back to top
2024. november 26. 05:46
Kezdőlap Blog Oldal 122

Velenczei vezet a Székesfehérvár Rally defektekkel teli első napja után

0

Velenczei Ádám zárta a Székesfehérvár Rally első napját az élen Német Gábor és Klausz Kristóf előtt, Csomós Mixi többekhez hasonlóan ismét defektet szedett össze. 

A Székesfehérvár Rally első napján a 17.3 km-es oroszlányi pályát kellett háromszor teljesíteni hatalmas hőségben. 

A napot a Csomós Mixi – Nagy Attila kettős kezdte a legjobban, azonban a következő két gyorsaságin két defektet sikerült összeszedniük, így végül 3 és fél perc hátránnyal zárta a szombatot. 

Mixiék első problémája után Velenczei Ádám és Vánsza Zsolt állt az élre, akik az utolsó szakaszon 8.6 másodpercre tudta növelni előnyét Német Gábor és Németh Gergely előtt.  

Klausz Kristóf és Papp Tamás végül 15.6 másodperc hátránnyal zártak az első napot, amiben az első gyorsaságin elvesztett pár másodperc is bene van, amit a nagy melegben való csúszkálás miatt buktak el. 

Nagy dráma a Székesfehérvár Rally második szakaszán: Turán kiesett, de Csomós is nagy bajba került.

Turán Frigyes a második gyorsaságin egy kőtömböt talált el, ami komolyan megrongálta az autót, így bár sikerült akkor még célba érni, azt követően kiállni kényszerült. Mindez pedig azt jelenti, hogy az ORB pontversenyét vezető Mixiék mellett a második helyen álló Turánék is bajba kerültek, ami jó esélyt ad Velenczeinek, Németnek és Klausznak is a felzárkózásra.  

Bútor Róbert és Tagai Róbert áll a negyedik helyen a C3 WRC-vel, majd az ötödik helyért Osváth Péter és Májer Dávid, valamint Trencsényi József és Verba Gábor harcol. 

Az ORC-ben Bútorék mögött Matics Mihály és Zejda Viktória, majs Rongits Attila és Hannus László következik. 

Szombat este még egy Székesfehérvári szuperspeciál vár a 29 versenyben lévő autóra, ahol eredménymérés nem lesz, majd vasárnap nyolc gyorsasági szerepel a programban. 

Székesfehérvár Rally, állás SS3 után 
1 #22 Velenczei Ádám – Vánsza Zsolt Skoda Fabia R5 24:47.0
2 #4 Német Gábor – Németh Gergely Skoda Fabia RS Rally2 +8.6
3 #3 Klausz Kristóf – Papp Tamás Skoda Fabia Rally2 evo +15.6
4 #12 Bútor Róbert – Tagai Róbert Citroen C3 WRC (ORC) +20.5
5 #10 Osváth Péter – Májer Dávid Skoda Fabia R5 +50.0
6 #9 Trencsényi József – Verba Gábor Skoda Fabia R5 +54.7
7 #11 Bodolai László – Kertész Krisztián Ford Fiesta Rally2 +1:14.7
8 #7 Tóth Tibor – Szabó József Skoda Fabia Rally2 evo +1:37.2
9 #14 Trencsényi Vince – Adorján Szabolcs Skoda Fabia Rally2 evo +1:46.6
10 #28 Matics Mihály – Zejda Viktória Mitsubishi Lancer Evo IX (ORC) +1:57.9

Székesfehérvár Rally időterv (ORB)
Július 13., szombat
13:24 SS1 Oroszlány 1 17.3 km Csomós 8:19.7 / 1. CSOMÓS, 2. Velenczei, 3. Turán
15:00 SS2 Oroszlány 2 17.3 km Német 8:14.4 / 1. VELENCZEI, 2. Német, 3. Klausz
17:54 SS3 Oroszlány 3 17.3 km Velenczei 8:10.5 / 1. VELENCZEI, 2. Német, 3. Klausz

Július 14., vasárnap
09:00 SS4 Pusztavám 1 7.6 km
09:30 SS5 Kőhányás 1 12.7 km
10:12 SS6 Bakonycsernye 1 9.00 km
13:00 SS7 Pusztavám 2 7.6 km
13:30 SS8 Kőhányás 2 12.7 km
14:12 SS9 Bakonycsernye 2 9.00 km
16:50 SS10 Pusztavám 3 7.6 km
17:20 SS11 Kőhányás 3 12.7 km

Rallye Rádió
Eredmények

Nagy dráma a Székesfehérvár Rally második szakaszán: Turán kiesett, de Csomós is nagy bajba került.

0

Dráma játszódott le a Székesfehérvár Rally második oroszlányi szakaszán, miután Csomós Mixiék kereket kényszerültek cserélni, míg Turán Frigyesék egy kőtömböt találtak el, ami véget is vetett versenyüknek. Az élre Velenczei Ádám lépett. 

A Székesfehérvár Rally nyitó szakaszát ugyan Csomós Mixi és Nagy Attila nyerte, azonban az oroszlányi pálya második teljesítésénél már a pálya elején defektet szedtek össze, így meg is álltak a kereket kicserélni, amivel több, mint 2 percet veszítettek. 

Mixiéknél is rosszabbul járt Turán Frigyes és Zsiros Gábor, akik egy kőtömböt találtak el a Volkswagen bal felével, ami egyrészt defektet okozott, másrészt szétverte az autó egy részét, és bár sikerült 40 másodperc időveszteséggel célba érni, a gyorsasági után a verseny feladására kényszerültek az autó sérülései miatt. 

Így az ORB pontverseny első két helyezettje is komoly bajba került. 

A drámai második gyorsaságit végül Német Gábor nyerte, azonban a verseny élére Velenczei Ádám és Vánsza Zsolt állt, akik 3.5 másodperccel előzik meg Német Gábort és Németh Gergelyt. 

A harmadik helyen Klausz Kristóf és Papp Tamás további 8.2 másodperc hátránnyal áll, míg Bútor Róbert és Tagai Róbert a Citroen C3 WRC-vel a negyedik. 

Szoros csatával indult a Székesfehérvár Rally

Az ötödik helyen Osváth Péter és Májer Dávid már bő 20 másodperccel követi az előttük állókat, míg Bodolai László és Kertész Krisztián csak 9 tized, Trencsényi József és Verba Gábor 1.6 másodperccel követik. 

Székesfehérvár Rally, állás SS2 után 
1 #22 Velenczei Ádám – Vánsza Zsolt Skoda Fabia R5 16:36.5
2 #4 Német Gábor – Németh Gergely Skoda Fabia RS Rally2 +3.5
3 #3 Klausz Kristóf – Papp Tamás Skoda Fabia Rally2 evo +11.7
4 #12 Bútor Róbert – Tagai Róbert Citroen C3 WRC (ORC) +12.3
5 #10 Osváth Péter – Májer Dávid Skoda Fabia R5 +33.5
6 #11 Bodolai László – Kertész Krisztián Ford Fiesta Rally2 +34.4
7 #9 Trencsényi József – Verba Gábor Skoda Fabia R5 +35.1
8 #33 Turán Frigyes – Zsiros Gábor VW Polo GTI R5 +43.2
9 #7 Tóth Tibor – Szabó József Skoda Fabia Rally2 evo +1:05.2
10 #14 Trencsényi Vince – Adorján Szabolcs Skoda Fabia Rally2 evo +1:12.1
11 #28 Matics Mihály – Zejda Viktória Mitsubishi Lancer Evo IX (ORC) +1:18.2

Székesfehérvár Rally időterv (ORB)
Július 13., szombat
13:24 SS1 Oroszlány 1 17.3 km Csomós 8:19.7 / 1. CSOMÓS, 2. Velenczei, 3. Turán
15:00 SS2 Oroszlány 2 17.3 km Német 8:14.4 / 1. VELENCZEI, 2. Német, 3. Klausz
17:54 SS3 Oroszlány 3 17.3 km

Július 14., vasárnap
09:00 SS4 Pusztavám 1 7.6 km
09:30 SS5 Kőhányás 1 12.7 km
10:12 SS6 Bakonycsernye 1 9.00 km
13:00 SS7 Pusztavám 2 7.6 km
13:30 SS8 Kőhányás 2 12.7 km
14:12 SS9 Bakonycsernye 2 9.00 km
16:50 SS10 Pusztavám 3 7.6 km
17:20 SS11 Kőhányás 3 12.7 km

Rallye Rádió
Eredmények

Szoros csatával indult a Székesfehérvár Rally

0

Mindössze kilenc tizedmásodperc előnnyel bizonyult Csomós Mixi a leggyorsabbnak a Székesfehérvár Rally első, oroszlányi szakaszán Velenczei Ádámnál.

A Székesfehérvár Rally első napján az oroszlányi 17.3 km-es pálya szerepel háromszor a programban.

A gyors pálya első teljesítése során Csomós Mixi és Nagy Attila volt a leggyorsabb, azonban csupán 9 tizeddel előzte meg Velenczei Ádámot és Vánsza Zsoltot, míg a harmadik időt Turán Frigyes és Zsiros Gábor érte el 4.1 másodperc hátránnyal.

A Mecsek Rallyn dobogós helyen állva balesetet szenvedő Német Gábor és Németh Gergely kettős 1.8 másodperccel maradt el Turánék eredményétől.

A nagy melegben szinte minden túlmelegedett Klausz Kristóf és Papp Tamás autójában, azonban így is az ötödik eredményt értéke el.

Az ORC-ben Bútor Róbert és Tagai Róbert mögött Matics Mihály és Zejda Viktória kezdett a legjobban, akik 5.,4 másodperccel voltak gyorsabbak a kalandokkal teli szakaszt teljesítő Rongits Attilát és Hannus Lászlót.

Légy biztonságban a Székesfehérvár Rallyn is, vigyázz magadra!

A 2WD-ben Fogarasi Attila és Toloczkó Péter, míg a Peugeot Kupában Zagyva Lajos és Spitzer Frida kezdett a legjobban.

Az ORC-ben induló Czézinger Kristóf és Nagy Attila kettős Lada VFTS-ében 15 km után túz keletkezett a motortérben, a legfrissebb információk szerint személyi sérülés nem történt.

Székesfehérvár Rally, állás SS1 után
1 #93 Csomós Mixi – Nagy Attila Skoda Fabia RS Rally2 8:19.7
2 #22 Velenczei Ádám – Vánsza Zsolt Skoda Fabia R5 +0.9
3 #33 Turán Frigyes – Zsiros Gábor VW Polo GTI R5 +4.1
4 #4 Német Gábor – Németh Gergely Skoda Fabia RS Rally2 +5.9
5 #3 Klausz Kristóf – Papp Tamás Skoda Fabia Rally2 evo +9.2
6 #12 Bútor Róbert – Tagai Róbert Citroen C3 WRC (ORC) +12.9
7 #11 Bodolai László – Kertész Krisztián Ford Fiesta Rally2 +16.5
8 #9 Trencsényi József – Verba Gábor Skoda Fabia R5 +20.2
9 #10 Osváth Péter – Májer Dávid Skoda Fabia R5 +21.2
10 #7 Tóth Tibor – Szabó József Skoda Fabia Rally2 evo +36.7

Székesfehérvár Rally időterv (ORB)
Július 13., szombat
13:24 SS1 Oroszlány 1 17.3 km Csomós 8:19.7 / 1. CSOMÓS, 2. Velenczei, 3. Turán
15:00 SS2 Oroszlány 2 17.3 km
17:54 SS3 Oroszlány 3 17.3 km

Július 14., vasárnap
09:00 SS4 Pusztavám 1 7.6 km
09:30 SS5 Kőhányás 1 12.7 km
10:12 SS6 Bakonycsernye 1 9.00 km
13:00 SS7 Pusztavám 2 7.6 km
13:30 SS8 Kőhányás 2 12.7 km
14:12 SS9 Bakonycsernye 2 9.00 km
16:50 SS10 Pusztavám 3 7.6 km
17:20 SS11 Kőhányás 3 12.7 km

Rallye Rádió
Eredmények

Neuville szerint a nyáron szerzett pontok kulcsfontosságúak lesznek számára

0

Thierry Neuville előnye bár csökkent a WRC egyéni pontversenyében, a belga versenyző nem aggódik a vb címért folytatott csata élesedése miatt. 

Thierry Neuville két versennyel ezelőtt még 24 pontos előnyben volt, most azonban már csak 15 ponttal áll Elfyn Evans előtt a WRC egyéni pontversenyében. 

A Hyundai belga versenyzője azonban nem aggódik, szerinte a Lengyel Rallyn is sikerült kihasználni lehetőségeit. 

“A Lengyel Rally nagy kihívás volt – mondta Thierry Neuville a WRC hivatalos oldalának. – Ez egy küldetés volt, amit teljesítenem kellett. Már a verseny előtt tudtam, hogy nehéz lesz, ezért nem szabad a kelleténél többet kockáztatnom. Igazából csak a Power Stage-et szerettem volna megnyomni, és ez sikerült is. Így sikerült minimalizálni az előnyünk csökkenését a bajnokságban. Nehéz volt elsőként rajtolni a pályákon. Azt gondolom, hogy a nyári gyors versenyeken szerzett pontok kulcsfontosságúak lehetnek számomra az idei bajnokságban.” 

Neuville végül a Lengyel Rallyn nyolc ponttal szerzett kevesebbet Elfyn Evans-nél. 

A világbajnokság jövő héten a Lett Rallyval folytatódik. 

Franceschi elvesztette az önbizalmát, de még lát esélyt az Eb címre

0

Mathieu Franceschi elárulta, hogy a Skandináv Rallyn elszenvedett baleset után elvesztette önbizalmát, amit a nehéz Észt Rallyn sem sikerült visszaszereznie. 

Mathieu Franceschi igazán jól kezdte az idei Európa-bajnokságot, hiszen két verseny után már 21 pontos előnye volt. A Skandináv Rally Power Stage szakaszán azonban nem sokkal a cél előtt baleset miatt kiesett a negyedik helyről, majd az Észt Rallyn egy visszafogott versenyzés után a 10. lett, így Hayden Paddon fordítani tudott és 10 pontos előnyre tett szert a bajnokságban. 

„Az Észt Rally nehéz volt a már hét eleje óta – mondta a francia versenyző au ERC hivatalos oldalának. – A kvalifikációs szakasz nehéz volt az időjárás miatt, tényleg minden nehéz volt, különösen, amikor először versenyzel ezeken a nehéz szakaszokon. Nagyon gyors pályák voltak, és nyilván nem egy tizedik helyezést szerettünk volna elérni. Azonban ismét tanultunk valamit, kipróbáltunk dolgokat az autón is, mert nem tudtunk igazán az elöl haladó versenyzőkkel harcolni, gyakorlatilag magunkkal harcoltunk csak, így szerettünk volna csak minél több pontot szerezni.” 

A svéd baleset még kihatással volt az észt versenyre is Franceschi esetében. 

„Amikor balesetet szenvedsz egy kilométerrel a cél előtt, elveszíted az önbizalmad, és utána elölről kell kezdened. De ez nem könnyű. Észtország gyors verseny volt, és nem ez volt a legjobb verseny az önbizalom visszanyerésére. Ez egy nehéz pillanat a szezonban, de a legfontosabb az, hogy legközelebb erősebben térjünk vissza. Most következnek az aszfaltos versenyek, és tudjuk, hogy képesek lehetünk ezeken ismét jó tempóban vezetni. A Kanári-szigeteken nagyon jó sebességünk volt, és a cél az, hogy ismét ezzel a sebességgel térjünk vissza.” 

Észtországban azonban az időjárás is komoly szerepet kapott.   

„Az időjárás nagyon-nagyon kemény volt ezen a hétvégén, néha sütött a nap, majd 20 perccel azután már az eső zuhogott. Nem volt könnyű.” 

 A Róma Rally előtt a francia versenyző tesztelni fog, és bízik benne, hogy visszanyeri önbizalmát, hogy aztán a versenyen már jobb tempóban tudjon vezetni. 

„Biztosan szervezünk egy tesztet Róma előtt, mert meg kell néznem, hogy visszatér-e az önbizalmam. Remélem, igen, de ki kell próbálnom a Michelin gumikat is. Ha a lehető legjobb formában megyünk Rómába, megpróbálunk ismét gyorsak lenni és minél jobb eredményért harcolni.”  

A szezon felénél tehát a címvédő Hayden Paddon 10 ponttal vezet Franceschi előtt, azonban a francia versenyző még nem adta fel az Eb címért folytatott csatát. 

„A bajnokságban még minden lehetséges, 10 pont semmiség. Arra számítok, hogy az aszfaltos versenyeken Hayden picivel lassabb lesz. Murván nagyon gyors és nehéz harcba szállni vele. Remélem, hogy az aszfaltos versenyeken jobban tudunk vele harcolni.. Még négy verseny van hátra, szóval minden lehetséges.” 

Molnár Martin óriási sikert ért el, dobogóra állt a zandvoorti esőben

0

A fiatal magyar autóversenyző, Molnár Martin a brit F4 zandvoorti versenyhétvégéjének első, esőben rendezett futamán 3. lett, ez eddig a legjobb eredménye a sorozatban.

A gokartok után az első szezonját futja Molnár Martin formaautókkal, és a brit F4 bajnokságának második felét impozánsan kezdte: a sorozat egyetlen külföldi (nem brit földön található) állomásán rendezett első futamon dobogós lett, a 3. helyen ért célba.

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy tehetsége az újoncok mezőnyében már nyolcszor is hivatalos volt a díjátadóra, de ez volt az első alkalom, hogy az összetettben is a legjobb három között végzett.

Az első futamon eddigi legjobb időmérője után a második helyről rajtolt, majd Deagen Fairclough és Alex Ninovic mögött ért célba – ráadásul az előtte végző britnek és ausztrálnak ez már a második szezonja formaautókkal, vagyis több rutinnal rendelkeznek a magyar pilótánál.

Molnár Martin a hétvége előtt azt mondta, Zandvoort a kedvenc pályája a döntött kanyarok és a szintkülönbségek miatt; februárban már tesztelt rajta. A jó eredményben az is segíthette, hogy a nála tapasztaltabb ellenfelei sem versenyeztek még ezen a helyszínen, így kiegyenlítettebb a mezőny.

A versenyhétvége többi futamát szombaton 15:30-tól és vasárnap 13:45-től rendezik, és a bajnokság Youtube-csatornáján élőben követhetők lesznek. Ugyanitt az első futam is visszanézhető.

Vissza az iskolapadba: Max Verstappen szentélyében folytatja szezonját Molnár Martin

Jos Verstappen nem adja fel, a Mercedes javulása Wolff karjaiba lökheti Max Verstappent?

0

Jos Verstappen sajtóértesülések szerint tovább győzködi a fiát, hogy már jövőre inkább a Mercedes versenyzője legyen, mert velük jobb esélye kínálkozik a csúcson maradni, míg a Mercedes csapatfőnöke azt mondta, a kiadó 2025-ös helyről a döntést az ő részükről nem befolyásolja a legutóbbi győzelem, de bizonyára elsősorban Verstappenre utalva arra célzott, hogy az eddigieken kívül más pilóták érdeklődését is felkeltheti a lehetőség.

Max Verstappen szerződése 2028 végéig érvényes a Red Bull-lal, ennek ellenére idén többször szárnyra kapott és nem csillapodik a pletyka, hogy a holland hamarosan átigazol a Mercedeshez. Az egész Christian Horner ügyével kezdődött, amiben a Red Bull csapatfőnöke és Jos Verstappen ellentétes oldalakra kerültek, és utóbbi azóta ritkán jelent meg a nagydíjakon. Amikor ez megtörtént, abban sem volt sok köszönet, a konfliktus miatt ugyanis Horner Jos Verstappen állítása szerint például megakadályozta, hogy a korábbi F1-es pilóta bemutatóköröket tegyen meg Ausztriában.

Az F1-Insider úgy tudja, Jos tovább üti a vasat, és megpróbálja rábeszélni Maxot, hogy a Red Bullt elhagyva mégis a Mercedeshez szerződjön már 2025-re – amelynél Lewis Hamilton Ferrarihoz távozása miatt még mindig kiadó egy hely, és nem biztos, hogy már jövőre helyet biztosítanak a szupersztárként aposztrofált Andrea Kimi Antonellinek.

Idősebb Verstappen ártott a Red Bullnak, ezért akarták bojkottálni őt

Jos érvei közé elvileg az tartozik, hogy a Mercedes a jelek szerint végre áttörést ért el az autó fejlesztésével és megközelítette a Red Bull szintjét, miközben utóbbi hetek óta egyhelyben toporogni látszik, mert a legutóbbi nagyobb frissítése nem vált be. Emellett a 2026-ban érkező új motorszabályokra való felkészülés terén sokan biztosan inkább a Mercedesre tennék a voksukat, mint a saját erőforrás megépítésével (a Ford támogatásával) először próbálkozó Red Bullra, Jos állítólag erre is gyakran emlékezteti a fiát.

Max Verstappen nemrég nehezen mondta ki határozottan, hogy a Red Bull versenyzője lesz jövőre, amibe egyesek azt magyarázták bele, hogy nem akar állást foglalni az apja és a Horner közötti viszályban. Az mindenesetre valóban nehezen elképzelhető, hogy hirtelen átigazolna olyankor, amikor a csapatok már erőteljesen foglalkoznak a 2025-ös autóval.

Wolff még reménykedik?

A Mercedes két egymást követő futamot is megnyert, amiből az elsőhöz Ausztriában nagyobb adag szerencse kellett Max Verstappen és Lando Norris ütközése miatt, a silverstone-i sikerhez viszont már nagyobb mértékben hozzájárult a frissített autó, és George Russell önerőből megszerezte a pole-t, Lewis Hamilton pedig némi szerencsével (a McLaren és Norris botladozásának köszönhetően) a győzelmet.

A Mercedes még mindig tanakodik, ki legyen Russell csapattársa 2025-ben, a castingban több név kering. Toto Wolff magasztalta az első F2-es győzelme után Andrea Kimi Antonellit, de nem biztos, hogy az olasz tehetség már jövőre az F1-be lép, illetve ha igen, akkor sem feltétlenül egy élcsapatnál fogja tenni ezt, hanem a mezőny hátsóbb részében tölt tanulóév(ek)et. Felmerült Carlos Sainz és Valtteri Bottas érkezése is, de a csapatfőnök azt állítja, hogy a csapat jó lendülete nem hat ki erre a döntésre az ő oldalukon.

Wolff szerint „szánalmas”, amit a Red Bull Jos Verstappennel csinált

„Nem befolyásolja a gondolkodásunkat. Mindig mondtam, hogy gyors autóra van szükségünk, és ha ez megvan, az nekünk is érdekes, meg felkelti sok versenyző érdeklődését – mondta Wolff. – Ugyanakkor nyugodtnak kell maradnunk és továbbra is az autóra kell összpontosítanunk a szezonban, aztán meglátjuk, ugyanazokból a versenyzőkből válogathatunk-e, vagy… de egyetlen futam megnyerése nem forgat fel mindent.”

A merítési kör bővülésénél az osztrák üzletember nyilván nem Logan Sargeant hívását várja, hanem Max Verstappenét. Wolff szövetségesként bizonyára számíthat a háromszoros bajnok apjára, Josra, aki a hírek szerint megint egyre aktívabban sugdossa fia fülébe, hogy igazoljon át a Mercedeshez, mert velük hosszabb távon jobb esélyei kínálkozhatnak a csúcson maradásra.

A Red Bull-féle örökösödési háború – ki lesz az utód, ha tényleg kirúgják Pérezt?

További két évvel hosszabbítana a Chile Rally

0

Egy helyi rádiónak adott interjú során Felipe Horta, a Chile Rally versenyigazgatója elárulta, szeretnék, ha sikerülne a dél-amerikai WRC-futam szerződésének meghosszabbítása. 

A Chile Rally jelenlegi szerződése idén jár le, azonban a dél-amerikai szervezők szeretnék a szerződés meghosszabbítását 2025 végéig. 

“A területi vezetés elkötelezett a WRC-futam iránt – mondta Felipe Horta, a Chile Rally versenyigazgatója a chilei Bio Bio Rádiónak. – Mindenki tisztában van a verseny jelentette előnyökkel és hatásokkal. Ennek a rendezvénynek köszönhetően Chile és a Bio Bio régió a világ figyelmének középpontjába került. Ezért is szeretnénk, ha sikerülne még két évvel meghosszabbítani a szerződést.” 

16 klasszikus gyorsasági szakasz a Chile Rallyn

A WRC Promóter két dél-amerikai versenyt szeretne, így jövőre Paraguay is a vb-naptárba kerül, és a világbajnokság szervezői is szeretnék, ha Chilével is sikerülne a hosszabbítás. 

Romániába került a 100. Skoda Fabia RS Rally2

0

Szűk két év alatt eladásra került a 100. Skoda Fabia RS Rally2, a mérföldkövet jelentő autó pedig Romániában lesz majd látható. 

A Skoda Motorsport elsőként a 2022-es Lausitz Rallyn állította rajthoz éles mezőnyben a Skoda Fabia RS Rally2-t, majd a 2023-as Montén már a WRC-mezőnyben debütált az autó. 

Másfél év alatt pedig a cseh gyártó már a 100. autót is eladta, a jubileumot jelentő Fabis RS-sel a jövőben a román Andrei Girtofan fog versenyezni. 

A 100. Skoda Fabia RS Rally2 vásárlói eladása felejthetetlen esemény a Skoda Motorsport számára – mondta Lukas Paták, a Skoda Motorsport ügyfélprogramért felelős vezetője. – Ez a szám is bizonyítja elkötelezettségünket az iránt, hogy ne csak rendkívül versenyképes rally autókat készítsünk, hanem ügyfeleinknek is kiváló támogatást nyújtsunk.” 

A Skoda 2015-ben mutatta be az első R5-ös autót, azóta pedig közel 600 R5/Rally2-es autót értékesített a világ 42 országába. 

A 100. Fabia RS eladása alkalmából a cseh gyártó bejelentette, hogy elkészült az új sebességváltó is, melyet elsősorban nagy tempójú, gyors versenyeken lehet majd használni. Korábban javításra került a fékpedál stabilitása és a fékhűtés is. 

A 28 éves Andrei Girtofan jelenleg a Román rally Bajnokság második helyén áll a hazájában általában Porschéval induló Simone Tempestini mögött.  

A Red Bull-féle örökösödési háború – ki lesz az utód, ha tényleg kirúgják Pérezt?

0

Az elmúlt napok hírei alapján nagyon úgy tűnik, hogy Sergio Pérez már nem sokáig, legfeljebb év végéig lesz a Red Bull pilótája. Azonban felmerül a kérdés, hogy ki lesz az utódja: erre házon belül és kívül is lehet jelölt.

Múlt héten jelent meg a pletyka, miszerint hiába hosszabbítottak nemrég szerződést Sergio Pérezzel, a 34 éves versenyző ülése igencsak nagy veszélyben van. Állítólag ugyanis ha a Belga Nagydíj után nem lesz 100 ponton belül csapattársához, Max Verstappenhez képest, és nem lesz ott a tabella első öt helyének egyikén, akkor a Red Bull aktiválhatja a kilépési záradékot.

Két pilótát is leválthatnak az idei szezon közben a Forma-1-ben

Ami utóbbit illeti, azt akár még el is kerülheti, hiszen jelenleg a hatodik helyen áll, mindössze 6 ponttal Oscar Piastri mögött, de formája alapján inkább hátrafelé, a két Mercedesre kell tekintgetnie. Ami a nagyobb baj az ő szempontjából, hogy a címvédő már most 137 ponttal előzi meg őt az összetettben, vagyis nem elég, hogy Péreznek óriási teljesítményjavulásra van szüksége, már nem is csak a saját kezében van a sorsa.

Amennyiben a Red Bull valóban el akarja és el is tudná távolítani a mexikói pilótát, úgy két kérdés merül fel: mikor akarja megtenni, és kivel szándékozik őt pótolni? Előbbire reálisan a nyári szünet vagy a szezon vége lehet a válasz, utóbbira viszont több megoldás is szóba jöhet. Az Autosport szerzői megvizsgálták, hogy ki mellett milyen érvek szólnak.

Yuki Tsunoda

Ha az utódlás érdemi alapon működne, akkor minden bizonnyal Yuki Tsunoda lenne a megfelelő választás. A japán versenyző 2019-ben csatlakozott a Red Bull juniorprogramjához, majd 2021-ben az akkor még AlphaTauri néven működő RB-nél kezdte meg F1-es pályafutását. Első két éve finoman szólva sem volt meggyőző Pierre Gasly csapattársként, de azóta nagyot fordult a világ.

Tavaly folyamatosan jobb teljesítményt nyújtott Nyck de Vriesnél, de persze lehet mondani, hogy nem ő volt a megfelelő mérce. Ahogyan a 2023-as Daniel Ricciardo sem, aki előbb féléves kihagyás után tért vissza, majd kéztörés miatt öt futamot kellett kihagynia. Mindenesetre Tsunoda az ausztrál versenyzőt is megverte pontszámban a közös versenyeiket figyelembe véve.

Idén pedig valósággal földbe döngölte, főleg a szezon elején, ráadásul egészen az előző hétvégéig elmondhatta magáról, hogy ő volt a legeredményesebb a konstruktőri bajnokság utolsó öt csapatának pilótái közül. Összességében az eddigi tizenkét hétvégéből hat főversenyen és egy sprinten szerzett pontot, aminél jobb statisztikával senki nem rendelkezik a mezőny hátsó részéből.

Messze nem Pérezé a legnagyobb vereség bajnok autóban, mégis történelmi mélypont, amit művel

A puszta eredmények mellett meg kell említeni, hogy Tsunoda a korábbinál jóval több munkát fektet bele a versenyzésbe, legalábbis a csapattagok beszámolója alapján. Állítólag előfordult, hogy két futam között minden egyes nap meglátogatta az istálló faenzai központját. Ha pedig azt nézzük, hogy körülbelül akkora F1-es tapasztalattal rendelkezik, mintha összeadnánk Danyiil Kvjat, Gasly és Alexander Albon rutinját a nagycsapathoz történt csatlakozás előtti időszakot figyelembe véve.

Persze kérdés, hogy a 24 éves versenyző hirtelen haragú habitusa mennyire jönne ki egy élcsapatnál, hiszen bár ezen a területen is sokat fejlődött, már az idei évben is bizonyította, hogy ezt nem teljesen vetkőzte le magáról. Márpedig a Red Bullnak olyan versenyzőre van szüksége, aki, ha nem is Verstappen szintjén, de stabilan képes szállítani a pontokat.

A másik esetleges hátráltató tényező Tsunodának a Hondához fűződő kapcsolata. A motorgyártó ugyanis nagy szerepet játszott abban, hogy anno bemutatkozhatott az F1-ben, és valószínűleg volt idő, amikor a támogatásuk nélkül már nem lenne a sportágban. 2025 végén azonban végleg elhagyják a Red Bullt, és az Aston Martin partnerei lesznek, így könnyen lehet, hogy Tsunodát akkor már zöldben szeretnék látni.

Daniel Ricciardo

Sokatmondó, hogy a fent lehivatkozott cikkben senki nem érvelt mellette, és a teljesítménye alapján valóban nehéz is ezt megtenni. Azonban logikusan mégiscsak neki kell következnie, hiszen ő az RB másik pilótája. Ami mellette szól, hogy egyrészt ismeri a csapatot, és jó viszonyt ápol Verstappennel, másrészt a többi házon belüli jelöltnél jóval ismertebb és népszerűbb.

Nem sokkal a Magyar Nagydíj után végleg befuccsolhat az F1-es futamgyőztes karrierje

A 35 éves versenyzőnek azonban Pérezhez hasonlóan veszélyben lehet a helye, ennélfogva nem tűnik reálisnak, hogy a Red Bull hosszú távon számoljon vele. Talán egyedül abban az esetben ültethetik be, ha a mexikói pilótát már a nyáron elküldik, és házon kívüli megoldásban gondolkodnak. Ez a versenyző ugyanis csak jövőre érkezhet meg, az idei év második felét pedig így amolyan búcsúajándékként megkaphatná Ricciardo.

Liam Lawson

Ebben az esetben Liam Lawson átvehetné a helyét, ám az is felmerült, hogy rögtön Pérez helyére ültetnék be. Kísértetiesnek tűnik a hasonlóság az egy évvel ezelőtti helyzethez képest, amikor De Vriest lecserélték Ricciardóra, hiszen, ahogyan akkor a nyolcszoros futamgyőztes, úgy most a héten az új-zélandi versenyző is Silverstone-ban tesztelt.

A The-Race.com azonban felhívta rá a figyelmet, hogy vannak különbségek a kettő között. Lawson hivatalosan egy filmes napon vett részt, amelynek keretében ugyan az idei autót vezethette, de nagyon szigorú keretek között: legfeljebb 200 km-t tehetett meg a Pirellinek a normál gumikénál gyengébb teljesítményre képes demóabroncsain, ráadásul a beállítások terén is szűk volt a mozgásterük. Ricciardo ellenben egy gumiteszten ült autóba, ahol szintén voltak korlátozások, de jobban fel lehetett mérni, hogy hol tart valójában.

Lawsonnak egyébként nem ez volt az egyetlen tesztje, hiszen a Belga Nagydíj utáni héten Imolában is autóba ül, de ott már a faenzai istálló 2022-es autóját, az AlphaTauri AT05-öst vezeti. Ebbe pedig azért nem kell sokat belelátni, mert ez az alkalom már jóval korábban szerepelt a tervben, mivel a tavalyi beugrása miatt már nem számít fiatal versenyzőnek, így hiába ültetnék be az első szabadedzésekre, ezzel nem teljesítenék a kötelező kvótát.

Ezt lehet most tudni a Forma–1 2025-ös pilótapárosairól

Tsunodához hasonlóan Lawson is a Red Bull juniorprogramjának tagja. Utoljára 2020 végén, pont a japán pilótánál merült fel az, hogy ne a testvércsapatnál kezdjen, hanem rögtön dobják be az igazán mély vízbe, és ő legyen Verstappen csapattársa. Ezt végül elvetették, és valószínűleg nagyon jól tették, de könnyen lehet, hogy Lawsonnál más lenne a helyzet.

A jelenleg 22 éves pilóta ugyanis tavaly bizonyította, hogy kiválóan képes kezelni mind a nyomást, mind az elvárásokat. Élete első futamán, az esős Holland Nagydíjon úgy tudott helytállni, hogy a harmadik szabadedzésen ült be először az autóba, néhány héttel később pedig Szingapúrban az AlphaTauri addigi legjobb eredményét szállította egy kilencedik hellyel.

Ami biztos, hogy Lawsont illetően a Red Bullnak rövid időn belül döntést kell hoznia, mert ha szeptemberig nem biztosítanak neki ülést a 2025-ös idényre, akkor szabadúszóvá válik, és adott esetben távozhat a bikások kötelékéből. Az viszont felmerülhet kérdésként, hogy már idén érdemes-e beültetni őt az RB20-asba a remek formában lévő Verstappen mellé, vagy inkább megvárják a következő szezon elejét, hogy több ideje és lehetősége legyen felkészülni a megmérettetésre. Mindez persze nem zárja ki az esetleges RB-s szereplést ősztől.

Carlos Sainz

Ezen a ponton elérkeztünk a házon kívüli megoldásokhoz. Igen, bármennyire is Red Bull-junior volt egykor, tekintve, hogy már majdnem hét éve elhagyta a Toro Rossót, Carlos Sainz is ilyennek számít. A Ferraritól az idény végén elköszönő versenyzőnek továbbra sincs csapata, és a Red Bull a korábbi hírek szerint elvetette a szerződtetésének a lehetőségét.

Ennek minden bizonnyal az volt az elsődleges oka, hogy 2015-ben és 2016 elején már megtapasztalták, hogy milyen az, amikor egy csapatban vannak Verstappennel, és az eredmény nem volt pozitív, legalábbis ami a garázs két oldala között fennálló kapcsolatot illeti. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója „toxikusnak” titulálta ezt a viszonyt, és év elején úgy tűnt, hogy az energiaitalosoknak nem kell felvállalniuk az ezzel járó kockázatot.

„Rosszabb, mint egy rémálom” – a háttérben zajlott a Brit Nagydíj igazi drámája

Azóta viszont több szempontból is új helyzet állt elő: az ellenfelek felzárkóztak a Red Bullra, Pérez formája pedig igencsak leromlott. Tekintve, hogy Sainz még sehova nem írt alá – vagy legalábbis nem jelentették be –, a Milton Keynes-i alakulat vezetésének még van lehetősége meggondolnia magát. Ez esetben pedig egy olyan versenyzőt tudhatnának a soraikban, aki már többször bizonyította, hogy konstansan tud hozni egy bőven elfogadható szintet az élmezőnyben, és a lepattanókra is gyakran ő ér oda.

Ezen a ponton pedig azt a szempontot is érdemes behozni, hogy mi lesz Verstappennel. Bár a holland pilóta Spielbergben megerősítette, hogy jövőre még a Red Bull versenyzője lesz, látva az apja és Christian Horner csapatfőnök között elmérgesedett konfliktust, valamint a Mercedes feltámadását, erre nem biztos, hogy érdemes mérget venni, 2026-ra vonatkozóan pedig végképp nem. Ha a holland pilóta távozása esetén a Red Bull alighanem már egészen másképp tekintene Sainzra.

Oscar Piastri

Mind közül a legváratlanabb húzás Oscar Piastri leigazolása lenne, aki tavaly 2026-ig szerződést hosszabbított a McLarennel, éppen ezért a Red Bullnak mélyen a zsebébe kellene nyúlnia a megszerzéséhez. Ugyanakkor mindez hosszú távon akár még kifizetődő is lehet, hiszen az ausztrál versenyző már az F1-ben is bizonyította tehetségét, különösen egy körön, ráadásul még mindig csak 23 éves, Sainznál például bő 6 és fél esztendővel fiatalabb.

Persze mindkét fél szempontjából akadályt jelenthetne Verstappen jelenléte, de a holland versenyző távozása esetén ez nyilvánvalóan megszűnik. Persze kérdés, hogy Piastrinak érdemes lenne-e otthagynia a mostani McLarent, de az biztos, hogy ha véletlenül tényleg a Red Bullnál köt ki, akkor sok meglepetés nem fogja érni, hiszen menedzsere, Mark Webber hét évig versenyzett a bikásoknál, így bizonyára töviről hegyire el fogja neki mondani, hogy mire készüljön.

A tökéletes Hamilton is kevés lett volna – így úszott el a McLaren kettős győzelme Silverstone-ban