back to top
2024. november 28. 15:55
Kezdőlap Blog Oldal 96

Yohan Rossel elégedett a Finn Rallyn elért fejlődésével

0

Yohan Rossel idén indult karrierje során másodszor a Finn Rallyn és az elsődleges célja a fejlődés volt, amit sikerült is elérnie. 

“Tudtam, hogy nem lesz könnyű a Finn Rally, de szerettünk volna javítani teljesítményünkön ezen a versenyen a tavalyi évhez képest – mondta Yohan Rossel az AutoHebdo.fr oldalnak. – Ez egy nagyon sajátos rally! Szerintem kevesen veszik észre, milyen nehéz is valójában. A tavalyi évhez képest egyértelműen javítottam a teljesítményemen. Az időjárás miatt sokkal nehezebb volt, mint tavaly, ennek ellenére kilométerenként 6-7 tizedet gyorsultunk. Sok mindent megértettem, és idén úgy gondolom, hogy az autót sokkal jobban sikerült beállítani. Amikor jók voltak a körülmények, 5 tizeddel voltunk lemaradva a kategória élmezőnyétől. Idén azonban kicsit esősebb volt a verseny és nem volt szerencsénk ebből a szempontból, főleg szombaton. Amire szintén pozitívumként emlékszem, az a Nikolay Gryazinnal szembeni fejlődésem. Tavaly egyáltalán nem tudtam, hol állok vele szemben. Ezért örülök, hogy most csapattársként tudom összehasonlítani vele a teljesítményem.” 

Rossel szerint a Finn Rallyn csak akkor lehet igazán gyors valaki, ha a maximumot tudja kihozni magából. 

“Finnország egy olyan rally, ahol 100%-ot kell nyújtani, ha a dobogón szeretnél végezni. Azonban nem szerettünk volna már a második gyorsaságin kiesni. Sokkal fontosabb volt, hogy tapasztatot szerezzünk a finn pályákon. Ezért nagyjából 90%-on vezettünk, ráadásul nem volt olyan eredménycél, amely több kockázatvállalásra késztethetett volna. Azt hiszem, nem vagyunk olyan messze az olyan versenyzőktől, mint Lauri Joona, de még nem vagyunk közel az olyan versenyzőkhöz, mint Oliver Solberg vagy Jari-Matti Latvala. Bízom benne, hogy jövőre még jobb teljesítményt tudok nyújtani, mert úgy érzem, hogy tudok még néhány dolgon javítani. Az autó esetében is tudjuk, hogy van még tennivaló. El kell érnünk, hogy könnyebbé tegyük az autó vezetését, különösen a változatos tapadás mellett.” 

Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Rossel bár nagyobb hátrányba került a nyáron a WRC2-ben, még lát esélyt a bajnoki címre. 

“Ha bajnok akarsz lenni a WRC2-ben, legalább három győzelemre van szükséged. Eddig egy sikerünk és két második helyezésünk van. Még sok minden megtörténhet, ez nagyon nyitott, potenciálisan 75 pontot szerezhetünk, szóval megvannak az esélyeink. Nem teszek nagy nyomást magamra, és mivel nem szoktam az elmúlt versenyekkel foglalkozni, nem bánom az előző futamokon elért eredményeket. Mindent megteszünk azért, hogy visszaszerezzük a vezetést a bajnokságban, megmutatva, hogy mindenhol gyorsak tudunk lenni, és nem hibázunk.” 

Rossel az RC2-es kategóriában a kilencedik helyet szerezte meg a Finn Rallyn, a WRC2-ben pedig 40 pontos hátránnyal várhatja az őszi versenyeket.

Senna győzelmet ajándékozott a Hungaroringen? – az 1990-es Magyar Nagydíj története

0

1990. augusztus 12-én, azaz ezen a napon rendezték a Hungaroringen az 5. Magyar Nagydíjat. A szezon 10. versenyének számító mogyoródi száguldás némileg váratlan győztest hozott, aki csapatának főtervezője szerint Ayrton Sennának köszönhette a sikert.

Mostanra megszokottá vált, hogy júliusban rendezik a Forma–1-es Magyar Nagydíjat, de sokáig az augusztus volt a hazai F1-es futam betonbiztos helye, 1990-ben pedig augusztus 12-ére esett a jeles nap. A Hungaroring a 16 futamos szezon 10. állomásaként került be az az évi versenynaptárba, a világbajnoki címért zajló csata pedig aligha lehetett volna kiélezettebb: a két héttel korábban, Hockenheimben diadalmaskodó Ayrton Senna 4 pontos előnnyel érkezett meg Mogyoródra az 1990-re a Ferrarihoz igazoló Alain Prost előtt, míg az összetett harmadik helyén álló Gerhard Bergernek már közel két futamgyőzelemnyi volt a lemaradása brazil csapattársával szemben.

Sennát kifütyülték, majd letörölte a mosolyt Prost és a tifosi arcáról – szenzációs felvétel 1990-ből (videó)

Ám az akkor még a mai változatánál rövidebb (3968 méter) és lassabb Hungaroringen nem a McLarenek vagy a Ferrarik vitték a prímet az időmérőn, hanem a Williams. „Úgy tűnt, a pálya fekszik az autónak, de volt valami a levegőben azon a hétvégén. Talán nem voltunk olyan versenyképesek az 1990-es szezon egészét tekintve, mint ahogyan azt vártuk, de Budapesten Thierry [Boutsennel] és Riccardo Patresével kibéreltük az első rajtsort” – elevenítette fel az eseményeket Jonathan Williams, a néhai Williams-alapító és csapatfőnök Frank Williams fia egy tavalyi YouTube-videóban.

A Williamsszel második idényét teljesítő, 1989-ben Kanadában és Ausztráliában is nyerni tudó Boutsen pályafutása során először – és mint azóta tudjuk, utoljára – indulhatott az élről F1-es futamon, és nem sokon múlt, hogy már az első kanyarban elveszítse a vezetést. Berger ugyanis ágyúgolyóként lőtt ki a McLarennel a harmadik rajtkockából, majd miután nem tudott elslisszolni az összezáró Williamsek között, az első kanyarban körbeautózta Patresét, és megpróbálkozott elmenni Boutsen mellett is, ám a poros íven végül kénytelen volt elvenni a gázt és besorolni a belga mögé.

Embed from Getty Images

Boutsen vezet a második kanyar előtt Berger, Patrese és Mansell előtt, aki mögött éppen Alesi előzi Sennát 

A vb-éllovas Senna eközben nagyon rosszul jött el, és miután a kettes kanyar előtt Jean Alesi is elment mellette a Tyrrell-lel, a brazil a 6. helyen találta magát. A vezető négyes (Boutsen, Berger, Patrese, Mansell) hamar ellépett, Alesi azonban nem bírta tartani a tempót, helyette egészen a 21. körig feltartotta Sennát, akinek ekkor sikerült az előzés. Hogy hol volt eközben Prost? Gyakorlatilag sehol, a Professzor ugyanis a 10. helyen szerénykedett, miután a rajtnál két pozíciót is veszített, mivel Nelson Piquet és a 10. pozícióból a 7. helyig feljövő Andrea de Cesaris is lehagyta.

Nemsokára azonban a maranellóiak sztárja elkezdhetett feljebb lépdelni, Senna ugyanis defektet kapott és kényszerű kerékcserét kellett beiktatnia, amivel visszaesett a 10. helyre, de Cesaris pedig a 23. körben motorhiba miatt kiesett előle. Nem sokkal ezután Alessandro Nanninivel egyetemben Prost megelőzte Alesit és felzárkózott a vezető négyesre, ám a 36. körben váltóhiba miatt kiesett. Ugyanebben a körben búcsúzott Alesi is, ő Pierluigi Martinivel ütközött.

Senna eközben hatalmas hajrába fogott, majd amikor már az 5. helyen haladt – Berger kiállt kerékcserére a vezető négyesből, amivel a brazil előbbre jött egyet –, az 52. körben Mansell elrontott előzési kísérlete újabb pozíciót ért neki, a Ferrari britje ugyanis Nanninivel és vele szemben is helyezést veszített. Amikor pedig a második helyen autózó Patrese is a bokszutca felé vette az irányt új abroncsokért, Senna a 3. helyen találta magát a továbbra is vezető Boutsen és Nannini mögött.

Ayrton Senna, Alex Caffi, McLaren, Arrows, Magyar Nagydíj, 1990
Senna visszaesett, de sikerült felzárkóznia az élbolyra / Fotó: Good Year

Újabb könnyű pozíciószerzésben azonban nem reménykedhetett, a vezető belga ugyanis nem tervezett kerékcserét – akkoriban még nem volt kötelező –, és hiába tartotta fel a mögötte haladókat, a Hungaroring kanyargós, előzésre szinte alkalmatlan vonalvezetése neki kedvezett. Senna a 64. körben szánta el magát, és a 6-os/7-es kanyarból álló sikánban beszúrt Nannini mellé, ám a két autó összeért, a Benetton pedig a levegőbe emelkedve a kavicságyban landolt.

Nannini számára ezzel véget ért a verseny, Senna McLarenje viszont nem sérült, ezért tovább üldözhette Boutsent, ám ellene már próbálkozni sem tudott, így 0,288 másodperccel a belga nyert. A harmadik helyen közel fél perces hátránnyal Nelson Piquet-t intették le, miután a 72. körben Berger megpróbálta ugyanazt ugyanott Mansell ellen, amit Senna Nannini ellen, amivel mindkettejüket kiütötte a versenyből.

Boutsen Senna előtt:

„Az utolsó 20 körben feltorlódtak mögöttünk az autók. Alessandro Nannini állt a második helyen, majd jött Ayrton Senna a McLarenben, Nigel Mansell a Ferrariban, aztán Gerhard Berger a másik McLarenben – emlékezett vissza Jonathan Williams. – Ezeket a fickókat alig választotta el valami egymástól, Thierry pedig minden kanyarban, minden kanyarcsúcsponton, minden váltásnál precíz és tökéletes volt, nem ingott meg [a kopott gumikon]. A McLaren-pilóták egy ponton kétségbeesve próbálkoztak, hiszen előbb Ayrton Senna ütötte ki Nanninit a sikánban, majd nem okulva Ayrton hibájából, néhány körrel később Gerhard ütötte ki Mansellt és saját magát ugyanott.”

„A McLaren jóvoltából így a követőboly egy fősre zsugorodott, de az Ayrton Senna volt, ami azt jelentette, hogy addig semmit nem vehettünk biztosra, amíg be nem értünk a célba. Ayrton a végéig üldözte Thierry-t, de nem tudott elmenni mellette” – ecsetelte Frank Williams fia, aki szerint Boutsen sehol máshol nem bírta volna ki ezt a nyomást, csak a kanyargós és szűk, az előzést nagyon megnehezítő Hungaroringen.

Jonathan Williams felidézte azt is, hogy Patrick Head, a Williams főtervezője miként szúrt oda a verseny után a McLarennek. „A dobogóra menet Patrick Head megállt a McLaren bokszfalánál és megköszönte nekik. Kezdetben nem esett le nekik, mert azt gondolták, azt köszönte meg, hogy Ayrton nem előzte meg [Boutsent]. Patrick azonban tisztázta, hogy »Nem, nem, azt köszönjük, hogy kiütöttétek Alessandro Nanninit, mert az összes pilóta közül ő tűnt a leginkább képesnek arra, hogy elkapjon minket. Az a Benetton elképesztően fürge volt és jól fordult. Ha nem ütitek ki, valószínűleg elkapott volna minket, úgyhogy köszönjük!«” – idézte fel Jonathan Williams a történteket.

Embed from Getty Images

A Hungaroring 1989 és 2002 között használt vonalvezetésén a mostaninál jóval nehezebb volt előzni

Minden a határon volt

A Williams-t 1990 végén elhagyó, két szezont a Ligier-nél lehúzó, majd 1993-ban még egy csonka idényre a Jordanhez igazoló Boutsen 2022-ben, a Beyond the Grid podcast vendégeként idézte fel pályafutása utolsó F1-es győzelmét. „Az autó jó volt azon a pályán. Nem a legjobb, de egy körön mindenképpen jó, noha nagyon óvatosan vágtam neki az időmérős körömnek, nem használtam ki teljes mértékben a gumikat, amivel veszítettem némi időt. Tisztában voltam vele, hogy Mansell 1989-ben kerékcsere nélkül teljesítette a versenyt, a gumik pedig pontosan ugyanazok voltak 1990-ben is. Mivel azzal is tisztában voltam, hogy a versenyen nem mi leszünk a leggyorsabbak, tudtam, hogy amennyiben a pole-ból indulhatok az erre a pályára leginkább alkalmas – mivel nagyon jó volt a nyomatéka – motorral, és az élen fogok állni az első körben, akkor az utolsóban is első leszek, hacsak nem történik valami váratlan. Abszolút meg voltam győződve erről. Tudtam azt is, hogy amennyiben kereket cserélek, elveszítem a versenyt, mert a csapat nem volt elég gyors a kiállásoknál, úgyhogy kizárt volt, hogy kiálljak. Ha vezetek, akkor megyek végig, és ennyi.”

Persze mindehhez szükség volt Boutsen képességeire is, hiszen be kellett osztania elsősorban a gumikat, másodsorban a fékeket.  „A végére nem maradt gumi a karkaszon, a bal hátsó szó szerint vászonig kopott, úgyhogy nagy szerencsém volt azzal, hogy célba értem, és nem hiszem, hogy akár csak 5 további kört kibírtam volna azzal a gumival. És a fékek is a végüket járták. Van egy féktárcsa erről a versenyről az irodámban, ami tele van lyukakkal, és nincs már rajta semennyi anyag. Elképesztően szerencsés voltam, hogy célba értem, és hogy az első helyen tettem ezt” – ecsetelte, hozzátéve, hogy a fékek teljesítményével nem volt gond, de bármelyik pillanatban felrobbanhattak volna.

Embed from Getty Images

Boutsen, Senna, Mansell és Prost a verseny hajrájában 

Az interjút készítő Tom Clarkson arról is érdeklődött Boutsentől, hogy milyen volt Ayrton Senna támadásait visszaverni, mire a belga sportszerűen kifejtette, hogy azért a futam nagy részében nem Senna üldözte, másrészt a brazil pilótán érezhető volt, hogy nem akar felesleges kockázatot vállalni. „Amikor még nem volt mögöttem, lelassíthattam és beoszthattam az autót és a gumikat. Ekkor úgy nagyjából 90%-on vezettem. A győzelmemben nagy szerepet játszott a Renault-motor, mert a lassabb kanyarokból a Hondáénál jobb nyomatéknak köszönhetően jobban tudtam kigyorsítani. Ezért aztán kizárt volt, hogy meg tudjon előzni, hacsak nem követek el hibát. Néhány alkalommal, különösen az utolsó 2-3 körben bepróbálkozott, de becsuktam előtte a kaput. És szerintem nem is akart kockázatot vállalni, mert tudta, hogy én mennyire akarom ezt a győzelmet, neki pedig kellettek a második helyért járó pontok. Nagy kihívás elé állított, de a körülmények is a kezemre játszottak.”

Ezzel együtt a mai napig büszke rá, hogy maga mögött tudta tartani a brazil legendát. „Nem sokan mondhatják el magukról, hogy legyőzték Ayrton Sennát egy az egy elleni küzdelemben, én a kevesek közé tartozom, amire nagyon büszke vagyok. Sokszor megvert, de legalább egyszer sikerrel jártam. Nagyon-nagyon jó barátok voltunk, Ayrton volt a legjobb és valószínűleg az egyetlen igaz barátom a Forma–1-ben, úgyhogy baráti beszélgetést folytattunk a versenyről. Azt mondta viccesen, hogy »Ha még egyszer így blokkolsz, akkor neked megyek.«.”

Senna a második hellyel 10 pontra növelte az előnyét Prosttal szemben, hogy aztán a szezonzáró Japán Nagydíjon az emlékezetes első kanyaros ütközéssel biztosítsa be a világbajnoki címet. Erről alábbi cikkünkben írtunk részletesen.

A bosszú napja: Prost meg akarta ütni, de undorodott a védhetetlent húzó Sennától

Csak az utolsó versenyeken derül ki, hogy lesz-e idén portugál bajnok

0

Kris Meeke bár négy győzelemmel kezdte a Portugál Rally Bajnokságot, azonban két rosszul sikerült verseny elég volt ahhoz, hogy legfőbb riválisa, Armindo Araújo vegye át a vezetést a bajnokságban. 

Kris Meeke idén is megcélozta a Portugál Rally Bajnokság első helyét, amit tavaly még nem tudott megszerezni, és a bajnokság első négy versenyén nyerni tudott. 

Azonban az északír versenyző mögött háromszor második és egy alkalommal harmadik helyet szerzett Armindo Araújo, így a bajnoki pontverseny folyamatosan szoros tudott maradni. 

A bajnokság ötödik és hatodik futama pedig egyaránt rosszul sikerült Meeke számára, mindkét esetben a hetedik helyet szerezte meg, míg Araújo mindkét versenyen nyert, így a portugál versenyző két futammal a szezon vége előtt hét pont előnnyel át vette a vezetést. 

A szezon záró versenyein derül csak ki, hogy lehet-e idén is bajnokot hirdetni Portugáliában.

Meeke a Portugál Rally Bajnokság élén zárhat, de bajnoki címet nem szerezhet

A Toyota kihirdette csapatfelállását az Akropolisz Rallyra

0

A Toyota bejelentette, hogy a görög Akropolisz Rallyn Elfyn Evans és Takamoto Katsuta mellett a nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier indulhat. 

Sébastien Ogier már korábban elárulta, hogy rajthoz áll a görög Akropolisz Rallyn is, azonban hétfőn a Toyota is megerősítette ezt, így a nyolcszoros világbajnok vezetheti a japán gyártó harmadik autóját Elfyn Evans és Takamoto Katsuta mellett. 

Sébastian Ogier tovább harcolhat a világbajnoki címért

A Finn Rally eredménye után érthető a Toyota döntése és Ogier indítása, miután a francia versenyző a második helyre lépett a bajnokságban Thierry Neuville mögé 27 pontos hátránnyal, míg Evans 36 pontos hátránnyal csak a negyedik. 

A nyolcszoros világbajnok eddig hat alkalommal indult Görögországban és 2011-ben nyerni is tudott, míg Evans négyszer versenyzett az Istenek Versenyén és tavaly érte el legjobb eredményét, amikor második lett. 

A Toyota tavaly kettős sikert aratott az Akropolisz Rallyn, Kalle Rovanpera 2021 után ismét nyeri tudott Evans előtt. 

Az Akropolisz Rallyt szeptember 5-8. között rendezik.

Mares nem volt elégedett a Róma Rallyn, de fontos információkat szerzett a Barum Rally előtt

0

Filip Mares számára igen nehéz versenynek bizonyult a Róma Rally, de így is sikerült pontot szereznie, és sok olyan tapasztalatot is szerzett, melyet a Barum Rallyn fel tud használni. 

„A legfontosabb, hogy a célba értünk Rómában, és gyűjtöttünk néhány információt a gumikról és az autóról is – mondta Filip Mares az ERC hivatalos oldalának. – A verseny igen nehéz volt, de sikerült megmutatni néhány szakaszon, hogy mennyire gyorsak vagyunk. Összességében nem volt állandó jó teljesítményünk, így nem lehetek vele elégedett. Azonban sokat tanultunk a gumikról, az autóról. Ezt a tapasztalatot el kell vinnünk Zlínbe, és remélhetőleg ott sokkal erősebbek leszünk.” 

Több, mint 100 versenyző, köztük öt magyar páros a Barum Rally nevezési listáján

A Barum Rallyn nagy csatára számít a toyotás versenyző.  

„Nagyon sok cseh versenyző próbál majd dobogóra állni a Barum Rallyn. Adam Březík, Domink Stříteský nagyon gyors a Hankook gumikkal, Jan Kopecký is biztosan gyors lesz és talán Václav Pech is az élmezőnyben tud lenni, aki Rally2-es autóval indul. A cseh versenyzők nagyon erősek lesznek, így Zlínben a legjobb ötbe kerülés is nagy szó lehet mindenkinek. Mi is szívesen részt vennénk ebben a csatában.” 

Mares szerint az sincs kizárva, hogy az élmezőnyben a cseh versenyzők lesznek többségben. 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

„Ezen a rallyn szükség van tapasztalatra, hogy gyors legyél. Néhány versenyző már bebizonyította, hogy e nélkül is gyors tud lenni a Barum Rally pályáin, de az esetek többségében nagyon fontos a pályák ismerete és a cseh versenyzők éppen ezért tudnak igazán gyorsak lenni. Van tapasztalatuk ezeken a göröngyös, piszkos utakon. Remélhetőleg idén is sok cseh versenyző lesz az élmezőnyben.” 

A cseh ERC futamon mindig nagy nyomás helyeződik a hazai versenyzőkre Mares szerint. 

„A cseh versenyzőkre nehezedő nyomás igen nagy. Azonban szeretem a dobálós szakaszokat, úgyhogy alig várjuk a rallyt. Az biztos, hogy az eső része lehet a játéknak, és megváltoztathatja a verseny képét, mert előfordulhatnak csúszós helyek, ezért is fontos a megfelelő tapasztalat. Ez az a verseny, amelyet inkább száraz, mint nedves körülmények között szeretnék teljesíteni.” 

Erik Cais esőért fog imádkozni a Barum Rallyn

Mares a Bohemia Rallyn a második helyet szerezte meg, ami fontos volt a toyotás versenyző számára, mivel ezeket a pályákat igen jól ismeri.  

„Ez volt a hazai versenyem, és jogos azt mondani, hogy ismerem a szakaszokat, de a cseh bajnokság élén mindenki ismeri ezeket a szakaszokat, így elégedettek lehetünk ezzel az eredménnyel. Le tudtuk győzni Jan Kopeckýt is, ami nem egy automatikus dolog a cseh bajnokságban, és ez sokat jelentett nekünk, mert ez azt jelenti, hogy lépésről lépésre fejlődünk, egyre gyorsabbak és gyorsabbak vagyunk, és biztos vagyok benne, hogy tanultunk.” 

A Barum Rally pénteken kezdődik.

Most derült ki, hogy csonttöréssel szerezte élete első futamgyőzelmét Piastri a Hungaroringen

0

Oscar Piastri utólag, az Instagramon árulta el, hogy törött bordával nyerte meg az idei Magyar Nagydíjat.

A Hungaroring az idén ötödik alkalommal adott új győztest a Forma–1-nek, hiszen Esteban Ocon 2021-es sikere után Oscar Piastri is itt végzett első alkalommal az első helyen versenyen. A McLaren ausztrál pilótájának győzelmét némiképp beárnyékolta ugyan a csapatutasítás körüli huzavona, ám ez persze semmit nem von le a teljesítményéből. Főleg akkor, ha hozzátesszük, hogy a 23 esztendős versenyző törött bordával teljesítette a Magyar Nagydíj hétvégéjét.

Erről Piastri mai nap folyamán kitett Instagram-posztja árulkodik, amely egy képválogatás, a fotók között egy röntgenfelvétellel. „A szezon első fele letudva. Első győzelem, első törött csont. A bordáim élvezik a szünetet” – írta a poszthoz a versenyző, akinek röntgenfelvételén hatos borda törése látható, illetve a július 8-i dátum, ami a Brit Nagydíj utáni hétfő.

Az F1 történetének nyolcadik legfiatalabb győztese ez alapján még a Magyar Nagydíjon is hasonló állapotban kellett rajthoz álljon.

Íme a poszt:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Oscar Piastri (@oscarpiastri)

Idei első győzelmét szerezte Lettországban a 17 éves norvég tehetség

0

A 17 éves Karl Peder Nordstrand számára eddig nem a legjobban alakult az idei szezon, azonban a hétvégén sikerült ismét lett bajnokit nyernie. 

Karl Peder Nordstrand lehet a norvég rallysport következő nagy versenyzője, és mivel a mondás szerint a problémákból lehet a legtöbbet tanulni, így idén tanul a legtöbbet a 17 éves tehetség. 

Nordstrand bár a norvég Hadeland Rallyn első kategória győzelmét szerezte hazájában, a szezonja nem éppen a legjobban alakult, hiszen öt versenyen is kiesett vezetői, de még inkább műszaki hiba miatt. 

A hétvégén azonban sikerült megnyernie a 325 lóerős Skoda Fabia Protóval a lett Césis Rallyt, melyen éppen egy évvel ezelőtt szerezte utolsó győzelmét.  

Összességében a norvég tehetség negyedik győzelmét szerezte a Lett Rally Bajnokságban és az első abszolút győzelmet idén.

A norvégoknál is lesz egy Kalle Rovanpera?

Élete legjobb hétvégéje után Molnár Martin élre állt az újoncok között a brit F4-ben

0

Molnár Martin remekelt a brit Forma–4-es bajnokság skóciai Knockhillben rendezett fordulóján. A Virtuosi Racing pilótája élete legjobbját elérve összetett második helyen végzett az utolsó futamban, amivel kettőre növelte a hétvégén szerzett dobogóinak számát, hiszen az első futamban harmadik lett. A 15 esztendős sportoló egyúttal átvette a vezetést az újoncok értékelésében.

Miután az előző fordulóban, Zandvoortban megszerezte első összetett dobogós helyezését a brit F4-ben, Molnár Martin Knockhillben tovább írta a magyar motorsport-történelem lapjait, amikor a skóciai versenyhétvége utolsó futamán másodikként intették le. Lévén a 15 esztendős sportoló hollandiai sikere előtt magyar pilóta soha korábban nem állt dobogón FIA F4-es sorozatban, a második hellyel a Virtuosi Racing versenyzője eggyel magasabbra tette a lécet, miközben dupla dobogójával – az első futamon ismét harmadik lett – rengeteg pontot gyűjtött, és átvette a vezetést az újoncok értékelésében.

A szombati nap részletes összefoglalója alább olvasható:

Molnár Martin újra abszolút dobogón, Knockhillben az egyik legjobbat is megszorongatta

Már a hétvége is remekül kezdődött Martin számára, hiszen az időmérőn eddigi legjobb teljesítményét nyújtva a 3. időt autózta, miközben a második legjobb körök rangsorában is 3. lett, azaz az első és a harmadik futamot is ebből a pozícióból kezdhette. Az első verseny harmadik kanyarjában ugyan elveszítette az első szárnyának egy részét, ám a piros zászlós megszakítás után az eredeti sorrendben rajtoltatták újra a mezőnyt, így Martinnak is lehetősége volt a javításra. Ezzel élt is, és miután a 4. helyen fordult az első kanyarba, az egész versenyen át kergette a nála jóval rutinosabb, a bajnoki címért küzdő Alex Ninovicot, akit egy alkalommal kis híján megelőzött. Végül szoros emberfogásban kísérte be a célba a negyedik helyen az ausztrál pilótát, ám mivel a másodikként leintett Rowan Campbell-Pilling kiugrott a rajtnál és ezét 10 másodperces büntetést kapott, Martin is előrejött egy pozíciót és felléphetett a dobogó harmadik fokára. Az újoncok között eközben toronymagasan nyert, hiszen a második legjobb újonc Campbell-Pilling a 7. helyig esett vissza.

Innen is volt feljebb

Vasárnapra két verseny maradt. Előbbin a fordított rajtrácsos lebonyolítás miatt – a legjobb 12 helyezett indul fordított sorrendben – Martin a 10. rajtkockából kezdhetett, majd ugyanebben a pozícióban is ért célba. Utóbbin viszont ismét eljött az ő ideje: remek rajttal lőtt ki és faképnél hagyta Campbell-Pillinget, hogy a bajnoki éllovas Deagen Fairclough mögött forduljon az első kanyarba. Szintén újonc riválisa azonban nem sokkal később füstölő jobb első gumival, kissé kamikaze módon bevetődött mellé az utolsó kanyarban, Martin pedig inkább az ütközés elkerülését választotta és a kormányon nyitva hagyott helyet Campbell-Pillingnek. Ezután viszont üldözőbe vette az Argenti Motorsport pilótáját és végig nyomás alatt tartotta őt, aminek meglett az eredménye: a második helyen haladó pilóta háromszor kiszélesítette a pályát, amiért 5 másodperces büntetést kapott. Mivel Martin alig több mint 2 másodperccel mögötte ért célba, az övé lett a második hely.

Molnár Martin, Virtuosi Racing, Knockhill
Martin a sor élén / Fotó: Jakob Ebrey Photography

„A fordított rajtrácsos versenyen a hétvége utolsó futamát szem előtt tartva spóroltunk a gumikkal, a 10. hellyel pedig Martin kihozta a legtöbbet a lehetőségeiből – kezdte értékelését Kiss Pál Tamás, a MOTAM operatív vezetője, egyben Martin coach-a és mentora. – Ami a harmadik futamot illeti, szenzációsan sikerült a rajtja, aminek rendkívül örülök, mert nagyon sokat dolgozunk ezen, és előzetesen is azt kértem tőle, hogy próbáljon meg jó rajtot venni, azután pedig már nem lesz más dolga, mint tapadni Fairclough-ra. Végül nem így alakult a verseny, mert Campbell-Pilling bevetődött mellé az utolsó kanyarban, de akárcsak a teljes hétvége során felmerülő versenyszituációkat, Martin ezt a helyzetet is remekül reagálta le, és nem keménykedett feleslegesen.”

„Nagyon örülök az újabb dobogónak és annak, hogy ezen a hétvégén a száraz pályás tempónkkal önerőből voltunk képesek az élmezőnyben versenyezni. Egészen más érzés ez, mint amikor az ember a középmezőnyben megy – érétkelt az összetettben a 9. helyre előre ugró magyar versenyző. – Úgy álltam a harmadik futamhoz, hogy majd az adott szituáció függvényében vállalok több vagy kevesebb kockázatot. Végül kifizetődőnek bizonyult, hogy inkább engedtem Campbell-Pilling ellen, mert szerintem az is szerepet játszott a túl sok pályaelhagyásában, hogy végig nyomás alatt tartottam. Nem erőltettem, csak igyekeztem konstans tempót menni, ami sikerült, mert folyton 49.0-s időket mutatott a kijelző a kormányomon. Jó érzés volt, hogy az összetett második helyén álló Alex Ninovicnál így is végig gyorsabbnak bizonyultam. Összességében ez volt az eddigi legjobb hétvégém ebben az évben, ami bizakodóvá tesz a folytatásra, a legfontosabb pedig az, hogy az újoncok pontversenyében átvettem a vezetést.

Molnár Martin, Virtuosi Racing, Knockhill
Volt mit ünnepelni / Fotó: Jakob Ebrey Photography

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője 262,5 ponttal vezet az újonc értékelésben a 262 pontos Yuanpu Cui előtt, míg az összetettben 77 ponttal áll a 9. helyen.

A brit F4-es bajnokság augusztus 24-én és 25-én folytatódik, immár Angliában, a Donington Park Grand Prix-nyomvonalán.

A kórházból üzent a Hungarian Baján megsérült versenyző

0

A Hungarian Baja utolsó szakaszán szenvedett komoly balesetet a cseh Frantisek Brutovsky. A Fordos versenyző a kórházból üzent, szerencsére nincs nagy baj.

A pénteki napon előbb egy féltengelyhiba hátráltatta Frantisek Brutovskyt, de a második szakaszon az Ultimate kategória ötödik helyére lépett a Ford Evo 150-nel versenyző pilóta. Szombaton tovább akart gyorsulni, ám egy ugrató utáni földet érésnél akkora ütést kapott a gerince, hogy nem tudta folytatni. Az autó mellett fekve várta a segítséget, majd kórházba szállították.

Vasárnap délután már a kórházból üzent a cseh versenyző, szerencsére jól van bár a sérülése elég komoly.

„Üdvözlet a szurkolóknak, mint azt néhányan talán már hallották, sajnos a magyarországi Baja versenyen egy szerencsétlen ugrás után az autóval kellemetlen sérülést szenvedtem – csigolyatörést. Még várom a pontosabb diagnózist, de az első vizsgálatok szerint viszonylag rendben van, és nem lesz szükség műtétre. Jelenleg még mindig Magyarországon vagyok, és várom, hogy engedélyezzék a Csehországba történő szállítást. Ez is a versenyzés része! Drukkoljatok, köszönöm mindenkinek!” – írta a pilóta.

Mielőbbi gyógyulást kívánunk a versenyzőnek, jövőre várjuk vissza a Hungarian Bajára!

Brutovsky
foto: Ming Racing Sports

 

Ingram nyert és szorossá tette a Brit Bajnokságot a Ceredigion Rally előtt

0

Chris Ingram nyerte a Voyonic Grampian Forest Rallyt, így egy pontra csökkentette hátrányát a Brit Bajnokságban a Ceredigion Rally előtt, mely az ERC-szezon utolsó előtti futama lesz. 

Chris Ingram sorozatban másodszor, idén pedig harmadszor tudott nyerni a Brit Rally Bajnokságban, miután nagy csatában megnyerte a Voyonic Grampian Forest Rallyt Osian Pryce, Keith Cronin, valamint William Creighton előtt. 

A 2019-es Európa-bajnok így egyetlen pontra csökkentette hátrányát Creighton mögött a BRC-ben, ezáltal pedig hatalmas csata várható a brit és az ír versenyző között az ERC idei hetedik versenyén, a Ceredigion Rallyn, melyet augusztus-szeptember fordulóján tartanak. 

14 gyorsasági az ERC új, walesi versenyén