back to top
2024. november 28. 01:43
Kezdőlap Blog Oldal 102

Egy váratlan fordulattal új pilótát hozhat az F1-be a Ferrari volt csapatfőnöke

0

Az Audi építkező F1-es projektjénél történt vezetőváltás a pilótaválasztási filozófiában is új irányt hozhat, hiszen tapasztalt versenyzők után most egy újonc neve is bekerült a kalapba.

Az Audi a 2026-tól érkező saját Forma-1-es csapatának szervezésében a kezdetek óta azon elképzelését kommunikálta, hogy két tapasztalt pilótával szeretne beszállni a sportba, akik segítenek az iránymutatásban a kezdeti években. Ennek jegyében már a jövő évre megszerezték Nico Hülkenberget, a másik ülésre azonban lecsúsztak Carlos Sainzról, és így Valtteri Bottas maradása tűnt a legvalószínűbbnek.

A formu1a.uno információi szerint azonban az augusztus 1-jétől az Audi F1-es projektjénél munkába álló új vezető műveleti és technikai igazgató, a volt Ferrari-csapatfőnök Mattia Binotto érkezése új spektrumokat nyitott meg a pilótaválasztási szempontokban is, hiszen immár egy fiatal versenyző szerepel a lista élén.

A brazil Gabriel Bortoleto a kiszemelt, aki tavaly első nekifutásra megnyerte a Forma-3-as bajnoki címet, idén pedig jelenleg a Forma-2 tabelláján áll a második helyen, vagyis 19 évesen mutatja a gyors alkalmazkodás és a kiegyensúlyozottság jeleit, amelyek fontos szempontok minden F1-es csapatnál a pilótaválasztáskor.

Fotó: McLaren

Bortoleto azonban a McLaren juniorprogramjának tagja, így az Audinak először mindenképpen a wokingi istállóval kell megállapodnia a brazil pilóta elérhetőségéről – amit könnyíthet, hogy Zak Brownék a következő években aligha tudnának számára ülést biztosítani, mivel legalább 2026 végéig magukhoz kötötték Lando Norrist és Oscar Piastrit.

Ha összejönne Bortoleto debütálása, ő lenne az első brazil F1-es versenyző Pietro Fittipaldi 2020 végi beugrása óta, és az első teljes szezonra szerződtetett Felipe Massa 2017-es búcsúéve óta.

Amíg nincs végleges döntés, addig viszont hosszú marad az Audi jelöltlistája, amin a Sauber jelenlegi pilótái mellett Mick Schumacher is szerepel, de a mezőnyből év végén potenciálisan kiszoruló Red Bull-kötődésű pilóták vagy Kevin Magnussen számára is mentsvár lehetne a nagy ambíciókkal érkező, de rövid távon valószínűleg még a mezőny második felében maradó hinwili istálló.

Az Audi a napokban egy másik kulcsemberrel erősítette szakembergárdáját, a Red Bulltól távozó Jonathan Wheatley lesz az istálló napi szintű működését irányító csapatfőnök.

Az Audi a szakadék felé száguld az F1-es berendezkedésével?

Ogier: Nem így szerettünk volna nyerni a Finn Rallyn

0

Sébastien Ogier 11 év után tudott ismét nyerni a Finn Rallyn, azonban a nyolcszoros világbajnok mégsem tudott igazán örülni a győzelemnek. 

Sébastien Ogier 2013 után tudott nyerni a Finn Rallyn és karrierje 61. WRC-futamgyőzelmét aratta, miután Kalle Rovanpera az utolsó előtti szakaszon az élről esett ki, miután egy szikla az erdőbe dobta Toyotáját. 

A nyolcszoros világbajnok nem volt felhőtlenül boldog a célban. 

Ogier 11 év után nyert a Finn Rallyn, Neuville és a Hyundai hatalmasat lépett a vb címek felé

“A győzelem ellenére is nehéz mosolyogni – mondta a nyolcszoros világbajnok a Finn Rally céljában. – Mindig nagyszerű nyerni Finnországban, azonban nem így szerettünk volna győzni. Nagyon sajnálom Kalle Rovanperát és Jonne Halttunent, mert nagyszerűen versenyeztek egész hétvégén. Mi az utolsó pillanatban vesztettük el Szardínia Rallyt, most pedig szinte az utolsó pillanatban tudtunk nyerni. Ez a motorsport.” 

Ogier a győzelem után a világbajnokság második helyére lépett a Thierry Neuville mögé.

Rovanpera: Kegyetlen, hogy egy szikla mindent tönkretehet

0

Kalle Rovanpera a győzelem kapujában esett ki a Finn Rallyn, miután egy sziklára futva Toyotája az út széli fák közé repült. 

Kalle Rovanpera balszerencséje idén sem ért véget hazai versenyén, miután a kétszeres világbajnok kényelmes előnnyel rendelkezve a Finn Rally utolsó előtti szakaszán egy bal kanyar levágása során sziklára futott, ami miatt a Rally1-es Toyota lerepült az út széli fák közé és a finn versenyző kiesett. 

“A szakaszon ez volt az utolsó nagy sebességű kanyar, amit negyedik fokozatban kellett teljesíteni, majd ezt követően már lassabb kanyarok jöttek volna – mondta Kalle Rovanpera. – Ilyen sebességnél már nincs esély egy szikla kikerülésére, így tehetetlenek voltunk. Nagy csalódás, de ez is azt bizonyítja, hogy a rallysportban bármikor lehet olyan dolog, ami tönkreteszi a versenyt. Nagyon csalódott vagyok, mert ismét kiestünk a hazai versenyünkön. Kegyetlen, hogy egy szikla minden korábbi munkát tönkretehet egyik pillanatról a másikra.” 

Ogier 11 év után nyert a Finn Rallyn, Neuville és a Hyundai hatalmasat lépett a vb címek felé

Rovanpera idén a hatodik versenyén vett részt a részmunkaidős szezonja során és három győzelem mellett három versenyen is bajba került, ezen a hétvégén nem ért először célba. 

Ogier 11 év után nyert a Finn Rallyn, Neuville és a Hyundai hatalmasat lépett a vb címek felé

0

Sébastien Ogier 11 év után tudott ismét nyerni a drámai Finn Rallyn, míg Thierry Neuville és a Hyundai hatalmas lépést tett a vb címek felé. 

Elképesztő drámákat hozott az idei Finn Rally, azonban a szombatig tartó első részt Kalle Rovanpera kényelmes előnnyel nyerte Sébastien Ogier és Thierry Neuville előtt. 

Rovanpera nyerte a Finn Rally első felét, Neuville nagy előnybe kerülhet a bajnokságban

Vasárnap azonban egy új verseny kezdődött az idei pontrendszernek köszönhetően, és bár az első két gyorsasági után még folytatták a jó szereplést a toyotás versenyzők, a harmadik gyorsasági első kanyarjában előbb Elfyn Evans szenvedett balesetet, majd ugyanezen a pályán egy bal kanyarban Kalle Rovanpera a belső íven eltalált egy sziklát, ami az autót a fák közé repítette. A kétszeres világbajnok így ismét nem tudta megnyerni hazai versenyét. 

Óriási dráma a Finn Rallyn, Rovanpera és Evans is balesetet szenvedett az utolsó előtti szakaszon!

Az élre ekkor Sébastien Ogier állt Thierry Neuville és Adrien Fourmaux előtt, ez a sorrend pedig nem is változott a Power Stage-en, így a nyolcszoros világbajnok 2013 után ismét nyerni tudott a WRC leggyorsabb versenyén. 

Ogier ezzel megmentette csapata, a Toyota győzelmét is a japán gyártó második hazai versenyének számító Finn Rallyn. 

Ami a bajnokságot illeti, itt azonban Thierry Neuville és a Hyundai örülhet, ugyanis a vasárnapi értékelést Esapekka Lappi nyerte Takamoto katsuta és Ogier előtt, míg a második helyen célba érő Thierry Neuville a záró napon negyedik lett. 

A Power Stage-en Katsuta volt a leggyorsabb Neuville, Lappi és a verseny harmadik helyén végző Adrien Fourmaux előtt. 

A világbajnokságot Thierry Neuville 27 pont előnnyel vezeti a második helyre lépő Ogier, 31 ponttal Ott Tanak és 36 ponttal Evans előtt. 

A gyártók világbajnokságában a Hyundai ugyancsak tetemes, 20 pontos előnyre tett szert a Toyota előtt. 

Így bár a Finn Rallyt a toyotás Ogier nyerte, a vb címek felé hatalmasat lépett Neuville és a Hyundai. 

A WRC2-ben Oliver Solberg szerezte meg a győzelmet a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke, Jari-Matti Latvala, valamint Lauri Joona előtt. 

A világbajnokság egy hónap múlva a görög Akropolisz Rallyval folytatódik. 

Nem hivatalos végeredmény

Jóváhagyták, hogy jövőre öszvérautók körözzenek a pályán az F1-ben

0

Az F1 2026-os szabályaira való felkészülés jegyében megengedték a csapatoknak, hogy jövőre tíz tesztnapot tartsanak keverék autókkal. Ez mankó a vizsgálatokhoz, de így sem lesz egyszerű sok használható adatot gyűjteni. 

A Motorsport Világtanács legutóbbi ülésén több döntést is ratifikáltak. Ezek közül eddig megtudtuk, hogy ezentúl a sprintfutamokon elkövetett szabálytalanságokért a felügyelők alkalmazhatnak olyan retorziókat, amelyek kihatnak a főversenyre, és az Autosport azt írja, megalkották azt a paragrafust is, miszerint a csapatok 2025-ben elővehetik korábbi autóikat és nem „fajtatisztává” („öszvérré„) alakíthatják át őket, hogy a pályán készüljenek a nagy megújulásokat hozó 2026-os idényre. Akkor az erőforrások nagyon megváltoznak, emellett kisebb lesz az autók mérete, valamint eltűnik a most ismert formájában a DRS.

Megoldották, hogy most már azt is lehessen büntetni, amit Alonso korábban megúszott

Összesen tíz tesztnap áll majd az F1-es csapatok rendelkezésére, és a tesztek során alapvetően csak olyan elemeket szerelhetnek fel az autóra, amiket legalább egy F1-es nagydíjon már bevetettek. A kivételek listáját az FIA hagyja jóvá, nyilván azokból az alkatrészekből áll, amik a 2026-os előírások szerint készültek, illetve amelyek szükségesek a módosítások hatásainak vizsgálatához.

A brit szaklap rámutatott, hogy a csapatok helyzete nem lesz könnyű, és kompromisszumot kell kötniük: a 2022 előtti autók méretben jobban passzolnak az új szabályokhoz, csakhogy a talajkölcsönhatás azokon kevésbé érvényesül, mint a 2022-es és azutáni autókon. A kapott eredmények értékelése így nehézkes lesz aerodinamikai szempontból, de az új motorok és rendszerek vizsgálata azért mindenképp hasznos lesz, mert teljesen új alapokról épített erőforrások esetén gyakran szembesülnek a gyártók kezdeti betegségekkel. Az első alkalmakon még nem is a motorok teljesítményének maximalizálása lesz a cél, hanem annak feltérképezése, hogy remélhetőleg minden megbízhatóan, a szimulációknak megfelelően fut-e a való életben a pályán is.

A keverék autókkal való kísérletezés nem új jelenség az F1 számára, hiszen a 2017-es és a 2022-es szabályváltozások előtt is ilyenekkel hajtottak végre teszteket, hogy felmérjék bizonyos elemek működését, terhelhetőségét.

Távozik a Red Bulltól a Verstappen első vb-címét érő előzést „előkészítő” szakember

Óriási dráma a Finn Rallyn, Rovanpera és Evans is balesetet szenvedett az utolsó előtti szakaszon!

0

Elképesztően nagy drámát hozott a Finn Rally utolsó előtti szakasza, ahol előbb Elfyn Evans, majd Kalle Rovanpera is kiesett. 

A Finn Rally utolsó előtti szakaszán Elfyn Evans, majd később Kalle Rovanpera is balesetet szenvedett egy-egy bal kanyarban. 

A versenyzők jól vannak, de ezt azt jelenti, hogy Rovanpera ismét csak nem tud hazai versenyén nyerni, míg Thierry Neuville nagyon nagy lépést tehet a vb cím felé, amiben Sébastien Ogier léphet elő legnagyobb riválisává. 

A verseny Power Stage szakasza előtt Sébastien Ogier vette át a vezetést Thierry Neuville és Adrien Fourmaux előtt. 

A világbajnokságban jelen állás szerint Neuville 23 pont előnnyel vezetne Ogier és Ott Tanak előtt, míg Evans hátránya 28 pont lenne. 

Fotó: eWRC-results.com

A gyártók bajnokságában a Hyundai 12 ponttal vezetne a Toyota előtt.

Finn Rally, állás SS19 után
1 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 2:20:26.3
2 #11 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +42.5
3 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +1:15.4
4 #5 Sami Pajari – Enni Malkkönen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +2:54.1
5 #21 Oliver Solberg – Elliott Edmondson (SWE – GBR) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +7:59.1
6 #39 Jari-Matti Latvala – Juho Hanninen (FIN) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +8:35.6
7 #24 Lauri Joona – Janni Hussi (FIN) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +9:12.4
8 #32 Mikko Heikkila – Kristian Temonen (FIN) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +9:19.3 (0:10)
9 #22 Nikolay Gryazin – Konstantin Aleksadrov (RUS) Citroen C3 Rally2 +9:24.0
10 #25 Georg Linnamae – James Morgan (EST – GBR) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +9:49.4

Finn Rally gyorsasági szakaszok időterve magyar idő szerint
Augusztus 1., csütörtök
18:05 SS1 Harju 1 3.48 km Neuville 2:46.1 / 1. NEUVILLE, 2. Katsuta, 3. Tanak

Augusztus 2., péntek
07:13 SS2 Laukaa 1 17.96 km Evans 8:35.4 / 1. OGIER, 2. Rovanpera, 3. Evans
08:20 SS3 Saarikas 1 15.93 km Rovanpera 7:36.4 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
09:35 SS4 Myhinpää 1 15.51 km Evans 6:54.4 / 1. EVANS, 2. Rovanpera, 3. Ogier
11:05 SS5 Ruuhimäki 1 7.76 km Rovanpera 3:52.8 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
14:10 SS6 Laukaa 2 17.96 km Rovanpera 8:26.9 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
15:17 SS7 Saarikas 2 15.93 km Rovanpera 7:39.3 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
16:32 SS8 Myhinpää 2 15.51 km Neuville 7:00.0 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
18:05 SS9 Ruuhimäki 2 7.76 km Pajari 3:46.7 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
19:05 SS10 Harju 2 2.01 km Ogier 1:36.7 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier

Augusztus 3., szombat
08:05 SS11 Västilä 1 18.94 km Rovanpera 8:20.3 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
09:05 SS12 Päijälä 1 20.19 km Rovanpera 9:37.5 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville
10:05 SS13 Ouninpohja 1 32.98 km Rovanpera 14:52.6 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville
14:35 SS14 Västilä 2 18.94 km Rovanpera 8:18.9 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville
15:35 SS15 Päijälä 2 20.19 km Lappi 9:46.7 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville
16:35 SS16 Ouninpohja 2 32.98 km Rovanpera 14:32.6 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville

Augusztus 4., vasárnap
07:55 SS17 Sahloinen-Moksi 1 14.27 km Rovanpera 6:33.6 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville
09:05 SS18 Laajavuori 1 4.35 km Rovanpera 2:40.4 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville
10:17 SS19 Sahloinen-Moksi 2 14.27 km Katsuta 6:31.6 / 1. OGIER, 2. Neuville, 3. Fourmaux
12:15 SS20 Laajavuori 2 (PS) 8.77 km

Teljes nevezési lista
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények
A világbajnokság állása

Rovanpera kezdett vasárnap is a legjobban a szombaton kiesett Evans előtt a Finn Rallyn

0

Kalle Rovanpera a jelek szerint vasárnap sem vett vissza tempójából a Finn Rallyn és megnyerte a Szuper Vasárnap nyitó szakaszát a szombat este kiesett Elfyn Evans előtt. 

Kalle Rovanpera kényelmes előnnyel zárta a Finn Rally szombat estig tartó részét Sébastien Ogier és Thierry Neuville előtt, azonban a kétszeres világbajnok meg tudta nyerni a Szuper Vasárnap első gyorsaságiját is. 

Rovanpera nyerte a Finn Rally első felét, Neuville nagy előnybe kerülhet a bajnokságban

Rovanpera mögött a szombati utolsó szakasz után kieső Elfyn Evans érte el a második időt, míg Esapekka Lappi a harmadikat. A walesi toyotás azáltal, hogy kiállt a szombati utolsó gyorsasági után többet pihenhetett este, míg a japán gyártó csapata többet dolgozhattak az autó felkészítésén. 

Sébastien Ogier a negyedik idővel kezdett az utolsó napon, majd Takamoto Katsuta, Thierry Neuville és Adrien Fourmaux következett. 

Sami Pajari kicsúszott a napindító gyorsaságin, így a kilencedik időt érte el. 

Összetettben, ami ugye az idei pontrendszer miatt vasárnap már nem számít, Kalle Rovanpera őrzi vezető helyét Ogier és Neuville előtt. 

Finn Rally, állás SS17 után 
1 #69 Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 2:10:27.4
2 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +45.6
3 #11 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +1:28.2
4 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +1:55.8
5 #5 Sami Pajari – Enni Malkkönen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +2:35.6
6 #21 Oliver Solberg – Elliott Edmondson (SWE – GBR) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +8:07.6
7 #39 Jari-Matti Latvala – Juho Hanninen (FIN) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +8:46.0
8 #24 Lauri Joona – Janni Hussi (FIN) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +9:23.3
9 #22 Nikolay Gryazin – Konstantin Aleksadrov (RUS) Citroen C3 Rally2 +9:30.2
10 #32 Mikko Heikkila – Kristian Temonen (FIN) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +9:34.9 (0:10)

Finn Rally gyorsasági szakaszok időterve magyar idő szerint
Augusztus 1., csütörtök
18:05 SS1 Harju 1 3.48 km Neuville 2:46.1 / 1. NEUVILLE, 2. Katsuta, 3. Tanak

Augusztus 2., péntek
07:13 SS2 Laukaa 1 17.96 km Evans 8:35.4 / 1. OGIER, 2. Rovanpera, 3. Evans
08:20 SS3 Saarikas 1 15.93 km Rovanpera 7:36.4 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
09:35 SS4 Myhinpää 1 15.51 km Evans 6:54.4 / 1. EVANS, 2. Rovanpera, 3. Ogier
11:05 SS5 Ruuhimäki 1 7.76 km Rovanpera 3:52.8 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
14:10 SS6 Laukaa 2 17.96 km Rovanpera 8:26.9 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
15:17 SS7 Saarikas 2 15.93 km Rovanpera 7:39.3 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
16:32 SS8 Myhinpää 2 15.51 km Neuville 7:00.0 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
18:05 SS9 Ruuhimäki 2 7.76 km Pajari 3:46.7 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
19:05 SS10 Harju 2 2.01 km Ogier 1:36.7 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier

Augusztus 3., szombat
08:05 SS11 Västilä 1 18.94 km Rovanpera 8:20.3 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
09:05 SS12 Päijälä 1 20.19 km Rovanpera 9:37.5 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville
10:05 SS13 Ouninpohja 1 32.98 km Rovanpera 14:52.6 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville
14:35 SS14 Västilä 2 18.94 km Rovanpera 8:18.9 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville
15:35 SS15 Päijälä 2 20.19 km Lappi 9:46.7 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville
16:35 SS16 Ouninpohja 2 32.98 km Rovanpera 14:32.6 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville

Augusztus 4., vasárnap
07:55 SS17 Sahloinen-Moksi 1 14.27 km Rovanpera 6:33.6 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville
09:05 SS18 Laajavuori 1 4.35 km
10:17 SS19 Sahloinen-Moksi 2 14.27 km
12:15 SS20 Laajavuori 2 (PS) 8.77 km

Teljes nevezési lista
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények
A világbajnokság állása

Senna és Schumacher hőstettéhez hasonlítható minden idők egyik legnagyobb F1-es felzárkózása

0

67 évvel ezelőtt Juan Manuel Fangio elképesztő felzárkózással nyerte meg a Német Nagydíjat, és biztosította be ötödik világbajnoki címét. Az argentin versenyző előtte és utána sem vezetett úgy, ahogyan 1957. augusztus 4-én tette.

A Forma–1 legendáiról szinte kivétel nélkül elmondható, hogy egy-egy győzelme még a többi közül is kiemelkedik azért, ahogyan vagy amilyen különbséggel elérte azt. Ayrton Senna esetében az 1993-as Európa Nagydíjat, Michael Schumachernél a három évvel későbbi montmelói viadalt, míg Lewis Hamiltonnál a 2008-as silverstone-i versenyt szokták emlegetni. Ezekkel említhető egy lapon az, amit Juan Manuel Fangio csinált az 1957-es Német Nagydíjon, napra pontosan 67 évvel ezelőtt, még úgy is, hogy az előbbiekkel ellentétben ekkor nem esett az eső.

A nyolcfordulós (vagy az Indy 500-at leszámítva hétfordulós) bajnokság ötödik hétvégéjére az akkor 46 éves versenyző abban a tudatban utazott el, hogy bebiztosíthatja pályafutása ötödik világbajnoki címét. Győzelem esetén csak Luigi Musso és Tony Brooks eredményére kellett figyelnie: előbbinél minimum 5, utóbbinál legalább 3 ponttal kellett többet szereznie.

A futamot a Nürburgring Nordschleifén rendezték, amelyet az argentin pilóta az egyik kedvenc pályájának tartott, mivel úgy vélte, a 23 kilométeres aszfaltcsíkon a versenyzői képességek kompenzálhatják az autók közötti különbségeket. Fangio abban az évben egyébként egy Maseratit vezetett, amelyről úgy vélekedett, hogy rendkívül stabil, ráadásul jó volt a harmónia a szerelők és közte.

Az edzéseken viszont valami nem működött, ugyanis a gumik túlságosan gyorsan elkoptak. Ennek tudatában azt a döntést hozták, hogy a rivális Ferrarikkal ellentétben a futam során kiállnak kereket cserélni (akkoriban ez még nem volt kötelez). Előbb persze az időmérőt kellett teljesíteni, amelyen Fangio megszerezte a pole pozíciót, 2,8 másodperccel megelőzve Mike Hawthornt, mögötte pedig Jean Behra, valamint Peter Collins végzett.

Még az F1-ig sem jutott volna el minden idők egyik legnagyobbja, ha megvalósítja eredeti tervét

A rajtnál aztán a két brit versenyző elment mellette, de a 3. körre már ő vezetett. A kiállásra a 12. körben került sor, és bár a tréningeken a csapat 30 másodperc alatt is teljesítette a kerékcserét, ami akkoriban kifejezetten jónak számított, de a versenyen valami félrement, és Fangio közel 80 másodpercet állt a bokszban.Így a félperces előnyéből hirtelen 51 másodperces hátrány lett.

„A Ferrarik álltak az első és a második helyen – idézte fel 1989-ben a mai napig aktív újságírónak, Adam Coopernek. – A két angol, Mike Hawthorn és Peter Collins. Két jó versenyző, így egy pillanatig sem gondoltam, hogy előnybe kerülhetek velük szemben. Ötvenegy másodperccel voltam mögöttük, amikor újraindultam, és már csak tíz kör volt hátra. A fejemben mindig is ott volt a lehetőség, hogy megnyerek egy futamot, de ez a verseny szinte elveszettnek tűnt számomra. Szóval kockáztatnom kellett. Ez olyasmi, amit még soha életemben nem tettem meg.”

Fangio hozzátette, onnantól kezdve 2-es helyett 3-as, 3-as helyett 4-es, 4-es helyett pedig 5-ös fokozatban vette a különböző kanyarokat. Mindez egyáltalán nem vallott rá, így nem meglepő, hogy eleinte nem azt tervezte, hogy a futam teljes hátralévő részét így teljesíti. „Azt gondoltam, hogy talán egyszer rendben van, egy kanyart így is be tudok venni, de ha kettőt veszek be így, az őrültség” – fogalmazott.

Mindez nyilvánvalóan kevésbé volt biztonságos, mondhatni, életveszélyes volt (bár abban az időben már önmagában az F1-es versenyzés is veszélyes volt. A sebesség szempontjából viszont hatékonynak bizonyult: Fangio előbb 15 és fél, majd 8 és fél másodpercet adott Hawthornnak, összességében pedig gyorsabb volt, mint a kvalifikáción, és kilencszer döntötte meg a korábbi pályacsúcsot, ebből hétszer egymás után.

Kétszer is csodát tettek a németek a magyar futball fekete napján, mégis lehetett hiányérzetük

„Aztán az egyik lejtőn megláttam a másik két autót, egymás mögött voltak – emlékezett vissza. – Már csak két kör volt hátra, és ez volt az első pillanat, amikor tényleg elhittem, hogy elkaphatom őket. Soha nem versenyeztem látványosan, de olyan dolgokat tettem, amiket soha életemben, a pálya egyik oldaláról a másikra hajtottam, a maximális fordulatszámot használva, és így elkaptam őket, majd megnyertem a versenyt, Három másodperccel győztem. Az utolsó tíz körben körrekordokat mentem.”

Ha mindez nem lenne elég, Fangiót az utolsó körben még az autója is hátráltatta. Pontosabban az ülése, amelynek hátuljában eltört egy csavar, és amikor megpróbálta a megfelelő pozícióba állítani, beütötte a lábát. Mivel a művelet nem jött össze, onnantól kezdve nem tudta elég erősen fogni a kormányt. Ennek ellenére nyert, és a dobogón állva eszébe jutott a három évvel korábbi nürburgringi hétvége, amelynek időmérőjén honfitársa és lényegében tanítványa, Onofre Marimón halálos balesetet szenvedett.

„Ez volt a legérzelmesebb versenyem – jelentette ki. – Maestrónak neveztek: ha az ember háromszor nyer a Nürburgringen, akkor különleges. Ez a futam pedig ahhoz is hozzájárult, hogy megszerezzem az ötödik világbajnoki címemet. Amikor a babérkoszorúkra vártam, nagyon elérzékenyültem. 1954-ben meghalt egy pilóta, akit elvittem oda versenyezni, így ez a pálya boldoggá és szomorúvá is tett. Most már kimondhatom, egyszerűen soha nem gondoltam volna, hogy megnyerhetem ezt a versenyt. Életemben először kockáztattam.”

Ahogyan arra ő is utalt, a győzelem és a leggyorsabb kör elég volt az ötödik vb-címre, ami egészen 2002-ig rekordnak számított. Egyben ez volt Fangio utolsó győzelme, hiszen az idény következő két futamán másodikként ért célba. 1958-ban pedig már csak két futamon vett részt, mert a nürburgringi futam arra is ráébresztette, hogy ideje visszavonulni.

Utolsó versenye az 1958-as Francia Nagydíj volt, amelyen Musso halálos balesetet szenvedett, Fangio pedig látta a bukást. Ugyanakkor nem emiatt akasztotta szögre a bukósisakot, hanem azért, mert már egy évvel korábban is olyan gondolatok cikáztak a fejében, hogy „mit csinálok, mit keresek én itt?”. Ezzel együtt a számára hazai idénynyitón még összehozott egy pole pozíciót és egy leggyorsabb kört, de azt leszámítva már csak Reimsben állt rajthoz az F1-ben.

Fidel Castro emberei elrabolták az F1 legendáját, aki mégis szimpatizált fogvatartóival

Rovanpera nyerte a Finn Rally első felét, Neuville nagy előnybe kerülhet a bajnokságban

0

Kalle Rovanpera egy szakasz kivételével mindet megnyerte szombaton a Finn Rallyn, így nagy előnnyel vezet szombat este Sébastien Ogier előtt. Thierry Neuville viszont a bajnokságban kerülhet igen nagy előny birtokába. 

A drámai péntek,  

A drámák mellett a fiatal versenyzők kapták a főszerepet a Finn Rally első napján

után Kalle Rovanpera már szombat délelőtt jelentősen növelte előnyét, míg Elfyn Evans komoly hátrányba került a Toyota váltóhibája miatt. 

Rovanpera dominált szombat délelőtt, de csak egy hajszállal nyerte az Ouninpohját, Evans bajban a Finn Rallyn

Szombat délután Kalle Rovanpera folytatta remeklését és háromból két szakaszt megnyerve kényelmes előnnyel zárta a szombatot, ebben azonban az is segítségére volt, hogy Sébastien Ogier már kevésbé sietett délután, így a két toyotás között 44.2 másodperc különbség alakult ki. 

Thierry Neuville Evans problémája után már csak a szombati szakaszok teljesítésére koncentrált, mivel harmadik helyét senki sem veszélyeztette, a szombat esti harmadik helynek, Evans problémájának és Ott Tanak még pénteki kiesésének köszönhetően pedig komoly előnybe kerülhet a belga versenyző, ha teljesíteni tudja a vasárnapi szakaszokat. 

A szombat esti helyzet alapján Neuville 21 ponttal előzné meg Tanakot, míg Ogier és Evans, akinek nem sikerült a legjobb tízben zárnia szombat este, egyaránt 26 pont hátrányban lenne. Mindezen még a vasárnapi verseny eredményei és a Power Stage bónuszpontjai változtathatnak. 

A verseny negyedik helyén Adrien Fourmaux, míg az ötödiken a Rally1-es autóval ezen a hétvégén debütáló Sami Pajari áll. 

A WRC2-ben magabiztosan tartja vezető helyét Oliver Solberg, aki Jari-Matti Latvala Ounipohja szakaszon történt megforgása után kényelmes előnybe került, míg a harmadik helyen Lauri Joona várhatja a vasárnapot. 

A verseny befejező napján négy gyorsasági szerepel a programban.  

Finn Rally, állás SS16 után
1 #69 Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 2:03:53.8
2 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +44.2
3 #11 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +1:23.8
4 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +1:49.7
5 #5 Sami Pajari – Enni Malkkönen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +2:19.2
6 #21 Oliver Solberg – Elliott Edmondson (SWE – GBR) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +7:32.4
7 #39 Jari-Matti Latvala – Juho Hanninen (FIN) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +8:20.0
8 #24 Lauri Joona – Janni Hussi (FIN) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +8:52.4
9 #22 Nikolay Gryazin – Konstantin Aleksadrov (RUS) Citroen C3 Rally2 +8:57.7
10 #32 Mikko Heikkila – Kristian Temonen (FIN) Toyota GR Yaris Rally2 (WRC2) +9:04.8 (0:10)
12 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +9:34.7 (2:40) 

Finn Rally gyorsasági szakaszok időterve magyar idő szerint
Augusztus 1., csütörtök
18:05 SS1 Harju 1 3.48 km Neuville 2:46.1 / 1. NEUVILLE, 2. Katsuta, 3. Tanak

Augusztus 2., péntek
07:13 SS2 Laukaa 1 17.96 km Evans 8:35.4 / 1. OGIER, 2. Rovanpera, 3. Evans
08:20 SS3 Saarikas 1 15.93 km Rovanpera 7:36.4 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
09:35 SS4 Myhinpää 1 15.51 km Evans 6:54.4 / 1. EVANS, 2. Rovanpera, 3. Ogier
11:05 SS5 Ruuhimäki 1 7.76 km Rovanpera 3:52.8 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
14:10 SS6 Laukaa 2 17.96 km Rovanpera 8:26.9 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
15:17 SS7 Saarikas 2 15.93 km Rovanpera 7:39.3 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
16:32 SS8 Myhinpää 2 15.51 km Neuville 7:00.0 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
18:05 SS9 Ruuhimäki 2 7.76 km Pajari 3:46.7 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
19:05 SS10 Harju 2 2.01 km Ogier 1:36.7 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier

Augusztus 3., szombat
08:05 SS11 Västilä 1 18.94 km Rovanpera 8:20.3 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
09:05 SS12 Päijälä 1 20.19 km Rovanpera 9:37.5 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville
10:05 SS13 Ouninpohja 1 32.98 km Rovanpera 14:52.6 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville
14:35 SS14 Västilä 2 18.94 km Rovanpera 8:18.9 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville
15:35 SS15 Päijälä 2 20.19 km Lappi 9:46.7 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville
16:35 SS16 Ouninpohja 2 32.98 km Rovanpera 14:32.6 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Neuville

Augusztus 4., vasárnap
07:55 SS17 Sahloinen-Moksi 1 14.27 km
09:05 SS18 Laajavuori 1 4.35 km
10:17 SS19 Sahloinen-Moksi 2 14.27 km
12:15 SS20 Laajavuori 2 (PS) 8.77 km

Teljes nevezési lista
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények
A világbajnokság állása

Barátja még a Ferrari központjába is betört, hogy kiálljon az egyik legönzetlenebb F1-es pilótáért

0

Napra pontosan 66 éve szenvedett halálos balesetet Peter Collins, miután annak ellenére maradt a Ferrarinál, hogy Enzo Ferrari ki akarta rúgni. Szűk két évvel korábban minden idők egyik legönzetlenebb gesztusával önként mondott le a vb-cím esélyéről. Többek között ezeket is felidéztük korábbi cikkünkben.

Fiatalságára hivatkozva mondott le a vb-címről, két év múlva meghalt az önzetlen F1-es pilóta