeinek eredményén és képes lesz továbbra is harcolni az egyéni vb címért. 

“Még messze a szezon vége, így Elfyn még csökkentheti hátrányát a bajnokságban és képes lehet annak első helyén zárni. Még a szezon felénél sem járunk.” 

Elfyn Evans 18 pont hátránnyal követi Thierry Neuville-t az egyéni bajnokságban, míg Ott Tanakkal azonos pontszámban áll Szardínia után. 

A Toyota hat verseny után a gyártók bajnokságának második helyén áll 13 pont hátránnyal a Hyundai mögött. 

Wieszt Janko a világbajnoki mezőnyben indul Nyirádon

0

Wieszt Janko július 27-28-án Nyirádon a rallycross vb-n áll rajthoz a Renault Megane-nal.

„Már nagyon várom a világbajnoki debütálást. Már 2020-ban beneveztem a nürburgringi versenyre, de akkor a Covid miatt törölték. Most az autóm újra alkalmas a World RX-re, készen állok és alig várom, hogy a legjobb rallycross versenyzők ellen versenyezhessek” – nyilatkozta Jankó.

2014-ben kezdett rallycrosszal Jankó és a 15 éves Mitsubishivel rögtön harmadik helyen zárt a bajnokságban Harsányi Zoltán és Kárai Tamás mögött. Utána egy Seat Leonnal és egy Skoda Fabiával versenyzett felváltva, negyedik lett év végén, majd 2016-ban második helyen fejezte be a szezont. Egy évvel később S1600-ban lett bajnok, amit néhány év szünet követett.

2022-ben Wieszt megvásárolt egy pár Renault Mégane RS RX Supercar-t – amelyet eredetileg a Prodrive fejlesztett ki a GCK számára a 2018-as World RX szezonra -, tavaly pedig az édesapjával az általa alapított Impossible RX Team színeiben a Brit Rallycross Bajnokság 5 Nations Trophy két utolsó fordulóján indult Lydden Hillben.

„A Mégane-ok megszerzésének története meglehetősen szokatlan. Elmentünk a GCK-hoz, hogy megbeszéljük az egyik megvásárlását, de kaptam tőlük egy vicces kérdést, és végül kettőt vettünk” – mesélte Janko a „flottavásárlás” történetét.

Wieszt
foto: Impossible RX Team

Nyirádon szinte biztosan ott lesz az ellenfelek közt Johan Kristoffersson és csapattársa az új Volkswagennel, Timmy Hansen és Kevin Hansen az elektromos Peugeot 208-cal, a CE Dealer Team a két PW RX1E-vel, és a hírek szerint az ALL-INKL.COM Münnich Motorsport legalább egy Seat Ibizával, de Ekström és Baumanis indulására is jó esély van.

„Nagyon izgalmas, hogy a hazai pályámon versenyezhetek Magyarország első rallycross világbajnoki versenyén, bár nehéz célokat kitűzni, mert a Mégane-t még csak körülbelül 90 km-t vezettem, és valószínűleg 2017 óta nem mentem összesen 150 km-nél többet rallycross autóval” – mondta a célokról Janko, aki legfontosabbként azt emelte ki, hogy jól akarja magát érezni a versenyen.

Wieszt
foto: Impossible RX Team