Átfogó vizsgálatot folytatott le a Nemzetközi Automobil Szövetség a Japán Nagydíjon történtek után, az USA Nagydíj pénteki napján pedig közölték, hogy mire jutottak.
Közleményt adott ki az FIA, amelyben részletezi, hogy mire jutott a szuzukai traktoros incidens vizsgálata kapcsán. Mint ismert, a Japán Nagydíj első körében történt baleset után egy traktor hajtott a pályára, hogy segítsen Carlos Sainz összetört Ferrarijának mentésében, eközben viszont még nem sorakozott fel a teljes mezőny a biztonsági autó mögé, ezért többen is nagy sebességgel haladtak el a jármű mellett.
A legnagyobb tempóval érkező Pierre Gasly azonnal kérdőre vonta a versenyirányítást a rádióban, majd a futam után elmondta, hogy nagyjából két méteren múlt az élete, mivel, ha eltalálja a traktort, szerinte biztosan arra a sorsra jut, mint a Szuzukában halálos sérüléseket szerző Jules Bianchi 2014-ben.
Az esetet az összes pilóta felháborodással fogadta, többen pedig kiemelték, hogy egyáltalán nem kellett volna traktort küldeni a pályára, mert a körülmények miatt ez még biztonsági autó mögött haladva is veszélyes volt, és meg kellett volna várni, hogy a verseny félbeszakítása után minden autó visszatérjen a bokszba.
Az FIA a leállás alatt közleményben igyekezett megmagyarázni, hogy minden rendeltetésszerűen zajlott, ám a felháborodás hatására vizsgálatot rendelt el. Ennek az eredményeit közölték most.
Változásokat eszközölnek
A legfontosabb, hogy a valóban széleskörű és alapos vizsgálat arra jutott, hogy számos procedurális változtatásra van szükség, hogy a jövőben ne fordulhasson elő hasonlóan veszélyes helyzet. Az FIA Genfben működő, a versenyhétvégék során támogató feladatokat ellátó műveleti központja a videofelvételek és adatok felhasználásával rekonstruálta az eseményeket. A következtetések levonásánál figyelembe vették a pálya állapotát és a látási viszonyokat, számításba vették a pilóták viselkedését és a pályabírók, illetve a mentőjárművek kezelőinek teljesítményét.
Elképesztő, nem csak Gasly volt fokozott életveszélyben a Japán Nagydíjon (videó)
Rajt
Az FIA közleménye szerint „noha esett, a körülmények megfelelőek voltak ahhoz, hogy állórajttal induljon el a verseny. A rajtrácsra vezető körök alapján minden csapat intermediate gumikon rajtolt, de a rajt idején megérkező komolyabb esőzés nagyobb kihívássá tette az autók irányítását az intermediate abroncsokon a rajt után.”
A mentést végző járművek és pályabírók beküldése
A vizsgálat itt arra jutott, hogy mindenki követte az FIA folyamatait. „A Carlos Sainz Ferrarijával a 12-es kanyarban történt incidens után a versenyt a biztonsági autó beküldésével semleges állapotába hozták, mielőtt a pályabírók és a mentést végző járművek bementek a pályára” – írták.
A vizsgálat itt megjegyezi, hogy ilyen körülmények között nem lenne szabad mentést végző járművet a pályára küldeni addig, amíg minden autó fel nem sorakozott a Safety Car mögé. „Továbbá, pályabírók és mentést végző járművek csak akkor mehetnének be, mialatt a biztonsági autós fázis során versenyautók vannak a pályán, amikor az időjárási viszonyok és az autók helyzete gyors és biztonságos beavatkozást tesznek lehetővé.”
És itt jön az egyik lényeges rész: az FIA elismerte, hogy a versenyirányítás a biztonságos mentésre koncentrált, és eközben nem vette észre azonnal, hogy Pierre Gasly kiállt a bokszba szárnycserére, és ezért lemaradt a mezőnytől. „A versenyirányítás nem feltétlenül követ nyomon minden autót, amely kiállhat a bokszba a biztonsági autós fázis során, mivel jobban aggódnak a baleset helyszíne és a mezőny Safety Car mögött történő felsorakoztatása miatt.”
„A kiállása után Gasly visszatért a pályára, és a meghatározott limitidőnek megfelelve vezetett, hogy utolérje a mezőnyt. Amikor odaért a 12-es kanyarhoz, pályabírók dolgoztak egy daruval a pályán. Noha általános gyakorlat mentést végző járműveket beküldeni, amint a versenyt semleges állapotba helyezték, a vizsgálóbizottság megvitatta, hogy a körülményekhez képest korai volt-e a mentést végző jármű belépése a pályára.”
„A vizsgálóbizottság elismerte, hogy a múltban történt tragikus események miatt érzékeny téma, hogy ilyen időjárási körülmények között mentést végző daru tartózkodik a pályán Szuzukában. A bizottság úgy határozott, hogy visszatekintve, mivel változóak voltak az időjárási körülmények, ésszerű lett volna késleltetni a mentőjárművek pályára küldését.”
„Elismerték, hogy minden erőfeszítést meg kell tenni az autók hatékony és biztonságos mentésének érdekében, ezért az olyan körülmények esetében, mint amilyenek a Suzukában uralkodtak, egy hosszabb mentés versenyfelfüggesztést eredményezhet.”
Az FIA továbbá kiemelte, hogy biztonsági autós fázis során csak azokat az autókat tudják kontrollálni, amelyek a Safety Car mögött haladnak, a pályán máshol tartózkodókra viszont nincs elegendő ráhatásuk.
A versenyzők kötelezettségei
A vizsgálat kitért arra is, hogy a vonatkozó szabályoknak megfelelően a versenyzőknek kötelessége korlátozni a sebességüket sárga zászló, biztonsági autós fázis vagy piros zászló esetén, illetve kötelesek mindenkor a józan eszükre hallgatni.
„Gasly esetében az adatok kimutatták, hogy annak érdekében, hogy felzárkózzon a biztonsági autóra, 200 km/h-t meghaladó sebességgel ment Sainz balesetének helyszíne előtt, és azután is, hogy már piros zászló alatt elhaladt a Ferrari mellett. Meg kell jegyezni, hogy a verseny után kifejezte sajnálatát a büntetéssel végződő sportfelügyelői meghallgatáson.”
Gumik
A vizsgálóbizottság megvitatta a jelenlegi extrém esőgumik teljesítményét is, és ennek az elemzése még mindig zajlik a Pirelli és az FIA technikai részlegének bevonásával.
Reklámtáblák
Ezt azért kellett megvitatni, mert Gasly-nak azért kellett a bokszba hajtania, mert eltalált egy Sainz Ferrarija által leszakított, pályára hulló reklámtáblát. „A reklámtáblák rögzítésének, kialakításának, helyének és anyagának felülvizsgálata jelenleg is zajlik” – mondta az FIA.
Csatornázás
A szuzukai pályán évek óta a legtöbb helyszínnél nagyobb gondot okoz a vízelvezetés. Az FIA közölte, hogy a szervezőkkel megkezdték az egyeztetéseket ennek javítására.
Elképesztő felvétel: pályabíró is életveszélyben volt Gasly traktoros eseténél (videó)
Ez változik az USA Nagydíjtól
Természetesen a vizsgálat fentebb taglalt legtöbb eleme nem pályaspecifikus, így aztán egy sor változtatást már a hétvégi USA Nagydíjtól életbe léptetnek.
- A csapatoknak információt szolgáltatnak a hivatalos üzenetküldő rendszerben arról, ha egy mentést végző jármű hajt a pályára. A pilótát a csapat kötelessége tájékoztatni.
- Kifejlesztenek egy élő VSC/SC monitorozási ablakot, amely minden autó állapotát mutatni fogja, legyen az akár a pályán, akár a biztonsági autó mögött, akár a bokszban.
- Frissítik a versenyirányítás folyamatait, hogy jobban meg legyen határozva, hogy kinek mi a feladata a versenyirányításban a rendes és virtuális biztonsági autós fázisok során, beleértve azokat, akiknek a SC-fázis alatt a bokszba hajtó autókat, illetve a Safety Car mögötti sor hosszát kell majd figyelnie.
- Az FIA versenyigazgatója az USA Nagydíj versenyzői eligazításán során elemzi majd a szuzukai történéseket, és elmagyarázza, milyen megoldásokat tervez bevezetni az FIA annak érdekében, hogy a jövőben ne történhessen hasonló, illetve emlékezteti a pilótákat a biztonsági autós fázis és piros zászlós megszakítás esetén követendő szabályokra
- Dinamikus VSC: egy új funkciót vezetnek be, amely dinamikusan változtatja a pilóták által követendő limitidőt annak függvényében, hogy a baleset helyszínén haladnak-e át, vagy sem. Ez segíti majd a pilótát abban, hogy hol történt a baleset.
- A csapatokkal közösen átnézik a büntetési precedenseket azon pilóták esetében, akik nem tartották tiszteletben a sárga vagy dupla sárga jelzést, illetve a VSC és SC-fázist.
- Kiértékelik a reklámtáblák jelenlegi alkalmazását, felépítését, elhelyezését és a felhasznált anyagokat, hogy elkerüljék a leszakadást és a pályára kerülést.
Abszurd fordulat: Gasly kaphat büntetést a traktoros incidens miatt
A fentebbi pontok mellett az FIA úgy döntött, hogy a 2022-es szezon hátralevő versenyein nem fogja rotálni a versenyigazgatókat, és mostantól a szezon végéig Niels Wittich teljesít szolgálatot (Japánban Eduardo Freitas volt a versenyigazgató), valamit a sportszabályzat következő felülvizsgálata során tisztázzák a versenyidőre és pontelosztásra vonatkozó szabályokat, amelyeket jól alkalmaztak Szuzukában, de a szövegezésük nem a szabály célját szolgálja.