back to top
2024. november 22. 06:38

KezdőlapF1Vihar előtti csend – rég nem látott felfordulás jöhet az F1-ben 2024-ben

Vihar előtti csend – rég nem látott felfordulás jöhet az F1-ben 2024-ben

-

Kérdés, hogy mikor indul be, de előbb-utóbb biztosan be fog az utóbbi évek várhatóan legnagyobb pilótakeringője a Forma–1-ben.

Soha nem történt még olyan a Forma–1 74 éves történetében, hogy pontosan ugyanaz a mezőny vágjon neki az adott szezonnak, mint amelyik befejezte az előzőt. Egészen mostanáig, az idén ugyanis várhatóan ugyanaz a 20 pilóta sorakozik majd fel a szezonnyitó Bahreini Nagydíj rajtrácsára, mint amelyik a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjon elrajtolt, sőt, mindegyikük ugyanabban a csapatban fogja ezt megtenni.

Ebből adódóan a tavalyi pilótakeringő nem bizonyult valami érdekesnek, és legfeljebb arra kaphattuk fel a fejünket, hogy a Red Bull tényleg meghúzza-e a váratlant, és leigazolja Fernando Alonsót Max Verstappen mellé.

Alonso maga terjesztette el, hogy a Red Bullhoz igazol?

Az idén azonban teljesen más lesz a helyzet, hiszen a 20 versenyzőből 14-nek lejár a szerződése 2024 végén, ami elképesztően sok, és garancia a pilótakeringő izgalmaira. Lesznek, akik bizonyára kiszorulnak az F1-ből, míg mások csapatot váltanak. Jelenleg persze csak tippelni tudunk, hogy ki, melyik kategóriába tartozik majd, de éppen ettől lesz olyan izgalmas.

A topcsapatoknál egyedül a Mercedes párosának van bebetonozva a helye, hiszen a Ferrarinál egyik pilóta, a Red Bullnál pedig Sergio Pérez nem írt még alá új szerződést, és egyelőre nagy kérdés, hogy fog-e. Pérez helye olyannyira nem biztos, hogy sokak szerint már szezon közben elveszítheti azt (ebben az esetben szinte biztosan Daniel Ricciardo térne vissza a Red Bullba), de a 2024 végi távozását rengetegen veszik biztosra.

Persze alighanem egy sokkal erősebb idei szezonnal lenne esélye a maradásra – elvégre a Red Bullnak az az érdeke, hogy stabil másodhegedűst találjon Verstappennek –, a tavalyihoz hasonló produkció azonban biztosan nem férne bele. Kérdés, hogy amennyiben nincs maradása, a négygyermekes családapa tovább hajszolja-e F1-es álmait, vagy a visszavonulás mellett dönt.

Verstappen 2024-ben néhány futam után új csapattársat kaphat

Ilyen kérdések nem merülnek fel Carlos Sainz esetében, akinek a hírek szerint nem tetszik, hogy a Ferrari Charles Leclerc-rel ellentétben nem ad neki többéves szerződéshosszabbítási ajánlatot, és csak 1+1 éves kontraktust tettek elé. Hivatalos bejelentés még Leclerc hosszabbításáról sem érkezett, de korábban megírtuk, hogy olasz sajtóhír szerint a monacói pilóta elképesztően hosszú és jövedelmező hosszabbítást fog aláírni, és 2029 végéig elkötelezi magát a maranellóiak mellett.

Kérdés, hogy Sainz is így tesz-e, vagy 2024 végéig szóló szerződését kitöltve más csapat után néz. Az szinte biztos, hogy a 2026-ban érkező Audinál tárt karokkal várnák.

Egészen más a helyzet a nagyok bajszát az idén megráncigáló Aston Martinnál, ahol Fernando Alonso szerződése jár le az idei év végén, ám Mike Krack csapatfőnök korábban többször is elmondta, hogy boldogan folytatnák a közös munkát a kétszeres világbajnokkal, így csakis Alonsón múlik, hogy marad-e. A 42 éves veterán nemrég azt pedzegette, hogy a rengeteg utazás miatt előbb-utóbb ő is el fog fáradni, ám nagyon úgy tűnik, hogy ez még nem most jön el, így ha nem sikerül egy huszárvágással a Red Bullba ültetnie magát, valószínűleg még 2025-ben is brit versenyzöldben láthatjuk majd.

A „halálos ítéletét” írta alá, vagy ő lesz a következő Räikkönen, esetleg Michael Schumacher?

A mezőnyben lejjebb haladva már szinte nem találunk olyan csapatot, ahol ne lenne várható mozgás az idén. A várhatóan Racing Bulls-á átformálódó AlphaTaurinál Ricciardo és Cunoda Júki kontraktusa is csak az idei év végéig szól, a Red Bull pedig azon van, hogy legkésőbb 2025-ben lehetőséget adjon a testvércsapatnál az ausztrált tavaly nagyszerűen helyettesítő Liam Lawsonnak. Helmut Marko nemrég az oe24-nek már arról beszélt, hogy néhány versenyre 2024-ben is beültetné az új-zélandit, ami természetesen rögtön beindított a találgatásokat Pérez szezon közbeni leváltásáról, hiszen az AlphaTaurinál így szabadulhatna fel egy ülést.

Ami Cunodát illeti, az ő helyzete elég speciális, hiszen a Red Bull és a Honda együttműködése 2025 végén lejár. Emiatt könnyen elképzelhető, hogy a japán versenyző még 2025-re is marad az AlphaTauriban, utána viszont másik csapat után kell majd néznie.

Nem lenne meglepő, ha ezt már 2024 végén meg kellene tennie Kevin Magnussennek, a Haas dán versenyzőjének, aki csapattársához, Nico Hülkenberghez hasonlóan nem rendelkezik szerződéssel 2025-re. Magnussen idei teljesítményén persze sok fog múlni, de ha Hülkenberg ismét legyőzi, akkor nehéz lesz elképzelni a maradását, míg a 36 esztendős németet az Audi projektjével hozták szóba. Noha a német gyártó csak 2026-ban jön, amennyiben Hülkenberg csatlakozik hozzájuk, lehet, hogy már 2025-ben visszatérhet egykori csapatához (2013-ban versenyzett a Saubernél), míg Magnussen kiszorulhat a Forma–1-ből.

Nico Hülkenberg, Haas, Olasz Nagydíj
Hülkenberg az idén többször is hangot adott abbéli elégedetlenségének, hogy a Haas nem fejleszti eléggé az autóját / Fotó: Bertusz Dávid/TRP Media

Kérdés, hogy Hülkenberg egy ilyen váltás esetén kinek a helyére érkezne, hiszen Valtteri Bottas és Csou Kuan-jü szerződése is lejár az idei év végén a most éppen Stake F1 Team néven futó hinwili gárdánál. Bottas mellett a tapasztalata, Csou mellett pedig a kínai piac ereje szól, de a szintén tapasztalt és bőven 30 feletti Hülkenberg érkezésével inkább előbbi távozására lenne nagyobb esély.

Hogy kinek a távozására lesz nagy esély a Williamsnél és az Alpine-nál, azt nagyon nehéz megmondani. A grove-iak hosszabbítottak a 2023-ban finoman szólva sem meggyőző Logan Sargeant-al, amit nem nagyon lehet máshogy értelmezni, minthogy nem akartak más pilóta után nézni, mielőtt 2025-ben lehetőséget adnak egy, az amerikainál többre tartott pilótának.

Alex Albon esetében már más a helyzet, az istállót egyedül a hátán cipelő thai-brit versenyzőt inkább megtartani lesz nehéz, miután lejár a szerződése, hiszen paddock-szerte nagy elismerésnek örvend, így bizonyára több csapat radarján is szerepel a 2025-ös évet illetően.

Hogy a Pierre Gasly–Esteban Ocon duó szerepelni fog-e, az attól is függ, hogy az Alpine mindkettejüket meg akarja-e tartani, vagy inkább lehetőséget ad valamelyik juniorjának a bizonyításra. Ellenérvként rögtön fel lehet hozni, hogy bármennyire is igyekeztek, az egymást köztudottan nem kedvelő páros tavaly több alkalommal is összezördült a pályán, és semmilyen jel nem utal arra, hogy ez a jövőben másként lenne. Így nem lenne meglepő, ha legalább az egyikük távozna 2025 előtt, de az sem, ha mindketten maradnának.

Érthető volt az Alpine döntése, amivel dühöngő őrültet csináltak Gasly-ból, de egy dologban hibáztak

A kakukktojás

Max Verstappen, Lewis Hamilton, George Russell, Lando Norris, Oscar Piastri, Lance Stroll. Ők azok a versenyzők, akiknek nem kell majd a szerződéshosszabbítással foglalkozni az idén és biztos a helyük, ám ez még nem jelenti azt, hogy mindannyian maradni is fognak annál a csapatnál, amelynél az idén versenyeznek. Hogy ki válthat?

Természetesen Lando Norris, akit a Red Bull már számos alkalommal megkörnyékezett az utóbbi években, és amennyiben Sergio Pérez megy, szinte biztos, hogy ismét meg fog. Ezért rengeteg múlik majd azon, hogy a McLaren folytatni tudja-e a tavalyi szezon közben megkezdett fejlődését és az idén legalább megkergeti-e a Red Bullt – az sem ártana, ha Norris végre megszerezné első győzelmét. Amennyiben igen, Norrisnak lenne oka a Wokingban maradásra, ám amennyiben nem, vonzóvá válhatna számára, hogy idő előtt elhagyja a McLarent.

Sajtóhír: A Red Bull sztárpilótát környékezett meg Verstappen mellé

Friss