back to top
2024. november 27. 20:29
Kezdőlap Blog Oldal 104

Lappi kiesése után bajban a Hyundai, Pajari villant a Finn Rallyn, Jarveoja még kórházban marad

0

Bajba került a Hyundai a Finn Rally hatodik szakasza után, ahol Esapekka Lappi fának ütközött és kiállni kényszerült. Sami Pajari azonban a nagyon nehéz pályán Kalle Rovanpera mögött a második időt érte el. 

Kalle Rovanpera kezdte a legjobban a péntek délutánt a Finn Rallyn, megnyerve a verseny hatodik szakaszát növelni tudta előnyét Elfyn Evans és Sébastien Ogier előtt. 

Azt követően, hogy Ott Tanak délelőtt baleset miatt már kiesett, a délutáni első szakaszon, ami a korábbi eső miatt nagyon saras volt Esapekka Lappi a negyedik helyről kényszerült kiállni, miután a pálya egy teljesen leromlott, mély nyomokkal teli részén fának ütközött. 

Rovanpera nagy csatában vezet a drámai Finn Rallyn, Katsuta is kiesett

A Hyundainak így már csak egy versenyzője, Thierry Neuville maradt versenyben, aki Lappi kiesésével a negyedik helyre lépett. 

A koreai gyártó bejelentette, hogy Martin Jarveojának kórházban kell még az éjjel maradnia, ezért Ott Tanakkal már biztosan nem folytatják a versenyt.

Sami Pajari azonban először villant meg a versenyen, azután, hogy sikerült a szervizben megcsinálni a Toyota hátsó szárnyát a második időt érte el Rovanpera mögött. 

Takamoto Katsuta a délelőtti utolsó szakasz után kényszerült kiállni, miután szintén egy fának ütközött. 

Finn Rally, állás SS6 után 
1 #69 Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 38:16.8
2 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +4.7
3 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +7.6
4 #11 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +24.2
5 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +37.4
6 #5 Sami Pajari – Enni Malkkönen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +1:19.2
7 #13 Grégoire Munster – Louis Louka (LEX – BEL) Ford Puma Rally1 +1:21.9
8 #21 Oliver Solberg – Elliott Edmondson (SWE – GBR) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +2:13.8 

Finn Rally gyorsasági szakaszok időterve magyar idő szerint
Augusztus 1., csütörtök
18:05 SS1 Harju 1 3.48 km Neuville 2:46.1 / 1. NEUVILLE, 2. Katsuta, 3. Tanak

Augusztus 2., péntek
07:13 SS2 Laukaa 1 17.96 km Evans 8:35.4 / 1. OGIER, 2. Rovanpera, 3. Evans
08:20 SS3 Saarikas 1 15.93 km Rovanpera 7:36.4 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
09:35 SS4 Myhinpää 1 15.51 km Evans 6:54.4 / 1. EVANS, 2. Rovanpera, 3. Ogier
11:05 SS5 Ruuhimäki 1 7.76 km Rovanpera 3:52.8 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
14:10 SS6 Laukaa 2 17.96 km Rovanpera 8:26.9 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
15:17 SS7 Saarikas 2 15.93 km
16:32 SS8 Myhinpää 2 15.51 km
18:05 SS9 Ruuhimäki 2 7.76 km
19:05 SS10 Harju 2 2.01 km

Augusztus 3., szombat
08:05 SS11 Västilä 1 18.94 km
09:05 SS12 Päijälä 1 20.19 km
10:05 SS13 Ouninpohja 1 32.98 km
14:35 SS14 Västilä 2 18.94 km
15:35 SS15 Päijälä 2 20.19 km
16:35 SS16 Ouninpohja 2 32.98 km

Augusztus 4., vasárnap
07:55 SS17 Sahloinen-Moksi 1 14.27 km
09:05 SS18 Laajavuori 1 4.35 km
10:17 SS19 Sahloinen-Moksi 2 14.27 km
12:15 SS20 Laajavuori 2 (PS) 8.77 km

Teljes nevezési lista
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények
A világbajnokság állása

Rovanpera nagy csatában vezet a drámai Finn Rallyn, Katsuta is kiesett

0

Kalle Rovanpera és Elfyn Evans nagy csatájában a kétszeres világbajnok versenyző vezet a Finn Rally péntek délelőtti szakaszait követően, melyeken Sami Pajari, Takamoto Katsuta, Thierry Neuville is bajba került, míg Ott Tanak kiesett.

A Finn Rally csütörtök este Thierry Neuviulle elsőségével kezdődött, miután a vb éllovas nyerte a szuperspeciált Takamoto Katsuta és Ott Tanak előtt.

A verseny péntek délelőtti szakaszain aztán komoly sárban kezdődött az igazi csata, mely során számos drámai pillanat adódott.

A Rally1-es autót először vezető Sami Pajari már a pénteki első szakaszon megforgott és megütve autója hátulját, elveszítette a Toyota hátsó szárnyának nagy részét, így a folytatásban csak a pályák teljesítésére törekedhetett.

A pénteki második gyorsaságin előbb Thierry Neuville egyenesített ki egy elágazást, aminek köszönhetően időt veszített, majd a másodikként rajtoló Ott Tanak 2 km után balesetet szenvedett, mely során megsérült Martin Jarveoja és vizsgálatokra kórházba kellett szállítani. Tanak nem sérült meg.

Takamoto Katsuta pedig a délelőtti utolsó, negyedik gyorsaságin talált el egy fát egy bal kanyar kijáratán, aminek következtében kitört a Toyota jobb hátsó kereke, mintegy másfél percet vesztett, majd a szakasz után valószínűleg kiállni kényszerül.

Ami a csatát illeti, ebben Kalle Rovanpera és Elfyn Evans játszotta a főszerepet. A pénteki első szakaszt bár Evans nyerte, az élre Sébastien Ogier állt, majd a következő pályán már Rovanpera vette át az első helyet, a harmadik pénteki szakaszon Evans újabb szakaszgyőzelemmel állt az élre, a kétszeres világbajnok azonban a délelőtt utolsó szakaszán válaszolni tudott, így a szervizelést Rovanpera végezheti az élen állva, 2 tizeddel megelőzve Evanst.

Sébastien Ogier pedig nagyon közelről figyelve a csatát mindössze 3 másodperc hátránnyal a harmadik.

Katsuta drámája után Esapekka Lappi állt a negyedik helyre a három toyotást követve, mindössze 9.7 másodperc hátránnyal és 4.4 másodperccel megelőzve Thierry Neuville-t.

Az M-Sport versenyzői közül Adrien Fourmaux a gyorsabb a nehéz körülmények között és a hatodik Grégoire Munstert és Pajarit megelőzve.

A WRC2-ben Oliver Solberg áll az élen, Jari-Matti Latvala a második 18.1, Lauri Joona a harmadik 22 másodperc hátránnyal.

Finn Rally, állás SS5 után
1 #69 Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 29:49.9
2 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +0.2
3 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +3.0
4 #4 Esapekka Lappi – Janne Ferm (FIN) Hyundai i20 N Rally1 +9.7
5 #11 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +14.1
6 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +31.3
7 #13 Grégoire Munster – Louis Louka (LEX – BEL) Ford Puma Rally1 +1:08.3
8 #5 Sami Pajari – Enni Malkkönen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +1:16.8
9 #18 Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (JPN – IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +1:40.5
10 #21 Oliver Solberg – Elliott Edmondson (SWE – GBR) Skoda Fabia RS Rally2 (WRC2) +1:47.0

Videón Ott Tanak és Martin Jarveoja finn balesete

Finn Rally gyorsasági szakaszok időterve magyar idő szerint
Augusztus 1., csütörtök
18:05 SS1 Harju 1 3.48 km Neuville 2:46.1 / 1. NEUVILLE, 2. Katsuta, 3. Tanak

Augusztus 2., péntek
07:13 SS2 Laukaa 1 17.96 km Evans 8:35.4 / 1. OGIER, 2. Rovanpera, 3. Evans
08:20 SS3 Saarikas 1 15.93 km Rovanpera 7:36.4 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
09:35 SS4 Myhinpää 1 15.51 km Evans 6:54.4 / 1. EVANS, 2. Rovanpera, 3. Ogier
11:05 SS5 Ruuhimäki 1 7.76 km Rovanpera 3:52.8 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
14:10 SS6 Laukaa 2 17.96 km
15:17 SS7 Saarikas 2 15.93 km
16:32 SS8 Myhinpää 2 15.51 km
18:05 SS9 Ruuhimäki 2 7.76 km
19:05 SS10 Harju 2 2.01 km

Augusztus 3., szombat
08:05 SS11 Västilä 1 18.94 km
09:05 SS12 Päijälä 1 20.19 km
10:05 SS13 Ouninpohja 1 32.98 km
14:35 SS14 Västilä 2 18.94 km
15:35 SS15 Päijälä 2 20.19 km
16:35 SS16 Ouninpohja 2 32.98 km

Augusztus 4., vasárnap
07:55 SS17 Sahloinen-Moksi 1 14.27 km
09:05 SS18 Laajavuori 1 4.35 km
10:17 SS19 Sahloinen-Moksi 2 14.27 km
12:15 SS20 Laajavuori 2 (PS) 8.77 km

Teljes nevezési lista
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények
A világbajnokság állása

Videón Ott Tanak és Martin Jarveoja finn balesete

0

Ott Tanak és Martin Jarveoja a Finn Rally harmadik szakaszán szenvedett balesetet, ami során a pilóta nem sérült, azonban a navigátort kórházba kellett szállítani.

Négy Toyota a Finn Rally élén, Martin Jarveoja kórházban

Négy Toyota a Finn Rally élén, Martin Jarveoja kórházban

0

Három gyorsasági után Kalle Rovanpera vezet három csapattársa előtt a Finn Rallyn, míg Ott Tanak balesete után navigátora, Martin Jarveoja kórházba került. 

Csütörtök este még Thierry Neuville tudott a Finn Rallyn vezetni, miután megnyerte a szuperspeciált, azonban péntekre kicsit erősebb eső érkezett a murvás pályák pedig szappanossá, sarassá váltak, ezen körülmények között pedig azonnal a Toyota csapata vette át a vezetést, a napnyitó szakasz után még Sébastien Ogier, majd a második pénteki gyorsaságit követően Kalle Rovanpera, akit Elfyn Evans 8 tizeddel, Sébastien Ogier 2, míg Takamoto Katsuta 4.2 másodperccel követ. Így négy toyotás áll a verseny élén. 

A Hyundai csapatából jelenleg Esapekka Lappi a leggyorsabb 5.8 másodperc hátránnyal az ötödik, míg Thierry Neuville a harmadik pályán történt kicsúszás után 14.7 másodperc hátránnyal a hatodik az M-Sportos Adrien Fourmaux-t megelőzve. 

Az eső igen nehézzé tette a pályákat, amit minden versenyző megemlített a célban, azonban Ott Tanak és Martin Jarveoja balesetet szenvedett a pénteki második gyorsaságin 2 kilométer után. 

Videón Ott Tanak és Martin Jarveoja finn balesete

Az észt páros esése miatt meg is kellett állítani a gyorsaságit, a Hyundai párosához mentő érkezett, ami a navigátort vizsgálatokra kórházba szállította, míg Tanak nem sérült. 

Tanak balesetet szenvedett a Finn Rally harmadik gyorsaságiján

Sami Pajari a pénteki nyitó szakaszon megforgott és autójának hátsó szárnya komolyabban sérült, azonban a Rally1-es autó tanulását folytatni tudja a fiatal versenyző. 

A verseny harmadik szakaszát néhány WRC2-es versenyző után meg kellett állítani, miután a szakaszon baleset történt, nem a verseny miatt.

Finn Rally, állás SS3 után 
1 #69 Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 19:00.7
2 #33 Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +0.8
3 #17 Sébastien Ogier – Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +2.0
4 #18 Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (JPN – IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +4.2
5 #4 Esapekka Lappi – Janne Ferm (FIN) Hyundai i20 N Rally1 +5.8
6 #11 Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +14.7
7 #16 Adrien Fourmaux – Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +25.7
8 #5 Sami Pajari – Enni Malkkönen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +35.9
9 #13 Grégoire Munster – Louis Louka (LEX – BEL) Ford Puma Rally1 +38.7 

Finn Rally gyorsasági szakaszok időterve magyar idő szerint
Augusztus 1., csütörtök
18:05 SS1 Harju 1 3.48 km Neuville 2:46.1 / 1. NEUVILLE, 2. Katsuta, 3. Tanak

Augusztus 2., péntek
07:13 SS2 Laukaa 1 17.96 km Evans 8:35.4 / 1. OGIER, 2. Rovanpera, 3. Evans
08:20 SS3 Saarikas 1 15.93 km Rovanpera 7:36.4 / 1. ROVANPERA, 2. Evans, 3. Ogier
09:35 SS4 Myhinpää 1 15.51 km
11:05 SS5 Ruuhimäki 1 7.76 km
14:10 SS6 Laukaa 2 17.96 km
15:17 SS7 Saarikas 2 15.93 km
16:32 SS8 Myhinpää 2 15.51 km
18:05 SS9 Ruuhimäki 2 7.76 km
19:05 SS10 Harju 2 2.01 km

Augusztus 3., szombat
08:05 SS11 Västilä 1 18.94 km
09:05 SS12 Päijälä 1 20.19 km
10:05 SS13 Ouninpohja 1 32.98 km
14:35 SS14 Västilä 2 18.94 km
15:35 SS15 Päijälä 2 20.19 km
16:35 SS16 Ouninpohja 2 32.98 km

Augusztus 4., vasárnap
07:55 SS17 Sahloinen-Moksi 1 14.27 km
09:05 SS18 Laajavuori 1 4.35 km
10:17 SS19 Sahloinen-Moksi 2 14.27 km
12:15 SS20 Laajavuori 2 (PS) 8.77 km

Apja puskával támadt rá az F1 „utolsó lovagjára”, akinek őrült akciójából majdnem tragédia lett

0

60 éve halt meg Carel Godin de Beaufort, az F1 utolsó, a szó pozitív értelmében vett amatőr versenyzője. A holland pilóta már ifjúkorában komoly tréfamesternek számított, és később is hajlamos volt őrültségekre.

1964. augusztus 2-án, azaz napra pontosan 60 esztendővel ezelőtt vesztette életét Carel Godin de Beaufort, a Forma–1 első holland pontszerzője. A Forix cikke a Forma–1 utolsó lovagjának nevezi, ami nem véletlen. Egyrészt arisztokrata családba született, másrészt pedig ő volt a sportág utolsó amatőr versenyzője, a szó pozitív értelmében, ám a teljesítménye olykor kiemelkedő volt.

De Beaufort 1934. április 10-én látta meg a napvilágot. Már fiatalkorában megfertőzte őt a benzingőz, de szenvedélyét eleinte a hatalmas családi birtokon élte ki. Előfordult, hogy egy Volkswagen Bogarat próbált az utánfutó alá préselni, hogy lássa, befér-e (nem), máskor pedig egy kanadai katonai Jeepből kiugorva próbálta lekapni a legmagasabb faágakra kiakasztott gyufásdobozokat. 16 évesen pedig az utolsó csavarig szétszedett egy BMW 328i-t, majd kit carrá alakította azt. A művelet majdnem tökéletesen sikerült, ám a jobb hátsó kereket nem rögzítette, így az mintegy 160 km/h-s sebességnél leszakadt.

De Beaufortnak akkor nem esett baja, mint ahogyan akkor sem, amikor apja puskával támadt rá. Mindezt azok után, hogy két 100 méteres gumikábelt annak a Chevrolet-nak a hátuljára, amellyel két amszterdami rendőr látogatta meg édesapját. A későbbi versenyző legnagyobb örömére a kocsi annak rendje és módja szerint megállt, majd kilőtt hátrafelé, és egy fának csapódott. Azonban apja meglátta, és annyira dühös lett, hogy berontott a házba a vadászpuskájáért. Fia szerencsére elbújt a növényzet mögött, így végül nem esett baja, minden bizonnyal viszonylag hamar a kellő szintre nyugodtak meg a kedélyek.

Embed from Getty Images

Versenyzői karrierje során szintén nem riadt vissza a különböző csínytevésektől. Egyszer azzal haragította magára a szervezőket, hogy a pálya hátsó részén megállt, hogy felvegyen és körbevigyen egy nőt a pályán. Az egyik spái F1-es hétvégén pedig nemes egyszerűséggel beült egy Forma–2-es Cooperbe, és kihajtott a pályára. Beletelt némi időbe, mire az illetékesek rájöttek, hogy valami nem stimmel, de végül annak rendje és módja szerint kizárták.

Pályafutását egyébként 1955-ben, a Holland Tulipán Rally elnevezésű versenyen kezdte, a következő évben pedig már nemzetközi porondra lépett a Porsche csapatával. Ebben az évben történt meg, hogy a Nürburgringi 1000 kilométeres viadalon szivárgott a benzin a tankból, amit úgy oldottak meg, hogy rágógumival tömték be a lyukat. „Soha nem láttam még ennyi embert rágózni – nyilatkozta később De Beaufort. – A végén fájt az állkapcsa a srácainknak, így a szomszédos csapattagokat kellett munkára fognunk.”

A következő évben kategóriagyőztes lett a Le Mans-i 24 óráson az amerikai Ed Hugusszal, majd 1958-ban második lett a német Herbert Lingével. Ezt a két alkalmat megelőzően egyszer, utána négyszer indult el a legendás versenyen, mindannyiszor más váltótárssal, az viszont mindegyikben közös, hogy nem tudtak célba érni.

1959-ben óriási balesetet úszott meg az AVUS-on rendezett sportautóversenyen, amely az F1-es Német Nagydíj betétfutamaként szolgált: autója kirepült a pályáról, és a fák között landolt, de csodával határos módon alig sérült meg, De Beaufort pedig teljesen ép bőrrel megúszta a bukást. Olyannyira, hogy aztán folytatta a futamot, egészen addig, amíg ki nem zárták, mondván, a kocsi azért nem volt százszázalékos állapotban, ami veszélyt jelentett. Másnap erre reagálva pózolt egy fotó erejéig, amit többen ízléstelennek tartottak, mondván, ugyanazon a viadalon halt meg Jean Behra.

Leszakadt a füle, óriási baleseteket élt túl, de túl sokáig kísértette a sorsot az F1 gladiátora

F1-es karrierjét szintén Németországban, a Nürburgringen kezdte, amivel ő lett az első holland pilóta, aki hazáján kívül állt rajthoz. 1960-ig ugyanakkor csupán hat futamon indult el, és bár majdnem mindegyiken célba ért, pontot nem szerzett. 1961-re aztán megvásárolta a korábban Rob Walker tulajdonában álló, néhány bajnokságon kívüli eseményen Stirling Moss által használt Porsche 718-ast, és élete hátralévő részében kizárólag ezzel versenyzett a nagydíjakon.

Ebben az évben már csak két futamot hagyott ki, de szintén pont nélkül maradt. A következő idény szezonnyitóján, Zandvoortban viszont négykörös hátrányban megszerezte a hatodik helyet, és ezzel hazai pályán gyűjtötte be Hollandia történetének első világbajnoki pontját. Addigra már a pályán lenyugodott, és kíméletesen bánt az autóval, mondván, az embernek nem kellene tönkretennie a saját tulajdonát.

„A V8-asok jobban jöttek el a rajtnál, én pedig nem próbáltam meg eléjük kerülni – idézte fel az eseményeket. – Az első néhány kanyarban teljesen feltorlódott a mezőny, ilyenkor könnyen megpördülhet valamelyik autó az ember előtt, négy-öt kocsi is egymásnak mehet. Ezt mindig szemmel tartom, ezért általában nem megyek rá a nagy sprintre a Tarzan felé. Mért is tenném? A Hunzerug felé rendszerint utolérem az élen állókat, és néhányukat meg is tudom ott előzni. A következő két körben aztán már tényleg próbálkozom. Ezúttal három kör után már nagyjából hat-hét autót előztem meg. Az öreg autóimmal csak így lehet kezelni a dolgokat. Észszerűen állok hozzá, és lassan, egymás után előzöm meg a kocsikat. Így tudtam a futam leggyorsabb Porsche-pilótája lenni, még a gyári kocsival versenyző [Jo] Bonniert is megelőztem, aki végül hetedik lett. A futam után elmentem az időméréshez, hogy összeszedjem a köridejeimet. Az elejétől a végéig 1:42-n belül voltak. Ez az én stílusom, az egész versenyen gyorsnak és kiegyensúlyozottnak lenni.”

Ahogyan arra a hivatkozott cikk is utalt, sokan De Beaufort-t tartották az F1 utolsó klasszikus amatőr versenyzőjének, aki kifejezetten büszke volt rá, hogy nem törődött holmi gyári szerződéssel, szponzori pénzekkel vagy termékmegjelenítéssel, de így is megkapta az A jelű, vagyis a legmagasabb versenyzői minősítést. Hitvallása szerint a szerelők akkoriban nem voltak valódi kapcsolatban a gyári pilótákkal, míg ő elment a gyárba, és elmondta, mit akar. Sokszor képes volt órákat tölteni velük, amiért imádták.

„Amikor hazatérek egy versenyről, elmondom nekik a történeteimet, és megmutatom a srácoknak az időket és a fényképeket, amelyeket készítettem – magyarázta. – Esténként pedig elviszem őket vacsorázni. Ha pedig esetleg sokáig kell dolgozniuk, veszek nekik egy láda sört, és viszek nekik egy halom kaját. Ez egyszerűen óriási, fantasztikus. Lényegében ez az oka annak, hogy ebben a szezonban remekül mentem a régi autómmal. Ne feledjék, már hároméves, és sokszor megvertem a gyári autókat. Úgy gondolom, hogy a Porsche gyárában lévő srácokkal való mély személyes kapcsolatom a kulcsa ennek. Nagyon boldog vagyok, hogy privát pilóta lehetek. Sokkal nagyobb elégedettséget nyújt a versenyzés, ha az ember a gyári pilótákat győzi le. Nagydíjról nagydíjra elrepülni, bepattanni az autóba, elvégezni a munkát, majd újra elrepülni nem élvezet.”

Ugyanennek a futamnak a krónikájához tartozik, hogy De Beaufort barátja, Ben Pon – aki azon kevés F1-es versenyző közé tartozik, aki olimpián is indult – ekkor indult először és utoljára F1-es futamon. A szintén holland pilóta ugyanis a 2. körben óriási balesetet szenvedett, és megfogadta, hogy soha többé nem ül formaautóba.

„Nagy kár, mert teljesen felesleges volt – fogalmazott De Beaufort. – Azonban már a futam előtt nagyon ideges volt, mivel az első nagydíján indult. Figyelmeztettem őt. Azt mondtam, hogy »Ben, lazítsd el magad! Jobb, ha óvatosan vezetsz, hiszen nem azért vagyunk itt, hogy megnyerjük a versenyt. A mi csapatunk számára csak az a lényeg, hogy célba érjünk.« Ha hallgat rám, hetedik lett volna. Akkor viszont kétségbeesetten szeretett volna megelőzni. Rendben, megértem, hogy meg akarta előzni a főnökét, de én már négyszer vagy ötször indultam a Holland Nagydíjon, és tudtam, hogyan kell [megfelelő] tempót menni. Ben nyilvánvalóan nem, amiért meg kellett fizetnie. Amikor elhaladtam a roncs mellett, aggódtam, hogy nem élte túl. Az első dolog, amit [a leintés] után megkérdeztem, hogy Ben hogy van. Szerencsére megtudtam, hogy a haja szála sem görbült.”

Második pontját még ugyanebben az évben, Rouenben gyűjtötte be, ám előtte egészen nagy őrültséget csinált. A hétvége során találkozott az újságíróként dolgozó honfitársával, Rob Wiedenhoff-fal, akinek a Chríslerével elmentek De Beaufort versenyautójához. Amikor visszafelé be akartak menni a pálya területére, egy francia csendőr megálljt jelzett nekik. „Taposs bele, ember! Nincs dolgunk ezzel az úrral – mondta az akkor 28 éves pilóta, majd bal lábát egyszerűen rátette Wiedenhoff jobbjára. Csupán egy méterrel kerülték el az előttük állót és ezzel a tragédiát.

Embed from Getty Images

A következő évben De Beaufort szintén két alkalommal lett hatodik, ezúttal Spa-Francorchamps-ban és Watkins Glenben, míg a bajnokságon kívüli futamokon háromszor is dobogóra állt. Ugyanakkor egyre inkább érezte, hogy autója idejétmúlttá válik, amit először egy kemény fogyókúrával akart kompenzálni, de mivel eredetileg is vékony volt, nem érte el a célját. 1964-ben már csak néhány futamon akart indulni, és a kisebb sorozatokra koncentrálni, és az volt a terve, hogy kivárja az 1966-ban életbe lépő 3 literes motorformula korszakát.

Zandvoortban ezúttal kiesett, a következő állomása pedig a kedvenc pályája, a Nürburgring volt. Addigra sokszor versenyzett már a Zöld Pokolban, pontosan tudta, hol kell nyomni, és hol kell visszavenni, de persze az addigra már ötéves Porsche nem jelentett előnyt. Ezzel együtt tisztában volt vele, hogy abban az évben az lesz az egyetlen lehetősége, hogy igazán megvillantsa képességeit.

A bokszban még a rá jellemző humorral Beatles-parókában szórakoztatta a többieket, de a szombati edzésen kiment a pályára, és soha többé nem tért vissza. A tapogatózás után úgy döntött, hogy az ötödik körét megnyomja, de a pálya közepén a fák közé csapódott, és kirepült az autójából. Súlyos sérülésekkel, koponya-, borda- és combtöréssel szállították a közeli koblenzi kórházba.

Embed from Getty Images

Édesanyja és a család háziorvosa azonnal a helyszínre utazott, ahol a De Beaufort-t kezelő orvos azt tanácsolta, hogy vigyék egy kölni neurológiai központba. Ez meg is történt, ám hiába küzdöttek az életéért, este fél 11-kor halottnak nyilvánították. A szomorú hírt azonban csak másnap jelentették be, az azon a hétvégén betétfutamként rendezett GT-versenyen induló Pon is akkor tudta meg.

„Le vagyok sújtva – reagált. – A paddockban dolgoztam a Porschémon, amikor eljutott hozzám a [baleset] híre. Amire a helyszínre értem, Carelt már elvitték. A vasárnapi futam után felhívtuk a kórházat. Azt mondták, hogy már nem kritikus az állapota, és túl fogja élni. Hétfőn reggel újra odatelefonáltunk, hogy megkérdezzük, meglátogathatjuk-e. Akkor mondták el, hogy meghalt. Mit is mondhatnék? Ez az egész valójában bosszantó. Jó barát volt.”

De Beaufort néhány versenyzőtársa kísérte utolsó útjára a családi birtokon. A koporsót többek között az ekkor még csak egyszeres, de később kétszeres világbajnok Graham Hill is vitte. Ami pedig a Porschéját illeti, miután megjavították az egyébként meglepően apró sérüléseit, a holland versenyző édesanyja átadta a driebergeni autómúzeumnak.

Tanak balesetet szenvedett a Finn Rally harmadik gyorsaságiján

0

A Finn Rally második pénteki szakaszán Ott Tanak és Martin Jarveoja balesetet szenvedett, az észt pároshoz mentőt küldtek, ezért a verseny megállt, majd újraindult.

Nagyon nehéz körülmények között kezdődött a Finn Rally pénteki napja, miután esik az eső, a pályák pedig rendkívül csúszósak lettek. 

A csütörtöki szuperspeciál után a pénteki első gyorsaságit Elfyn Evans nyerte, míg összetettben Sébastien Ogier vette át a vezetést a csütörtök esti első szakaszt nyerő Thierry Neuville-től. 

Ezen a pályán Sami Pajari kétszer is kicsúszott és Toyotájának hátsó szárnya komolyan sérült, de sikerült célba érnie. 

A második gyorsasági vége előtt Thierry Neuville csúszott ki egy elágazásban, azonban pont olyan helyen, ahonnan még visszatudott jönni. 

A másodikként rajtoló Ott Tanak – Martin Jarveoja kettős azonban 2 km után balesetet, szenvedett, a 2019-es világbajnokhoz mentőt kellett küldeni, ezért a gyorsasági megállt. 

Frissítés: A páros mindkét tagja jól van, a verseny kis szünet után újraindult. A Hyundai Motorsport közleménye szerint Ott Tanak jól van, de Martin Jarveoját vizsgálatra kórházba szállították.

A brit csúcstartó 80 évesen együtt versenyez az unokájával

0

Az ötszörös brit bajnok Jimmy McRae a versenypályán ünnepli meg pályafutása kezdetének 50. évfordulóját – unokájával, Max McRae-vel együtt versenyezve.

A fia, Colin McRae világbajnok lett. A másik fia, Alister brit bajnok. Megszületett az unokája, aki azóta a brit bajnokságban versenyez az M-Sport pilótájaként. Történt egy és más azóta, hogy az ötszörös győztes, ezzel máig csúcstartó Jimmy McRae utoljára rajthoz állt a brit bajnokságban 1993-ban.

Jimmy McRae azonban a jövő héten újra elindul a skóciai Grampian Forest Rallyn, hogy megünnepelje pályafutása kezdetének 50. évfordulóját.

A mezőnyben pedig ott lesz az unokája, Max is, de értelmeszerűen nem ugyanabban az értékelésben állnak rajthoz. Jimmy navigátora egyébként az M-Sportból érkező Gail Whyte lesz. A 80 éves Jimmy nem győzte hangsúlyozni, mennyire különleges lesz együtt menni az unokájával.

„Elég szerencsés vagyok ahhoz, hogy a brit bajnokság és általában a sportág talán legjobb időszakában versenyezhettem, de nagyon jó érzés, hogy az ötvenedik évfordulómon visszatérhetek – mondta a DirtFishnek 1981, 1982, 1984, 1987 és 1988 brit bajnoka. – Kicsit szürreális gondolat, hogy a nevem ennyi idő után újra ott lehet a táblákon.”

Fotó: V-Híd Rally Hungary/MGR Images

A most Ford Fiesta Rally2-est vezető – az idén a Rally Hungaryt ERC4-ben megnyerő – Max McRae is nagyon készül a versenyre.

„Egészen különleges lesz, hogy mellettem versenyez, nyilván nagyon különböző autóval – mondta az unoka. – Egyébként mindig ott van a versenyeimen, néha külföldre is eljön velem. Nagyon sokat segített nekem, már egészen fiatal koromban különböző autókba ültetett, és megmutatta az alapokat. Elképesztő, hogy láthatom újra versenyezni.”

A McRae család tagjai nem először versenyeznek egymás ellen, itt éppen Jimmy és Alister csapott össze:

100 helyett 172-vel mérték be Tanak versenyautóját a Finn Rallyn – de nem ő vezetett

0

5000 euró büntetést kapott a Hyundai, mert Ott Tanak autóját a 100 km/h-ás sebességkorlátozásnál 172-vel mérték be. A kocsit nem Tanak vezette, a szerelők száguldoztak.

Szerda délután történt az eset egy finnországi közúton. A csapat magyarázata szerint észrevették, hogy valami hiba van az ablaktörlővel a 8-as számú i20-ason. A javítás után meg akartak bizonyosodni arról, hogy a hibát sikerült kiküszöbölni, és ennek során a kocsit vezető szerelő az ablaktörlők működésére koncentrált, mintsem a megengedett sebességre.

A csapat menedzsere védekezésként az is elmondta, hogy az ablaktörlők problémáját a legutóbbi csapatmegbeszélésen is megbeszélték. A versenyzőknek biztonsági aggályaik voltak a nagy sebességű gyorsaságikon a meghibásodott ablaktörlők miatt. Ettől függetlenül bocsánatot is kértek az esetért, és elismerték, hogy a rali már a pályabejárás napján megkezdődik, és a gyorshajtással súlyosan megsértették a szabályokat.

foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

A 2024. évi FIA Nemzetközi Sportkódex 9.15. cikke szerint a versenyzőt terheli a felelősség minden olyan cselekedetért és következményért, amelyet bármely olyan személy követ el, akinek a versenyző hozzáférést biztosított a verseny területéhez.

Ennek alapján akár Tanakot is büntethették volna, de szerencsére belátóak voltak és a csapatra kiszabott büntetéssel nem tették tönre az észt versenyét.

foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Videón a Finn Rally tíz legdrámaibb pillanata

0

A WRC elképesztően látványos videót vágott össze a Finn Rally történetének tíz erős pillanatából.

Richard Burns tetőre tett Subaruja, a tóból hűtővizet vevő és szélvédő nélkül versenyző Esapekka Lappi, az erdőt letaroló Petter Solberg, a levegőben pörgő Mikko Hirvonen és még sokan mások – a WRC látványos előzetest rakott össze a Finn Rally legdrámaibb pillanataiból.

Távozik a Red Bulltól a Verstappen első vb-címét érő előzést „előkészítő” szakember

0

Az Audi F1-es csapatfőnöke Jonathan Wheatley lesz (a cikk borítóképének bal oldalán), aki régóta megbecsült tagja a Red Bullnak.

Az F1-be 2026-ban érkező Audi őt nevezte meg csapatfőnöknek, Wheatley 18 év után hagyja el a Red Bullt. Az 57 éves szakember előzőleg csak egy másik F1-es csapatnál dolgozott: 1991-től 2005-ig a Benetton/Renault-nál volt szerelő, 1998-tól ő volt a főszerelő, azaz a piszkos” munkát végző stáb vezetője.

A Red Bullhoz 2006-ban igazolt át, és a sportigazgató tisztségét kapta meg, elmondása szerint vonzotta a kihívás, hogy részt vegyen az akkor gyerekcipőben járó istálló építésében. Wheatley-nek a Benettonnal és a Renault-val szerzett sikerek után a Red Bullnál is rengeteg örömben volt része, ahol hat konstruktőri és hét egyéni vb-címet élhetett át.

Ezekhez többek között a szerelői gárda kiváló menedzselésével és a szabályok beható tanulmányozásával és ismeretével járult hozzá, előbbinek bizonyítéka a bikások kiemelkedő gyorsasága a bokszutcai műveleteknél. Sokat köszönhet neki Max Verstappen is, mert 2021-ben a szezonzárón sokat győzködte Michael Masi versenyigazgatót, hogy a szabályokat megkerülve idő előtt elengedje a lekörözött autókat, márpedig ez alapvető feltétel volt a futam újraindításához és a holland vb-címet érő előzéséhez Lewis Hamilton ellen.

Az Audi helyzete nem épp rózsás, és a döcögős felkészülés következményeként nemrég lecserélték az F1-es projekt vezetőit is, helyet csinálva a Ferraritól ismerős Mattia Binottónak. Wheatley viszont ismerős kihívással néz szembe, hiszen ismét egy, a mezőny második felében tengődő istálló felvirágoztatását várják tőle.

Elképesztő rekordtól fosztotta meg az F1-et a spái kizárás