back to top
2024. november 24. 10:22
Kezdőlap Blog Oldal 165

Hamilton elmesélte, hogyan fulladt kis híján a tengerbe

0

Lewis Hamilton nemrég a Hot Ones podcast vendége volt, amelyben meglepő történetet osztott meg. A hétszeres világbajnok elárulta, hogy egyszer majdnem megfulladt, miközben egy profi szörfös, Kelly Slater mellett szelte a hullámokat.

A Mercedes klasszisa Hawaiion 3 méteres magas hullámmal találta szemben magát, ami kis híján a vesztét okozta. A Mercedes pilótája mindent megtett, hogy elkerülje a bajt, de a hullám gyilkos zónája beszippantotta őt. Ekkor azt gondolta, hogy akár mindennek vége lehet.

A 103-szoros futamgyőztes – akinek még a szörfdeszkája is kettétört az erős hullámok következtében – azt is felfedte, hogy a víz alatt próbálta meg elkerülni a további négy hullámot, amelyek felé tartottak.

Hamilton szörfözés közben:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Lewis Hamilton (@lewishamilton)

„Hallottam, ahogyan a hullámok összecsapnak felettem. Láttam, hogy jön még négy komolyabb hullám, és amint tudtam, mindig feljöttem levegőért. Azonban volt egy olyan pont, amikor azt gondoltam, hogy ez a vég, mert majdnem elfogyott a levegőm. Három alkalommal kellett ezt megcsinálnom, és ezt hittem, hogy nem fog sikerülni. Ekkor jöttem rá, hogy a szörfösök minden tiszteletet megérdemelnek.”

Hamilton először 2014-ben kóstolt bele a szörfözésbe, ami azóta az egyik kedvenc hobbija lett. „Őrület, hogy mennyi szörföt néztem az idén. Minden nap, amikor netezem, szörfözést nézek – bármit, amit találok. A szörfözés a legjobb dolog, amit valaha éreztem. Annyira boldog vagyok közben. El sem tudom mondani, mennyire imádom. Amikor felállsz a deszkára, ahhoz fogható érzése nincsen” – nyilatkozta akkor.

A hétszeres világbajnoknak egyébként van egy másik veszélyes hobbija is, hiszen ejtőernyőzni is rendszeresen szokott.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Lewis Hamilton (@lewishamilton)

Hihetetlen csata Szardínián, minden a Power Stage-en döl el!

0

A Szardínia Rally utolsó szakasza előtt az összetett győzelem és a vasárnapi verseny is teljesen nyitott, nagyon izgalmas Power Stage-re kerül sor az olasz versenyen. 

Ott Tanak nyerte a Szardínia Rally utolsó előtti szakaszát, így a vasárnapi értékelésben 2 tizedre megközelítette az élen álló Thierry Neuvllle-t, míg Elfyn Evans 5.7, Sébastien Ogier 10.9 másodperc hátránnyal következik. 

Neuville dominál a Szardínia Rally záró napján, Tanak Ogier sarkában

Izgalmas még az összetett eredmény alakulása is, ami igaz, nem számít a bajnoki pontok tekintetében, de azért mégsem mindegy, ki nyer összetettben. Itt Ogier előnye 6.2 másodpercre csökkent Ott Tanak előtt. Ez az előny pedig akár el is tud fogyni a Sassari gyorsasági mély nyomai között.

Izgalmas utolsó szakaszra kerül sor! 

Szardínia Rally, állás 15 szakasz után  
1 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 3:01:02.0
2 #8 Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +6.2
3 #6 Dani Sordo – Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +2:24.6
4 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +2:39.9
5 #13 Grégoire Munster – Louis Louka (LUX – BEL) Ford Puma Rally1 +6:32.7
6 #25 Sami Pajari – Enni Malkönen (FIN) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +6:50.7
7 #20 Yohan Rossel – Benjamin Boulloud (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +7:33.9
8 #31 Jan Solans – Rodrigo Sanjuan (ESP) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +7:37.7
9 #48 Martin Prokop – Michal Ernst (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +9:46.6
10 #28 Kajetan Kajetanowicz – Maciej Szczepaniak (POL) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +9:51.3 

A Szardínia Rally időterve 
Május 31., péntek  
14:33 SS1 Osilo – Tergu 1 25.65 km Ogier 17:18.6 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Fourmaux
15:33 SS2 Sedini – Castelsardo 1 13.26 km Tanak 9:57.9 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Fourmaux
17:33 SS3 Osilo – Tergu 2 25.65 km Ogier 16:43.9 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
18:35 SS4 Sedini – Castelsardo 2 13.26 km Neuville 9:32.9 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo

Június 1., szombat  
07:41 SS5 Tempio Pausania 1 12.03 km Tanak 9:52.1 / 1. TANAK, 2. Ogier, 3. Neuville
08:49 SS6 Tula 1 22.61 km Ogier 19:03.7 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Neuville
10:41 SS7 Tempio Pausania 2 12.03 km Neuville 9:37.5 / 1. TANAK, 2. Ogier, 3. Neuville
11:49 SS8 Tula 2 22.61 km Tanak 18:46.4 / 1. TANAK, 2. Ogier, 3. Katsuta
14:10 SS9 Monte Lerno – Monti di Ala 1 25.33 km Ogier 15:13.1 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
15:10 SS10 Coiluna – Loelle 1 14.53 km Ogier 9:11.3 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
17:10 SS11 Monte Lerno – Monti di Ala 2 25.33 km Ogier 15:01.6 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
18:10 SS12 Coiluna – Loelle 2 14.53 km Evans 8:03.6 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo

Június 2., vasárnap  
08:00 SS13 Cala Flumini 1 12.55 km Neuville 8:06.5 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
09:05 SS14 Sassari – Argentiera 1 7.10 km Neuville 5:01.4 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
11:00 SS15 Cala Flumini 2 12.55 km Tanak 7:54.6 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
12:15 SS16 Sassari – Argentiera 2 (Power Stage) 7.10 km

Teljes nevezési lista 
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények 
A világbajnokság állása 

Schumacher rekedt Ferrarival csinált bohócot mindenkiből; Mansell kínos bakival bukta el a győzelmet

0

A Forma–1 történetének egyik legelképesztőbb esőfutamos teljesítménye, illetve Nigel Mansell pályafutásának legnagyobb baklövése is ezen a napon, június 2-án történt, utóbbi 1991-ben, előbbi pedig 5 évvel később, 1996-ban. 

Mansell szezonbeli első sikere felé robogott Montrealban, amikor az utolsó körben hirtelen megállt alatta a Williams. A magát mai napig sok helyen tartó legendával ellentétben a bajszos brit azonban nem állította le véletlenül a motort, ugyanakkor így is az ő hibája volt a kínos kiesés. Ezt egyébként sem utólag, sem önéletrajzi könyvében nem ismerte el.

Bővebben az alábbi cikkünkben:

Mansell nevetséges módon szórakozta el Newey első F1-es győzelmét, majd a csapatra fogta az egészet

Öt évvel az 1991-es montreali verseny után nem Kanadában, hanem Spanyolországban vendégeskedett az F1 mezőnye, az időjárás pedig korántsem hasonlított arra, amit általában a nyár elején lehet tapasztalni Katalóniában, hiszen ömlött az eső. Ez pedig megnyitotta az utat a versenyautó helyett leginkább guruló fürdőkádra hasonlító Ferrarival a szezon addigi részében is elképesztő teljesítményt nyújtó Michael Schumacher előtt, hogy megcsillogtassa páratlan képességeit.

A német ász a szakadó esőben minden idők egyik legdominánsabb teljesítményével (előfordult, hogy körönként 5 másodpercet vert az őt követő Jacques Villeneuve-re) igázta le a teljes mezőnyt, és alighanem mindenkit le is körözött volna legalább egyszer, ha a verseny egy pontján az autójának motorja nem dönt úgy, hogy esetenként egy, máskor két hengerrel kevesebbel üzemel.

Bővebben az alábbi cikkünkben:

Amikor kiderült, hogy Schumacher fürdőkádnak kinéző féltéglával is bárkit agyon tud verni

 

Neuville dominál a Szardínia Rally záró napján, Tanak Ogier sarkában

0

Thierry Neuville nyerte a Szuper Vasárnap első két szakaszát a Szardínia Rallyn, miközben Ott Tanak nagyon megközelítette az összetett első helyen álló Sébastien Ogier-t. 

Miután a Szardínia Rally első felét Sébastien Ogier nyerte vasárnap egy új verseny kezdődött az olasz versenyen. 

Ogier nyerte a Szardínia Rally első felét, nagy csata várható vasárnap

Thierry Neuville a szombati kiesés után vasárnap takarítani kényszerül, azonban ez tempóján egyáltalán nem látszik meg, a záró nap első két szakaszát megnyerve 5.4 másodperc előnnyel vezeti az utolsó napot Ott Tanak, és 10.6 másodperccel Elfyn Evans előtt. A vasárnapi értékelésben Sébastien Ogier, Dani Sordo, Takamoto Katsuta és az első szakaszon kicsúszó, Adrien Fourmaux követi az élen álló hármast. 

Ogier vasárnap kissé visszafogottan versenyez, így Ott Tanak a szombat esti 17.1 másodperces hátrányát 6.6 másodpercre csökkentette, ezáltal még a nyolcszoros világbajnok összetett győzelme egyáltalán nem biztos. 

A WRC2-ben Sami Pajari továbbra is magabiztos előnyben, azonban a második helyen álló Yohan Rosselt egyre jobban megközelíti a Portugáliában meglepetés győzelmet arató Jan Solans. 

Izgalmas utolsó két gyorsasági van még hátra. 

Szardínia Rally, állás 14 szakasz után  
1 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 2:53:07.0
2 #8 Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +6.6
3 #6 Dani Sordo – Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +2:15.5
4 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +2:38.0
5 #13 Grégoire Munster – Louis Louka (LUX – BEL) Ford Puma Rally1 +6:10.5
6 #25 Sami Pajari – Enni Malkönen (FIN) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +6:20.4
7 #20 Yohan Rossel – Benjamin Boulloud (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +7:09.0
8 #31 Jan Solans – Rodrigo Sanjuan (ESP) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +7:14.1
9 #48 Martin Prokop – Michal Ernst (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +9:16.3
10 #28 Kajetan Kajetanowicz – Maciej Szczepaniak (POL) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +9:18.8 

A Szardínia Rally időterve 
Május 31., péntek  
14:33 SS1 Osilo – Tergu 1 25.65 km Ogier 17:18.6 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Fourmaux
15:33 SS2 Sedini – Castelsardo 1 13.26 km Tanak 9:57.9 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Fourmaux
17:33 SS3 Osilo – Tergu 2 25.65 km Ogier 16:43.9 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
18:35 SS4 Sedini – Castelsardo 2 13.26 km Neuville 9:32.9 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo

Június 1., szombat  
07:41 SS5 Tempio Pausania 1 12.03 km Tanak 9:52.1 / 1. TANAK, 2. Ogier, 3. Neuville
08:49 SS6 Tula 1 22.61 km Ogier 19:03.7 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Neuville
10:41 SS7 Tempio Pausania 2 12.03 km Neuville 9:37.5 / 1. TANAK, 2. Ogier, 3. Neuville
11:49 SS8 Tula 2 22.61 km Tanak 18:46.4 / 1. TANAK, 2. Ogier, 3. Katsuta
14:10 SS9 Monte Lerno – Monti di Ala 1 25.33 km Ogier 15:13.1 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
15:10 SS10 Coiluna – Loelle 1 14.53 km Ogier 9:11.3 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
17:10 SS11 Monte Lerno – Monti di Ala 2 25.33 km Ogier 15:01.6 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
18:10 SS12 Coiluna – Loelle 2 14.53 km Evans 8:03.6 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo

Június 2., vasárnap  
08:00 SS13 Cala Flumini 1 12.55 km Neuville 8:06.5 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
09:05 SS14 Sassari – Argentiera 1 7.10 km Neuville 5:01.4 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
11:00 SS15 Cala Flumini 2 12.55 km
12:15 SS16 Sassari – Argentiera 2 (Power Stage) 7.10 km

Teljes nevezési lista 
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények 
A világbajnokság állása 

Álomajánlattal csábítja Adrian Newey-t a Mercedes, de van egy titkos favorit is

0

Hamarosan eldőlhet, hogy a Red Bulltól távozó Adrian Newey melyik Forma–1-es csapatnál folytatja a pályafutását, és bár eddig úgy tűnt, szinte biztos, hogy a Ferrarihoz megy, a legújabb fejlemények alapján ez egyáltalán nincs kőbe vésve.

Noha széles körben elterjedt, hogy a Ferrari a legvalószínűbb célállomás a Red Bulltól távozó Adrian Newey számára, ez nem jelenti azt, hogy más istállók ne próbálnának lecsapni a mérnökzsenire. Sajtóhírek szerint korábban a maranellóiak mellett az Aston Martin is ajánlatot tett, míg a 65 esztendős szakember a Williamsszel is egyeztetett, most pedig a Mercedes szállt be a buliba egy igen komoly ajánlattal.

Newey az egész világot félrevezeti, és már aláírt új csapatához?

Az F1-insider.com értesülései szerint Newey és bizalmasa, az őt már a Red Bull-lal történő szakítás alatt is képviselő Eddie Jordan az elkövetkező hetekben fogja mérlegelni a különböző ajánlatokat és hoz majd döntést. A szaklap azt írja, hogy bár Jordan elmondása szerint még semmi nincs eldöntve, csak a Haas és a 2026-ban érkező Audi nem tett ajánlatot Newey-nak, mindenki más igen.

És bár már úgy tűnt, hogy a Ferrari lesz a befutó, a Mercedes előállt egy olyan ajánlattal, ami gondolkodóba ejtheti a hírek szerint az Olaszországba költözéssel továbbra is hadilábon álló Newey-t: részesedést kínált neki az F1-es istállóból, amelynek értékét jelenleg 1,3 milliárd dollárra becsülik. Noha a sztártervező nem elsősorban a pénzért csinálja, amit csinál, egy ilyen ajánlat azt is mutatja, hogy mennyire akarja őt egy csapat, és persze azért az anyagi vonzata sem elhanyagolható.

A Mercedes F1-es istállójának jelenleg három, egyenlő arányú tulajdonosa van: a Mercedes, az INEOS és Toto Wolff. Amennyiben tényleg részesedést ajánlottak Newey-nak, az egyúttal kifejezi, mennyire komolyan gondolják, hogy minél előbb visszatérjenek a győztes útra. Az F1-insider szerint ugyanakkor Newey-nak fenntartásai vannak Toto Wolffal szemben, mondván az osztrák üzletembernek túl nagy a hatalma a szervezeten belül, és nem akar hasonlóan átpolitizált környezetbe csöppenni, mint amilyen jelenleg a Red Bullnál tapasztalható. Az ugyanakkor mindenképpen a Mercedes mellett szólhat, hogy állítólag a 2026-os motorral ők állnak a legjobban, és gőzerővel dolgoznak azon, hogy az új szabályok érkezésére Max Verstappent is elcsábítsák a Red Bulltól.

A titkos esélyes

A német lap szerint eközben Newey korábbi csapata, a Williams lehet a titkos favorit, amely állítólag szintén részesedéssel csábítja a szakembert. Newey pedig itt nagyobb eséllyel dolgozhat politikától mentes, kizárólag a versenyzésre összpontosító környezetben, miközben komoly kihívás lenne neki visszasegíteni a grove-i istállót az élmezőnybe.

Az Aston Martin beleköphet az építkező Ferrari levesébe, amiben akár Newey-nak is lehet szerepe

A WRC-történelem egyik legfontosabb szerződése került aláírásra szombaton

0

Az egyik, ha nem a legfontosabb szerződését írta alá szombaton a WRC Promóter és Szaúd-Arábia, aminek köszönhetően a Közel-Keleti osrzág 2025-ben csatlakozik a világbajnoksághoz. 

Évek óta várható volt, hogy Szaúd-Arábia csatlakozik a WRC-hez, és ez a várakozás szombaton ért véget. 

A közel-keleti ország azonban más versenyekhez hasonlóan nem 1-3 éves szerződést kötött, hanem 10 éveset, ami jól mutatja, hogy mennyire kiemelten fontos szerződés került aláírásra, valamint, hogy mennyi pénzt fizethetett Szaúd-Arábia a WRC-futamrendezésért. 

“2025-től az F1, a Formula-E és a Dakar mellett már WRC-futamnak is helyet adhatunk Szaúd-Arábiában” – mondta Khalid bin Sultan Al-Abdullah Al-Faisal herceg, a Szaúdi Autó – és Motorsport Szövetség elnöke. 

Fotó: WRC

“Több, mint egy évtized telt el azóta, hogy utoljára a Közel-Keleten járt a WRC mezőnye – mondta Mohammed bin Sulayem, az FIA elnöke. – Nagyon jól ismerem a régió kihívásait, amivel a versenyzőpárosok szembesülnek 2025-től.” 

Szaúd-Arábia az utóbbi években nagyon sok pénzt költött arra, hogy a legnépszerűbb sportágak ellátogassanak az országba, elég csak a labdarúgásra, vagy a Forma-1-re, vagy a Dakarra gondolni. 

A hírek szerint Szaúd-Arábia a következő tíz évben a WRC-szezon záró versenye lesz, míg a Japán Rally az utolsó előtti futam.

Ogier nyerte a Szardínia Rally első felét, nagy csata várható vasárnap

0

Sébastien Ogier biztosabbnak mondható előnnyel zárta a szombatot Ott Tanak előtt a Szardínia Rallyn, miután a Hyundai csapatutasítást adott észt versenyzőjének. 

A pénteki szoros csatát követően 

Ogier vezet a Szardínia Rally első napja után, Fourmaux először esett ki idén

szombaton délelőtt folytatódott Sébastien Ogier és Ott Tanak csatája az első helyért. A napot bár a nyolcszoros világbajnok várhatta az élről, a 2019-es világbajnok észt versenyző már a szombati első gyorsaságin megelőzte toyotás riválisát. 

A második szakaszt követően aztán ismét Ogier, majd a harmadik gyorsasági után ismét Tanak vezetett és a délelőtt utolsó szakasza után is képes volt Tanak megtartani helyét 3.5 másodperc előnnyel. 

A harmadik főszereplője a délelőtti versenynek Thierry Neuville volt, aki bár az ötödik helyen zárta a pénteket, már a szombati nyitó gyorsaságin megelőzte Takamoto Katsutát és Dani Sordot is, majd a következő két gyorsaságin el is lépett üldözőitől. A délelőtt utolsó szakaszán azonban egy pillanatra elvesztette koncentrációját a belga vb éllovas és egy jobb kanyarban kicsúszott, majd autója az út peremén felakadt, így kiállni kényszerült. 

A harmadik helyet így Takamoto Katsuta örökölte meg. 

A déli gumicserét követően azonnal véget ért Ogier és Tanak csatája, miután az észt versenyzőt arra kérte a Hyundai, hogy érjen célba biztonságosan a második helyen, mivel a gyártó számára nagyon fontos a csapat pontokat is megszerezni. 

Ogier így a délutáni négy szakaszból hármat megnyert, Tanak pedig mind a háromszor a második idővel ért célba, azonban a két versenyző közötti különbség végül 17.1 másodpercre nőtt Ogier javára. 

Takamoto Katsuta nem sokáig örülhetett a harmadik helynek, mivel azonnal az első délutáni szakaszon váltóhiba miatt kiállni kényszerült. 

A harmadik helyen így Dani Sordo várhatja a folytatást Elfyn Evans előtt. 

Grégoire Munster szombat estére az ötödik helyre tudott lépni, miután a WRC2-ben élen álló Sami Pajari közel egyperces előnye tudatában már óvatosabban vezetett, ezáltal a Rally2-es Toyotánál közel kétszer erősebb Rally1-es Ford Pumával a luxemburgi versenyző előzni tudott. 

A WRC2 élén tehát Sami Pajari áll, aki mögé szombaton feltudott zárkózni Yohan Rossel a pénteki defekt után, míg a harmadik helyen Jan Solans várhatja a folytatást. 

A Szuper Vasárnap során négy gyorsaságin küzdhetnek meg a versenyzők, és biztosra vehetjük, hogy a korábban bajba került Thierry Neuville, Takamoto Katsuta, Adrien Fourmaux, valamint Ogier, Tanak, Sordo és Evans egyaránt kiélezett csatát fog vívni. 

Szardínia Rally, állás 12 szakasz után  
1 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 2:39:43.2
2 #8 Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +17.1
3 #6 Dani Sordo – Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +2:12.8
4 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +2:43.3
5 #13 Grégoire Munster – Louis Louka (LUX – BEL) Ford Puma Rally1 +5:28.8
6 #25 Sami Pajari – Enni Malkönen (FIN) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +5:38.5
7 #20 Yohan Rossel – Benjamin Boulloud (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +6:33.2
8 #31 Jan Solans – Rodrigo Sanjuan (ESP) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +6:45.2
9 #28 Kajetan Kajetanowicz – Maciej Szczepaniak (POL) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +8:12.1
10 #48 Martin Prokop – Michal Ernst (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +8:22.1 

A Szardínia Rally időterve 
Május 31., péntek  
14:33 SS1 Osilo – Tergu 1 25.65 km Ogier 17:18.6 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Fourmaux
15:33 SS2 Sedini – Castelsardo 1 13.26 km Tanak 9:57.9 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Fourmaux
17:33 SS3 Osilo – Tergu 2 25.65 km Ogier 16:43.9 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
18:35 SS4 Sedini – Castelsardo 2 13.26 km Neuville 9:32.9 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo

Június 1., szombat  
07:41 SS5 Tempio Pausania 1 12.03 km Tanak 9:52.1 / 1. TANAK, 2. Ogier, 3. Neuville
08:49 SS6 Tula 1 22.61 km Ogier 19:03.7 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Neuville
10:41 SS7 Tempio Pausania 2 12.03 km Neuville 9:37.5 / 1. TANAK, 2. Ogier, 3. Neuville
11:49 SS8 Tula 2 22.61 km Tanak 18:46.4 / 1. TANAK, 2. Ogier, 3. Katsuta
14:10 SS9 Monte Lerno – Monti di Ala 1 25.33 km Ogier 15:13.1 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
15:10 SS10 Coiluna – Loelle 1 14.53 km Ogier 9:11.3 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
17:10 SS11 Monte Lerno – Monti di Ala 2 25.33 km Ogier 15:01.6 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
18:10 SS12 Coiluna – Loelle 2 14.53 km Evans 8:03.6 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo

Június 2., vasárnap  
08:00 SS13 Cala Flumini 1 12.55 km
09:05 SS14 Sassari – Argentiera 1 7.10 km
11:00 SS15 Cala Flumini 2 12.55 km
12:15 SS16 Sassari – Argentiera 2 (Power Stage) 7.10 km

Teljes nevezési lista 
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények 
A világbajnokság állása 

Ekkor kell megkongatni a vészharangokat a Monacóban nagyot botló Red Bullnál?

0

Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója, valamint Christian Horner csapatfőnök sem aggódik a bikások helyzete miatt. Előbbi viszont megnevezte azt a helyszínt, ahol ismét jól kell teljesíteniük, különben tényleg fájhat a fejük.

A Red Bull a 2022-es idény második felében valósággal letarolta a mezőnyt, és úgy tűnt, hogy ebben a szezonban is hasonló lesz a helyzet. A 2022-es Francia Nagydíjtól kezdve egészen az idei sanghaji főfutamig mindössze hatszor fordult elő, hogy nem Max Verstappen nyert, és ebből három győzelmet ráadásul a csapat másik pilótája, Sergio Pérez vitt el.

Miamiban viszont változott a kép: Lando Norris legyőzte a holland versenyzőt, és bár ehhez kellett némi szerencse is, a McLaren összességében jobb tempót produkált a Red Bullnál. Imolában aztán nagy csatában Verstappen nyert, Monacóban viszont valósággal elsüllyedt, és a Ferrarik, valamint a McLarenek mellett George Russelltől is vereséget szenvedett. Helmut Marko viszont nem aggódik, legalábbis egyelőre.

„Az autónknak olyan a koncepciója, hogy az aerodinamikai hatékonyságra összpontosítottunk, és nem tudjuk megemelni, hogy jobban megbirkózzon a kerékvetőkkel, hacsak nem veszítünk sok leszorítóerőt – nyilatkozta a Red Bull tanácsadója. – Úgy vélem, a hagyományos pályákon még mindig előnyben vagyunk, és ha Barcelonában nem leszünk elöl, akkor tényleg gondban vagyunk. Azokon a pályákon, ahol nem mi leszünk a legversenyképesebbek, számolhatunk a Verstappen-faktorral. Csúcsformában van, és ő jelenti a különbséget.”

Az újabb vereség után Verstappen apja beszólt a Red Bullnak

Valóban, a 2023-as szezonkezdet óta a Red Bull csak tavaly Szingapúrban és idén Monacóban kapott ki úgy, hogy egyrészt semmilyen mértékben nem foghatták a balszerencsére vagy éppen a kiesésre, másrészt több csapat is egyértelműen jobb volt náluk. Ez alapján pedig tényleg valószínű, hogy az épített pályákon azért más lesz az erősorrend, még ha a korábban látott fölényük esetleg már tényleg nem tér vissza.

Christian Horner hasonló állásponton van, mint Marko, és leszögezte, nem estek vissza annyira, mint ahogyan azt az előző hétvége mutatja. „Nem arról van szó, hogy a jó autóból rossz autó lett, egyszerűen csak ez a pálya nem fekszik az erősségeinknek – fogalmazott. – Meg kell értenünk, hogy mik a gyenge pontjaink, és hogyan tudjuk kezelni azokat.”

Jövő héten Kanadába látogat a mezőny, amely hivatalosan városi pályának minősül, de nem a klasszikus fajtából, mint Monaco vagy Szingapúr. Egy furcsa statisztika miatt viszont Verstappennek viszont lehet félnivalója, már ha babonás. Idén ugyanis Melbourne-ben, Miamiban és Monacóban nem nyert, a következő két fordulót pedig Montrealban és Montmelóban rendezik…

Telefonhívás után Tanak elvesztette önbizalmát autójában a Szardínia Rallyn

0

Sébastien Ogier a Szardínia Rally első szombati szakaszán előbb ismét átvette a vezetést, majd növelte is előnyét, mindezt azt követően, hogy Ott Tanak telefont kapott a Hyundai vezetésétől. 

Úgy tűnik, hogy a szombat délelőtti utolsó szakaszig tartott a győzelemért vívott csata a Szardínia Rallyn Ott Tanak és Sébastien Ogier között. 

A délelőtti utolsó szakasz után még Tanak 3.5 másodperccel előzte meg Sébastien Ogier-t, miközben ezen a szakaszon kiesett Thierry Neuville a harmadik helyről. 

A délutáni verseny előtt gumicserére volt alkalmuk a versenyzőknek, azonban Ott Tanak kapott egy telefonhívást is a csapatvezetéstől, aminek köszönhetően az első két délutáni szakaszon egyaránt elmaradt Ogier idejétől és két gyorsasági alatt 9.7 másodperc hátrányba került. 

A második délutáni szakasz végén a Rally TV riportere kérdésére, hogy a csapatvezetéstől kapott-e hívást Tanak, csak annyit válaszolt az észt versenyző, hogy nem érti miért, de teljesen elvesztette az önbizalmát az autóban és nem tud nagyobb kockázatot vállalni. 

Hírek szerint a Hyundai arra kérte Tanakot, hogy érjen célba a második helyen, mivel a koreai gyártónak a csapatpontok is nagyon fontosak. 

A versenyt tehát két gyorsaságival a szombati nap vége előtt Ogier 9.7 másodperccel vezeti Tanak előtt, akit Dani Sordo követ a harmadik helyen két perc hátránnyal, miután Takamoto Katsuta váltóhiba miatt a harmadik helyről kényszerült kiállni az első délutáni szakaszon. 

Elfyn Evans a negyedik helyen 25.6 másodperccel követi Sordot. 

Szardínia Rally, állás 10 szakasz után  
1 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 2:15:37.6
2 #8 Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +9.7
3 #6 Dani Sordo – Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +2:03.5
4 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +2:29.1
5 #25 Sami Pajari – Enni Malkönen (FIN) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +4:35.2
6 #13 Grégoire Munster – Louis Louka (LUX – BEL) Ford Puma Rally1 +4:46.6
7 #31 Jan Solans – Rodrigo Sanjuan (ESP) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +5:33.1
8 #20 Yohan Rossel – Benjamin Boulloud (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +5:42.9
9 #28 Kajetan Kajetanowicz – Maciej Szczepaniak (POL) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +7:04.1
10 #48 Martin Prokop – Michal Ernst (CZE) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +7:05.4 

A Szardínia Rally időterve 
Május 31., péntek  
14:33 SS1 Osilo – Tergu 1 25.65 km Ogier 17:18.6 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Fourmaux
15:33 SS2 Sedini – Castelsardo 1 13.26 km Tanak 9:57.9 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Fourmaux
17:33 SS3 Osilo – Tergu 2 25.65 km Ogier 16:43.9 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
18:35 SS4 Sedini – Castelsardo 2 13.26 km Neuville 9:32.9 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo

Június 1., szombat  
07:41 SS5 Tempio Pausania 1 12.03 km Tanak 9:52.1 / 1. TANAK, 2. Ogier, 3. Neuville
08:49 SS6 Tula 1 22.61 km Ogier 19:03.7 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Neuville
10:41 SS7 Tempio Pausania 2 12.03 km Neuville 9:37.5 / 1. TANAK, 2. Ogier, 3. Neuville
11:49 SS8 Tula 2 22.61 km Tanak 18:46.4 / 1. TANAK, 2. Ogier, 3. Katsuta
14:10 SS9 Monte Lerno – Monti di Ala 1 25.33 km Ogier 15:13.1 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
15:10 SS10 Coiluna – Loelle 1 14.53 km Ogier 9:11.3 / 1. OGIER, 2. Tanak, 3. Sordo
17:10 SS11 Monte Lerno – Monti di Ala 2 25.33 km
18:10 SS12 Coiluna – Loelle 2 14.53 km

Június 2., vasárnap  
08:00 SS13 Cala Flumini 1 12.55 km
09:05 SS14 Sassari – Argentiera 1 7.10 km
11:00 SS15 Cala Flumini 2 12.55 km
12:15 SS16 Sassari – Argentiera 2 (Power Stage) 7.10 km

Teljes nevezési lista 
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények 
A világbajnokság állása 

Monaco menthetetlen, de van egy jó hír is a Pirelli szerint

0

Mario Isola úgy véli, Monacóban George Russell ötlete sem hozna sokkal izgalmasabb versenyzést, és más elképzelésekről is negatívan nyilatkozott. Legalábbis ami a hercegségbeli futamot illeti, ugyanis a Pirelli sportigazgatója úgy véli, a többi utcai pályán igenis lehet javítani a helyzeten.

Több szempontból is történelmi jelentőségű volt a múlt heti Monacói Nagydíj, ám ez nem feltétlenül volt örömteli a nézők számára. A Forma–1 történetében ugyanis először fordult elő, hogy a rajtrács első tíz helyezettje ugyanolyan sorrendben ért célba. Bizony, ez még a hírhedt 2021-es spái „futamon” sem történt meg: akkor és pár másik alkalommal is az első hat sorrendje nem módosult, és egészen mostanáig ez volt a rekord.

Leclerc valódi bokszkiállás nélkül nyerte meg a Monacói Nagydíjat

Ez a futam talán minden eddiginél jobban megmutatta, hogy mi a baj a monacói pályával, de a probléma nem újkeletű, hiszen már az elmúlt években is bebizonyosodott, hogy a hercegségben nem lehet normálisan versenyezni. Ennek elsődleges oka, hogy az előzés jelentős tempókülönbség esetén is rendkívül nehéz, egyébként meg lényegében lehetetlen, ha az elöl lév nem hibázik. Az elmúlt napokban több megoldási javaslat is született: George Russell például felvetette, hogy a többi viadaltól eltérően itt csak a lágy gumikat használhassák, hiszen azok gyorsabban elkopnak. Mario Isola azonban szkeptikusan fogadta az elképzelést.

„Hallottam a javaslatot, és beszéltem George-dzsal, aki elmondta nekem – nyilatkozta a Pirelli sportigazgatója. – Szerintem megkérhetjük a csapatokat, hogy végezzenek el egy szimulációt, és meglátjuk, mi történik. 2018-ban viszont, amikor lágyabb abroncsokat használtak, ha jól emlékszem, nyolc másodperccel mentek lassabban, mint a gumikban rejlő potenciál, ami F2-es tempó volt.”

Az olasz szakember rámutatott, hogy ha bevezetnék a fenti szabályt, az még nagyobb spórolásra, vagyis még lassabb tempóra sarkallhatja a versenyzőket, illetve a csapatokat, és nem az extra kerékcserét fogják vele elérni. Erre a Monacói Nagydíjat megelőző imolai futamot hozta fel példaként, ahol egy pilóta az átlagosnál jóval több időt veszít egy kerékcserével.

„Az a probléma, hogy Monacóban nem lehet előzni, így az ember körönként két-három-négy másodperccel lehet lassabb, és senki nem tudja megelőzni – magyarázta. – Szerintem az a fontos, hogy nemcsak a gumikat kell figyelembe venni, hanem azt is, hogy egy csapat miért dönt úgy, hogy kiáll vagy nem áll ki. Ez az abroncsok kopásának, az előzés könnyűségének és a bokszkiállással eltöltött időnek a kombinációja. Imola jó példa, mert ha huszonnyolc másodpercig tart egy extra kiállás, akkor megpróbálják elkerülni.”

Emellett felmerült egy másik megoldás is. A tavalyi Katari Nagydíjon a Pirelli a defekt veszélyére hivatkozva maximálta az egy gumiszettel megtehető körök számát, vagyis lényegében előírta, hogy minden pilótának legalább kétszer kell kiállnia. Isola szerint azonban ez az elképzelés is kontraproduktív eredményt hozna.

Ki tehet arról, hogy a Forma–1 lassúsági versennyel csinált bohócot magából Monacóban?

„Emlékszem, sok évvel ezelőtt, amikor felmerült ez a javaslat, tartottunk egy megbeszélést, és a csapatok megkérték a stratégiáért felelős mérnökeiket, hogy végezzenek el egy szimulációt – idézte fel. – Az lett az eredmény, hogy mindenki nagyjából ugyanazzal a stratégiával tért vissza. A korlátozások bevezetésével tehát nem arra kényszerítjük őket, hogy különböző stratégiákat vagy eltérő megközelítéseket alkalmazzanak a futamon, hanem csak arra, hogy ugyanahhoz közelítsenek. Mi pedig nem ezt akarjuk. Mi azt szeretnénk, hogy keveredjen az egy és a két kiállás, különböző keverékekkel. Ahhoz, hogy orvosoljuk a problémát, közösen kell dolgoznunk, le kell ülnünk, minden javaslatot meg kell fontolnunk, szimulációt kell végeznünk, és meg kell értenünk, hogy melyik a legjobb megközelítés.”

Nagyon úgy tűnik tehát, hogy a valóság talaján maradva Monacóban nem lehet izgalmas versenyt teremteni, legfeljebb az időjárásban lehet bízni ezen a téren. Isola is tudja, hogy bizonyos ötletek kivitelezhetetlenek, ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy nem érdemes gondolkodni. Más városi pályákon ugyanis lehet fejlődni ebből a szempontból.

„Egy szélesebb pálya, de a monacói épületeket nem lehet lerombolni – válaszolta arra a kérdésre, hogy mi lenne a legjobb megoldás. – Ez egy egyedi verseny, ahol alapvetően minden a szombati időmérőn dől el, hacsak nem történik valami furcsaság vagy olyasmi, amit nem lehet előre megjósolni. A többi utcai pályán, ha lágyabb [gumikkal] megyünk, talán kicsit módosíthatunk a hozzáálláson, és előidézhetünk kétkiállásos stratégiát ott, ahol egy szokott lenni. Gondolok itt azokra a városi pályákra, mint Miami és Las Vegas, az újakra. Ez lehetséges. Ami viszont Monacót illeti, hogy őszinte legyek, úgy gondolom, hogy nagyon keveset tehetünk.”

Felmerülhet a kérdés, hogy jövőre mennyiben változhat a helyzet. A Pirelli ezen a héten tesztelte a 2025-re szánt abroncsokat, amelyeknek a tervei már szinte véglegesek. Ennek kapcsán Isola elmondta, egy új keveréket is be fognak vezetni, kifejezetten abból a célból, hogy változatosabbá tegyék az utcai pályán zajló viadalokat. „Az az elképzelés, hogy bevezetünk egy új, C6-os keveréket, egy lágyabbat, mert egyre több utcai pálya van a naptárban, és egyre több utcai keverékre van szükségünk – mondta. – Kicsit a lágyabb irányba fogjuk tolni a választékot, és próbáljuk csökkenteni a túlmelegedést.”