back to top
2024. november 28. 15:42
Kezdőlap Blog Oldal 63

Látványos videón Csomós Mixiék győri power stage-győzelme

0

Csomós Mixi és Nagy Attila a II. WHB Győr Rallyt és a power stage-et is megnyerte, a páros az utóbbiról osztotta meg a belső kamerás felvételét.

„Tökéletes hétvége volt” – foglalta össze Nagy Attila a power stage végén a II. WHB Győr Rallyt, amelyen taroltak Csomós Mixivel. A navigátor a célban a RallyCafénak elmondta, élete legtudatosabb versenyén van túl.

„Kicsit ralisabb volt ez a verseny, a kisgyóni szakasz megadta a savát-borsát ennek a ralinak, és a power stage is nagyon tetszett, elképesztően kemény volt, egy Ladával nem biztos, hogy vágynék rá, de ezzel az autóval egészen jó, amikor száznyolcvannal lobogsz lefelé” – nyilatkozta akkor Nagy Attila, most pedig a nézők is megláthatják, milyen volt a Ravazd–Tényő gyorsasági belülről.

Hamarosan módosítania kell trükkös hátsó szárnyán a McLarennek?

0

A McLaren hátsó szárnyának felső eleme nagy sebességnél úgy csavarodik, hogy egyfajta „mini-DRS” hatást vált ki. Az FIA figyelmét sem kerülte el a trükk, és jelezték, hogy bevezethetnek újabb intézkedéseket, illetve az érintett elem módosítására szólíthatják fel a wokingi istállót.

hátsó szárnyat mutató fedélzeti kamerás felvételeken derült ki a McLaren leleményes megoldása, ami eddig teljesen szabályosnak bizonyult, hiszen a csapat autói gond nélkül átmentek az összes (álló helyzetben) végzett terheléses hajlékonysági ellenőrzésen. Könnyen lehet viszont, hogy az FIA lép és betilttatja a szóban forgó alkatrészt ebben a formában.

Az Autosport úgy tudja, nem csak a McLaren, hanem más csapatok hátsó szárnyára is vonatkozik a trükközés gyanúja. A szaklap kitért rá, hogy csütörtökön a wokingiak garázsában letakarták az érintett elemet Szingapúrban, miközben összeszerelték az autót, de a rejtegetést a beharangozott különleges hétvégi autófestés indokolja, amit nem akarnak idő előtt leleplezni.

A Nemzetközi Automobil Szövetséghez mindenesetre eljutottak a kritizáló hangok, és jobban megvizsgálják a McLaren hátsó légterelőjét. „Az FIA alaposan ellenőrzi az összes autón a karosszéria-elemek hajlékonyságát, és fenntartja a jogot, hogy a szezon folyamán bármikor módosításra szólítson fel csapatokat. Viszont amennyiben egy csapat sikeresen átmegy az összes hajlékonyságvizsgálati mérésen és megfelel a szabályoknak és a technikai direktíváknak, úgy tekintjük, hogy teljes mértékben megfelel az előírásoknak” – áll a közleményükben.

„Az FIA jelenleg tanulmányozza a bakui verseny adatait és a felmerülő egyéb bizonyítékokat, és fontolóra veszi további intézkedések bevezetését. Ez megszokott gyakorlat a műszaki szabályosság vizsgálata során, és az FIA fenntartja a jogot, hogy szükség esetén változtasson az előírásokon szezon közben.”

Évtizedek óta rendszeresen elő-előjön ez a téma, hiszen teljesen mozdulatlan alkatrészek a fizikai törvényei miatt nem gyárthatók, ha csak minimális mértékben is, de azok elhajlanak az aerodinamikai terhelés hatására. Ezt természetesen igyekeznek kihasználni a csapatok és a tűréshatárhoz a lehető legközelebb próbálnak merészkedni a tervezéssel.

Az FIA 34-es számú technikai direktívája azonban kifejti, hogy a szövetség nem tolerálja, ha szerkezetileg szándékosan olyan elemeket terveznek, amik a statikus ellenőrzéseken minden kritériumnak megfelelnek, a pályán viszont, más körülmények között (például más hőmérsékleten vagy nagyobb aerodinamikai terhelés hatására) elhajlanak.

További kérdés az is, hogy a McLaren minden pályán használni fogja-e ezt a megoldást: Bakuban alacsonyabb leszorítóerőre van szükség, mint a legtöbb helyszínen, így lehet, hogy más pályákon másfajta hátsó légterelővel jelentkeznek. Annak alapelve azonban bárhol kamatozhat számukra a menet közbeni csavarodással és sebességnöveléssel.

Csak idő kérdése, és kitör a belháború a McLarennél?

A Kymiringen tér vissza az FIA Ralikrossz-világbajnokság Finnországba

0

Az FIA Ralikrossz-világbajnokság (World RX) állandó otthonra lel Finnországban, ahol 2025-től a Kymring fogadja a világ legjobb ralikrosszversenyzőit.

Az autó-motorsportok terén működő vállalkozásokból álló TRP Hungary vezetésével az idei év elején egy befektetői csoport megvásárolta a finnországi Kymiring versenypályát. Az új tulajdonosok célja, hogy nemzetközi hírű motorsport-központtá fejlesszék a létesítményt, ennek első mérföldköve pedig most megvalósul, hiszen 2025-től a Kymiring rendezheti meg az FIA Ralikrossz-világbajnokság (World RX) finnországi fordulóját. Az első verseny jövő júniusban lesz.

Nicklas Grönholm
Fotó: Kymiring

A 2025-től kezdődően 3+2 évre szóló szerződés megkötésével a világ legjobb ralikrossz-versenyzői látogatnak majd el a Kymiringre, köztük a kétszeres ralivilágbajnok Marcus Grönholm fia, Niclas Grönholm. A ralikrossz-világbajnokság egyetlen finn indulójaként Niclas a CE Dealer Team supported by Volvo Construction Equipment pilótája, amely az FIA Ralikrossz-világbajnokság (World RX) hivatalos partnereként a pályán zajló tevékenységeket támogatja elektromos gépeivel, így a Kymiring ralikrossz-pályájának építésében is fontos szerepet vállal. Grönholm mellett várhatóan itt lesz a hatszoros világbajnok Johan Kristoffersson és a 2019-es győztes Timmy Hansen is, miközben az Európa-bajnokság mezőnye is tiszteletét teszi, benne több ismert és sikeres magyar pilótával, mint például a friss Eb-bronzérmes Benyó Máté.

Kymiring WRX

A versenyből pedig nemcsak a finn drukkerek profitálnak, egy elkészült hatáselemzés szerint a Kymiringen rendezett ralikrossz-világbajnoki futam 3,07 millió eurós közvetlen gazdasági hatást gyakorol majd, ezen felül pedig a helyi gazdaság, az idegenforgalom és a vendéglátóipar további fellendülését is elősegítheti. A verseny emellett remek lehetőséget nyújt a helyi városok és vállalatok bemutatására a nemzetközi közösségnek.
Abban, hogy a világ legjobb ralikrossz-versenyzői ellátogathassanak a Kymiringre, fontos szerepet játszik az AKK Motorsport, amely a kezdetektől fogva támogatóan és együttműködően állt a projekthez, és amellyel a Kymiring a verseny szervezése és lebonyolítása kapcsán is szoros együttműködésben dolgozik.

Őry Kornél, a Kymiring ügyvezető igazgatója:

„A hosszú távú víziónk, hogy Észak-Európa és a Baltikum egyik meghatározó sport- és szórakoztatóipari központját hozzuk létre a területen, az FIA Ralikrossz-világbajnokság pedig fontos szerepet tölt be ebben. Kiemelten fontos számunkra a fenntarthatóság és a környezetvédelem, ezért a World RX megnyerésének szimbolikus jelentősége is van. Az első nemzetközi rendezvényünkön a fenntarthatóságé lesz főszerep, hiszen a vb-mezőnyben az idei szezontól tisztán elektromos autók versenyeznek fenntartható üzemanyaggal hajtott, belső égésű motoros autókkal. Nagy örömünkre szolgál, hogy a Technológiák Csatája jövőre a Kymringre is ellátogat.”

Arne Dirks, az FIA Ralikrossz-világbajnokság ügyvezető igazgatója:

„Finnországnak világhírű a motorsport-kultúrája és kifejezetten büszke történelemmel rendelkezik a mi sportágunkban, ami még nagyobb jelentőséget ad annak, hogy 2020 óta először térünk vissza ide. Ugyanannyira fontos, hogy olyan partnerünkkel tesszük ezt, akit jól ismerünk, és teljesen biztosak vagyunk benne, hogy látványos új helyszínt hoz a naptárunkba.”

Nicklas Grönholm, a World RX mezőnyének egyetlen finn versenyzője:

„Igazán örülök, hogy lesz egy hazai versenyem Finnországban, és hogy az FIA World RX visszatér az országunkba. Hatalmas a motorsport iránti érdeklődés Finnországban, a World RX népszerűsége pedig folyamatosan növekszik, amit ez a verseny természetesen csak fokozni fog. Az alapján, amit láttam, a Kymiringen elvégzett változtatások nagyon izgalmasnak tűnnek, és már alig várom, hogy 2025-ben ott versenyezzek.”

Nicklas Grönholm
Fotó: Kymiring

 

Petter és Oliver Solbergnek hatalmas élményben volt része

0

A 2003-as ralivilágbajnok Petter Solberg és a WRC2-es világbajnoki címért versenyző fia, Oliver Solberg ritka Škodát vezethetett Csehországban.

Az aktív versenyzéstől már visszavonult Petter Solberg és a WRC2-es világbajnoki címért versenyző fia, Oliver Solberg is egy Škoda 200 RS raliautó volánja mögött ült Csehországban. Petter Solbergben és a Škodában van valami közös: mindketten 1974-ben született, és egyáltalán nem rozsdásodtak be.

A Škoda 200 RS egyébként hihetetlen paraméterekkel bír, noha ötven éve gyártották, mindössze 800 kilogrammot nyom. A 2,0 literes motorja 170 lóerőt teljesít, az autó végsebessége pedig elérheti a 240 kilométer/órát.

„Különleges élmény lehetett versenyen vezetni” – mondta Petter Solberg.

A Škoda 200 RS azonban rövid életű volt, nem sokkal a bemutatkozása és mindössze három teljesített verseny után megváltoztak a szabályok, ami a gyártás befejezéséhez vezetett. Így mindössze két Škoda 200 RS készült el. A Solberg család így alaposan kiélvezte a ritka lehetőséget, egyébként Petter vezetett, míg Oliver navigált.

„Még mindig megy ez” – viccelődött édesapjával Oliver, aki így válaszolt: „Szerintem is. Egész végig mosolyogtam. Ma éjjel nem tudok aludni.”

A videó alapján nem csodáljuk.

Öt versenyző, négy autó – mit tervez jövőre a Toyota?

0

A Toyota csapatfőnöke, Jari-Matti Latvala elmondta, hogy illik a terveikbe a Chilében ismét lehetőséget kapó Sami Pajari, illetve a most kispadra ültetett Takamoto Katsuta.

A következő év érdekesnek tűnik a Toyota szempontjából. A részmunkaidőben vezető, de a szezonban sokkal nagyobb szerepet vállaló Sébastien Ogier sosra leginkább azon múlik, ő maga mennyit szeretne vezetni jövőre. Az ugyancsak részmunkaidős Kalle Rovanperä várhatóan visszatér a teljes munkaidős versenyzéshez, Elfyn Evans pedig a hatodik szezonzjára készült a Toyotával.

De mi a helyzet a kispadra ültetett Takamoto Katsutával, illetve a Chilében őt váltó Sami Pajarival? Katsuta 2022 óta versenyez teljes munkaidőben a Toyotánál, viszont Pajari a csapat jövőjének tűnik. A Toyota csapatfőnöke, Jari-Matti Latvala a DirtFishnek beszélt ezzel kapcsolatban.

„Úgy nézünk a fiatal versenyzői programra, mint befektetésre a jövőbe – mondta Latvala. – Fiatalokat szeretnénk nevelni, és Sami nagyon jól beleillik a képbe. Emellett ott van Taka, szeretnénk, ha képes lenne fejlődni és kiegyensúlyozottabban teljesíteni, mert a gyorsasága megvan, ez nem kérdés. Az az elképzelésünk, hogy mindkettejük számára találjunk valamit. Ezen a ponton nem mondhatok többet, mert még folyamatban vannak a tárgyalások.”

A DirtFish úgy tudja, hogy a következő szezonban öt GR Yaris Rally1-es indulhat a WRC futamokon, de csak a három gyártó által nevezett autó futna a Toyota Gazoo Racing hivatalos zászlaja alatt, és a másik kettőt egy szatellitcsapat üzemeltetné.

Zagyva Dorka nem jutott a legjobb három közé a WRC-nél

0

Tizenöt pilóta vett részt a WRC női versenyzőket fejlesztő programjának első állomásán, közülük hárman jutottak tovább a következő szakaszba – Zagyva Dorka sajnos nincs köztük.

Véget ért a WRC női versenyzőket fejlesztő programjának edzőtábora az M-Sport krakkói központjában. A WRC tizenöt pilótát választott ki a programba, köztük volt Zagyva Dorka is, aki ezért a II. WHB Győr Rallyn már kipróbálta azt a Ford Fiesta Rally3-as autót, amellyel Krakkóban is meg kellett mutatnia a tudását. A háromnapos edzőtábor végén három pilótát választottak ki, ők a Közép-Európa Rallyn indulhatnak, aki pedig ott a legjobban szerepel, jövőre a Junior WRC-ben versenyezhet végig egy teljes szezont.

Zagyva Dorka
Fotó: Zagyva Dorka Racing

Már a nyitónapon több kihívás várt a versenyzőkre, ekkor PR-interjú, erőnléti felmérő és a mechanikai ismeretek ellenőrzése szerepelt a programban. A második napon aszfalton, majd a harmadik napon murván vezettek a pilóták, és közben az itinerelméleti képességeket is felmérték. Ezt kövezően a sportág különböző területein tevékenykedő szakértőkből álló, független zsűri választotta ki azt három versenyzőt, akik továbbjutottak a program következő szakaszába.

WRC Beyond Rally
Fotó: WRC.com

A három továbbjutó közé nem került be Zagyva Dorka, a zsűri a belga Lyssia Baudet, a finn Suvi Jyrkiäinen és a német Claire Schönborn mellett döntött. A WRC kiemelte, hogy minden résztvevő büszke lehet arra, hogy eljutott a program első szakaszába. Zagyva Dorka annak ellenére, hogy nem jutott tovább, boldogan tér haza Lengyelországból, a Facebook-oldalán közzétett videóban pedig mindenkinek megköszönte a támogatást:

Csak idő kérdése, és kitör a belháború a McLarennél?

0

Rendkívül nehéz helyzetbe kerülhet a McLaren, hiszen ugyan Lando Norrisnak lenne nagyobb esélye megszerezni az egyéni világbajnoki címet, de Oscar Piastri az utóbbi időszakban jobb formában versenyez nála. Mindez már az idei évben is komoly fejfájást okozhat a csapatnak, 2025-ben pedig a csapatvezetésnek nagyon résen kell lennie, hogy ne robbanjon az a bizonyos bomba.

Immáron hetek óta téma a Forma–1-es világsajtóban a McLaren helyzete. A wokingi istálló kifejezetten jól szerepel az utóbbi időszakban, és az Azeri Nagydíjon átvették a konstruktőri első helyet a Red Bulltól, de a központi téma nem ez, hanem a két pilóta menedzselése. Mindez már most sem könnyű feladat, de könnyen lehet, hogy idővel csak egyre nehezebb lesz.

Ami vitathatatlan, hogy jelen állás szerint messze Lando Norrisnak van a legnagyobb esélye arra, hogy az egyéni tabellán év végére elkapja Max Verstappent, aki mostanában csak szenved az RB20-assal. A bakui hétvége előtt a McLarennél ki is jelentették, hogy innentől kezdve a brit versenyzőt fogják támogatni, csak ezt a mostani helyzetben egyszerűbb mondani, mint megvalósítani.

Több évtizedes rekordok is megdőlhetnek, ha a Red Bull mélyrepülése miatt Verstappen is elbukik

Olyannyira, hogy múlt héten egészen konkrétan ennek fordítottja történt: a 24 éves pilóta elbaltázott időmérője után őt utasították, hogy tartsa fel Sergio Pérezt, ami kulcsfontosságú volt a másik autót vezető Oscar Piastri győzelmében. Persze utólag lehet mondani, hogy Norris semmit nem vesztett ezen, de mégiscsak furcsa a tabella állásának fényében, nem beszélve a pár nappal korábbi kommunikációról.

Piastri a mérnökével, a McLaren magával „szállt szembe” – így győzték le a Ferrarit és a Red Bullt

Ráadásul az, hogy Piastri a futamon előrébb van Norrisnál, nem egyedi eset, sőt, az utóbbi öt viadalon ennek fordítottja volt a kivétel. A Holland Nagydíjat leszámítva ugyanis a hungaroringi és a bakui hétvége között rendre az ausztrál versenyző zárt előrébb vasárnap. Persze lehet mondani, hogy hazánkban Norris elengedte, de eleve csak a boksztaktikának köszönhetően változott a sorrend kettőjük között.

Ami a pontokat illeti, az utóbbi három alkalmat figyelembe véve mindketten 55 egységnél tartanak (csak Charles Leclerc volt eredményesebb náluk 58-cal), de Norris csak a három leggyorsabb körének köszönheti az egált. A Magyar Nagydíj óta eltelt időszakban viszont már Piastri a legeredményesebb, sőt, Scott Mitchell-Malm, a The-Race.com szakírója felhívta a figyelmet, hogy – bármilyen hihetetlen is – a májusi imolai futamtól kezdve mostanáig a McLaren ifjabbik versenyzője több pontot gyűjtött csapattársánál.

Persze mindez nem azt jelenti, hogy a tendencia az év végéig folytatódik, azt pedig pláne nem, hogy Piastri jelenleg jobb pilóta lenne Norrisnál. Az időmérőkön még mindig utóbbi a gyorsabb, és talán a plafonja is magasabban van, amit Zandvoortban meg is mutatott. És ha már a Holland Nagydíj szóba került, Piastri tempója akkor is jelentősen elmaradt csapattársáétól, ahogyan az korábban Szuzukában, Sanghajban és Montmelóban is történt.

Kegyetlennek kellett volna lennie Piastrival a McLarennek? – ezért nem volt az

Azt viszont a másodéves pilóta már bő másfél F1-es idény alatt megmutatta, hogy nem lehet belőle második számú versenyzőt csinálni. Ráadásul az elmúlt hónapokban ő nyújtja a kiegyensúlyozottabb teljesítményt csapaton belül, amire persze lehet mondani, hogy rajta kisebb a nyomás, de a másik oldalon itt van a négyéves tapasztalatbeli előny. Ebből pedig akár az is következhet, hogy hosszabb távon nagyobb a benne rejlő potenciál, mint Norrisban.

A McLarennek viszont egyelőre a mostani idény kihívásait kellene megoldania. A fentiek ellenére továbbra is egyértelmű, hogy Norrist kell segíteni, és ha a brit pilóta visszakerül csapattársa elé vagy legalább a környékére, akkor ebből nem is lesz probléma. Ha viszont tartósan mögötte marad, akkor gyorsan változhat a helyzet, pláne egy nullázás esetén, hiszen mostanra 32 pontra csökkent a különbség kettőjük között.

Ha viszont a mostani idény hátralévő része ilyen tekintetben nagyobb probléma nélkül le is zajlik, akkor is adódik a kérdés: mi lesz 2025-ben? Mivel a csapatok ekkor már javában az új szabályokra fognak készülni, az erősorrendben nem várható nagy változás, vagyis a McLaren alighanem a világbajnoki címért fog harcolni. Ha pedig Piastri tartósan Norris fejére nő, akkor talán csak idő kérdése, és felrobban az a bizonyos bomba, ahogyan az 2007-ben is történt Fernando Alonso és Lewis Hamilton esetben. Könnyen lehet, hogy egy ilyen forgatókönyvnek ezúttal is egy másik csapat és annak versenyzője örülne a legjobban, mint anno Kimi Räikkönen…

Átszervezéseket hajtott végre a Red Bull F1-es csapata, Verstappen mérnöke is érintett

0

A Red Bull jelentős átszervezéseket hajtott végre a Szingapúri Nagydíj előtt, számolt be róla az Autosport.

Jonathan Wheatley, a Red Bull sportigazgatójának már egy ideje tudott év végi távozása változtatásokat szült az energiaitalos csapat struktúrájában. Az F1-be 2026-ban érkező Audi leendő csapatfőnökének pozícióját a Red Bull nem egyetlen embernek adja, hanem többfelé osztja el Wheatley eddigi feladatait. Ennek az átszervezésnek részeként új szerepkörbe kerül Gianpiero Lambiase, Max Verstappen versenymérnöke, akivel a holland pilóta 2016-os előléptetése óta együtt dolgozik, és ezután is együtt fog, a 43 esztendős mérnök ugyanis marad Verstappen mérnöke.

A korábban a hírek szerint a McLaren és a Ferrari által is megkörnyékezet szakember a versenytevékenyégek vezetője (Head of Racing) lesz, azaz a Red Bull összes versenytevékenysége alá tartozik majd. Köztük Stephen Knowles korábbi stratéga is, aki az újonnan létrehozott sportért felelős vezető (Head of Sporting Regulations) lesz, és az ő feladata lesz biztosítani, hogy a csapat az F1 összes szabályának megfeleljen, és ő lesz az összekötő az FIA-val.

Gianpiero Lambiase, Red Bull
Lambiase-nak még több dolga lesz / Fotó: Dan Mullan/Getty Images/Red Bull Content Pool

A versenycsapatot érintő további átszervezés az is, hogy a vezető mérnöki pozícióból Richard Wolversont nevezik ki a versenyműveletek vezetőjévé (Head of Racing Operations), míg a versenycsapatra is hatással levő logisztika teljes felügyeletét a Red Bull korábbi szállítmányozási vezetője, Gerrard O’Reilly kapja meg, hogy segítsen hatékonyabbá tenni ezt a költségplafon bevezetése óta kulcsfontosságú területet.

„Jelentős változások és fejlesztések közepén tartunk a Red Bull Racingnél, az előttünk álló kihívásokra reagálva pedig azt a döntést hoztuk, hogy változtatunk a versenycsapat struktúráján. A kinevezések számos kulcsterületen növelik a kapacitásainkat, és úgy vélem, végül versenyképesebbé teszik a csapatot. Számomra különösen örömteli, hogy csapaton belülről léptettünk elő embereket. Hatalmas erőforrásaink vannak kivételesen tehetséges emberekből, és örülök, hogy meg tudjuk nekik adni a lehetőséget, hogy olyan szerepkörben ragyogjanak, amelyek korábban nem voltak elérhetőek. Ez az egész csapatnak előrelépés lesz” – idézi az Autosport Christian Horner csapatfőnököt.

Ekkora a baj? – a Red Bull az utolsó pillanatban cserben hagyta a szurkolóit

Grégoire Munster visszatér oda, ahol minden elkezdődött

0

Az M-Sport belga pilótája, Grégoire Munster a Chile Rallyn versenyzett először a WRC-ben, a jövő héten újra Dél-Amerikában bizonyíthat.

Grégoire Munster visszatér arra a helyszínre, ahol bemutatkozott a WRC-ben – a jövő héten ugyanisa Chile Rallyval folytatódik a világbajnokság. A belga pilóta eltökélt szándéka, hogy megmutassa, mennyit fejlődött az eltelt idő alatt.

A bemutatkozása egyébként meglehetősen eseménydúsra sikeredett, a navigátora, Louis Louka a szállodában felejtette az itinert, egyszer az árkot is megjárták, végül azonban sikeresen célba ért, és a 13. hely miatt sem kellett szégyenkeznie. A legutóbbi versenye sem volt eseménymentes, az Akropolisz Rallyn az ötödik helyről esett ki.

„Csalódottak voltunk Görögország miatt – mondta Munster a WRC.com-nak. – Úgy gondolom, hogy elég jól ment minden, az első napon történt kisebb problémák és a defektek ellenére is. Még a második napon is biztató volt a tempónk reggel, aztán jött ez a kiesés. Ez egy kis hiba volt, nagy következményekkel, amit nagyon sajnálok, mert a csapat rengeteg erőforrást fektetett abba, hogy a lehető legjobb állapotba hozza az autót ezen az igazán kemény versenyen. Azonban az időt nem tudjuk visszapörgetni, csak előre tekinthetünk, és mindent beleadunk, hogy Chilében jó eredményt érjünk el.”

A botrányos felkészületlenség miatt esélye sem volt a túlélésre az F1 első pilótaáldozatának

0

71 éve ezen a napon szenvedett halálos balesetet Charles de Tornaco, így bizonyos értelemben őt lehet tekinteni a Forma–1 első halottjának a versenyzők közül. A belga bárónak, akinek ükapja és dédapja is komoly tisztséget töltött be, esélye sem volt a túlélésre, mivel orvosi szempontból a pálya felszereltsége a nullával volt egyenlő.

Ki volt a Forma–1 első pilótaáldozata? Nos, erre több jó válasz is létezhet attól függően, hogy pontosan hogyan definiáljuk a Forma–1-et. F1-es versenyhétvégén F1-es autóban Onofre Marimón vesztette életét először az 1954-es Német Nagydíj edzésén. Ha viszont az akkor a bajnokságba beleszámító Indy 500-at is idevesszük, akkor már más a helyzet, de a legendás amerikai versenyt ebben a kategóriába nem szokás beleszámolni, mert akkor jóval magasabb lenne a sportág halottjainak száma, amely persze sajnos így sem alacsony.

Vérfürdőbe torkollt az F1 leghalálosabb versenye, de senkinek eszébe sem jutott megállítani

Ha viszont nem csupán a versenyhétvégéket nézzük, akkor az argentin pilótáé előtt már volt egy másik halálos baleset: Charles de Tornaco 1953. szeptember 18-án, vagyis napra pontosan 71 éve hunyt el egy bajnokságon kívüli futam szabadedzésén. Igaz, valójában nem egy Forma–1-es, hanem egy F2-es autó volánja mögött, de mivel akkoriban a királykategória versenyeit is ilyen autókkal futották, ezért hivatalosan az F1 halottjai közé kell sorolni.

A belga báró 1927. június 7-én született. Édesapja, Raymond ismert autóversenyző volt, olyannyira, hogy az 1923-as Le Mans-i 24 órás viadalon összesítésben harmadik, kategóriájában pedig első lett. Persze a család nem ezért viselte a magas rangot: az ifjú De Tornaco dédapja Luxemburg miniszterelnöke volt, míg az ő apja a főváros, Luxembourg polgármestereként tevékenykedett egy időben. Utóbbit nem más, mint I. Napóleon francia császár nevezte ki.

Miután Raymond de Tornaco elesett a második világháborúban, Charles megörökölte a vagyonát, amelynek segítségével egyrészt létrehozta saját műhelyét Brüsszelben, másrészt elindította versenyzői karrierjét. Ezen az úton barátaival, Jacques Swatersszel és André Pilette-tel járt együtt. Igaz, előbbinek egyszer csúnyán keresztbe tett: Swaters a későbbi F1-es pontszerző Paul Frère-rel elindult az 1948-as Spái 24 óráson, ám De Tornaco kölcsönkérte az MG-t, majd füstölgő motorral és elszíneződött vezérműtengellyel adta vissza. Mindezt két nappal a megmérettetés előtt, de végül sikerült helyrepofozniuk a kocsit, és negyedikként értek célba.

De Tornacónak szintén ez volt az első komolyabb versenye, csak éppen egy évvel később, ám Swatersszel nem értek célba egy BMW volánja mögött. 1950-ben aztán elindult a Forma–1-es világbajnokság, de ők eleinte az F2-ben vettek részt saját csapatukkal. Ez utóbbi előbb az Ecurie Belge, majd jogi viták miatt az Ecurie Francorchamps nevet viselte.

1952-ra aztán megszületett a döntés, miszerint az F1-es versenyeket is Forma–2-es autókkal vívják, ami nagy lehetőséget jelentett számukra. Meg is vásároltak egy Ferrari 500-ast, amely a franciaországi Chimay-ben, egy bajnoksági kívüli futamon debütált. Az autó azonban az utolsó pillanatban készült el, aminek következtében De Tornaco kénytelen volt áthajtani vele Olaszországból Franciaországba. Az országhatáron meglehetősen furcsa látványt nyújthatott. Végül egyébként odaért, és átadta a volánt Roger Laurent-nak, aki már az 1. körben összetörte, míg ő maga egy HWM-mel ötödikként zárt, ami pályafutása legjobb eredménye volt.

Nem sokkal később a világbajnokság mezőnyében is bemutatkozhatott. Erre az 1952-es Belga Nagydíjon került sor, amelyen a tizenharmadik pozícióba kvalifikálta magát a sárgára festett Ferrarival, majd hetedikként zárt, háromkörös hátrányban a futamot megnyerő Alberto Ascari mögött. A másik három alkalom viszont nem sikerült ennyire fényesen: Zandvoortban a szelep meghibásodása miatt kiesett, Monzában nem kvalifikálta magát a futamra, míg az egy évvel későbbi spái hétvégén már az időmérőn sem indult el.

Ebben az évben a Le Mans-i kilencedik hely volt a legnagyobb sikere. Ezt egy privát Jaguarban érte el Laurent társaként, és bár abban az évben a brit márka gyári alakulata az első, a második és a negyedik pozíciót is megszerezte, a belga páros autóján nem voltak ott azok az alkatrészek, amelyeknek köszönhetően a gyári istálló ekkora fölényben volt.

Embed from Getty Images

De Tornaco a júliusi Spái 24 óráson is részt vett, majd két hónapig egyetlen futamon sem indult. A jeget a szeptemberi bajnokságon kívüli F1-es/F2-es futammal, a Modenai Nagydíjjal törte volna meg. A hétvége abból a szempontból meglehetősen különleges volt, hogy a város szülötte, Enzo Ferrari konfliktusba keveredett a szervezőkkel, így a gyári autók hiányában az akkor 26 éves pilóta sárga Ferrarija volt az egyetlen maranellói gép.

A versenyig azonban már ő sem jutott el: a pénteki szabadedzésen viszonylag lassú tempónál kisodródott a pályáról, majd a bukótér szintkülönbsége megdobta az autót, amely átfordult a tengelye körül. A szemtanúk azt állították, hogy közvetlenül a hiba előtt De Tornaco hátranézett a mögötte lévőkre, míg egy meglehetősen vad elmélet szerint hirtelen rosszul lett, de ez utóbbit soha nem erősítették meg.

Mindenesetre a belga versenyző kirepült a kocsiból, és koponyatörést, valamint súlyos nyaki és belső sérüléseket szenvedett. Mivel azon a futamon a mai észnek felfoghatatlan módon orvosi felszerelés és mentő sem állt rendelkezésre, egy személyautóval szállították kórházba, ám az odavezető út során belehalt sérüléseibe.