back to top
2024. november 27. 22:46
Kezdőlap Blog Oldal 55

Sébastien Ogier: Azt mondták, hogy be kell fognunk a szánkat

0

Az Akropolisz Rallyn kapott túlzó büntetésre válaszul Sébastien Ogier tőmondatokban nyilatkozott a Chile Rally első napján.

Ahogy a Chile Rally első három szakaszáról írt tudósításunkban olvashatták, a nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier meglehetősen szűkszavúan nyilatkozott a szakaszok végén, és ez nem változott meg a folytatásban sem. Az ötödik gyors után például megtudhattuk tőle, hogy „Az élet szép, próbáljuk meg élvezni.”

Persze megvolt ennek az előzménye.

Az Akropolisz Rallyn szóvá tette, hogy miért indítják olyan gyorsan egymás után az autókat, hogy mindenkinek porfelhőben kell vezetnie, nem éppen finoman, de mondandója tartalmával nehéz lett volna vitatkozni vitatkozni. Ezt 30 ezer eurós, egyelőre felfüggesztett büntetéssel honorálta a WRC, Ogier pedig a maga módján tiltakozott.

Ogier pénteken aztán magyarázatot is adott a viselkedésére.

„Mindenki tisztában van vele, hogy nem igazán akarok beszélgetni – mondta Ogier. – Azt mondták, hogy nem szabad, jelenleg… Nem a legjobb reakció, hogy azt csinálom, amit csinálok, nincs semmi személyes porblémám sem a médiával, semmi a szurkolókkal. Sajnálom, de nagyon kevés eszközünk van, amit használhatunk. Nem érzem úgy, hogy beszélni akarok, és sajnálom, ahogy mondtam, mindazok miatt, akik ennél jobbat érdemelnek. De azt mondták nekünk az FIA csúcsáról, hogy be kell fognunk a szánkat, szóval ez egy kicsit szomorú.”

Egyébként Ogier nem maradt egyedül a szűkszavúságával, az első helyről utólag másodiknak visszacsúszó Ott Tänak is csatlakozott hozzá.

„Ez jelenleg nem csak a raliban van így – tette hozzá Ogier, nyilvánvalóan utalva Max Verstappen összetűzésére a stewardokkal a múlt heti Szingapúri Nagydíjon. – Meglátjuk, mit hoz a jövő.”

Ogier mindenesetre azt ígérte, szombaton már újra nyilatkozik – nemsokára kiderül, valóban így tesz-e.

Mini Dakarnak is elmenne az idei Marokkó Rally – mindenki nevezett aki számít

0

A tereprally-világbajnokság ötödik és egyben utolsó fordulójára, a Marokkó Rallyra 271 jármű nevezett, közülük 62 vb résztvevő. A versenyen dőlnek el a világbajnoki helyezések, emellett a jövő évi Dakar erőviszonyai is körvonalazódnak.

Október 6. és 11. között rendezik a 25. marokkói futamot, ahol 2468 kilométeres túra vár a mezőnyre, amelyből 1512 kilométer a speciálszakasz. Az útvonal Marrakeshből Zagorán keresztül vezet Mengoub/Bouârfa felé.

Az autós mezőnyben Nasser Al-Attiyah az új Dacia Sandriderrel áll rajthoz. A tét nagy, hiszen egy kiesés akár a vb címébe is kerülhet, így nagy bátorság az autó első versenyén ekkora tét mellett indulni. A katarinak nincs más választása, a Dakar előtt ez az utolsó lehetőség a versenyzésre. Csapattársai közt ott lesz Sebastien Loeb és Cristina Gutierrez is.

A vb második helyezett Yazeed Al Rajhi a Toyota-armada zászlóvivőjeként indul, neki 26 pont a hátránya Al-Attiyah mögött. A japánok mindent bevetnek, Lucas Moraes, Seth Quintero, Denis Krotov és Yuan Cruz Yacopini is a Hilux-szal indul. Ugyan két csapat színeiben neveztek, de nem kétséges, hogy mindannyian támogatni fogják Al Rajhit.

foto: A.S.O./Frederic Le Floc’h/DPPI

A Ford érdekes módon nem  nevezte be Nani Romát, helyette Carlos Sainz és Matthew Wilson vezeti a Raptorokat. Azok után, hogy Roma sok tapasztalatot szerzett az autóval a Hungarian Baján, furcsa, hogy Marokkóban nem áll rajthoz.

A Minit sem szabad elfelejteni, ugyanakkor ők is okoztak némi meglepetést azzal, hogy az új autójukba a Toyotáról váltó Guerlain Cicheritet ültették, aki 2022-ben megnyerte a versenyt. A Mini korábbi dízelmotoros változatával indul a Hungarian Baja győztes Joao Ferreira és Guillaume de Mevius is.

foto: X-Raid

A kamionok is ott lesznek Marokkóban, Martin Macik, Kees Koolen és Ales Loprais Ivecóval, Martin Soltys Tatrával áll rajthoz.

A motoros mezőnyben természetesen indul a vb összetettben 9 ponttal vezető Ross Branch. természtesen a Hero motorosát üldöző Hondák is rajthoz állnak, Ricky Brabec, Adrien van Beveren, Tosha Schareina és Pablo Quintanilla az egyéni siker mellett a csapatbajnoki első helyet is meg akarja tartani. Daniel Sanders a Gas Gas-szal, Bradley Cox a KTM-mel versenyez.

A Marokkó Rally október 6-án a prológgal kezdődik, majd öt speciálszakasz után október 11-én érik el a célt a versenyzők.

de Mevius
foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

Sírva tagadta meg a versenyzést Senna tragédiája után a pilóta, akit a brazil legenda mentett meg

0

61 éves lett Érik Comas, akinek élete és karrierje több szempontból is összefonódott Ayrton Sennáéval. Az 1992-es Belga Nagydíj időmérőjén a brazil pilóta saját testi épségét kockáztatva potenciálisan megmentette az életét, szűk 16 hónappal később pedig a francia versenyző volt az egyetlen, aki nem folytatta a San Marinó-i Nagydíjat a háromszoros világbajnok halálos balesete után.

1963. szeptember 28-án, vagyis éppen 61 éve született Érik Comas. A francia pilóta 1989-ben második lett a Forma–3000-ben, majd a következő évben meg is nyerte azt, így 1991-ben már a Forma–1-ben versenyezhetett. Azonban a Ligier akkoriban nem számított versenyképesnek, ahogyan a Larrousse sem, ahova két év elteltével igazolt. Végül összesen négy szezont töltött az F1-ben, ahol 63 hétvégéjéből 59-szer részt vehetett a futamon, ezeken összesen 7 pontot gyűjtött.

Ezt követően túra-, illetve sportautózásra váltott, ahol már jóval nagyobb sikereket ért el. 1998-ban és 1999-ben megnyerte a japán GT-bajnokságot, amelyben egy-egy alkalommal a második, illetve a harmadik helyet is sikerült elhódítania. 2005-ben pedig 41 évesen második lett a Le Mans-i 24 órás viadalon. A ralizásba is belekóstolt, de egyetlen világbajnoki versenyét, a 2000-es Ausztrál Rallyt nem tudta befejezni.

Comas-ra azonban nem elsősorban az eredményei miatt emlékeznek az autósport szerelmesei, hanem amiatt, ami az 1992-es Belga Nagydíj edzésén történt. A francia pilóta óriási balesetet szenvedett a Blanchimont-kanyarban, aminek következtében eszméletét vesztette, viszont a lába rajta maradt a gázpedálon. Nem más, mint a háromszoros világbajnok, az akkori címvédő, a helyszínre elsőként odaérő Ayrton Senna sietett a Ligier versenyzőjének segítségére.

Az volt a balszerencsém, hogy én érkeztem meg elsőként abba a kanyarba – idézte fel azt, amit utólag megtudott az egészből. – Onnantól kezdve semmire nem emlékszem, mivel egyenesen belecsapódtam a falba. Nincsenek emlékeim arról a pillanatról, csak a képek, amelyeket később láttam. A baleset előtti néhány másodperctől kezdve minden törlődött a memóriámból. Az autóm bal első kereke nekivágódott a fejem jobb oldalának, ami úgy kiütött, mintha ökölvívásban KO-t kaptam volna. Eközben a kocsi visszacsúszott a pálya közepére, de én továbbra is öntudatlanul álltam a gázon.”

Senna hallotta, hogy valami nagyon nincs rendben, hiszen a Renault-motor továbbra is visított az álló autóban. Mindez pedig rendkívül veszélyes olt, hiszen a szivárgó benzin miatt tüzet vagy akár robbanást is okozhatott volna. A brazil pilóta saját testi épségét nem kímélve – ne feledjük, a többiek ott mentek el mellettük – odaszaladt bajba jutott kollégájához.

Eszméletlenül ültem az autóban, amelynek a motorja őrült fordulatszámra kapcsolt – folytatta Comas. – Ayrton megérkezett, és azonnal hallotta az erőforrás által keltett óriási zajt. A motor hét-nyolcezres fordulatszámon üvöltött, vagy valami ilyesmi. Leállította a kocsiját, kiugrott belőle, és saját testi épsége kockáztatásával odament a kocsimhoz, majd leállította a motort. A pálya még a sárga zászló ellenére is nagyon veszélyes volt. Megkereste az áramkör-megszakítót, és kikapcsolta a motort, megakadályozva [a kocsi] kigyulladását vagy akár a robbanást. Úgy tűnik, hogy az ütközés után kiszivárgott némi üzemanyag, szóval nagy volt a veszély. Néhány másodperc alatt felrobbanhatott volna. Szóval igen, Ayrton Senna valószínűleg megmentette az életemet.”

Botrány, életmentés, önkívület – lélegzetelállító felvételek Sennáról (videó)

Ez utóbbit persze nem lehet biztosra venni, de igen valószínű, hogy Senna közbeavatkozása nélkül óriási baj történt volna. Ráadásul a McLaren versenyzője mindemellett stabil pozícióba helyezte Comas fejét, amíg meg nem érkezett a szakszerű segítség. A francia pilótát kórházba szállították, és bár az időmérőt és így a futamot is ki kellett hagynia, nem lett komoly baja. Olyannyira, hogy másnap már ott volt a paddockban, hogy megköszönje a segítséget, amiről legnagyobb sajnálatára semmilyen felvétel nem készült.

Comas-nak azonban nem ez az egyetlen kapcsolódási pontja Sennához, hiszen már jó ideje ő volt a bálványa. Először az 1984-es Monacói Nagydíjon látta versenyezni, amelyen még a Tolemannel másodikként ért célba a szakadó esőben, és ha nem intik le idő előtt a versenyt, akkor jó eséllyel Alain Prostot is megelőzte volna. „Akkor láttam őt először a pályán – emlékezett vissza a RaingNews365.com-nak adott interjújában. – A sziklák tetején voltunk a Rascasse-kanyar mellett, másra nem volt pénzünk. Senna nem nyerte meg azt a futamot, de onnantól kezdve ő volt a példaképem.”

Ilyen volt Senna első éve a Forma-1-ben – a volt versenymérnök nem mindennapi visszaemlékezése

Hat évvel később aztán személyesen is találkoztak. Abban az évben Senna másodszor lett Forma–1-es világbajnok, míg Comas a Forma–3000 küzdelmeiben bizonyult a legjobbnak. „Gratulált nekem, és ez óriási hatással volt rám – fogalmazott a francia expilóta, aki szerint a brazil versenyzőt érdekelte, hogy mi zajlik az utánpótlásban. – Nagyon beleásta magát az juniorkategóriákba.”

Ma lenne 64 éves Ayrton Senna – lassan 30 éve nincs köztünk a legenda

Aztán három teljes éven át együtt versenyeztek, igaz, az autóik közötti különbségnek köszönhetően a pályán leginkább akkor találkozhattak, amikor Senna lekörözte Comas-t. Majd jött 1994. május 1-e és az aznapi San Marinó-i Nagydíj, amelyen az akkor már a Williamst erősítő világbajnok halálos balesetet szenvedett. Nem sokkal korábban Comas összeütközött honfitársával, Éric Bernarddal, aminek következtében ki kellett mennie a bokszba. Amire visszatért már megtörtént a baj, sőt, már a mentéshez szükséges járművek is a helyszínre értek, így ő volt az utolsó a mezőnyből, aki a pályán testközelből látta a brazil legendát, bár erről alighanem lemondott volna.

„Az én hibám volt” – Senna tragédiájáról beszélt a brazil legenda vesztét okozó autó tervezője

Amikor odaértem, nem tudtam, mi történik – mondta. – Azonban láttam, hogy Senna ott fekszik, miközben valami furcsa energiát éreztem. Egyfajta sugárzás volt, amely egyértelművé tette számomra, hogy Senna nem fogja túlélni. Ez nagy hatással volt rám. Sírva rohantam vissza a csapathoz, és azonnal azt kiabáltam, hogy soha többé nem fogok versenyezni. A csapat azt tanácsolta, hogy előbb teljesítsek egy tesztet, és csak utána hozzam meg a végső döntést. Befejeztem az idényt, de utána már elég volt.”

„A legmegindítóbb, amit az autósportban láttam” – az elfeledett emlékezés Ayrton Sennára

Valóban, Comas végül a szezonzáró Ausztrál Nagydíjat leszámítva – ahol pénzügyi okokból Jean-Denis Delétrazt ültették be a helyére – mindenhol elindult, viszont az imolai versenyt a mezőnyből egyedüliként nem folytatta. A francia exversenyző bokszból történt visszatérése kapcsán sokan azt hiszik, hogy azért ment vissza a pályára, hogy ezúttal ő segítsen Sennán, de leszögezte, nem járt ilyesmi a fejében, már csak azért sem, mert tudta, hogy neki nincs keresnivalója a mentési folyamatban.

A férfi, aki végig Senna mellett volt a halála előtti utolsó órákban – „Mindent bevetettünk, de hiába”

A balesetem után Senna volt ott elsőként, de nem arról volt szó, hogy én is ugyanezt akartam tenni – magyarázta. – Amikor odaértem, világos volt számomra, hogy semmit nem tehetek. A futam alatt az én autóm is megsérült, azért mentem be a bokszba, hogy azt helyrehozzák. Senna azalatt szenvedett balesetet, hogy a csapat javította a károkat, de erről nem tudtunk. Amikor a kocsi elkészült, kiküldtek a pályára. Láttam a piros fényjelzést, de azért kihajtottam. Tudtam, hogy mennem kell.”

Itt töltötte élete utolsó éjszakáját Ayrton Senna – a szobában mindent ugyanúgy hagytak

Senna elvesztése nyilvánvalóan nemcsak az F1-re, hanem az egyetemes sportra is sokkolóan hatott. Az évek során talán az enyhíthette a fájdalmat, hogy ő és az előző napon elhunyt Roland Ratzenberger sem halt meg hiába, hiszen az imolai hétvége után az F1 komoly biztonsági reformokba kezdett. Comas-t azonban ez nem vigasztalja. „Ez a folyamat mindig is zajlott – jelentette ki. – Az F1 egyre biztonságosabbá vált, de ez a halottakat nem hozza vissza.”

Éveken át bűntudata volt az utolsó embernek, aki Senna szemébe nézett

A sors iróniája, hogy ha nincs a tragikus baleset, akkor a következő napokban maga Senna is a biztonság témáját helyezte volna előtérbe. Erre nemcsak a GPDA, azaz a versenyzői szakszervezet feltámasztása utal, hanem Comas szavai is. „Vasárnap reggel én ültem mellette Imolában a versenyzői eligazításon, és megkért, hogy menjek el Londonba, hogy beszéljünk a biztonságról” – árulta el.

Versenyzőtársa szerint Senna előre érezte, hogy meg fog halni

Az Imolában történtek nyilvánvalóan nagyon mélyen érintették Comas-t. „Megváltoztatta az életem – célzott Sennára. – Kicsit később meglátogathattam a sírját Brazíliában. Egy ideig csak ő és én voltunk.” A tragédia ellenére viszont nem az utolsó emléke szokott elsőként eszébe jutni a legendás pilótáról. „Ő volt az esős [körülmények] legnagyobb mestere, gondoljunk csak a ’85-ös estorili vagy a ’93-as doningtoni [futamra] – utalt Senna leghíresebb győzelmeire. – Ő juttatta el az F1-et a férfiakhoz, de a nőkhöz is. Végtére is látványra egy szép férfi volt, de emellett nagyon kedves is, és mindig elegáns. Ayrton Senna a bálványom.”

„Ezzel a felelősséggel kell együtt élnem” – Newey ismét felidézte Senna „ostoba” tragédiáját

Utólag változott a Chile Rally állása, ismét Elfyn Evans vezet

0

A Chile Rally törölt első szakaszán magyar idő szerint hajnalban változtak a megállapított idők, így változott az összetett állása is, ismét Elfyn Evans vezet.

Magyar idő szerint hajnalban megváltozott a Chile Rally állása. Ahogyan azt jeleztük, az első szakaszt nézői rendbontás miatt törölték, és a piros zászló előtt mindössze hárman futottak mért időt. A Rally1-es autókkal indulók közül elsőre mindenki a harmadik helyezett Thierry Neuville idejét kapta meg, azonban a szakasz második, versenytempóban történt teljesítése alapján felülvizsgálták az időket.

Ennek az lett az eredménye, hogy Elfyn Evans visszavette a vezetést Ott Tänaktól. Eredetileg 0.4 másodperces előnnyel Tänak zárta az élen a napot, ám az első szakaszon Evans, Adrien Fourmaux és Samai Pajari ideje is megváltozott. Döntő fontosságú, hogy Evans új SS1-es ideje nem 1,4 másodperccel lassabb, hanem két másodperccel gyorsabb volt Tänak idejénél.

Ez 3,4 másodperces változást eredményezett, és így Evans 3,0 másodperces előnnyel az élre állt. Az élmezőny többi helyezése nem változott, azonban a harmadik Kalle Rovanperä hátránya már 10.1 másodperc, és ott van a nyakán Pajari és Gregorie Munster.

Chile Rally, az állás az SS6 után
1. #33 Elfyn Evans, Martin Scott (GBR), Toyota GR Yaris Rally1, 58:03.9
2. #8 Ott Tänak, Martin Järveoja (EST), Hyundai i20 N Rally1, +3.0
3. #69 Kalle Rovanperä, Jonne Halttunen (FIN), Toyota GR Yaris Rally1, +10.1
4. #5 Sami Pajari, Enni Mälkönen (FIN), Toyota GR Yaris Rally1, +12.2
5. #13 Grégoire Munster, Louis Louka (LUX, BEL), Ford Puma Rally1, +13.7
6. #11 Thierry Neuville, Martijn Wydaeghe (BEL), Hyundai i20 N Rally1, +33.3
7. #4 Esapekka Lappi, Janne Fern (FIN), Hyundai i20 N Rally1, +39.1
8. #16 Adrien Fourmaux, Alexandre Coria (FRA), Ford Puma Rally1, +1:02.2
9. #17 Sébastien Ogier, Vincent Landais (FRA), Toyota GR Yaris Rally1, +1:279
10. #23 Nikolay Gryazin, Konstantin Aleksandrov (BLR), Citroën C3 Rally2 (WRC2), +2:17.9

A Chile Rally gyorsasági szakaszainak időterve (magyar idő szerint)
Szeptember 27., péntek
13:35: SS1, Pulperia 1 (19.72 km). Győztes: Ogier, 9:59.1 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Fourmaux (a szakaszt az első három autó után nézői rendbontás miatt törölték)
14:35: SS2, Rere 1 (13.34 km). Győztes: Evans, 6:44.4 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Rovanperä
15:21: SS3, San Rosendo 1 (23.32 km). Győztes: Rovanperä, 12:20.5 / 1. EVANS 2. Rovanperä, 3. Fourmaux
19:46: SS4, Pulperia 2 (19.72 km). Győztes: Ogier 9:52.3 / 1. EVANS, 2. Tänak, 3. Fourmaux
20:41: SS5, Rere 2 (13.34 km). Győztes: Ogier 6:35.9 / 1. EVANS, 2. Tänak, 3. Rovanperä
21:32: SS6, San Rosendo 2 (23.32 km). Győztes: Fourmaux 12:05.4 / 1. EVANS, 2. Tänak, 3. Rovanperä

Szeptember 28., szombat
14:07: SS7, Pelun 1 (15.65 km)
15:01: SS8, Lota 1 (25.64 km)
16:05: SS9, Maria las Cruces 1 (28.31 km)
20:07: SS10, Pelun 2 (15.65 km)
21:01: SS11, Lota 2 (25.64 km)
22:05: SS12, Maria las Cruces 2 (28.31 km)

Szeptember 29., vasárnap
13:23: SS13, Laraquete 1 (18.62 km)
14:35: SS14, Bio Bio 1 (8.78 km)
15:35: SS15, Laraquete 2 (18.62 km)
18:15: SS16, Bio Bio 2 (Power Stage) (8.78 km)

Teljes nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények
A világbajnokság állása

Tänak négy tizeddel vezet Evans előtt a Chile Rally első napja után

0

Az ötödik szakaszon Ott Tänak átvette a vezetést Elfyn Evanstől, aki a hatodikon 0.4 másodpercre zárkózott fel, a végig küszködő Kalle Rovanperä a harmadik a Chile Rally első napja után.

Martins Sesks nélkül folytatódott a Chile Rally magyar idő szerint 19.45 órától, az észt pilóta még a harmadik gyorson csapta oda a falhoz a Ford Pumát, kettős defektje volt, pótkereke viszont csak egy. Ugyan begurult a célba, de az etapon elbukta a pénteki folytatás lehetőségét, mert az autójának csak három kereke forgott szabadon, pedig a szabályok szerint mind a négynek kellett volna. Sesks szombaton szuperralival újra ott lesz a mezőnyben.

 

A negyedik szakaszon Thierry Neuville óvatosan gurult végig, és ugyanúgy küzdött a tapadás megtalálásával, mint korábban, az első nekifutásra. Csapattársa, Ott Tänak ezzel szemben egészen pofás időt ment, a harmadik szakaszon defektet kapó és jócskán leszakadó Sébastien Ogier viszont egyszerűen kitaposta a Toyota lelkét, és megkezdte a lehetetlen küldetést a felzárkózásra.

Kalle Rovanperä benézett egy zárt kertkapun, ennek következményeként egyrészt a kapu kinyílt, másrészt Rovanperä tolatott, és eldobott tíz másodpercet. Esapekka Lappi durrdefektet kapott, hogy mitől, az rejtély, mert állította, hogy nem talált el semmit, mindenesetre három keréken begurult a célba. A szakaszt Ogier nyerte meg, az összetettben Evans maradt az élen, de az előnye jócskán csökkent a második helyre fellépő Tänak előtt.

Ez volt az a szakasz, amelyet elsőre töröltek a rossz helyen álló nézők miatt, a korábban megállapított időket pedig a második, versenytempóban történő teljesítés alapján felülvizsgálják. Ennek eredménye azonban cikkünk megírásáig még nem ismert.

Az ötödik gyorson csak kapkodtuk a fejünket, Ogier megint hatalmasat ment, és úgy tűnt, hogy senki sem lesz veszélyes az idejére. Erre jött Adrien Fourmaux, akiről az sem volt biztos, hogy el tud indulni, mert navigátorával, Alexandre Coriával együtt még generátort szerelt az etapon (meg hűtővízcsövet is, mert közben eltörték). Végül elindult, még ha késéssel is, és mindössze 0.2 másodperccel maradt el Ogier idejétől – a hat perces késésért viszont megkapta az egy perces büntetését. A Chile Rallyt eddig mindkétszer megnyerő Tänak továbbra is jó tempót ment, és át is vette a vezetést a ritmusát veszített Evanstől.

Fourmaux
Fotó: WRC

Tänak meg is tartotta az első helyet az utolsó pénteki szakaszon, de Evans is kitett magáért, és mindössze 0.4 másodpercre zárkózott fel – nem akármilyen meccsre van kilátás szombaton. Rovanperä végig szenvedett pénteken, de ha szombatra magára talál, még nagyobb csata lehet, mert ő is lőtávolon belül van. A kérdésre, hogy mivel volt a gond pénteken, annyit válaszolt: „Velem.”

Fourmaux már az előző szakaszt is majdnem elvitte Ogier elől, a hatodikat pedig tényleg behúzta előle. Elképesztően nagyot ment a Ford Pumával, aztán a lehető legrövidebbre fogta a nyilatkozatát, hogy a korábban megszerelt autóval egyben visszaérjen a szervizparkba… Amúgy ha nem lett volna a késés miatti időbüntetés, a harmadik helyen zárta volna a napot.

Ha már említettük Sesks korábbi balesetét, emeljük ki azt is, hogy a másik fiatal, Sami Pajari különösebb hiba nélkül lehozta az első napot, és a negyedik helyről várja a folytatást, vagyis ott folytatta, ahol a Finn Rallyn abbahagyta.

A világbajnoki éllovas Neuville takarítóként a hatodik, ő leginkább annak örült, hogy vége a napnak.

A WRC2-ben a világbajnoki címet érő győzelemért hajtó Oliver Solberg feljött másodiknak, Nikolay Gryazin továbbra is vezet, miután csodával határos módon megúszott egy borulást, az előnye viszont már csak 10.2 másodperc a bűvészmutatvány után.

A Chile Rally szombaton, magyar idő szerint 14.07-kor folytatódik.

Chile Rally, az állás az SS6 után*
1. #8 Ott Tänak, Martin Järveoja (EST), Hyundai i20 N Rally1, 58:06.9
2. #33 Elfn Evans, Martin Scott (GBR), Toyota GR Yaris Rally1, +0.4
3. #69 Kalle Rovanperä, Jonne Halttunen (FIN), Toyota GR Yaris Rally1, +7.1
4. #5 Sami Pajari, Enni Mälkönen (FIN), Toyota GR Yaris Rally1, +9.3
5. #13 Grégoire Munster, Louis Louka (LUX, BEL), Ford Puma Rally1, +10.7
6. #11 Thierry Neuville, Martijn Wydaeghe (BEL), Hyundai i20 N Rally1, +30.3
7. #4 Esapekka Lappi, Janne Fern (FIN), Hyundai i20 N Rally1, +36.1
8. #16 Adrien Fourmaux, Alexandre Coria (FRA), Ford Puma Rally1, +1:01.0
9. #17 Sébastien Ogier, Vincent Landais (FRA), Toyota GR Yaris Rally1, +1:24.9
10. #23 Nikolay Gryazin, Konstantin Aleksandrov (BLR), Citroën C3 Rally2 (WRC2), +1:10.8

*az időeredmények a megállapított idők felülvizsgálata miatt változhatnak

A Chile Rally gyorsasági szakaszainak időterve (magyar idő szerint)
Szeptember 27., péntek
13:35: SS1, Pulperia 1 (19.72 km). Győztes: Ogier, 9:59.1 / 1. OGIER, 2. Tänak, 3. Neuville (a szakaszt az első három autó után nézői rendbontás miatt törölték)
14:35: SS2, Rere 1 (13.34 km). Győztes: Evans, 6:44.4 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Rovanperä
15:21: SS3, San Rosendo 1 (23.32 km). Győztes: Rovanperä, 12:20.5 / 1. EVANS 2. Rovanperä, 3. Pajari
19:46: SS4, Pulperia 2 (19.72 km). Győztes: Ogier 9:52.3 / 1. EVANS, 2. Tänak, 3. Rovanperä
20:41: SS5, Rere 2 (13.34 km). Győztes: Ogier 6:35.9 / 1. TÄNAK, 2. Evans, 3. Rovanperä
21:32: SS6, San Rosendo 2 (23.32 km). Győztes: Fourmaux 12:05.4 / 1. TÄNAK, 2. Evans, 3. Rovanperä

Szeptember 28., szombat
14:07: SS7, Pelun 1 (15.65 km)
15:01: SS8, Lota 1 (25.64 km)
16:05: SS9, Maria las Cruces 1 (28.31 km)
20:07: SS10, Pelun 2 (15.65 km)
21:01: SS11, Lota 2 (25.64 km)
22:05: SS12, Maria las Cruces 2 (28.31 km)

Szeptember 29., vasárnap
13:23: SS13, Laraquete 1 (18.62 km)
14:35: SS14, Bio Bio 1 (8.78 km)
15:35: SS15, Laraquete 2 (18.62 km)
18:15: SS16, Bio Bio 2 (Power Stage) (8.78 km)

Teljes nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények
A világbajnokság állása

Most akkor Schumacher csalással lett világbajnok 1994-ben? – itt a magyarázat

0

Alighanem rengeteg Forma–1-rajongó hallott már az 1994-es szezonban a Benettont ért csalási vádakról, de azt talán kevesebben tudják, hogy mivel is próbálkozott pontosan a története első világbajnoki címére hajtó istálló. Willem Toet, a csapat akkori aerodinamikai főnöke a Driver61 YouTube-csatornán Scott Mansellnek nyilatkozva most betekintést nyújtott a kipörgésgátlóval kapcsolatos trükközésbe.

Miután az 1993-as szezon után az FIA betiltott minden vezetést segítő eszközt az Forma–1-ben, az aktív felfüggesztés, az ABS és a teljesen automata váltó mellett a kipörgésgátlónak, illetve a rajtautomatikának is mennie kellett. Ám a McLarentől a Williamshez igazoló, a szezonnyitón Michael Schumacherrel a harcot egyedüliként felvevő Ayrton Senna egyre inkább arra gyanakodott, hogy a Benetton a tiltás ellenére kipörgésgátlót használ.

Bővebben alábbi cikkünkben:

30 éve: Senna egyik legrövidebb versenye után hallgatózott, majd csalást gyanított

A háromszoros világbajnok gyanúja csak fokozódott, amikor a Csendes-óceáni Nagydíj első kanyarjában történt kiesése után a pálya széléről figyelte a mezőnyt, benne Schumacher és Jos Verstappen Benettonját. „Azt hallotta, hogy kihagy a motor, különösen a kigyorsítások alatt. Visszament a csapatához és megkérdezte őket, hogy »Srácok, ti is hallottátok?«. És ezután kezdődtek el a vádaskodások” – mondta Toet az interjúban.

Az FIA végül az imolai futam után lefoglalta a Ferrari, a Benetton és a McLaren szoftverét, a nyári Német Nagydíjon pedig nyilvánosságra hozták a vizsgálati eredményeket, és kijelentették, hogy a Benetton valóban kipörgésgátlót használ, mert megtalálták azt a szoftvermenüben. A híres 13-as menüpontról azonban rosszul hitték, hogy kipörgésgátló, és valójában a rajtautomatika szoftvermaradványa volt, de erről majd később.

Mivel próbálkozott a Benetton?

A Driver61 videója remek betekintést nyújt abba, hogy mit hallhatott Senna Aidában, de ennek megértéséhez előbb vegyük át, hogyan működtek a kipörgésgátlók a betiltásukig. Az 1993-as szezon során használt kipörgésgátlók működési mechanizmusa csapatról csapatra eltérő volt, de az alapok mindegyikben ugyanazok voltak: a rendszer a kerekek forgási sebességét mérő szenzorokra támaszkodott, és az első tengelyen levő, nem meghajtott kerekek forgásának átlagsebességét vette alapul az autó sebességének meghatározásához, majd aztán ezt hasonlította össze a hátsó kerekek forgási sebességével. Amikor a hátsó kerekek gyorsabban forogtak, mint az elsők, a vezérlő-elektronika tudta, hogy a hátsó kerekek kipörögnek és az autó tapadást veszít.

Damon Hill, Williams, Magyar Nagydíj, Hungaroring, 1993
1993-ban a Williams-Renault-k kipörgésgátlóját tartották a legjobbnak / Fotó: LAT Photographic/Williams

Ezután az elektronika több módon avatkozhatott közbe az első és hátsó kerekek forgási sebességének kiegyenlítése és a tapadás visszanyerésének érdekében: késleltethette a gyújtást; bizonyos hengerekben megszüntethette az üzemanyag-befecskendezést; vagy a legdirektebb módszert alkalmazva teljesen elvághatta a gyújtást (a Williams rendszere annyira kifinomult volt, hogy külön-külön képes volt a kerekek fékezésére is). Mindez természetesen a pillanat tört része alatt következett be.

A kipörgésgátló betiltása természetesen nem egysoros kitétel volt az 1994-es technikai szabályzatban, hanem pontosan meghatározták, hogy mit nem szabad. A kipörgésgátló használatát az FIA úgy akarta ellehetetleníteni, hogy betiltotta az ahhoz szükséges szenzorokat és az olyan szoftvert, amely a motor erőleadását a kerekek forgási sebessége vagy a gyorsulási együtthatók alapján tudta szabályozni. Az 1994-es autók tehát buták lettek, és egyszerűen nem tudták összehasonlítani a kerekeik forgási sebességét, azaz nem tudták azt sem, hogy kipörögnek-e a hátsó kerekek vagy sem. A Benettonnak azonban volt egy terve.

„A szalagcímek arról szóltak, hogy betiltották a kipörgésgátlót, de az intelligens emberek mindig is arra fognak törekedni, hogy miként lehet megkerülni a szabályokat. A Forma–1-ben nincs olyan, hogy a technikai szabályok szellemisége. Mi találtunk egy okos kerülőutat, ami 100%-ban védhető volt, de még a szabályalkotóknak sem magyaráztuk el, mert ha megtettük volna, akkor valaki kikotyogja a kocsmában, és elterjed a híre. Elvégre ők is emberek – ecsetelte Toet. – Feltettük a kérdést, hogy mégis hogyan lehetne korlátozni a gázadást. Az első dolog, amit tettünk, hogy korlátoztuk a motor gyorsulását egyes fokozatban, hogy ne pörögjenek ki a kerekek.”

Nigel Mansell, Williams, Ayrton Senna, McLaren, Ausztrál Nagydíj, rajt, 1993
Az 1993-as Ausztrál Nagydíj volt az utolsó futam, ahol még lehetett használni a vezetést segítő eszközöket / Fotó: LAT Photographic

Most nyilván sokan azt gondolják, hogy „De hát akkor ez kipörgésgátló, nem?”. Nos, nem, mivel azt nem tiltották a szabályok, hogy a csapatok korlátozzák a motor fordulatszámát azért, hogy óvják azt. A Benetton azt csinálta, hogy megsaccolta, mikor fognak kipörögni egyes fokozatban a kerekek, és azon a ponton korlátozta a fordulatszámot, létrehozva egyfajta statikus, a pilóta gázadására és egyéb külső tényezőkre reagálni képtelen „kipörgésgátlót”. Ám mivel az F1-es autók a legtöbb pályán már akkoriban is csak a rajtnál használtak egyes sebességi fokozatot, ez még nem volt elég ahhoz, hogy valós előnyhöz jussanak.

„Ezután azt mondhattuk, miért nem nézzük meg, hogy a kör során hol tudunk ebből a legjobban profitálni, és hol nyerjük a legtöbb időt egy teljes futamra vetítve” – folytatta Toet, ami annyit jelentett, hogy kiterjesztették a rendszer használatát a második fokozatra is, majd egy rendkívül okos megoldással szintet léptek.

Mivel az autó nemcsak a kerekek forgási sebességével, hanem az éppen használt sebességi fokozattal sem volt tisztában, más úton kellett megmondaniuk neki, hogy éppen milyen sebességgel halad. Erre végül a felső légbeömlőben levő nyomásszenzort használták, ami a sebesség növekedésével egyre nagyobb nyomást mért. Ebből tudták ezután kiszámolni, hogy milyen sebességgel halad az autó és milyen sebességi fokozatban van. Ez pedig ebben a formában egyáltalán nem ütközött szabályba, ugyanakkor megvoltak a módszer hátrányai.

Michael Schumacher, Benetton, Monacói Nagydíj, 1994
Schumacher az 1994-es Monacói Nagydíjon / Fotó: Goodyear

„Ellenőriztük a légköri viszonyokat a rajt előtt, modelleztük, hogy mi történik majd, amikor az autó a különböző sebességi fokozatokon végigmegy, és korrigáltuk az adatokat a légnyomással” – magyarázta Toet, hogy miként érték el, hogy a rendszer tudja, hogy milyen fokozatban halad a pilóta, és mindegyik fokozatban működőképes legyen.

Ám mint arra Toet is rámutatott, az értékeket a futam előtt kellett beprogramozni, menet közben pedig már értelemszerűen nem nyúlhattak hozzá, így a légköri viszonyok változásával (például eső), illetve a gumik kopásával is csökkent a rendszer hatékonysága. „A gumik legjobb állapotához programoztuk, mert ha friss gumikkal limitált az elérhető legjobb köridő, az nagyon frusztráló a pilótának, tudván, hogy a gumikban van még extra tapadás és az autó hátulja meg sem mozdul a kigyorsításkor. Aztán a gumik kopásával csökkent a rendszer előnye.”

A Benetton végül az egész szezon során használta a szabályok szövegével semmiben sem ellentétes kipörgésgátlóját, ami értelemszerűen nem volt olyan hatékony, mint a klasszikus elven működő rendszerek, de így is profitáltak belőle.

Michael Schumacher, Benetton, Európa Nagydíj, Jerez, 1994
Fotó: Goodyear

Mi a helyzet a rajtautomatikával?

A fentebb már említett, az FIA által a kipörgésgátló szoftverének hitt 13-as menüpont a segédeszközök betiltása előtt a rajtolásban segítette a pilótát, azaz a kuplung, a motor és a váltó összehangolt irányításával a lehető legjobb gyorsulást tette lehetővé a zöld lámpák kigyulladásakor (akkor még nem a pirosak aludtak ki). Ez 1994-ben már teljességgel szabálytalan lett volna, a Benetton pedig állította, hogy a versenyhétvégéken a szoftverben levő kódok csak az eredeti maradványai voltak, és a szabadedzéseken vették azok használt, amikor extra szenzorokat lehetett az autóra helyezni. Ross Brawn utólag azt mondta, naivitás volt a részükről nem kitörölni a teljes kódot a hétvége további részére, mert ezzel támadási felületet adtak azoknak, akik rossz szemmel nézték a sikerességüket.

Az FIA végül bebizonyította, hogy egy laptop segítségével titkos opcióként be lehetett állítani a rajtautomatikát a Benettonok szoftverébe, azt azonban lehetetlen volt bizonyítani, hogy ezt bármikor is használták-e. És mivel a szoftver létezése egy kiskapunak köszönhetően nem volt szabályellenes, nem tudtak mit tenni, a csapatot azonban így is megbüntették miatta 100 ezer dollárra.

Három szakasz után Evans vezet Chilében, Ogier és Sesks bajban

0

Sébastien Ogier remek tempóban kezdte a Chile Rallyt, hogy aztán a harmadik szakaszon odacsapja a Toyota hátulját a falnak, majd Martins Sesks még nagyobbat ütközött a Forddal.

A nézői rendbontás miatt törölt első szakasz után a másodikon már mindenki versenytempóban tudott végigmenni a Chile Rallyn. Ezen még semmi különös nem történt, a Toyota kibérelte az első négy helyet, a szakaszt Elfyn Evans nyerte meg, összetettben a Hyundai első számú üldözője, Sébastien Ogier vezetett.

Aztán a harmadik szakaszon Ogier hibázott, egy jobbkanyarban odacsapta az autó bal hátulját a falnak, és nem is úszta meg defekt nélkül. Noha gyors volt a kerékcsere, és a folytatásban rettenetesen nyomta a gázt, így is tetemes, 1:48.5 másodperc hátránnyal ért be a szakaszt megnyerő Rovanperä mögött. Hosszú még a verseny, de a futamgyőzelem minden bizonnyal elszállt.

 

Ogier ezt megelőzően sem volt bőbeszédű, a szakaszok végén egy-egy mondatos „nyilatkozatokat” hallhattunk tőle, szoros összefüggésben a Görögországban kapott egészen elképesztő, 30 ezer eurós büntetéssel. Ott Tänak egyébként csatlakozott hozzá, ő sem mondott túl sok mindent.

Martins Sesks még jobban odacsapta a Ford Pumát a falnak, mint Ogier a Toyotát, kettős defektet szenvedtek el, de értelemszerűen csak egy kereket tudtak kicserélni, és minden bizonnyal az autó felfüggesztése is sérült. Így csak beporoszkáltak a célba, mindenki elől lehúzódva, aki utolérte a WRC2-esek közül.

Az élre Elfyn Evans állt, megelőzve Kalle Rovanperát és Sami Pajarit, az éllovas és óvatosan versenyző Thierry Neuville a hetedik helyen áll három szakasz után. Grégoire Munster negyedik pozíciója több mint dicséretes.

A WRC2-ben a világbajnoki címért hajtó Oliver Solberg nem kezdett túl jól, a kategóriában harmadik helyen áll Nikolay Gryazin és Gus Greensmith mögött, a lemaradása 11.4 másodperc. A világbajnoki címhez nyernie kellene Chilében.

A mezőny magyar idő szerint 19.46-tól ismét teljesíti ezeket a pályákat. Az első szakaszon megállapított idők még változhatnak, ugyanis miután a mezőny még egyszer végigmegy rajta, felülvizsgálják őket.

Chile Rally, az állás az SS3 után*
1. #33 Elfn Evans, Martin Scott (GBR), Toyota GR Yaris Rally1, 29:14.6
2. #69 Kalle Rovanperä, Jonne Halttunen (FIN), Toyota GR Yaris Rally1, +2.2
3. #5 Sami Pajari, Enni Mälkönen (FIN), Toyota GR Yaris Rally1, +6.6
4. #13 Grégoire Munster, Louis Louka (LUX, BEL), Ford Puma Rally1, +6.9
5. #8 Ott Tänak, Martin Järveoja (EST), Hyundai i20 N Rally1, +7.3
6. #16 Adrien Fourmaux, Alexandre Coria (FRA), Ford Puma Rally1, +7.4
7. #11 Thierry Neuville, Martijn Wydaeghe (BEL), Hyundai i20 N Rally1, +13.8
8. #4 Esapekka Lappi, Janne Fern (FIN), Hyundai i20 N Rally1, +18.3
9. #23 Nikolay Gryazin, Konstantin Aleksandrov (BLR), Citroën C3 Rally2 (WRC2), +1:10.8
10. #25 Gus Greensmith, Jonas Andersson (GBR, SWE), Škoda Fabia RS Rally2 (WRC2), +1.18.8

*az időeredmények a megállapított idők felülvizsgálata miatt változhatnak

A Chile Rally gyorsasági szakaszainak időterve (magyar idő szerint)
Szeptember 27., péntek
13:35: SS1, Pulperia 1 (19.72 km). Győztes: Ogier, 9:59.1 / 1. OGIER, 2. Tänak, 3. Neuville (a szakaszt az első három autó után nézői rendbontás miatt törölték)
14:35: SS2, Rere 1 (13.34 km). Győztes: Evans, 6:44.4 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Rovanperä
15:21: SS3, San Rosendo 1 (23.32 km). Győztes: Rovanperä, 12:20.5 / 1. EVANS 2. Rovanperä, 3. Pajari
19:46: SS4, Pulperia 2 (19.72 km)
20:41: SS5, Rere 2 (13.34 km)
21:32: SS6, San Rosendo 2 (23.32 km)

Szeptember 28., szombat
14:07: SS7, Pelun 1 (15.65 km)
15:01: SS8, Lota 1 (25.64 km)
16:05: SS9, Maria las Cruces 1 (28.31 km)
20:07: SS10, Pelun 2 (15.65 km)
21:01: SS11, Lota 2 (25.64 km)
22:05: SS12, Maria las Cruces 2 (28.31 km)

Szeptember 29., vasárnap
13:23: SS13, Laraquete 1 (18.62 km)
14:35: SS14, Bio Bio 1 (8.78 km)
15:35: SS15, Laraquete 2 (18.62 km)
18:15: SS16, Bio Bio 2 (Power Stage) (8.78 km)

Teljes nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények
A világbajnokság állása

Botránnyal kezdődött a Chile Rally, törölték az első szakaszt

0

Három autó tudott végigjönni a Chille Rally első szakaszán, majd nézői rendbontás miatt törölték a szakaszt.

Ez nem hiányzott: húsz perc után törölték a Chile Rally első szakaszát, méghozzá nézői rendbontás miatt. A közvetítésben nem látszott, hol állhattak rossz helyen a felelőtlen nézők, akik tönkretették a versenyt.

Mindössze három autó jött végig a szakaszon mért idővel, az elsőként induló Thierry Neuville úgy fogalmazott, mintha jégen vezetett volna. Ott Tänak 1.4 másodperccel ment nála jobb időt, Sébastien Ogier viszont sietett, és hatalmas időt repesztett, 9.1 másodperccel verte meg Tänakot.

Csak hát a folytatás elmaradt, mert Elfyn Evans előtt már piros zászlót lobogtattak, vele kezdve mindenki etapmódban gurult végig a pályán, hogy elérje a második szakaszt. Ők mind megállapított időt kapnak majd.

Botrányos kezdés, csak reménykedhetünk a jobb folytatásban.

Ricciardo előtt Mansell F1-es búcsúja is hasonlóan dicstelenre sikeredett

0

Nem Daniel Ricciardo az első, és alighanem nem is az utolsó olyan F1-es pilóta, aki méltatlan módon int búcsút a Forma–1-nek. Alább Nigel Mansell távozására tekintünk vissza.

Daniel Ricciardo alighanem a múlt hétvégi Szingapúri Nagydíjon versenyzett utoljára a Forma–1-ben. A Red Bull-családból távozó, a közösségi médiában a sportágtól is búcsúzó ausztrál pilóta hattyúdala igencsak dicstelenre sikerült, és nem azért, mert pontot sem szerzett az utolsó futamán, hanem azért, mert a Red Bull csak tegnap tette hivatalossá a szakítást, így bár mindenki tudta, hogy mi zajlik, Ricciardo Szingapúrban nem kaphatott méltó búcsúztatást.

Ricciardóból kiveszett a gyilkos ösztön volt főnöke szerint

A Forma–1 története során ugyanakkor nem a nyolcszoros futamgyőztes az első, akinek nem a pályafutásához illő módon ér véget a karrierje. Kitűnő példa erre Nigel Mansell. A britek oroszlánja az 1992-es szezon után elment a CART-ba, ám 1994-re részmunkaidőben visszatért a Williamshez, majd 1995-re főállásban leigazolta őt a McLaren. A csapat és pilóta kapcsolata azonba a kezdetektől fogva nem volt az igazi, mivel amint Mansell látta, hogy nem fog tudnia győzelmekért harcolni, totálisan motiválatlanná vált.

A dolgokat pedig csak tetézte, hogy nem fért bele az 1995-ös szezonra készült McLaren MP4/10-esbe, így először csal az idény 3. futamán, Imolában versenyezhetett. A 4. nagydíjon, Barcelonában pedig eljött a szakítás ideje, de mindez csak utólag vált hivatalossá. Hogy pontosan mi vezetett ide és mennyire méltatlan befejezése lett egy kiemelkedő pályafutásnak, arról alábbi cikkünkben olvashat bővebben.

Gyalázatos módon ért véget az utolsó futamát végighisztiző Mansell karrierje

Kalle Rovanperä élvezi az újrakezdést a Chile Rallyn

0

A Toyota kétszeres világbajnoka, Kalle Rovanperä szerint nagy kihívást jelent a pénteken délután kezdődő Chile Rally.

A kétszeres világbajnok Kalle Rovanperä hosszabb szünetet tartott a ralizásban a balul sikerült Finn Rally után – mint ismeretes, az utolsó napon az első helyről esett ki egy szikla miatt, így még mindig nem tudta megnyerni a hazai versenyét. A szünetben sem unatkozott, driftversenyen indult Máriapócson és a Porsche márkakupájában is versenyzett.

„Ez egy új kezdet a Finn Rally után, határozottan jó érzés újra itt lenni – mondta Rovanperä. – A szakaszok és minden más is elég szépnek tűnik. Nem lesz könnyű kezelni a gumikat, és azt hiszem, ez nagy kihívást jelentő rali lesz.”

Rovanperä élvezi a chilei murvás ralit, bár nem tartozik a legnagyobb kedvencei közé.

„Szeretem ezt a ralit, mert jó a flow, és a szakaszok időnként nagyon szépek. Elég gyors verseny, sok magasságkülönbséggel. Szép karaktere van az utaknak. Az útfelület nagyon durva a gumikhoz, így valószínűleg nem lehet minden körben az elejétől a végéig gyorsan menni, ami nem a legszórakoztatóbb módja a vezetésnek. De ez már csak így van.”

A Toyota a legutóbbi két versenyen rengeteg problémával küzdött, így jelentős hátrányba került a Hyundai mögött a gyártók és a pilóták versenyében is.

„A legutóbbi két verseny határozottan nem sikerül jól – mondta Rovanperä. – Csak azt kell tennünk, amire mindig is törekszünk a ralikon: megpróbáljuk a lehető legtöbb pontot szerezni, ez az egyetlen dolog, amivel segíthetünk a csapatnak. A tavalyi Chile Rallyn nagyon sokat hibázott az egész csapat, ha most nem tesszük ezt, már minden sokkal jobb lesz.”