Michael Schumacher és Lewis Hamilton jelenleg megosztva ül a Forma–1 trónján, legalábbis, ami a világbajnoki címek számát illeti. Na de mennyit nyerhettek volna akkora, ha az összes olyan szezonban vb-t nyernek, amelyben erre valós esélyük volt?
Az persze örökös vitatéma lesz, hogy ki a Forma–1 történetének legjobb versenyzője. Vannak, akik szerint Ayrton Senna, mások szerint Fangio, de bőséggel akadnak olyanok is, akik Michael Schumachert, Alain Prostot, Lewis Hamiltont vagy éppen a mezőnyt zsinórban második éve leigázó Max Verstappent mondanák. Teljesen objektív és tényszerű értékítéletet azonban soha nem hozhatunk ebben a kérdésben. Abban viszont igen, hogy ki a sportág történetének legeredményesebb pilótája.
Ő ugyanis Lewis Hamilton, aki a vb-címek számában ugyan egálra áll Michael Schumacherrel, a győzelmek és a pole pozíciók (illetve pontok, dobogós helyezések, és még egy sor lényeges statisztika) terén azonban már megelőzte a Ferrari egykori ászát. A 2021 óta nyolcadik címére hajtó, attól egyelőre egyre távolabb kerülő Mercedes-pilóta azonban csak akkor fog minden kétséget kizáróan felülni a sportág trónjára, ha a világbajnoki címek számában is egyedüli csúcstartó lesz.
Lehet, hogy ez soha nem következik be, pedig akár már 2019-ben bekövetkezett volna, hiszen amennyiben Hamilton az összes olyan szezonban az élen zár, amelyben erre nagyon nagy esélye lett volna, mostanra 11 világbajnoki cím állna a neve mellett.
Minden idők botránya, felnihiba, elfüstölő Mercedes-motor
Hamilton abban a kivételes helyzetben van, hogy 2007 óta tartó F1-es pályafutásának első 15 évéből csak 3 olyan esztendő (2009, 2011, 2013) volt, amelyben nem volt reális esélye a világbajnoki címre, míg 11 alkalommal az utolsó futamig versenyben volt, egyszer (2012) pedig a szezon utolsó harmadára fogyott el a McLaren lendülete. Ebből a 15 szezonból Hamilton 7-szer világbajnok lett, de 2012 kivételével simán az lehetett volna 2007-ben, 2010-ben, 2016-ban és 2021-ben is.
Sőt, a négyből három szezonról elmondható, hogy csak egyetlen műszaki hiba választotta el a végső sikertől.
2007-ben, a kémbotrány árnyékában, igen furcsa körülmények között bukott el tetemes előnyt az utolsó két versenyen, néhány évvel később pedig az egyik neves újságírónak csak annyit mondott a történtekről, hogy már tudja, mi volt a háttérben, de nem beszélhet róla.
Bunda volt Räikkönen egyetlen vb-címe, Hamilton felsőbb utasítás miatt nem nyerhetett?
2010-ben outsiderként, de a négy, matematikailag vb-címre esélyes pilóta egyikeként érkezett meg a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjra, majd végül 240 ponttal az összetett negyedik helyén zárt, 16 pontra a világbajnok Sebastian Vetteltől. Abban a szezonban a Spanyol Nagydíjon két körrel a vége előtt a biztos második helyet bukta el, amikor a gyors hármas kanyarban meghibásodott a felnije, ő pedig emiatt a falnak rohant. Amennyiben az ott elveszített 18 pontot hozzáadjuk az év végi terméséhez és levonunk 3-3 pontot a barcelonai kiesésből ennyivel profitáló Vettel és Alonso pontszámából, Hamilton 5 pontos előnnyel világbajnok lehetett volna 2010-ben.
2016-ban Hamilton 5 ponttal maradt alul Nico Rosberggel szemben, azaz, ha nincs a Malajziai Nagydíjon az első helyen elszenvedett motorhibája, és megnyeri azt a versenyt, tükörsimán világbajnok lett volna. Miközben persze erre az évre is igaz az, ami az összes többire: Hamilton is hullajtott el pontokat, így nem lehet csakis a műszaki hibákra fogni a vereséget. Például négy olyan futamot is találunk, amelyet a pole-ból kezdett és nem nyert meg, ezek közül hármat pedig Rosberg húzott be, míg a negyediken, a Spanyol Nagydíjon a rajt után összeütköztek és mindketten kiestek.
A kakukktojás az elbukott vb-címek sorában a legutóbbi, azaz a 2021-es, amely az emlékezetes Abu-dzabi Nagydíj végjátékában csúszott ki Hamilton kezei közül. Noha erre a évre is igaz, hogy volt olyan hiba (Imola), ami nélkül a hétszeres világbajnokból nyolcszoros lehetett volna, azért meg kell adni neki, hogy egy megnyert vb-t csavartak ki a kezéből a szabályok önkényes alkalmazásával.
Michael Schumacher és Hamilton azonos autóban? – előbbi volt főnöke elmondta, melyikük nyerne
Lábtörés, műszaki hibák és egy rövidzárlat
Amennyiben tehát Hamilton az összes olyan szezonban világbajnok tudott volna lenni, amelyben az utolsó versenyre legalább matematikai eséllyel érkezett, most 11 cím állna a neve mellett. Ez eggyel kevesebb, mint amennyit Michael Schumacher mellé fel tudunk vésni, a német klasszis ugyanis „csak” három olyan szezonban maradt alul, amelyben ő is nyerhetett volna az utolsó versenyen.
Ő karrierje első 15 teljes szezonjából (1992-2006) 10-ben volt harcban a világbajnoki címért, míg négy alkalommal (1992, 1993, 1996, 2005) nem is álmodhatott ilyesmiről. A kakukktojás 1999, amelyben vb-címre alkalmas autót épített neki a Ferrari, de silverstone-i lábtörése miatt végül Eddie Irvine lett az, aki kis híján felért vele a csúcsra, és végül a szuzukai szezonzáróig versenyben maradt Mika Häkkinennel.
Schumacher háromszor, 1997-ben, 1998-ban és 2006-ban bukott el világbajnoki címet az utolsó futamon, noha utóbbi esztendőben már tényleg csak matematikai esélye maradt Fernando Alonsóval szemben.
1997-ben az akkor kétszeres világbajnok német emlékezetes módon rácsukta az ajtót Jacques Villeneuve-re a jerezi szezonzárón, aminek következtében ő kiesett, a kanadai pedig tovább ment, és végül a két McLarent elengedve világbajnok lett. A szezon során Schumacher és Villeneuve is egy-egy alkalommal esett ki műszaki hiba miatt, így ezen a téren kiegyenlített volt az év, miközben a kanadai többet hibázott.
1998-ban nagyon úgy tűnt, hogy Mika Häkkinen eltűnik a naplementében Adrian Newey első McLarenjével, az MP4/13-assal, ám a Ferrari az idény közben felzárkózott, majd egészen az utolsó versenyig nyílttá tette a küzdelmet. Az első hely sorsa azonban végül nem a pályán dőlt el, Schumacher ugyanis nem tudott elrajtolni a pole-ból Szuzukában, majd a mezőny végéről felzárkózva egy defekt foszlatta szerte minden reményét. Ugyanakkor amennyiben nyerni tud és Häkkinen bejön a második helyen, szintén a finn versenyzőé lett volna a vb-cím, így alighanem nem ezen múlt.
Ezt a hihetetlen rekordot Verstappen és Hamilton sem fogja elvenni Schumachertől
Miként 2006-ban, Schumacher első pályafutásának utolsó évében sem az utolsó verseny döntött, ahová a Ferrari veteránja 10 pontos hátrányban érkezett, és már csak akkor lehetett világbajnok, ha Fernando Alonso nem szerez pontot, ő pedig megnyeri a Brazil Nagydíjat. Alonso végül 3. lett, Schumacher pedig már az időmérőn távol került a győzelemtől, amikor a benzinpumpa hibája miatt nem tudott mért kört futni a Q3-ban, és csak a 10. helyről kezdhetett. Ez még ugyanakkor belefért volna, de a futam elején összeért Giancarlos Fisichellával, amitől defektet kapott, és közel 1 körös hátrányból kellett visszakapaszkodnia. Végül 4. lett.
És akkor ott van még 1999, amikor a lábtöréssel eldőlt, hogy Schumacher nem lesz világbajnok, ám elnézve azt, hogy a McLaren micsoda szerencsétlenkedést produkált az év hátralevő részében, illetve azt, hogy a Schumacher nyomát az addigi 3 és fél közös szezon során végig bottal ütő Irvine 3 versenyt nyerve (ebből egyet Schumacher nyeretett meg vele) a szezonzáróig esélyes maradt, egyáltalán nem túlzó kijelentés, hogy a német alighanem behúzta volna azt az évet.
Mindent egybevetve elmondható, hogy Lewis Hamilton közelebb állt ahhoz pályafutása során, hogy 7-nél több világbajnoki címmel büszkélkedhessen, míg Schumacher számára pont abban az évben lett volna a leginkább reális egy elmaradt vb-cím, amelyben a szezon felénél kiszállt a küzdelemből.
Így lehetne Schumachernek 100-nál is több győzelme és állhatna még mindig Hamilton előtt