back to top
2024. november 27. 01:47
Kezdőlap Blog Oldal 45

73 éves lett a világbajnok Timo Salonen, a ralivilág antihőse

0

A B-csoportos korszak nagymenője, a nem éppen tipikus versenyzőnek kinéző, 1985-ös világbajnok Timo Salonen 73 éves lett.

A 73. születésnapját ünnepli a ralilegenda Timo Salonen, aki annak ellenére volt a világ egyik leggyorsabb versenyzője, hogy semmiben sem hasonlított a korszak – és a következő korszakok – menőire.

Sőt, gyakorlatilag antihős volt.

Képzeljünk el egy túlsúlyos, vastag szemüveges, láncdohányos embert, aki olykor még a versenyautóban is rágyújt, és akkor nagyjából megvan Timo Salonen karaktere az aktív versenyzői korszakából, aminek a fénykora a hetvenes és a nyolcvanas évekre esett, de egészen 1992-ig rendszeresen indult WRC-futamokon.

Timo Salonen

Híres volt arról is, hogy általában egy kézzel vezetett, még a világ valaha látott leglátványosabb raliautóit felvonultató B-csoportos időszakban is… Erről kapta a becenevét is, a finn Löysa szó magyraul leginkább Lazára fordíthatjuk. Mit ne mondjunk, beszédes.

Salonen összesen 95 WRC-futamon indult, 24-szer állt a dobogón, és 11-szer győzött, 1985-ben pedig világbajnok lett. Abban az évben úgy tűnt, hogy csapattársa, Ari Vatanen lehet a győztes, de az Argentin Rallyn súlyos balesetet szenvedett a Peugeot 205 T16-osával, és amíg lábadozott, addig a kiegyensúlyozottan teljesítő csapattársa nyert.

A következő évre is maradt a Peugeot-nál, akkor harmadik lett, a világbajnoki címet az új csapattársa, Juha Kankkunen nyerte meg, a második Markku Allen lett a Lancia Delta S4
Rally 037 evo volánjánál. Aztán a Mazdához igazolt, de ott már csak egy versenyt nyert meg, 1987-ben a Svéd Rallyn diadalmaskodott. A WRC-ből 1992-ben vonult vissza, az utolsó két szezonjában Mitsubishi Galant VR-4-et vezetett.

Egyetlen futam erejéig visszatért a WRC-be, 2002-ben a Finn Rallyn indult, és a 14. helyen zárt egy Peugeot 206 WRC-vel. Miután visszavonult, a saját autókereskedését vezette. Az előző évtizedben néhány fesztiválon még lehetett létni versenyautóban, de már csak bemutatókon vett részt, 2019 óta pedig már ezeken sem indult.

Ki tudja, talán jövőre, a világbajnoki címe negyvenedik évfordulójára újra versenyautóba ül, mint az idén a másik legenda, az 1984-es győztes Stig Blomquist.

Köd előttem, köd utánam – Neuville szakaszgyőzelme belülről

0

A Chile Rally 11. gyorsasági szakaszán leszállt a köd, Thierry Neuville volt az utolsó, aki még valamit látott – most mi is megnézhetjük, mennyit.

Nagyjából minden rendben volt a világbajnokság 11. futamán, a Chile Rallyn, amikor a 11. gyorsaságin egyszer csak leszállt a köd. Méghozzá olyan sűrű köd, hogy a versenyzők olykor alig láttak valamit, és kizárólag a navigátorra támaszkodhattak. A célban mindenki hihetetlenkedett, a wales-iként rossz időt azért már egyszer-kétszer látó Elfyn Evans egyenesen odáig ment, hogy nem tudja, hogyan várja el bárki, hogy ilyen körülmények között versenyezzenek.

A körülmények miatt mindenki vigyázott, de minél később indult valaki, annál rosszabb lett a helyzet. Thierry Neuville volt az utolsó, aki még valamelyest tűrhető viszonyok között jött le, meg is nyerte a szakaszt, egyébként szinte mindenki óvatosan gurult végig a ködben – kivéve Kalle Rovanperát, aki öt másodperccel maradt el Neuville mögött, és átvette a vezetést, amit meg is őrzött egészen a célig.

A WRC közzétette a 11. gyorsaságiról a szakaszt megnyerő Thierry Neuville belső kamerás felvételét, nagyjából az utolsó értékelhető videót a Lota 2 szakaszról, mert utána már bármelyik autóból csak a ködöt láttuk volna – azért így is ízletőt kapunk abból, milyen volt itt versenyezni. A szakaszt aztán később Fabrizio Zaldivar célba érése után törölték is.

 

Hayden Paddonnak a pontszerzés az elsődleges a szezonzárón

0

A Szilézia Rallyn dől el az Európa-bajnoki cím sorsa, a címvédő Hayden Paddon jókora előnnyel érkezik a szezonzáróra.

Nem sokon múlt, hogy a címvédő Hayden Paddon csak a tévében nézze az ERC szezonzáró futamát, a Szilézia Rallyt, de végül összekalapozta a pénzt az indulásra, így nem kell a kanapé mögé bújnia, hanem a pályán védheti meg az Európa-bajnoki címét.

Az új-zélandi pilóta jókora előnnyel érkezik meg Lengyelországba, hiszen 27 ponttal vezet Mathieu Franceschi előtt, de hát a raliban bármi megtörténhet. Paddon magabiztosan, maximális pontszámot gyűjtve nyerte meg a Ceredigion Rallyt, viszont Sziléziában nem feltétlenül az első helyre hajt: „Lengyelországban a pontszerzés az elsődleges, és ez bizakodóvá tesz.”

Franceschinek viszont egyrészt nyernie kellene, másrészt abban bíznia, hogy Paddonnal történik valami. A francia pilóta helyzete nem a legjobb, ennek ellenére egyáltalán nem adja fel a küzdelmet: „Még nincs vége a bajnokságnak, de ahhoz, hogy én legyek a bajnok, csodának kellene történnie.”

Persze Franceschinek hátrafelé is figyelnie kell, ugyanis az őt 13 pontos különbséggel követő Miko Marczyk azok közé tartozik, akiknek nem lesz ismeretlen a terep. A kétszeres lengyel bajnok négyszer indult ezen a versenyen, ráadásul kétszer meg is nyerte.

„Sok jó emlékem van erről a versenyről – mondta Marczyk – Az első lengyel bajnoki címemet itt ünnepelhettem a célban, mindent beleadunk, hogy harcoljunk a második helyért a bajnokságban.”

Az október 11–13-ai Szilézia Rallyra összesen 54 páros nevezett, közülük 31-en lesznek értékelve az ERC szezonzáróján. Magyar versenyző nem indul Lengyelországban.

24 éve futotta élete versenyét Michael Schumacher, amivel 21 éves böjtnek vetett véget

0

2000. október 8-a Michael Schumacher karrierjében és a Ferrari történelmében egyaránt jeles dátum, hiszen a német pilóta ezen a napon nyerte ötből első világbajnoki címét a maranellói istállóval, míg a Scuderia 1979 óta először adott egyéni világbajnokot a Forma–1-nek. Miután 1999-ben már nyertek a konstruktőrök között, hivatalosan nem lehet ezt a napot a Schumacher, Jean Todt, Ross Brawn és Rory Byrne nevével fémjelzett sikerkorszak kezdetének tekinteni, de abból a szempontból mindenképpen ez volt a kezdet, hogy innentől kezdve négy további idényen át nemcsak a konstruktőri, hanem az egyéni trónról sem tudták letaszítani a többiek a Ferrarit és Michael Schumachert.

A 2000-es Japán Nagydíjról és a verseny hátteréről alábbi cikkünkben olvashat:

52 kör a határon, szétvert kormány és könnyek – ilyen volt Schumacher élete versenye

Csehországban tesztelt a Toyota a Közép-Európa Rally előtt

0

A Toyota három Rally1-es autóval vonult fel a csehországi teszten, Sébastien Ogier, Elfyn Evans és Takamoto Katsuta is keményen dolgozott a múlt hét végén.

Mindössze két verseny van hátra az idei WRC-szezonból, és ahogy Virág elvtárs mondta A tanú című kultuszfilmben, a nemzetközi helyzet egyre fokozódik. A Hyundai bebiztosítaná a világbajnoki címet a pilóták között, és persze megőrizné a vezető pozícióját a gyártók versenyében is, így az éllovas Thierry Neuville a hét végén az ausztriai Herbst Rallyn készül a jövő heti Közép-Európa Rallyra.

Adrien Fourmaux eközben a Rallylegenden versenyez az M-Sport Rally1-es autójával, őt leginkább a jelenlegi csapata igyekszik megtartani a Hyundai hívása ellenére – hogy sikerül-e, még nem tudni, Fourmaux mindenesetre már döntött a jövőjéről. A Toyota pedig, amelynek még halovány esélye van az egyéni versenyben, annál jobb viszont a gyártók bajnokságában, a múlt hét végén testületileg elvonult Csehországba tesztelni.

A Toyota négy autót indít a Közép-Európa Rallyn, a csapatpontokért induló három gép pedig ott volt Csehországban, ahol Sébastien Ogier, Elfyn Evans és a Chile Rallyn kispadra ültetett Takamoto Katsuta is tesztelte a GR Yaris Rally1-es vasat. A negyedik autót, akárcsak Chilében, ezúttal is Sami Pajari vezeti, a legutóbbi versenyt megnyerő Kalle Rovanperä ezúttal nem áll rajthoz.

A tesztet meglehetősen komolyan vették a helyi szervezők, akik kijelölt nézői pontokkal és tiltott zónákkal készültek. Arra ilyenkor mindenki odafigyel, hogy az útvonal legyen lezárva, de ilyen intézkedésekkel általában csak versenyeken lehet találkozni – persze érthető a biztonsági intézkedés, hiszen három Rally1-es autó elég sok kíváncsi embert vonz az utak mellé.

Toyota
Fotó: Toyota Gazoo Racing

A Közép-Európa Rallyt október 17–20-án rendezik meg, a pilóták között Thierry Neuville előnye 29 pont Ott Tänak és 41 Sébastien Ogier előtt, a gyártók versenyében a Hyundai előnye 17 pontra olvadt a Toyotával szemben. A szezonzáró Japán Nagydíj november 21–24-én következik.

Tragédiával kezdődött a Marokkó Rally

0

A Marokkó Rally nyitónapján balesetet szenvedett egy francia motorversenyző, életét a gyors orvosi beavatkozás sem tudta megmeneteni.

„A Marokkó Rally mai szakaszán, a Zagora körüli hurokban, Frédéric Baudry motoros versenyző, aki másodszor vett részt a versenyen, a 97. kilométernél a dűnék között balesetet szenvedett. Az egyik orvosi helikopter orvosai gyorsan ellátták, és a zagorai kórházba szállították, ahol 16:45-kor elhunyt. A Rallye du Maroc őszinte részvétét fejezi ki családjának és barátainak” – áll a rendezők közleményében.

A francia motoros 2023-ban a 102. helyen fejezte be a versenyt.

Dacia siker a Marokkó Rally első szakaszán

0

Nasser Al Attyiah és Edouard Boulanger nyerte a Marokkó Rally első szakaszát a Dacia Sandriderrel.

A vasárnapi prológot követően áradások nehezítették a csapatok közlekedését Marrakech és Zagora között. Ennek következtében sok versenyző késve érkezett a bivakba, a szervezők emiatt úgy döntöttek, hogy a keddi útvonalat teljesíti a mezőny amelynek távját is lerövidítették. Az autósok 178, a motorosok 180 kilométert teljesítettek. Dűnékkel is találkozott a mezőny, a 75. kilométertől kezdve 20 kilométeren át kellett megküzdeniük a homokkal.

Cicherit
foto: Julien Delfosse / DPPI

Nasser Al Attyiah a prológon szándékosan lassú volt, ezért csak 28. autós volt a rajtnál. Sebastien Loeb viszont a 121. helyen indult, ám ő nem szándékosan töltött sok időt a prológon: a Daciának eltört a jobb első felfüggesztése amikor Loeb egy vízmosásba hajtott.

A kedvező rajtpozíciót kihasználva Al Attyiah megnyerte az első napot, mögötte 1:39 hátránnyal a vb-rivális Yazeed Al-RAjhi ért célba a Toyotával. Carlos Sainz is jól ment a Forddal, a spanyol két és fél perc különbséggel lett harmadik. A prológot nyerő Guerlain Cicherit az új benzines Minivel negyedikként ért a speciálszakasz végére, de már közel 6 perc hátránnyal. Az ötödik hely Ekströmé lett a Forddal, hatodik a Minire váltó Guillaume De Mevius, Christina Gutierrez pedig a tized volt a Daciával. Loeb a 153. kilométernél az ötödik helyen állt, de a végén sokat veszített, 12 perccel vlt lassabb, mint Al Attyiah és nem fért be a legjobb tízbe.

Lónyai Pál az X-Raid Yamahával a 95. pozícióban volt a 113. kilométernél.

foto: Julien Delfosse / DPPI

A motoros mezőnyben máris kiesett az egyik nagy név. A vb második helyén álló Ricky Brabec ugyan célba ért a 17. helyen, de a táborból a kórházba ment, mert a térdét fájlalta. A csapat tájékoztatása szerint a térdszalagjai sérültek és számára véget ért a verseny. A szakaszt Ross Branch nyerte 48 msodperccel Daniel Sanders előtt. Toscha Schareina épp egy perccel volt lassabb Sandersnél ezzel harmadik le, a negyedik Luciano Benavides hátránya pedig már több mint 6 perc volt. A bajnokságban harmadik helyen álló Adrien van Beveren csak nyolcadikként ért célba, 10 perc feletti lemaradással.

Hodola Richárd a 86. helyen fejezte be az első szakaszt.

Kedden ismét Zagora körül versenyez a Marokkó Rally mezőnye, 267 kilométeres szakasszal folytatják.

Adrien van Beveren
foto: Julien Delfosse / DPPI

 

 

Petter Solberg élete legfényűzőbb ralliautóját vezette Írországban

0

A ralivilágbajnok Petter Solberg rajthoz állt a Defender Rally Series utolsó előtti fordulóján, és meg is nyerte azt.

A ralivilágbajnok Petter Solberg teljesen új sorozatban próbálta ki magát, a Defender Rally Series utolsó előtti fordulóján állt rajthoz Írországban. A Clare Forestry Rallyn meg is nyerte a kategóriát, noha előtte mindössze egyetlen rövid teszten vezette a Land Rover 90-est.

„Nem voltam biztos benne, hogy mit várhatok ettől az autótól és ettől a bajnokságtól, de ez nagyon szórakoztató volt. Jó volt vezetni az autót, igazán érdekes volt – mondta a 49 éves Solberg. – Aki ismer engem, tudja, hogy mindig szeretnék egy kicsit több tesztet egy verseny előtt, de amikor ez elkezdődött, rögtön elégedett voltam az autóval.”

Petter Solberg
Fotó: Petter Solberg Media Office

A verseny öt szakaszból állt, és nem meglepő módon esős és saras körülmények között rendezték meg. Solberg mindjárt az első szakaszon defektet kapott, de utána minden simán ment, és több mint egy perccel előzte meg a második helyezettet.

„Természetesen azt akarjuk, hogy a raliautók gyorsak legyenek, de van olyan időszak is, amikor a versenyző szeret kényelmesen ülni – mondta Solberg. – Volt fűtés és klíma, valószínűleg ez volt a legfényűzőbb raliautó, amit valaha vezettem. A szakaszok elég nagy kihívást jelentettek, és helyenként csúszósak voltak az eső és az időjárás miatt, de nagyon élveztem ezt a versenyt.”

A Clare Forestry Rallyt a hazai pályán versenyző Ryan Caldwell nyerte meg egy Škoda Fabia R5-össel, Petter Solberg John Tomley navigálásával az abszolút 24. helyen végzett.

Kalle Rovanperä készen áll a teljes munkaidős visszatérésre!

0

A kétszeres világbajnok Kalle Rovanperä feltöltődött a részmunkaidős szezonjában, és jövőre teljes állásban ül vissza a Toyotába.

A kétszeres világbajnok Kalle Rovanperä ebben a szezonban mindössze részmunkaidőben vezetett a WRC-ben, hogy kicsit kiszakadjon a körforgásból, és feltöltődjön. Így aztán versenyzett a Porsche márkakupájában, driftversenyen vett rész Máriapócson, vagy éppen visszaül egy olyan Toyota Starletbe, amelyben vezetni tanult.

Egyébként a WRC-t is dominálja, a hét versenyéből négyet megnyert, és csak egy sziklán múlt, hogy a hazai futamát, a Finn Rallyt nem tudta behúzni. Részmunkaidős pilótaként is az övé a legtöbb siker, a legtöbb szakaszgyőzelem, és ő töltötte a legtöbb időt a versenyek élén.

Legutóbb Monzában versenyzett olasz Porsche Carrera-kupában, ezt követően nyilatkozott a Motorsportnak – és fontos részleteket árult el a következő szezonjáról. Rovanperä visszatérését eddig is biztosra vehettük, ő maga azonban először erősítette meg ezt.

„Úgy érzem, feltöltöttem az elemeket – mondta Rovanperä. – Készen állok arra, hogy visszatérjek, és végigversenyezzem az egész szezont, még ha hosszabb és keményebb is lesz. Biztos, hogy a 2025-ös szezont a Toyotával teljesítem a WRC-ben. Utána még nem tudok semmit egy esetleges pályaprogramról, de természetesen továbbra is szeretnék pályán versenyezni.”

Kalle Rovanperä biztosan kihagyja a Közép-Európa Rallyt, a szezonzáró Japán Rallyra azonban még visszatérhet ebben a szezonban.

Coulthard: a Red Bull felajánlotta Ricciardónak a szép búcsút, de nem élt vele

0

David Coulthard igencsak más megvilágításba helyezte Daniel Ricciardo F1-es búcsúját, miközben továbbra sem mondta meg kerek-perec senki, hogy mi történt valójában.

Mi és sokan mások is megírták, hogy a Red Bull nagyon nem úgy búcsúztatta el Daniel Ricciardót, ahogyan a nyolcszoros futamgyőztes ausztrál pilóta megérdemelte volna. Noha Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója utólag kijelentette, már a szingapúri versenyhétvége előtt közölték versenyzőjükkel, hogy távoznia kell – miközben utódja, Liam Lawson elmondta, ő két héttel korábban tudott róla –, ez szöges ellentétben áll mindazzal, amit Christian Horner, a Red Bull, illetve amit Laurent Mekies, az RB csapatfőnöke nyilatkozott a legutóbbi versenyhétvége során.

Ezek, illetve egyéb sajtóhírek – Craig Slater, a Sky Sports riportere például közölte: Ricciardo a verseny után, Hornerrel folytatott négyszemközti beszélgetés során tudta meg, hogy tényleg ennyi volt – alapján az a kép rajzolódott ki, hogy az ausztrál pilótában a versenyhétvége előrehaladtával realizálódott, hogy tényleg lecserélik Liam Lawsonra, és tényleg ez a búcsúfutama. Így aztán miután a csütörtöki nyilatkozataiban még azt mondta, arra számít, hogy kitölti az évet, szombaton már inkább hajlott arra, hogy szezon közben távoznia kell, vasárnap pedig a sírás határán búcsúzkodott a futam után.

Ricciardo dicstelenül búcsúzott az F1-től, amiről csakis a Red Bull tehet

A Red Bullnál 2005 és 2008 között versenyző, az energiaital-gyártóhoz azóta is ezer szállal kötődő, az F1-es bemutatókon rendszeresen autóba ülő David Coulthard a Formula for Success podcast legutóbbi epizódjában azonban teljesen más megvilágításba helyezte a történteket, amikor megosztott egy „pletykát”.

„Ez inkább egy pletyka, mintsem, hogy a saját szememmel láttam volna, de azt mondják, hogy valójában [Ricciardo] már néhány versenye óta tudta, hogy Szingapúr lesz az utolsó futama, és nyilván megvolt a lehetősége arra, hogy ezt nyilvánosságra hozza, de úgy döntött, hogy nem teszi. És itt szeretnék visszaemlékezni arra, amikor én jöttem rá, hogy valószínűleg itt a vége a pályafutásomnak. Akkor kaptam egy nagyon szép kis lehetőséget, hogy bejelentést tegyek – nem mintha ez világraszóló hír lett volna – a Brit Nagydíjon, és barátok, családtagok körében közöljem, hogy vége, és fejezzem be 2008 végén.”

„Tudom, hogy rengeteg negatív reakció érkezett és az emberek azt kérdezték, [Ricciardo] miért nem kapta meg ezt a lehetőséget, de azt hallottam, hogy megkapta, de úgy döntött, hogy nem él vele. Próbálom összerakni a fejemben, hogy ez csak személyes dolog, és nem akarta, hogy ez megzavarja, vagy inkább egyfajta mesteri húzás a médiában, hogy még inkább erről szóljon minden, amikor majd mondjuk megjelenik Austinban és Vegasban. Mindkettő remek lehetőség arra, hogy nagy nyilvánosságot kapjon és elérje, hogy ez az egész róla szóljon, míg máskülönben az egész összekeveredett volna a szingapúri versenyhétvégével” – fejezte be az igencsak érdekes fejtegetését a skót.

Daniel Ricciardo, RB, Szingapúri Nagydíj
Ricciardo a szingapúri időmérő után / Fotó: Rudy Carezzevoli/Getty Images/Red Bull Content Pool

Persze Coulthard elmondása szerint mindez csak pletyka, ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy az 53 éves expilóta nagyon jól értesültnek számít a Red Bullt érintő kérdésekben, így nem zárható ki, hogy pontosan tudja, mi történt, csak igyekszik diplomatikus maradni. Alex Jacques, az F1 TV kommentátora mindenesetre a gondolatmenetet folytatva azon elmélkedett a podcastban, hogy Ricciardo miért választhatta volna ezt az utat, majd arra jutott, hogy az ausztrál esetleg az utolsó pillanatig bízott benne, hogy egy kiemelkedően jó szingapúri teljesítménnyel nyerhet még magának néhány futamnyi időt. Úgy véli, erre utalhat az is, hogy Ricciardo hangulata a Q1-es kiesés után változott meg gyökeresen, mintha ekkor döbbent volna rá, hogy tényleg vége.

Előbb-utóbb vélhetően megtudjuk majd az igazat.