back to top
2024. november 25. 02:57
Kezdőlap Blog Oldal 134

45 éves minden idők egyik leglátványosabb F1-es párharca

0

45 évvel ezelőtt a mai napon rendezték az 1979-es Francia Nagydíjat. A Dijonban lefutott verseny a Renault-val hazai pályán rajthoz álló Jean-Pierre Jabouille történelmi győzelmét hozta, de igazából Gilles Villeneuve és René Arnoux hatalmas csatájáról marad emlékezetes. Alább korábbi cikkünkben mélyedhet el a verseny hátterében, és élheti újra a Ferrari és a Renault versenyzőjének szenzációs párviadalát.

A történelmi győzelmet is elhomályosította minden idők egyik legnagyobb F1-es csatája

Neuville teljesítette a küldetést, ennél többet nem tudott volna elérni a Lengyel Rallyn

0

Thierry Neuville nem volt könnyű helyzetben a Lengyel Rallyn egészen a Power Stage-ig, aminek megnyerésével végül mégis elégedetten értékelhetett a verseny után. 

Thierry Neuville az első napi takarítás miatt nem tudott szombatra sem sokkal jobb rajthelyet kiharcolni a Lengyel Rallyn, így vasárnap is az elsők között kellett indulnia, ami miatt csak a Power Stage megnyerését tudta célul kitűzni. Végül ez sikerült is a belga versenyzőnek, így csak három ponttal csökkent előnye a bajnokságban. 

Rovanpera utolsó pillanatban beugorva nyert a Lengyel Rallyn, Sesks ötödik

“A küldetést teljesítettük – mondta Thierry Neuville a Lengyel Rally után. – Tudtuk már a verseny előtt, hogy nem lesz könnyű hétvégénk, de így is sikerült magasan tartani a motivációnkat. Nem volt miért többet kockáztatni ezen a versenyen, az elsőként való indulás befolyásolta a későbbi versenyünket is. Igazából csak a Power Stage megnyerésére volt esélyünk, amit sikerült is elérni. Tudtuk, hogy viszonylag biztonságos vezetéssel is el tudunk érni egy elfogadható eredményt, és végül sikerült is fontos pontokat szereznünk.” 

A belga versenyző 15 pont előnnyel vezeti a vb-t hét verseny után Elfyn Evans előtt.  

Még két ilyen, és Alonsót el fogják tiltani egy futamtól – de vajon meg merik lépni?

0

Katasztrofális hétvégén van túl az Aston Martin F1-es csapata, miután Lance Stroll a 13., Fernando Alonso pedig körhátrányban a 18. helyen végzett az Osztrák Nagydíjon. A kétszeres világbajnok ráadásul újabb lépéssel került közelebb ahhoz, hogy eltiltsák egy futamra.

Az Aston Martinra egy ideje rájár a rúd, és ha az autó gyenge tempója nem lenne elég fájdalmas, Fernando Alonsónál ismét terítékre került az eltiltás veszélye: a spanyol az év elején gyorsan összegyűjtött 6 büntetőpontot, az egyfutamos eltiltást eredményező 12-es mennyiség felét, és Ausztriában 8-ra növelte a fekete pontok számát a Csou Kuan-jü-vel történt ütközés miatt.

Ezzel Alonso mindössze négy pontra került attól, hogy kihagyjon egy versenyt, amit akár két, a Sauber kínai pilótája ellen elkövettet hibához hasonló rontással összeszedhet, ráadásul a 8 pontjából egyetlen sem fog elévülni a következő idényig, miközben még több mint az idény fele hátravan. „Nehéz verseny volt. Amikor hiányzik a tempó, alternatív stratégiával kell próbálkozni, mi a három kerékcserés taktikát próbáltuk meg. Blokkoltak a kerekeim és nekimentem Csou autójának a hármas kanyarban, amiért büntetést kaptam” – mondta Alonso tárgyilagosan.

Ezzel ugyanakkor még nem a spanyol veterán áll a legközelebb az egyversenyes eltiltáshoz, hanem Kevin Magnussen, akinek 10 pontja van, és az idén ebből szintén nem lesz kevesebb. Kérdés, hogy miután a Sergio Pérez elleni monacói ütközésért egyet sem kapott, mit kell tennie ahhoz, hogy el is tiltsák. A büntetőpont-rendszer bevezetése óta még senkit nem meszeltek el, és már felmerültek olyan hangok a versenyzők között, hogy mivel sok olyan szabályszegésért is kaphatnak büntetőpontot, amely nem kimondottan komoly vétség, nem kell-e átgondolni a rendszert.

„Melyik bolygón élünk?” – az F1-es világbajnok eltiltotta volna a monacói baleset egyik résztvevőjét

Evans: A Power Stage-en szerzett defekt beárnyékolta lengyel hétvégénket

0

Elfyn Evans szeretett volna vasárnap is pontokat szerezni a Lengyel Rallyn, azonban a záró szakaszon összeszedett defekt miatt ez nem sikerült. 

Elfyn Evans a Lengyel Rally szombat estig tartó részében összesen 13 pontot tudott megszerezni, azonban vasárnap csak négyet tudott szerezni, miután a Power Stage-en defektet szedett össze. 

A walesi versenyző összetett második helyét ez ugyan nem befolyásolta, azonban így csak 3 ponttal tudta hátrányát csökkenteni a vb éllovas Thierry Neuville mögött.  

„A rally végén összességében jó eredménnyel zártunk – mondta Elfyn Evans. – A vasárnapi pontok azonban szinte ugyanolyan fontosak, mint a szombatiak és ezért igyekeztünk minél többet megszerezni. Minden rendben ment egészen a Power Stage-ig ahol egy sziklát nem tudtunk elkerülni. Csak néhány másodpercet veszítettünk, de ez is elég volt ahhoz, hogy ne szerezzünk pontot a Power Stage-en, csalódás volt így befejezni a rallyt. A hétvégi sebességünk nem volt rossz: pénteken jó volt az útpozíciónk, és a szombat is jól ment a defektig, amivel elveszítettem a második helyet. Kétségtelenül sokkal jobb az érzés az autóban, mint az előző versenyeken. Ezt tovább kell vinnünk, építenünk kell az itt tanultakra, és jó munkát kell végeznünk Lettországban is.” 

Rovanpera utolsó pillanatban beugorva nyert a Lengyel Rallyn, Sesks ötödik

Evans a szombaton elvesztett második helyet végül Andreas Mikkelsen defektje után tudta visszaszerezni. 

Hét verseny után Evans 15 ponttal követi az éllovas Thierry Neuville-t a bajnokságban és 6-tal előti meg Ott Tanakot. 

Sami Pajari sorozatban második versenyén dominált a WRC2-ben

0

Sami Pajari nagyon elkapta a fonalat a legutóbbi két WRC2-es versenyén, a 22 éves finn versenyző Szardínián és Lengyelországban is csak egy-egy szakasz erejéig nem állt az élen. 

Sami Pajari Szardínián aratta karrierje második WRC2-es sikerét, ráadásul olyan teljesítménnyel, amire igazán büszke lehet, hiszen a 16 gyorsaságiból csak egy után nem tudott vezetni, annak ellenére, hogy csupán két szakaszt sikerült nyernie. 

Az olasz versennyel teljes mértékben ellentétes jellemzőkkel rendelkező Lengyel Rallyn aztán megismételje ezt a teljesítményt, csak az első gyorsaságin nem tudott az élen állni, azonban itt már hét szakaszt tudott nyerni azon 14 közül, melyet versenytempóban lehetet teljesíteni. 

Egymás utáni két sikerével pedig három pontra megközelítette és versenyek számában utolérte a WRC2 élén álló Yohan Rosselt, míg az ugyancsak eddig négy versenyt teljesítő Oliver Solberggel szemben már 7 pont az előnye. 

“Nagyon jó hétvége volt, szinte a verseny elejétől az élen tudtam állni – mondta a Lengyel Rally után Pajari. – Lehet, hogy könnyű győzelemnek tűnik mostani sikerünk, de ez egyáltalán nem volt az. A versenyek mindig nagyon kemények, amit még jobban megtud nehezíteni a 30 fokos hőség. A gyors versenyek ugyanakkor picivel könnyebbek, mint a technikásak, de Lengyelországban is csak az utolsó szakaszon tudtam lazábban vezetni. Az újságírók mindig megkérdezik a versenyek előtt, hogy mi a cél, azt hiszem, most már mindenki számára egyértelmű: a győzelem.” 

A finn toyotás bár jobban szereti, ha valakit üldöznie kell és hátrányt kell ledolgozni, semmint előnyt megtartani, de Lengyelországban folyamatosan nagyon jó tempóra volt képes. 

“Mindig könnyebb számomra, ha valakit utol kell érnem és maximumot nyújtva kell vezetni, de szerencsére Lengyelországban is folyamatosan jó tempóban tudtunk menni. Amikor valakit üldözöl, akkor a folyamatos koncentrációt is könnyebb fenntartani, de most ezzel sem volt probléma. Összességében nagyon jó hétvége volt.” 

Sami Pajari legközelebb Lettországban folytatja a WRC2-es bajnokságot, majd hazai, finn versenyén már Rally1-es Toyotával fog debütálni a WRC legerősebb kategóriájában. 

Pénzbírságot kapott a Hyundai, mert szabályt sértett a Lengyel Rallyn

0

Ott Tanak vasárnap reggel eltávolított egy leragasztást autójáról, amivel megsértette a parc fermé szabályokat a Lengyel Rallyn. Emiatt a Hyundai büntetést kapott.

Vasárnap reggel a Hyundai versenyzője, Ott Tanak megsértette a parc fermé szabályokat, amikor még a reggeli szakaszokra való indulás előtt autójának légbeömlő nyílásáról eltávolította a felügyelők által elhelyezett leragasztást a Lengyel Rallyn.

A szabálytalansággal érvénybe lépett egy korábbi felfüggesztett pénzbüntetés, amit még a Hyundai az Akropolisz Rallyn kapott, amikor egy csapattagjuk a parc fermé területén tartózkodott. Akkor a Hyundai azzal indokolta a szabálysértést, hogy a csapat egyik tagja az autókról szeretett volna emlékbe fotókat készíteni és nem tudta, hogy ez tilos. 

Rovanpera utolsó pillanatban beugorva nyert a Lengyel Rallyn, Sesks ötödik

A mostani szabálytalansággal 5000 eurós pénzbírság lett kiróva. 

Ott Tanak úgy magyarázta a mostani esetet, hogy tévedésből, úgymond unalomból elkezdte lekaparni a ragasztást az autóról, és tettének nem volt tudatában, ezért bocsánatot kért. A ragasztást később egy közeli kukában találták meg. 

Verstappen nem mond igazat az ütközésről – évekkel ezelőtt kellett volna szigorúbban bánni vele?

0

Nincs egyetértés a felek között Max Verstappen és Lando Norris ausztriai ütközésével kapcsolatban. A címvédő tagadja azt a tényt, amely egyértelműen látható, ellenfele pedig tisztességtelenséggel vádolja őt. Mindeközben a csapatfőnökök érdekes elméletekkel álltak elő.

Drámai módon ért véget az Osztrák Nagydíj. Sokáig úgy tűnt, hogy Max Verstappen sima győzelmet arat, és előnye már közel 10 másodperc is volt Lando Norrisszal szemben, ám egy elrontott kerékcserének és az autó állítólagos hibájának (ezt maga az érintett állította a rádióban) köszönhetően a brit versenyző utolérte őt.

A McLaren pilótája többször is támadott, de egyszer ő, egyszer pedig Verstappen ment szélesre, mindenesetre utóbbi maradt az élen, a sportfelügyelők pedig nem szóltak közbe. A 64. körben aztán Norris ismét elszánta magát a 3-as kanyarban, aminek mindkettőjük számára csúnya vége lett. A két autó ugyanis összeért, és Verstappennek a bal, míg Norrisnak a jobb hátsó gumija lett defektes.

Katasztrofálisan zárult Verstappen és Norris újabb csatája, Russell ölébe hullott az ausztriai győzelem

Ennek következtében mindketten lassú tempóban a bokszba hajtottak – a címvédő végül az ötödik helyen zárt, vetélytársa autója viszont annyira megsérült, hogy feladta a küzdelmet. Verstappen pedig annak ellenére szerzett 10 pontot, hogy a sportfelügyelők egyértelműen őt tartották felelősnek az esetért, és 10 másodperces büntetéssel sújtották.

A döntéshozók csak egy rövid indoklást tettek közzé, amelyben nincs sok érdemi magyarázat. Verstappennek viszont egyértelmű véleménye volt az egészről, és ezt a leintés után ki is fejtette „Persze! Hogyne! – jelentette ki az autóban. – Ez egyszerűen nevetséges. Jobbra-balra lehet mozogni. Mit kellene csinálnom?”

A holland pilótát természetesen a leintés után is megkérdezték az esetről. „Kívülről nyilván nehéz látni, hogy mikor fékezek – nyilatkozta a Sky Sportsnak. – Tudom, hogy korábban mindig volt erre panasz, de most rendre elmozdítottam a kormányt, mielőtt fékeztem. Kívülről mindig könnyű mondani, hogy fékezés közben mozdulok be, de mindig az autóban lévő tudja a legjobban, hogy mit csinál. Mindenkinek lehet véleménye, de én vagyok az, aki vezet, én kontrollálom a legjobban. Meglehet a véleményük, de, ahogyan mondtam, kívülről könnyű ítélkezni és véleményt mondani. Ez van.”

A címvédő nem hazudtolta meg önmagát, és hozta a megszokott stílusát a megszólalásában. Az egyik mondatával viszont érdemes többet foglalkozni: Verstappen azt állította, hogy mindig a fékezés előtt mozdult be, de ez tényszerűen nem igaz, legalábbis a végső összecsapásuknál. Az 1-es számú Red Bull fedélzeti kamerájából ugyanis jól látszik és hallatszik, hogy a 61-szeres futamgyőztes azután fordítja balra a kormányt, hogy rálépett a fékre.

Persze ettől még nem szabad azonnal a közvélemény szándékos félrevezetésével vádolni, hiszen könnyen lehet, hogy az a pár pillanat másként csapódott le benne, mint ami a valóság. Azonban még ebből sem lett volna feltétlenül akkora baj, ha elég helyet hagy Norrisnak, aki a pálya legszélén volt, vagyis nyilvánvalóan nem volt meg az egyautónyi helye. A McLaren pilótája nem véletlenül vádolta nem túl korrekt versenyzéssel ellenfelét.

„Csalódott vagyok – kezdte. – Ennél többet nem tudok mondani. Jó verseny volt. Erős és tisztességes csatát vártam, de nem mondanám, hogy végül így lett. Nehéz ezt elfogadni. Részemről hibamentes futam volt, jó munkát végeztem. Van egy szabály, nem szabad [ilyen módon] reagálni a hátul lévő versenyzőre. Ő pedig ezt tette, háromból háromszor. Kétszer sikerült elkerülnöm, de harmadszor nekem jött. Elrontotta a saját versenyét, csakúgy, mint az enyémet. Ennél többet nem tudok tenni, a legjobbamat nyújtottam. Nem tudok sokat csinálni. Ha a szabályokat nem tartják be, azzal nem tudok mit kezdeni. Nekem az a munkám, hogy gyorsan vezessek.”

Hozzá kell tenni, hogy Verstappen sem volt maradéktalanul elégedett azzal, ahogyan Norris vezetett. „Néha úgy éreztem, hogy bevetődik – jelentette ki. – Annyira későn fékezett, hogy egyenesen kellett mennem, és át kellett mennem a hurkán, máskülönben már akkor összeértünk volna. Szerintem a kanyar típusa miatt is vannak néha ilyen problémák. Természetesen soha nem jó összeütközni.”

Verstappen és Norris közismerten rendkívül jó viszonyt ápolnak egymással, hiszen már gyerekkoruk óta ismerik egymást. A pályán már volt néhány kisebb konfliktusuk, de ezt rendre sikerült nagyobb balhé nélkül rendezniük. A 24 éves pilótának feltették a kérdést, hogy ezután is megmarad-e köztük a barátság, amire ő átpasszolta a képzeletbeli labdát ellenfelének.

„Nem tudom, attól függ, mit mond – felelte. – Ha azt állítja, hogy semmi rosszat nem csinált, akkor nagyon is el fogja veszíteni a tiszteletemet. Ha elismeri, hogy kicsit buta volt, nekem jött, és valamilyen szinten meggondolatlan volt, akkor továbbra is tisztelni fogom, de ezzel együtt nehéz megemészteni. A győzelemért harcoltunk. A magam részéről igyekeztem korrekt lenni, ő viszont nem volt az.”

Verstappent aztán szembesítették a bit versenyző mondataival. A holland pilóta nem ismerte el a hibáját, de arról mindenkit biztosított, hogy meg fogja tekinteni a visszajátszást, és Norrisszal is le fogja folytatni a szükséges eszmecserét. „Vissza kell néznem, hogy miért és hogyan értünk össze. Természetesen fogunk róla beszélni, balszerencse, hogy megtörtént.”

Érdekes elméletek a csapatfőnököktől

Verstappennek nem ez volt az első vitatott incidense az Osztrák Nagydíj hajrájában. A 2019-es futamon ő volt a támadó fél Charles Leclerc-rel szemben, és három körrel a vége előtt bevetődött a monacói versenyző mellé, aminek következtében összeértek. Bár akkor egyik autó sem sérült meg, de a Ferrarit kiterelte a pályáról, és így szerezte meg a vezetést, majd később a győzelmet. Akkor megúszta a büntetést, pedig sokak szerint nem kellett volna.

„Úgy vélem, a világ teljes lakossága tudja, ki a felelős, kivéve néhány embert – fogalmazott Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke. – Azonban a probléma emögött az, hogy ha az ember nem beszél őszintén az ilyen dolgokról, akkor újra és újra előjönnek. Ma is előjöttek, mert korábban nem beszéltek róla megfelelően. Amikor [Verstappennek] Lewis [Hamiltonnal] voltak csatái, akkor keményebben kellett volna megbüntetni. Az ember így megtanulja, hogyan versenyezzen úgy, hogy azt tisztességesnek lehessen tartani. Számos fejezet volt. A helyzet az, hogy nagyon tiszteljük a Red Bullt, nagyon tiszteljük Maxot, nem kell ezt tenniük. Ezzel már-már aláássák a jó hírüket. Miért tennék ezt?”

Az olasz szakember leginkább a 2021-es idényre gondolt, amikor Verstappennek rengeteg éles csatája volt a hétszeres világbajnokkal. Különösen a hajrára durvult el a helyzet, amikor a holland versenyző a São Pauló-i és a Szaúd-arábiai Nagydíjon is piszkos módszerekkel próbált előnyt szerezni. Persze lehetne mondani, hogy ő ilyen, de Stella szerint nem ezen kellene múlnia.

„A sportfelügyelők úgy ítélték meg, hogy teljes mértékben Max a hibás ezért az esetért – szögezte le. – Nem arról van szó, hogy egy pilóta milyen stílusban versenyez, hanem hogy betartsa a szabályokat. Az előírásoknak pedig hatékonyaknak kell lenniük, mert ha egy autó kiesik a futamból egy ilyen baleset miatt, akkor a büntetésnek arányosnak kell lennie a kimenetellel.”

Érdekes adalék, hogy közvetlenül az ütközés után kiírták, hogy Norris 5 másodperces büntetést kapott, mivel többször is átlépte a pályahatárokat. Könnyen lehet, hogy ő ezt már korábban tudta, Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke pedig arra utalt, hogy ez befolyásolhatta a történteket. Bár nem mondta ki, de vélhetően arra gondolt, hogy ennek tudatában honfitársa több kockázatot vállalt a kelleténél.

„Nekem úgy tűnt, hogy volt elég helye Landónak – vélekedett, bár ezt erősen lehet vitatni. – Már megvolt a szabálysértés a részéről, hogy négyszer hagyta el a pályát. Mindketten kemény versenyzők, Lando pedig kitette a könyökét, és már előtte is összeértek. Végső soron ez mindkettőjüknek sokba került.”

Ami a bajnoki tabellát illeti, az ütközésből egy fokkal szerencsésebben kikerülő Verstappen 81 pontra növelte előnyét a továbbra is második helyen álló Norrisszal szemben. Jelen állás szerint tehát aligha lesz idén komoly csata a világbajnoki címért, de könnyen elképzelhető, hogy ez jövőre megváltozik, és akár egymással fognak megvívni a végső győzelemért. Akkor pedig mindkettőjüknek a fejében ott lesz, ami most Spielbergben történt.

Rovanpera: Jó ötlet volt eljönni Lengyelországba

0

Kedden kapta a telefont, hogy versenyezni kell, majd teszt nélkül, ismeretlen pályákon is megnyerte a Lengyel Rallyt Kalle Rovanpera, aki eddigi WRC győzelmei közül talán a legemlékezetesebbet aratta a vb idei hetedik versenyén.

A 69 versenyén indult a sorozatban a 69-es rajtszámú autóval Kalle Rovanpera, a számmisztika pedig akkor válik teljessé, ha hozzáteszzük, hogy a 13. győzelméért harcolt a világbajnok. Talán maga sem gondolta komolyan, hogy esélye lehet, hiszen péntek este bevallotta, hogy kizárólag az itinerből autózva nagyon nehéz ez a verseny.

A következő probléma az éjszakákkal volt, meg kellett találniuk Jonne Halttunen navigátorral az optimális elosztást az alvás és a másnapi felkészülés között. Megtalálták, a szombati hét szakaszból hatot nyertek, ám a csata szorosságát jól mutatja, hogy a legnagyobb előnyük 2.8 másodperc volt a 22.4 kilométeres 15-ös gyorsaságin. Ott, ahol az első körben még 2.4-et kaptak Mikkelsentől és 1.3-at Evanstól, de a második körben már 13 másodpercet javítottak, miközben a riválisok csak hatot (Mikkelsen) és kilencet (Evans) tudtak gyorsulni.

foto: Toyota Gazoo Racing WRT

Vasárnapra már volt elég előnyük, mégis helytálltak, sőt a Power Stage-en, ahol érthetően nem akartak sokat kockáztatni-, behúzták a harmadik helyet is. Nem csoda, hogy a finn címvédő, elégedetten értékelt a céldobogó után.

„Ez egy csodálatos hét volt, és egy elég kemény hét: keményen dolgoztunk, és most elég fáradtnak érzem magam! A korlátozott felkészülésünkkel nem volt könnyű egy ilyen gyors ralin, ahol folyamatosan nyomni kell. Azt hiszem, mindent megtettünk, amit csak tudtunk, végig dolgoztunk a szűkös időbeosztásunkkal, betartottuk a tervünket a szakaszokon, és ez végül kifizetődött. A vasárnap még mindig egy fontos nap volt, sok kilométerrel és technikás szakaszokkal. Próbáltuk tartani a tegnapi tempót, elég biztonságosan mentünk ahhoz, hogy hazahozzuk a győzelmet, de még néhány pontot is szerezzünk. A célba érve sikerült elég sok pontot hoznunk a csapatnak, ami a célunk volt, amikor kedden felhívtak minket, szóval azt hiszem, jó ötlet volt eljönni!” – nyilatkozta Rovanpera.

foto: Toyota Gazoo Racing WRT

Telefonálni is jó ötlet volt, és maga Jari-Matti Latvala sem számított arra, hogy Rovanpera felkészülés nélkül megnyeri a versenyt, még akkor sem, ha ehhez hasonló pályákon nőtt fel.

„Hihetetlen, hogy Kalle és Jonne meg tudta nyerni ezt a ralit. Amikor kedd délután felhívtam Kallét, és megkértem, hogy vezessen itt Lengyelországban, azt mondtam neki, hogy nem számítok arra, hogy nyerni fog. Tudtam, hogy az ösztönös vezetési stílusának köszönhetően legalább az első ötben tudna végezni, ami még mindig segítene nekünk a bajnokságban. Tudom, hogy nem volt a legszebb módja annak, hogy a duó felkészülés nélkül vágjon neki a ralinak, ezért köszönöm nekik, hogy gondoltak a csapatra, és mindent megtettek, hogy támogassanak és sok pontot hozzanak nekünk. Köszönet Elfynnek és Scottnak is, akik szintén mindent megtettek, hogy támogassák Kalle-t és Jonne-t ezen a hétvégén, és egy 1-2-es eredmény aligha lehetne jobb. Elfyn sajnálatos módon nem szerzett több pontot a bajnokságban, de összességében ez egy pozitív eredmény számunkra” – összegzett Latvala.

foto: Toyota Gazoo Racing WRT

 

Verstappenéhez hasonló kiállás is kellhetett Schumachertől, hogy létrejöjjön brutális sikersorozata

0

28 éve ezen a napon olyasmi történt Michael Schumacherrel, ami előtte és utána sem: nem tudott elrajtolni egy futamon, ráadásul pole pozícióból. Többek között emiatt is került veszélybe Jean Todt csapatfőnök állása az együttműködésük legelején, de mind a német versenyző, mind a Ferrari elnöke kiállt mellette.

1996. június 30-án, vagyis napra pontosan 28 éve ezen a napon Michael Schumacher arra készült, hogy a pole pozícióból rajtolva a zseniális montmelói teljesítménye után másodszor is futamot nyerjen a Ferrari színeiben. Azonban a technika csúnyán közbeszólt, és a motor már a felvezető körön elfüstölt, így a későbbi hétszeres világbajnok el sem tudott indulni. Ilyesmi előtte és utána sem történt meg vele, bár hivatalosan az 1999-es, számára kettős lábtöréssel végződő viadalon sem vett részt, mivel a balesete után az elejéről újraindították a versenyt.

Schumachernek az volt az első éve a Ferrarinál, de már akkor válságba került a csapat, hiszen zsinórban háromszor nullázott műszaki hiba miatt (ebből a magny-cours-i volt a második). Ennek következtében Jean Todt csapatfőnök óriási nyomás alá került, elsősorban a Fiat részéről, de Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke megvédte őt, a német versenyző pedig közölte, hogy amennyiben a francia szakember távozik, úgy ő is veszi a sátorfáját.

Mindez bizonyos szempontból Max Verstappen kiállására hajaz, aki az idei dzsiddai hétvégén lényegében kijelentette, hogy ha Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója elhagyja az istállót, akkor tőle is elköszönhetnek – mint nem sokkal később kiderült, a szerződése lehetőséget adna neki erre. Persze fontos különbség, hogy míg a holland pilóta benne van egy sikersorozatban, addig a Ferrarinál még bőven építkeztek. Hogy mi lett volna, ha Todtot akkor menesztik, azt soha nem tudjuk meg, mindenesetre Schumacher később zsinórban öt vb-címet szerzett Maranellóban, amire senki más nem volt képes az F1 történetében.

Az akkori eseményekről az alábbi cikkünkben olvashatnak bővebben:

27 éve megtörtént Michael Schumacherrel, ami se azelőtt, se azután soha

Neuville: a küldetés teljesítve

0

Thierry Neuville és Martijn Wydaeghe negyedik lett a Lengyel Rallyn, ám az utolsó szakaszt megnyerte és ezzel a páros összesen 14 pontot gyűjtött. A verseny után Neuville továbbra is vezeti a világbajnokságot, előnye 15 pont Elfyn Evans előtt.

Mindössze egy hibát követett el Neuville a Lengyel Rally első napján, mégis a hetedik helyen fejezte be a pénteket. A belga tudta, hogy a takarítással töltött naptól nem várhat sokat, mégis érthetően frusztráltan kezdte a szombatot. A második napon harmadikként, vasárnap negyedikként rajtolt, így nagy csodára nem számíthatott. Így is lett, a túlélés, a kitartás mellett a Power Stage pontok jelentették az esélyét, és mindkettővel élt is. A zárószakaszt megnyerte, ezzel további öt pontot szerzett.

„Küldetés teljesítve. Tudtuk, hogy ez az esemény nehéz lesz számunkra, de a motivációnkat magasan tartottuk. Nem volt okunk arra, hogy jobban nyomjunk, mint amennyit jónak éreztünk, tekintve, hogy pénteken elsőként indultunk a pályán, szombaton pedig nem voltak túl jó körülmények. Nem igazán volt lehetőségünk dolgozni a beállításokon, így csak a megérzésemre kellett hallgatnom, és keményen nyomni a Power Stage-en. Egyensúlyoztunk a vállalható kockázatok és a szükséges sebesség között, de végül jó néhány pontot viszünk haza, és várjuk a továbbiakat” – összegzett Neuville.

A belga előnye ezzel 18-ról 15 pontra csökkent a bajnokság élén, ráadásul a gyártói bajnokságban is csak három ponttal lett kevesebb a Hyundai előnye a Toyota előtt, igaz a 311 pont nem tűnik megnyugatónak a 301 pontos Toyota előtt, érzi ezt a csapatvezető Cyrill Abiteboul is.

„Thierry a lehető legjobbat hozta ki ebből a mindig is kihívást jelentő versenyből, és továbbra is vezeti a pilóták tabelláját; az egész csapat újult motivációval távozik a versenyről, hogy a következő raliversenyeken újraépítsük az előnyünket” – mondta Abiteboul, aki az első nap végén még szót emelt amiatt, hogy a teljes szezonban vezető versenyzők hátrányban vannak a világbajnokságon.

A következő verseny a szük három hét múlva következő Lett Rally lesz, ahol a Hyundai Tanak tempójára építhet, viszont a Toyota is a legerősebb felállásával érkezik majd, feltéve ha Ogier rajthoz tud állni.

Thierry Neuville
foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool