Míg a Mercedesnél és az AlphaTaurinál többé-kevésbé elismerték, hogy elrontották az idei autót, a Ferrarinál ezt nem akarják megtenni. Ugyanakkor egy megdöbbentő adat rámutat arra, hogy valami mégis félremehetett Maranellóban.
Négy csapat kezdte kifejezetten csalódást keltő módon az idei szezont. Közülük a McLarennel semmilyen szinten nem érdemes foglalkozni, ugyanis a wokingiaknál elsősorban nem tempóbeli, hanem megbízhatósági gondok voltak, és Szaúd-Arábiában már mutattak életjeleket. Rajtuk kívül a Ferrari, a Mercedes és az AlphaTauri teljesít nagyon a várakozások alatt, legalábbis egyelőre.
Utóbbi két istálló abból a szempontból hasonló cipőben jár, hogy többé-kevésbé mindkét csapatfőnök elismerte, hogy elrontották az autót. A faenzai istállót irányító Franz Tost kerek-perec kimondta, hogy már nem bízik a mérnökeiben, mivel az AT04-es nagyon messze van ahhoz képest, amivel korábban kecsegtettek. Kollégájától, a csillagos alakulatot vezető Toto Wolfftól nagyon távol állna egy ilyen jellegű megnyilvánulás, de az ő szavaiból is kivehető, hogy a mérnöki csapat hibázott. Ha másban nem is, abban mindenképpen, hogy kitartottak a tavalyi, keskeny oldalszekrényeken alapuló koncepció mellett.
„Bárcsak építhetnénk új alvázat, de a költségplafon miatt ez lehetetlen. Az aerodinamikán és a karosszérián változtathatunk, ez mindenképpen lehetséges – jelentette ki az osztrák üzletember, majd hozzátette, hogy hol csúsztak félre. – Az adatok becsaptak minket, azt mondatták velünk, hogy visszatérünk [az élmezőnybe], hogy harcba szálljunk a győzelemért, ehelyett még mindig messze vagyunk a Red Bulltól.”
A Ferrarinál más volt a kommunikáció. Benedetto Vigna, a maranellói vállalat vezérigazgatója a télen odáig ment, hogy „példátlanul gyorsnak” titulálta az SF-23-ast. Nos a nagy tempó legfeljebb abban a tekintetben valósult meg, hogy az egyenesekben valóban előreléptek, de az összkép messze áll a pozitívtól, sőt, a siralmashoz sokkal közelebb van.
A bahreini tesztek után az a pletyka kapott szárnyra, hogy a Ferrarinál korrelációs problémák vannak, vagyis a szélcsatornában, valamint a szimulátorban látott eredmények nem köszönnek vissza a pályán mutatott teljesítménnyel. A csapat kezdetben tagadta, hogy ezzel szembesültek volna, Frédéric Vasseur csapatfőnök a Formu1a.uno kérdésére szintén cáfolta az értesülést. Dzsiddában Carlos Sainz kijelentette, hogy a szimulátoros eredmények megegyeznek a pályán látottakkal.
Ez tehát aligha vezet a megoldáshoz, mint ahogyan az az elmélet sem állta meg a helyét, hogy a szaúdi pálya sokkal jobban kedvez az SF-23-as sajátosságainak. Sőt, a versenytempóban visszaestek a Mercedes mögé, és az előző hétvégén egyértelműen a negyedik erőnek számítottak vasárnap. Ezen az sem segített, hogy már most hoztak néhány fejlesztést.
Az adatok igencsak elkeserítőek a maranellóiak számára: Sainz 35 másodperccel végzett a futamgyőztes Sergio Pérez mögött, míg az Aston Martint vezető Fernando Alonsótól 15, a Mercedesben ülő George Russelltől 10 másodperccel maradt el. Mivel azt sem lehet kijelenteni, hogy a körülmények nagyon peches módon jöttek ki számukra, a lemaradás oka egyértelműen az autóban keresendő.
Nincs nagy baj az idei Ferrarival, egyszerűen csak mindenhol lassú
Abban az autóéban, amely a jelek szerint lassult a tavalyihoz képest: az első etap második és tizennegyedik köre között (amíg a két adatsor összehasonlítható volt) Charles Leclerc a 2022-es futamon átlagosan körönként 83 századdal gyorsabb volt, mint akár idei önmaga, akár a mostani Sainz. Ez még akkor is ijesztő, ha figyelembe vesszük, hogy a monacói pilóta a mezőny sűrűjéből rajtolt, ezért sokat kellett előznie, míg csapattársa jelentősen elmarad tőle versenytempóban. Persze a hasmagasságra vonatkozó szabályváltozások papíron lassították az autókat, de más csapatok ezt bőven tudták ellensúlyozni.
„Nem volt meg a tempónk ahhoz, hogy bármennyivel is jobban szerepeljünk – fogalmazott Leclerc. – Ennél sokkal több nem volt az autóban.” Mindez azt mutatja, hogy a Ferrarinak nagyon gyorsan meg kell oldania a problémát, bármi is legyen az. Felmerült, hogy a lemaradás okát a Pirelli új első abroncsaiban kell keresni, és Vasseur is elmondta, hogy meg kell vizsgálni ezt a területet. „Van néhány újításunk Ausztráliára, de a legnagyobb probléma az, hogy nem tudjuk kihozni a maximális potenciált az autóból” – értékelt a francia szakember.