Oliver Solberg úton volt a WRC2-es világbajnoki címet jelentő chilei győzelem felé, de egy defekt mindent megváltoztatott.
Egyszerű volt a helyzet a WRC2-ben a Chile Rally előtt: ha Oliver Solberg győz, világbajnok, ellenkező esetben a döntés a szezon utolsó versenyére, a Japán Rallyra marad, ahol már Sami Pajari kezébe kerül a döntés.
A WRC2-ben minden pilóta hét versenyt teljesít, Solbergnek ez a hetedik, míg a jelenleg a WRC-ben versenyző Pajari hatnál tart, és Japánban indul hetedszer. Ha Solberg nem nyer Chilében, Pajari viszont győz Japánban, akkor megelőzi riválisát.
És akkor még ott van a két Citroën, amelyek azonos pontszámnál jobban állnának Solbergnél – Yohen Rossel a legrosszabb eredmény, míg Nikolay Gryazin a győzelmek számában van előnyben. Solberg azonban nem akar biztosra menni és számolgatni.
„Padlógázzal megyek vasárnap, remélhetőleg elérem a dobogót, és akkor már csak egy kis szerencse kell – mondta Solberg a DirtFishnek. – Nagyon jó évem volt, kiegyensúlyozott és gyors voltam, sok versenyt nyertem, kiábrándító, amikor ilyen rossz dolog történik.”
Visszatérve a Citroënekre, Gryazinnak még két, Rosselnek egy versenye van hátra, és az utóbbi igencsak veszélyes lehet még Pajarira is.
Életben tartotta Eb-esélyeit ifj. Érdi Tibor és Kerék István. A Historic Eb hétvégi versenyén, az Elba Rallyn az Európa-bajnoki értékelés abszolút negyedik helyen ért célba a duó, az E3 korcsoportban viszont legyőzték a legnagyobb riválisukat.
„Szegény autó csoda, hogy kibírta. Voltak technikai problémáink, és a gumiválasztás sem volt megfelelő, de értékes pontokkal térünk haza. Korcsoport másodikak lettünk, abszolút negyedikek. Lehettünk volna előrébb is az összetettben, de a korcsoport második hellyel életben tartottuk a bajnoki esélyeinket” – mondta ifj. Érdi Tibor az Elba Rally díjkiosztója után.
Az első nap végére már kikristlyosodtak az erőviszonyok, Érdiék öt szakasz után a negyedik helyen álltak, az abszolút értékelésben a hazai pályán versenyző Zippo 58 másodperccel előttük volt. A magyar páros a verseny végére másfél percen belül maradt Zippo mögött, ám közel öt perccel volt gyorsabb, mint a BMW M3-mal versenyző Ernie Graham, ezzel az E3 korcsoportban továbbra is nyitott a bajnoki cím sorsa.
„A tavalyi San Remo Rallyból kiindulva nem számítottam könnyű versenyre. A 28 kilométeres gyorsaságin 18 perc körül volt a legjobb idő, ez sokat sejtet, hogy mennyire lassú, technikás, kanyargós a szakasz. Sok a ritmusváltás, de rengeteg a lassú nagy kanyar, ezért az autót borzasztóan igénybe veszi. Nem mertünk kemény gumit használni, mert ezzel a márkával nem volt tapasztalatunk, de az kellett volna. Nem mértük a hőmérsékletét a hosszú gyorsasági végén, de biztos, hogy sokkal magasabb volt benne a nyomás, mint ami lehetett volna. Az első nap a két féltengelytöréssel és a turbó-lazulással úgy alakult, hogy a helyünkön voltunk, hátulról nem fenyegetett semmi, előre pedig akkor léphettünk volna, ha valakinek gondja van” – összegzett a navigátor, Kerék István.
A folytatás három hét múlva következik San Remoban, de ehhez még a tankot kell homologizáltatnia a csapatnak Franciaországban és a Sierrán egyéb karbantartási munkákat is el kell végezni a megterhelő Elba Rally után. Ráadásul a szezonzáró az Acropolis Rally lesz, ami szintén nem arról híres, hogy kíméletesen bánna a technikával.
„Az anyagi helyzetünk nem túl rózsás, nem állunk fényesen, bár az eredményünk nem ezt tükrözi. San Remo ennél a versenynél nehezebb, eddig háromszor indultunk, egyszer sem sikerült célba érni” – mondta Érdi, kicsit pesszimistán az utolsó előtti futam előtt.
A feladat nagyságát jól mutatja, hogy miközben Érdiék próbálnak kijönni a szűkös büdzséből, a versenytárs Graham saját légitársaságot üzemeltet, amely épp az Elba Rally előtt kötött partneri megállapodást a bajnoksággal.
Az Elba Rallyn még három magyar páros ért célba a Historic Eb mezőnyben. Mekler László és Meklerné Mikó Edit megnyerte a C1 kategóriát, ugyanitt Magoss Péter és Maricsek Miklós harmadik lett. Az E2 csoportban Dunavölgyi János és Wébel Martin Zsolt harmadik helyen ért célba a Lada Samarával.
A világbajnoki cím szempontjából nagyon fontos tíz pont kerülhet Thierry Neuville zsebébe, ha vasárnap célba ér a Chile Rallyn – és még tehet is hozzá jó néhányat.
A szombati nap végén véglegessé váltak a Chile Rallyn első fázisán megszerzett pontok – persze ehhez az első tíz helyen álló pilótának még célba is kell érnie vasárnap, különben ezek a pontok elvesznek. Provizorikusan azonban érdemes megnézni az állást.
Három futammal a szezon vége előtt már talán senkinek sem jelent újdonságot, hogy versenyzők már szombaton pontokat kapnak (az első tíz helyezett, 18, 15, 13, 10, 8, 6, 4, 3, 2, 1 leosztásban), majd vasárnap további pontokért szállnak harcba (a legjobb hét kap pontot, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 bontásban), a power stage-en pedig szokás szerint az öt leggyorsabb szerez pontot (5, 4, 3, 2, 1).
Ez alapján az utolsó két szakaszon robbantó Kalle Rovanperä 18, míg Elfyn Evans 15, Ott Tänak 13, Thierry Neuville 10, Adrien Fourmaux 8, Sami Pajari 6, Grégoire Munster 4, Esapakka Lappi 3, Nikolay Gryazin 2, Gus Greensmith pedig 1 ponttal gazdagodna.
22 évvel ezelőtt a mai napon rendezték a 2002-es USA Nagydíjat. A világbajnoki címek már réges-régen eldőltek, így túl sok mindenért nem izgulhattak a sportág drukkerei, a sima Ferrari kettős győzelmet hozó indianapolisi versenyen azonban mégis történt valami, amiről bőven lehetett beszélni. Az élen álló Michael Schumacher ugyanis az utolsó kör utolsó kanyarjában félrehúzódott a mögötte érkező csapattársa, Rubens Barrichello elől, majd a két vörös autó fej-fej mellett haladva ért célba, ám a vonalnál 11 ezredmásodperccel már a brazil pilóta volt előrébb, így az övé lett a győzelem.
Mivel ez volt az a szezon, amelyben az Osztrák Nagydíjon hatalmas botrány robbant ki, amikor a Ferrari félreállította az első helyről Barrichellót és megnyerette Schumacherrel a futamot, Indianapolisban mindenki arra gondolt, hogy az ötszörös világbajnok most adta vissza a kölcsönt. Valójában azonban nem valószínű, hogy ez történt.
Hogy akkor mi állhatott a dolgok hátterében, arról a 2002-es USA Nagydíj 20. évfordulójára írt cikkünkben írtunk, amelyet alább olvashat:
Egymás után a második nehéz hétvégét éli át Sébastien Ogier, és úgy érzi, elszálltak az esélyei a kilencedik világbajnoki címe megszerzésére.
Már a Chile Rally első napja sem úgy alakult Sébastien Ogier-nek, ahogyan tervezte, hiszen pénteken odacsapta a Toyota hátulját a falnak, emiatt defektet kapott, és a harmadik szakaszon kereket kellett cserélnie – már ekkor jókora hátrányba került.
Szombaton folytatódott az Akropolisz Rallyn megkezdett rossz sorozat, a nyolcadik gyorson, közel a célhoz Ogier eltalált egy követ, ettől megsérült a kormánymű, az autó pedig ott maradt a falban. A szombati pontokat Ogier úgy elbukta, ahogy vannak, vasárnap szuperralizik majd, de az már nem sokat számít a világbajnoki címért folytatott csatában.
Thierry Neuville előnye már így is tetemes volt, és ha vasárnap célba ér, és megkapja a szombatot szerzett 10 pontját, már 48 pont lesz Ogier hátránya. Ha pedig Neuville hozzátesz néhányat vasárnap, akkor végleg leszakíthatja a nyolcszoros világbajnokot, hiszen a hátralévő két versenyen legfeljebb 60 pontot lehet szerezni. Onnantól Neuville-nek már csak a saját csapattársára, Ott Tänakra kell figyelnie.
„Igen, úgy néz ki, vége van – mondta Ogier a DirtFishnek.– Legalább nem vagyok igazán csalódott, mert csak két versennyel ezelőtt lett cél a világbajnokság, és előtte nem volt az. Sokan mondták nekem, hogy nem tettem volna jót a világbajnokságnak, ha úgy nyerem meg, hogy nem versenyeztem az egész szezonban. De hát versenyző vagyok, amíg volt lehetőségem rá, igyekeztem küzdeni érte. A legutóbbi két versenyen mutatott tempómmal elégedett vagyok, de Görögországban a csapat hibázott a turbóproblémával, itt pedig én. Mindketten elkövettünk néhány hibát, ami túl sokba került.”
A gyártók világbajnoksága legalább még nyitott, a Toyota Kalle Raovanperä és Elfyn Evans teljesítménye miatt még reménykedhet abban, hogy utoléri a Hyundait.
„Sajnos a gyártók bajnokságában sem állunk túl jól, de a csapattársaim jól teljesítenek ezen a hétvégén – tette hozzá Ogier. – Nagyon szorítok nekik, hogy így tudják folytatni, és jó lenne életben tartani az esélyt, ameddig csak lehet. Mindent megteszek majd, hogy újabb pontokat hozzak a csapatnak.”
Borzalmas időjárási körülmények között rendezték meg az utolsó két szombati szakaszt a Chile Rallyn, amelyen már Kalle Rovanperä vezet.
„Nem tudom, hogyan várja el bárki, hogy ilyen körülmények között versenyezzünk, ez őrület.”
Ezt Elfyan Evans mondta a Chile Rally 11. szakasza után, amely alatt olyan köd szállt le, hogy gyakorlatilag alig láttak valamit a pilóták. Előtte, a 10. gyorsaságin lényegében semmi különös nem történt, az éllovasok ugyanabban a sorrendben végeztek, ahogyan az összetettben is álltak.
A 11. gyorson a körülmények miatt mindenki vigyázott, de minél később indult valaki, annál rosszabb lett a helyzet. Thierry Neuville volt az utolsó, aki még valamelyest tűrhető viszonyok között jött le, meg is nyerte a szakaszt, egyébként szinte mindenki óvatosan gurult végig a ködben.
Kivéve Kalle Rovanperát, aki a katasztrofális látási viszonyok közepette is csak öt másodperccel maradt el Neuville-től, át is vette a vezetést az összetettben. A szakasz egyik nyertese ő volt, a másik pedig Neuville, aki hirtelen közel került a dobogóhoz. Rovanperä, aki azért látott már életében rossz időt, azt mondta, sosem vezetett még ilyen körülmények között raliautót. A szakaszt aztán később Fabrizio Zaldivar célba érése után törölték is.
A WRC2-ben Oliver Solberg a világbajnoki címet érő első helyről megállt kereket cserélni, így aztán aligha Chilében lesz világbajnok. Ezzel ő lett a szakasz legnagyobb vesztese, nem az időellenőrzéshez túl korán érkező, és ezért kétperces büntetést kapó Esapekka Lappi.
Köd éppenséggel a 12. szakaszon is volt, esővel megspékelve, az időjárás nem volt a verseny nagy barátja szombaton. Ezen a gyorson egy fokkal barátságosabb volt végigmenni, Adrien Fourmaux a péntekhez hasonlóan szombaton is elvitte az utolsó szakaszt, Rovanperä is nagyot ment, mindössze 0.8 másodperccel lemaradva jött be másodiknak.
Rovanperä az összetettben jelentősen növelte az előnyét, 15.1 másodperccel áll jobban Evansnél, a harmadik Tänak már 33.6 másodpercre van tőle – Tänakot pedig már csak 10.1 másodperccel követi az okosan versenyző Neuville.
A verseny vasárnap, magyar idő szerint 13.23-kor folytatódik – a visszaálló Ogier-vel együtt.
Chile Rally, az állás az SS12 után
1. #69 Kalle Rovanperä, Jonne Halttunen (FIN), Toyota GR Yaris Rally1, 2:25:14.3
2. #33 Elfyn Evans, Martin Scott (GBR), Toyota GR Yaris Rally1, +15.1
3. #8 Ott Tänak, Martin Järveoja (EST), Hyundai i20 N Rally1, +33.6
4. #11 Thierry Neuville, Martijn Wydaeghe (BEL), Hyundai i20 N Rally1, +43.7
5. #16 Adrien Fourmaux, Alexandre Coria (FRA), Ford Puma Rally1, +1:23.0
6. #5 Sami Pajari, Enni Mälkönen (FIN), Toyota GR Yaris Rally1, +1:49.5
7. #13 Grégoire Munster, Louis Louka (LUX, BEL), Ford Puma Rally1, +1:50.6
8. #4 Esapekka Lappi, Janne Fern (FIN), Hyundai i20 N Rally1, +5:14.6
9. #23 Nikolay Gryazin, Konstantin Aleksandrov (BLR), Citroën C3 Rally2 (WRC2), +6:28.2
10. #25 Gus Greensmith, Jonas Andersson (GBR, SWE), Škoda Fabia RS Rally2 (WRC2), +6:45.0
Szeptember 29., vasárnap 13:23: SS13, Laraquete 1 (18.62 km) 14:35: SS14, Bio Bio 1 (8.78 km) 15:35: SS15, Laraquete 2 (18.62 km) 18:15: SS16, Bio Bio 2 (Power Stage) (8.78 km)
Az 1990-es Spanyol Nagydíj hétvégéje a Forma–1 történetének egyik legbrutálisabb nem halálos balesetéről marad emlékezetes, amelyet Martin Donnelly, a Lotus versenyzője szenvedett el. A pénteki időmérőn történt horrorisztikus bukásban a darabokra hulló autójából üléssel együtt kieső brit versenyzőnek leállt a veséje és a tüdeje, le akarták vágni a lábát, de nemhogy túlélte, hanem fel is épült, noha az F1-ben többé nem versenyezhetett. Alábbi, a baleset 32. évfordulójára írt cikkünkben részletesen visszatekintettünk a történtekre:
Sébastien Ogier világbajnoki reményei ott maradtak a Lota szakasz falában, Elfyn Evans visszaverte Kalle Rovanperä támadását a kilencedik gyorson.
Helyi idő szerint délelőtt, magyar idő szerint kora délután folytatódott a Chile Rally, méghozzá igazán látványos és trükkös szakaszokkal. A szuperralizó Martins Sesks kezdte a napot a 7. gyoson, aki életében először indult elsőként, de élvezte a feladatot. A pénteki defektje miatt nagy rohanásban lévő Sébastien Ogier kockáztatott, és lágy gumikkal indult – erre a szakaszra ez volt az ideális, de a következő kettőre már nem feltétlenül.
A világbajnokság listavezetője, Thierry Neuville új beállításokkal vágott neki a napnak, ami önmagában nem meglepő, az viszont igen, hogy ezeket bevallása szerint még sosem használta. Az sajnos már egyáltalán nem meglepő, hogy Esapekka Lappinak ezúttal is volt valami problémája, a kövek miatt egyszer csak megjelent a látóterében az autója eleje, egy kilométert úgy haladt, hogy alig látta az utat, majd talált egy gödröt, amibe hajtva megszabadult a zavaró elemtől – lámpástól, sárvédőstől, mindenestől.
A szakaszt egyébként a Toyota uralta, az éjszaka első helyre előrelépő Elfyn Evans nyerte meg a szakaszt 0.9 másodperccel a második napra már beszédessé váló Ogier és 1.4 másodperccel Kalle Rovanperä előtt, a második helyre visszacsúszó Tänak bejött negyediknek, és összesítésben megtartotta a második helyét, a hátránya viszont 7.1 másodpercre nőtt Evansszal szemben – Rovanperä pedig közelített hozzá a harmadik helyen.
A 8. gyorsaságin aztán Ogier minden reménye elszállt a felzárkózásra, és minden bizonnyal a kilencedik világbajnoki címére is. Meglehetősen jó tempóban haladt a szakaszon, majd közel a célhoz ráhajtott egy jó nagy kőre, és az autója nem fordult el a következő balkanyarban. Minden bizonnyal eltört a kormánymű, a célig sem tudták elszenvedni a falba álló Toyotát, Ogier szombatra kiszállt a versenyből.
Ott Tänak is megpördült a szakasz elején, ő legalább folytatta a versenyt, viszont sok időt veszített, és az eszméletlenül nagyot menő Rovanperä megelőzte. Evans megtartotta az első helyet, de már csak 1.8 másodperccel vezetett Rovanperä előtt.
A 9. gyorsaságin aztán Evans visszavágott, megnyerte a ködben megrendezett szakaszt, ráadásul Tänaknak 9.3, Rovanperának 9.8 másodpercet adott. Neuville felgyorsult, ráérzett az emlegetett új beállításokra, és összetettben már a negyedik helyre jött fel, megelőzte Grégoire Munstert és Sami Pajarit. Neuville ennél előrébb már csak akkor jut, ha valaki kiesik előle, de szépen lépeget pályafutása első világbajnoki címe felé.
Mint ahogy szépen lépeget a világbajnoki cím felé Oliver Solberg is a WRC2-ben, ugyanis a 9. gyorsasági után az élre állt.
A Chile Rally magyar idő szerint szombat este 20.07-kor folytatódik, a mezőny ugyanezt a három szakaszt teljesíti.
Chile Rally, az állás az SS9 után
1. #33 Elfyn Evans, Martin Scott (GBR), Toyota GR Yaris Rally1, 1:41:16.7
2. #69 Kalle Rovanperä, Jonne Halttunen (FIN), Toyota GR Yaris Rally1, +10.1
3. #8 Ott Tänak, Martin Järveoja (EST), Hyundai i20 N Rally1, +17.4
4. #11 Thierry Neuville, Martijn Wydaeghe (BEL), Hyundai i20 N Rally1, +48.8
5. #5 Sami Pajari, Enni Mälkönen (FIN), Toyota GR Yaris Rally1, +1:03.4
6. #13 Grégoire Munster, Louis Louka (LUX, BEL), Ford Puma Rally1, +1:24.5
7. #16 Adrien Fourmaux, Alexandre Coria (FRA), Ford Puma Rally1, +1:24.9
8. #4 Esapekka Lappi, Janne Fern (FIN), Hyundai i20 N Rally1, +1:39.6
9. #20 Olivier Solberg, Elliot Edmondson (SWE, GBR), Škoda Fabia RS Rally2 (WRC2), +4:08.5
10. #21 Yohan Rossel, Florian Barral (FRA), Citroën C3 Rally2 (WRC2), +4:12.6
Szeptember 28., szombat 14:07: SS7, Pelun 1 (15.65 km). Győztes: Evans, 10:35.0 / 1. EVANS, 2. Tänak, 3. Rovanperä 15:01: SS8, Lota 1 (25.64 km). Győztes: Rovanperä, 15:23.8 / 1. EVANS, 2. Rovanperä, 3. Tänak 16:05: SS9, Maria las Cruces 1 (28.31 km). Győztes: Evans, 17:04.3 / 1. EVANS, 2. Rovanperä, 3. Tänak 20:07: SS10, Pelun 2 (15.65 km) 21:01: SS11, Lota 2 (25.64 km) 22:05: SS12, Maria las Cruces 2 (28.31 km)
Szeptember 29., vasárnap 13:23: SS13, Laraquete 1 (18.62 km) 14:35: SS14, Bio Bio 1 (8.78 km) 15:35: SS15, Laraquete 2 (18.62 km) 18:15: SS16, Bio Bio 2 (Power Stage) (8.78 km)
Ma, szeptember 28-án ünnepli 56. születésnapját Mika Häkkinen, 1998 és 1999 Forma–1-es világbajnoka. A repülő finn 1991 és 2001 között versenyzett a száguldó cirkuszban, ez idő alatt pedig mindössze két istálló, a Lotus és a McLaren alkalmazásában állt. Ám első F1-es tesztjét nem ezen csapatok valamelyikében, hanem a Benettonnál teljesítette, és rendesen megijesztette a szerelőit.
A jeles nap alkalmából ajánljuk korábbi cikkünket, amelyben többet is megtudhatnak arról, hogy mi történt:
Semmi más nem sérült meg Martins Sesks autóján a Chile Rally harmadik szakaszán elszenvedett ütközésben, csak a gumik, de ez éppen elég volt a pénteki versenynap feladásához.
Nem feltétlenül olyan nyitányról álmodott az M-Sport csapatában versenyző Martins Sesks, mint amilyen végül jutott neki a Chile Rallyn. A harmadik szakasz után fel kellett adnia a pénteki versenyzést, mert odacsapta az autóját a padkához, kettős defektet kapott, és a navigátorával együtt csak az egyik kerekét tudta kicserélni. Az etapon csak három kereke forgott szabadon, pedig a folytatáshoz mind a négynek kellett volna. De hát hol volt már az a negyedik kerék…
„Igen, csak egy pótkerekünk volt, nagyon szerencsétlen az eset – mondta a DirtFishnek a Lengyel- és a Litván Rallyn remeklő Sesks. – Egy sima jobbos kanyar volt, ami rendben ment, majd kitört az autó hátulja, és a padkának ütköztünk. Majd mindkét kerék kilyukadt. Minden rendben van, a kormánymű is egyenes, csak a gumik sérültek meg.”
Két pótkerékkel a csomagtartóban Sesks nem kényszerült volna szuperralira szombaton, de nem ez tűnt a megfelelő stratégiának, utólag pedig már hiába okos az ember.
„Nagyon alacsony volt a defektveszély, a csúszós hely fogott meg minket – mondta Sesks. – Néhány kanyarral korábban még minden szép sima volt, majd egyszer csak ott voltak ezek a sziklák. Nem ez a legszebb módja a tanulásnak, de amíg minden egyben van, addig rendben vagyunk. Szombatra fel kell írnom azokat a helyeket, ahol csúszós dolgok vannak, mert ez kifogott rajtam.”