Jonne Halttunen elsősorban navigátorként szerezte legjobb eredményeit eddigi karrierje során, azonban már két versenyen is indult pilótaként, hamarosan pedig egy újabb ralin áll rajthoz.
Jonne Halttunen Kalle Rovanpera navigátoraként kétszeres világbajnok lett, de a 38 éves navigátor 2015-ben bemutatkozott pilótaként is a finn Maxell Rallyn, ahol kategóriája 5. helyét szerezte meg Honda Civic-kel Mikko Pajunen navigálásával.
Nem kevesebb, mint nyolc évet kellett a következő olyan versenyre várni, ahol ismét pilótaként állt rajthoz Halttunen, tavaly az ugyancsak finn Jyvaskyla Talverallin előfutóként indult Toyota Corolla 1600 GT-vel, ekkor Tapio Suominen volt a versenyzőtársa.
Az idei Lahti Rallyn azonban harmadik versenyén áll rajthoz pilótaként a sikeres navigátor, ahol ugyancsak a Corollával indul ismét előfutóként. Az augusztus 23-24. közötti Historic Eb futamon rajthoz áll Jari-Matti Latvala is egy Celicával, míg a korábban sikeresebb napokat is megélő Jari Huttunen egy Ford Escort MkII-vel indul. Huttunennek ez lesz az első versenye idén.
Napra pontosan 38 évvel ezelőtt rendezték az első Magyar Nagydíjat 1986-ban. A futam legemlékezetesebb momentumát, Nelson Piquet Ayrton Senna elleni előzését máig mutogatják, de ha az idősebbik brazil pilótán múlik, a csata ütközéssel is végződhetett volna.
1986. augusztus 10-e mindig is kiemelt nap marad nemcsak a magyar, hanem a közép-kelet-európai autósport történetében is. Ezen a napon rendezték ugyanis az első Forma–1-es Magyar Nagydíjat a Hungaroringen, és egyben az első olyan F1-es futamot, amelynek egy vasfüggöny mögötti ország adott otthont. A tömegek által megtekintett viadal jelentősége tehát messze túlmutat magán a versenyzésen, de szerencsére ilyen szempontból is emlékezetesen alakult.
A pole pozíciót Ayrton Senna szerezte meg, de a legjobb autóval a Williams rendelkezett. Ezt aznap Nelson Piquet mutatta meg, aki a 12. körben meg is előzte honfitársát. Később azonban jött egy rosszul sikerült kerékcsere, aminek következtében visszaesett a Lotus pilótája mögé. Persze nem adta fel, és hamarosan utol is érte az ifjabbik brazil versenyzőt.
A két pilóta már az igazán emlékezetes mozzanat előtt is összecsapott egymással, ugyanis az 55. körben Piquet a belső íven bevetődött Senna mellé. Utóbbi viszont a pálya széle felé terelte ellenfelét, aki nem is tudott időben fékezni, így az 1-es kanyarban azonnal elvesztette a vezető pozíciót. Ekkor elhatározta, hogy ha riválisa legközelebb is ilyesmivel fog próbálkozni, akkor kőkeményen megtorolja.
10 AUGUST, 1986 🗓
Nelson Piquet puts a spectacular move on Ayrton Senna 😲
„Vezettem a versenyt, aztán egy nagyon lassú bokszkiállást hajtottunk végre, és Senna átvette a vezetést – nyilatkozta négy évvel ezelőtt egy interjúban. – Felzárkóztam rá, megpróbáltam jobbról megelőzni, ő pedig leszorított a pálya koszos részére. Megcsúsztam, neki pedig sikerült visszaérnie mellém, és megelőzött. Azonban már akkor eldöntöttem, hogy mindenképpen megelőzöm, és ha ugyanezt teszi, akkor a lelátóra küldöm. A tiszta részen sikerült megelőznöm, de ha [csak] a jobb oldalon hagy elmenni, és ismét mellém ér, akkor a lelátóra küldtem volna.”
Piquet-nek ezután ismét megfelelő állapotba kellett hoznia a gumijait, így a következő körben nem próbálkozott. Az 57. körben viszont jött a már-már legendássá nemesedett manőver: ezúttal kívülről ment el Senna mellett, és elmondása szerint 30-40 méterrel később fékezett, mint általában. Ennek következtében négy kerékkel csúszott keresztbe, de óriási bravúrral sikerült megfognia, és még az első helyet is megőrizte.
Senna ekkor is valamennyire a pálya széle felé terelte Piquet-t, aki az előzést azzal nyugtázta, hogy bemutatott honfitársának. „Egy szép gesztussal üzentem neki – idézte fel egy másik interjújában. – Mondtam neki, hogy menjen a p*csába.” Az akkor egy hét híján 34 éves versenyzőnek onnantól kezdve könnyű dolga volt, és simán, 17,673 másodperccel megnyerte a futamot, amivel ismét egy futamgyőzelmen belülre került a bajnokságot vezető csapattársával, Nigel Mansell-lel szemben.
Ezek voltak a tények, de ezen a ponton talán érdemes feltenni azt a kérdést, hogy mi lett volna, ha összeütköznek. Már persze azon túl, hogy még emlékezetesebb momentummal indul a Magyar Nagydíjak története. Piquet ugyanis így jó eséllyel 9 pontot bukott volna, de ami talán még fontosabb, ha mindketten kiesnek, Mansell nem a harmadik, hanem az első helyen zár. Persze egyáltalán nem garantált, hogy utána minden ugyanúgy alakult volna, de ha a brit pilóta utána hozza azokat az eredményeket, amelyeket a valóságban hozott, akkor a drámai, adelaide-i defektjével együtt is ő a világbajnok, nem pedig Alain Prost.
Letűnt az az időszak, amikor még élmény volt ráakadni egy Forma-1-es szabadedzésre a tévében, Stefano Domenicali szerint korunk már megköveteli, hogy minden hétvégi eseménynek legyen valami tétje, így változások jöhetnek a gyakorlások formátumában.
Jelenleg egy normál versenyhétvégén három órányi szabadedzés áll a csapatok rendelkezésére, hogy felkészüljenek a téttel rendelkező időmérőre és a versenyre. Az F1-es edzésidő mennyisége lassan, de határozottan csökkent az elmúlt néhány évtized során, és általános vélekedés, hogy már a jelenlegi három óra is túl sok, hiszen a csapatok a szimulációk és az adatelemzés terén rengeteget fejlődtek ezen időszak során.
A sprintversenyes hétvégék is részben erre adott válaszként jöttek létre, ezeken ugyanis a jelenlegi lebonyolítás szerint már csak egyetlen, egyórás szabadedzés áll a mezőny rendelkezésére.
Ám míg akár az ezredforduló környékének információszegény világában is élmény lehetett a legtöbb rajongó számára, hogy a helyszínen vagy a tévében láthatta csupán tét nélkül körözni az F1-es autókat, Domenicali szerint ma ennyivel már nem lehet kielégíteni a nézői igényeket. Előterjesztése szerint a sportnak olyan új formátumot kellene meghonosítania, amelyben minden szabadedzés is rendelkezik valamilyen téttel. Ez jelentheti azt, hogy pontokat osztanának a leggyorsabbaknak, vagy akár olyasmit is, mint ami a MotoGP-ben működő módszer, hogy az edzéseken elért időeredmények határozzák meg, közvetlenül a kvalifikáció döntő szakaszába, a Q2-be kerülnek-e a motorosok, vagy előbb meg kell küzdeniük a legjobb helyekért a Q1-ben.
„Biztosan jó szórakozás a pénteken kilátogató nézőknek, hogy az időmérőre és a versenyre készülő autókat figyelhetik? Valóban ezt akarják látni?” – tette fel a kérdést az F1 vezérigazgatója az Autosportnak adott interjúban.
„A csapatok rengeteget fektettek a szimulációs eszközökbe, amelyekkel ezt elvégezhetik. Az én vágyam ezért az, hogy minden alkalommal, amikor a versenyzők kihajtanak a pályára, legyen valami, amiért harcolhatnak. Elvégre ez az autóversenyzés természete. És ez a versenyzők természete is, hiszen mindig elsők akarnak lenni, ezért ez a cél felé kell haladnunk a jövőben.”
Domenicali abban nem változtatta meg álláspontját, hogy továbbra sem szeretne minden nagydíjhétvégét sprintversenyessé tenni, nyolcat gondol az ideális mennyiségnek egy évre, így bizonyosan szükség lesz más megoldásra is, hogy izgalmassá tegyék a pályán töltött időt. Az olasz ugyanakkor egy a sprintekkel kapcsolatos változtatás lehetőségét is belengette: újra felmelegítené ugyanis a fordított rajtrácsos sprinfutamok ötletét, amit pár éve még komoly ellenérzések kísértek, de szerinte mostanra megérett a sport és közönsége ennek befogadására.
„Ismét átbeszélhetjük, hogy szükség van-e a fordított rajtrácsra, akár csak részlegesen, mint az F2-ben és az F3-ban. Mindig nyitottan kell gondolkodnunk annak érdekében, hogy érdekesen tartsuk a dolgokat. Miért is ne lehetne? Rengeteg akcióval, rengeteg előzéssel, a pontokért folyó harccal járna. Egyesek azt mondanák, hogy ez mesterséges versenyzés, de ha hiszünk egy formátumban, ami nagyszerű látványosságot szállít, abban nincs semmi mesterséges.”
Az M-Sport eladta második autóját is a Rally1-es Fordból, Jourdan Serderidis után az indonéz Putra Rizky is büszkélkedhet egy hibrid rendszer nélküli Pumával.
Az M-Sport csaknem másfél évvel ezelőtt adta el az első hibrid Rally1-es Ford Pumát, melyet Jourdan Serderidis vásárolt meg, a görög üzletember 2022-ben még úgy versenyzett a Pumával, hogy az autó az M-Sport tulajdona volt, majd 2023 márciusában vásárolta meg azt, azóta pedig ezzel versenyez Görögországban, valamint WRC-futamokon.
Malcolm Wilson csapata azonban pár nappal ezelőtt egy újabb Ford Pumát adott el, mégpedig az indonéz Putra Rizkynek, aki egy hibrid rendszer nélküli autó tulajdonosa lehet hamarosan.
A 32 éves Rizky az eWRC-results.com adatbázisa szerint 2018-ban indult először versenyen, 2022-től pedig Skoda Fabia Rally2 evóval versenyzett, tavaly egy, míg idén két versenyt is tudott nyerni hazája sprint bajnokságában. Minden valószínűség szerint ebben a sorozatban fog indulni a Ford Pumával is.
Három szakoldal félidei értékelését néztük meg, hogy milyennek látták az F1-es mezőny tagjainak teljesítményét. Nem meglepő módon Sergio Pérez a rangsor hátuljában szerénykedik.
Az Autosport és az Auto Motor und Sport a megszokott 1-10-es skálán értékeli a futamok után a versenyzők teljesítményét, míg a The Race sorrendbe állítja a mezőny összes tagját, így kvázi 1-től 20-ig osztanak ki pontszámokat, mindenkinek különbözőt. A szezon első fele (pontosabban a 14/24. futam) után a kapott pontszámokat átlagoltuk, így jött ki, hogy ki hol áll az eddigi rangsorban.
Egyetértés született abban, hogy Max Verstappen nyújtotta a legjobb teljesítményt, majd Lando Norris és Charles Leclerc következett, utóbbi a The Race-nél megelőzte Norrist. Az F1 nyolc legjobb pilótájának személyében szintén konszenzus alakult ki, Carlos Sainz helyezése az, amiben nagyobb szórás figyelhető meg, a 4-6-7. helyekre jött ki az átlaga az egyes szakoldalaknál. Rajta kívül Oscar Piastri, Nico Hülkenberrg, George Russell és Lewis Hamilton fért be az első nyolc közé, Hülkenberg kiváló teljesítménye a Haasban tehát a pontszámokban is megjelent.
Mögöttük az átlagos értékelésben Fernando Alonso és Esteban Ocon következik, aztán holtversenyben, ábécé-rendben az Alexander Albon-Cunoda Juki-Pierre Gasly csoport.
Pérez mindenhol a mezőny utolsó negyedében végzett, az Autosport egyenesen az utolsó helyre rakta. A legalacsonyabb átlagpontszám eltérő volt az egyes oldalaknál, az Auto Motor und Sport ezt Csou Kuan-jü-nek, a The Race Logan Sargeantnak adta. Utóbbi két versenyzőben közös, hogy talán az utolsó idényüket futják a világbajnokságában, Sainz érkezése miatt Sargeant biztos nem marad a Williamsnél. Ugyanakkor Pérez hiába rendelkezik szerződéssel 2025-re a Red Bullnál, neki is nagyon inog a helye, amit egyes hírek szerint legutóbb az F1 vezetése mentett meg neki.
Szombaton rendezik az osztrák Perger Mühlstein Rallyt, mely az Alpok-Adria Kupa hatodik versenye, és a 87 nevező között két magyar páros is található.
Az Alpok-Adria Kupa hatodik versenye az osztrák Perger Mühlstein Rally lesz, mely során szombaton négy különböző pályán nyolc gyorsaságit és 89.34 km versenytávot kell teljesíteni.
Erre pedig 87 páros jelentkezett, köztük Berta László és Fuchs Gábor Andor Rally4-es Peugeot-val, Szabó Árpád és Papp Arnie pedig Citroen C2 R2 Max-szal.
Mindkét magyar páros számára ez lesz az első Alpok-Adria Kupa verseny az idei szezon során.
Esapekka Lappi bár nagyszerűen kezdte az idei részmunkaidős szezonját, a folytatás korántsem sikerült túl fényesre, ennek ellenére nem aggódik a jövője miatt.
Esapekka Lappi saját kérésére idén részmunkaidőben folytathatta karrierjét a Hyundai csapatánál, és ezt a lehetőséget Svédországban győzelemmel hálálta meg.
A nagyszerű kezdés után hasonlóan jó folytatásra lehetett volna számítani, azonban ez elmaradt.
Lappi Kenyában csupán négy pontot tudott szerezni, majd Lettországban kiesett, Finnországban pedig a mély nyomok között szenvedett balesetet, így csak nyolc ponttal tudott segíteni a koreai gyártónak.
Lappi tisztában van azzal, hogy nem túl fényes eredményeket ért el idén Svédország után, azonban nem aggódik a jövője miatt.
“Egyértelmű, hogy a svéd győzelem után nem tudtunk igazán jó eredményeket elérni – mondta Lappi a Rallit.fi oldalnak. – Kenyában a féltengely törésről nem igazán tehettünk, azonban a Power Stage-en sikerült jól teljesíteni. Finnországban a vasárnap sikerült igazán jól, de a szombat sem volt rossz annak ellenére, hogy teszteltünk. Nem tudom, hogy mit hoz a jövő év, de nem is aggódom miatta, valamilyen lehetőségünk biztosan lesz a versenyzésre.”
Történelmi dobogója után igen sokat kellett várnia Molnár Martinnak arra, hogy ismét versenyezhessen, de véget ért a böjt, hiszen a hétvégén a skóciai Knockhillben csap össze a brit Forma–4 mezőnye.
A skóciai motorsport fellegvárának számító Knockhillben folytatódik a brit Forma–4-es bajnokság idei szezonja, benne az előző fordulóban magyar sporttörténeti sikert elérő Molnár Martinnal. A 15 esztendős sportoló Zandvoortban először állhatott fel az összetett értékelésben a dobogóra, így érthető módon nem bánta volna, ha nem következik újabb hosszabb pihenő a versenynaptárban, ezzel együtt hasznosan töltötte az elmúlt heteket
„Nem szeretem ezeket a hosszú szüneteket, sokkal jobb, ha kicsit közelebb vannak egymáshoz a versenyek. Tudtam pihenni a három hét alatt, miközben sokat edzettem, és készen állok, hogy visszatérjek a pályára. Főleg egy olyan, eredményes hétvége után folytattam volna szívesen a versenyzést, mint a zandvoorti, de ez van, örülök, hogy most már nem kell sokat várni” – tekintett előre a Virtuosi Racing pilótája, aki szerdán már autóba ült, hogy részt vegyen a hivatalos teszten.
„Izgalmasan alakult a tesztnap, szárazon és esőben is mentünk és igyekeztünk eltalálni a ritmust. A leggyorsabb körök tabellája nem reprezentatív, mert amikor a körülmények lehetővé tették az összehasonlítást, a legjobb hatban is voltunk. A rövid körből adódóan rendkívül kicsik a különbségek, egy tizedes gyorsulással 5-6 helyet is lehet javítani, így nagyon izgalmas időmérőre számítok. Kezdésnek nagyon pozitív volt ez a nap, remélhetőleg a folytatás is hasonló lesz” – értékelte Martin a szerdai tesztet.
Hullámvasút a javából
A Dunfermline városától 10 km-re északra fekvő, mindössze 2 km hosszú Knockhill versenypálya 1974-ben, bárányfarm helyén épült, és bár nem rendelkezik olyan gazdag és régre visszanyúló történelemmel, mint a brit F4 legtöbb helyszíne, Skócia nemzeti motorsport központjaként és az ország egyetlen FIA-licenccel rendelkező pályájaként így is kiemelt helyet foglal el a brit motorsport térképén.
„Ez a helyszín igazi hullámvasút, elég őrült egy pálya, alighanem a legőrültebb az egész versenynaptárban. Nagyon élvezetes, tele van szintkülönbséggel, már nagyon várom a futamokat. Az extra tesztnapnak örültem, mert korábban a két itteni tesztnapunkból csak egyet tudtunk teljesíteni, mivel a másodikon esett a hó. Előzni nem lesz könnyű, igazából az utolsó kanyar kínál erre esélyt, viszont kicsúszásokban szerintem bővelkedni fog a hétvége, mert a legkisebb hiba után is a pályán kívül találhatja magát az ember” – jellemezte a Fife megyében található aszfaltcsíkot a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője.
Ami a várakozásokat illeti, Martin a zandvoorti eredmények után is igyekszik két lábbal a földön maradni, és továbbra is az újoncértékelésre koncentrálni, amelynek második helyéről várja a szezon 7. fordulóját. „Nem reális, hogy mostantól minden hétvégén összetett dobogón leszek, már csak azért sem, mert Zandvoortban mindenki most járt először, így nem jött ki a tapasztalata azoknak, akik már évek óta itt versenyeznek. Ezzel együtt a legjobb tudásom szerint fogok igyekezni eltüntetni a tapasztalati hátrányt Knockhillben és a hátralevő futamokon” – tekintett előre az újoncok értékelésében már 11 dobogós helyezésnél járó pilóta.
Amikor megkergették Colin McRae-t
Mivel komoly nemzetközi sorozatoknak sem most, sem a korábbi évtizedekben nem adott otthont, Knockhill történelméből főként a brit motorsportos közönség tagjaiban maradtak meg emlékezetes pillanatok, ám 1992-ben olyasmi történt a pályán, ami túlmutatott a szigetországon. Ebben az évben vendégeskedett először az F4-es sorozatot is több alkalommal, például a soron következő hétvégén is betétprogramjának tudó brit túraautó-bajnokság (BTCC) a 2 km-es aszfaltcsíkon, a mezőnyben pedig ott találtuk a már ekkor is rendkívül népszerű, ám még csak a ralilegendává válás útjának elején járó Colin McRae-t.
Az akkor 24 esztendős ralis a BMW gyári túraautó-programját és a Subaru ralicsapatát egyaránt működtető Prodrive-főnök David Richards javaslatára indult Knockhillben, hogy helyi hősként még több nézőt csalogasson ki a széria skóciai debütálására, utólagos elmondása alapján pedig egyáltalán nem foglalkoztatta a túraautózás, így nem is készült különösebb lelkesedéssel a hétvégére.
Az első futamon ennek ellenére a legjobb BMW-s lett, a második versenyen pedig jó úton haladt afelé, hogy megismételje ezt az eredményt, ám a célegyenesre fordító hajtűben kilökte az előtte haladó Matt Nealt, amiért utólag kizárták. Ez azonban nem nyugtatta meg Steve Nealt, Matt apját, egyben csapatfőnökét, aki az akkori beszámolók szerint azzal a céllal akarta felkeresni a fiát elintéző raliversenyzőt, hogy letépje a fejét, és itt még nem állt volna meg…
„Matt nem volt túl boldog, de egyértelműen Steve volt a szószóló. Valószínűleg egész hétvégén akkor voltam a leggyorsabb, amikor a futam után visszafutottam a motorhome-ba” – emlékezett vissza a közjátékra McRae egy 2006-os interjúban, akinek ez volt az első és egyetlen fellépése a BTCC-ben.
Visszatérve a Forma–4-re, Martin hétvégéje a pénteki edzésnappal kezdődik, majd szombaton következik az időmérő és az első futam, vasárnap pedig a második és harmadik verseny.
A Toyota nyolcszoros világbajnok pilótája, Sébastian Ogier az Akropolisz Rallyn biztosan ott lesz, a folytatással kapcsolatban pedig nem zárt ki semmit.
A Finn Rally után maga a listavezető Thierry Neuville is úgy fogalmazott, új kihívót kapott a világbajnoki címért, hiszen Sébastian Ogier jött fel a második helyre. Jari-Matti Latvala, a Toyota csapatfőnöke utalt is rá, hogy az eredetileg részmunkaidőben vezető Ogier akár indulhat is a hátralévő összes futamon.
„Örülök, hogy úgy döntöttem, indulok Finnországban – tekintett vissza a megnyert Finn Rallyra Ogier. – Nagyszerű volt ezeken az utakon vezetni az autót, még ha az időjárás néhányszor jelentős kihívásokat is jelentett.”
A nyolcszoros világbajnok egyelőre csak a következő lépését árulta el, a távlati tervekről még nem tudott mit mondani, de felkészült Latvala megkeresésére – és semmit sem zárt ki.
„Görögországban mindenképpen ott leszek, aztán kiderül, mi lesz utána – mondta Ogier, aki szeptember 6–8. között az Akropolisz Rallyn tehát indul. – Biztos vagyok benne, hogy Jari-Matti eljön, és beszél velem a folytatásról, de most itt a nyári szünet, úgyhogy előbb élvezzük ki azt.”
A Red Bull F1-es csapatának anyavállalata bejelentette, hogy a Christian Horner állítólagos zaklatása elleni vizsgálat eredménye ellen benyújtott fellebbezést elutasították.
A Red Bull csapatfőnöke körül az év elején robbant ki botrány, mert az istálló egyik női tagja zaklatással vádolta meg. Az ügy hetekig témát szolgáltatott, a háttérben húzódó hatalmi harc szálai is belekeveredni látszottak, de a menesztésének valószínűségéről szóló találgatások ellenére Horner maradt a posztján, az ellene felhozott vádakat pedig ejtették a belső vizsgálat után.
Az állítólagos sértett nem nyugodott bele a döntésbe, fellebbezést nyújtott be, de a folyamat lezárult: a Red Bull sajtóközleményben bejelentette, hogy a független jogi vizsgáló által intézett fellebbezési folyamat lezárása az lett, hogy nem változtatják meg a döntést, azaz továbbra is ártatlannak tekintik Hornert.
Az Autosport információi szerint a Red Bull GmbH jelenleg a további lépéseket mérlegeli, a vádló hölgy pedig továbbra is a versenycsapat alkalmazásában áll hivatalosan, csak felfüggesztették a munkavégzés alól.
Horner azért nem könnyebbülhet meg nagyon, hiszen a Red Bull teljesítménye mostanában aggasztó, a pályán nehéz második félidő vár rájuk a szezonban.