back to top
2024. november 22. 08:09

KezdőlapF1Borzalmas statisztikát hozott össze az elmúlt években, de ez csak minimálisan Leclerc...

Borzalmas statisztikát hozott össze az elmúlt években, de ez csak minimálisan Leclerc hibája

-

Charles Leclerc immáron 23 pole pozíciónál tart, de ebből csak négyet tudott győzelemre váltani, és összességében is csak öt futamot nyert. Az elszalasztott lehetőségek többsége azonban a legkevésbé sem az ő lelkén szárad.

Charles Leclerc a jelenlegi Forma–1-es mezőny egyik, ha nem a legjobb pilótája egy körön. Ezt bizonyítja a pályafutása során megszerzett 23 pole pozíciója, ami a legtöbb a nem világbajnok versenyzők közül. 2019-ben és 2022-ben egyaránt ő szerezte a legtöbb rajtelsőséget, és Max Verstappent leszámítva még tavaly is ugyanannyiszor indulhatott az élről, mint a mezőny többi tagja együttvéve.

A futamokon viszont már egészen más volt a helyzet. Leclerc összesen csupán öt győzelemnél tart, amiből egyszer, a 2022-es Osztrák Nagydíjon nem a pole pozícióból nyert. Ez azt jelenti, hogy a 23 rajtelsőségéből mindössze 4-et tudott diadalra váltani, ami történelmi léptékben is szörnyű arány. Ez körülbelül 17,39 százalékos arányt jelent, aminél csak öten értek el rosszabbat azok közül, akik legalább egyszer nyertek a pole-ból. Azonban mindegyikükről elmondható, hogy ha az összes diadalt osztanánk el a pole pozíciókkal, akkor már jobban állnának a monacói versenyzőnél.

Verstappen és Leclerc lassan utolérheti a Senna-Prost kettős rekordját

Sokan azon a véleményen vannak, hogy a jelenleg 26 éves pilóta egyszerűen nem elég jó a versenyen. A The-Race.com azonban összegyűjtötte azokat a futamokat, amelyeken a pole pozícióból indulva nem tudott nyerni, és kiderült, hogy az esetek többségében nem ő volt okolható a visszaesésért. A rajtelsőség ugyanis a versenytempót tekintve sokszor már nem a reális pozíciója volt a Ferrarinak, ha pedig mégis, akkor sokszor stratégiai vagy technikai hiba, esetleg egyéb balszerencse csavarta ki a kezéből a diadalt.

Ami a tavalyi évet illeti, Leclerc először az Azeri Nagydíjon indulhatott a pole pozícióból. Sőt, ekkor a sprintidőmérőn is ő bizonyult a leggyorsabbnak, a szombati versenyen azonban nem volt esélye Sergio Pérez ellen, és Verstappent is vélhetően csak azért tudta maga mögött tartani, mert a George Russell-lel történt ütközés következtében megsérült az autója. Másnap viszont nem volt ilyen gondja, ezért a futam elején mindkét Red Bull simán maga mögé utasította, sőt, a biztonsági autós fázis után a címvédő még egyszer elment mellette. A monacói versenyző kihozta a maximumot, ami akkor a harmadik hely volt.

Pérez szerencsével nyert Bakuban, Ocon majdnem fotósokat gázolt (videó)

Spa-Francorchamps-ban nagyon hasonló volt a forgatókönyv, leszámítva azt, hogy ezúttal megörökölte a pole pozíciót a rajtbüntetést kapó Verstappentől. Az első körben nem volt esélye a Pérez ellen a Kemmel-egyenesben, ahogyan néhány körrel később a holland pilótával szemben sem. A harmadik pozíciót viszont ezúttal is megőrizte.

Csapattársa és az eső sem tudott Verstappen útjába állni, a 6. helyről is simán nyert Spában

Az USA Nagydíjon szintén nem ő volt a leggyorsabb, csak ezúttal Verstappen körét pályaelhagyás miatt elvették. Itt felróható Leclerc-nek, hogy Lando Norris lerajtolta őt, viszont Lewis Hamiltont és Carlos Sainzot szépen tartotta maga mögött az első kanyarokban. Aztán viszont a Ferrari rossz gumikopása miatt visszaesett a hatodik helyre, majd pedig kizárták, így utólag teljesen mindegy volt, hogy hogy sikerült a rajtja.

Utólag kizárták Hamiltont és Leclerc-t az USA Nagydíjról!

Mexikóban a hosszú egyenes miatt mindkét Red Bull odaért mellé az első kanyarban: Verstappen jobbról, Pérez balról próbálta megelőzni Leclerc-t, akinek nem maradt helye, és összeütközött a mexikói versenyzővel. Szerencséjére ő legfeljebb csak a hazai szurkolók pfujolása miatt járt pórul. Később tartotta a második helyet, de a piros zászló rosszul jött neki, és Hamilton megelőzte őt az újraindítás után.

Drámai rajtot és kigyulladó autót hozott a mexikói futam, Verstappen utolérte Prostot

A tavalyi öt pole pozíció közül Leclerc egyértelműen Las Vegasban járt a legközelebb a győzelemhez. Verstappen ugyan megelőzte a rajtnál, de ezt a sportfelügyelők szabálytalannak minősítették, így 5 másodpercre megbüntették a címvédőt, akit ráadásul ellenfele vissza tudott előzni az első etap végén. Ironikus, hogy a holland versenyzőnek ezúttal nagyon jól jött, hogy Russell nekiment, mert az ebből adódó biztonsági autós fázis adott neki esélyt, hiszen addig Leclerc-nek állt a zászló. A háromszoros világbajnok ki is használta az esélyt, míg a monacói versenyzőt egy hiba miatt Pérez is megelőzte, de az utolsó körben szemfüles módon visszavette tőle a második helyet, vagyis ismét hozta az elérhető maximumot.

Büntetés és ütközés sem vehette el Verstappentől a győzelmet az első Las Vegas-i Nagydíjon

Ami a korábbi szezonokat illeti, Leclerc szintén ritkán volt okolható. 2019-ben hét pole pozícióból csupán a spáit és a monzait tudta győzelemre váltani. Bahreinben motorhiba miatt esett vissza a harmadik helyre, Ausztriában pedig Verstappen a hajrában megkérdőjelezhető módon kiterelte őt (igaz, Olaszországban Leclerc szorította le Hamiltont, amiért szintén nem járt érdemi büntetés). Szingapúrban rosszul jöttek ki számára a bokszkiállások, és Sebastian Vettel átugrotta őt, Szocsiban a német versenyző nem volt hajlandó visszaadni neki a vezetést, amit az ő szélárnyéka révén szerzett meg, majd nagyon rosszkor hibásodott meg az autója, így csapattársa csak a harmadik lett a Mercedesek mögött, míg Mexikóban a monacói versenyző saját stratégiai bizonytalanságát okolta, miután negyedik lett.

2020-ban a Ferrari annyira gyenge volt, hogy Leclerc-nek esélye sem volt a pole pozícióra, egy évvel később viszont kettő is összejött. Monacóban emlékezetes módon el sem tudott indulni, miután az időmérő végén falhoz csapta az autót, a Ferrari pedig nem ellenőrizte le rendesen az alkatrészek épségét. Bakuban nem volt esélye a Red Bullok és Hamilton ellen, a futam végi káoszban pedig végül negyedik lett.

2022-ben összesen kilenc pole pozícióig jutott, amiből csak a szahírit és a melbourne-it tudta 25 (sőt, 26) pontra váltani. A másik hét többségét technikai vagy stratégiai hiba miatt bukta el, esetleg a Ferrarinak nem volt esélye a Red Bull végsebessége ellen. Ami a Szingapúri Nagydíjat illeti, meg kell említeni, hogy Pérez lerajtolta Leclerc-t, és könnyen lehet, hogy anélkül másképp alakult volna.

A Paul Ricard-i viadal volt az egyetlen alkalom ebből a 19 futamból, amikor Leclerc súlyos vezetői hibát követett el azzal, hogy kipördült és falnak csapódott. Ezt leszámítva viszont minimális felelősség terheli őt a szörnyű statisztikájáért, amelynek sokkal inkább az az oka, hogy a Ferrari gyengeségei az elmúlt években sokkal kevésbé jöttek ki az időmérőn a friss gumikon, mint a versenyen.

Friss